Kendelse af 26-07-2023 - indlagt i TaxCons database den 01-09-2023

Journalnr. 19-0089492

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Virksomhedens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioderne 2017

1. kvartal

Købsmoms

826.400 kr.

1.046.197 kr.

0 kr.

2. kvartal

Købsmoms

1.367.780 kr.

1.762.668 kr.

0 kr.

3. kvartal

Købsmoms

1.298.763 kr.

1.622.989 kr.

385.152 kr.

4.kvartal

Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms

1.471.035 kr.

0 kr.

1.471.035 kr.

Købsmoms

1.164.315 kr.

0 kr.

821 kr.

Faktiske oplysninger

Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1], blev ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, stiftet af [person1] den 16. november 2012 under branchekoden Engroshandel med kød og kødprodukter. Virksomheden drev tillige handel med kødprodukter fra en forretning [virksomhed2] beliggende [adresse1] i [by1].

Virksomheden har angivet følgende i salgs- og købsmoms i 2017:

salgsmoms købsmoms

1. kvartal 1.900.237 kr. 1.046.197 kr.

2. kvartal 1.804.460 kr. 1.762.688 kr.

3. kvartal 1.713.408 kr. 1.622.989 kr.

4. kvartal 0 kr. 0 kr.

4. kvartal blev foreløbigt fastsat af Skattestyrelsen til 65.000 kr.

Skattestyrelsen (tidligere SKAT) udtog virksomheden til momskontrol og varslede en momskontrol af virksomhedens regnskabsgrundlag og indkaldte relevant regnskabsmateriale for afgiftsperioden 1. januar 2017 – 31. december 2017.

Da Skattestyrelsen ikke havde modtaget det ønskede regnskabsmateriale, blev der den 19. juni 2019 udsendt forslag til afgørelse om skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens moms for 2017 som konsekvens heraf. Virksomhedens tidligere revisor havde løbende indberettet nul-angivelser for samtlige momsperioder og først ved årsafslutningen via efterangivelser indberettet de korrekte momstal. Endvidere var der ikke løbende foretaget daglige kasseafstemninger.

Skattestyrelsen har lagt til grund, at virksomheden har haft en momspligtig omsætning svarende til grundlaget for den salgsmoms, der er angivet for 1., 2. og 3. kvartal 2017. For 4. kvartal er omsætningen skønnet til at udgøre et gennemsnit af de tre første kvartaler. Skattestyrelsen har opgjort omsætningen til at udgøre 24.576.560 kr. for hele indkomståret 2017.

Købsmoms er på baggrund af virksomhedens indberettede salgsmoms og en bruttoavance på 24,2 % skønsmæssigt opgjort til 826.400 kr. i 1. kvartal, 1.367.780 kr. for 2. kvartal, 1.298.763 kr. for 3. kvartal og 1.164.315 kr. for 4. kvartal, eller i alt 4.657.258 kr. Det svarer til et varekøb på 18.629.032 kr. Der er set bort fra forskydninger i virksomhedens varelager, hvorefter virksomhedens vareforbrug anses for at svare til periodens varekøb. Salgsmoms er i 4. kvartal er opgjort til 1.471.035 kr. som et gennemsnit af virksomhedens indberetninger for 1.-3. kvartal 2017.

En udsøgning for virksomhedens branche - 46 32 00 Engroshandel med kød og kødprodukter viser, at den gennemsnitlige bruttoavance for enkeltmandsvirksomheder, der driver engroshandel med kød, for 2017 udgjorde 24,2 %.

Det fremgår endvidere af Danmarks Statistik, at de gennemsnitlige bruttoavancer for slagterier udgør 26,9 %, engroshandel med føde-, drikke- og tobaksvarer udgør 16,8 %, supermarkeder og varehuse m.v. udgør 24,5 %, og specialbutikker med fødevarer udgør 44,2 %.

Virksomheden har fremlagt bilag i forbindelse med klagen. Blandt det fremlagte materiale fremgår der fakturaer, betalingsoversigter og bilag, hvoraf der ikke er påført købsmoms. Blandt andet er der 5 regninger fra [virksomhed3] gårdbutik i [by2] med køb af lam for henholdsvis 34.257 kr., 33.332 kr., 27.553 kr., 29.822 kr. og 30.362 kr. På ingen af regningerne fremgår oplysninger om moms.

Af det fremsendte materiale er der på følgende bilag påført momsbeløb:

Dato

Tekst

Beløb

Moms

I alt

03-01-2017

[virksomhed4] - faktura 22238

103.678,50

25.919,13

129.959,63

05-01-2017

[virksomhed4] - faktura 22249

75.735,60

18.933,90

94.669,50

10-01-2017

[virksomhed4] - faktura 22265

137.261,60

34.315,40

171.577,00

12-01-2017

[virksomhed4] - faktura 22278

69.538,20

17.384,55

86.922,75

13-01-2017

[virksomhed5] - faktura 18108

23.857,90

5.964,48

29.822,38

17-01-2017

[virksomhed4] - faktura 22297

134.447,20

33.611,80

168.059,00

19-01-2017

[virksomhed4] - faktura 22310

48.773,60

12.193,40

60.967,00

24-01-2017

[virksomhed4] - faktura 22343

98.796,60

24.699,15

123.495,75

26-01-2017

[virksomhed4] - faktura 22356

53.942,60

13.485,65

67.428,25

30-01-2017

[virksomhed4] - faktura 22361

9.831,80

2.457,95

12.289,75

31-01-2017

[virksomhed5] - faktura 18592

20.957,88

5.239,47

26.197,35

31-01-2007

[virksomhed4] - faktura 22384

6.350,00

1.587,50

7.937,50

31-01-2017

[virksomhed4] - faktura 22364

116.751,20

29.187,80

145.939,00

31-01-2017

Brobizz - betalingsoversigt - ej faktura

2.699,20

2.699,20

08-02-2017

[virksomhed6] - fakturanr. 1068

3.600,00

900,00

4.500,00

02-02-2017

[virksomhed4] 22390

76.141,40

19.035,35

95.176,75

02-03-2017

[virksomhed4] 22552

87.165,20

21.791,30

108.958,50

03-02-2017

[virksomhed4] 22401

21.303,60

5.325,90

26.629,50

07-02-2017

[virksomhed4] 22414

130.330,80

32.582,70

162.913,50

09-02-2017

[virksomhed4] 22436

57.498,40

14.374,60

71.873,00

09-02-2017

[virksomhed5] - faktura 18846

18.500,68

4.625,17

23.125,85

13-02-2017

[virksomhed6] - fakturanr. 1073

5.000,00

1.250,00

6.250,00

13-02-2017

[person2] - faktura 2386

42.847,95

10.712,01

53.559,96

13-02-2017

[person2] - faktura 2387

30.420,55

7.605,14

38.025,69

16-02-2017

[virksomhed4] 22481

48.182,40

12.045,60

60.228,00

21-02-2017

[virksomhed4] 22500

89.788,40

22.447,10

112.235,50

28-02-2017

[virksomhed4] 22537

125.136,60

31.284,15

156.420,75

07-03-2017

[virksomhed4] 22571

122.635,40

30.658,85

153.294,25

09-03-2017

[person2] - faktura 2428

30.056,00

7.514,00

37.570,00

09-03-2017

[person2] - faktura 2429

26.788,00

6.697,00

33.485,00

10-03-2017

[virksomhed5] - faktura 19678

17.540,04

4.385,01

21.925,05

20-03-2017

[person3] - faktura 2438

70.435,40

17.608,86

88.044,26

23-03-2017

[virksomhed5] - faktura 20046

23.529,60

5.882,40

29.412,00

28-03-2017

[virksomhed4] 22690

87.116,40

21.779,10

108.895,50

29-03-2017

[person3] - faktura 2449

6.400,00

1.600,00

8.000,00

30-03-2017

[virksomhed4] 22699

35.564,80

8.891,20

44.456,00

Købsmoms 1. kvartal 2017

385.152,34

03-04-2017

[virksomhed7] - faktura 818591155

3.286,08

821,52

4.107,57

Købsmoms 2. kvartal 2017

821,52

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt forhøjet virksomhedens salgsmoms til 1.471.035 kr. for 4. kvartal 2017. Skattestyrelsen har endvidere skønnet virksomhedens købsmoms for 1. – 4. kvartal til henholdsvis 826.400 kr., 1.367.780 kr., 1.298.763 kr. og 1.164.315 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, efter momslovens § 4, stk. 1. Afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (jf. momslovens § 23).

Virksomheder, der er registreret efter momslovens §§ 47, 49, 51 eller 51 a, skal angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden.

Moms forfalder til betaling den 1. i den måned, hvor angivelsen skal indgives, og skal indbetales senest samtidig med angivelsesfristens udløb. Se opkrævningslovens § 2, stk. 4.

Virksomheden kan fratrække købsmomsen i momsopgørelsen på indkøb af varer og ydelser, der udelukkende bruges til virksomhedens leverancer, når leverancerne ikke er fritaget for afgift efter momslovens § 13. Reglerne om fradragsret for købsmoms står i momslovens §§ 37 - 42.

Det er en betingelse for at få fradrag for købsmoms, at virksomheden kan fremlægge dokumentation herfor i form af korrekte fakturaer. Reglerne står i momslovens § 37 og momsbekendtgørelsens § 82.

Efter momslovens § 55, skal registrerede virksomheder føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for Skattestyrelsens kontrol med afgiftens berigtigelse.

Registrerede virksomheder skal efter momslovens § 74, stk. 4, udlevere regnskabsmaterialet til Skattestyrelsen, når Skattestyrelsen anmoder herom.

Kan størrelsen af det tilsvar som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhe dens regnskaber, kan Skattestyrelsen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Som det fremgår under afsnittet om "faktiske forhold", har vi gentagne gange rykket for virksomhedens regnskabsmateriale for kontrolperioden.

Vi har modtaget 2 mails den 6. december 2017, som er vedlagt følgende materiale:

En kopi af momsindberetningen for 1. kvartal 2017.
Kontoudskrift der viser bogføringen på konto 64000 (salgsmoms /udgående moms) for 3. kvartal 2017.
Kontoudskrift der viser bogføringen på konto 64040 (moms af ydelser indkøbt fra udlandet) og et kontoudskrift der viser bogføringen på konto 64060 (købsmoms/ indgående moms). Begge for 1. kvartal 2017.

Ved mail af 7. februar 2018, modtager vi kontokortene som viser bogføringen på samtlige drifts- og balancekonti for 3. kvartal 2017.

Vi har ikke modtaget anden bogføringsmateriale for 2017 eller nogen bilagsdokumentation for virksomhedens angivne købsmoms for 2017.

Skattestyrelsen kan derfor ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Det er en betingelse for at få fradrag for købsmoms, at virksomheden kan fremlægge dokumentation herfor i form af korrekte fakturaer. Reglerne står i momslovens § 37 og momsbekendtgørelsens § 82. Eftersom vi ikke har modtaget nogen dokumentation for virksomhedens købsmoms, kan der som udgangspunkt ikke godkendes fradrag herfor.

Vi har dog undtagelsesvis valgt at godkende fradrag for købsmoms af det vareforbrug, som må anses for at være medgået til at opretholde et varesalg svarende til grundlaget for den angivne salgsmoms. I den forbindelse lægger vi til grund, at virksomheden har haft en momspligtig omsætning svarende til grundlaget for den salgsmoms der er angivet for 1., 2. og 3. kvartal 2017. Derfor ændrer vi ikke på den angivne salgsmoms for de omhandlende perioder.

For 1., 2. og 3. kvartal 2017 agter vi derfor at ændre den af virksomheden angivne købsmoms, så den alene svarer til momsen af det vareforbrug der er medgået til at opretholde det pågældende varesalg. I den forbindelse har vi bortset fra forskydninger i virksomhedens varelager, hvorved virksomhedens vareforbrug anses for at svare til periodens varekøb. Vareforbruget I varekøbet er beregnet på baggrund af en gennemsnitlig bruttoavance for branchen, som for 2017 har udgjort 24,2 % (jf. vedlagte bilag 1).

Der er ikke godkendt fradrag for købsmoms af andre driftsudgifter, da der ikke er modtaget nogen dokumentation herfor.

Købsmoms af virksomhedens kapacitetsomkostninger (husleje, telefon, kontorartikler, transportudgifter m.v.) skønnes at udgøre 0 kr. Dette skyldes, at vi ikke har modtaget nogen bilags-dokumentation for disse udgifter, herunder for at de pågældende udgifter er afholdt eller om de er momsbelagt eller ej. Der gælder særlige fradragsregler for en lang række af disse udgiftsarter. Således kan udgifter til husleje være momsfri (jf. momslovens § 13 stk. 1, nr. 8). Andre udgiftsarter kan på grund af delvis privat benyttelse eller andre særregler i momsloven, være underlagt begrænset momsfradrag. Der henvises herved til momslovens§ 37 stk. 1, § 38 stk. 2, § 40, § 41 og § 42. Vi har ikke modtaget nogen bilagsdokumentation herfor, jf. kravene hertil i momsbekendtgørelsen § 82.

På grund af manglende dokumentation for købsmoms, fastsætter Skattestyrelsen virksomhedens købsmoms skønsmæssigt. Grundlaget herfor er en gennemsnitlig bruttoavance for 2017 på 24,2 % for virksomheder der driver engroshandel med kød og kødprodukter (jf.vedlagte bilag 1).

Endvidere bemærkes, at virksomheden tillige driver handel med kødprodukter fra en forretning beliggende på adressen:

[virksomhed2], [adresse1], [by1].

Skattestyrelsen er bekendt med, at bruttoavancen ved detailsalg er højre end ved engroshandel. Men Skattestyrelsen har valgt at foretage et forsigtigt skøn af virksomhedens bruttoavance, og benytter derfor den gennemsnitlig beregnede bruttoavance for engrossalg med kød på 24,2 % for 2017. Der henvises til vedhæftede bilag 1.

På baggrund af varesalget (den angivne salgsmoms) kan vi skønne købsmomsen af det vareforbrug/ varekøb der har været nødvendig for at have den pågældende omsætning af kødvarer.

Købsmomsen af virksomhedens varekøb for de enkelte kvartaler, er skønnet som følger:

For 1. kvartal 2017

kr.

Angivet salgsmoms af virksomhedens omsætning

1.090.237

Skønnet købsmoms (udgør 75,8 % af salgsmomsen)

826.400

Skønnet momstilsvar (udgør 24,2 % af salgsmomsen)

263.837

For 2. kvartal 2017

kr.

Angivet salgsmoms af virksomhedens omsætning

1.804.460

Angivet Moms af EU varekøb

20.280

Skønnet købsmoms (udgør 75,8 % af salgsmomsen)

1.367.780

Skønnet momstilsvar (udgør 24,2 % af salgsmomsen) + moms af EU varekøb

456.960

For 3. kvartal 2017

kr.

Angivet salgsmoms af virksomhedens omsætning

1.713.408

Skønnet købsmoms (udgør 75,8 % af salgsmomsen)

1.298.763

Skønnet momstilsvar (udgør 24,2 % af salgsmomsen)

414.645

Angående virksomhedens salgsmoms, lægger vi til grund, at virksomheden har haft en momspligtig omsætning svarende til grundlaget for den salgsmoms der er angivet for ovennævnte perioder. Der for ændrer vi ikke på den angivne salgsmoms for de omhandlende perioder. Der henvises herved til momslovens § 4 stk. 1, § 23 og § 56 stk. 2.

