Kendelse af 12-10-2023 - indlagt i TaxCons database den 09-11-2023

Journalnr. 19-0078112

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperiode 1. halvår 2017

Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar

27.075 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Afgiftsperiode 2. halvår 2017

Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar

43.037 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

[person1], herefter benævnt som indehaveren, har siden 1. oktober 2010 drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1]/ [person1], CVR-nr.: [...1]. Virksomheden er registreret med branchekode 561010 Restauranter. Det fremgår af CVR oplysningerne, at virksomheden i 1. og 4. kvartal 2017 havde 5-9 medarbejdere ansat og i 2. og 3. kvartal havde 2-4 ansatte. Virksomheden har ifølge resultatopgørelsen omsat for 3.151.591 kr. og havde et resultat på 326.530 kr. i indkomståret 2017.

Sagen er opstået på baggrund af Skattestyrelsens kontrolbesøg hos virksomheden den 7. november 2017.

Virksomheden har indberettet moms for 2017 med følgende:

Momsangivelser

1. halvår 2017

2. halvår 2017

I alt

Salgsmoms

348.907 kr.

438.990 kr.

787.897 kr.

Købsmoms

235.109 kr.

255.202 kr.

490.311 kr.

Energiafgifter m.v.

39.363 kr.

60.413 kr.

99.776 kr.

Momstilsvar

74.435 kr.

123.375 kr.

197.810 kr.

SKAT (Skattestyrelsen) har i periode fra 2013 til 2018 været på 6 kontrolbesøg, hvoraf et af kontrolbesøgene er foretaget den 7. november 2017 kl. 21. Ved dette kontrolbesøg konstaterede Skattestyrelsen 5 personer, der udførte arbejde i virksomheden. To personer var i restauranten, tre i køkkenet, herunder to ved opvasken. Indehaverens samlever var en af de personer, der var på arbejde. Indehaveren selv var ikke til stede.

SKAT indkaldte materiale på baggrund af kontrolbesøget den 7. november 2017 i form af timeregistreringer/vagtplaner, Z-bonner, revisionsstrimler, kassekladder og kasseafstemninger i perioden fra 1. oktober 2017 til 7. november 2017.

Indehaveren fremsendte kasserapport for perioden 1. oktober 2017 til 30. november 2017, timeregistreringer fra 1. februar 2017 til 31. december 2017 og Z-bon / terminalafslutning for 1. oktober 2017 til 7. november 2017.

SKAT bad yderligere om bankkontoudtog for alle konti vedrørende virksomheden for perioden 1. juli til 31. december 2017, afklaring af hvem der, ifølge den tilsendte kasserapport, var udbetalt kontantløn til i oktober måned, timeregistreringer for juli, august, september og december 2017, redegørelse for sammenhængen mellem antal arbejdstimer, der er angivet på det fremsendte materiale, og den daglige omsætning, samt beskrivelse af, hvordan åbningstiden bemandes fordelt på dage og tidsintervaller.

Virksomhedens revisor sendte timeregistreringer for juli, august, september og december 2017, samt sendte bankkontoudtog for perioden 1. juli til 31. december 2017 på mail. Revisoren oplyste yderligere, at der i oktober var betalt løn til SHX og IS på henholdsvis 9.538,88 kr. og 4.357,45 kr.

Revisoren oplyste Skattestyrelsen, at antallet af medarbejdere i forhold til gæster i periodevis var for højt, for lavt og passende. Omsætningen svingede løbende gennem året og sammenhængen mellem omsætning og antal medarbejdere var ikke nødvendigvis udtrykkelig.

Revisoren oplyste yderligere Skattestyrelsen om, at åbningstiden blev bemandet forskelligt alt efter travlhed og bestillinger, men at forretningen som minimum bemandes af en person, samt indehaveren eller dennes samlever.

Det fremgår af skærmprint fra [virksomhed2]s hjemmeside dateret den 6. februar 2018, at restaurantens åbningstider er mandag 15-22 og tirsdag-søndag 12-22. Af menukort fra restauranten fremgår det, at der er åbent alle dage 12-22, og der er stort tag selv-bord fra 17-22.

Skattestyrelsen har på baggrund af et skøn opgjort de manglende indberettede løntimer til 2.804,5. Det er forudsat, at virksomheden har haft 3 personer på arbejde mellem henholdsvis kl. 15:30 til 18:00 (søndag til torsdag), og kl. 12:00 - 18:00 (fredag og lørdag) og 5 personer mellem kl. 18:00 til 22:00 (alle dage). Herudover er det indregnet, at indehaveren har arbejdet 52,5 timer pr. uge og indehaverens samlever har arbejdet 160 timer pr. måned.

