Kendelse af 26-10-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-11-2022

Journalnr. 19-0080492

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens angivne momstilsvar med 130.676 kr. for perioden fra den 1. juli 2017 til den 30. juni 2018. Derudover har Skattestyrelsen forhøjet virksomhedens erhvervelsesmoms med 31.839 kr., hvilket ikke er påklaget.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Virksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nr. [...1] blev startet den 22. september 1997 af [person1] og beskæftiger sig med at importere og sælge vin til danske virksomheder og private personer. Virksomheden er registreret under branchekoden 702100 ’Public relations og kommunikation’.

Virksomhedens repræsentant har oplyst, at virksomhedens aktivitet dels består i at importere og sælge vine og dels i bestyrelsesarbejde, hvor indehaverens ægtefælle, [person2], sidder i forskellige virksomhedsbestyrelser.

Skattestyrelsen indledte sagen mod virksomheden i forhold til 2. halvår 2017 på baggrund af virksomhedens angivelse den 28. februar 2018, hvor virksomheden havde angivet et negativt momstilsvar på 63.199 kr.

Virksomheden har oprindeligt selv forestået angivelse af momsen for 2. halvår 2017, hvorefter virksomhedens repræsentant har korrigeret momsangivelserne for 2. halvår 2017 og 1. halvår 2018 i forbindelse med sagens behandling hos Skattestyrelsen. Virksomhedens repræsentant anmodede om, at momsangivelserne vedrørende købsmoms blev ændret til henholdsvis 73.375,80 kr. for 2. halvår 2017 og 39.572,99 kr. for 1. halvår 2018.

Det kan sammenfattes på følgende måde:

Virksomhedens angivelse

Repræsentantens opgørelse

Skattestyrelsens ansættelse

Ændring i forhold til angivelsen

2017, 2. halvår

- Salgsmoms

56.113 kr.

56.113 kr.

73.224 kr.

17.111 kr.

- Købsmoms

119.312 kr.

73.375,80 kr.

53.543 kr.

65.769 kr.

- Erhvervelsesmoms

0 kr.

-

31.839 kr.

31.839 kr.

I alt 2. halvår 2017

114.719 kr.

2018, 1. halvår

- Købsmoms

69.905 kr.

39.572,99 kr.

22.109 kr.

47.796 kr.

Ændringer i alt

162.515 kr.

Påklagede ændringer

130.676 kr.

Skattestyrelsen traf afgørelse den 20. juni 2019, hvor Skattestyrelsen forhøjede virksomhedens momstilsvar for 2. halvår 2017 med 114.719 kr. og med 47.796 kr. for 1. halvår 2018 i forhold til det oprindeligt angivne. Moms af EU-varekøb udgjorde for 2. halvår 2017 31.839 kr.

Ad salgsmoms

Skattestyrelsen har for 2. halvår 2017 forhøjet virksomhedens salgsmoms med 17.711,45 kr. på baggrund af salgsbilag, som ikke er bogført eller angivet. Salgsbilagene er påført momsbeløb. Forhøjelsen vedrører følgende salgsbilag:

Kundenummer

Dato på bilag

Beløb inkl. moms

Moms

2017-510-01

15-12-2017

1.342,50

238,50

2017-510-02

18-12-2017

1.342,50

238,50

456-01-2017

15-12-2017

5.625,00

1.125,00

2017-229A-004

20-12-2017

1.455,00

291,00

2017-229A-002

17-10-2017

2.439,75

487,95

398-02-2017

17-10-2017

622,50

124,50

399-01-2018

04-12-2017

2.550,00

510,00

400-01-2017

29-08-2017

10.980,00

2.196,00

2017-996-01*

01-05-2017

31.250,00

6.250,00

2017-996-02

15-10-2017

31.250,00

6.250,00

Moms i alt

17.711,45

* Bilaget vedrører 1. halvår 2017

Virksomhedens repræsentant har anført, at salgsbilagene er medtaget i 1. halvår 2017 og i 2. halvår 2017. Der er ikke fremlagt dokumentation herfor.

Ad købsmoms

Skattestyrelsen har for 2. halvår 2017 og 1. halvår 2018 nægtet fradrag for købsmoms vedrørende en række udgifter på grund af dels manglende dokumentation og dels udgifter undtaget for fradragsret.

Skattestyrelsen har for 2. halvår 2017 og 1. halvår 2018 nægtet fradrag for købsmoms på henholdsvis 4.775,07 kr. og 8.496,11 kr. under henvisning til, at der ikke er fremlagt dokumentation herfor. Der er ikke fremlagt nyt materiale i forbindelse med indgivelse af klagen.

Virksomhedens repræsentant har opgjort momsfradrag for udgifter fra [virksomhed2] til leasing af personbil til det fulde momsbeløb anført på de fremlagte betalingsoversigter. Skattestyrelsen har godkendt et begrænset fradrag svarende til momsfradraget på leasingydelser, som fremgår af betalingsoversigterne.

En række af købsbilagene for den relevante periode, som Skattestyrelsen har nægtet købsmoms for, er fra [virksomhed3]. Disse bilag er udstedt til [person2], og vedrører afholdte udgifter til benzin. Købsbilagene fra [virksomhed3] beløber sig til samlet 11.692,63 kr., hvoraf momsen udgør 2.338,53 kr.

Skattestyrelsen har desuden nægtet købsmoms for øvrige udgifter som vedrører drift af personbil, herunder udgifter til [virksomhed4] og [virksomhed5] med 35.721,25 kr., hvoraf momsen udgør 7.144,25 kr.

Virksomhedens repræsentant har oplyst, at indehaverens ægtefælle, [person2], har lejet en personbil af virksomheden til brug for deltagelse i bestyrelsesarbejde. Personbilen har virksomheden leaset af [virksomhed2]. Der er ikke fremlagt dokumentation for udlejning af personbilen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden 2. halvår 2017 til og med 1. halvår 2018 med 130.676 kr. Ændringen skyldes dels forhøjelse af salgsmoms for udeholdt omsætning og dels nægtelse af fradrag for købsmoms af driftsudgifter dels som følge af manglende dokumentation og dels af udgifter undtaget for fradragsret.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”1. Ændring af virksomhedens salgsmoms for perioden 2. halvår 2017

1.1. De faktiske forhold

Virksomheden har angivet salgsmoms for ovennævnte periode med 56.113 kr.

Af fremsendte salgsbilag fremgår det, at 10 bilag ikke er bogført eller angivet. Disse salgsfaktura er grunden for forhøjelsen – se opgjort salgsmos nedenfor:

Kundenummer

Dato på bilag

Beløb inkl. moms

Moms

2017-510-01

15-12-2017

1.342,50

238,50

2017-210-02

18-12-2017

1.342,50

238,50

456-01-2017

15-12-2017

5.625,00

1.125,00

2017-229A-004

20-12-2017

1.455,00

291,00

2017-229A-002

17-10-2017

2.439,75

487,95

398-02-2017

17-10-2017

622,50

124,50

399-01-2018

04-12-2017

2.550,00

510,00

400-01-2017

29-08-2017

10.980,00

2.196,00

2017-996-01

01-05-2017

31.250,00

6.250,00

2017-996-02

15-10-2017

31.250,00

6.250,00

Moms i alt

17.711,45

Samlet forhøjes salgsmomsen for perioden 2. halvår 2017 med 17.711,45 kr.

1.2. Dine bemærkninger

Vi har den 5. juni 2019 modtaget mail fra [person3]. Han kommenterer ikke vores forslag til ændring af virksomhedens salgsmoms.

(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens salgsmoms ud fra indsendte materiale.

Efter momslovens § 55 skal registrerede virksomheder føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for Skattestyrelsens kontrol med afgiftens berigtigelse.

Den udgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften af virksomhedens leverancer, erhvervelser fra andre EU-lande, indførelse af varer fra steder uden for EU, fraførsler fra afgiftsoplag m.v. og betalingspligtige køb efter ML § 46, stk. 1, for hvilke afgiftspligten er indtrådt i perioden.

10 Salgsbilag udstedt i 2. halvår 2017 fremgår ikke af konto for salgsmoms for perioden.

2. Ændring af virksomhedens købsmoms i perioden 2. halvår 2017 og 1. halvår 2018

2.1. De faktiske forhold

Vi har opgjort virksomhedens moms på baggrund af modtagne regnskabsbilag.

Der er ikke fradrag for moms af udgifter vedrørende drift af personbiler på hvide biler. Momsen af disse udgifter fremgår derfor ikke af opgørelsen af købsmoms.

Vi har ikke godkendt fradrag for fakturaer udstedt af [virksomhed3], da virksomheden er registreret med en personbil hvor der ikke er ret til fradrag samt, at regningen er udsted til [person2].

Vedrørende moms af leasing af personbil, er der kun fradrag for det særlige momsbeløb som fremgår af betalingsoversigten. Det særlige momsfradrag er medtaget i den endelige opgørelse.

Vi har bedt jer om at gennemgå og fremsende dokumentation for de køb der ikke er dokumenteret og komme med jeres bemærkninger. Vi har oplyst, at vi efter fristen den 6. juni 2019 vil sende en afgørelse på baggrund af det modtagne materiale.

2. halvår 2017

Købsmoms:

Vi har gennemgået virksomhedens bogføring og kontrolleret fremsendte købsbilag.

Vi har opgjort virksomhedens købsmoms i 2. halvår 2017 til 15.338 kr. Se bilag 1.

Moms af EU-varekøb

Vi har opgjort moms af EU-varekøb for 2. halvår 2017 ud fra virksomhedens bogføring samt bilag fra perioden, til 31.839 kr.

Godkendt købsmoms 2. halvår 2017: 21.704 kr.

Moms af EU-køb 31.839 kr.

I alt 53.543 kr.

(...)

1. halvår 2018

Købsmoms

Vi har gennemgået virksomhedens bogføring og kontrolleret fremsendte købsbilag.

Vi har opgjort virksomhedens købsmoms i 1. halvår 2018 til 22.109 kr. Se bilag 1.

Godkendt købsmoms 1. halvår 2018 22.109 kr.

2.2. Dine bemærkninger

Vi har den 5. juni 2019 modtaget mail fra [person3] hvor han oplyser:

Vi kan ikke godkende at der ikke gives momsfradrag for biludgifterne på hvidpladebil, dette begrundet med følgende.

Begrundelsen er, at der er tale om erhverv, hvorpå køretøjet udgør selve genstanden for virksomhedens momspligtige aktiviteter. Vi henviser til momslovens § 42 stk. 6. Begrundelsen er, at der er tale om erhverv, hvorpå køretøjet er medvirkende for virksomhedens momspligtige aktiviteter.

(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har kontrolleret virksomhedens momsregnskab efter momslovens § 74.

Vi har opgjort virksomhedens købsmoms ud fra fremlagte bilag som opfylder momslovens krav efter momsbekendtgørelsens § 82.

Det fremgår af momslovens § 42 stk. 1 nr. 6 at der ikke er momsfradrag for anskaffelse og drift af personmotorkøretøjer, der er indrettet til befordring af ikke mere end 9 personer.

Det gælder også selv om personmotorkøretøjet (bil på hvideplader) benyttes fyldt erhvervsmæssigt.

Dog er der fradrag for en del af momsen på leasingydelser, hvis der er tale om leasing af en personbil i en periode på mere end 6 måneder. Reglerne fremgår af momslovens § 42 stk. 4.

Vi ændrer virksomhedens købsmoms for 2. halvår 2017 fra 119.312 kr. til 53.543 kr.

Vi ændrer virksomhedens købsmoms for 1. halvår 2018 fra 69.905 kr. til 22.109 kr.

(...)”

Skattestyrelsen er i udtalelse af den 24. september 2019 fremkommet med følgende bemærkninger:

(...)

Vi har gennemgået revisors nye opgørelser for 2. halvår 2017 og 1. halvår 2018.

Salgsmoms.

Det oplyses at salgsmomsen er angivet i 1. halvår 2017 og 2. halvår 2017 og det vedlægges liste over fakturaer for perioden.

Vi kan ikke se listen af fremsendte materiale.

Købsmoms

2017

Revisors opgørelse er tilrettet med hensyn til moms på husleje. Der er dog ikke fremsendt dokumentation for posteringer der mangler bilag.

2018

Opgørelsen er tilrettet med hensyn til moms på husleje. Der er dog ikke fremsendt dokumentation for posteringer der mangler bilag.

Der er på opgørelsen taget fuld fradrag for udgifter vedrørende autodrift. Der er ikke fremlagt dokumentation for udlejning. Revisor henviser til TFS1999.472.

I denne afgørelse blev en bilforhandler nægtet fradrag, da han drev virksomhed med salg af biler og ikke biludlejning.

Da BBR driver virksomhed med salg af vin og ikke virksomhed med udlejning af personbiler, mener vi ikke, at virksomheden har ret til momsfradrag for leasing og drift af personbil.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at virksomhedens salgsmoms for 2. halvår 2017 nedsættes til 56.113 kr. og virksomhedens købsmoms forhøjes til 73.375,80 kr. For 1. halvår 2018 har repræsentanten fremsat påstand om, at virksomhedens købsmoms forhøjes til 39.572,99 kr.

Repræsentanten har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Med hensyn til forhøjelsen af kr. 20.336 i salgsmoms, er disse fakturaer medtaget i 1. halvår 2017 og i 2. halvår 2017. Vi vedlægger hermed listen over faktura for 1. halvår og 2. halvår 2017.

Med hensyn til 1. halvår 2018 fremsendes i punkt 2,1,1 oversigt over bilag samt kopier af bilagene.

2,1: Ændring af virksomhedens købsmoms i perioden 2 halvtår 2017

Dato Bilag Tekst Moms

18.08.2017 [virksomhed6] 1.250,00 250,00

03.07.2017 [virksomhed7] 274,45 274.45

[virksomhed8] 217,19 218,19

HUSLEJE – [by1] 1.309,17 1.309,17

06.07.2017 [virksomhed9] – GARAGEVIN 250,00 250,00

13.07.2017 FØDEVARESTYRELSEN 9 4,80 94,80

25.07.2017 [virksomhed8] 34,53 34,53

01.08.2017 HUSLEJE – [by1] 1.309,17 1.309,17

01.08.2017 [virksomhed7] 298,95 298,95

09.08.2017 [virksomhed10] – KATALOG 260,00 260,00

09.08.2017 [virksomhed10] – LOKALELEJE 5 00,00 500,00

09.07-2017 [virksomhed10] – UDLÆG [person4] 278,00 278,00

16.08.2017 Lev.serv.betal 20222 196,50 196,50

01.09.2017 HUSLEJE – [by1] 1.309,17 1.309,17

01.09.2017 [virksomhed7] 308,20 308,20

18.09.2017 [virksomhed11] 2.053,75 2.053,75

20.09.2017 AFFALD [by2] 1 32,80 132,80

02.10.2017 [virksomhed7] 298,95 298,95

02.102017 HUSLEJE – [by1] 1.309,17 1.309,17

02.10.2017 Ændring af betaling 7 5,00 75,00

06.10.2017 [virksomhed12] 36,00 36,00

16.10.2017 [virksomhed13] A/S 5 84,46 584,46

16.10.2017 Iflg. sep. advis [...] 37,29 37,29

23.10.2017 HUSLJE 04-2017 1.309,17 1.309,17

27.10.2017 FØDEVARESTYRELSEN 1 17,60 117,60

01.11.2017 HUSLEJE – [by1] 1.309,17 1.309,17

01.11.2017 [virksomhed7] 298,95 298,95

01.11.2017 [virksomhed14] 50,00 50,00

23.11.2017 FØDEVARESTYRELSEN 3 70,00 370,00

23.11.2017 FØDEVARESTYRELSEN 5 10,40 510,40

01.12.2017 HUSLEJE – [by1] 1.788,33 1.788,33

01.12.2017 [virksomhed7] 298,95 298,95

07.12.2017 [virksomhed11] 150,00 150,00

12.12.2017 [virksomhed15] ANNONCE 800,00 800,00

19.12.2017 [virksomhed10] – UDLÆG [person4] 1.482,76 1.482,76

29.12.2017 [virksomhed16] 210,15 210,15 20.114,03

0,00

købsmoms 2. halvår 2017 20.114,03

Moms af Eu varekøb 31.839,00

Købsmoms inkl. EU moms 1. halvår 2017 51.953,03

03.07.2017 [virksomhed17] - 190,50

[virksomhed2] 1.075,00

18.07.2017 [virksomhed2] 10.659,60

01.08.2017 [virksomhed17] - 104,32

[virksomhed2] 1.075,00

31.08.2017 [virksomhed18] 1.350,00

01.09.2017 [virksomhed2] 900,00

[virksomhed19] 89,46

01.10.2017 [virksomhed17] - 202,59

02.10.2017 [virksomhed2] 900,00

25.10.2017 [virksomhed8] 399,50

01.11.2017 [virksomhed17] - 185,32

[virksomhed2] 900,00

01.12.2017 [virksomhed17] - 112,53

[virksomhed2] 900,00

[virksomhed20] 375,00

[virksomhed4] 1.604,45

[virksomhed8] 399.50

73.375,80

02.01.2018 [virksomhed17] 237,32

[virksomhed2] 900,00

01.02.2018 [virksomhed17] 78,40

[virksomhed2] 900,00

OK 550,60

25.02.2018 [virksomhed4] 368,50

01.03.2018 [virksomhed2] 900,00

OK 237,80

03.04.2018 [virksomhed17] 173,00

[virksomhed2] 900,00

OK 512,44

[virksomhed13] 593,22

29.04.2018 [virksomhed4] 3.068,94

01.05.2018 [virksomhed17] 113,57

OK 540,39

[virksomhed2] 900,00

OK 491,80

18.06.2018 [virksomhed4] 1.117,36

20.06.2018 [virksomhed5] 985,00

09.01.2018 1 [virksomhed13] 2.350,50 468,50 468,50

17.01.2018 5 [virksomhed8] 4.959,69 991,94 991,94

17.01.2018 2 [virksomhed21] 466,13 93,23 93,23

06.02.2018 3 [virksomhed22] 1.820,95 364,19 364,19

12.02.2018 [virksomhed23] 3.887,70 150,00 150,00

02.03.2018 4 [virksomhed24] 106,39 21,28 21,28

08.03.2018 [forening1] 625,00 125,0 125,00

05.04.2018 [virksomhed11] 900,00 180,00 180,00

11.04.2018 6 [virksomhed21] 300,04 60,01 60,91

23.04.2018 7 [virksomhed8] 2.955,19 591,05 591,05

23.04.2018 9 [virksomhed21] 155,38 31,08 31,08

04.05.2018 [virksomhed25] 1.950,00 390,0 390,00

22.05.2018 8 [by2] Dæk & Service 785,00 157,00 157,00

30.05.2018 10 [virksomhed21] 155,38 31,08 31,08

18.06.2018 11 [virksomhed26] 1.482,91 396,58 296,58

02-01-2018 12 [virksomhed7] 298,95 298,95

02-01-2018 12 [virksomhed17] A/S 237,32 237,32

02-01-2018 13 HUSLEJE – [by1] 1.788,33 1.510,00

04-01-2018 [virksomhed11] 90,00 90,00

16-01-2018 Lev.serv.betal 20222 20,60 20,60

17-01-2018 [virksomhed8] LAGER 592,44 592,44

17-01-2018 [virksomhed21] 171286 93,23 93,23

01-02-2018 14 HUSLEJE – [by1] 1.788,33 1.510,00

01-02-2018 15 [virksomhed17] A/S 78,40 78,40

12-02-2018 [virksomhed23][...95] 777,54 777,54

01-03-2018 16 HUSLEJE – [by1] 1.788,33 1.510,00

01-03-2018 17 [virksomhed7] 366,31 366,31

02-03-2018 [virksomhed24] KONTINGENT 21,28 21,28

07-03-2018 [virksomhed27] 2.885,00 2.885,00

07-03-2018 Fødevaredirektorat 107,00 107,00

21-03-2018 [virksomhed9] – KONTINGENT 125,00 125,00

03-04-2018 18 [virksomhed17] A/S 171,04 171,04

03-04-2018 18 [virksomhed7] 1.088,05 1.088,05

03-04-2018 19 HUSLEJE – [by1] 1.788,33 1.510,00

05-04-2018 [virksomhed11] 180,00 180,00

11-04-2018 [virksomhed21] 180201 60,01 60,01

11-04-2018 20 [virksomhed28] 132,32 132,32

11-04-2018 20 [virksomhed28] 500,00 500,00

16-04-2018 21 [virksomhed13] A/S 5 93,22 593,22

23-04-2018 7 [virksomhed8] 3841102 591,0 591,05

01-05-2018 23 HUSLEJE – [by1] 1.788,33 1.510,00

01-05-2018 22 [virksomhed17] A/S 113,57 113,57

01-05-2018 22 [virksomhed7] 331,40 331,40

04-05-2018 20 [virksomhed10] – KATALOG 390,00 390,00

29-05-2018 [...] 250,00 250,00

30-05-2018 [virksomhed29] 1 57,00 157,00

30-05-2018 [virksomhed21] 180384 31,08 31,08

01-06-2018 25 HUSLEJE – [by1] 1.788,33 1.510,00

01-06-2018 [virksomhed17] A/S 94,40 94,40

01-06-2018 [virksomhed7] 299,78 299,78

19-06-2018 26 [virksomhed10] – UDLÆG [person4] 1.023,46 1.203,46 39.572,99

købsmoms 0,00

købsmoms 1. halvår 39.572,99

2,2 Retspraksis

(...)

Da [person1] driver vinimportfirma samt konsulentfirma hvorpå [person2] er bestyrelsesmedlem i forskellige selskaber.

Vinimportfirma hvor firmaet har lagerlokale i [by1]. Desuden er [virksomhed30] med på forskellige vinfestivals hvorpå der udskænkes smagsprøver for at få solgt vinene.

[person2] sidder i forskellige bestyrelser og i den forbindelse fremsender [virksomhed1] en honorarfaktura til disse selskaber for deltagelse i bestyrelsesarbejdet.

I forbindelse med dette hverv har [person2] lejet en bil af [virksomhed31] til dette arbejde. I den forbindelse er det [virksomhed31] som har leaset bilen og udlejet denne bil til [person2]s arbejde som bestyrelsesmedlem i de forskellige selskaber.

Her er der tale om erhverv i henhold til §6 udgift til vedligeholdelse og sikre indtægten – hvorpå den lejede bil udgør selve genstanden for virksomhedens momspligtige aktiviteter.

Hertil henledes opmærksomheden på Momslovens § 42 stk. 6. Begrundelsen for dette er, at der er tale om erhverv, hvorpå den leasede/lejet bil er medvirkende for virksomhedens momspligtige aktiviteter.

I henhold til momslovens § 42 stk. 6 er biler der kører som udlejningsbiler omfattet af de momsregler for udlejningsvirksomheder. Der skal ikke foretages en vurdering af, hvorvidt der drives udlejningsvirksomhed, ligesom det er uden betydning, hvor stor en del af lejeindtægten udgør af virksomhedens samlede omsætning.

Det betyder, at der er fuld momsfradrag for omkostninger i forbindelse med driften af udlejningsbilen. Ovenstående praksis følger af Landsskatteretskendelse TfS1999.472.”

Landsskatterettens afgørelse

Ad salgsmoms

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms for 2. halvår 2017 på baggrund af en række salgsbilag, som ikke ses angivet eller bogført.

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 med efterfølgende ændringer).

Ifølge momslovens § 23, stk. 1 og 2, indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura for en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven (bekendtgørelsen og lovene kan findes på www.retsinformation.dk).

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, at Landsskatteretten afgør klager over Told- og skatteforvaltningens afgørelser, hvor klagen ikke afgøres af skatteankeforvaltningen, et skatteankenævn, et vurderingsankenævn eller et motorankenævn.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med 17.111 kr. for 2. halvår 2017 som følge af udeholdt omsætning.

Forhøjelsen beror ifølge Skattestyrelsen på 10 salgsbilag, som hverken er bogført eller angivet for 2. halvår 2017.

9 af 10 de nævnte salgsbilag er dateret i 2. halvår 2017. Bilag med nr. 2017-996-01 er derimod dateret den 1. maj 2017.

Repræsentanten har henvist til, at salgsmomsen er angivet i 1. og 2. halvår 2017, og der er vedlagt en liste over fakturaer for perioden. Skatteankestyrelsen har ikke modtaget listen i forbindelse med klagen eller i løbet af sagsprocessen i øvrigt.

Retten finder i overensstemmelse med Skattestyrelsens afgørelse, at salgsbilagene knytter sig til virksomhedens momspligtige omsætning, hvor der er sket levering mod vederlag. Eftersom salgsbilagene ikke er bogført og angivet i 2. halvår 2017 i henhold til momslovens §§ 23, stk. 2 og 57, stk. 1, finder retten, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med 11.461 kr.

Det kan ikke føre til noget andet resultat, at repræsentanten har henvist til, at nogle af salgsbilagene er medtaget i 1. halvår 2017, da momspligten indtræder på faktureringstidspunktet, jf. momslovens §§ 23, stk. 2 og 57.

Salgsbilaget med bilagsnr. 2017-996-01 er dateret den 1. maj 2017, hvorfor salgsmomsen heraf skal henføres til 1. halvår 2017. Salgsbilaget er ikke bogført og angivet i 1. halvår 2017, jf. momslovens §§ 23, stk. 2 og 57, stk. 1, ligesom bilaget heller ikke er bogført og angivet i 2. halvår 2017. Retten har i medfør af skatteforvaltningslovens § 11 ikke kompetence til at behandle salgsbilaget, da perioden 1. halvår 2017 ikke er behandlet i Skattestyrelsens afgørelse af den 20. juni 2019.

Landsskatteretten nedsætter på baggrund af ovenstående virksomhedens salgsmoms med 6.250 kr. for 2. halvår 2017.

Repræsentanten er ikke fremkommet med anbringender om virksomhedens erhvervelsesmoms af EU-varekøb for 2. halvår 2017, hvorfor retten ikke har behandlet forholdet nærmere.

Ad købsmoms

Der skal videre tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms, idet virksomheden dels ikke har fremlagt dokumentation for en række udgifter og dels ikke vedrører fradragsberettigede udgifter til drift af personbil.

Af momslovens § 37, stk. 1, fremgår følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.”

Af momsbekendtgørelse nr. 808 af den 30. juni 2015 § 82 fremgår følgende (uddrag):

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. ”

Af momslovens § 42, stk. 1, nr. 6, fremgår følgende:

”Virksomheder kan ikke fradrage afgift af indkøb m.v., som vedrører

(...)

) anskaffelse og drift af personmotorkøretøjer, der er indrettet til befordring af ikke mere end 9 personer, jf. dog stk. 4, 6 og 7.”

Af momslovens § 42, stk. 4-6, fremgår følgende:

”Stk. 4. Virksomheder, der lejer personmotorkøretøjer i mere end 6 måneder i sammenhæng, kan uanset bestemmelsen i stk. 1, nr. 6, fradrage afgiften af lejen, dog højst med 25 pct. af fradragsgrundlaget efter stk. 5. Det er en betingelse, at mindst 10 pct. af den årlige kørsel med det lejede køretøj anvendes i forbindelse med virksomhedens fradragsberettigede levering af varer og ydelser.

Stk. 5. Grundlaget for fradrag efter stk. 4 er inden for de første 3 år fra køretøjets første indregistrering 2 pct. pr. måned af den for køretøjet betalte registreringsafgift her i landet, herunder den beregnede registreringsafgift, som danner grundlag for beregningen af den forholdsmæssige registreringsafgift, jf. registreringsafgiftsloven, og 1 pct. pr. måned i følgende år. Hvis et køretøj har været i brug inden registreringen, eller hvis første registreringstidspunkt ikke kan fastslås, regnes perioden nævnt i 1. pkt. fra køretøjets fremstillingstidspunkt. Såfremt registreringsafgiftsbeløbet er ukendt, anvendes i stedet 55 pct. af udlejerens anskaffelsespris inkl. afgifter for køretøjet. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om udlejers pligt til at give oplysninger til brug for beregning af fradraget.

Stk. 6. Virksomheder, der forhandler eller udlejer motorkøretøjer, eller som driver køreskole, kan uanset bestemmelsen i stk. 1, nr. 6, fradrage afgiften af indkøb m.v. til disse formål.”

Bogførte udgifter uden dokumentation

Virksomhedens revisor har på oversigt over købsmoms oplistet en række bogførte udgiftsposter, hvor der ikke er fremlagt fakturaer, afregningsbilag eller lign. for. Skattestyrelsen har opgjort posterne til 4.775,07 kr. for 2. halvår 2017 og 8.496,11 kr. for 1. halvår 2018.

Landsskatteretten er enig med Skattestyrelsen i, at der ikke godkendes fradrag for købsmoms for de poster, hvor der ikke er fremlagt behørig dokumentation i henhold til momsbekendtgørelsens § 82. Der er ikke fremlagt nyt materiale til Skatteankestyrelsen.

Retten stadfæster på denne baggrund Skattestyrelsens afgørelse vedrørende disse udgifter.

Udgifter til drift af personbil

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for købsmoms vedrørende udgifter til drift af personbil på 9.477 kr. i henhold til momslovens § 42, stk. 1, nr. 6.

Det er oplyst, at virksomheden dels driver aktivitet med vinimport og dels aktivitet med, at virksomhedsindehaverens ægtefælle, [person2], sidder i forskellige virksomhedsbestyrelser.

Virksomheden leaser en personbil på hvide plader, som efter det oplyste videreudlejes til indehaverens ægtefælle til brug for arbejdet i de forskellige virksomhedsbestyrelser. I den sammenhæng har virksomhedens revisor opgjort fradrag for købsmoms vedrørende udgifter fra [virksomhed3], [virksomhed4] og [virksomhed5] til drift af personbilen for 2. halvår 2017 og 1. halvår 2018. Den angivne moms heraf er opgjort til 9.477 kr.

Landsskatteretten finder ikke grundlag for at godkende fradrag for udgifter til købsmoms, som relaterer sig til drift af personbilen. Retten har herved henset til, at det er oplyst, at virksomheden har leaset bilen, og videreudlejet den til indehaverens ægtefælle, [person2], som er medarbejdende ægtefælle i virksomheden. Der er desuden ikke fremlagt dokumentation for, at der er sket udlejning af personbilen. Udgifterne til drift af personbilen er efter rettens opfattelse således ikke omfattet af anvendelsesområdet i momslovens § 42, stk. 6.

Det fremgår desuden af SKM2012.406.SR, at en virksomhed ikke kan fradrage momsen på brændstofudgifter til en medarbejders personkøretøj indregistreret på hvide plader.

Repræsentanten har henvist til TfS1999.472.LSR som begrundelse for momsfradrag vedrørende driftsudgifter til personbil. I sagen kunne et autofirma fradrage moms ved indkøb og drift af biler, som autofirmaet udlejede til dets kunder, hvis egen bil var til reparation. Retten finder ikke, at kendelsen er sammenlignelig med forholdene i nærværende sag. Der er herved henset til, at udlejning af bilerne til kunderne udgør en integreret del af autofirmaets momspligtige aktivitet modsat personbilen på hvide plader i nærværende sag, der angiveligt udlejes til virksomhedens egen medarbejder.

Virksomhedens repræsentant har desuden opgjort den fulde momssats af de udgifter til leasingydelser fra [virksomhed2] med samlet 21.810 kr. for 2. halvår 2017 og 1. halvår 2018. Idet der er tale om leasing af personbil i en periode på mere end 6 måneder, finder retten i overensstemmelse med Skattestyrelsen, at der alene kan godkendes et begrænset momsfradrag på 6.408 kr. for 2. halvår 2017 og 1. halvår 2018 efter momslovens § 42, stk. 4.

På den baggrund stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse for dette punkt.