For 4. kvartal 2017 er virksomhedens momstilsvar foreløbigt fastsat til kr. 65.000.

Skattestyrelsen har beregnet virksomhedens salgsmoms for 4. kvartal 2017 skønsmæssigt som følger:

Skønnet salgsmoms for 4. kvartal 2017 udgør i alt kr. 1.536.035. Grundlaget for skønnet, er gennemsnittet af den angivne salgsmoms for 1., 2. og 3. kvartal 2017. Den gennemsnitlige salgsmoms er beregnet som følger: ((1.090.237 + 1.804.460 + 1.713.408 4.608.105) I 3 = 1.536.035).

Vi har på grund af virksomhedens manglende angivelse for perioden, foreløbig fastsat selskabets momstilsvar til kr. 65.000, der er fastlåst som salgsmoms. Virksomhedens salgsmoms skal derfor forhøjes med kr. 1.471.035.

På baggrund af den skønnede salgsmoms, har vi ligesom for de foregående kvartaler beregnet virksomhedens købsmoms af vareforbruget/varekøbet skønsmæssigt, på grundlag af bruttoavancen på 24,2 %, jf. vedlagte bilag 1).

For 4. kvartal 2017 (momstilsvaret foreløbig fastsat af SKAT på kr. 65.000)

kr.

Skønnet salgsmoms af virksomhedens omsætning

1.536.035

Skønnet købsmoms (udgør 75,8 % af salgsmomsen)

1.164.315

Skønnet momstilsvar (udgør 24,2 % af salgsmomsen)

371.720

Resultatet af ovenstående er, at virksomhedens momstilsvar skal ændres som følger:

Periode: 1. kvartal 2017

Angivet

Skønnet

Difference

Salgsmoms

1.090.237 kr.

1.090.237 kr.

0 kr.

Købsmoms

1.046.197 kr.

826.400 kr.

-219.797 kr.

Momstilsvar

44.040 kr.

263.837 kr.

219.797 kr.

Periode: 2. kvartal 2017

Angivet

Skønnet

Difference

Salgsmoms

1.804.460 kr.

1.804.460 kr.

0 kr.

Moms af EU varekøb

20.280 kr.

20.280 kr.

0 kr.

Købsmoms

1.762.668 kr.

1.367.780 kr.

-394.888 kr.

Momstilsvar

62.072 kr.

456.960 kr.

394.888 kr.

Periode: 3. kvartal 2017

Angivet

Skønnet

Difference

Salgsmoms

1.713.408 kr.

1.713.408 kr.

0 kr.

Købsmoms

1.622.989 kr.

1.298.763 kr.

-324.226 kr.

Momstilsvar

90.419 kr.

414.645 kr.

324.226 kr.

Periode: 4. kvartal 2017

Foreløbigt fastsat af

SKAT

Skønnet

Difference

Salgsmoms

65.000 kr.

1.536.035 kr.

1.471.035 kr.

Købsmoms

0 kr.

1.164.315 kr.

1.164.315 kr.

Momstilsvar

65.000 kr.

371.720 kr.

306.720 kr.

Der henvises herved til opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Afslutningsvis skal vi bemærke, at vi på baggrund af virksomhedens transaktioner med [virksomhed8] (CVR-nr. [...2]) i 2017 har konstateret, at virksomheden for kontrolperioden har overtrådt hvidvasklovens § 5, ved at tage imod betaling i kontanter for varesalg på 50.000 kr. eller mere.

Skattestyrelsens endelige afgørelse

Advokat [person4] har i ovenstående mail anført, at virksomhedens momstilsvar for perioden 1/1- 31/12 2017 skal fastholdes til at udgøre kr. 261.531.

Momstilsvaret på kr. 261.531 beror på følgende:

Angivet 1. kvartal

kr.

44.040

Angivet 2. kvartal

kr.

62.072

Angivet 3. kvartal

kr.

90.419

Foreløbigt fastsat af Skattestyrelsen

kr.

65.000

I alt

kr.

261.531

Vi har gennem adskillige breve og mails meddelt virksomheden, at vi ønsker at foretage en momskontrol af virksomhedens regnskabsgrundlag for perioden 1/1 til 31/12 2017. Vi har endnu ikke modtaget det regnskabsmateriale for perioden 1/1 til 31/12 2017 som vi har anmodet om at få tilsendt.

For 4. kvartal 2017 er der ikke indberettet nogen momsangivelse for virksomheden. Periodens momstilsvar er derfor foreløbig fastsat at Skattestyrelsen til kr. 65.000.

Derfor mener vi, at momstilsvaret på kr. 261.531 for perioden 1/1-31/12 2017 ikke er retvisende.

Advokat [person4] har i ovenstående mail anført, at virksomhedens bruttoavance for perioden 1/1 til 31/12 2017 udgør 9,36 %. Som nævnt ovenfor, har vi til dato vi ikke modtaget noget regnskabsmateriale fra virksomheden, der underbygger den anførte bruttoavance på 9,36 %.