Skattestyrelsen har i afgørelsen af 3. juni 2019 opgjort manglende lønindkomst som følgende:

Måned

Manglende løntimer

Skønnet timeløn

Lønindkomst

Arbejdsmarkedsbidrag (8 %)

A-skat (55 %)

Februar

76

100 kr.

7.600 kr.

608 kr.

3.485,60 kr.

Marts

24

100 kr.

2.400 kr.

192 kr.

1.214,40 kr.

April

323

100 kr.

32.300 kr.

2.584 kr.

16.343,80 kr.

Maj

337

100 kr.

33.700 kr.

2.696 kr.

17.052,20 kr.

Juni

323

100 kr.

32.300 kr.

2.584 kr.

16.343,80 kr.

Juli

344

100 kr.

34.400 kr.

2.752 kr.

17.406,40 kr.

August

337

100 kr.

33.700 kr.

2.696 kr.

17.052,20 kr.

September

330

100 kr.

33.000 kr.

2.640 kr.

16.698,00 kr.

Oktober

337

100 kr.

33.700 kr.

2.696 kr.

17.052,20 kr.

November

254,5

100 kr.

25.450 kr.

2.036 kr.

12877,70 kr.

December

119

100 kr.

11.900 kr.

952 kr.

6.021,40 kr.

280.450 kr.

22.436 kr.

141.907,70 kr.

Virksomhedens repræsentant har under Skatteankestyrelsens behandling af sagen, fremsendt virksomhedens årsrapport, kasserapport, bogføring af posteringer og kontospecifikationer for indkomståret 2017.

Det fremgår af virksomhedens kontospecifikationer, at lønningerne i virksomheden udgjorde 746.156 kr., hvor lønafregningskontoen udgjorde -53.936,57 kr. for indkomståret 2017.

Det fremgår af de indsendte kasserapporter, at omsætningen svinger mellem ca. 4.500 kr. til ca. 25.000 kr., hvor mange af beløbene ses at ligge omtrent 10.000 kr. I nogle enkelte dage, fremgår der omsætning for over 40.000 kr. i december måned.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2017 forhøjet virksomhedens momstilsvar med 70.112 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

"...

2.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Som momsregistreret skal du føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af momsen for hver momsperiode og for kontrollen af momsen. Se momslovens § 55.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. De generelle krav til regnskabet fremgår af momsbekendtgørelsens § 72 og 73. Regnskabet skal føres på en klar og overskuelig måde og indeholde sådanne specifikationer, at det kan danne grundlag for vores kontrol af momsens rigtige beregning. Se momsbekendtgørelsens § 73.

Som det fremgår af brevets afsnit 1, mener vi, at du har afholdt udgifter til betaling af sorte lønninger, svarende til 280.450 kr.

Det er vores opfattelse, at brugen af sort arbejde generelt hænger sammen med sort eller udeholdt indtægt hos virksomhedsejeren. På den måde opnår begge parter en økonomisk fordel ved arbejdet, da der ikke bliver angivet og betalt moms og skat med videre.

Vi mener derfor, at du i indkomståret 2017 har haft en sort indtægt. Ved vurderingen af størrelsen af den sorte indtægt, har vi anlagt et forsigtighedsprincip, hvor din fortjeneste svarer til den "sparede moms". Altså den indkomst du har opnået efter afholdelsen af udgifter, der knytter sig til salget. Momsmæssigt betyder dette, at den udbetalte sorte løn kan sidestilles med grundlaget for det moms-tilsvar, der normalt skal opgøres efter momslovens § 56, stk. 1.

Her har vi henset til, at indtægter og de tilknyttede udgifter, såsom vareforbrug og lønninger, holdes helt uden for bogføringen. Derved får du handlet en momspligtig vare momsfrit og holdt handlen udenfor virksomhedens officielle regnskab.

Vi har indkaldt daglig kasseoptælling/afstemning samt z-boner og terminalafslutninger for oktober og november 2017. Vi har modtaget en kasserapport, hvoraf det fremgår, at der alene foretages afstemning af z-bon. Vi har herefter igen indkaldt dokumentation for den daglige optælling, og modtog følgende svar fra din revisor:

'[person1] oplyser, at kasseafstemningen/optællingen består af det fremsendte, og der er derfor ikke yderligere at fremsende. '

Da der ikke foretages en faktisk kasseafstemning, har regnskabet ikke udgjort et fyldestgørende grundlag for momsangivelserne. Dette indikerer, at der kan være en udeholdt omsætning.

