Kendelse af 25-08-2022 - indlagt i TaxCons database den 16-09-2022

Journalnr. 19-0091621

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 1.913.110 kr. for 2016 og 919.162 kr. for 2017, idet der er nægtet fradrag for købsmomsen for udgifter til fremmed arbejde samt sket forhøjelse af salgsmomsen i 3. kvartal 2016 vedrørende ikke bogførte indtægter.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[person1] (herefter benævnt virksomhedsindehaveren) startede den 1. maj 2015 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1]. Virksomheden er registreret under branchekode 451120 "Detailhandel med personbiler, varebiler og minibusser" og bibranchekoderne 433200 "Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed", 015000 "Blandet drift" og 771100 "Udlejning og leasing af biler og lette motorkøretøjer".

Virksomheden var i perioden fra 1. december 2006 til 31. december 2007 registreret under branchekode 452100 "Bygge- og anlægsentreprenør (bortset fra nedrivnings- og jordarbejdsentreprenører)". I perioden fra 1. januar 2008 til 31. december 2011 var virksomheden registreret under branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser". Fra den 1. maj 2015 til den 31. oktober 2016 var virksomheden registreret under branchekode 812100 "Almindelig rengøring i bygninger". Der har været mellem nul til ni ansatte i virksomheden.

Virksomheden har i året 2016 afregnet momstilsvar kvartalsvis. I 2016 har virksomheden på konto "1852 UDGÅENDE AFGIFT" bogført i alt 1.336.102,78 kr. og på konto 1851 "INDGÅENDE AFGIFT" bogført virksomhedens indgående afgift med i alt 1.232.598 kr. I året 2017 er virksomhedens momstilsvar afregnet halvårligt. For året 2017 har virksomheden på konto "6903 "Indgående (køb) moms" bogført virksomhedens indgående afgift med i alt 1.124.745,61 kr. Virksomhedens angivne momstilsvar kan specificeres således:

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

2016

1. kvartal

270.594 kr.

271.980 kr.

-1.386 kr.

2. kvartal

305.984 kr.

346.564 kr.

-40.580 kr.

3. kvartal

435.711 kr.

334.908 kr.

100.803 kr.

4. kvartal

323.814 kr.

279.146 kr.

44.668 kr.

I alt

1.336.103 kr.

1.232.598 kr.

103.505 kr.

2017

1. halvår

622.618 kr.

600.009 kr.

22.609 kr.

2. halvår

530.880 kr.

524.736 kr.

6.144 kr.

I alt

1.153.498 kr.

1.124.745 kr.

28.753 kr.

Virksomheden har i perioden fra den 1. juli 2016 til den 15. juli 2016 udstedt ni fakturaer til [virksomhed2], CVR-nr. [...2]. På fakturaerne er der påført salgsmoms, som i alt udgør 692.952,50 kr. Fakturaerne er bogført som omsætning i virksomhedens bogholderi. Ud fra bogføringen har Skattestyrelsen imidlertid konstateret, at virksomheden ikke har angivet salgsmoms af fakturaerne.

For 2016 har virksomheden bogført udgifter til fremmed arbejde på i alt 4.880.627 kr. + moms 1.220.157 kr. på konto "1110 FRAMEDARBAJDER". Momsbeløbet kan specificeres således:

1. kvartal

271.980 kr.

2. kvartal

337.677 kr.

3. kvartal

331.460 kr.

4. kvartal

279.040 kr.

I alt

1.220.157 kr.

For 2017 har virksomheden bogført udgifter på i alt 3.676.647 kr. + moms 919.162 kr. til fremmed arbejde på konto "1345 Fremadarbejde". Momsbeløbet kan specificeres således:

1. halvår

464.880,00 kr.

2. halvår

454.281,80 kr.

I alt

919.161,80 kr.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens salg af ydelser og ydelseskøb fra underleverandører på henholdsvis rengørings- og transportområdet som følger:

Rengøring

2015

2016

2017

Salg

249.498 kr.

748.785 kr.

230.800 kr.

Ydelseskøb - underleverandører

-924.400 kr.

-1.410.800 kr.

-2.252.947 kr.

Avance

-674.902 kr.

-662.015 kr.

-2.022.147 kr.

Transport

2016

Salg

1.840.950 kr.

Ydelseskøb - underleverandører

-2.094.147 kr.

Avance

-253.197 kr.

Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne 2016 og 2017 nægtet virksomheden fradrag for den bogførte købsmoms for udgifter til fremmed arbejde på i alt 2.139.318 kr. Der er fremlagt nedenstående underleverandørfakturaer for 2016 og 2017, hvoraf der fremgår købsmoms på i alt 2.148.848 kr. Der foreligger imidlertid en række skrivefejl i fakturaerne, jf. nedenstående bemærkninger:

2016

01.01.2016

001

[virksomhed3]

73.240,00

18.310,00

91.550,00

Det rengoring arbejde i jan måned-2016

09.01.2016

002

[virksomhed3]

73.240,00

18.310,00

91.550,00

Det rengoring i jan måned-2016

16.01.2016

004

[virksomhed3]

73.240,00

18.310,00

91.550,00

Det rengoring arbejde i jan måned-2016

22.01.2016

005

[virksomhed3]

73.240,00

18.310,00

91.550,00

Det rengoring i jan måned-2016

01.02.2016

10

[virksomhed3]

132.640,00

33.160,00

165.800,00

Det rengoring i feb måned-2016

10.02.2016

11

[virksomhed3]

132.640,00

33.160,00

165.800,00

Det rengoring i feb måned-2016

21.02.2016

13

[virksomhed3]

132.640,00

33.160,00

165.800,00

Det rengoring i feb måned-2016

01.03.2016

19

[virksomhed3]

187.560,00

46.890,00

234.450,00

Det rengoring i feb måned-2016

16.03.2016

20

[virksomhed3]

187.560,00

46.890,00

234.450,00

Det rengoring i mar måned-2016

01.04.2016

22

[virksomhed3]

172.400,00

43.100,00

215.500,00

Det rengoring i apr måned-2016

15.04.2016

23

[virksomhed3]

172.400,00

43.100,00

215.500,00

Det rengoring arbejde i apr måned-2016

Ingen dato angivet

35

[virksomhed4]

11.200,00

2.800,00

*14.000,25

Kørsel til februar 2016

Ingen dato angivet

38

[virksomhed4]

10.720,00

2.680,00

*13.400,25

Kørsel til mars 2016

Ingen dato angivet

41

[virksomhed4]

24.000,00

6.000,00

*30.000,25

Kørsel til maj 2016

Ingen dato angivet

48

[virksomhed4]

122.106,75

30.526,50

**152.633,25

Kørsel til maj 2016

Ingen dato angivet

49

[virksomhed4]

122.106,75

30.526,50

**152.633,25

Extra kørsel til maj 2016

Ingen dato angivet

51

[virksomhed4]

122.106,75

30.526,50

**152.633,25

Extra kørsel til maj 2016

Ingen dato angivet

52

[virksomhed4]

122.106,75

30.526,50

**152.633,25

Extra kørsel til maj 2016

Ingen dato angivet

55

[virksomhed4]

163.160,00

40.790,00

203.950,00

Extra Kørsel til juni 2016

Ingen dato angivet

56

[virksomhed4]

163.160,00

40.790,00

203.950,00

Extra Kørsel til juni 2016

Ingen dato angivet

57

[virksomhed4]

163.160,00

40.790,00

203.950,00

Extra Kørsel til juni 2016

Ingen dato angivet

61

[virksomhed4]

153.840,00

38.460,00

192.300,00

Extra arbejde til juli 2016

Ingen dato angivet

62

[virksomhed4]

153.840,00

38.460,00

192.300,00

Extra arbejde til juli 2016

Ingen dato angivet

66

[virksomhed4]

146.200,00

36.550,00

182.750,00

Extra arbejde til august 2016

Ingen dato angivet

67

[virksomhed4]

146.200,00

36.550,00

182.750,00

Extra arbejde til august 2016

Ingen dato angivet

77

[virksomhed4]

145.040,00

36.260,00

181.300,00

Extra arbejde til sebtember 2016

Ingen dato angivet

78

[virksomhed4]

145.040,00

36.260,00

181.300,00

Extra arbejde til sebtember 2016

Ingen dato angivet

81

[virksomhed4]

145.040,00

36.260,00

181.300,00

Extra arbejde til sebtember 2016

Igen dato angivet

79

[virksomhed4]

145.040,00

36.260,00

181.300,00

Extra arbejde til sepbtember 2016

01.10.2016

33

[virksomhed5]

173.640,00

43.410,00

217.050,00

Kørsel til okt måned 2016

15.10.2016

34

[virksomhed5]

173.640,00

43.410,00

217.050,00

Kørsel til okt måned 2016

01.11.2016

46

[virksomhed5]

121.060,00

30.265,00

151.325,00

Kørsel til nov måned 2016

10.11.2016

47

[virksomhed5]

121.060,00

30.265,00

151.325,00

Kørsel til nov måned 2016

18.11.2016

48

[virksomhed5]

121.060,00

30.265,00

151.325,00

Kørsel til nov måned 2016

24.11.2016

49

[virksomhed5]

121.060,00

30.265,00

151.325,00

Kørsel til nov måned 2016

01.12.2016

53

[virksomhed5]

119.400,00

29.850,00

149.250,00

Kørsel til dec måned 2016

15.12.2016

54

[virksomhed5]

119.400,00

29.850,00

149.250,00

Kørsel til dec måned 2016

I alt 2016

4.685.187,00

1.171.296,00

5.856.483,75

2017

01.01.2017

007

[virksomhed6] IVS

20.000,00

5.000,00

25.000,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

01.01.2017

008

[virksomhed6] IVS

16.000,00

4.000,00

20.000,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

02.01.2017

009

[virksomhed6] IVS

5.600,00

1.400,00

7.000,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

02.01.2017

011

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

02.01.2017

013

[virksomhed6] IVS

29.600,00

7.400,00

37.000,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

02.01.2017

014

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

05.01.2017

016

[virksomhed6] IVS

4.000,00

1.000,00

5.000,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

05.01.2017

017

[virksomhed6] IVS

11.440,00

2.860,00

14.300,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

06.01.2017

018

[virksomhed6] IVS

33.600,00

8.400,00

42.000,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

06.01.2017

019

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

06.01.2017

020

[virksomhed6] IVS

11.680,00

2.920,00

14.600,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

07.01.2017

022

[virksomhed6] IVS

31.200,00

7.800,00

39.000,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

07.01.2017

023

[virksomhed6] IVS

11.920,00

2.980,00

14.900,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

10.01.2017

025

[virksomhed6] IVS

31.200,00

7.800,00

39.000,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

10.01.2017

026

[virksomhed6] IVS

3.680,00

920,00

4.600,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

12.01.2017

028

[virksomhed6] IVS

15.520,00

3.880,00

19.400,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

12.01.2017

029

[virksomhed6] IVS

33.600,00

8.400,00

42.000,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

12.01.2017

030

[virksomhed6] IVS

11.840,00

2.960,00

14.800,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

15.01.2017

031

[virksomhed6] IVS

11.920,00

2.980,00

14.900,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

15.01.2017

032

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

15.01.2017

033

[virksomhed6] IVS

11.680,00

2.920,00

14.600,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

18.01.2017

039

[virksomhed6] IVS

35.200,00

8.800,00

44.000,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

20.01.2017

040

[virksomhed6] IVS

15.280,00

3.820,00

19.100,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

20.01.2017

041

[virksomhed6] IVS

11.920,00

2.980,00

14.900,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

25.01.2017

043

[virksomhed6] IVS

11.920,00

2.980,00

14.900,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

25.01.2017

044

[virksomhed6] IVS

3.840,00

960,00

4.800,00

Rengoring arbejde i jan måned-17

01.02.2017

046

[virksomhed6] IVS

11.680,00

2.920,00

14.600,00

Rengoring arbejde i feb måned-17

01.02.2017

047

[virksomhed6] IVS

8.800,00

2.200,00

11.000,00

Rengoring arbejde i feb måned-17

01.02.2017

048

[virksomhed6] IVS

8.240,00

2.060,00

10.300,00

Rengoring arbejde i feb måned-17

01.02.2017

049

[virksomhed6] IVS

7.680,00

1.920,50

*9.600,50

Rengoring arbejde i feb måned-17

02.02.2017

050

[virksomhed6] IVS

19.840,00

4.960,00

***24.000,00

Rengoring arbejde i feb måned-17

02.02.2017

059

[virksomhed6] IVS

11.840,00

2.960,00

14.800,00

Rengoring arbejde i feb måned-17

02.02.2017

061

[virksomhed6] IVS

12.000,00

****300,00

15.000,000

Rengoring arbejde i feb måned-17

02.02.2017

062

[virksomhed6] IVS

3.840,00

960,00

4.800,00

Rengoring arbejde i feb måned-17

05.02.2017

063

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengoring arbejde i feb måned-17

15.02.2017

064

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengoring arbejde i feb måned-17

15.02.2017

065

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengoring arbejde i feb måned-17

15.02.2017

066

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengoring arbejde i feb måned-17

15.02.2017

068

[virksomhed6] IVS

6.400,00

1.600,00

8.000,00

Rengoring arbejde i feb måned-17

15.02.2017

069

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengoring arbejde i feb måned-17

15.02.2017

070

[virksomhed6] IVS

4.000,00

1.000,00

5.000,00

Rengoring arbejde i feb måned-17

18.02.2017

073

[virksomhed6] IVS

11.680,00

2.920,00

14.600,00

Rengoring arbejde i feb måned-17

01.03.2017

082

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengoring arbejde i mar måned-17

01.03.2017

083

[virksomhed6] IVS

11.840,00

2.960,00

14.800,00

Rengoring arbejde i mar måned-17

01.03.2017

084

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengoring arbejde i mar måned-17

01.03.2017

086

[virksomhed6] IVS

11.680,00

2.920,00

14.600,00

Rengoring arbejde i mar måned-17

01.03.2017

087

[virksomhed6] IVS

4.000,00

1.000,00

5.000,00

Rengoring arbejde i mar måned-17

10.03.2017

088

[virksomhed6] IVS

11.920,00

2.980,00

14.900,00

Rengoring arbejde i mar måned-17

10.03.2017

089

[virksomhed6] IVS

32.800,00

8.200,00

41.000,00

Rengoring arbejde i mar måned-17

10.03.2017

091

[virksomhed6] IVS

*12.800,00

3.000,00

15.000,00

Rengoring arbejde i mar måned-17

15.03.2017

092

[virksomhed6] IVS

3.920,00

980,00

4.900,00

Rengoring arbejde i mar måned-17

15.03.2017

093

[virksomhed6] IVS

8.000,00

2.000,00

10.000,00

Rengoring arbejde i mar måned-17

15.03.2017

095

[virksomhed6] IVS

34.000,00

8.500,00

42.500,00

Rengoring arbejde i mar måned-17

18.03.2017

096

[virksomhed6] IVS

11.840,00

2.960,00

14.800,00

Rengoring arbejde i mar måned-17

20.03.2017

098

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengoring arbejde i mar måned-17

24.03.2017

105

[virksomhed6] IVS

16.000,00

4.000,00

20.000,00

Rengoring arbejde i mar måned-17

01.04.2017

111

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Kørsel arbejde i apr måned 2017

01.04.2017

112

[virksomhed6] IVS

31.200,00

7.800,00

39.000,00

Kørsel arbejde i apr måned 2017

01.04.2017

114

[virksomhed6] IVS

15.840,00

3.960,00

19.800,00

Kørsel arbejde i apr måned 2017

01.04.2017

115

[virksomhed6] IVS

8.000,00

2.000,00

10.000,00

Kørsel arbejde i apr måned 2017

05.04.2017

116

[virksomhed6] IVS

11.840,00

2.960,00

14.800,00

Kørsel arbejde i apr måned 2017

05.04.2017

118

[virksomhed6] IVS

8.000,00

2.000,00

10.000,00

Kørsel arbejde i apr måned 2017

15.04.2017

119

[virksomhed6] IVS

24.000,00

6.000,00

30.000,00

Kørsel arbejde i apr måned 2017

18.04.2017

121

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Kørsel arbejde i apr måned 2017

20.04.2017

122

[virksomhed6] IVS

11.840,00

2.960,00

14.800,00

Kørsel arbejde i apr måned 2017

22.04.2017

123

[virksomhed6] IVS

16.000,00

4.000,00

20.000,00

Kørsel arbejde i apr måned 2017

01.05.2017

125

[virksomhed6] IVS

33.600,00

8.400,00

42.000,00

Kørsel arbejde i maj måned 2017

01.05.2017

126

[virksomhed6] IVS

11.840,00

2.960,00

14.800,00

Kørsel arbejde i maj måned 2017

01.05.2017

127

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Kørsel arbejde i maj måned 2017

01.05.2017

128

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Kørsel arbejde i maj måned 2017

01.05.2017

130

[virksomhed6] IVS

11.920,00

2.980,00

14.900,00

Kørsel arbejde i maj måned 2017

15.05.2017

131

[virksomhed6] IVS

34.400,00

8.600,00

43.000,00

Kørsel arbejde i maj måned 2017

15.05.2017

132

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Kørsel arbejde i maj måned 2017

15.05.2017

133

[virksomhed6] IVS

24.080,00

6.020,00

30.100,00

Kørsel arbejde i maj måned 2017

15.05.2017

136

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Kørsel arbejde i maj måned 2017

15.05.2017

137

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Kørsel arbejde i maj måned 2017

15.05.2017

139

[virksomhed6] IVS

11.680,00

2.920,00

14.600,00

Kørsel arbejde i maj måned 2017

20.05.2017

141

[virksomhed6] IVS

16.000,00

4.000,00

20.000,00

Kørsel arbejde i maj måned 2017

20.05.2017

142

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Kørsel arbejde i maj måned 2017

20.05.2017

143

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Kørsel arbejde i maj måned 2017

22.05.2017

147

[virksomhed6] IVS

19.680,00

4.920,00

24.600,00

Kørsel arbejde i maj måned 2017

01.06.2017

6

[virksomhed7] APS

11.920,00

2.980,00

14.900,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 01-06-17 til 15-06-17

01.06.2017

7

[virksomhed7] APS

31.200,00

7.800,00

39.000,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 01-06-17 til 15-06-17

01.06.2017

9

[virksomhed7] APS

25.040,00

6.260,00

31.300,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 01-06-17 til 15-06-17

01.06.2017

11

[virksomhed7] APS

158.400,00

39.600,00

198.000,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 01-06-17 til 15-06-17

05.06.2017

12

[virksomhed7] APS

15.680,00

3.920,00

19.600,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 05-06-17 til 20-06-17

05.06.2017

13

[virksomhed7] APS

7.840,00

1.960,00

***9.000,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 05-06-17 til 20-06-17

05.06.2017

15

[virksomhed7] APS

41.600,00

10.400,00

52.000,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 05-06-17 til 20-06-17

05.06.2017

16

[virksomhed7] APS

11.440,00

2.860,00

***14.000,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 05-06-17 til 20-06-17

05.06.2017

17

[virksomhed7] APS

3.600,00

900,00

4.500,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 05-06-17 til 20-06-17

10.06.2017

23

[virksomhed7] APS

11.680,00

2.920,00

14.600,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 10-06-17 til 25-06-17

10.06.2017

24

[virksomhed7] APS

31.200,00

7.800,00

39.000,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 10-06-17 til 25-06-17

10.06.2017

25

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 10-06-17 til 25-06-17

10.06.2017

27

[virksomhed7] APS

32.400,00

8.100,00

40.500,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 10-06-17 til 25-06-17

10.06.2017

28

[virksomhed7] APS

29.600,00

7.400,00

37.000,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 10-06-17 til 25-06-17

10.06.2017

29

[virksomhed7] APS

10.960,00

2.740,00

13.700,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 10-06-17 til 25-06-17

15.06.2017

32

[virksomhed7] APS

9.920,00

2.480,00

12.400,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 15-06-17 til 30-06-17

15.06.2017

33

[virksomhed7] APS

7.680,00

1.920,00

9.600,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 15-06-17 til 30-06-17

15.06.2017

35

[virksomhed7] APS

15.600,00

3.900,00

19.500,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 15-06-17 til 30-06-17

15.06.2017

36

[virksomhed7] APS

32.000,00

8.000,00

40.000,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 15-06-17 til 30-06-17

15.06.2017

37

[virksomhed7] APS

24.000,00

6.000,00

30.000,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 15-06-17 til 30-06-17

15.06.2017

39

[virksomhed7] APS

11.840,00

2.960,00

14.800,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 15-06-17 til 30-06-17

15.06.2017

40

[virksomhed7] APS

32.800,00

8.200,00

41.000,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 15-06-17 til 30-06-17

15.06.2017

42

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 15-06-17 til 30-06-17

20.06.2017

43

[virksomhed7] APS

11.920,00

2.980,00

14.900,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 20-06-17 til 30-06-17

20.06.2017

44

[virksomhed7] APS

15.760,00

3.940,00

19.700,00

Rengøring arbejde til juni månder fra 20-06-17 til 30-06-17

01.07.2017

46

[virksomhed7] APS

41.360,00

10.340,00

51.700,00

Rengøring arbejde til juli månder fra 01-07-17 til 15-07-17

01.07.2017

47

[virksomhed7] APS

32.000,00

8.000,00

40.000,00

Rengøring arbejde til juli månder fra 01-07-17 til 15-07-17

01.07.2017

48

[virksomhed7] APS

8.840,00

2.210,00

11.050,00

Rengøring arbejde til juli månder fra 01-07-17 til 15-07-17

01.07.2017

49

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengøring arbejde til juli månder fra 01-07-17 til 15-07-17

20.07.2017

51

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengøring arbejde til juli månder fra 01-07-17 til 15-07-17

20.07.2017

52

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengøring arbejde til juli månder fra 01-07-17 til 15-07-17

20.07.2017

53

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengøring arbejde til juli månder fra 01-07-17 til 15-07-17

20.07.2017

54

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengøring arbejde til juli månder fra 01-07-17 til 15-07-17

20.07.2017

56

[virksomhed7] APS

8.000,00

2.000,00

10.000,00

Rengøring arbejde til juli månder fra 01-07-17 til 15-07-17

01.08.2017

61

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengøring arbejde til aug månder fra 01-08-17 til 15-08-17

01.08.2017

62

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengøring arbejde til aug månder fra 01-08-17 til 15-08-17

01.08.2017

63

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengøring arbejde til aug månder fra 01-08-17 til 15-08-17

01.08.2017

64

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengøring arbejde til aug månder fra 01-08-17 til 15-08-17

10.08.2017

65

[virksomhed7] APS

37.600,00

9.400,00

47.000,00

Rengøring arbejde til aug månder fra 10-08-17 til 20-08-17

10.08.2017

66

[virksomhed7] APS

23.040,00

5.760,00

28.800,00

Rengøring arbejde til aug månder fra 10-08-17 til 20-08-17

10.08.2017

68

[virksomhed7] APS

34.160,00

8.540,00

42.700,00

Rengøring arbejde til aug månder fra 10-08-17 til 20-08-17

10.08.2017

69

[virksomhed7] APS

15.680,00

3.920,00

19.600,00

Rengøring arbejde til aug månder fra 10-08-17 til 20-08-17

10.08.2017

70

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengøring arbejde til aug månder fra 10-08-17 til 20-08-17

10.08.2017

72

[virksomhed7] APS

11.760,00

2.940,00

14.700,000

Rengøring arbejde til aug månder fra 10-08-17 til 20-08-17

15.08.2017

73

[virksomhed7] APS

16.000,00

4.000,00

20.000,00

Rengøring arbejde til aug månder fra 15-08-17 til 25-08-17

20.08.2017

74

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengøring arbejde til aug månder fra 20-08-17 til 31-08-17

20.08.2017

75

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengøring arbejde til aug månder fra 20-08-17 til 31-08-17

20.08.2017

77

[virksomhed7] APS

20.000,00

5.000,00

25.000,00

Rengøring arbejde til aug månder fra 20-08-17 til 31-08-17

20.08.2017

78

[virksomhed7] APS

3.920,00

****9.080,00

4.900,00

Rengøring arbejde til aug månder fra 20-08-17 til 31-08-17

20.08.2017

79

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengøring arbejde til aug månder fra 20-08-17 til 31-08-17

20.08.2017

81

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengøring arbejde til aug månder fra 20-08-17 til 31-08-17

01.09.2017

1

[virksomhed7] APS

43.840,00

10.960,00

54.800,00

Kørsel arbejde til sep månder fra 01-09-17 til 30-09-17

01.09.2017

2

[virksomhed7] APS

36.000,00

9.000,00

45.000,00

Kørsel arbejde til sep månder fra 01-09-17 til 30-09-17

01.09.2017

3

[virksomhed7] APS

11.920,00

2.980,00

14.900,00

Kørsel arbejde til sep månder fra 01-09-17 til 30-09-17

01.09.2017

5

[virksomhed7] APS

8.800,00

2.200,00

11.000,00

Kørsel arbejde til sep månder fra 01-09-17 til 30-09-17

01.09.2017

6

[virksomhed7] APS

16.000,00

4.000,00

20.000,00

Kørsel arbejde til sep månder fra 01-09-17 til 30-09-17

01.09.2017

7

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Kørsel arbejde til sep månder fra 01-09-17 til 30-09-17

01.09.2017

8

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Kørsel arbejde til sep månder fra 01-09-17 til 30-09-17

01.09.2017

86

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

rengøring arbejde til sep månder fra 01-09-17 til 14-09-17

01.09.2017

87

[virksomhed7] APS

36.000,00

9.000,00

45.000,00

Rengøring arbejde til sep månder fra 01-09-17 til 14-09-17

01.09.2017

88

[virksomhed7] APS

11.440,00

2.860,00

14.300,00

Rengøring arbejde til sep månder fra 01-09-17 til 14-09-17

01.09.2017

89

[virksomhed7] APS

33.600,00

****84.000,00

42.000,00

rengøring arbejde til sep månder fra 01-09-17 til 14-09-17

01.09.2017

90

[virksomhed7] APS

11.920,00

2.980,00

14.900,00

rengøring arbejde til sep månder fra 01-09-17 til 14-09-17

01.09.2017

91

[virksomhed7] APS

36.000,00

9.000,00

45.000,00

rengøring arbejde til sep månder fra 01-09-17 til 14-09-17

01.09.2017

92

[virksomhed7] APS

32.800,00

8.200,00

41.000,00

rengøring arbejde til sep månder fra 01-09-17 til 14-09-17

01.09.2017

93

[virksomhed7] APS

24.000,00

6.000,00

30.000,00

rengøring arbejde til sep månder fra 01-09-17 til 14-09-17

01.09.2017

97

[virksomhed7] APS

80.000,00

20.000,00

100.000,00

Kørsel arbejde til sep månder fra 01-09-17 til 30-09-17

01.09.2017

98

[virksomhed7] APS

11.680,00

2.920,00

14.600,00

Kørsel arbejde til sep månder fra 01-09-17 til 30-09-17

01.09.2017

99

[virksomhed7] APS

11.200,00

2.800,00

14.000,00

Kørsel arbejde til sep månder fra 01-09-17 til 30-09-17

01.10.2017

12

[virksomhed7] APS

11.920,00

2.980,00

14.900,00

Kørsel arbejde til okt månder fra 01-10-17 til 15-10-17

01.10.2017

13

[virksomhed7] APS

33.600,00

8.400,00

42.000,00

Kørsel arbejde til okt månder fra 01-10-17 til 15-10-17

01.10.2017

14

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Kørsel arbejde til okt månder fra 01-10-17 til 15-10-17

01.10.2017

15

[virksomhed7] APS

32.800,00

8.200,00

41.000,00

Kørsel arbejde til okt månder fra 01-10-17 til 15-10-17

20.10.2017

17

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Kørsel arbejde til okt månder fra 20-10-17 til 31-10-17

20.10.2017

18

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Kørsel arbejde til okt månder fra 20-10-17 til 31-10-17

20.10.2017

19

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Kørsel arbejde til okt månder fra 20-10-17 til 31-10-17

20.10.2017

22

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Kørsel arbejde til okt månder fra 20-10-17 til 31-10-17

20.10.2017

23

[virksomhed7] APS

11.840,00

2.960,00

14.800,00

Kørsel arbejde til okt månder fra 20-10-17 til 31-10-17

20.10.2017

24

[virksomhed7] APS

31.200,00

7.800,00

39.000,00

Kørsel arbejde til okt månder fra 20-10-17 til 31-10-17

01.11.2017

31

[virksomhed7] APS

31.200,00

7.800,00

39.000,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 01-11-17 til 20-11-17

01.11.2017

32

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 01-11-17 til 20-11-17

01.11.2017

33

[virksomhed7] APS

45.520,00

11.380,00

56.900,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 01-11-17 til 20-11-17

01.11.2017

34

[virksomhed7] APS

40.480,00

10.120,00

50.600,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 01-11-17 til 20-11-17

01.11.2017

35

[virksomhed7] APS

41.440,00

10.360,00

51.800,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 01-11-17 til 20-11-17

01.11.2017

36

[virksomhed7] APS

27.600,00

6.900,00

34.500,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 01-11-17 til 20-11-17

01.11.2017

39

[virksomhed7] APS

23.520,00

5.880,00

29.400,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 01-11-17 til 20-11-17

01.11.2017

40

[virksomhed7] APS

8.000,00

2.000,00

10.000,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 01-11-17 til 20-11-17

01.11.2017

41

[virksomhed7] APS

28.000,00

7.000,00

35.000,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 01-11-17 til 20-11-17

01.11.2017

42

[virksomhed7] APS

30.000,00

7.500,00

37.500,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 01-11-17 til 20-11-17

01.11.2017

45

[virksomhed7] APS

11.920,00

2.980,00

14.900,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 01-11-17 til 20-11-17

22.11.2017

46

[virksomhed7] APS

32.800,00

8.200,00

41.000,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 22-11-17 til 30-11-17

22.11.2017

47

[virksomhed7] APS

11.440,00

2.860,00

14.300,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 22-11-17 til 30-11-17

22.11.2017

49

[virksomhed7] APS

11.840,00

2.960,00

14.800,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 22-11-17 til 30-11-17

22.11.2017

50

[virksomhed7] APS

9.840,00

2.460,00

12.300,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 22-11-17 til 30-11-17

22.11.2017

51

[virksomhed7] APS

38.560,00

9.640,00

48.200,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 22-11-17 til 30-11-17

22.11.2017

52

[virksomhed7] APS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 22-11-17 til 30-11-17

22.11.2017

54

[virksomhed7] APS

7.840,00

1.960,00

*****9.000,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 22-11-17 til 30-11-17

22.11.2017

55

[virksomhed7] APS

15.260,00

3.815,00

19.075,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 22-11-17 til 30-11-17

22.11.2017

56

[virksomhed7] APS

32.800,00

8.200,00

41.000,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 22-11-17 til 30-11-17

22.11.2017

57

[virksomhed7] APS

14.720,00

3.680,00

18.400,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 22-11-17 til 30-11-17

22.11.2017

58

[virksomhed7] APS

25.600,00

6.400,00

32.000,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 22-11-17 til 30-11-17

22.11.2017

59

[virksomhed7] APS

11.920,00

2.980,00

14.900,00

Kørsel arbejde til nov månder fra 22-11-17 til 30-11-17

01.12.2017

005

[virksomhed6] IVS

3.635,00

908,75

4.543,75

Rengoring arbejde i dec måned-17

01.12.2017

006

[virksomhed6] IVS

28.000,00

7.000,00

35.000,00

Rengoring arbejde i dec måned-17

01.12.2017

007

[virksomhed6] IVS

11.760,00

2.940,00

14.700,00

Rengoring arbejde i dec måned-17

01.12.2017

008

[virksomhed6] IVS

28.000,00

7.000,00

35.000,00

Rengoring arbejde i dec måned-17

01.12.2017

009

[virksomhed6] IVS

7.840,00

1.960,00

9.800,00

Rengoring arbejde i dec måned-17

10.12.2017

011

[virksomhed6] IVS

17.200,00

4.300,00

21.500,00

Rengoring arbejde i dec måned-17

10.12.2017

012

[virksomhed6] IVS

15.200,00

3.800,00

19.000,00

Rengoring arbejde i dec måned-17

10.12.2017

013

[virksomhed6] IVS

8.800,00

2.200,00

11.000,00

Rengoring arbejde i dec måned-17

10.12.2017

015

[virksomhed6] IVS

20.000,00

5.000,00

25.000,00

Rengoring arbejde i dec måned-17

10.12.2017

016

[virksomhed6] IVS

21.912,00

5.478,00

27.390,00

Rengoring arbejde i dec måned-17

10.12.2017

017

[virksomhed6] IVS

11.440,00

2.860,00

14.300,00

Rengoring arbejde i dec måned-17

10.12.2017

019

[virksomhed6] IVS

3.840,00

960,00

4.800,00

Rengoring arbejde i dec måned-17

19.12.2017

021

[virksomhed6] IVS

12.000,00

****3.960,00

15.000,00

Rengoring arbejde i dec måned-17

19.12.2017

022

[virksomhed6] IVS

11.920,00

2.980,00

14.900,00

Rengoring arbejde i dec måned-17

19.12.2017

023

[virksomhed6] IVS

19.840,00

4.960,00

24.800,00

Rengoring arbejde i dec måned-17

19.12.2017

024

[virksomhed6] IVS

11.920,00

2.980,00

14.900,00

Rengoring arbejde i dec måned-17

19.12.2017

025

[virksomhed6] IVS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Rengoring arbejde i dec måned-17

I alt 2017

3.599.607,00

977.552,25

4.496.259,25

* Der er angivet for meget i fakturaen

** Beløb inkl. moms er afrundet forkert

***Der er angivet for lidt i det samlede beløb inkl. moms

****Fejl i faktura. Moms angivet forkert.

***** Der er angivet for lidt i samlede beløb inkl. moms

For perioderne 2016 og 2017 er følgende beløb betalt via virksomhedsindehaverens bankkonto, kontonummer [...84] i [finans1]. Beløb betalt i 2016 kan afstemmes med beløb, som er bogført på virksomhedens bogføringskonto "1110 FRAMEDARBAJDER", mens beløb betalt i 2017 kan afstemmes med beløb, som er bogført på virksomhedens bogføringskonto "1345 Fremadarbejde".

Dato

Tekst

Beløb

Beløb uden moms

07.07.2016

Bgs arbejde for dec

16.500,00

13.200,00

07.01.2016

Bgs service arbejde

11.200,00

8.960,00

15.03.2016

Bgs [virksomhed4]

13.400,00

10.720,00

15.03.2016

Bgs Service

12.800,00

10.240,00

29.03.2016

Bgs OVF. [...68]

4.000,00

3.200,00

02.05.2016

Bgs [virksomhed4]

18.900,00

15.120,00

24.05.2016

Bgs ekstra timearb.

15.120,00

12.096,00

31.05.2016

Bgs [virksomhed8]

13.250,00

10.600,00

01.06.2016

Bgs [virksomhed4]

11.200,00

8.960,00

09.06.2016

Bgs OVF. [...02]

25.000,00

20.000,00

09.06.2016

Bgs OVF. [...75]

9.650,00

7.720,00

19.07.2016

Bgs [virksomhed8]

3.000,00

2.400,00

28.07.2016

Bgs [virksomhed9]

80.000,00

64.000,00

29.07.2016

Bgs [virksomhed9]

60.000,00

48.000,00

01.08.2016

Bgs [virksomhed8]

19.500,00

15.600,00

26.08.2016

Bgs [virksomhed8]

18.800,00

15.040,00

31.08.2016

Bgs [person2]

10.900,00

8.720,00

01.09.2016

Bgs [virksomhed4]

13.000,00

10.400,00

07.09.2016

BGS [virksomhed8]

16.000,00

12.800,00

07.09.2016

Bgs [...]

15.300,00

12.240,00

08.09.2016

Bgs [virksomhed8]

10.000,00

8.000,00

29.09.2016

Bgs [virksomhed10]

14.600,00

11.680,00

03.10.2016

Bgs [virksomhed8]

14.300,00

11.440,00

28.10.2016

Bgs [virksomhed11]

15.000,00

12.000,00

01.11.2016

Bgs [virksomhed8]

10.000,00

8.000,00

24.11.2016

Bgs [virksomhed8]

15.300,00

12.240,00

24.11.2016

Bgs [virksomhed12]

27.000,00

21.600,00

24.11.2016

Bgs [...]

13.800,00

11.040,00

I alt

507.520,00

406.016,00

Dato

Tekst

Beløb

Beløb uden moms

12.01.2017

Bgs [virksomhed13]

15.000,00

12.000,00

20.01.2017

Bgs [virksomhed8]

14.600,00

11.680,00

20.01.2017

Bgs [virksomhed14]

15.000,00

12.000,00

01.02.2017

Bgs [person2]

11.000,00

8.800,00

01.02.2017

Bgs [virksomhed8]

10.300,00

8.240,00

03.02.2017

Bgs [virksomhed9]

20.000,00

16.000,00

17.05.2017

Bgs [virksomhed8]

15.100,00

12.080,00

02.06.2017

Bgs OVF. [...68]

16.300,00

13.040,00

06.06.2017

Bgs [virksomhed15]

198.100,00

158.480,00

08.06.2017

Bgs [virksomhed9]

47.000,00

37.600,00

07.08.2017

Bgs [virksomhed8]

14.000,00

11.200,00

16.08.2017

Bgs [virksomhed9]

20.000,00

16.000,00

08.09.2017

Bgs [virksomhed9]

30.000,00

24.000,00

10.11.2017

Bgs OVF. [...18]

10.000,00

8.000,00

22.11.2017

Bgs [virksomhed9]

8.500,00

6.800,00

27.11.2017

Bgs [virksomhed9]

4.375,00

3.500,00

01.12.2017

Bgs OVF. [...68]

4.544,00

3.635,20

07.12.2017

Bgs [virksomhed16]

12.200,00

9.760,00

13.12.2017

Bgs [virksomhed8]

13.090,00

10.472,00

I alt

479.109,00

383.287,20

Skattestyrelsen har opgjort de elektroniske betalinger til 463.820 kr. for 2016 og 479.109 kr. for 2017. Der er ikke fremlagt dokumentation for betalingen af de øvrige i 2016 bogførte beløb på i alt 43.700 kr.

For så vidt angår de angivne underleverandører, gør følgende forhold sig gældende:

[virksomhed3] v/[person3], CVR-nr. [...3]

[virksomhed3] v/[person3], herefter benævnt [virksomhed3], er i CVR-registeret registreret som "anden udenlandsk virksomhed". [virksomhed3] blev startet den 1. januar 2012 og ophørte den 14. april 2016. [virksomhed3] var registreret under branchekode 812100 "Almindelig rengøring i bygninger".

Ejeren af [virksomhed3] var [person3].

[virksomhed3] har ikke været registreret med ansatte.

[virksomhed7] ApS, CVR-nr. [...4]

[virksomhed7] ApS, herefter benævnt [virksomhed7], blev stiftet den 17. september 2013 og ophørte den 21. november 2018, opløst efter konkurs. Konkursdekretet blev afsagt den 9. juni 2017. [virksomhed7] var registreret under branchekode 532000 "Andre post- og kurertjenester". Formålet med [virksomhed7] var at drive kurertjeneste samt at følge direktionens beføjelser.

[person4] tiltrådte den 14. april 2017 som direktør i [virksomhed7].

Der har været mellem nul til 19 medarbejdere i [virksomhed7].

Fakturaerne fra [virksomhed7] er udstedt i perioden fra 1. juni 2017 til 22. november 2017. Nogle af fakturaerne er dermed udstedt efter, at konkursdekretet i [virksomhed7] blev afsagt.

[virksomhed6] IVS, CVR-nr. [...5]

[virksomhed6] IVS, herefter benævnt [virksomhed6], blev stiftet den 6. januar 2015 og ophørte den 14. august 2018, opløst efter konkurs. Konkursdekretet blev afsagt den 31. januar 2018. [virksomhed6] var registreret under branchekode 731110 "Reklamebureauer", og [virksomhed6]s formål var at drive virksomhed med drift af slikbutik, samt enhver virksomhed i forbindelse med dette. I perioden fra 6. januar 2015 til 12. juni 2017 var [virksomhed6] registreret under branchekode 472400 "Detailhandel med brød, konditori- og sukkervarer".

[virksomhed6] har haft følgende personkreds i sin direktion:

Tiltrådt

Fratrådt

[person5]

6. januar 2015

1. august 2016

[person6]

1. august 2016

31. maj 2017

[person7]

31. maj 2017

1. august 2017

[person8]

1. august 2017

1. februar 2018

Der har været mellem nul til fire medarbejdere i [virksomhed6].

[virksomhed4] v/[person2], CVR. [...6]

Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed4] v/[person2], herefter benævnt [virksomhed4], blev startet den 2. januar 2013 og ophørte den 30. september 2016. [virksomhed4] var registreret under branchekode 015000 "Blandet drift".

Virksomhedens indehaver var [person2].

[virksomhed4] har ikke været registreret med ansatte i 2015 og 2016, hvor [virksomhed4] har udstedt fakturaer til virksomheden.

[virksomhed1], CVR-nr. [...7]

Den personligt ejede virksomhed [virksomhed1], herefter benævnt [virksomhed1], blev startet den 9. april 2018 og er fortsat aktiv. [virksomhed1] har i perioden fra 2. juli til 31. oktober 2010 heddet "[virksomhed17] v/[person9]". I perioden fra 1. november 2011 til 3. maj 2013 hed [virksomhed1] "[virksomhed18]". Fra den 10. marts 2014 til den 24. januar 2017 hed virksomheden "[virksomhed5]". Den 25. juni 2017 skiftede [virksomhed1] navn til "[virksomhed19]" og hed dette indtil den 20. februar 2018. Derefter ændrede [virksomhed1] navn til "[virksomhed1]".

[virksomhed1] var i perioden fra den 2. juli 2007 til den 3. maj 2013 og fra den 10. marts 2014 til den 24. januar 2017 registreret som en enkeltmandsvirksomhed.

I perioden fra den 25. juni 2017 til den 20. februar 2018 var [virksomhed1] registreret som en personligt ejet mindre virksomhed.

[virksomhed1] har været registreret under forskellige branchekoder. I perioden 10. marts 2014 til 24. januar 2017 var [virksomhed1] registreret under branchekode 5040000 "Transport af gods ad indre vandveje". I perioden 25. juni 2017 til 25. juni 2017 var [virksomhed1] registreret under branchekode 204100 "Fremstilling af sæbe, rengørings- og rensemidler samt poleremidler".

[virksomhed1] har ikke været registreret med ansatte.

Der er ikke udarbejdet samarbejdskontrakter eller timesedler mellem virksomheden og underleverandørerne.

På mødet med Skatteankestyrelsen oplyste virksomhedsindehaveren, at han var i besiddelse af nogle timesedler og måske nogle få e-mails fra underleverandørerne. Virksomhedsindehaveren blev opfordret til at sende materialet, så dette kunne indgå i sagsbehandlingen. Skatteankestyrelsen har ikke modtaget materialet.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 1.913.110 kr. for 2016 og 919.162 kr. for 2017, idet Skattestyrelsen har nægtet fradrag for udgifter til underleverandører samt forhøjet virksomhedens salgsmoms.

Som begrundelse for forhøjelsen har Skattestyrelsen anført følgende:

"SKAT har bedt om at se dit regnskabsmateriale, og vi har gennemgået regnskabsmaterialet og den indkomst og moms, du har angivet for 2015, 2016 og 2017.

Resultatet er, at vi ændrer din virksomheds overskud til 1.759.846 kr. for 2015, 7.324.954 kr. for 2016 og 10.739.843 kr. for 2017, samt forhøjer din virksomheds momstilsvar med 1.913.110 kr. for 2016 og 919.162 kr. for 2017.

(...)

Moms

2016

Ændring

Ændring i alt

Fastsat salgsmoms

2.029.056 kr.

Angivet salgsmoms

1.336.103 kr.

+692.953 kr.

Fastsat købsmoms

12.441 kr.

Angivet købsmoms

1.232.598 kr.

+1.220.157 kr.

1.913.110 kr.

2017

Fastsat købsmoms

205.583 kr.

Angivet købsmoms

1.124.745 kr.

+919.161 kr.

919.161 kr.

(...)

1.4.2 Fradragsret for køb af fremmed arbejde efter statsskatteloven

I henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan udgifter, som i årets løb er anvendt til erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, fradrages ved beregningen af den skattepligtige indkomst.

Vi har gennemgået virksomhedens bankkontoudtog, og har efter en samtale med dig den 24. maj 2018 og 4. oktober 2018 fået oplyst, at betaling til biler og underleverandører foregår kontant, da det er kutymen i de brancher du opererer i.

Vi har yderligere gennemgået de modtagne bilag og inddelt købs- og salgsfakturaer, og inddelt i de brancher, som teksten i fakturaerne giver anledning til. Se bilag 3. Til dette kan vi konstatere, at du har købt ydelser til rengøring på 4.588.147 kr. i indkomstårene 2015, 2016 og 2017, hvorimod salget vedrørende rengøring blot har været 1.229.083 kr. for de respektive indkomstår. Vi finder det usandsynligt, at virksomheden har foretaget køb af ydelser med omtrent 373 % mere end salget, hvor bruttoavancen for rengøring udgør -3.359.064 kr. Derudover har du en bruttoavance på -253.197 kr. i transportbranchen i indkomstår 2016. Du har efter møderne den 24. maj og 4. oktober ikke forklaret årsagen hertil.

Du har desuden forevist købsfaktura fra selskabet [virksomhed7] ApS af den 22. november 2017, på trods af selskabet var under konkurs den 9. juni 2017. Vi har ikke fået forklaring for forholdet. Derudover er udseendet på købsfaktura fra [virksomhed5] det samme, som på din virksomheds salgsfakturaer. [virksomhed5], ændrer desuden navnet til "[virksomhed1]" den 9. april 2018.

Henset til de ovenforstående forhold, finder Skattestyrelsen, at der er en række faktorer, der rejser tvivl om fakturaernes realitet, hvorfor der nægtes fradrag for de af virksomheden fratrukne udgifter i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, idet der ikke er godtgjort at indkøb af fremmed arbejdskraft er leveret til virksomheden, uagtet betaling af faktura har fundet sted (digitalt). Pengene kan reelt været hævet igen og tilbagebetalt.

Efter vores opfattelse, udgør de af virksomheden fremlagte fakturaer for køb hos underleverandørerne derfor ikke i sig selv et tilstrækkeligt bevis for at de fratrukne ydelseskøb er reelle og fradragsberettigede, idet de ikke understøttes af dokumentation i form af f.eks. samarbejdskontrakter, timesedler mm

I SKM2009.325 ØLR er der lagt vægt på, at hvis der hersker tvivl om underleverandørers fakturaers realitet, påhviler det virksomheden en særlig forpligtelse til at dokumentere, at købsfakturaerne kan danne grundlag for fradrag hos virksomheden. Vi er af en klar opfattelse, at du ikke har løftet denne bevisbyrde.

Det skal desuden bemærkes, at det af bogføringslovens § 4, stk. 2 fremgår, at der skal være et kontrolspor med oplysninger, der dokumenterer registreringernes rigtighed. Henset til de modtagne bilag til fremmed arbejde ikke stemmer overens de bogførte registreringer, der fremgår i kontospecifikationerne, har det ikke været muligt at påvise kontrolsporet. Se nærmere de modtagne fakturas beløb i bilag 3.1 "Salg og køb af ydelser".

Af bogføringslovens § 9, stk. 1 fremgår, at bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder skal bilagene forsynes med entydig identifikation i form af transaktionsdato og beløb, som gør det muligt at finde bilag på baggrund af den registrering. De bogførte driftsudgifter til underleverandører i kontospecifikationerne stemmer ikke overens med de oplysninger der fremgår af købsbilagene, hvorfor oplysningerne ikke har påvist kontrolsporet.

Ved vurdering er der henset til, at du har oplyst, at købsfakturaerne er blevet betalt kontant, men vi kan konstatere at det ikke umiddelbart er muligt at afstemme de bogførte betalinger vedrørende fremmed arbejde med de kontante hævninger på virksomhedens bankkonto.

Bevisbyrden for, at der er afholdt udgifter til fremmed arbejde påhviler dig. Da der i øvrigt har været tale om betaling af forholdsvis store kontantbeløb i år 2015, 2016 og 2017, må det minimum kræves, at kontante betalinger af udgifter fremgår af et kasseregnskab, da det ellers er umuligt at følge pengestrømmen i virksomheden.

Vi kan på det foreliggende grundlag konstatere, at du har angivet udgifter til fremmed arbejde på henholdsvis 1.637.760 kr. i 2015, 4.880.627 kr. i 2016 og 3.676.647 kr. i 2017 (i alt 10.195.034 kr.), hvor du ifølge dine bankkontoudtog har haft kontante hævninger på i alt 9.355.491 kr. i de respektive indkomstår. Vi har ikke godkendt fradrag for køb af fremmed arbejde i indkomstårene 2015, 2016 og 2017 på 10.195.034 kr., uagtet betalingen har foregået digitalt eller kontant. Henset de nævnte forhold, vurderer Skattestyrelsen, at virksomhedens udgifter til fremmed arbejde ikke er fradragsberettiget efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen forhøjer virksomhedens momstilsvar i afgiftsperioden 2016 og 2017.

Vi anfører følgende, som begrundelse for vores afgørelse:

Ikke godkendt momsfradrag

Skattestyrelsen godkender ikke virksomhedens fradrag af indgående moms for virksomhedens køb hos underleverandører for indkomstår 2016 og 2017 i medfør af momslovens § 37, stk. 1, idet de fremlagte fakturaer ikke opfylder kravene i momsbekendtgørelsens § 58, stk.1.

Fakturaerne lever således ikke op til følgende fakturakrav i momsbekendtgørelsen § 58, stk. 1:

1. Udstedelsesdato:

Vi kan konstatere, at der mangler udstedelsesdato på 18 fakturaer i indkomstår 2016.

2. Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen:

Fakturanumrene er ikke fortløbende i indkomståret 2017 for virksomhedens underleverandører [virksomhed6] IVS og [virksomhed7] ApS. Der er i alt 33 fakturanumre, som forekommer 2 gange. Se vedlagt bilag 6.1 for nærmere specifikation af de gentagne fakturanumre.

3. Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer:

Dette fremgår af bilagene, dog var selskabet [virksomhed7] ApS under konkurs 9. juni 2017, men du har forevist købsbilag fra selskabet indtil 22. november 2017

4. Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser:

Fakturaerne er blot angivet med tekst "kørsel", "rengøring" eller "extra arbejde", samt med oplysning om hvilket måned arbejdet vedrører.

Der er ingen angivelse af antal timer eller henvisning til en kontrakt, hvoraf disse oplysninger fremgår. Vi er af en opfattelse, at disse oplysninger, som fremgår i købsbilagene ikke er en tilstrækkelig beskrivelse af mængden af de leverede ydelser.

5. Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdrags- beløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato

I købsbilagene er der angivet en specifik måned, og der fremgår ikke yderligere oplysning, om hvornår arbejdet er påbegyndt eller afsluttet. Der er endvidere ikke angivet afdragsmulighed på købsbilagene. Du har oplyst, at underleverandørernes betales kontant, og de kontante hævninger kan ikke henføres til fakturaerne. De kontante hævningerne udgør væsentlig mindre beløb end summen af fakturaerne, hvorfor disse hævninger implicit må anses som afdragsbeløb, selvom der ikke er ikke angivet afdragsmuligheder i fakturaerne.

Skattestyrelsen mener i øvrigt ikke, at fakturaernes realitet er tilstrækkeligt dokumenteret. Der skal her henvise til de forhold, som vi har anført i ovenstående afsnit 1.4.2. Fradrag af indgående moms for virksomhedens køb hos underleverandører for indkomstår 2016 og 2017 kan også på denne baggrund nægtes.

Henset de nævnte forhold i afsnittet 1.4.2, er det Skattestyrelsens opfattelse, at det ikke er dokumenteret at der er realitet bag fakturaerne, og fakturaerne ikke lever op til fakturakravene i momsbekendtgørelsen § 58, stk. 1. Vi godkender derfor ikke fradrag for købsmomsen for virksomhedens underleverandører for indkomstår 2016 og 2017 således:

2016

2017

Angivet købsmoms

1.232.598 kr.

1.124.745 kr.

Godkendt fradrag for købsmoms, se bilag 6.2

12.441 kr.

205.583 kr.

Ikke godkendt fradrag for købsmoms (ændring)

1.220.157 kr.

919.161 kr.

Se ændringerne fordelt på kvartaler på bilag 6.2.

Forhøjet salgsmoms

Skattestyrelsen finder endvidere, at virksomheden ikke har angivet salgsmoms af den fulde omsætning i indkomstår 2016.

I forbindelse med en anden sagsbehandling, har vi modtaget salgsfaktura udstedt af dig til virksomheden [virksomhed2] i 2016. Af fakturaerne fremgår, at du har udført reparation af væg, loft, maling, spartling, vask og istandsættelse, hvor betalingen finder sted i juni 2017 til din virksomheds bankkonto (konto nr. [...84]).

Du anses drive momspligtig virksomhed i medfør af momslovens § 3, stk. 1, idet du i din virksomhed har solgt biler, leveret rengøring- og transportydelser, samt leveret arbejdsydelser med nedrivning og reparations- og vedligeholdelse af butikker. Du skal derfor efter momslovens § 4, stk. 1 betale afgift af de varer og ydelser, som du via din virksomhed har leveret mod vederlag her i landet. Vi kan af bogføringen konstatere, at dit salg af momspligtige ydelser til [virksomhed2] er bogført uden indeholdelse af udgående moms.

Du har udstedt 9 salgsfaktura til [virksomhed2] henholdsvis den 1., 3., 5. og 15. juli 2016 på i alt 3.464.762,50 kr. inkl. moms. Du har pligt til at opgøre og indberette størrelsen af virksomhedens salgs- og købsmoms efter hver afgiftsperiode, hvorfor den manglende salgsmoms på 692.953 kr. skal medregnes i afregningsperioden for 3. kvartal 2016. Dette efter reglerne i momslovens §§ 56, stk. 2, 57, stk. 1 og momsbekendtgørelsens § 85, stk. 1,

2016

Angivet salgsmoms

1.336.103 kr.

Fastsat salgsmoms som følge af ovenstående

2.029.056 kr.

Yderligere salgsmoms (ændring)

692.953 kr.

Se ændringerne fordelt på kvartaler på bilag 6.3.

Ændringerne i salgs- og købsmoms giver følgende ændringer i virksomhedens momstilsvar:

2016

2017

Angivet momstilsvar

103.505 kr.

28.753 kr.

Fastsat momstilsvar på grund af ovenstående ændringer

2.016.615 kr.

947.915 kr.

Forhøjelse af momstilsvaret

1.913.110 kr.

919.162 kr.

Da du ikke har reageret på vores forslag, fastholder vi forhøjelsen af momstilsvaret på 1.913.110 kr. og 919.162 kr. for 2016 og 2017.

(...)"

Klagerens opfattelse

Virksomheden har fremsat påstand om, at virksomheden er berettiget til fradrag for købsmoms, samt at der ikke skal ske forhøjelse af virksomhedens salgsmoms.

Til støtte for sin påstand har virksomheden i klagen anført følgende:

"...

Klage er over hele sagen.

Klage over MOMS, SKAT og Fastsættelsen

Der er fast sat en overskud der ikke er realistisk og på ingen måder kan havde været virkelig. SKAT har fast sat en overskud på

År 2015 1.759.849kr.

År 2016 7.324.954kr.

År 2017 10.739.843kr.

Brancherne tillader ikke en fortjeneste på så højt.

Herudover vurdere SKAT at der selvfølge yderligere skat betales yderligere moms og skat.

SKAT vil heller ikke give fradrag for kontanteudgifter, sagen er således at i denne branche er meget normalt og ejeren har ikke været opmærksom på at bilkøbet også skulle indberettes som kontant handel på SKAT's-hjemmesde. Men udgiften er reel, der erbåd stilnummer og reg-nummer på bilerne, som SKAT også har set. Der er også leasing kontrakter og provision.

SKAT har også vurderet omsætningen for rengøring og udgifter til underleverandør ikke hænger sammen. Spørgsmålet er hvorfor skal det hænge sammen?

[person1] arbejder også selv og det er kun i tilfælde af at han ikke selv kan færdig gøre et stykke arbejde at han lejer en virksomhed til det.

Der er mange ting i SKAT's vurdering, der ikke giver mening. Der er som om SKAT ikke læser bilagene rigtigt.

Når der står kontant, så menes der kontant som ikke afdrag. Der står klart på fakturaerne en konto og reg nummer.

Derfor vil vi gerne se hvad der er brugt som dokumentation i udregningen.

Grunden til at der ikke er kontrakt med underleverandørerne

Underleverandørerne er ikke faste. Der bliver lejet når der er behov for det. Man ønskede ikke et fast leverandør forhold netop for ikke at binde sig.

Faktura nummer har været i forbindelse med en opgave og ikke en faktura.

Altså at en opgave kan har 2 * samme faktura nummer for at kunne styrer sagen økonomens. Og så længe at bilagene kan spors, identificeres og dokumenteres bør der ikke være et problem.

Der er som om at SKATTE medarbejderen ser på sagen ud fra et revisions vinkel og ikke et skattemæssige aspekter.

Vi Ønsker derfor at SKAT sender den helt nøjagtig beregning med bilag. Som vil være åbenlyst at man har sammenholdt bilagende forkert."

På mødet med Skatteankestyrelsen oplyste virksomhedsindehaveren, at han ikke havde nogle faste underleverandører, men at underleverandørerne typisk bare dukkede op og tilbød arbejde. Der blev ikke anvendt faste underleverandører, idet virksomhedsindehaveren altid anvendte de billigste underleverandører. Ifølge virksomhedsindehaveren var det ofte personer med østeuropæisk baggrund, som udførte arbejdet, og der blev kommunikeret på engelsk. Det var typisk en til fem personer, som kom og udførte arbejdet.

Virksomhedsindehaveren har fremhævet, at Skattestyrelsens opgørelse over køb og salg af ydelser på rengørings- og transportområdet beror på en misforståelse, idet virksomheden til tider blev nødt til at holde kontakterne til sine underleverandører ved lige, selvom det nogle gange kunne være en dårlig forretning, og nogen gange gav underskud.

For så vidt angår den yderligere omsætning og kontante betalinger ikke medtaget i skatteregnskaberne, har repræsentanten anført, at SKAT havde misforstået dette. Kontant skulle ikke forstås som "cool cash", men at beløbet blev betalt med det samme uden kredit. Det blev oplyst, at Skattestyrelsen havde modtaget alle bilag vedr. køb og salg.

For så vidt angår de 9 fakturaer, som virksomheden havde udstedt til Qucik Service og Autoværksted, har virksomhedsindehaveren oplyst, at beløbene var betalt elektronisk, og man ville kunne finde beløbene på kontoudskrifterne.

Landsskatterettens afgørelse

Ad virksomhedens salgsmoms

Der skal indledningsvist tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med i alt 692.953 kr. for 3. kvartal 2016.

Af momslovens §§ 56, stk. 2, og 57, stk. 1, fremgår følgende:

"§ 56

...
Stk. 2. Den udgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter denne lov af virksomhedens leverancer, erhvervelser fra andre EU-lande, indførsel af varer fra steder uden for EU, fraførsler fra afgiftsoplag m.v. og betalingspligtige køb efter § 46, stk. 1, for hvilke afgiftspligten er indtrådt i perioden.

...

§ 57

Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21 d eller § 34 er fritaget for afgift. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for angivelsen."

Af momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015, §§ 84, stk. 1, og 85, stk. 1, fremgår:

"§ 84

Regnskabet over salg og afgiften heraf (den udgående afgift) skal for hver afgiftsperiode omfatte samtlige leverancer af varer og ydelser, fraførsler af EU-varer fra Københavns Frihavn eller et afgiftsoplag samt udtagning af varer og ydelser

...

§ 85

Bogføringen skal foretages på grundlag af kopier af udstedte salgsbilag. Den daglige bogføring kan dog også ske på grundlag af modtagne betalinger (kasseregnskab).Stk. 2. Bogføring af erhvervelser og køb, jf. § 84, stk. 2, foretages på grundlag af modtagne fakturaer."

Det lægges ubestridt til grund, at virksomheden driver momspligtig virksomhed. Virksomheden har i perioden fra den 1. juli 2016 til den 15. juli 2016 udstedt ni fakturaer til [virksomhed2]. På fakturaerne er der påført salgsmoms, som i alt udgør 692.952,50 kr. Ud fra bogføringen har Skattestyrelsen konstateret, at virksomheden ikke har angivet salgsmoms af fakturaerne.

Klageren har ikke konkret imødegået Skattestyrelsens argumentation, og der er ikke fremlagt nogen form for dokumentation for angivelse af den på fakturaerne påførte udgående afgift (salgsmoms). Virksomheden har således ikke løftet bevisbyrden for, at virksomheden har angivet salgsmoms af fakturaerne for 3. kvartal 2016.

Landsskatteretten finder derfor, at Skattestyrelsen har være berettiget til at forhøje virksomhedens salgsmoms med 692.952,50 kr. Der er herved henset til, at der er tale om afgiftspligtige leverancer, som virksomheden har leveret til [virksomhed2], og at der er pålagt salgsmoms af fakturaerne. Den påklagede afgørelse stadfæstes på dette punkt.

Ad virksomhedens købsmoms

Der skal herefter tages stilling til, om det er med rette, at virksomheden er nægtet fradrag for indgående moms for udgifter til underleverandører på 1.220.157 kr. i 2016 og 919.161 kr. i 2017.

Af momslovens § 37 fremgår følgende (uddrag):

"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)"

Af momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015, § 82 fremgår følgende (uddrag):

"Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. "

Samme momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 indeholder i kapitel 12 en række fakturakrav. Bekendtgørelsens § 58, stk. 1, fastsætter de nærmere krav til fakturaens indhold, heraf fremgår:

"Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales. "

Bestemmelsernes indhold er identisk med dagældende momsbekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013, §§ 61 og 84, gældende for perioden 1. juli 2013 til 1. juli 2015.

Direktivhenvisninger

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168, hvoraf bl.a. fremgår følgende (uddrag):

"Artikel 167

Fradragsretten indtræder samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder.

Artikel 168

I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:

a) den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person.

(...)"

Af momssystemdirektivets artikel 178 og 179 fremgår følgende (uddrag):

"Artikel 178

For at kunne udøve sin fradragsret skal den afgiftspligtige person opfylde følgende betingelser:

a) for det i artikel 168, litra a), omhandlede fradrag - for så vidt angår levering af varer og ydelser - være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med artikel 220-236 samt artikel 238, 239 og 240

(...)

Artikel 179

Fradraget foretages under ét af den afgiftspligtige person, ved at han i den moms, der skal betales for en afgiftsperiode, fradrager de momsbeløb, for hvilke fradragsretten i løbet af samme periode er opstået og udøves i henhold til artikel 178.

(...)"

EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179), begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momsloven § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Virksomheden har for de omhandlede perioder angivet et fradrag for fremmed arbejde på 1.220.157 kr. for 2016 og 919.161,80 kr. for 2017. Som dokumentation herfor har selskabet fremlagt fakturaer fra [virksomhed3], [virksomhed7], [virksomhed6], [virksomhed4] og [virksomhed1]. For så vidt angår de fremlagte fakturaer, er der ikke fremlagt underleverandørkontrakter eller arbejdssedler, der kan henføres til de konkrete fakturaer, eller andet materiale, der dokumenterer, at de omhandlede tjenesteydelser rent faktisk er leveret til virksomheden.

For så vidt angår underleverandøren [virksomhed7], bemærker retten, at konkursdekretet i [virksomhed7] blev afsagt den 9. juni 2017, men at der frem til november 2017 er udstedt fakturaer i [virksomhed7]s navn. For så vidt angår underleverandøren [virksomhed6], bemærkes det, at [virksomhed6] har til formål at drive slikbutik, og at branchekoderen ikke stemmer overens med kørsels- og rengøringsopgaver, som fremgår af de udstedte fakturaer.

Der er uoverensstemmelser mellem de fremlagte fakturaer og virksomhedens bogføring, og der er ifølge bogføringskonto "1110 FRAMEDARBAJDER" bogført væsentligt flere poster af mindre beløb, end der fremgår af de udstedte fakturaer, og de fremlagte fakturaers beløb optræder ikke på bogføringskontoen. Virksomheden køber, ifølge Skattestyrelsens opgørelse, flere underleverandørydelser, end virksomheden sælger ydelser for på rengørings- og transportområdet. Virksomhedens forklaring om, at det er for at bevare et godt forhold til sine underleverandører, stemmer ikke overens med virksomhedsindehaverens forklaring om, at virksomheden altid anvendte de billigste underleverandører.

Landsskatteretten finder under disse omstændigheder, at virksomheden ikke har dokumenteret, at betingelserne for momsfradrag i henhold momslovens § 37 er opfyldt. Retten har herved lagt vægt på, at der ikke alene på baggrund af de fremlagte fakturaer kan anses at være sket levering mod vederlag fra en afgiftspligtig person, at virksomheden ikke har fremlagt samarbejdsaftaler, timesedler eller lignende til dokumentation for leveringens art og omfang, at der er fejl i nogle af fakturabeløbene, at fakturaerne ikke beskriver arten og omfanget af de udførte ydelser, samt at der ikke fremgår betalingsbetingelser og betalingsoplysninger af de udstedte fakturaer. Virksomheden har således ikke dokumenteret at have modtaget momspligtige leverancer i henhold til de fremlagte fakturaer.

Det forhold, at nogle fakturaer er betalt ved elektroniske pengeoverførsler, kan ikke i sig selv udgøre dokumentation for, at levering har fundet sted, og kan derfor ikke føre til et andet resultat. Der henvises i øvrigt til Retten i [by1] dom af 10. februar 2017, offentliggjort som SKM2017.210.BR, samt Landsskatterettens afgørelser af 27. september 2018 og 15. november 2018, offentliggjort som henholdsvis SKM2018.540.LSR og SKM2018.611.LSR.

Den påklagede afgørelse stadfæstes derfor også på dette punkt.