Som en konsekvens af det manglende regnskabsmateriale, har Skattestyrelsen ansat virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt som anført i vort forslag til afgørelse af 19. juni 2019.

Der henvises til opkrævningslovens § 5 stk. 2. Efter bestemmelsen kan Skattestyrelsen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, eftersom vi ikke har modtaget nogen oplysninger af faktisk eller retlig karakter der kan begrunde et andet resultat.

Virksomheden [virksomhed1], v/[person1], er registreret med branchenummer 46 32 00 "Engroshandel med kød og kødprodukter". Vi har foretaget en udsøgning for branchenummer 46 32 00 der viser, at den gennemsnitlige bruttoavance for tilsvarende virksomheder for 2017 har udgjort 24,2 % jf. bilag 1).

Branchen (46 32 00) omfatter engroshandel med kød og kødprodukter fra både vildt og opdrættede dyr og fjerkræ. Virksomheder der beskæftiger sig med forarbejdning af kød, har en anden branchekode. Der kan f.eks. henvises til branchekode 10 11 90 og branchekode 10 13 00, hvor der foretages forarbejdning af kødprodukter.

Bruttoavancen på 24,2 % er et gennemsnit af de bruttoavancer der kan beregnes for de virksomheder der er registreret med branchekode 46 32 00. Udsøgningen tager udgangspunkt i de regnskabsoplysninger som disse virksomheder har indberettet til Skattestyrelsen for indkomståret 2017 (Business Intelligence udsøgning). Tallene skifter derfor fra år til år.

Det er derfor vores opfattelse, at de virksomheder der indgår i udsøgningen og beregningen af den anvendte gennemsnitlige bruttoavance på 24,2 %, som udgangspunkt har samme grad af produktforarbejdning som den der foretages hos [virksomhed1], v/[person1] og vi kan derfor ikke anerkende, at der skulle være nogen forskel herpå.

Når vi mangler virksomhedens regnskaber, kan Skattestyrelsen foretage en skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret, jf. opkrævningslovens § 5 stk. 2.”

Skattestyrelsen har ved udtalelse af 21. januar 2020 anført:

...”

Skattestyrelsens bemærkninger til de anbringender som [person4] har anført i klagen til Skatteankestyrelsen, jf. sagsnr. [sag1].

Da virksomhedens repræsentant, [person4], ses at have anført bemærkninger til sagen, har vi følgende kommentarer hertil:

Ved en gennemgang af regnskabsmaterialet for 2015 har Skattestyrelsen konstateret, at virksomheden ikke har foretaget en effektiv afstemning af sit kasseregnskab. Det fremgår af revisors nye bogføring for 2015, at bogføringen på konto nr. 15070 ”Kasse beholdning” har en primo saldo på kr. -25.000 og en saldo den 31. december 2015 på kr. -2.416.521 forinden kassebeholdningen udlignes til kr. 0.

Det fremgår tillige af regnskabsmaterialet, at virksomheden for perioden dagligt har modtaget større kontante indbetalinger og foretaget større kontante udbetalinger, hvorfor virksomheden burde have foretaget en daglig kasseafstemning for at sikre fuldstændigheden i regnskabet.

Virksomhedens regnskabsførelse for 2015 er fejlbehæftet og opfylder ikke kravene i bogføringsloven og mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder. Virksomhedens regnskabsgrundlag udviser samtidig en unormal lav bruttoavance for 2015, når denne sammenholdes med branchens gennemsnitlige bruttoavanceprocent for 2015. Derfor tilsidesætter vi virksomhedens regnskabsgrundlag og forhøjer virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Virksomheden [virksomhed1], v/[person1], er registreret med branchenummer 46 32 00 ”Engroshandel med kød og kødprodukter”. Vi har foretaget en udsøgning for branchenummer 46 32 00 der viser, at den gennemsnitlige bruttoavance for tilsvarende virksomheder for 2015 har udgjort 19,80 % (jf. bilag 1 til vores afgørelse af 13. februar 2019). Bruttoavancen udgør i henhold til virksomhedens årsregnskab for 2015 kun 9,60 %.

Branchen (46 32 00) omfatter engroshandel med kød og kødprodukter fra både vildt og opdrættede dyr og fjerkræ. Virksomheder der beskæftiger sig med forarbejdning af kød, har en anden branchekode. Der kan f.eks. henvises til branchekode 10 11 90 og branchekode 10 13 00, hvor der foretages forarbejdning af kødprodukter.

Bruttoavancen på 19,80 % er et gennemsnit af de bruttoavancer der kan beregnes for de enkeltmandsfirmaer og interessentskaber der er registreret med branchekode 46 32 00. Udsøgningen tager udgangspunkt i de regnskabsoplysninger som disse virksomheder har indberettet til Skattestyrelsen for indkomståret 2015 (Business Intelligence udsøgning). Tallene skifter derfor fra år til år. På baggrund af virksomhedernes indberetninger for 2016 kan der f.eks. beregnes en gennemsnitlig bruttoavance på 25,30 %.

Det er derfor vores opfattelse, at de virksomheder der indgår i udsøgningen og beregningen af den anvendte gennemsnitlige bruttoavance på 19,80 %, som udgangspunkt har samme grad af produktforarbejdning som den der foretages hos [virksomhed1], v/[person1] og vi kan derfor ikke anerkende, at der skulle nogen forskel herpå.

