Kendelse af 31-07-2023 - indlagt i TaxCons database den 30-08-2023

Journalnr. 19-0084240

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 1. juli 2018 til 31. december 2018

Skønsmæssigt fradrag for virksomhedens købsmoms

0 kr.

980.834 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

I følge oplysninger fra Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) har virksomhedens indehaver [person1] i perioden fra den 1. august 2014 til den 22. januar 2019 drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] under CVR-nr. [...1] og under branchekode 561010 Restauranter.

Virksomheden blev den 15. august 1991 momsregistreret.

Indehaveren af virksomheden har anført, at virksomhedens drift blev indstillet i november 2016, hvorefter virksomheden blev tvangslukket i august 2017og efterfølgende afmeldt moms den 22. januar 2019.

For afgiftsperioden 1. juli 2018 til den 31. december 2018 (2. halvår 2018) har virksomheden angivet negativt købsmoms, bestående af 980.834 kr. Der blev ikke angivet salgsmoms for perioden. Momsangivelsen er indberettet den 26. februar 2019.

Indehaveren har overfor Skattestyrelsen fremført, at han har moms tilgode for flere år, hvor hans anmodning ikke er blevet færdig behandlet af Skattestyrelsen. Momsangivelsen for andet halvår af 2018 gælder således for flere år, tilbage fra 1. juli 2014.

Skattestyrelsen anmodede den 1. marts 2019 indehaveren af virksomheden om oplysninger til brug for kontrol af den indberettede moms i forbindelse med udbetaling heraf. Der blev anmodet om regnskab for perioden, bogføring, købsbilag og kontoudtog.

I perioden fra den 18. marts 2019 og frem til den 21. marts 2019 har der været e-mailkorrespondance mellem Skattestyrelsen og indehaveren.

Indehaveren har den 19. marts 2019 bl.a. anført, at han afventer svar på et brev dateret den 1. marts 2019 fra en sagsbehandler i Skattestyrelsen i en sag, der ikke er færdig behandlet. I den forbindelse er der samtidig anført, at der var en fejl i momsangivelsen for andet halvår af 2018, men at indehaverens tidligere momsangivelser gælder for hele perioden fra den 1. august 2014 og frem til i dag.

Skattestyrelsen har den 21. marts 2019 oplyst overfor indehaveren, at den pågældende sag vedrører momsangivelsen for angivelsesperioden fra den 1. juli 2018 til den 31. december 2018.

Skattestyrelsen rykkede indehaveren for materiale den 25. april 2019.

Indehaveren fremsendte den 26. april 2019 en e-mail til Skattestyrelsen. I e-mailen er det anført, at den negative angivne moms udgør det beløb, som SKAT (Skattestyrelsen) skylder indehaveren fra den 1. juli 2014 til den 31. december 2018, og at han derfor ikke ville fremsende bilag.

Skattestyrelsen anmodede efterfølgende henholdsvis [finans1] og [finans2] om bankudskrifter, som blev modtaget henholdsvis den 16. maj 2019 og den 20. maj 2019.

Skattestyrelsen har ved gennemgangen af bankkontoudskrifterne ikke fundet dokumentation for den angivne købsmoms. Da indehaveren ikke har fremsendt det efterspurgte materiale, har Skattestyrelsen opgjort virksomhedens købsmoms skønsmæssigt.

Indehaveren fremsendte den 24. juni 2019 indsigelse til forslaget med samme begrundelse som tidligere. Det blev gjort gældende, at indehaveren allerede havde udleveret materiale.

Under sagens behandling hos Skatteankestyrelsen har indehaveren fremsendt et brev fra Skattestyrelsen (tidligere SKAT) dateret den 13. februar 2017 til virksomhedens indehaver. Det fremgår af brevet, at Skattestyrelsen har besøgt virksomhedens indehaver med henblik på at gennemgå virksomhedens bogføring for at genoptage Skattestyrelsens tidligere skønsmæssige ansættelser for moms for årene 2014, 2015 og 2016. Det fremgår i forlængelse, at Skattestyrelsen har modtaget bilag fra årene 2014, 2015 og 2016 samt brugernavn og adgangskode til regnskabsprogrammet Dinero.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt ændret virksomhedens købsmoms til 0 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Skattestyrelsens ændringer

Momsangivelsen for 1. juli 2018 - 3J. december 2018 ændres på følgende måde:

Periode 2. halvår 2018

Angivet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Købsmoms

908.834 kr.

0 kr.

-980.834 kr.

Momstilsvar

-980.834 kr.

0 kr.

980.834 kr.

Momstilsvaret for perioden 1. juli 2018 - 31. december 2018 ændres til 0 kr. Det skyldes, at vi ændrer din angivne købsmoms til 0 kr., fordi vi ikke har modtaget nogen dokumentation for det angivne momsbeløb.

Vi ansætter momstilsvar ud fra et skøn, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

(...)

1.3. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som købsmoms, fradrage momsen for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for moms efter§ 13. Det fremgår af momslovens § 37.

Registrerede virksomheder, der ønsker fradrag for købsmoms efter momslovens §§ 37-41a, skal dokumentere købsmomsen med faktura, afregningsbilag eller lignende. Se momsbekendtgørelsens § 82.

Efter momslovens§ 55 skal registrerede virksomheder føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af momstilsvaret for hver afgiftsperiode, og for Skattestyrelsens kontrol med momsens berigtigelse.

Registrerede virksomheder skal efter momslovens § 74, stk. 4, udlevere regnskabsmaterialet til Skattestyrelsen, når Skattestyrelsen anmoder herom.

Kan størrelsen af det tilsvar som påhviler virksomheden ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan Skattestyrelsen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5 stk. 2.

Vi har anmodet om, at se virksomhedens regnskaber for perioden 1. juli 2018 - 31. december 2018, men til trods for vores anmodninger herom, har vi ikke modtaget noget regnskabsmateriale.

Da vi ikke har modtaget noget regnskabsmateriale, har vi rettet henvendelse til dine pengeinstitutter [finans1], kontonr. [...12] og [finans2], kontonr. [...83] for at få udleveret kontoudskrifter for dine konti. Vi har efterfølgende modtaget disse, som lægges til grund for vores skøn, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Vi har gennemgået dem for at forsøge at belyse virksomhedens erhvervsmæssige aktiviteter.

Kontoen i [finans2] tilhører virksomheden [virksomhed1]. Der er for perioden 1. juli 2018- 31. december 2018 alene en postering den 3. september 2018. Der er tale om en indsættelse på 11.344,26 kr., hvortil der er anført, "[virksomhed2]". Vi vurderer, at denne indsættelse ikke vedrører drift af restaurant.

Kontoen i [finans1] er [person1]'s private konto. Der er alene indsættelser fra Udbetaling Danmark. Det er vores opfattelse, at indsættelser fra Udbetaling Danmark ikke er indtægter opnået ved leverancer i forbindelse med drift af erhvervsmæssig virksomhed, og at disse indtægter ikke er momsbelagte. På kontoen er der en del hævninger. Vi har gennemgået disse for at finde erhvervsmæssige hævninger. Ud fra vores gennemgang er der ingen af disse hævninger, der er erhvervsmæssig karakter.

Fradrag for købsmoms skal dokumenteres med behørig faktura, jf. momsbekendtgørelsens § 82. Dette er endvidere beskrevet i "Den Juridiske Vejledning afsnit D.A.11.1.7 Krav til dokumentation for indkøbet", hvoraf det fremgår, at det er en overordnet betingelse for at kunne få fradrag for købsmoms, at virksomheden er i besiddelse af forskriftsmæssige fakturaer, herunder forenklede fakturaer og af regningsbilag og importmomsspecifikationer som dokumentation for indkøbet og momsen. Se endvidere EU-domstolens afgørelse C-664/16 Vadan.

Da vi ikke har noget andet grundlag til at vurdere, om virksomheden er berettiget til fradrag for moms for perioden 1. juli 2018 - 31. december 2018, skønner vi, at virksomhedens købsmoms i stedet for de angivne beløb på 980.834 kr. skal udgøre 0 kr. Skønnet sker efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Virksomheden kan ved fremskaffelse af dokumentation for købsmomsen opnå momsfradrag, såfremt vi godkender dokumentationen. Vi skal dog gøre opmærksom på, at anmodningen skal ske inden for de ordinære ansættelsesfrister som jf. Skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2 er 3 år fra angivelsestidspunktet.

(...)

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Det er vigtig, at gøre Skatteankestyrelsen opmærksom på, at sagen ikke er en genoptagelsessag men en udbetalingskontrol ved modtagelse af virksomhedens indberettet negative momsangivelse for perioden 1. juli 2018 - 31. december 2018 på i alt -980.834 kr.

I klagen oplyses, at den indberettede momsangivelse for 2. halvår 2018 dækker perioden 1. august 2014 til 31. december 2018. En virksomhed kan ikke "blot" indsende en momsangivelse dækkende en periode tilbage fra 2014. Proceduren herfor er, at der skal anmodes om genoptagelse, og momsen skal periodiseres.

Endvidere oplyser klageren, at der er udleveret kode til sit regnskabsprogram, sine bilagsmapper m.m. og disse en gang blev væk og fundet et halvt år efter. Derudover at der har være afholdt møder, hvor det ikke lykkes at blive enige om tingene.

Vi skal til ovenstående oplyse, at der i denne sag aldrig har været udleveret en kode til et regnskabsprogram, bilagsmapper eller været afholdt møder. Klageren må forveksle denne sag med en af de øvrige sager, han har haft med Skattestyrelsen (tidligere SKAT).

I denne sag har vi netop ingen regnskabsmateriale modtaget fra klageren.

Momsloven indeholder klare betingelser for, hvornår en virksomhed kan opnå momsfradrag, hvilket kræver, at der foreligger dokumentation af faktisk eller retlig karakter en forskriftlig faktura udstedt til virksomheden jf. momslovens§ 37, stk. 1, momsbekendtgørelsens § 82 og EU-dommenC-664/16 Vadan. Da vi ingen dokumentation har modtaget, og de indhentede bankkonto ikke har indeholdt nogen erhvervsmæssige aktiviteter, har vi truffet afgørelse om, at virksomhedens købsmoms på 980.834 kr. blev ændret til 0 kr. jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Klagen er ikke vedlagt dokumentation. Derfor er konklusionen lig med vores afgørelse dateret 27. juni 2019, nemlig det faktum, at vi i denne sag ikke har modtaget dokumentation for den angivne købsmoms på 980.834 kr.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der skal godkendes fradrag for købsmoms på 980.834 kr. i momsperioden 1. juli -31. december 2018. Momsbeløbet udgør købsmoms for perioden fra den 1. august 2014 til den 31. december 2018.

Klageren har anført følgende:

”(...)

Det er korrekt den momsbeløb angivet for perioden 1. juli 2018 til 31 decembe 2018, men den er gældende for periode 1. august 2014 til 31. december 2018 og som til dato blive der ikke fundet løsning på, grundet de skiftende sagesbehandler der var sat på sagerne gennem årene og som hver en af dem har haft sine egen fortolkning af paragrafer og egen vurderingprinciper.

Det er ikke korrekt, at klager ikke har været samarbejdsvillig, tværtimod han udleveret koden til sit regnskabsprogram, sine bilagsmapper m.m. og disse en gang blev væk og fundet et halv år efter. Derfor klager ønskede at holder møder med disse sagesbehandler så han har styr på sine sager. Men heller ikke ved at afholder møder lykkes det at blive enige om tingene.

Det bemærkeds det at klager har to yderligere værserede sager i Skatteankestyelsen og ønsker disse sammenlagte hvis muligt.

Klager finder både sin moms og skattesages behandling var i strid med den gælgende lovgivning idet sagesbehandlernes vurderinger blev fotaget efter godtbefindende, fordi man har taget privatforbrug getteriet til at vudere indkomst og bank udskrifter til at fastsatter moms.

(...)”

Kontormøde i Skatteankestyrelsen
Under telefonisk møde mellem virksomhedens indehaver og Skatteankestyrelsens sagsbehandler fremkom indehaveren med de i sagen allerede fremførte påstande. Indehaveren gjorde gældende, at han havde flere sager, der endnu ikke er blevet færdigbehandlet, og at han i den forbindelse allerede har fremsendt materiale til sagen. Samtidig anførte indehaveren, at momsangivelsen vedrører flere år, tilbage til 2003.

Bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling

Virksomhedens indehaver er fremkommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsen sagsfremstilling:

”Virksomhed blev tvangsafmeldt af Skat 22 januar 2019.

Driften indstillet november 2016 og varede til 31 august 2017 vor virksomhed blev tvangslukket ulovlig af Fodretten i [by1].

Klageren var ikke bekendt med Skats henvendelse til sin bank !! hvilket må være bekræftelse på magt misbrug.

Klageren har både klaget, anmodet og ikke mindst skrevet til Skatminister, men alt var håbløs også klage til Skatteankestyrelsen.

Klageren fremlægge en skrivelse af 13 februar 2017 som bekræftelse på, at Skat fik nøgle og kode til klager regnskab.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt klageren har ret til fradrag for købsmoms på 980.864 kr. som angivet for afgiftsperioden 1. juli 2018 til den 31. december 2018.

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2015).

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.

Virksomheder etableret i Danmark med en momspligtig omsætning på over 50.000 kr. årligt skal momsregistreres. Det fremgår af momslovens § 48, stk. 1, og § 47, stk. 1.

Af momslovens § 37 fremgår der følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden, (...)”

Af momslovens § 56, stk. 3, fremgår det, at den indgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter denne lov på virksomhedens fradragsberettigede indkøb m.v. efter kapitel 9 i perioden.

Det følger desuden af momslovens § 55, at momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

Yderligere fremgår det af § 82 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 (tidligere § 58 i momsbekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006), at registrerede virksomheder skal kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag til dokumentation af den indgående afgift.

Der henvises i øvrigt til EU-dommen, sag C-664/16 (Vadan), hvoraf det følger, at såfremt en afgiftspligtig person, som i den omhandlede sag, ikke er i stand til at fremlægge fakturaer for indgående betalt moms, men alene kvitteringer, der var ulæselige, kan der ikke indrømmes ret til momsfradrag alene på baggrund af et skøn, der fremgik af en sagkyndig erklæring, som en national ret havde anordnet.

Fradrag for købsmoms

For perioden fra den 1. juli 2018 til den 31. december 2018 har virksomheden angivet 980.834 kr. i købsmoms.

Indehaveren har anført, at angivelsen er gældende for perioden 1. august 2014 til den 31. december 2018. Retten skal hertil bemærke, at hvis en momspligtig person har glemt at angive et momsfradrag for indkøb i tidligere momsperioder, skal denne anmode Skattestyrelsen om genoptagelse af momstilsvaret for den periode indkøbet er foretaget i, jf. skatteforvaltningslovens § 31. Der kan ikke opnås fradrag for moms i en momsangivelsesperiode, der ikke vedrører denne angivelsesperiode.

Skattestyrelsen har anmodet virksomhedens indehaver om fremsendelse af regnskabsmateriale for perioden 1. juli 2018 til den 31. december 2018. Da der ikke er reageret herpå, har Skattestyrelsen fastsat virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., således at der ikke er godkendt fradrag for den angivne købsmoms.

I henhold til momslovens § 37, momsbekendtgørelsens § 82 og EU-domstolens praksis er fradragsretten for købsmoms betinget af, at virksomheden godtgør, at betingelserne for at opnå fradrag er opfyldt. Det er i den forbindelse nødvendigt for godkendelse af et momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering af en momspligtige vare eller ydelse og betaling af momsbelagte udgifter.

Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation på, at der i tilknytning til virksomheden er afholdt udgifter, der berettiger til et momsfradrag. Der er i den forbindelse ikke fremlagt fakturaer eller andet dokumentation for afholdte udgifter.

Retten skal i den forbindelse bemærke, at indehaverens forklaring om, at Skattestyrelsen har modtaget en kode til et regnskabsprogram i Dinero, ikke kan føre til et ændret resultat. Det oplyste regnskab vedrører ikke nærværende sags momsangivelsesperiode.

Landsskatteretten finder herved, at der ikke er fremlagt dokumentation for den angivne købsmoms, og at Skattestyrelsen således har været berettiget til at fastsætte virksomhedens købsmoms skønsmæssigt til 0 kr., jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.