Kendelse af 29-09-2022 - indlagt i TaxCons database den 22-10-2022

Journalnr. 19-0087572

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Momstilsvar 1. kvartal 2015

13.187 kr.

0 kr.

Hjemvisning

Momstilsvar 2. kvartal 2015

13.188 kr.

0 kr.

Hjemvisning

Momstilsvar 3. kvartal 2015

13.187 kr.

0 kr.

Hjemvisning

Momstilsvar 4. kvartal 2015

13.188 kr.

0 kr.

Hjemvisning

Momstilsvar 1. kvartal 2016

3.875 kr.

0 kr.

3.950 kr.

Momstilsvar 2. kvartal 2016

3.875 kr.

0 kr.

3.951 kr.

Momstilsvar 3. kvartal 2016

3.875 kr.

0 kr.

3.950 kr.

Momstilsvar 4. kvartal 2016

3.875 kr.

0 kr.

3.951 kr.

Salgsmoms 1. kvartal 2017

20.597 kr.

0 kr.

20.597 kr.

Købsmoms 1. kvartal 2017

8.238 kr.

0 kr.

0 kr.

Salgsmoms 2. kvartal 2017

20.597 kr.

0 kr.

20.597 kr.

Købsmoms 2. kvartal 2017

8.239 kr.

0 kr.

0 kr.

Salgsmoms 3. kvartal 2017

20.597 kr.

0 kr.

20.597 kr.

Købsmoms 3. kvartal 2017

8.238 kr.

0 kr.

0 kr.

Salgsmoms 4. kvartal 2017

20.597 kr.

0 kr.

20.597 kr.

Købsmoms 4. kvartal 2017

8.239 kr.

0 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Klagen vedrører en skønsmæssig forhøjelsen af momstilsvaret for 2015, 2016 og 2017 som er foretaget med udgangspunkt i en skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed for indkomstårene 2015 og 2016 på baggrund af, at Skattestyrelsen har fundet at virksomhedens indehaver (herefter benævnt indehaveren) og dennes ægtefælle har haft et uantageligt lavt privatforbrug. For indkomståret 2017 har Skattestyrelsen forhøjet indehaverens indkomst med udgangspunkt i kontante indsætninger på indehaverens private bankbog, som skattestyrelsen har anset for omsætning ved erhvervsmæssig virksomhed.

Førersagen har sagsnummer [sag1].

Indehaveren drev 2015, 2016 og 2017 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR nr. [...1]. Ifølge Virksomhedsregisteret har virksomheden været registreret under branchekode 433200, Tømrer- og Bygningssnedkervirksomhed og er endvidere registreret med bibrancekode 561010, Restauranter. Virksomheden er registreret første gang den 1. maj 2010 under navnet [virksomhed2] v/[person1].

I forbindelsen med sagens opstart i Skatteankestyrelsen anmodede man indehaveren om at indsende virksomhedens regnskab og bogføring, hvilket ifølge det oplyste ikke er sket.

Ifølge Virksomhedsregisteret har indehaveren været eneanpartshaver i selskabet [virksomhed3] ApS fra stiftelsesdatoen den 3. juni 2014. Der er indsendt anmodning om opløsning af selskabet den 4. maj 2016 og samme dato fratræder [person1] som direktionsmedlem. Selskabet var registreret under branchekode 561010, restauranter og med bibranchekode 433.200, Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed.

Derudover har indehaveren været registreret som ejer af [virksomhed4] IVS ifølge Virksomhedsregisteret. Dettes selskab er registreret med startdato den 14. november 2016. Indehaveren er indtrådt i direktionen den 6. december 2016 og udtrådt i forbindelse med anmodning om opløsning af selskabet den 23. november 2018. Selskabet har været registreret under branchekode 563000, caféer værtshuse, diskoteker m.v.

Indehaveren har fremsendt private bankkontoudtog for indkomstårene 2015, 2016 og 2017.

SKAT har gennemgået bankkontoudtogene og konstateret, at der i indkomstårene er indsat henholdsvis 85.838 kr. i 2015, 79.009 kr. i 2016 og 411.941 kr. i 2017. Der er i disse beløb bortset fra lønindtægter, sociale ydelser, pensionsudbetaling m.v.

Skattestyrelsen har i forbindelse med sagsbehandlingen forgæves anmodet om mellemregningskonti mellem indehaveren og de to selskaber [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] IVS.

Skattestyrelsen har fundet, at det ikke har været muligt at få belyst omfanget af sammenblandingen mellem indehaverens økonomi og selskaberne [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] IVS´s økonomier. Indehaverens bankkonto er brugt til selskabernes drift i et sådant omfang, at forskellen mellem drift af en personlig drevet virksomhed og drift i selskabsform ikke er synlig, hvorfor Skattestyrelsen har anset indehaverens drift af virksomhed i de påklagede indkomstår, for værende drift af indehaverens personlige virksomhed.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens overskud for indkomstårene 2015 og 2016 med den begrundelse af privatforbruget er uantageligt lavt.

Der har for ingen af årene 2015, 2016 og 2017 været angivet momstilsvar.

Skattestyrelsen har med udgangspunkt i en forhøjelse af overskud af virksomhed for indkomstårene 2015 og 2016 på henholdsvis 211.000 kr. og 62.000 kr. beregnet momstilsvaret til henholdsvis 52.750 kr. og 15.500 kr.

For indkomståret 2017 har Skattestyrelsen beregnet henholdsvis salgsmomsen til 82.388 kr. og købsmomsen til 32.955 kr. Salgsmomsen er beregnet på baggrund af indsætninger på indehaverens private bankkonto, hvor indehaveren ikke har kunnet dokumentere, at der er tale om allerede beskattede midler eller ikke skattepligtige midler.

Skattestyrelsen har skønsmæssigt godkendt et vareforbrug svarende til 40 % af omsætningen og godkendt købsmoms af beløbet svarende til 32.955 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt med 117.683 kr. fordelt med 52.750 kr. for 2015, 15.500 kr. for 2016 og 49.433 kr. for 2017.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Moms:

Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres her i landet. Det står i momslovens § 4, stk. 1.

Du har pligt til at opgøre og oplyse din moms for hver momsperiode. Det står i momslovens § 56 og 57.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af momsen. Det står i momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Du har ikke sendt os et afstemt momsregnskab eller anden opgørelse for virksomhedens salgsmoms og købsmoms, som kan danne grundlag for opgørelsen og kontrollen heraf for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2017.

Vi fastsætter derfor virksomhedens moms ud fra et skøn. Det står i opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

Perioden 1. januar 2015 til 31. december 2016:
Virksomhedens moms er opgjort skønsmæssigt med udgangspunkt i den skønsmæssige skatteansættelse for indkomstårene 2015 og 2016. Virksomhedens moms er opgjort til følgende:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Ændring

Den moms du skal betale

1. kvartal 2015.

Angivet moms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Vores opgørelse

13.187 kr.

0 kr.

13.187 kr.

Ændring

13.187 kr.

13.187 kr.

2. kvartal 2015.

Angivet moms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Vores opgørelse

13.188 kr.

0 kr.

13.188 kr.

Ændring

13.188 kr.

13.188 kr.

3. kvartal 2015.

Angivet moms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Vores opgørelse

13.187 kr.

0 kr.

13.187 kr.

Ændring

13.187 kr.

13.187 kr.

4. kvartal 2015.

Angivet moms

0 kr.

0 kr.

0 kr. kr.

Vores opgørelse

13.188 kr.

0 kr.

13.188 kr.

Ændring

13.188 kr.

13.188 kr.

Den moms du skal betale for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2015

52.750 kr.

1. kvartal 2016.

Angivet moms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Vores opgørelse

3.875 kr.

0 kr.

3.875 kr.

Ændring

3.875 kr.

3.875 kr.

2. kvartal 2016.

Angivet moms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Vores opgørelse

3.875 kr.

0 kr.

3.875 kr.

Ændring

3.875 kr.

3.875 kr.

3. kvartal 2016.

Angivet moms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Vores opgørelse

3.875 kr.

0 kr.

3.875 kr.

Ændring

3.875 kr.

3.875 kr.

4. kvartal 2016.

Angivet moms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Vores opgørelse

3.875 kr.

0 kr.

3.875 kr.

Ændring

3.875 kr.

3.875 kr.

Den moms du skal betale for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2016

15.500 kr.

Momsbeløbet er det beløb du skal betale. Det vil sige, at det oplyste momsbeløb udgør nettobetalingen af periodens salgsmoms og købsmoms. Af praktiske årsager opkræves netto momsbeløbene for perioderne som salgsmoms, selv om der er tale om en nettoopkrævning af både salgs og købsmoms.

Momsgrundlaget er 80 % af de modtagne beløb. Det står i momslovens § 27, stk. 1. Det samlede modtagne beløb anses at indeholde moms, hvorfor salgsmomsen skal beregnes med 20 % af beløbet.

Salget er momspligtigt efter momslovens § 4, stk. 1.
Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af momsen fradrage købsmoms af virksomhedens udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes i virksomheden. Det står i momslovens § 37, stk. 1.

Perioden 1. januar 2017 til 31. december 2017:

Virksomhedens moms er opgjort skønsmæssigt med udgangspunkt i den skønsmæssige skatteansættelse for indkomståret 2017. Salgsmoms og købsmoms udgør følgende:

Beløb eksklusive moms

Procent

Moms

Omsætning

329.553 kr.

100 %

82.388 kr.

Varekøb

131.821 kr.

40 %

-32.955 kr.

Bruttoavance

197.732 kr.

60 %

49.433 kr.

Salgsmoms og købsmoms fordeles som følger:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Ændring

Den moms du skal

betale

1. kvartal 2017.

Angivet moms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Vores opgørelse

20.597 kr.

8.238 kr.

12.359 kr.

Ændring

12.359 kr.

12.359 kr.

2. kvartal 2017.

Foreløbig fastsat

0 kr.

Vores opgørelse

20.597 kr.

8.239 kr.

12.358 kr.

Ændring

12.358 kr.

12.358 kr.

3. kvartal 2017.

Angivet moms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Vores opgørelse

20.597 kr.

8.239 kr.

12.358 kr.

Ændring

12.358 kr.

12.358 kr.

4. kvartal 2017.

Foreløbig fastsat

0 kr. kr.

Vores opgørelse

20.597 kr.

8.239 kr.

12.358 kr.

Ændring

12.358 kr.

12.358 kr.

Den moms du skal betale for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2016 (2017)

49.433 kr.

Momsgrundlaget er 80 % af de modtagne beløb. Det står i momslovens § 27, stk. 1. Det samlede modtagne beløb anses at indeholde moms, hvorfor salgsmomsen skal beregnes med 20 % af beløbet.
Salget er momspligtigt efter momslovens § 4, stk. 1.
Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af momsen fradrage købsmoms af virksomhedens udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes i virksomheden. Det står i momslovens § 37, stk. 1.

Virksomheden skal vise en faktura for at få fradrag for købsmomsen. Det står i momsbekendtgørelsens § 82 og tidligere § 84. Vi har undtagelsesvis godkendt et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da det er usandsynligt, at en virksomhed inden for restaurationsbranchen ikke har afholdt momsbelagte udgifter. Det fremgår også af dine kontoudskrifter, at der er indkøbt varer til virksomheden i [virksomhed5].

Vi ændrer virksomhedens moms for perioden 1. januar 2015 til 31 december 2015, ud over den ordinære frist, reglen står i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 nr. 3. Det er vores opfattelse, at du har handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at have oplyst din moms korrekt, således at vi har fastsat din moms på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Du burde vide, at der skal betales moms af omsætning.
Vi har modtaget de sidste oplysninger 26. februar 2019. Vi har derfor sendt dig forslag til ændring af din moms inden fristen på 6 måneder, som fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.
Den samlede moms du skal betale udgør følgende:

Periode

Den moms du skal betale

1. januar 2015 til 31. december 2015

52.750 kr.

1. januar 2016 til 31. december 2016

15.500 kr.

1. januar 2017 til 31. december 2017

49.433 kr.

Den moms du skal betale i alt

117.683 kr.

(...)”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har nedlagt påstand om, at indtægter og udgifter vedrører selskaberne [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] IVS, hvorfor overskud af virksomhed og momstilsvar vedrører de to selskaber.

Klageren har anført følgende:

”(...)

Vi klager både over den talmæssige opgørelse og over, at sagen er oversendt til skattestyrelsens straffesagsenhed.

Vores kunde er ikke bogholderi uddannet og han har således ikke haft det fornødne overblik over bogholderiet i selskabet. Grundet likvide vanskeligheder, har vores kunde i nogle tilfælde fået brugt sin private konto til udlån af penge til selskabet.

Selskaberne [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] IVS er 2 juridiske enheder som lever deres eget liv. De indtægter og udgifter der har været, har intet haft med vores kundes private økonomi at gøre. Overskud og moms skal derfor placeres hos selskaberne og ikke hos vores kunde privat.

Vores kunde har ikke handlet groft uagtsomt, men blot foretaget nogle transaktioner, som han ikke har tænkt på, at de kunne være ulovlige (udlånt penge til selskabet).

Vores kunde har anmodet os om, at hjælpe ham i denne sag, idet han ikke selv har faglig viden om bogholderi.

Vi vil indenfor relativ kort tid indsende yderligere klage og dokumentation for, at vores kunde ikke har været i ond tro, ved at benytte hans private bankkonto til nogle udlån. Ligeledes vil vi fremkomme med yderligere bemærkninger til de af SKAT’s opgjorte privatforbrug.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Der fremgår af momslovens § 4 (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2015).

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Kalenderåret 2015

Landsskatteretten har i afgørelse vedrørende virksomhedens indehaver, sagsnr. [sag2] fundet, at SKAT at SKAT har været berettiget til at over indehaverens skattepligtige indkomst for indkomståret 2015 med udgangspunkt i en tilsidesættelse af regnskabsgrundlaget og et uantageligt lavt privatforbrug.

Landsskatteretten har dog hjemvist skattesagen til Skatteankestyrelsen til udøvelse af et konkret skøn over klagerens skattepligtige indkomst, idet SKATs skøn over et antageligt privatforbrug, var et generelt skøn, alene baseret på oplysninger fra Danmarks Statistik over et gennemsnitligt privatforbrug for to voksne i Danmark uden børn, hvoraf den ene person er over 60 år.

Da opgørelsen af momstilsvaret er baseret på SKATs skønsmæssige ansættelse af overskud af virksomhed, hjemviser Landsskatteretten ligeledes momssagen for indkomståret 2015

Kalenderårene 2016 og 2017

Landsskatteretten har i afgørelse vedrørende virksomhedens indehaver, sagsnr. [sag2] fundet, at SKAT har været berettiget til at tilsidesætte virksomhedens regnskab på baggrund af manglende indsendelse af fyldestgørende regnskab, herunder regnskabsmateriale for indkomstårene 2016 og 2017 og skønsmæssigt forhøje indehaverens skattepligtige indkomst med yderligere indkomst fra overskud af virksomhed.

Da der ikke er fremlagt regnskab for [virksomhed1], finder retten, at SKAT har været berettiget til at fastsætte den momspligtige omsætning skønsmæssigt for virksomheden, jf. skattekontrollovens § 3, stk. 3, jf. § 5, stk. 2.

Virksomhedens salgsmoms skal opgøres på grundlag af Landsskatterettens afgørelse vedrørende en forhøjelse af indehaverens overskud af virksomhed for indkomstårene 2016 og 2017 jf. sagsnr. [sag2].

År

Yderligere omsætning

Salgsmoms heraf

2016

63.207 kr.

15.802 kr.

2017

329.553 kr.

82.388 kr.

Yderligere omsætning i alt

392.760 kr.

98.190 kr.

Indgående moms (købsmoms)

Indehaveren har ikke fremlagt dokumentation for udgifter, der opfylder kravene i momslovens § 37, stk. 2 nr. 1.

Landsskatteretten konstaterer, at virksomheden ikke har fremlagt dokumentation for driftsomkostninger. Retten bemærker desuden, at de regnskabsmæssige registreringer skal dokumenteres med bilag, jf. bogføringslovens § 9, stk. 1, og at virksomheden, som bogføringspligtig, skal opbevare sit regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det relevante regnskabsår, jf. bogføringslovens § 10, stk. 1.

Skattestyrelsen har for indkomståret 2017 skønsmæssigt godkendt fradrag for driftsomkostninger svarende til 40 % af omsætningen på 329.553 kr. svarende til 131.821 kr.

Landsskatteretten har for indkomståret 2016 skønsmæssigt godkendt fradrag for driftsomkostninger svarende til 40 % af omsætningen på 63.207 kr. svarende til 15.802 kr.

Skattestyrelsen har i medfør af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., på baggrund af disse delvist skønnede fradrag skønsmæssigt fastsat virksomhedens købsmoms til 25 % af de skønnede driftsomkostninger.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”.

Samme forhold gør sig gældende i denne sag, hvor der ikke er fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til [virksomhed1], og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af [virksomhed1].

Landsskatteretten finder på den baggrund, at betingelserne for at indrømme et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms efter momslovens § 37 ikke er opfyldt.

Det er således med urette, at Skattestyrelsen for 2017 har indrømmet et skønsmæssigt fastsat momsfradrag på 25 % af de skønnede omkostninger i virksomheden.

Landsskatteretten nedsætter på den baggrund det skønsmæssige fradrag for købsmoms til 0 kr.

For 2016 indrømmes der ikke skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da udgiften til købsmoms ikke er dokumenteret.

Landsskatteretten hjemviser skatteansættelsen for indkomståret 2015 til fornyet behandling.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens fastsættelse af momstilsvaret for 2016, således at momstilsvaret forhøjes fra 15.500 kr. til 15.802 kr. For 2017 ændrer Landsskatteretten Skattestyrelsens fastsættelse af købsmomsen, således af købsmomsen nedsættes fra 32.954 kr. til 0 kr. hvorefter momstilsvaret forhøjes fra 49.434 kr. til 82.388 kr.