Når virksomhedens regnskaber ikke er egnede som grundlag for en opgørelse af det momstilsvar som virksomheden skal angive, kan Skattestyrelsen foretage en skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret, jf. opkrævningslovens § 5 stk. 2. I mangel af en effektiv daglig kasseafstemning, der kunne have sikret regnskabernes fuldstændighed og en mere normal bruttoavance, kan Skattestyrelsen derfor med hjemmel i opkrævningslovens § 5 stk. 2 ansætte virksomhedens momstilsvar for 2015 skønsmæssigt.

Domstolspraksis viser, at skattemyndighederne kan tilsidesætte et regnskabsgrundlag og ansætte den skattepligtige indkomst og momstilsvaret skønsmæssigt, når der ikke er foretaget effektive daglige kasseafstemninger og virksomhedens bruttoavance er unormal lav i forhold til bruttoavancen for lignende virksomheder inden for samme branche. Ud over de 2 domme (SKM2009.266.ØLR og SKM2008.413.BR) som er nævnt i vores afgørelse af 13. februar 2019 kan nævnes, at Østre Landsret ved dom offentliggjort ved SKM2011.459.ØLR anerkender, at skattemyndighederne kan tilsidesætte en skatteyders regnskabsgrundlag og ansætte skatteyderens omsætning og momstilsvar skønsmæssigt, idet der ikke er foretaget effektive daglige kasseafstemninger. Ved SKM2015.183.BR har byretten godkendt, at skattemyndighederne tilsidesatte en frisørvirksomheds regnskabsgrundlag og forhøjede virksomhedens omsætning skønsmæssigt, idet regnskaberne bl.a. ikke var udarbejdet på baggrund af et afstemt kasseregnskab. De skønsmæssige forhøjelser blev foretaget på baggrund af oplysninger om virksomhedens vareforbrug og om branchens gennemsnitlige bruttoavanceprocent, hvilket ligeledes er tilfældet i Vestre Landsrets dom som er offentliggjort som SKM2004.367.VLR.

Det er vores opfattelse, at virksomheden har bevirket, at momstilsvaret for 2015 er fastsat på et ufuldstændigt grundlag og herved har handlet groft uagtsomt. Derfor har vi ekstraordinært genoptaget virksomhedens momstilsvar for 1., 2. og 3. kvartal 2015 i medfør af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

I den forbindelse skal det nævnes, at 6-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, regnes fra den 24. oktober 2018, hvor Skattestyrelsen kom i besiddelse af det fornødne grundlag for at varsle et korrekt momstilsvar for ovennævnte perioder i 2015. Skattestyrelsen har varslet ændringerne ved brev af 15. januar 2019.

...”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at den skønsmæssige forhøjelse af afgiftstilsvaret for 2017 på 1.245.631 kr. nedsættes til 0 kr.

Virksomhedens repræsentant har i klagen som begrundelse for påstanden anført følgende:

”...

PÅSTANDE:

Principalt:

Klagerens momstilsvar for momsperioden 1. januar 2017 – 31. december 2017, indkomståret 2017, nedsættes med kr. 1.245.631.

Subsidiært:

Klagerens momstilsvar for momsperioden 1. januar 2017 – 31. december 2017, indkomståret 2017, nedsættes med et mindre beløb end kr. 1.245.631.

1. Sagsfremstilling

Klageren har drevet engros-virksomhed med køb/salg af kød via virksomheden [virksomhed1], CVR.nr. 3433 22 23 fra adressen [adresse2], [by3].

Klageren sælger hovedsageligt uforarbejdet kød, dvs. at klagerens virksomhed hovedsageligt ikke bearbejder kødet, som klageren indkøber og sælger videre, hvilket har væsentlig betydning for klagerens bruttoavance, da det er klart, at bruttoavancen bliver mindre for en virksomhed, der ikke bearbejder kødet.

Klagerens bruttoavanceprocent udgør derfor alene 9,36 % for indkomståret 2017, perioden 1. januar 2017 – 31. december 2017.

Skattestyrelsen har oplyst, at ifølge branche-statistikken for branchekode 46 32 00, udgør den gennemsnitlige bruttoavanceprocent 24,2 %, og Skatteankestyrelsen har i afgørelsen i bilag 1 opgjort klagerens momstilsvar på grundlag af en omsætning/salg fastsat ud fra en bruttoavanceprocent 24,2 %.

Der er således stor uenighed mellem klageren og Skattestyrelsen omkring klagerens bruttoavanceprocent, hvilket nødvendiggør indgivelse af klagen i sagen, da Skattestyrelsen mener at bruttoavanceprocenten udgør 24,2 %, mens klageren mener, at den skal udgøre 9,36 %.

2. Anbringender

Til støtte for de nedlagte påstande for momsperioden 1. januar 2017 – 31. december 2017, indkomståret 2017, gøres følgende anbringender gældende:

at klagerens bruttoavanceprocent for momsperioden 1. januar 2017 – 31. december 2017, indkomståret 2017, udgør 9,36 %,

at klagerens momstilsvar er beregnet af Skattestyrelsen på grundlag af en bruttoavanceprocent på 24,2 %, hvilket således er 14,84 % for højt i forhold til klagerens opgørelse af virksomhedens bruttoavanceprocent,

at Skattestyrelsens anvendelse af Danmarks Statistiks gennemsntlige bruttoavanceprocent på 24,2 % er fejlagtig, da den gennemsnitlige bruttoavanceprocent jo har medtaget – og fejlagtigt er opgjort efter - både virksomheder med en meget høj bruttoavanceprocent som følge af, at disse virksomheder foretager bearbejdning af kødet, der medfører en større værditilvækst på kødet, og dermed en højere salgspris for kødet, samt virksomheder der ikke foretager nogen væsentlig bearbejdning af kødet, og dermed har en lavere bruttoavanceprocent,

at det således alene er de virksomheder der ikke foretager nogen væsentlig bearbejdning, om nogen, af kødet, der er relevante til beregning af et brancegennemsnit, da det er klart, at der er væsentlig forskel i opgørelsen af en bruttoavanceprocent for virksomheder, der foretager bearbejdning af kødet i forhold til virksomheder, der ikke foretager bearbejdning af kødet, og det er således alene virksomheder der ikke foretager nogen væsentlig bearbejdning af kødet, der er relevante som sammenligningsgrundlag for klagerens virksomhed,

at klageren anmoder om afholdelse af syn og skøn, hvilket syn og skøn skal besvare spørgsmålet om, hvilken bruttoavanceprocent er sædvanlig for en virksomhed som klagerens, der ikke bearbejder kødet,

at det er væsentligt, at klageren jo har netop har en rimelig og sandsynlig bruttoavanceprocent på 9,36 % ved opgørelsen af klagerens momstilsvar, hvilket både henset til, at der er tale om videresalg af uforbearbejdet kød, samt henset til konkurrencesituationen på dette marked, er en både en rimelig og sandsynlig bruttoavanceprocent,

at klagerens hovedsageligt indkøber og videresælger kød uforarbejdet, hvilket har væsentlig betydning i relation til, hvor stor virksomhedens bruttoavanceprocent er og kan være, da det er klart, at et direkte videresalg af uforarbejdet kød, hvor klageren ikke tilfører nogen værditilvækst for kødet i form af bearbejdning af kødet, medfører, at klagerens bruttoavanceprocent er væsentligt lavere end virksomheder der bearbejder kødet forinden videresalget,

at klageren samtidigt opererer i et marked præget af en hård konkurrencemæssig situation, da der er mange udbydere af uforarbejdet kød til videresalg, hvilket selvsagt også presser bruttoavanceprocenten nedad,

at klagerens bruttoavanceprocent derfor skal fastsættes til 9,36 % for momsperioden 1. januar 2017 – 31. december 2017, som klageren har opgjort klagerens bruttoavanceprocent til at være,

at det er klagerens opfattelse, at Skatteankestyrelsen ikke skønsmæssigt kan opgøre klagerens bruttoavanceprocent ved at avende Opkrævningslovens § 5, stk. 2, da Opkrævningslovens § 5, stk. 2 efter klagerens opfattelse ikke finder anvendelse i nærværende sag, da klageren jo netop har betalt en revisor for at bogføre og opstille hele klagerens regnskab, herunder momsopgørelserne for momsperioden 1. januar – 31. december 2017, hvilket klagerens revisor har gjort, og dette udviser jo netop en rimelig bruttoavanceprocent på 9,36 %,

at det er klagerens opfattelse, at klageren har indberettet og angivet momtilsvaret korrekt i henhold til Momslovens §§ 55 – 57, samt Momslovens §§ 4 og 37, via revisor i henhold til den af revisor foretagne bogføring og opstillede regnskab for klagerens virksomhed, der indebærer et momstilsvar for indkomståret 2017, der er kr. 1.245.631 mindre end det momstilsvar, som Skattestyrelsen har opgjort i bilag 1,

...”

Der blev den 15. marts 2023 afholdt kontormøde med virksomhedens repræsentant. Repræsentanten gennemgik de fremsendte anbringender. Repræsentanten anførte, at Skattestyrelsen ikke havde taget højde for, at virksomheden var opstartet i 2012 og således en nystartet virksomhed. Alene af den grund anførte repræsentanten, at den skønnede gennemsnitlig bruttoavance ikke var korrekt.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har anvendt en skønnet gennemsnitlig bruttoavanceprocent på 24,2 % ved skøn over virksomhedens fradrag for købsmoms, og hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens salgsmoms på 1.471.035 kr. i 4. kvartal 2017 på baggrund af momsindberetninger i 1.-3. kvartal.

Retsgrundlaget (slet den ikke relevante myndighed)

Det følger af momslovens § 3, at afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Af momslovens § 4, stk. 1, fremgår det desuden, at der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Ved opgørelsen af afgiftstilsvaret kan afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, fradrages. Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1.

Momslovens kapitel 12 opregner den gruppe af personer, der er forpligtet til eller frivilligt kan lade sig registrere for moms. Som hovedregel omfatter registreringspligten afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, jf. momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne baggrund for opgørelse af og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55. Regnskaber skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Kravene til regnskaber fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og mindstekravbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006).

Virksomheder skal for hver afgiftsperiode angive størrelsen af ud- og indgående afgift m.v., jf. momslovens § 56, stk. 1:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift. Forskellen mellem den udgående og den indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Afgiftstilsvaret afregnes efter reglerne i kapitel 15 samt lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. Hvis den indgående afgift for en afgiftsperiode overstiger den udgående afgift for samme periode, får virksomheden forskellen godtgjort efter reglerne i § 12 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.”

Der fremgår følgende af momslovens § 57, stk. 1, vedrørende angivelse af moms:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21 d eller § 34 er fritaget for afgift. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for angivelsen.”

Af momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015, § 82 fremgår følgende:

”Registrerede virksomheder, skal jf. § 82 til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.”

Samme momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 indeholder i kapitel 12 en række fakturakrav. Bekendtgørelsens § 58, stk. 1, fastsætter de nærmere krav til fakturaens indhold, heraf fremgår:

”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., fremgår følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende (uddrag):

”...

Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”

Kravene til regnskabet fremgår endvidere af bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2 (lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016).

Landsskatterettens bemærkninger

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte virksomhedens regnskabsgrundlag. Der er lagt vægt på, at virksomheden ikke har fremlagt regnskab eller foretaget daglige kasseafstemninger. Der er således ikke foretaget effektiv afstemning, og kravene til regnskabsgrundlaget er herefter ikke opfyldt. Effektive kasseafstemninger kan ikke rekonstrueres.

Virksomhedens regnskabsmateriale har været ufyldestgørende og kan derfor ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af momstilsvaret.

Salgsmoms

Der er ikke angivet moms for virksomheden i 4. kvartal. Virksomhedens salgsmoms er skønnet til at udgøre et gennemsnit af den angivne salgsmoms for henholdsvis 1., 2. og 3. kvartal 2017 (1.090.237 kr. + 1.804.460 kr. + 1.713.408 kr. = 4.608.105 kr./3 = 1.536.035 kr.). Der har tidligere været fastsat et foreløbigt momstilsvar på 65.000 kr. Salgsmomsen er skønnet forhøjet med (1.536.035 kr. -65.000 kr.) 1.471.035 kr.

Retten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at skønne salgsmoms for 4. kvartal 2017, idet virksomheden ikke har indberettet salgsmoms. Der er ikke fremlagt oplysninger, der viser, at virksomheden havde en væsentlig lavere omsætning i 4. kvartal i forhold til de øvrige kvartaler i 2017.

Retten finder herefter, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms i 4. kvartal 2017 og stadfæster den af Skattestyrelsen opgjorte salgsmoms på 1.471.035 kr.

Købsmoms

Skattestyrelsen har skønsmæssigt godkendt udgifter til købsmoms på baggrund af en bruttoavanceprocent på 24,2 % og det vareforbrug, der er skønnet nødvendigt for at opnå en omsætning på 24.576.560 kr. og salgsmoms på 6.144.140 kr. Skattestyrelsen har givet virksomheden et skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms af det skønnede vareforbrug, som Skattestyrelsen anså at være medgået til at opretholde et varesalg svarerende til den angivne salgsmoms.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Retten finder, at der på tidspunktet for afgørelsen fra Skattestyrelsen ikke var fremlagt objektive beviser for, at der var sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, var betalt af virksomheden.

Der henvises til SKM2021.456.LSR, hvor Landsskatteretten lagde vægt på, at godkendelse af fradrag for købsmoms forudsætter, at der er fremlagt dokumentation, der opfylder betingelserne for momsfradrag i momsloven og i henhold til EU-retten.

På den baggrund finder retten, at betingelserne for at give virksomheden fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.

Det er således med urette, at Skattestyrelsen i afgørelsen har indrømmet virksomheden et skønsmæssig fastsat momsfradrag på henholdsvis 826.400 kr., 1.367.780 kr., 1.298.763 kr. og 1.164.315 kr. for 1. til 4. kvartal 2017.

Virksomhedens indehaver har i forbindelse med klagen frembragt en række købsbilag.

Flere af de fremlagte købsbilag er ikke momsbelagte. Virksomheden har fremlagt dokumentation for, at der er afholdt udgifter, der berettiger til momsfradrag på henholdsvis 385.152 kr. i 3. kvartal 2017 og 821 kr. i 4. kvartal 2017.

Der er således ikke fremlagt fakturaer, underbilag eller anden dokumentation for alle virksomhedens afholdte udgifter, hvoraf det kan udledes, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, eller at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.

Samlet set finder Landsskatteretten, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2017 – 31. december 2017, idet der dog ved beregningen af momstilsvarets størrelse skal tages højde for, at der ikke kan gives et skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms.

Landsskatteretten ændrer dermed Skattestyrelsens afgørelse delvist, idet Skattestyrelsens afgørelse vedrørende virksomhedens salgsmoms for 4. kvartal 2017 stadfæstes, og Skattestyrelsens afgørelse vedrørende købsmoms ændres til 0 kr. for 1. og 2. kvartal 2017.

For 3. kvartal 2017 godkendes et fradrag for købsmoms på 385.152 kr., og for 4.kvartal 2017 godkendes et fradrag for købsmoms på 821 kr.