Det er vores opfattelse, at virksomhedens regnskab ikke opfylder reglerne, hvorfor vi kan fastsætte momstilsvaret efter et skøn. Se opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Ved tilsidesættelse af regnskabet har vi henset til, at daglig kasseafstemning anses for at være af væsentlig betydning for regnskabets værdi som dokumentation for størrelsen af den opgjorte moms.

Til understøttelse af påstanden om sort eller udeholdt indtægt, har vi kigget på forholdet mellem den samlede omsætning og omsætning ved kontantbetaling

· Af de fremsendte z-boner fremgår et dagligt salg på mellem 4.307 kr. og 17.879 kr. i oktober mellem 4.371 kr. og 23.032 kr. i november.
· Ifølge bogføringen udgør den samlede omsætning i oktober 273.579 kr., heraf kontantandel på 37.849 kr. svarende til 13, 8 %
· Ifølge bogføringen udgør den samlede omsætning i november 272.283 kr., heraf kontantandel på 28.224 kr. svarende til 10,4 &

I en analyse fra Danmarks Nationalbank (udgivet den 8. december 2017) fremgår det, at 23 % af danske husstandes betalinger i fysiske butikker, herunder restauranter, i 2017, blev foretaget i kontanter. Værdien af de kontante betalinger opgøres til 16 % af de samlede betalinger, men beskriver samtidigt at der er stor forskel på, hvordan de yngste og ældste danskere vælger betalingsmetode. Generelt betaler de yngste danskere mindst med kontanter, mens de ældste (70-79 årige) vælger kontantbetaling ved 40 % af deres betalinger. For danskere mellem 40 og 69 år, betales der kontant i omkring 25 % af tilfældene. Når vi ser på hvilket segment som typisk vil betale regning ved et besøg på en restaurant, formoder vi, at det ikke vil være de yngste danskere. Det bemærkes samtidigt, at der ikke er mulighed for at betale med MobilePay, hvilket ellers kunne tale for en lavere kontant-andel.

Vi anser derfor andelen af kontante betalinger i restauranten for lav, og kan derved være en indikationsfaktor for sort eller udeholdt indtægt.

Da vi ikke, på baggrund af det foreliggende materiale, specifikt kan henlede i hvilken momsperiode indkomsten er erhvervet, har vi foretaget fordelingen af momstilsvaret på basis af fordelingen af den sorte løn.

Moms til yderligere betaling, kan herefter opgøres således:

Periode

Skønnet manglende lønindberetning

Moms (25 %)

Januar

-

-

Februar

7.600

1.900

Marts

2.400

600

April

32.300

8.075

Maj

33.700

8.425

Juni

32.300

8.075

1. halvår i alt

108.300

27.075

Juli

34.400

8.600

August

33.700

8.425

September

33.000

8.250

Oktober

33.700

8.425

November

25.450

6.362

December

11.900

2.975

2. halvår i alt

172.150

43.037

Den moms som opkræves, udgør således 27.075 kr. for 1. halvår og 43.037 kr. for 2. halvår.

Beløbet er momspligtigt efter bestemmelsen i momslovens § 4, stk. 1.

2.5 Skattestyrelsens bemærkninger til indsigelsen

Vi har modtaget en mail fra din revisor med jeres bemærkninger til det fremsendte forslag. Vi har delt bemærkningerne op i punkter vedrørende A-skat og arbejdsmarkedsbidrag (kommenteres afsnit 1.5) og punkter vedrørende moms (kommenteres i dette punkt. Bemærkningerne er kopieret fra din revisors skrivelse og indsat nedenfor med kursiv

- [virksomhed2]'s omsætning er på kun 1,27 % af total-omsætningen og kunderne henter selv maden i forretningen. Der leveres ikke.

Vores kommentar:

Vi har ikke kommenteret størrelsen af omsætning via [virksomhed2]. Under beskrivelse af virksomhed på side 2 har vi skrevet, at der ikke tilbydes levering.

- Den månedlige omsætning er større i de sidste to måneder af året, hvor temperaturen er lav og frister kunderne til varme kinesiske retter og en tid hvor pengene sidder lidt løsere hos gæsterne op til jul. Her tænkes også på de svenske kunder og medførende alkoholforbrug.

Vores kommentar:

Af de fremsendte skemaer med overskrift kasserapport, er det daglige salg for henholdsvis oktober og november 2017 anført. Her ses det, den samlende omsætning i oktober udgjorde 273.579 kr. mod 272.283 kr. i november.

Det daglige salg ifølge z-boner udgør mellem 4.307 kr. og 17.879 kr. i oktober og mellem 4.371 kr. og 23.032 kr. i november. Hertil bemærkes det, at der den 3. november 2017 blev omsat for 19.973 kr. og den 4. november 2017 blev omsat for 23.032 kr. De øvrige dage af november er omsætningen mellem 4.371 kr. og 13.435 kr. Dette stemmer ikke umiddelbart overens med jeres bemærkning om, at omsætningen stiger i de sidste to måneder af året.

- I sommermånederne er omsætningen i denne restaurant væsentlig lavere for almindelige gæster, som foretrækker udendørs restaurationer og letter Cafe-mad. Derimod er der om sommeren en hel del Kinesiske rejseselskaber, som kommer typisk ved middagstid, når restaurationen ikke har nogen omsætning. Disse gæster spiser blot nogle enkelte faste retter og er forsvunden igen efter en halv times tid. Denne omsætning udgjorde i 2017 circa 21 % af total-omsætningen for hele året.

Vores kommentar:

Det forstås ikke, hvad der i denne sammenhæng menes med "middagstid". Vi formoder dog, at der er tale om aftensmadstid, idet I under første punkt har bemærket at "reel åbningstid er fra kl. 17.00..." Såfremt der ikke er gæster i sommerperioden ved aftensmadstid, fremstår det uforståeligt at vi ved sidste kontrol i juni 2018 har truffet seks personer på arbejde kl. 19:05.

- Opgørelsen af kontante betalinger, har Danmarks Nationalbank opgjort til 16 % i gennemsnit for hele befolkningen i alle typer forretninger (Denne påstand er ikke kontrolleret af undertegnede). Når man ser på mad-type i denne restaurant, som består af Sushi og billige buffet-retter, indikerer det, at her er der tale om hovedsageligt yngre personer / børnefamilier i restauranten. Denne type gæster bruger væsentlig færre kontanter end gennemsnittet af danskere, hvilket er helt på linje med de kontante indbetalinger i denne restaurant, som efter dine beregninger er hhv. 13,8 % og 10,4 %. Når an så regulerer for omsætning for Kinesiske rejseselskaber, som bankoverføres, kommer de kontante betalinger på hhv. 16 % og 11,5 %. Procenttallene, som er opgjort af Danmarks Nationalbank tager ikke hensyn til beliggenhed i Danmark. Dette kan give væsentlige afvigelser. Jeg kan derfor ikke gennemskue din bemærkning på side 9 om at "andelen af kontante betalinger i restauranten er for lav, og kan derved være en indikationsfaktor for sort eller udeholdt indtægt". Jeg vil derfor se helt bort fra denne bemærkninger.

Vores kommentar:

Vi skønner alene den yderligere momsbetaling på baggrund af de, af os, opgjorte manglende lønindberetninger. Vi henviser kun til Nationalbankens analyse, for at sandsynliggøre at virksomhedens kontante andel af omsætningen er lav. Efter vores erfaring kan det være en indikation på udeholdt omsætning.

- Din bemærkning nederst på side 6: "Vi mener, at når der er afholdes udgifter til sort løn, er der som altovervejende hovedregel også udeholdt omsætning" står helt for din egen regning og jeg finder det særdeles upassende at denne bemærkning er kommet ind i sagsfremstillingen.

Vores kommentar:

Vi fastholder vores betragtning af, at såfremt en virksomhed anvender sort arbejdskraft, vil der som oftest også være en udeholdt omsætning.

- Der er foretaget kasse-afstemning hver dag. Den kontante kassebeholdning bliver enten brugt til udbetaling af lønninger, eller indsat i banken. Denne kasse-afstemning kan derfor ikke lægges til grund for "udeholdt omsætning"

Vores kommentar:

Vi har materialeindkaldelse af den 4. december 2017 og 6. februar 2018 indkaldt den daglige kasseafstemning (kasseoptælling). Vi har alene modtaget z-boner, terminalafslutninger samt skema, hvori samlet daglig omsætning fremgår fordelt på tre kolonner, en til samlet omsætning, en til kortsalg og den resterende kolonne formodes at dække over differencen og dermed den kontante omsætning.

Det kan ikke dokumenteres, at der foretages daglig optælling af den kontante omsætning med afstemning til z-bon. I brev af den 30. marts 2018, står der at "[person1] oplyser at kasseafstemningen/optællingen består af det fremsendte, og der er derfor ikke yderligere at fremsende."

..."

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:

"...

I repræsentantens klage fremføres 10 punkter, som repræsentanten mener ikke er blev brugt eller som er brugt forkert. Vi mener ikke der nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen. Repræsentantens punkter er ordret gengivet fra klagen og opstillet i punktform med tal, for at lette læsningen.

...

1.Bemandingen i restaurationen bliver ikke udarbejdet på basis af teoretiske regnestykker, men baseres på aktuelle situationer på bestemte tidspunkter. Restaurationsverden er ikke statisk og meget sæsonbetonet. En situation på nuværende tidspunkt er ikke det samme som for 3-4 år siden. Skat baserer sin "bemandingsplan" på observationer ved kontrolbesøg i årene 2013-2018. Herefter "retter" Skat sin "bemandingsplan" for restaurationen ind efter det. Virkeligheden er anderledes.

Vores kommentar:

Vi har lagt afgørende vægt på vores kontrolbesøg den 7. november 2017. De øvrige kontrolbesøg i virksomheden i årene 2013-2018 er alene brut til at underbygge vores opgørelse af restaurantens bemandingsbehov. Vi har også kommenteret på dette i afgørelsens side 8 og 9. Vi har desuden bedt virksomheden redegøre for bemandingen, se afgørelsens side 3, men fået oplyst at... "det er derfor ikke muligt at foretage en entydig beskrivelse af bemandingen i åbningstiden..."

2. Skat har ikke taget hensyn til at virksomhedens ejer, [person1] og samlever arbejder som regel 9 til 10 timer pr. dag, hver dag! Skat har medtaget 52,5 timer pr. uge til ejeren, hvor de reel opgjorte timer kommer op på mindst 65 - 70 timer om ugen. For samleverens vedkommende har Skat opgjort antal timer til 160 timer pr. måned, hvor det reelle antal timer kommer op på mindst 270 timer pr. måned. Dette er på trods af at Skat er klar over at ejeren af virksomheden virkelig arbejder 9-10 timer pr. dag.

Når jeg retter antal timer for ejeren fra 52,5 timer (if. Skat) til 68 timer (reelle timer) pr. uge, arbejder ejeren altså 50 (fratrukket 2 ugers ferie) gange 15,5 timer = 775 timer mere om året. Samme regnestykket for samleveren: Iflg. Skat 160 timer pr. måned mod reelle timer: 270 timer pr. måned; samleveren arbejder altså 1.265 timer mere om året. (2 ugers ferie fratrukket!). Alene disse justeringer for ejeren og samleveren nedsætter de såkaldte "manglende løntimer" (som Skat har opgjort til 2.804,50 timer) med i alt 2.040 timer. Da omsætningen er lavest om sommeren, skal Skats "bemandingsplan" og opgørelse over manglende løntimer, yderligere nedjusteres med mindst 70 timer pr. måned i de 6 sommermåneder, dvs. i alt 420 timer om året.

Vores kommentar:

Vi mener allerede, at have taget højde for indehavers og dennes samlevers arbejdstimer i vores sagsbehandling. Se afgørelsens side 4.

3. Ved personalets ferie eller sygdom er det i høj frad ejerne, som optræder som vikar og arbejder dermed mere end de førnævnte 9-10 timer om dage.

Vores kommentar:

Vi henviser til det forrige punkt i klagen, samt afgørelsens side 4.

4. Antal medarbejdere i virksomheden er meget afhængig af hvor dygtige og erfarne medarbejdere er, samt hvilke typer mad der serveres på stedet. Det er ret afgørende om der serveres a?la carte retter eller om der serveres buffet. Dette gælder såvel for køkken-, som serveringspersonale. I restauranten serveres der primært buffet!

Vores kommentar:

Buffeten består også af sushi, samt mongolian bbq, hvor kunderne selv kan vælge ferske råvarer og herefter få det tilberedt som de ønsker. Udvalget af sushi kræver købende tilberedning af mad. Mongolian bbq kræver, at der en minimum en person i køkkenet til at tilberede maden løbende. Se også afgørelsens side 7 og 8.

5. De sidste par år er der sket en stor ændring i restaurationsverden. Hvor gæsterne før i tiden befandt sig i restaurationen mellem 2 til 3 timer, er de der nu i 1 - 1,5 timer, typisk mellem 18.00 og 20.00. Det er kun i denne tidsperiode, hvor alle medarbejdere er på arbejde. Når restaurationen har åbent fra kl. 12.00 / 15.00 til kl. 22.00 er det altså ikke ensbetydende med at alle medarbejdere er på arbejde i hele åbningsperioden. Uden for det travle tidspunkt, er der kun det nødvendige personale til stede, ofte kun 1 kok, samt ejeren og samlever. Især de mange kinesiske selskaber (turister) kræver ikke ret meget personale. Serveringspersonale er der typisk et par timer i de travle perioder (kommer kl. 18.00 og går kl. 20.00). Udenfor disse travle perioder er det i stor udstrækning ejeren og samleveren, som betjener restaurantens gæster.

Vores kommentar:

Vi henviser til observationerne ved vores gentagne kontrolbesøg i virksomheden, på forskellige dage og tidspunkter. Vi fastholder desuden vores opfattelse af bemandings behovet, se afgørelsens side 3 og 4. Se også vores kommentar til klagens forrige punkt og klagens punkt 7.

6. Konkurrencen i den kinesiske restaurationsverden er meget stor i [by1] de sidste tre år, hvilket bevirker at ejeren "sparede" på personalet.

Vores kommentar:

Vi har ingen kommentar til dette punkt.

7. Ved kontrolbesøg den 22. maj 2019 kl. 16.30 konstaterede SKAT at der var 4 personer på arbejde. 3 ansatte og ejer [person1], hvilket er i tråd med førnævnte beregninger og argumenter fra undertegnede. Som dokumentation vedlægges kopi af dette kontrolbesøg. Kontrolbesøget viser at der på dette tidspunkt ikke var tjener tilstede, men alene køkkenpersonale samt ejer og dennes samlever.

Vores bemærkninger:

Vi har ved vores skøn vurderes, at der skal være 4 personer på arbejde mellem 15:30 og 18:00, heraf indehaver som en ene person, hvilket stemmer overens med observationer fra kontrolbesøg af 22. maj 2019.

8. Skat har ikke taget hensyn til den redegørelse, jeg har udarbejdet for den kontante del af omsætningen og de justeringer, som Skat skal lave til deres beregninger. De kontante indbetalinger fra kunderne er helt på linje med de observationer, som Danmarks nationalbank har lavet for denne type restauranter og denne type kunder.

Vores kommentar:

Revisor har i de bemærkninger vi har modtaget til vores forslag, argumenteret for, at såfremt der reguleres for omsætning for kinesiske rejseselskaber, som bankoverføres, vil de kontante betalinger være på henholdsvis 16 % og 11,5 %. Vi har tidligere kommenteret dette på afgørelsens side 12 og 13.

9. Det er nævnt til Skat, at ejere har lavet daglige afstemninger af sin kasse og udelukkende bruger kontanter til enten udbetaling af løn til personale eller til indsættelse i banken.

Vores kommentar:

Vi har forsøgt at indkalde dokumentation for den daglige optælling i vores materialeindkaldelser af henholdsvis 4. december 2017 og 6. februar 2018 (begge vedlagt). Vi har modtaget en kasserapport, hvoraf det fremgår at der alene foretages afstemning af z-bon. Indehaver har via sin revisor oplyst, at kasseafstemningen/optællingen består af det materiale vi har modtaget og at der ikke er yderligere at fremsende. Se afgørelsens side 10.

10. Skat har lavet flere beregninger angående åbningstider, månedlige omsætning og bl.a. været ind på hvilke type mad kan laves i forvejen og hvilke typer skal laves på bestilling. Jeg vil ikke kommentere disse bemærkninger, idet vi kommer ind på et fagligt område, hvor min klient, som er restauratør-uddannet, nok har mere forstand på.

Vores kommentar:

Vi har ingen kommentarer til dette punkt.

..."

Skattestyrelsen har den 3. juli 2023 kommet med følgende bemærkninger til klagerens fremsendte materiale:

"...

Kasserapport 2017 (3d) er allerede behandlet i Skattestyrelsens sag

Af virksomhedens årsrapport (3c) fremgår det, at omsætningen udgjorde 3.151.591 kr., hvoraf personaleomkostninger udgjorde 858.979 kr. Dette svarer til 27,26 %. Af Horestas normtal analyse for 2016/2017 fremgår det, at lønprocenten for restauranter i hele landet med en omsætning under 4 mio. kr. gennemsnitlig udgjorde 42,2 % i 2016. Altså brugte restauranten en signifikant mindre andel af omsætningen på løn, hvilket vi fortsat mener er en indikator på, at der mangler at blive indberettet løntimer i virksomheden.

Vi har ingen bemærkninger til materiale 3e og 3f.

..."

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2017 nedsættes til 0 kr.

Klagerens repræsentant har som begrundelse for påstanden anført følgende:

"...

Jeg har i mit brev af 7. marts 2019 udførligt gjort rede for de forhold, som Skattestyrelsen ikke har taget hensyn til eller fejlbedømt i deres forslag til ændring af A-skat, arbejdsmarkedsbidrag samt moms for 2017. I skattestyrelsens endelig afgørelse af 3. juni 2019, er der slet ikke taget hensyn til nogen af de punkter som jeg har fremført i mit brev, på trods af at Skats brev indeholder ret mange fejl. Det er således ikke korrekt, når det anføres i Skats brev at der ikke er fremkommet nye oplysninger i sagen. Oplysningerne er bare ikke blevet brugt!

Nogen af de fejlbedømte punkter vil jeg herved opsummere:

- Bemandingen i restaurationen bliver ikke udarbejdet på basis af teoretiske regnestykker, men baseret på aktuelle situationer på bestemte tidspunkter. Restaurationsverden er ikke statisk og meget sæsonbetonet. En situation på nuværende tidspunkt er ikke det samme som for 3-4 år siden. Skat baserer sin "bemandingsplan" på observationer ved kontrolbesøg i årene 2013-2018. Herefter "retter" Skat sin "bemandingsplan" for restaurationen ind efter det. Virkeligheden er anderledes.
- Skat har ikke taget hensyn til at virksomhedens ejer, [person1] og samlever arbejder som regel 9 til 10 timer pr. dag, hver dag! Skat har medtaget 52,5 timer pr. uge til ejeren, hvor de reel opgjorte timer kommer op på mindst 65 - 70 timer om ugen. For samleverens vedkommende har Skat opgjort antal timer til 160 timer pr. måned, hvor de reelle antal kommer op på mindst 270 timer pr. måned. Dette er på trods af at Skat er klar over at ejeren af virksomheden virkelig arbejder 9-10 timer pr. dag.

Når jeg retter antal timer for ejeren fra 52,5 timer (if. Skat) til 68 timer (reelle timer) pr. uge, arbejder ejeren altså 50 (fratrukket 2 ugers ferie) 15,5 timer = 775 timer mere om året. Samme regnestykket for samleveren arbejder altså 1.265 timer mere om året. (2 ugers ferie fratrukket!). Alene disse justeringer for ejeren og samleveren nedsætter de såkaldte "manglende løntimer" (som Skat har opgjort til 2.804,50 timer) med i alt 2.040 timer. Da omsætningen er lavest om sommeren, skal Skats "bemandingsplan" og opgørelse over manglende løntimer, yderligere nedjusteres med mindst 70 timer pr. måned i de 6 sommermåneder, dvs. i alt 420 timer om året.

- Ved personalets ferie eller sygdom er det i høj grad ejerne, som optræder som vikar og arbejder dermed mere endda mere end de førnævnte 9-10 timer om dagen.,
- Antal medarbejdere i virksomheden er meget afhængig af hvor dygtige og erfarne medarbejdere er, samt hvilke typer mad der serveres på stedet. Det er ret afgørende om der serveres a?la carte retter eller om der serveres buffet. Det gælder såvel for køkken-, som serveringspersonale. I restauranten serveres der primært buffet!
- De sidste par år er der sket en stor ændring i restaurationsverden. Hvor gæsterne før i tiden befandt sig i restaurationen mellem 2 til 3 timer, er de der nu i 1 - 1,5 timer, typisk mellem 18.00 og 20.00. Det er kun i denne tidsperiode, hvor alle medarbejdere er på arbejde. Når restaurationen har åbent fra kl. 12.00 / 15.00 til kl. 22.00 er det altså ikke ensbetydende med at alle medarbejdere er på arbejde i hele åbningsperioden. Uden for det travle tidspunkt, er der kun det nødvendige personale til stede, ofte kun 1 kok, samt ejeren og samlever. Især de mange kinesiske selskaber (turister) kræver ikke ret meget personale. Serveringspersonale er der typisk et par timer i de travle perioder (kommer kl. 18.00 og går kl. 20.00). Udenfor disse travle perioder er det i stor udstrækning ejeren og samleveren, som betjener restaurantens gæster.
- Konkurrencen i den kinesiske restaurationsverden er meget stor i [by1] de sidste 3 år, hvilket bevirker at ejeren "sparer" på personalet.
- Ved kontrolbesøg den 22. maj 2019 kl. 16:30 konstaterede SKAT at der var 4 personer på arbejde. 3 ansatte og ejer [person1], hvilket er i tråd med førnævnte beregninger og argumenter fra undertegnede. Som dokumentation vedlægges kopi af dette kontrolbesøg. Kontrolbesøget viser at der på dette tidspunkt ikke var tjener tilstede, men alene køkkenpersonale samt ejer og dennes samlever.
- Skat har ikke taget hensyn til den redegørelse, jeg har udarbejdet for den kontante del af omsætningen og de justeringer, som Skat skal lave til deres beregninger.. De kontante indbetalinger fra kunderne er helt på linje med de observationer, som Danmarks nationalbank har lavet for denne type restauranter og denne type kunder.
- Det er nævnt til Skat, at ejeren har lavet daglige afstemninger af sin kasse og udelukkende bruger kontanter til enten udbetaling af løn til personale eller til indsættelse i banken.
- Skat har lavet flere beregninger angående åbningstider, månedlige omsætning og har bl.a. været ind på hvilke type mad der laves i forvejen og hvilke typer skal laves på bestilling. Jeg vil ikke kommentere disse bemærkninger, idet vi kommer ind på et fagligt område, hvor min klient, som er restauratør-uddannet, nok har mere forstand på.

Jeg må derfor holde fast på at ejeren af restaurationen har 100 % styr på sit personale og på det personalebehov til denne type restaurant og at han via lønsystemet har indberettet alle de timer til Skat hvor medarbejderne har været på arbejde.

Min klient har medtaget al omsætning på sit kasseapparat, såvel omsætning fra kunder i restauranten med kontanter og Dankort, som omsætning fra [virksomhed2] (dette er kun en meget lille del), samt fra Kinesiske rejseselskaber.

..."

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. halvår og 2. halvår 2017 på baggrund af udeholdt omsætning.

Retsgrundlaget

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode, til skatteforvaltningen, angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55, stk. 1, føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og kontrollen af merværdiafgiftens berigtigelse.

De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven. Det fremgår bl.a. heraf, at regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab, jf. bogføringsloven.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Hvis der konstateres sorte lønninger, kan den ikke registrerede lønudgift, fastsættes som manglende omsætning. Der henvises til SKM2013.185.ØLR.

Den konkrete sag

Landsskatteretten har i en sammenholdt afgørelse, afgørelses nr. 19-0078112, stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse om, at virksomheden har udbetalt yderligere løn end det, der er registeret, svarende til manglende lønafregning af 2.804,5 timer.

Landsskatteretten har i samme afgørelse fundet, at Skattestyrelsens skøn over en timeløn på 100 kr. er passende. Der er i afgørelsen lagt vægt på de indberetninger, der har været til eIndkomst, samt fremviste lønsedler fra personalet.

Landsskatteretten finder på denne baggrund, at virksomheden har udeholdt omsætning, svarende til den manglende indberettede lønindkomst på 280.450 kr. Landsskatteretten har lagt vægt på, at der er en indikation på udeholdt omsætning, når virksomheden ikke har indberettet alle løntimer, men har betalt sort løn. En udeholdt omsætning kan fastsættes ud fra et forsigtighedsprincip til den ikke- registrerede lønudgift. Der henvises til SKM2013.185.ØLR.

Landsskatteretten finder, at 108.300 kr. kan henføres til 1. halvår 2017 og 172.150 kr. kan henføres til 2. halvår 2017. Fordelingen er foretaget med udgangspunkt i en forholdsmæssig fordeling af manglende indberettede timer og indberettede timer til eIndkomst.

Landsskatteretten kan tiltræde Skattestyrelsens opgørelse af det manglende momstilsvar, der er fastsat til 27.075 kr. for 1. halvår 2017 og 43.037 kr. for 2. halvår 2017, svarende til 25 % af den udeholdte omsætning på i alt 280.450 kr. Retten har lagt vægt på, at løn er en udgift uden moms, hvorfor den udeholdte omsætning, der er beregnet ud fra den afholdte lønudgift, anses for at udgøre afgiftsgrundlaget.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse.