Kendelse af 22-09-2021 - indlagt i TaxCons database den 10-11-2021
Klagepunkt | Skattestyrelsen afgørelse | Virksomhedens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Afgiftsperioden 1. kvartal 2015 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 15.114 kr. | Nedsættes | 15.114 kr. |
Afgiftsperioden 2 kvartal 2015 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 3.801 kr. | Nedsættes | 3.801 kr. |
Afgiftsperioden 3. kvartal 2015 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 12.882 kr. | Nedsættes | 12.882 kr. |
Afgiftsperioden 4. kvartal 2015 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 17.836 kr. | Nedsættes | 17.836 kr. |
Afgiftsperioden 1. kvartal 2016 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 14.813kr. | Nedsættes | 14.813 kr. |
Afgiftsperioden 2. kvartal 2016 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 11.937 kr. | Nedsættes | 11.937 kr. |
Afgiftsperioden 3. kvartal 2016 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 9.760 kr. | Nedsættes | 9.760 kr. |
Afgiftsperioden 4. kvartal 2016 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 17.967 kr. | Nedsættes | 17.967 kr. |
Afgiftsperioden 1. halvår 2017 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 15.275 kr. | Nedsættes | 15.275 kr. |
Afgiftsperioden 2. halvår 2017 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 43.773 kr. | Nedsættes | 43.773 kr. |
Virksomhedens indehaver drev i afgiftsperioderne i 2015, 2016 og 2017 den personligt ejede virksomhed [virksomhed1]. Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at indehaveren har drevet virksomheden siden den 1. januar 2015, samt at virksomheden stod opført med branchekoden 731200, ”Reklameplads i medier”.
Virksomhedens indehaver har endvidere i afgiftsperioderne i 2015, 2016 og 2017 været medejer af anpartsselskabet [virksomhed2] ApS registreret den 23. august 2013. Det fremgår af CVR, at virksomheden var opført med branchekoden 731110, ”Reklamebureauer”.
Skattestyrelsen har ved brev af 1. maj 2018 rettet henvendelse til virksomhedsindehaveren og anmodet om regnskabsmateriale for afgiftsperioderne i 2015, 2016 og 2017 for [virksomhed1]. Indehaveren har oplyst, at det på grund af indbrud i januar 2018 ikke er muligt at fremlægge regnskabsmaterialet.
Skattestyrelsen har til brug for kontrol og rekonstruktion af virksomhedens indkomstforhold indhentet bilag fra [virksomhed3] i form af kørselsregnskab, køresedler samt fakturaer og kvitteringer. Videre er der indhentet kontoudtog fra [finans1] og [finans2] samt posteringsoversigter fra [finans2].
Der er endvidere indhentet diverse materiale og dokumentation ved virksomhedsindehaveren, senest ved mail af 14. december 2018 og 14. januar 2019 til brug for fastsættelse af virksomhedens momstilsvar. Skattestyrelsen har senest den 31. januar 2019 fået tilsendt mail med yderligere materiale til sagen.
Skattestyrelsen har forhøjet overskud af virksomhed for indkomstårene 2015, 2016 og 2017 med henholdsvis 210.825 kr., 206.995 kr. og 224.954 kr., eller i alt 642.774 kr. På baggrund af forhøjelsen er virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2015, 2016 og 2017 forhøjet med henholdsvis 49.633 kr., 54.477 kr. og 59.048 kr.
Skattestyrelsen har foretaget forhøjelsen af afgiftstilsvaret på grundlag af fakturaerne udstedt af virksomheden og de konstaterede indsætninger på indehaverens bankkonti tillagt moms og heraf fratrukket det bogførte afgiftstilsvar.
Virksomhedsindehaveren har angivet moms for afgiftsperioden 2015 således:
Moms af omsætning: 29.679 kr.
Moms af køb: -26.419 kr.
Tilsvar: 3.260 kr.
Virksomheden har angivet moms for afgiftsperioden 2016 således:
Moms af omsætning: 30.187 kr.
Moms af køb: -25.222 kr.
Tilsvar: 4.965 kr.
Virksomheden har angivet moms for afgiftsperioden 2017 således:
Moms af omsætning: 11.860 kr.
Moms af køb: - 8.790 kr.
Tilsvar: 3.070 kr.
Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 49.633 kr. for afgiftsperioderne i 2015, 54.477 kr. for afgiftsperioderne i 2016 og 59.048 kr. for afgiftsperioderne i 2017.
Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:
”(...)
1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Selv om de indsendte bilag ikke viser, at der er tale om spillegevinster, da der er tale om overførsel fra et engelsk pengeinstitut, og selvom det ikke kan udelukkes, at nogle af indtægterne stammer fra affiliated (honorar) fra spillesiden [...dk] eller fra spillesider, som ikke er hjemmehørende i EU, har vi valgt, at se bort fra disse indtægter.
Det betyder, at der ud over de faktiske fakturerede beløb er følgende indsættelser på dine bankkonti, som anses at være en del af din virksomheds omsætning.
2015:
09-06-15 Jan 3.000,00
12-10-15 Lønoverførsel 14.000,00
01-12-15 udlæg 6.500,00
29-12-15 Faktura 20151001 37.500,00
I alt 61.000,00
Moms heraf udgør 20 % = -12.000,00
Beløb der tillægges omsætningen i virksomheden for 2015 48.800,00
2016:
11-01-16 [virksomhed2]: 20151003 7.500,00
20-01-16 F. 7369 15.000,00
01-02-16 Fakt. 20151005 8.125,00
10-02-16 [virksomhed2] ApS udlæg 5.000,00
07-04-16 [virksomhed2] ApS udlæg 5.002,00
09-05-16 [virksomhed2] ApS 10.625,00
30-05-16 annoncering [virksomhed4] (fundet udgift i [virksomhed3] bilag 402) 3.500,00
27-06-16 [virksomhed4] (fundet annonceudgift i [virksomhed3] bilag 427) 3.650,00
07-07-16 [virksomhed3] 1.000,00
12-07-16 [virksomhed4] 2.500,00
13-07-16 [virksomhed2] 7.500,00
14-07-16 [virksomhed2] ApS udlæg 5.125,00
18-07-16 [virksomhed4] 3.780,00
02-08-16 [virksomhed3] 3.750,00
30-08-16 [virksomhed2] ApS 20.312,50
12-09-16 f 2016852 6.406,25
27-09-16 [virksomhed2] ApS, udlæg 5.000,00
10-10-16 20165012 (fundet annonceudgift i [virksomhed3] bilag 111) 8.362,50
11-10-16 [virksomhed2] ApS- udlæg 8.600,00
18-10-16 [virksomhed2] ApS- udlæg 4.850,00
24-10-16 [virksomhed3] (fundet annonceudgift i [virksomhed3] bilag 151) 3.330,00
04-11-16 Fakt (fundet salgsprovision i [virksomhed3] bilag 137) 7.900,00
15-11-16 [virksomhed2] ApS udlæg 4.875,00
24-11-16 Overførsel (fundetprovision8.875 kr. i [virksomhed3] bilag 162) 88.875,00
24-11-16 fejl - 80.000,00
27-12-16 Ifølge separat advis nr. [...]/[virksomhed5] 4.289,20
29-12-16 LØNOVERFØRSEL15.500,00
I alt 180.357,45
Moms heraf udgør 20 % = -36.071,49
Beløb der tillægges omsætningen i virksomheden for 2016 144.285,96
2017:
16-03-17 Overførsel (fundet annonceudgift i [virksomhed3] bilag 361) 4.230,00
12-04-17 [virksomhed2] ApS udlæg 8.215,00
24-05-17 udlæg [virksomhed2] ApS (fundet annonceudgift i [virksomhed3] bilag 448) 4.150,00
16-06-17 [virksomhed4] 4.100,00
19-06-1 7 [virksomhed2] ApS udlæg 3.450,00
20-06-17 [virksomhed2] ApS 7.100,00
28-06-17 [virksomhed2] ApS 7.152,60
07-07-17 [virksomhed2] ApS Udlæg 5.362,00
18-07-17 Udlæg 7.143,00
01-08-17 [virksomhed2] ApS – udlæg 2.685,00
07-08-17 Overførsel 4.870,00
08-08-17 Fakt kons 3.512,00
23-08-17 Overførsel 6.150,00
31-08-17 konsulent 3.125,00
15-09-17 video 3.260,00
21-09-1 7 Overførsel 6.000,00
06-10-1 7 Fakt. 1 6.250,00
23-10-17 Udlæg 4.325,00
31-10-17 Overførsel 25.000,00
31-10-1 Fakt. 2 6.250,00
13-11-17 Faktura 8.265,00
17-11-17 Udlæg 5.111,00
27-11-17 [virksomhed2] ApS 4.950,00
29-11-17 Fakt. 3 6.250,00
01-12-17 AFREGNING 7.125,00
01-12-17 F akt. 4 22.400,00
04-12-1 7 udlæg 4.860,00
04-12-17 Fakt. 5 13.200,00
18-12-17 Udlæg 4.132,50
27-12-17 Fakt. 6 18.435,00
27-12-17 Faktura 6.790,00
I alt 223.849,33
Moms heraf udgør 20 % = -44.769,87
Beløb som tillægges omsætningen i virksomheden for 2017 179.079,46
Udgifterne til [virksomhed4] anses for fradragsberettiget, selv om de ikke er dokumenterede fuldt ud.
Der er ikke indsendt dokumentation eller anden sandsynliggørelse for, at der er afholdt andre udgifter, som vedrører virksomhedens omsætning.
Regnskabstallene er ud fra ovennævnte beregnet således:
Indkomståret 2015: | Indtægter u/moms Moms Indtægter i alt | ||
Modtagne fakturaer udstedt til [virksomhed3] | 162.771 kr. 40.963 kr. 203.464 kr. | ||
Indsættelser som anses for omsætning i virksomheden | 48.800 kr.12.200 kr.61.000 kr. | ||
Omsætning i alt | 211.571 kr. 52.893 kr. 264.464 kr. | ||
Godkendte fradragsberettige udgifter [virksomhed4] u/moms | -746 kr. | ||
Ansat/beregnet overskud virksomhed | 210.825 kr. | ||
Du har selvangivet følgende overskud virksomhed | 0 kr. | ||
Ændring i overskud virksomhed 2015 | +210.825 kr. |
Momstilsvar 2015: | Indberettet | Ansat | Ændring | ||||
Moms af omsætningen | 29.679 kr. | 52.893 kr. | +23.214 kr. | ||||
Moms afkøb | -26.419 kr. | 0 kr. | +26.419 kr. | ||||
Momstilsvar i alt | 3.260 kr. | 52.893 kr. | +49.633 kr. | ||||
Ændringerne fordelt i perioderne: | 1. kvartal | 2. kvartal | 3. kvartal | 4. kvartal | I alt | ||
Ændringer i udgående afgift | 15.114 | -8.800 | 8.279 | 8.621 | 23.214 | ||
Ændringer i indgående afgift | 0 | 12.601 | 4.603 | 9.215 | 26.419 | ||
Ændringer i afgiftstilsvar i alt | 15.114 | 3.801 | 12.882 | 17.836 | 49.633 |
Indkomståret 2016: | Indtægter u/moms Moms Indtægter i alt | ||
Modtagne fakturaer udstedt til [virksomhed3] | 93.483 kr. 23.371kr. 116.854 kr. | ||
Indsættelser som anses for omsætning i virksomheden | 144.286 kr. 36.071 kr. 180.357 kr. | ||
Omsætning i alt | 237.769 kr. 59.442 kr. 297.211 kr. | ||
Godkendte fradragsberettige udgifter [virksomhed4] u/moms | -5.649 kr. | ||
Ansat/beregnet overskud virksomhed | 231.820 kr. | ||
Du har selvangivet følgende overskud virksomhed | 24.825 kr. | ||
Ændring i overskud virksomhed 2015 | +206.995 kr. |
Momstilsvar 2016: | Indberettet | Ansat | Ændring | |||||
Moms af omsætningen | 30.187 kr. | 59.442 kr. | +29.255 kr. | |||||
Moms afkøb | - 25.222 kr. | 0 kr. | +25.222 kr. | |||||
Momstilsvar i alt | 4.965 kr. | 59.442 kr. | +54.477 kr. | |||||
Ændringerne fordelt i perioderne: | 1. kvartal | 2. kvartal | 3. kvartal | 4. kvartal | I alt | |||
Ændringer i udgående afgift | 9.188 | 6.475 | -2.225 | 15.817 | 29.255 | |||
Ændringer i indgående afgift | 5.625 | 5.462 | 11.985 | 2.150 | 25.222 | |||
Ændringer i afgiftstilsvar i alt | 14.813 | 11.937 | 9.760 | 17.967 | 54.447 |
Indkomståret 2017: | Indtægter u/moms Moms Indtægter i alt | ||
Modtagne fakturaer udstedt til [virksomhed3] | 69.392 kr. 17.348kr. 86.740 kr. | ||
Indsættelser som anses for omsætning i virksomheden | 179.079 kr. 44.770 kr. 223.849 kr. | ||
Omsætning i alt | 248.471 kr. 62.118 kr. 310.589 kr. | ||
Godkendte fradragsberettige udgifter [virksomhed4] u/moms | -11.237 kr. | ||
Ansat/beregnet overskud virksomhed | 237.234 kr. | ||
Du har selvangivet følgende overskud virksomhed | 12.280 kr. | ||
Ændring i overskud virksomhed 2015 | +224.954 kr. |
Momstilsvar 2017: | Indberettet | Ansat | Ændring | |||
Moms af omsætningen | 11.860 kr. | 62.118 kr. | +50.258 kr. | |||
Moms afkøb | -8.790 kr. | 0 kr. | +8.790 kr. | |||
Momstilsvar i alt | 3.070 kr. | 62.118kr. | +59.048 kr. | |||
Ændringerne fordelt i perioderne: | 1. halvår | 2. halvår | I alt | |||
Ændringer i udgående afgift | 15.275 | 34.983 | 50.258 | |||
Ændringer i indgående afgift | 0 | 8.790 | 8.790 | |||
Ændringer i afgiftstilsvar i alt | 15.275 | 43.773 | 59.048 |
(...)
Ændring i momstilsvar
Samtidig forhøjes momstilsvaret med 49.633 kr. i 2015, med 54.477 kr. i 2016 og med 59.048 kr. i 2017. Momsforhøjelserne sker i henhold til momslovens§ 1, § 4 og§ 37. Forhøjelsen for 2015 foretages endvidere i henhold til skatteforvaltningslovens§ 32, stk. 1, nr. 3, da forholdet anses for forsætlig eller groft uagtsomt.
(...)”
Virksomhedsindehaveren har nedlagt påstand om, at virksomhedens momstilsvar nedsættes for afgiftsperioderne i årene 2015, 2016 og 2017.
Virksomhedsindehaveren har til støtte for sin påstand anført følgende:
”(...)
Forløb:
I januar 2018 har jeg indbrud i hjemmet, hvor der stjæles computer samt taske med bilag vedrørende min virksomhed.
I marts 2018 kontaktes jeg af skattestyrelsen, som gerne vil have udleveret materiale vedrørende min virksomhed. Årsagen hertil er at samme person har været igennem [virksomhed3] F.M.B.A. og derved konstaterede at jeg havde modtaget konsulenthonorar for udført arbejde. Jeg meddelte naturligvis at det ikke var muligt, at fremsende materialet da dette var stjålet i forbindelse med indbruddet i januar, jeg tilbød at fremsende politirapporten. Svaret fra sagsbehandleren var at der ikke var noget at gøre ved det og at dette ville blive noteret på sagen.
I sommeren 2018 modtager jeg indkaldelse af alle min og min kones kontoudtog for årene 2015, 2016 og 2017. Dette fremsendes og efter aftale noterer jeg hvad der er virksomhedsrelaterede indtægter og udgifter. Jeg holder flere møder med sagsbehandleren igennem 2018 og 2019 uden at der er forståelse for at det ikke er muligt at fremskaffe bilag for udgifterne. Det der kunne fremskaffes kunne downloades fra skyen og dette stemte overens med kontoudskrifterne.
I juli 2019 modtager jeg Skattestyrelsens afgørelse, hvor jeg kan konstatere at der er givet minimale fradrag for dokumenterede udgifter. Ligeledes er der ændret i ligningsmæssige fradrag for kørsel til og fra arbejde.
Det forholder sig således at mit virke som direktør i [virksomhed3] F.M.B.A. gør at der ikke er mange fridage på et år. Eksempelvis kan nævnes at i 2019 til dato har jeg afholdt total 16 fridage med ferie-, helligdage og weekender.
Jeg forstår ikke at de udgifter som fremgår af kontoudskrifterne ikke er medregnet som fradrag. Nu da man ikke har valgt denne løsning, mener jeg at indtægterne er lønindkomst og dermed skal jeg tildeles befordringsfradrag i forbindelse med kørsel mellem mit hjem og arbejde i de tre indkomstår.
(...)”
Virksomhedsindehaveren har ved brev modtaget i Skatteankestyrelsen den 25. april 2021 anført følgende:
”(...)
Indledning og forklaring på mit arbejdsliv i den omtalte periode 2015-2017
Jeg har været i [virksomhed3] siden 2011. Som det er sportens verden er det en livsstil, det var det også for mig og jeg er den type som går 100 % ind i projekter og var selv med til at starte [virksomhed3] i 2011 som en forening. Fra 2011 til og med 2014 var jeg lønansat som Direktør i [virksomhed3], men det var småt med penge derfor aftalte jeg med den daværende bestyrelse at jeg blev “frivillig” direktør fra 2015 mod at jeg fik dækket mine omkostninger for at udføre dette virke, samtidig blev jeg ansat i [virksomhed2] ApS hvor jeg havde en lille ejerandel - lønnen der var lav og det gjorde at jeg kunne passe begge “jobs” både som Direktør i [virksomhed3] og sælger i [virksomhed2] ApS. For mig handlede det om at lave noget som jeg elskede og gav det brød på bordet var jeg som sådan tilfreds. I oktober 2017 havde jeg fået opbygget økonomien i [virksomhed3] som gjorde at jeg igen kunne blive lønansat. [virksomhed2] ApS gik desværre konkurs i efteråret 2017 da der ikke var basis for tingene.
I [virksomhed3] havde jeg i ovenstående periode ansvaret for de samme ting som jeg havde haft da jeg var lønansat, jeg havde en stor tro på at det på sigt ville blive et større projekt, hvor også lønnen ville kunne vokse senere. Derfor knoklede jeg stort set alle dage om året det være sig ferier, weekender, og almindelige hverdage, hvilket jeg også gjorde fra 2017 til jeg stoppede i 2020. [virksomhed3] “var jo mit lille barn”
Med ovenstående vil jeg prøve at fortælle at jeg mit arbejdsliv var mit liv i de mange år.
(...)
Hermed svar på indsigelserne/uddybning af indgivet klage over afgørelse.
For 2015 medtaget i opgørelse
03/01/15 Fakt. 2015-61. 20.000,00
20/01/15 Fakt. 2015-64. 32.000,00
02/02/15 Fakt. 2015-75. 15.000,00
01/04/15 Fakt. 31. 7.000,00
15/04/15 Fakt. 2015-100. 18.000,00
06/10/15 Fakt. 2014-79. 19.000,00
Tror der er sket en fejl i [virksomhed3] da de penge aldrig er kommet til min konto, hvordan og hvorfor de er havnet der kan jeg ikke huske, det er efterhånden en del år siden. Derfor mener jeg de skal pilles ud af min indkomst.
2015 fortsat...
Fakt 20150001 37.500 indsat på [finans1] konto - er medregnet i opgørelse af og indberettet til SKAT på selvangivelse, derfor skal de ikke tælles med igen. Det der skal tælles med er overførsel til mig privat på kr. 17.500 som en skattepligtig indtægt.
Herunder [finans1] opgørelse for 2015 - kontoudtog vedhæftet
[virksomhed1] – [finans1] 2015 | ||
Indtægter | ||
09.06.15 | Privat overførsel | 3000 |
29.12.15 | Faktura | 37500 |
Udgifter | ||
02.02.15 | Omkostninger netbank | -500 |
31.03.15 | Rente | -14,84 |
31.03.15 | Omkostninger netbank | -50 |
09.06.15 | gebyr | -2000 |
30.06.15 | rente | -20,58 |
30.06.15 | omkostninger netbank | -50 |
30.09.15 | omkostninger netbank | -50 |
23.12.15 | Visa gebyr | -150 |
29.12.15 | konsulent | -2000 |
29.12.15 | overført privat til [finans2] | -17500 |
30.12.15 | omkostninger netbank | -200 |
Resultat Firmakonto | -35,42 |
2016
For 2016 medtaget i opgørelse
10/02/16 Fakt. 2016-1002. 6.000,00
15/02/16 Fakt. 2016-1003. 5.500,00
20/02/16 Fakt. 2016-108. 6.000,00
10/04/16 Fakt. 2016-1021. 6.000,00
02/04/16 Fakt. 2016-1021. 8.000,00
Tror der er sket en fejl i [virksomhed3] da de penge aldrig er kommet til min konto, hvordan og hvorfor de er havnet der kan jeg ikke huske, det er efterhånden en del år siden. Derfor mener jeg de skal pilles ud af min indkomst.
2016 fortsat... indtægter som jeg mener ikke skal regnes med i personlig indkomst - dels er det udlæg, det er udlæg for både ApS og [virksomhed3], men også [finans1] beløb som er indberettet tidligere.
(markeret med [finans1]-[finans1] er opgjort tidligere på selvangivelse og skal ikke medtages igen)
11.01.16 dit:20151003 7.500,- [finans1]
20.01.16 F 7369 15.000 [finans1]
01.02.16 Fakt 20151005 8.125 [finans1]
10.02.16 Udlæg 5.000,- udlæg jeg har haft for firma
07.04.16 Udlæg 5.002,- udlæg jeg har haft for firma
07.07.16 [virksomhed3] 1.000 [finans1]
13.07.16 [virksomhed2] 7.500 [finans1]
14.07.16 Udlæg 5.125 udlæg jeg har haft for firma
02.08.16 [virksomhed3] 3.750 [finans1]
27.09.16 Udlæg 5.000 udlæg jeg har haft for firma
11.10.16 Udlæg 8.600 udlæg jeg har haft for firma
18.10.16 Udlæg 4.850 udlæg jeg har haft for firma
15.11.16 Udlæg 4.875 udlæg jeg har haft for firma
27.12.16 [virksomhed5] forsikring 4.289,20 Afregning forsikring retur herunder [finans1] konto for 2016:
[virksomhed1] – [finans1] 2016 | ||
Indtægter | ||
11.01.16 | [virksomhed2] 20151003 | 7500 |
29.12.15 | fakt | 15000 |
Udgifter | ||
28.01.16 | Konsulent | -11000 |
28.01.16 | Overført privat til [finans2] | -11000 |
09.02.16 | Overført privat til [finans2] | -5000 |
15.03.16 | [virksomhed6] | -1055,7 |
31.03.16 | Omkostninger netbank | -50 |
11.04.16 | Køb Visa DK | -562 |
11.04.16 | Køb visa DK | -249,49 |
17.05.16 | Køb Visa DK | -172 |
17.05.16 | Køb | -328 |
30.06.16 | Omkostninger netbank | -50 |
07.07.16 | Køb Visa DK | -400 |
11.07.16 | Køb Visa DK | -200 |
13.07.16 | Køb Visa DK | -500 |
18.07.16 | Køb Visa DK | -386 |
18.07.16 | [virksomhed4] | -3780 |
19.07.16 | Køb Visa DK | -300 |
25.07.16 | Køb Visa DK | -1032,76 |
25.07.16 | Køb Visa DK | -173,4 |
29.07.16 | Omkostninger netbank | -10 |
01.08.16 | Køb Visa DK | -382 |
01.08.16 | Køb Visa DK | -891,8 |
04.08.16 | Hævning privat | -3000 |
08.08.16 | Overført privat til [finans2] | -2300 |
18.08.16 | Køb Visa DK | -400 |
31.08.16 | Omkostninger netbank | -19 |
29.09.16 | Køb Vis DK | -200 |
30.09.16 | Omkostninger netbank | -200 |
26.10.16 | Køb Visa DK | -200 |
23.12.16 | VISA gebyr | -150 |
30.12.16 | Omkostninger netbank | -200 |
Resultat firmakonto | -881,15 | |
Overført privat = overskud selvangivelse | 19000 |
2017
indtægter som jeg mener ikke skal regnes med i personlig indkomst - dels er det udlæg, det er udlæg for både ApS og [virksomhed3], men også beløb som er indberettet tidligere.
(markeret med [finans1]-[finans1] er opgjort tidligere på selvangivelse og skal ikke medtages igen)
12.04.17 Udlæg 8.215 udlæg for virksomhed
19.06.17 Udlæg 3.450 udlæg for virksomhed
07.07.17 Udlæg 5.362 udlæg for virksomhed
18.07.17 Udlæg 7143,20 udlæg for virksomhed
01.08.17 Udlæg 2.685 udlæg for virksomhed
06.10.17 Fakt. 1 6.250 [finans1]
23.10.17 Udlæg 4.325,78 udlæg for virksomhed
31.10.17 Fakt. 2 6.250 [finans1]
17.11.17 Udlæg 5.111 udlæg for virksomhed
29.11.17 Fakt. 3 6.250 [finans1]
01.12.17 Afregning/udlæg 7.125 udlæg for virksomhed
01.12.17 Fakt 4 22.400 [finans1]
04.12.17 Udlæg 4.860 udlæg for virksomhed
04.12.17 Fakt 5 13.200 [finans1]
18.12.17 Udlæg 4132,5 udlæg for virksomhed
27.12.17 Fakt 6 18.435 [finans1]
27.12.17 Udlæg 6.790 [finans1]
Herunder kontoudtog [finans1]
[virksomhed1] – [finans1] 2017 | ||
Indtægter | ||
31.03.17 | Privat overførsel | 500 |
01.06.17 | Afregning bannerannoncering | 20,4 |
02.06.17 | [virksomhed7] | 224,47 |
06.10.17 | Fakt 1 | 6250 |
31.10.17 | Fakt 2 | 6250 |
29.11.17 | Fakt 3 | 6250 |
01.12.17 | Fakt 4 | 22400 |
04.12.17 | Fakt 5 | 13200,33 |
27.12.17 | Fakt 6 | 18435,5 |
Udgifter | ||
31.03.17 | Rente | -6,8 |
31.03.17 | Omkostninger netbank | -200 |
30.06.17 | Omkostninger betbank | -200 |
20.11.17 | Visa køb | 1789 |
01.12.17 | Visa køb | -7601,9 |
01.12.17 | Hævning | -6000 |
01.12.17 | Grafisk arbejde | -7125 |
05.12.17 | Visa betaling | -13663,24 |
07.12.17 | [virksomhed5] betalling | -1541,02 |
07.12.17 | Politi | -1541,02 |
07.12.17 | Nilfisk | -1931,79 |
07.12.17 | Skat | -393,95 |
12.12.17 | Udlæg | -3500 |
13.12.17 | Visa køb | -400 |
27.12.17 | Visa køb | -247,22 |
27.12.17 | Kortgebyr | -150 |
27.12.17 | Udlæg | -6790 |
29.12.17 | Rente | -9,37 |
29.12.17 | Omkostninger netbank | -220 |
29.12.17 | Hævning til betaling | -9000 |
30.12.16 | Omkostninger netbank | -200 |
Resultat firmakonto | 13541,65 | |
De 4 private betalinger er ikke medregnet | 19000 |
(...)”
Virksomhedsindehaveren har den 23. juli 2021 fremsendt bemærkninger til sagsfremstillingen og forslag til afgørelse.
”(...)
Punkt 1 Konsulenthonorar
Skatteankestyrelsen indstiller til Landsskatteretten at min indkomst ikke kan nedsættes på baggrund af det konstruerede regnskab.
Jeg er ikke enig i denne betragtning, da der ikke er foretaget kontrol af bilag for udlæggene i [virksomhed3] F.M.B.A.´s regnskab, som godtgør de udbetalinger der er lavet. Derudover er der i denne mail vedhæftet eksempler på udlæg afholdt af mig for håndboldklubben. I de vedlagte bilag bedes der lægges vægt på at butik/restaurant og lignende er beliggende i en sådan afstand fra min bopæl/arbejdsplads at det kan antages at være udlæg i forbindelse med rejser og møder for klubben.
Punkt 2 Kørselsgodtgørelse
Jeg er enig i at jeg ikke har ret til kørselsgodtgørelse i 2016 og 2017 for henholdsvis 7.128 kr. og 36.826 kr. og at dette kan anses som personlig indkomst i indkomstårene.
Punkt 3 Kørselsfradrag
Jeg mener at jeg har ret til befordringsfradrag for 268 dage i 2015 og 259 dage i 2016. Dette anses ud fra fremlagte kørselsbog, hvori det beskrives hvilke dage der er kørt til hvilken arbejdsplads og hvor mange kilometer der er kørt. Kørselsbogen er dokumentation for at der rent faktisk er kørt de pågældende kilometer på de pågældende dage. Kørselsbogen kan stikprøvevis krydstjekkes med [virksomhed3]s kampkalender og øvrige aktiviteter, som yderligere dokumentation.
Jeg mener derudover at jeg har ret til befordringsfradrag i 2017 på baggrund af at de skattemæssige godtgørelser der er udbetalt, anses for skattepligtig indtægt. Jf. ligningsloven § 9 C er der ikke pligt til at der skal være tale om en lønindtægt men blot en indtægt.
Derudover henvises der til at Skattestyrelsen har brugt denne praksis hos alle andre ansatte i [virksomhed3] i 2016 og 2017, hvor skattefrie godtgørelser er ændret til skattepligtig indtægt og i den forbindelse har medarbejderne fået befordringsfradrag for kørsel til og fra arbejde.
Punkt 4 generelt
Jeg mener ikke man har taget et sandsynligheds princip i brug i forbindelse med gennemgang af alle tingene, det virker som om man fra dag et har sat sig fast i det spor, nu når jeg ikke kunne dokumentere relevante udgifter grundet indbrud på min bopæl længe før Skattestyrelsen kontaktede mig, (der var en indbrudsbølge i området i januar det år) Jeg havde både backup, papirformat og på pc, men det hele blev taget, derfor mener jeg, at jeg uberettiget er frataget muligheden, de ting som var muligt at fremskaffe dokumentation omkring (downloadet fra skyen / [virksomhed4] etc.) disse ting stemte med det fremlagte og det som Skattestyrelsen stillede spørgsmål omkring, derfor mener jeg også det taget i betragtning at man kan konkludere at de udgifter jeg har afholdt, (fremlagt via kontoudskrift [finans1]) skal tages med i opgørelsen. Jeg har flere gange ved møder med Skattestyrelsen tilbudt at vise dem KM tallet på min bil men det ønskede de ikke, kan i den forbindelse oplyse at den bil jeg har pt. har kørt 178.000 km på 4 år. Så jeg kører de opgjorte km og mere til, derfor mener jeg ikke der skal reguleres i dette og at jeg skal have de fradrag for kørsel som beskrevet tidligere.
Enig i at jeg har lavet nogle fejl og det skal rettes til, men mener her at man virkelig prøver at træde mig under fode på ting jeg ikke selv har haft indflydelse på.
Ydermere mener jeg at tidligere fremsendt kalender for kørslen i 2016 skal vedlægges som bilag, er ligeledes vedhæftet dette
(...)”
Virksomhedsindehaveren har den 23. juli 2021 fremsendt bemærkninger til sagsfremstillingen og forslag til afgørelse.
”(...)
Punkt 1 Konsulenthonorar
Skatteankestyrelsen indstiller til Landsskatteretten at min indkomst ikke kan nedsættes på baggrund af det konstruerede regnskab.
Jeg er ikke enig i denne betragtning, da der ikke er foretaget kontrol af bilag for udlæggene i [virksomhed3] F.M.B.A.´s regnskab, som godtgør de udbetalinger der er lavet. Derudover er der i denne mail vedhæftet eksempler på udlæg afholdt af mig for håndboldklubben. I de vedlagte bilag bedes der lægges vægt på at butik/restaurant og lignende er beliggende i en sådan afstand fra min bopæl/arbejdsplads at det kan antages at være udlæg i forbindelse med rejser og møder for klubben.
Punkt 2 Kørselsgodtgørelse
Jeg er enig i at jeg ikke har ret til kørselsgodtgørelse i 2016 og 2017 for henholdsvis 7.128 kr. og 36.826 kr. og at dette kan anses som personlig indkomst i indkomstårene.
Punkt 3 Kørselsfradrag
Jeg mener at jeg har ret til befordringsfradrag for 268 dage i 2015 og 259 dage i 2016. Dette anses ud fra fremlagte kørselsbog, hvori det beskrives hvilke dage der er kørt til hvilken arbejdsplads og hvor mange kilometer der er kørt. Kørselsbogen er dokumentation for at der rent faktisk er kørt de pågældende kilometer på de pågældende dage. Kørselsbogen kan stikprøvevis krydstjekkes med [virksomhed3]s kampkalender og øvrige aktiviteter, som yderligere dokumentation.
Jeg mener derudover at jeg har ret til befordringsfradrag i 2017 på baggrund af at de skattemæssige godtgørelser der er udbetalt, anses for skattepligtig indtægt. Jf. ligningsloven § 9 C er der ikke pligt til at der skal være tale om en lønindtægt men blot en indtægt.
Derudover henvises der til at Skattestyrelsen har brugt denne praksis hos alle andre ansatte i [virksomhed3] i 2016 og 2017, hvor skattefrie godtgørelser er ændret til skattepligtig indtægt og i den forbindelse har medarbejderne fået befordringsfradrag for kørsel til og fra arbejde.
Punkt 4 generelt
Jeg mener ikke man har taget et sandsynligheds princip i brug i forbindelse med gennemgang af alle tingene, det virker som om man fra dag et har sat sig fast i det spor, nu når jeg ikke kunne dokumentere relevante udgifter grundet indbrud på min bopæl længe før Skattestyrelsen kontaktede mig, (der var en indbrudsbølge i området i januar det år) Jeg havde både backup, papirformat og på pc, men det hele blev taget, derfor mener jeg, at jeg uberettiget er frataget muligheden, de ting som var muligt at fremskaffe dokumentation omkring (downloadet fra skyen / [virksomhed4] etc.) disse ting stemte med det fremlagte og det som Skattestyrelsen stillede spørgsmål omkring, derfor mener jeg også det taget i betragtning at man kan konkludere at de udgifter jeg har afholdt, (fremlagt via kontoudskrift [finans1]) skal tages med i opgørelsen. Jeg har flere gange ved møder med Skattestyrelsen tilbudt at vise dem KM tallet på min bil men det ønskede de ikke, kan i den forbindelse oplyse at den bil jeg har pt. har kørt 178.000 km på 4 år. Så jeg kører de opgjorte km og mere til, derfor mener jeg ikke der skal reguleres i dette og at jeg skal have de fradrag for kørsel som beskrevet tidligere.
Enig i at jeg har lavet nogle fejl og det skal rettes til, men mener her at man virkelig prøver at træde mig under fode på ting jeg ikke selv har haft indflydelse på.
Ydermere mener jeg at tidligere fremsendt kalender for kørslen i 2016 skal vedlægges som bilag, er ligeledes vedhæftet dette
(...)”
Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 med efterfølgende ændringer).
Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55 (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013).
Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i www.retsinformation.dk).
Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.
Efter momslovens § 37, stk. 1, kan registrerede virksomheder ved opgørelsen af momstilsvaret som indgående moms, jf. momslovens § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget efter § 13.
Det påhviler den afgiftspligtige at dokumentere, at betingelserne for fradrag er opfyldt.
Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Af skatteforvaltningslovens §§ 31, stk. 1, og 32, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, 1. pkt., fremgår følgende:
Ӥ 31
Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.
(...)
§ 32
Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:
(...)
Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
(...)
Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.”
Forhøjelse af selskabets afgiftstilsvar
Virksomhedsindehaveren har gjort gældende, at virksomhedens momstilsvar skal nedsættes.
Landsskatteretten har i afgørelse af dags dato stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, hvor indehaverens overskud af virksomhed for indkomstårene 2015, 2016 og 2017 blev forhøjet med henholdsvis 210.825 kr., 206.995 kr. og 224.954 kr. Der henvises til Landsskatterettens sagsnr. 19-0081889.
Retten har i ovennævnte afgørelse fundet, at det ikke er godtgjort, at de bankindsætninger og fakturaopkrævninger, som indgår i Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens overskud, stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er virksomhedens omsætning uvedkommende, ligesom retten har fundet, at hævninger på bankkontoen ikke i sig selv kan medføre fradrag ved opgørelse af virksomhedens indkomst. Videre er der ikke fremlagt dokumentation for afholdte udlæg.
Da Landsskatteretten i afgørelsen af dags dato har stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, er det som følge heraf berettiget, at Skattestyrelsen har anset bankindsætningerne for at udgøre momspligtig omsætning, da indehaveren ikke har godtgjort, at de af Skattestyrelsen opgjorte indtægter skulle stamme fra momsfritagne eller allerede afgiftsberigtigede indtægter, eller fremlagt dokumentation for de påståede udgifter og det påståede udlæg.
Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse.
Formalitet – Ekstraordinær genoptagelse
I 2015 var virksomheden registreret med kvartalsvis momsafregning. Den ældste momsperiode, som Skattestyrelsen genoptager i den påklagede afgørelse, er 1. kvartal 2015, hvor angivelsesfristen, jf. momsloven § 57, stk. 4, udløber den 1. juni 2015. Varslingen skulle således være afsendt inden den 1. juni 2018. For 2. kvartal 2015 er fristen 1. september 2018, for 3. kvartal 2015 den 1. december 2018 og for 4. kvartal den 1. marts 2019. Afgørelsen skal ifølge momslovens § 31 træffes tre måneder efter.
Skattestyrelsen har sendt forslag til afgørelse den 30. april 2019 og herefter truffet afgørelse i sagen den 24. juli 2019. Momstilsvaret for afgiftsperioderne i 2015 er således genoptaget uden for de ordinære ansættelsesfrister i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, med henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, sammenholdt med stk. 2. Spørgsmålet om genoptagelse heraf skal afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32.
Retten finder, at det er korrekt, at Skattestyrelsen ekstraordinært har genoptaget afgiftsansættelsen, jf. skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3, da virksomheden ved at undlade at oplyse den fulde indkomst for afgiftsperioderne i 2015 ikke har angivet sit afgiftstilsvar korrekt. Afgiftstilsvaret er herved fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, hvilket må tilregnes virksomheden som mindst grov uagtsomhed.
Skattestyrelsen har på den baggrund været berettiget til at fastsætte afgiftstilsvaret efter udløbet af fristerne i skatteforvaltningslovens § 31. Der henvises for praksis herom til SKM2014.526.BR, som blev stadfæstet af Østre Landsret ved SKM2015.633.ØLR.
Videre finder retten, at 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er overholdt. Retten har herved lagt vægt på, at der til brug for fastsættelse af virksomhedens momstilsvar er indhentet diverse materiale og dokumentation ved virksomhedsindehaveren, senest ved mail af 14. december 2018 og 14. januar 2019. Skattestyrelsen har herefter den 31. januar 2019 fået tilsendt mail med nyt materiale til sagen og har herefter den 30. april 2019 fremsendt forslag til afgørelse, og afgørelsen blev fremsendt den 24. juli 2019.
Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse.