Kendelse af 29-03-2021 - indlagt i TaxCons database den 23-04-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Forhøjelse af momstilsvar for

afgiftsperioden 1/1-31/12 2016

419.001 kr.

0 kr.

419.001 kr.

Forhøjelse af momstilsvar for

afgiftsperioden 1/1-31/12 2017

927.757 kr.

0 kr.

927.757 kr.

Forhøjelse af momstilsvar for

afgiftsperioden 1/1-31/12 2018

556.219 kr.

0 kr.

556.219 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at virksomhedens indehaver den 22. august 2016 startede enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], med CVR-NR. [...1]. Virksomheden, der ophørte den 29. august 2018, var registreret under branchekoden ”812100 Almindelig rengøring i bygninger”.

I indkomstårene 2016 og 2017 har indehaveren oplyst virksomhedens resultat til 0 kr. Virksomhedens indehaver har ikke indsendt selvangivelse for indkomståret 2018. Ifølge oplysninger fra Skattestyrelsen har indehaveren endvidere angivet virksomhedens momstilsvar til 0 kr. i indkomstårene 2016, 2017 og 2018.

Skattestyrelsen har i brev af 22. november 2018 anmodet indehaveren om at indsende regnskabsoplysninger for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 med underliggende bilag, herunder momsregnskab.

Ved e-mail af henholdsvis 14. januar 2019, 13. februar 2019 og senest ved e-mail af 5. marts 2019 har indehaverens daværende repræsentant anmodet om fristudsættelse. Ved brev af 5. marts 2019 fastsatte Skattestyrelsen en endelig frist for indsendelse af materiale til den 20. marts 2019.

Skattestyrelsen har ikke modtaget det efterspurgte materiale.

Skattestyrelsen har herefter anmodet [finans1] om at fremsende kontoudtog for perioden 1. januar 2016 til og med 31. december 2018 for indehaverens bankkonti, konto [...37] (privatkonto) og konto [...01] (erhvervskonto).

Ved en gennemgang af kontoudtogene på ovenstående bankkonti har Skattestyrelsen konstateret indsætninger på i alt 2.095.007 kr. i 2016, 4.638.787 kr. i 2017 og 2.781.094 kr. i 2018. Af posteringsteksterne fremgår det, at indsætningerne er fordelt mellem indsætninger fra [virksomhed2] ApS og diverse fakturaindsætninger.

I indkomståret 2016 er der registreret 7 indsætninger fra [virksomhed2] ApS og 10 diverse fakturaindsætninger. I indkomståret 2017 er der registreret 17 indsætninger fra [virksomhed2] ApS og 8 diverse fakturaindsætninger. I indkomståret 2018 er der registreret 9 indsætninger fra [virksomhed2] ApS. Der er ikke registreret øvrige fakturaindsætninger i 2018.

Af kontoudtoget for erhvervskontoen fremgår, at der blandt andet er registreret indsætninger fra [virksomhed2] ApS på følgende datoer og med følgende beløb:

Posteringsdato

Beløb

30.01.2017

369.953 kr.

27.04.2017

362.615 kr.

25.08.2017

368.381 kr.

27.10.2017

380.486 kr.

22.02.2018

347.521 kr.

29.05.2018

406.201 kr.

12.07.2018

363.174 kr.

27.08.2018

368.232 kr.

Endvidere har Skattestyrelsen anmodet [virksomhed2] ApS om at fremsende oplysninger vedrørende samhandlen med indehaverens virksomhed.

Ved e-mail af 1. juli 2019 fremsendte [virksomhed2] ApS 10 fakturaer udstedt af indehaverens virksomhed til [virksomhed2] ApS. Det fremgår af fakturaerne, at beløbene er indsat på henholdsvis konto [...35] i [finans2] og konto [...01] i [finans1].

Endvidere fremgår følgende beløb og datoer af fakturaerne:

Udstedelsesdato

Faktureret beløb inkl. moms

Bank

29.11.2016

357.387 kr.

[finans2]

01.08.2016

354.250 kr.

[finans2]

30.01.2017

369.953 kr.

[finans1]

27.04.2017

362.615 kr.

[finans1]

25.08.2017

368.381 kr.

[finans1]

27.10.2017

380.486 kr.

[finans1]

22.02.2018

347.521 kr.

[finans1]

29.05.2018

406.201 kr.

[finans1]

12.07.2018

363.174 kr.

[finans1]

27.08.2018

368.232 kr.

[finans1]

Indehaveren af virksomheden har ikke fremlagt nyt materiale i forbindelse med klagesagens behandling.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med henholdsvis 419.001 kr. for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2016, 927.757 kr. for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2017 og 556.219 kr. for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2018.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført følgende:

”(...)

2. Moms 2016, 2017 og 2018

2.1. De faktiske forhold

Du har som tidligere nævnt været momsregistreret i perioden den 22. august 2016 til den 29. august 2019 med afregning hvert kvartal.

Du har indsendt nul-angivelser i hele den periode virksomheden har været registreret.

Vi har bedt om dit regnskabsmateriale, herunder dit momsregnskab. Vi har ikke modtaget det.

(...)

2.3. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

I henhold til momslovens § 56 skal du for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift. Forskellen mellem den udgående og den indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar, og der skal efter momslovens § 55 laves et fyldestgørende regnskab.

Det følger af § 57, at virksomheden efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen skal angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Virksomhedens købsmoms skal kunne dokumenteres ved et underliggende bilag. Det står i momsbekendtgørelsens § 82.

Du har ikke opfyldt betingelserne i henholdsvis momsloven og momsbekendtgørelsen ved at føre et fyldestgørende regnskab, som kan ligges til grund for virksomhedens momstilsvar for 2016, 2017 og 2018.

Du har ikke ladet dig registrere senest 8 dage efter påbegyndelse af din erhvervsmæssige virksomhed, som du skulle efter reglerne i momslovens § 47, stk. 1 og stk. 5.

Vi har derfor tilsidesat dit regnskabsgrundlag, og opgør hermed din moms efter et skøn i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2. Skønnet foretages med udgangspunkt i de indsætninger, vi har opgjort.

Som anført ovenfor, har vi rekvireret samhandelsoplysninger til brug for at få bekræftet, at du fakturere med moms.

Salgsmoms

Din salgsmoms kan herefter opgøres således:

2016 2.095.007 kr. * 20 % 419.001 kr.

2017 4.638.787 kr. * 20 % 927.757 kr.

2018 2.781.094 kr. * 20 % 556.219 kr.

Manglende angivet salgsmoms i alt1.902.977 kr.

Se bilag 1 til 5.

Købsmoms

Du ikke har dokumenteret din købsmoms ved at aflevere dine bilag som dokumentation herfor. I henhold til momsbekendtgørelsens § 82 skal fradrag for købsmoms kunne dokumenteres ved et underliggende bilag. Da vi ikke har modtaget nogle udgiftsbilag, kan der ikke godkendes fradrag for købsmoms efter momslovens § 37. Købsmomsen skønner vi derfor til 0 kr. for 2016, 2017 og 20 18 i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Dit momstilsvar udgør herefter den af os opgjorte salgsmoms på i alt 1.902.977 kr. for årene 2016, 2017 og 2018. Tilsvaret fordeles kvartal vis ud fra posteringsdatoerne på dine bankkontoudtog.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen. Dog vil jeg gerne understrege, at det brev, som advokaten både i sin klage samt i hans anmodning om aktindsigt, henviser til, ikke har været fremlagt mig under min sagsbehandling. Dels er det sendt til inddrivelsescentret, og dels korresponderer jeg med [M.B.H], som skatteyders repræsentant på det tidspunkt brevet skulle være indsendt. Det skal endvidere understreges, at skatteyder ikke på noget tidspunkt overfor undertegnede har tilkendegivet, at hans konto var blevet misbrugt af [virksomhed2]. Det fremgår heller ikke af det brev, som er sendt til Inddrivelsescentret. Derimod har undertegnede rekvireret og modtaget samhandelsoplysninger fra [virksomhed2].

(...)”

Klageren opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar skal nedsættes til 0 kr. for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2016, 1. januar – 31. december 2017 og 1. januar – 31. december 2018.

Som begrundelse herfor har klagerens daværende repræsentant anført følgende:

”(...)

Jeg skrev til Skattestyrelsen på vegne klienten den 1. marts 2019 og redegjorde derfor, at klienten ikke havde drevet virksomhed, men tværtimod var syg, og at han var blevet narret til at lade beløb indgå på egen erhvervskonto fra anden virksomhed, der derefter kunne udbetale løn til nogle medarbejdere. Klienten havde ikke nogen fornemmelse af, at noget skulle være ”galt".

Klienten var i en tid i Cameroun, og i den periode er der sket væsentlig misbrug af hans konto.

Klienten har ikke udstedt fakturaer, og har ikke samhandlet med firma [virksomhed2].

Klienten har til Skattestyrelsen oplyst, at den, der har snydt og misbrugt klientens konto, navn m.v., er [virksomhed2] ApS, [adresse1], [by1], og at vedkommende har tlf.nr. [xx xx xx xx].

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. (loven kan findes på www.retsinformation.dk).

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven (bekendtgørelsen og lovene kan findes på www.retsinformation.dk).

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten har i afgørelse af dags dato fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje indehaverens skattepligtige indkomst med i alt 353.988 kr. for indkomståret 2016, 395.589 kr. for indkomståret 2017 og 29.598 kr. for indkomståret 2018 som følge af overskud af virksomhed. Overskud af virksomhed er opgjort på baggrund af konkrete indsætninger på indehaverens konti på henholdsvis 2.095.007 kr., 4.638.787 kr. og 2.781.094 kr. fratrukket fradragsberettigede lønudgifter.

Da retten endvidere er enig med Skattestyrelsen i, at den yderligere ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, er det berettiget, at Skattestyrelsen har anset indkomsten for at være momspligtig og har beregnet moms heraf.

Skattestyrelsen har opgjort det ikke indberettede momstilsvar til henholdsvis 419.001 kr., 927.757 kr. og 556.219 kr., svarende til 20 % af de konstaterede indsætninger. Retten er enig i opgørelsen af momstilsvaret.

På baggrund af ovenstående stadfæster retten Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter momstilsvaret forhøjes med 20 % af den konstaterede yderligere omsætning for afgiftsperioderne 1. januar 2016 – 31. december 2016, svarende til (2.095.007 x 20 %) 419.001 kr., 1. januar 2011 – 31. december 2017 svarende til (4.638.787 x 20 %) 927.757 kr., og 1. januar 2018 – 31. december 2018, svarende til (2.781.094 x 20 %) 556.219 kr.