Kendelse af 27-05-2021 - indlagt i TaxCons database den 26-06-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 2014

Forhøjelse af momstilsvar

Første halvår

92.455 kr.

0 kr.

92.455 kr.

Tredje kvartal

44.567 kr.

0 kr.

44.567 kr.

Fjerde kvartal

43.999 kr.

0 kr.

43.999 kr.

Afgiftsperioden 2015

Forhøjelse af momstilsvar

Første kvartal

23.332 kr.

0 kr.

23.332 kr.

Andet kvartal

50.421 kr.

0 kr.

50.421 kr.

Tredje kvartal

65.516 kr.

0 kr.

65.516 kr.

Fjerde kvartal

51.375 kr.

0 kr.

51.375 kr.

Afgiftsperioden 2016

Forhøjelse af momstilsvar

Første halvår

121.867 kr.

0 kr.

121.867 kr.

Andet halvår

76.699 kr.

0 kr.

76.699 kr.

Afgiftsperioden 2017

Forhøjelse af momstilsvar

Første halvår

19.604 kr.

0 kr.

19.604 kr.

Andet halvår

14.910 kr.

0 kr.

14.910 kr.

Afgiftsperioden 2018

Forhøjelse af momstilsvar

Første kvartal

11.206 kr.

0 kr.

9.698 kr.

Andet kvartal

7.505 kr.

0 kr.

7.505 kr.

Tredje kvartal

3.562 kr.

0 kr.

3.562 kr.

Fjerde kvartal

975 kr.

0 kr.

2.483 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomhedsindehaveren drev i indkomstårene 2014, 2015, 2016, 2017 og 2018 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med cvr-nummer [...1]. Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, at virksomheden i årene 2014-2016 hed [virksomhed1].

Virksomheden var i indkomstårene 2014, 2015, 2016, 2017 og 2018 momsregistreret med følgende afgiftsperioder:

1. januar 2014-25. marts 2014:

Halvårlig

1. juli 2014-31. december 2015:

Kvartal

1. januar 2016-2. januar 2017:

Halvårlig

6. januar 2018-31. december 2018:

Kvartal

I perioderne fra den 25. marts 2014 til den 1. juli 2014 og fra den 2. januar 2017 til den 6. januar 2018 har virksomheden ikke været momsregistreret.

Der var for virksomheden indberettet salgsmoms på 100 kr. for første halvår 2014 og 50 kr. for tredje kvartal 2014. Der var endvidere indberettet salgsmoms på 5.076 kr. og købsmoms på 4.525 kr. for første halvår 2016.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af virksomhedsindehaverens bankkontoudtog konstateret bankindsætninger på klagerens konto, som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke har kunnet afstemmes med virksomhedens bilagsmateriale. De konkrete bankindsætninger bestod bl.a. af udenlandske overførsler, MobilePay-overførsler, pengeautomatindsætninger og overførsler med henvisning til fakturanummer.

Skattestyrelsen har henført de konstaterede bankindsætninger som omsætning i virksomheden, og på baggrund af indsætningerne har Skattestyrelsen beregnet nedenstående salgsmoms for virksomhedens afregningsperioder:

2014

Indsætninger:

905.867,20 kr.

Salgsmoms:

Første halvår:

92.555,58 kr.

Tredje kvartal:

44.617,94 kr.

Fjerde kvartal:

43.999,92 kr.

2015

Indsætninger:

953.230,60 kr.

Salgsmoms:

Første kvartal:

23.332,00 kr.

Andet kvartal:

50.431,34 kr.

Tredje kvartal:

65.516,00 kr.

Fjerde kvartal:

51.375,00 kr.

2016

Indsætninger:

995.586,40 kr.

Salgsmoms:

Første halvår:

122.418,22 kr.

Andet halvår:

76.699,06 kr.

2017

Indsætninger:

172.570,80 kr.

Salgsmoms:

Første halvår:

19.604,08 kr.

Andet halvår:

14.910,09 kr.

2018

Indsætninger:

116.255 kr.

Salgsmoms:

Første kvartal:

9.697,80 kr.

Andet kvartal:

7.508,00 kr.

Tredje kvartal:

3.562,00 kr.

Fjerde kvartal:

2.483,20 kr.

Ved afgørelsen for afgiftsperioden 2018 har Skattestyrelsen henført faktura 3510 på 7.541 kr. til momstilsvaret for første kvartal 2018. Beløbet blev indsat på virksomhedsindehaverens konto [...11] i [finans1] den 20. december 2018.

I forbindelse med klagen har klageren fremlagt en oversigt over aktiviteten på sin webshop i indkomstårene 2014-2018 og en oversigt over indkomst.

Det fremgår af oversigten over aktiviteten på klagerens webshop, at der i indkomstårene 2014, 2015, 2016, 2017 og 2018 blev solgt for henholdsvis 0 kr., 41.772 kr., 30.229 kr., 50.374 kr. og 162.587 kr.

Skattestyrelsen modtog bankkontooplysninger fra [finans1] den 20. juni 2019 og fremsendte forslag til afgørelse den 18. juli 2019. Den endelige afgørelse blev fremsendt den 16. august 2019.

Der er på trods af opfordring hertil ikke fremlagt dokumentation for de anførte forklaringer i klagen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne i 2014 og 2015 forhøjet virksomhedens momstilsvar med henholdsvis 181.021 kr. og 190.655 kr.

For afgiftsperioderne i 2016 har Skattestyrelsen forhøjet virksomhedens momstilsvar med 198.566 kr., hvor 194.041 kr. udgjorde yderligere salgsmoms og 4.525 kr. udgjorde købsmoms, der ikke var fradragsberettiget.

For afgiftsperioderne i 2017 og 2018 har Skattestyrelsen forhøjet virksomhedens momstilsvar med henholdsvis 34.514 kr. og 23.248 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og afgørelse

(...)

Du har kun angivet moms i få afregningsperioder.

Oplysninger modtaget i projekt money transfer viser, at der indgår beløb på dine bankkonti, der vedrører [virksomhed1].

Gennemgangen af dine kontoudskrifter fra dine banker viser, at der ikke umiddelbart ses at være grundlag for, at du selvangiver 0 i resultat af virksomhed.

Da der ikke foreligger et regnskabsgrundlag vedrørende virksomhedens resultat, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 5 stk. 3.

Det samme gælder vedrørende virksomhedens momstilsvar, hvor det fremgår, at såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomheden regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5 stk. 2.

Gennemgangen af dine kontoudskrifter fra dine banker viser som sagt, at der indgår beløb af erhvervsmæssig karakter.

Vi lægger til grund, at alle disse overførsler vedrører din virksomhed [virksomhed1], og har indsat disse i regneark vedlagt denne sagsfremstilling.

Vi har ligeledes gennemgået dine kontoudskrifter med henblik på, at finde fradragsberettigede driftsudgifter.

Gennemgang af kontoudskrift for din grundkonto i [finans2] bank viser primært afholdelse af udgifter af privat karakter såsom udgifter til hotelophold, dagligvarebutikker, flyselskaber, restaurantbesøg i ind- og udland, samt betaling af husleje vedrørende din privatbolig.

Samme forhold gør sig gældende for din konto tilknyttet [virksomhed1] i [finans3].

Gennemgangen af din forretningskonto i [finans2] viser enkelte betalinger, som vi anser for erhvervsmæssige.

Vi har opgjort disse omkostninger i sagens bilag 4. Omkostningerne har vi givet dig fradrag for ved opgørelsen af resultat af virksomhed.

Hvis du ønsker fradrag for yderligere omkostninger, må du fremsende dokumentation for disse, samt dokumentation for, at de er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Der er ikke givet momsfradrag for disse udgifter, da momsfradrag kræver fremlæggelse af bilag.

Vi har opgjort dit resultat af virksomhed således:

(...)

Skønnet overskud

724.693,76

728.271,34

788.975,24

135.871,23

93.004,00

Vi har i sagens bilag 5 opgjort din virksomheds salgsmoms ud fra den omsætning, der er indgået på dine bankkonti.

Din virksomhed har i første halvår 2014, og hele 2016 og 2017 været registeret med halvårlig momsafregning, og i de resterende perioder med kvartalsafregning.

På baggrund af ovenstående ændrer vi din virksomheds indkomst, samt momstilsvar således:

(...)

Moms:

2014:

Angivet salgsmoms for perioden 1/1-30/6:

100 kr.

Salgsmoms ansat til, jf. bilag 5:

92.555 kr.

Yderligere salgsmoms ansat til:

92.455 kr.

Angivet salgsmoms for perioden 1/7-30/9:

50 kr.

Salgsmoms ansat til, jf. bilag 5:

44.617 kr.

Yderligere salgsmoms ansat til:

44.567 kr.

Angivet salgsmoms for perioden 1/10-31/12:

0 kr.

Salgsmoms ansat til, jf. bilag 5:

43.999 kr.

2015:

Angivet salgsmoms for perioden 1/1-31/3:

0 kr.

Salgsmoms ansat til, jf. bilag 5:

23.332 kr.

Angivet salgsmoms for perioden 1/4-30/6:

0 kr.

Salgsmoms ansat til, jf. bilag 5:

50.421 kr.

Angivet salgsmoms for perioden 1/7-30/9:

0 kr.

Salgsmoms ansat til, jf. bilag 5:

65.516 kr.

Angivet salgsmoms for perioden 1/10-31/12:

0 kr.

Salgsmoms ansat til, jf. bilag 5:

51.375 kr.

2016:

Angivet salgsmoms for perioden 1/1-30/6:

5.076 kr.

Salgsmoms ansat til, jf. bilag 5:

122.418 kr.

Yderligere salgsmoms ansat til:

117.342 kr.

Angivet købsmoms for perioden 1/1-30/6:

4.525 kr.

Købsmoms er ikke dokumenteret, og der gives derfor ikke fradrag for momsen.

44.617 kr.

Købsmoms herefter ansat til:

0 kr.

Angivet salgsmoms for perioden 1/7-31/12:

0 kr.

Salgsmoms ansat til, jf. bilag 5:

76.699 kr.

2017:

Angivet salgsmoms for perioden 1/1-30/6:

0 kr.

Salgsmoms ansat til, jf. bilag 5:

19.604 kr.

Angivet salgsmoms for perioden 1/7-31/12:

0 kr.

Salgsmoms ansat til, jf. bilag 5:

14.910 kr.

2018:

Angivet salgsmoms for perioden 1/1-31/3:

0 kr.

Salgsmoms ansat til, jf. bilag 5:

11.206 kr.

Angivet salgsmoms for perioden 1/4-30/6:

0 kr.

Salgsmoms ansat til, jf. bilag 5:

7.505 kr.

Angivet salgsmoms for perioden 1/7-30/9:

0 kr.

Salgsmoms ansat til, jf. bilag 5:

3.562 kr.

Angivet salgsmoms for perioden 1/10-31/12:

0 kr.

Salgsmoms ansat til, jf. bilag 5:

975 kr.

Momsreguleringerne er foretaget med hjemmel i opkrævningslovens § 5, stk. 2.

(...)

Ekstraordinær ansættelse og fristregler

(...)

MOMS:

Hovedreglen er skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, som bestemmer, at der ikke kan afsendes varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende.

Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt.

Det betyder, at fristen for ændring af afgiftstilsvaret for 1. halvår 2014 frem til 4 kvartal 2015 som udgangspunkt er overskredet på nuværende tidspunkt.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 31 kan et afgiftstilsvar ifølge skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 foretages eller ændres, hvis du eller nogen på dine vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Det er vores opfattelse, at du som minimum har handlet groft uagtsomt, hvorfor betingelsen for en ekstraordinær fastsættelse af afgiftstilsvaret for 1. halvår 2014 frem til 4 kvartal 2015, jævnfør skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 er opfyldt.

Dette begrundes med, at du ifølge de foreliggende oplysninger ikke har angivet korrekt moms i 2014, og slet ikke har angivet moms i 2015.

6 måneders reaktionsfrist:

Af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 fremgår det, at en ekstraordinær ændring af afgiftstilsvaret for perioden 1/1 2014 til 31/12 2015 er betinget af, at der sker varsling senest 6 måneder efter vi har fået viden om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 31.

Det følger af domspraksis, at 6 måneders fristen løber fra det tidspunkt, hvor vi har det nødvendige grundlag til at foretage en korrekt ændring af afgiftstilsvaret.

Vi har hhv. den 20. og 25. juni 2019 modtaget kontoudskrifter fra [finans1] og [finans2], og vi mener derfor, at vi tidligst hhv. den 20. og 25. juni 2019 har modtaget tilstrækkelige oplysninger til at foretage en korrekt opgørelse af afgiftstilsvaret.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens indehaver har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens momstilsvar skal nedsættes i de pågældende afgiftsperioder i årene 2014, 2015, 2016, 2017 og 2018.

Virksomhedens indehaver har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Jeg har modtaget afgørelse om ændring af moms og skat dateret den 16. august 2019. Jeg kan på ingen måde anerkende denne ændring og vil med denne skrivelse og bilag, klage over denne afgørelse.

Indledningsvis skal jeg nævne at jeg bestemt har lavet fejl undervejs – skyldig – men ikke i det omfang i tegner. Jeg er en dårlig administrator, men det har aldrig været min hensigt at snyde nogen.

Jeg har pr. 3. november 2019 lukket [virksomhed1], da jeg ikke kan se at den fremadrettet kan skabe nogen form for overskud.

Jeg læser nærmest jeres brev som et ”anklageskrift”, hvilket ryster mig noget. Det er beklageligt, at I ikke har taget kontakt med mig over e-mail eller e-boks og stille og roligt fået et overblik over årene og hvad de forskellige beløb vedrører. I vælger at sende brev og drage jeres egne konklusioner og eftersom jeg har været i udlandet i en periode har jeg ikke modtaget nogen af disse rettidigt.

[virksomhed1] - webshop

Jeg stiftede for mange år siden en lille enkeltmandsvirksomhed, [virksomhed2], som skulle sælge små Kina-gps sporer ved siden af mit normale arbejde via en webshop jeg lavede [...com]. Jeg momsregistrerede virksomheden if. regler som enkeltmandsvirksomhed. Jeg var i kontakt med Skat omkring momsfritagelse i flere omgange, da omsætningen på disse varer langt fra nåede de kr. 50.000/år, som er grænsen for moms-fritagelse. Jeg afmeldte firmaet i nogle perioder, da der INGEN omsætning var og desuden blev jeg også momsfritaget i en periode, men da import af produkter var mildt sagt kompliceret af IKKE at have et momsnummer, registrerede jeg firmaet igen. Jeg importerede primært 5-10 stk. gps trackere af gangen og enkelte kameraer.

Navneændring

Firmanavn har ændret sig undervejs fra [virksomhed2], til [virksomhed1] og senere [virksomhed1], da Securitas ikke ville have at jeg brugte [virksomhed1] som navn. Firmaets navn er/var [virksomhed1]. [person1] insinuerer at der skulle være noget lyssky i dette, hvilket ikke er korrekt. Momsnummeret har i hele perioden været det samme. Der skal i den forbindelse nævnes, at ifm. navneændringer på firmaet, har jeg også skiftet webadresse naturligvis. Dette har medført, at de bilag (købsbilag m.m.) jeg havde på serveren er forsvundet for altid frem til ændring til [virksomhed1]. Jeg printer ikke bilag ud, men lader dem være på min email server.

[virksomhed3] – [virksomhed3] / MobilePay

Jeg har solgt mange brugte ting via den blå avis, hvor modtagere har betalt med MobilePay. Det er der vel ikke noget galt i. Disse ting har været brugte ting som jeg ikke mere skal bruge og en del fra dødsbo efter min mor døde i 2017. Så alle MobilePay betalinger – dem er der nu ikke så mange af – skal ikke betragtes som firmasalg og IKKE betales moms af. Ingen af de solgte ting på [virksomhed3] har fundet sted i [virksomhed1]’s navn men alene i privat regi. Jeg sælger stadig brugte ting på [virksomhed3], som betales med mobilepay.

Modtagelse af penge fra udlandet - generelt

Det er korrekt at jeg har modtaget penge fra udlandet. Nu er modtagelse af penge vel igen kriminalitet eller fejl og forstår ikke umiddelbart hvilken interesse dette skulle have Skat. Disse penge har ikke noget med [virksomhed1] at gøre, men er skyldige beløb jeg har modtaget fra 2 firmaer. Jeg har ikke opgivet disse beløb, da det vil ikke kan være skattepligtigt at modtage penge fra udenlandske firmaer? Jeg kan forstå hvis man får løn fra et dansk registeret firma, men udenlandske? Iflg. jeres side 5 i ”anklageskriftet” og statsskattelovens §4, stk. 1, kan jeg læse at man skal betale skat af alt – også skyldige beløb fra udenlandske firmaer. Så hvis et udenlandsk firma, som overhovedet ikke er aktivt i Danmark og ikke betaler virksomhedsskat her, betaler en person nogen penge, skal vedkommende betale skat kan jeg nu forstå (hvis han/hun har adresse i Danmark vel at mærke). Noget besynderlig regel, som jeg desværre nok ikke kan lave meget om på.

Min gennemgang

Til brug for overskuelighed, har jeg oprettet et excel ark med henvisninger til bilag og tilknyttede kommentarer. Endvidere kommenterer jeg årene nedenfor, således der kan dannes et klart billede over forløbet.

Årsregnskaber og brug af revisor

Qua den meget lille aktivitet har jeg fuldstændig negligeret dette og ikke ment, at sådanne skulle laves.

Forkert ja, men eftersom webshoppen gik dårligt og jeg ved henvendelse på et tidspunkt til skat fik at vide at dette ikke var nødvendigt for så lille en omsætning, lod jeg det være. Erkender nu at jeg i den grad skulle have taget kontakt med en revisor således tallene var korrekte og ikke mindst at ikke alene omsætning var noteret men også de fradrag jeg var berettiget til. Jeg har fremadrettet nu taget kontakt med revisor, som kan hjælpe mig med 2019 og nok også 2018. De øvrige år fra 2014-17 har jeg svært ved at lave regnskaber for nu, da jeg kun har omsætning og ikke indkøbsbilag, udgifter ifm. fragt, rejser m.v.

Min største fejl når jeg ser i bakspejlet er:

1. Påberåbt mig momsfritagelse fordi omsætning af produkter var meget lille < 50.000 kr.

2. Ikke fået hjælp af revisor til at lave regnskaber og årsopgørelser

3. Ikke fået lavet oversigt over fradrag ifm. aktiviteter.

4. Været uopmærksom på konsekvenserne af sløseri med ovenstående.

Indkomståret 2014

Der har der ikke været salg af produkter i dette indkomstår. Bilag 1.
Jeg har IKKE adgang til transaktioner fra banken før den 25.9.2014 i mine arkiver fra netbank.
Umiddelbart er de store beløb, som jeg kan ser fra jeres bilag 1 (over dkr. 50.000), modtagelse af penge fra udlandet og de mindre beløb en godtgørelse for omkostninger jeg havde ifm. rejser.

Disse omkostninger skal der naturligvis ikke moms på.

Løn og bonus på kr. 120.000 som jeg har skrevet i kommentar på netbank, var overført fra anden konto (egen) og var egentlig ikke andet end en overførsel med forkert tekst. Der skulle ikke stå løn eller bonus som jeg selv skrev, men blot overførsel. Jeg mindes at skrive det, som en slags retfærdiggørelse over at lave arbejde i [virksomhed1], men ikke hæve egentlig løn. Helt forkert af mig.
Min nye skatteopgørelse viser til indbetaling kr. 523.206, hvilket jo slet ikke hænger sammen med moms og skyldig a-skat.
Jeg har ikke yderligere kommentarer til 2014 for nuværende.

Indkomståret 2015

I 2015 har der været lidt aktivitet på kr. 41.772 i webshoppen – se bilag 2.
Jeg har selvangivet 0 i overskud, da beløbet var under de kr. 50.000 og jeg var momsfritaget i en periode. Skulle der være et overskud på dette beløb, er det meget lille. Jeg har ikke bilag mere fra indkøb i denne periode.
Samtidig har jeg brugt store beløb på rejser og hotelophold, for hvilke jeg ikke har nogen bilag længere.
Jeg mindes at jeg i en del af 2015 var fritaget moms pga. den før omtalte lille omsætning og har derfor ikke været opmærksom på yderligere betalinger af dette.
Jeg har ikke yderligere kommentarer til 2015 for nuværende.

Indkomståret 2016

I 2016 har der været omsætning på webshoppen for kr. 30.229 – se bilag 3
Overskud igen er ekstremt lille – kan jeg ikke sige på stående fod uden et regnskab, men jeg vil skyde på kr. 5.000 måske når jeg har trukket købsmoms og omkostninger fra.
Der forekommer en masse mindre beløb på fra mobilepay som if. tidligere, er salg via DBA.DK.
Andre beløb under kr. 50.000 er betalinger for rejser foretaget ifm. forretningsrejser
Årsopgørelse viser udover overskud på kr. 788.975 yderligere indkomst på kr. 80.000. Dette er jo ikke korrekt. De 80.000 kr. er med i de 788.975, som igen er forkert beløb.

Indkomståret 2017

I 2017 har der været omsætning for 50.374 – en smule og lige over grænsen til momsfrihed – se bilag 4
Eftersom webshoppen ikke betaler min udgifter får jeg arbejde hos [virksomhed4]
I har medregnet salg via [virksomhed3] (mobilepay) og pengeautomat (indbetalinger) – ikke korrekt og ikke skattepligtig på nogen måde
Ikke flere kommentarer til 2017 – blot endnu et år med ”næsten igen omsætning”

Indkomståret 2018

2018 var der omsætning for kr. 162.587 – største omsætning nogensinde. Min oplysning om at der ingen aktivitet havde været var forkert og fejlagtig. Se bilag 5. Der skal betales moms af beløbet til fulde.
Jeres skøn af overskud er helt hen i vejret på kr. 93.004. Regnskab vil nok vise enten nul eller et meget lille overskud.
Jeg vil få lavet et regnskab for 2018, da jeg stadig har mange af bilagene på købsmoms og andre bilag.
Jeg blev ansat hos [virksomhed5] i [by1] som area sales manager og kunne tjene en rimelig løn, som der også blev betalt normal skat af
Ikke flere kommentarer til 2018.

(...)

Afsluttende kommentarer

I perioden har der været megen lille aktivitet i [virksomhed1] (webshop) som helhed. Det har været et ”fritidsprojekt” som jeg en dag håbede at kunne leve af. Dette har vist sig ikke at være muligt.

Jeg har været 100 % koncentreret om at etablere en levevej ad denne vej, men har fejlet, da jeg udelukkende har været opmærksom på at sælge produkter og få det op at køre uden hensyn til den administrative del af arbejdet. Dette er naturligvis forkert og uagtsomt – det erkender jeg 100 %.

Jeg har en meget stor gæld, som jeg for nuværende ikke selv kan betale og dermed ser jeg mig heller ikke i stand til at betale den gæld der nu følger fra skat på nogen måde. Uden fast arbejde og med kontanthjælp som den eneste indkomst fremadrettet, vil betalinger if. nye skatteopgørelser ikke finde sted. Jeg vil ansøge om at gælden slettes efter sagen er afsluttet, da jeg ellers ikke kommer videre. Jeg bor til leje i almennyttig bolig, har ingen bil eller andre aktiver.

Jeg har været uagtsom – korrekt, men sandheden er at jeg ikke med fortsæt har ønsket at snyde hverken i A-skat eller moms. Jeg har taget konsekvensen nu og lukket det og dermed fået en meget stor lærestreg i regningen. En regning jeg håber forbliver en regning og intet andet.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1. (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 og lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016).

Ifølge momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen. Anmeldelse til registrering skal ifølge § 47, stk. 5, 1. pkt., ske senest 8 dage inden påbegyndelse af registreringspligtig virksomhed.

Landsskatteretten har i afgørelse af dags dato fundet, at Skattestyrelsens beregning af omsætning i virksomheden, som er foretaget på baggrund af konkrete bankindsætninger, stadfæstes. Der henvises til Landsskatterettens j. nr.: 19-0098302.

Virksomheden anses for at have haft indtægter på mere end 50.000 kr. i indkomstårene, hvorfor virksomheden er momspligtig, jf. momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Det fremgår af momslovens § 57, stk. 1, 3 og 4, at virksomheden efter udløbet af hver afgiftsperiode, skal angive ud- og indgående afgift. Fristen for at angive momstilsvaret udløber den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb. Dette gælder både i forhold til kvartalsvis og halvårlig momsafregning.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Af skatteforvaltningslovens §§ 31, stk. 1 og 32, stk. 1, nr. 3 og stk. 2, 1, pkt. fremgår følgende:

Ӥ 31

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.

(...)

§ 32

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

3)Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

(...)

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.”

Skattestyrelsen har ikke modtaget det ønskede regnskabsmateriale, og da kravene til regnskabsgrundlaget således ikke er opfyldt, har Skattestyrelsen været berettiget til at fastsætte momstilsvaret skønsmæssigt.

I 2014 var virksomheden registreret med halvårlig momsafregning fra den 1. januar 2014 til den 30. juni 2014. Fra den 1. juli 2014 til 31. december 2014 var virksomheden registreret med kvartalsvis momsafregning. I 2015 var virksomheden registreret med kvartalsvis momsafregning. For afgiftsperioderne i 2014 skulle virksomheden, jf. momslovens § 57, stk. 1, 3 og 4, have indberettet moms senest den 1. september 2014, 1. december 2014 og 1. marts 2015. For afgiftsperioderne i 2015 skulle der have været indberettet moms senest 1. juni 2015, 1. september 2015, 1. december 2015 og 1. marts 2016.

Fristerne for at ændre afgiftstilsvaret i 2014, jf. § 31, udløb således den 1. september 2017, samt den 1. december 2017 og 1. marts 2018. Fristerne for at ændre afgiftstilsvaret i 2015 udløb henholdsvis den 1. juni 2018, 1. september 2018, 1. december 2018 og 1. marts 2019.

Skattestyrelsen har ved forslag til afgørelse af 18. juni 2019 og endelig afgørelse af 16. august 2019, med henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 nr. 3, sammenholdt med stk. 2, genoptaget virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2014 og 2015 uden for de ordinære ansættelsesfrister i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, så spørgsmålet om genoptagelse heraf skal afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32.

Klagerens undladelse af at angive moms anses for i hvert fald groft uagtsomt. Der er herved lagt vægt på, at der er tale om beløb, der er af en vis størrelse.

Skattestyrelsen har på den baggrund været berettiget til at fastsætte afgiftstilsvaret efter udløbet af fristerne i skatteforvaltningslovens § 31. Der henvises for praksis herom til SKM2014.526.BR, som blev stadfæstet af Landsretten ved SKM2015.633.ØLR.

Retten finder endvidere, at 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er overholdt. Retten har ved vurderingen lagt vægt på, at Skattestyrelsen modtog kontoudtog fra [finans1] den 20. juni 2019 og fremsendte forslag til afgørelse den 18. juli 2019. Den endelige afgørelse blev fremsendt 16. august 2019.

Retten bemærker, at Skattestyrelsen i deres opgørelse fejlagtigt har henført betaling af faktura 3510 den 20. december 2018 med i alt 7.541 kr. inkl. moms, til momsafregningen for første kvartal 2018.

Det fremgår af virksomhedens indehavers bankkonti, at virksomheden i de pågældende afgiftsperioder i 2014, 2015, 2016, 2017 og 2018 har modtaget henholdsvis 905.867 kr., 953.230 kr., 995.586 kr. 172.570 kr. og 116.225 kr. Disse beløb er i Landsskatterettens afgørelse af dags dato blevet henført til virksomhedens omsætning, hvorfor der skal afregnes salgsmoms heraf. Der henvises til Landsskatterettens j. nr. 19-0093802.

På baggrund af ovenstående ændrer Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse vedrørende første og fjerde kvartal 2018, således at momstilsvaret for første kvartal udgør (11.206 kr. -1.508 kr.) 9.698 kr. og momstilsvaret i fjerde kvartal udgør (975 kr. + 1.508 kr.) 2.483 kr.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende virksomhedens momstilsvar for de øvrige afgiftsperioder.