Kendelse af 03-08-2021 - indlagt i TaxCons database den 08-10-2021

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Indehaverens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Momstilsvar for afgiftsperioderne fra den 1. januar 2010 - 31. december 2010

222.212 kr.

0 kr.

Ugyldig

Faktiske oplysninger

Indehaveren har siden 20. april 2000 drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] med cvr-nr. [...1] fra adressen [adresse1], [by1], [by2], der også er indehaverens bopælsadresse. Virksomheden har været registeret med forskellige branchekoder. Hovedbrancherne har været 931900 – andre sportsaktiviteter og 632240 bugserings-, bjærgnings- og redningsvæsen. Virksomheden ophørte den 31. december 2010.

Den 21. juni 2010 stiftede indehaveren selskabet [virksomhed2] ApS med cvr-nr. [...2]. Selskabet har været registreret med branchekode 931900 – andre sportsaktiviteter. Selskabets formål var at drive dykkerskole samt enhver i forbindelse hermed beslægtet virksomhed. Der ikke er indgivet årsrapport for 2010/2011 for [virksomhed2] ApS.

Desuden stiftede indehaveren selskabet [virksomhed1] Holdning ApS med cvr-nr. [...3].

Selskaberne blev ligesom indehaverens virksomhed drevet fra adressen [adresse1], [by1], [by2]. Den 27. november 2012 blev begge selskaber tvangsopløst.

Af indehaverens personlige skatteoplysninger fremgår, at der ikke er indberettet indkomst i indkomståret 2010 fra indehaverens virksomhed, ligesom der ikke er indberettet salgs-eller købsmoms i virksomheden. Der ses dog at være fastsat foreløbig moms for begge halvår, som indehaveren har betalt.

Det fremgår, at indehaveren har haft et fuldtidsjob hos [virksomhed3] A/S i perioden 2009-2011 og har haft en A-indkomst på 867.919 i 2009, 886.165 kr. i 2010 og 1.000.573 kr. i 2011.

Desuden fremgår det, at indehaveren og indehaverens ægtefælle, den 1. februar 2001, købte ejendommen, beliggende [adresse1], [by2], i lige sameje, og siden har haft privat bolig på ejendommen sammen med 2 hjemmeboende fællesbørn.

Den 1. januar 2009 erhvervede indehaveren desuden et sommerhus, beliggende [adresse2], [by3], [by4]. Det fremgår, at indehaveren ejer 100 % af sommerhuset.

Indehaveren handlede ifølge sine personlige skatteoplysninger følgende biler i indkomstårene 2008-2012:

Reg. nr.

Mærke

1. reg.

Tilgang

Afgang

Vedr. Senr.

[reg.nr.1]

Volkswagen Golf 1,9

08.01-08

08.01-08

05.01-11

[reg.nr.2]

Land Rover Defender

12.06-06

14.12-10

07.04-11

[...1]

[reg.nr.3]

Land Rover Defender

24.02-98

03.12-10

30.12-10

[...1]

[reg.nr.4]

Volswagen Golf 1,9

08.01-08

05.01-11

25.01-12

[reg.nr.5]

Ifor Williams LM 126

10.11-03

04.01-11

[...1]

[reg.nr.6]

Volkswagen LT 35 TDI

23.10-97

28.06-10

[...1]

[reg.nr.7]

Volswagen Golf 1,9

08.01-08

25.01-12

I forbindelse med en kontrol af en anden virksomhed, konstaterede SKAT, at virksomheden [virksomhed1] havde udstedt en række salgsfakturaer for levering af momspligtige ydelser. Da virksomheden ikke havde indberettet resultat af virksomhed eller indberettet moms i den omhandlende periode, rettede SKAT den 29. maj 2012 henvendelse til [virksomhed1] v/[person1] og [virksomhed2] ApS. SKAT efterspurgte kopi af salgsfakturaer, udskrifter fra virksomhedens og selskabets konti samt momsangivelser.

Hverken indehaveren eller indehaverens selskab reagerede herpå, hvorfor SKAT den 21. august 2012 indkaldte indehaveren, der tillige var hovedanpartshaver i selskabet, til møde. Indehaveren blev anmodet om at medbringe regnskabsmaterialet for både [virksomhed2] ApS og [virksomhed1] v/[person1]. Indehaveren aflyste mødet og reagerede ikke efterfølgende på de mødedatoer, som SKAT fremsendte til indehaveren.

Da SKAT ikke modtog det efterspurgte materiale fra indehaveren, indhentede SKAT desuden kontoudtog fra virksomhedens bankkonto i [finans1] for perioden 01-01-2009 til 02-03-2012.

Af virksomhedens kontoudtog fremgår, at der er foretaget følgende indbetalinger med henvisning til henholdsvis fakturanumre og navne på andre selskaber.

Bogført dato.

Tekst

Indsat beløb

14.01.2010

[virksomhed4] A/S – Fakt. 001+002, rabat 3.600 – tilbagehold 5625

85.575,00

14.01.2010

1 tag 2009123 – [virksomhed5]

131.250,00

05.02.2010

Fakt. 2010-003 [virksomhed4] A/S

25.250,00

09.02.2010

[person1] nedriver 2010-004 – [virksomhed5] ApS

68.325,00

10.02.2010

[virksomhed6] nedrivning

56.250,00

12.02.2010

Fakt. 2010-004 – [virksomhed4] ApS

30.437,00

16.03.2010

Fakturaer [virksomhed4] A/S – rest faktura 2010-002, faktura 2010-008, 2010-010, - rabat 3.440,75

83.203,00

31.03.2010

[virksomhed4] A/S

22.500,00

07.04.2010

[virksomhed7] A/S

67.500,00

27.04.2010

[virksomhed7] A/S – fakt. 2010-2011

211.250,00

18.05.2010

[virksomhed7] A/S – fakt. 2010-2012

187.500,00

10-06.2010

[virksomhed7] A/S – fakt. 2010-2013,2010-2014,2010-2015

437.000,00

01.07.2010

[virksomhed7]

125.000,00

02.07.2010

[virksomhed8] 2010-2019

51.250,00

06.07.2010

[virksomhed7]

125.000,00

07.07.2010

Fakt. 2010-0010 [virksomhed9]

25.625,00

07.07.2010

Fakt. 2010-0012 – [virksomhed9]

25.804,25

07.07.2010

Fakt. 2010-0013 – [virksomhed9] ApS

1.750,00

26.07.2010

[virksomhed7]

2010.07.01 2010-2016 62500,00

2010.07.05 2010-2025 28750,00

2010.07.05 2010-2021 100000,00

191.250,00

27.10.2010

[virksomhed8] 2010-2022

234.375,00

27.07.2010

Fakt 2020 – [virksomhed5] A/S

331.250,00

30.07.2010

[virksomhed5] A/S

39.865,00

11.08.2010

[virksomhed4] A/S fakt. 2010-20

15.625,00

20.08.2010

[virksomhed8] 2010-2030,2010-2031

43.587,50

16.09.2010

[virksomhed8] 2010-2040

6.625,00

I alt

2.623.046,75

Det fremgår, at der udover indsætningerne, der relaterer sig til de af SKAT rekvirerede fakturaer, er foretaget en række indsætninger, der ligeledes henviser til fakturanumre og selskaber.

Af virksomhedens kontoudtog fremgår, at der er foretaget gentagne udbetalinger til 4 navngivne personer, ligesom der er foretaget et betydelig antal kontanthævninger på virksomhedens konto.

Af kontoudskrifterne fra virksomhedens konto fremgår desuden, at der er foretaget overførsler med teksten ”[person1] s konto”, ligesom der er afholdt udgifter, der fremstår af privat karakter, herunder til lufthavnsparkering, friluftsland, [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...] m.fl., ligesom der foretaget overførsler til familiemedlemmer fra virksomhedens konto i 2010.

SKAT har på baggrund af de rekvirerede salgsfakturaer opgjort virksomhedens indkomst i 2010 til 1.501.325 kr., heraf 300.265 kr. i salgsmoms.:

Fakturanr.

Fakt.dato

Kunde

Beløb inkl. moms

Salgsmoms

1

07.01.2010

[virksomhed4] A/S

30.000,00

6.000

2

07.01.2010

[virksomhed4] A/S

65.000,00

13.000

3

19.01.2010

[virksomhed4] A/S

25.250,00

5.050

4

22.01.2010

[virksomhed4] A/S

30.437,50

6.088

7

13.02.2010

[virksomhed4] A/S

22.500,00

4.500

4

21.01.2010

[virksomhed5] ApS

68.325,00

13.665

5

23.01.2010

[virksomhed6] A/S

56.250,00

11.250

2016

15.06.2010

[virksomhed7] A/S

62.500,00

12.500

2017

15.06.2010

[virksomhed7] A/S

125.000,00

25.000

2018

15.06.2010

[virksomhed7] A/S

125.000,00

25.000

2019

15.06.2010

[virksomhed8] A/S

51.250,00

10.250

2020

25.06.2010

[virksomhed5] ApS

331.250,00

66.250

2021

05.07.2010

[virksomhed7] A/S

100.000,000

20.000

2024

05.07.2010

[virksomhed7] A/S

7.500,00

1.500

2025

05.07.2010

[virksomhed7] A/S

28.750,00

5.750

2027

18.07.2010

[virksomhed7] A/S

6.750,00

1.350

2028

18.07.2010

[virksomhed7] A/S

43.750,00

8.750

2022

05.07.2010

[virksomhed8] A/S

234.375,00

46.875

2030

25.07.2010

[virksomhed8] A/S

25.462,50

5.093

2023

05.07.2010

[virksomhed5] ApS

46.350,00

9.270

2029

19.10.2010

[virksomhed4] A/S

15.625,00

3.125

I alt

1.501.326

300.266

Det fremgår, at SKAT med henvisning til omsætningens størrelse, skønsmæssigt har ansat et fradrag for driftsomkostninger på 20 % af de samlede indtægter ekskl. moms, svarende til 240.213 kr. Desuden har SKAT lagt til grund, at indehaveren har haft ansatte for at kunne oppebære omsætningen på 1.501.325 inkl. moms. Der er ikke indberettet lønomkostninger i virksomheden. Indehaverens overskud af virksomhed er herefter skønsmæssigt ansat til 300.000 kr., svarende til 30.000 kr. i 10 måneder fra januar-oktober 2010, i alt 25 % af indtægterne ekskl. moms.

Da der ikke er fremlagt dokumentation for købsmoms, har SKAT skønsmæssigt ansat et fradrag for købsmoms på 20 % af salgsmomsen, svarende til 60.053 kr.

SKAT fremsendte forslag til afgørelse den 4. december 2012, hvoraf fremgik, at SKAT havde skønsmæssigt ansat forhøjet virksomhedens momstilsvar vedrørende perioden 1. januar 2010-30. september 2010 med 402.527 kr.

I e-mail af 19. december 2012 meddelte indehaveren SKAT, at han ikke kunne anerkende skatteansættelserne, og at regnskabsmaterialet for både [virksomhed1] v/[person1] og [virksomhed2] ApS ville blive fremsendt snarest. SKAT har ikke siden modtaget materiale fra indehaveren.

Den 3. juli 2014 fremsendte SKAT afgørelse i sagen. Da afgørelsen imidlertid indeholdt en forkert klagevejledning, fremsendte SKAT på ny afgørelsen den 25. august 2014, indeholdende korrekt klagevejledning. Indehaveren påklagede SKATs afgørelse til Skatteankestyrelsen den 29. oktober 2014.

I forbindelse med klagebehandlingen har indehaveren fremsendt supplerende materiale i form af en oversigt over udfakturerede opgaver og en oversigt over betalte regninger.

Af indehaverens oversigt over udfakturerede opgaver fremgår, at der er udfaktureret opgaver for i alt 2.213.780,75 kr. inkl. salgsmoms på 442.756,15 kr.

Af indehaverens oversigt over ”betalte regninger” fremgår, at der er betalt regninger for i alt 2.393.931,65 kr. inkl. købsmoms på i alt 468.326 kr. kr.

Der er endvidere fremlagt mere end 200 sider blandet bilagsmateriale, herunder salgsbilag og fakturaer udstedt til henholdsvis [virksomhed1] v/[person1] og til [virksomhed2] ApS. Af nogle af fakturaerne fremgår det ikke, hvem der har udstedt fakturaen eller hvem fakturaen er udstedt til. Flere af fakturaerne fremstår uspecificeret. Eksempelvis er der på samtlige fakturaer udstedt af [virksomhed10] ApS alene anført ”udført arbejde, ([person1]) og et beløb. Derudover er der fremlagt en række følgesedler, rykkerskrivelser, og opgørelser/kontoudtog fra virksomheder med [virksomhed1]s og [virksomhed2] ApS’ udeståender.

Af kontoudtog fra [virksomhed11] A/S, dateret den 1. juli 2010 og udstedt til virksomheden, fremgår virksomhedens samlede udestående på 43.180,81 kr. med henvisning til de fakturaer, der er udestående. Af opgørelsen fremgår at der i tilgodehavendet er fratrukket en kreditnota nr. 11830 på -15.000 kr. Fakturaerne, der henvises til i kontoudtoget, er ikke fremlagt.

Af virksomhedens kontoudtog fremgår, at det samlede udestående på 43.180,81 kr. er betalt den 12. august.

Skattestyrelsen er under klagesagen blevet hørt om det af indehaveren fremlagte materiale.

Af Skattestyrelsens udtalelse og bilag 1 fremgår, at Skattestyrelsen har gennemgået de fremsendte købsbilag og opgjort købsmoms til 240.919 kr., svarende til driftsomkostninger på 1.204.597,38 kr.

Det fremgår dog af Skattestyrelsens indstilling til Skatteankestyrelsen, at Skattestyrelsen ikke har kunne verificere virksomhederne, der har udstedt fakturaerne og derfor har beregnet omfanget af driftsomkostninger og momstilsvar ud fra følgende tabeller:

Beregnet omsætning

Beregnet udgifter

Beregnet overskud

Skønnet skattepligt. indkomst

Skønnet anvendt til sort løn

Heraf AM-bidrag 8 %

Heraf A-skat 55 %

1.771.025

354.205

1.416.820

300.000

1.116.820

89.346

665.111

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

Skattestyrelsen

442.756

88.551

20 %

354.205

Angivet (FF)

18.000

Efterangivelse

336.205

Af Skatteankestyrelsens gennemgang af virksomhedens kontoudskrifter fremgår, at af de af SKAT opgjorte driftsomkostninger på i alt 1.204.597,38, er der transaktionsspor for betaling af udgifterne for 815.796,57 kr.

Det fremgår af opgørelsen, at der er afholdt yderligere udgifter, hvoraf nogle af dem har posteringstekster, der kunne indikere, at de tillige vedrører virksomheden.

Der er ikke fremlagt tilhørende fakturaer for disse betalinger.Der er for nogle af betalingerne, jf. ovenfor, fremlagt andre former for dokumentation, i form af opgørelser over udeståender, rykkere, fakturaer udstedt til [virksomhed2] ApS, uspecificerede fakturaer m.v.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 222.212 kr. for afgiftsperioderne fra den 1. januar 2010 - 31. december 2010.

SKAT har til støtte for forhøjelsen anført følgende:

”...

SKAT har ud fra rekvirerede salgsfakturaer opgjort en omsætning for perioden 7/1 2010-19/10 2010 for selskabet på i alt 1.501.325 kr., heraf 300.265 kr. i salgsmoms (bilag 11-skema 2).

Da [virksomhed1] v/[person1] ikke har indsendt hverken momsangivelser eller regnskabsmateriale, er SKAT ikke vidende om virksomhedens købsmoms for 2010. SKAT har derfor givet virksomheden et skønnet fradrag på 20 % af salgsmomsen i købsmoms.

[virksomhed1] v/[person1]´s købsmoms bliver således i alt 60.053 kr. efter SKAT´s skøn (bilag 11-skema 3).

SKAT skal derfor forhøje [virksomhed1] v/[person1]´s momstilsvar vedrørende perioden 7/1 2010-19/10 2010 med 222.212 kr. Virksomhedens FF´ere er fratrukket i dette beløb (bilag 11-skema 1).

I henhold til momsloven § 56, stk. 1 skal momsregistrerede virksomheder for hver afgiftsperiode opgøre salgsmoms og købsmoms. Forskellen mellem salgs- og købsmoms er virksomhedens momstilsvar. Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode angive størrelsen af virksomhedens salgs- og købsmoms, jf. momslovens § 57, stk. 1.

Afgiftspligtige personer skal jf. momslovens § 46 betale afgift af dens afgiftspligtige levering af varer og ydelser.

...”

Skattestyrelsen har i supplerende udtalelse af 1. februar 2021 anført følgende:

”...

Skattestyrelsen har gennemgået den modtagne købsdokumenter. Der er tale om fotokopier af købsfakturaer, kontoudtog, rykkere, renteopgørelser, fakturaer til selskabet [virksomhed2] ApS, følgesedler m.v.

Selskabet har fortsat ikke fremlagt et regnskab, og der er ikke fremlagt underleverandøraftaler, hvilket blev nævnt på møde i Skatteankestyrelsen.

Skattestyrelsen har gennemgået købsdokumentationen, men det har ikke været muligt at få købsdokumentation verificeret hos sælger.

Skattestyrelsen har ud fra de fremlagte købsbilag opgjort købsmomsen til følgende:

Pkt 4:

Skattestyrelsen gennemgang af købsbilag sendt til Skatteankestyrelsen

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

Skattestyrelsen

240.919

Konklusion

Som det fremgår, har Skattestyrelsen opgjort virksomhedens salgsmoms til henholdsvis 525.659 kr. og 300.265 kr.

Virksomheden har opgjort salgsmomsen til 442.756 kr.

Virksomheden har i forbindelse med regnskabskontrollen ikke indleveret regnskabet, og Skattestyrelsen har skønnet momsfradraget til 20 % af salgsmomsen, det vil sige henholdsvis til 105.132 kr. og 60.053 kr.

Virksomheden har opgjort købsmomsen til 468.326 kr.

Skattestyrelsen har gennemgået bilagsmaterialet og opgjort købsmomsen til 240.919 kr.

Indstilling

Som det fremgår har virksomheden selv opgjort salgsmomsen til 442.756 kr. svarende til en om-

sætning på 1.771.025 kr. ekskl. moms.

Det er derfor Skattestyrelsens indstilling, at salgsmomsen mindst skal ansættes til 442.756 kr.

Virksomheden har ikke fremlagt et regnskab, og da det ikke er muligt for Skattestyrelsen at fore- tage en nærmere verifikation af bilagsmaterialet, skal vi indstille, at købsmomsen ansættes efter et skøn til 20 % af salgsmomsen.

Skattestyrelsen skal således indstille, at virksomhedens salgs- og købsmoms ansættes til henholds- vis 442.756 kr. (virksomhedens opgørelse) og 88.551 kr. (20 % af salgsmomsen).

Efterbetalingen og forhøjelsen af den skattepligtige indkomst udgør herefter følgende:

Skattestyrelsens indstilling til Skatteankestyrelsen

Moms

AM-bidrag

A-skat

I alt

Efterbetaling

336.205

89.346

565.111

990.661

Forhøjelse

300.000

...”

Virksomhedens opfattelse

Indehaveren af virksomheden har nedlagt påstand om, at SKATs ansættelse af momstilsvar skal nedsættes til 0 kr.

Indehaveren har til støtte for påstanden anført følgende:

”...

Jeg ønsker at anke Skats afgørelse og skatteansættelse for indkomståret 2010, idet jeg finder vurderingerne forkerte, blandt andet fordi der vurderes at jeg har trukket løn ud af [virksomhed1] CVR [...1] ligesom der vurderes at jeg har haft ansatte i indkomståret. [virksomhed1] blev 30/6 2010 overtaget af [virksomhed2] ApS, og alle aktiver overgik til det nye selskab. Jeg vil gerne have Skatteankenævnet til at vurdere Skat’s afgørelse og ser frem til at foreligge tingene for Skatteankenævnet

Generel anke over at skatteansættelsen har udgangspunkt i et skøn over hvad firmaet [virksomhed1] (CVR [...1]) omsatte i perioden 1/1 2010 til 30/6 2010 (hvor det ophører og overgår til ApS. Firmaet havde på lignings tidspunktet ikke indgivet regnskab. Det er senere blevet udfærdiget og viser et helt andet resultat

Det er skønnet at jeg månedsvis har udtrukket penge af firmaet til privat forbrug som dermed skal beskattes, dette er ikke tilfældet, jeg har ikke udtrukket nogen penge af firmaet og dette ønskes anket

Det er skønnet at firmaet har haft ansatte i ovenstående periode og at der derfor er indeholdt A Skat, det er ikke tilfældet, firmaet var et enkeltmandsfirma som alene benyttede sig af indlejede folk, som fakturerede [virksomhed1] de ydelser de udførte og dette ønskes anket

Det er skønnet at firmaet har udfaktureret en betragtelig omsætning, men der er ikke tilsvarende givet moms godtgørelse for de omkostninger firmaet har haft i perioden, dette ønskes anket

...”

Indehaveren har yderligere i skrivelse af 23. februar 2021 anført følgende:

”Jeg føler mig nød til at søge hjælp og advokatbistand bed baggrund i Skattestyrelsens sidste udtalelser i sagen. Det drejer sig jo om deres påstand om kun at have modtaget fotokopier af modtagne fakturaer, det er jo direkte usandt da jeg afleverede de originale på kontoret på [by5] i efteråret, dernæst at de ikke kan tjekke med afsenderne, det behøver de vel ikke da det er tydeligt ud af mine kontoudtog at disse er betalt for samt hvilke sager dette hidrører, og jeg har underskrevne byggeaftaler med de steder hvor ydelserne er udgået (dem kan jeg også aflevere på [by5] hvis du finder det nødvendigt) derudover skriver de at der ikke er fremvist underleverandør aftaler, det er ikke noget man normalt indgår aftaler omkring når det primært drejer sig om afhentning af materialer ifbm nedrivningsopgaver, det er blot at ringe til en vognmand som afhenter materialerne.

Jeg føler mig ikke korrekt vurderet af Sakttestyrelsen, og har brug for hjælp, så jeg tager fat i en advokat som bliver involveret i denne uge”

Landsskatterettens afgørelse

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag efter momslovens § 4.

Betaling af moms påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en momspligtig levering af varer eller ydelser her i landet. Det fremgår af momsloven § 46.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen af afgiftens berigtigelse. Det fremgår af momslovens § 55.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Momsregistrerede virksomheder skal for hver momsperiode opgøre den udgående og indgående moms. Forskellen mellem udgående og indgående moms er virksomhedens momstilsvar jf. momslovens § 56, stk. 1.

For virksomheder, hvis samlede afgiftspligtige leverancer overstiger 1 mio. kr. årligt, men højst udgør 15 mio. kr. årligt, er afgiftsperioden kvartalet. Virksomhedens angivelse efter stk. 1 skal foretages senest 1 måned og 10 dage efter afgiftsperiodens udløb. Det fremgår af dagældende lovbkg. 2005-10-14 nr. 966 Momsloven.

Af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt., fremgår, at Told- og skatteforvaltningen ikke senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb skal fremsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen i 1. pkt. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 3. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen i 3 pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.

Formalitet – Ekstraordinær genoptagelse

Virksomheden har ikke indberettet salgs- eller købsmoms i 2010.

Fristen for at indberette salgsmoms for henholdsvis 1. og 4. kvartal 2010 var henholdsvis den 10. maj 2010 og den 10. februar 2011.

Varsling af ændring af virksomhedens momsansættelse for henholdsvis 1. og 4. kvartal 2010 skal således senest foretages henholdsvis den 10. maj 2013 og den 10. februar 2014 i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt. Det medfører, at ansættelsesfristen for ændring af momsansættelsen for 4. kvartal af 2010 var den 10. maj 2014.

SKAT fremsendte den 4. december 2012 forslag om ændring af momsansættelserne vedrørende afgiftsperioderne fra den 1. januar 2010 - 31. december 2010, og dermed inden udløb af den ordinære ansættelsesfrist i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt.

SKAT traf afgørelse i sagen den 3. juli 2014.

Det er herefter Landsskatterettens opfattelse, at 3-månedersfristen for at gennemføre en ordinær momsansættelse for samtlige 4 afgiftsperioder i 2010 var sprunget, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 3. pkt., da SKAT den 3. juli 2014 fremsendte afgørelse i sagen.

Afgørelsen er dermed ugyldig, og SKATs forhøjelse af afgiftsperioderne fra den 1. januar 2010 - 31. december 2010 bortfalder.