Kendelse af 26-07-2023 - indlagt i TaxCons database den 30-08-2023

Journalnr. 19-0077973

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioderne 2016

Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms

1.010.449 kr.

0 kr.

1.010.449 kr.

Faktiske oplysninger

Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1], blev ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, stiftet af [person1] den 16. november 2012 under branchekoden Engroshandel med kød og kødprodukter. Virksomheden drev tillige handel med kødprodukter fra en forretning [virksomhed2] beliggende [adresse1] i [by1].

Virksomheden har angivet 4.389.005 kr. i købsmoms for afgiftsperioderne i 2016.

Skattestyrelsen (tidligere SKAT) udtog virksomheden til momskontrol og varslede en momskontrol af virksomhedens regnskabsgrundlag og indkaldte relevant regnskabsmateriale for afgiftsperioden 1. januar 2016 – 31. december 2016. Skattestyrelsen meddelte virksomheden ved skrivelse af 20. april 2018, at de udvidede kontrollen til også at omfatte perioden 1. januar 2015 – 31. december 2016. Momskontrollen omfattede herefter perioden 1. januar 2015 – 31. december 2017, og Skattestyrelsen indkaldte i skrivelsen samtlige regnskabsmaterialer for indkomstårene 2015 og 2016.

Da Skattestyrelsen ikke havde modtaget det ønskede regnskabsmateriale, blev der den 9. juli 2018 udsendt forslag til afgørelse om skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret for indkomståret 2016. Virksomhedens tidligere revisor havde løbende indberettet nul-angivelser for hver enkelt momsperiode og først ved årsafslutningen via efterangivelser indberettet de korrekte momstal.

Virksomheden skiftede revisor i april 2018. Ifølge ny bogføring ændrede revisor salgsmoms til 4.723.273 kr. og købsmoms til 4.389.005 kr.

Den 14. december 2018 afhentede Skattestyrelsen et ringbind med virksomhedens regnskabsmateriale for 2016 hos virksomhedens revisor. Det fremgår af virksomhedens regnskab, at konto 1130 – Varekøb udviste en saldo på 17.142.363,02 kr., og at virksomhedens varelager udgjorde 95.000 kr.

Skattestyrelsen har på baggrund af vareforbruget på 17.132.363 kr. og en bruttoavanceprocent på 25,3 % skønnet virksomhedens salgsmoms til yderligere 1.010.449 kr.

En udsøgning for virksomhedens branche - 46 32 00 Engroshandel med kød og kødprodukter viser, at den gennemsnitlige bruttoavance for enkeltmandsvirksomheder, der driver engroshandel med kød, for 2016 udgjorde 25,3 %.

Det fremgår endvidere af Danmarks Statistik, at de gennemsnitlige bruttoavancer for slagterier udgør 28,3 %, engroshandel med føde-, drikke- og tobaksvarer udgør 16,2 %, supermarkeder og varehuse m.v. udgør 23,2 %, og specialbutikker med fødevarer udgør 41,3 %.

Virksomheden har ikke fremlagt yderligere materiale i forbindelse med klagen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt forhøjet virksomhedens salgsmoms med 1.010.449 kr. for afgiftsperioderne fra 1. januar 2016– 31. december 2016.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, efter momslovens § 4, stk. 1. Afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted jf. momslovens § 23).

Virksomheder, der er registreret efter momslovens §§ 47, 49, 51 eller 51 a, skal angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden.

Moms forfalder til betaling den 1. i den måned, hvor angivelsen skal indgives, og skal indbetales senest samtidig med angivelsesfristens udløb. Se opkrævningslovens § 2, stk. 4.

Virksomheden kan fratrække købsmomsen i momsopgørelsen på indkøb af varer og ydelser, der udelukkende bruges til virksomhedens leverancer, når leverancerne ikke er fritaget for afgift efter momslovens § 13. Reglerne om fradragsret for købsmoms står i momslovens §§ 37 - 42.

Det er en betingelse for at få fradrag for købsmoms, at virksomheden kan fremlægge dokumentation herfor i form af korrekte fakturaer. Reglerne står i momslovens § 37 og momsbekendtgørelsens§ 82.

Efter momslovens § 55, skal registrerede virksomheder føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for Skattestyrelsens kontrol med afgiftens berigtigelse.

Registrerede virksomheder skal efter momslovens § 74, stk. 4, udlevere regnskabsmaterialet til Skattestyrelsen, når Skattestyrelsen anmoder herom.

Kan størrelsen af det tilsvar som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhe dens regnskaber, kan Skattestyrelsen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Som det fremgår under afsnittet om "faktiske forhold", har vi gentagne gange rykket for virksomhedens regnskabsmateriale for 2016.

Efter aftale med virksomhedens revisor, afhentede Skattestyrelsen den 14. december 2018 virksomhedens kontospecifikationer og originale bogføringsbilag for perioden 1/1 til 31/12 2016, hos virksomhedens revisor. Virksomhedens revisor har gennem sin bogføring ændret virksomhedens momstilsvar for 2016.

Ved den nye bogføring, er virksomhedens momstilsvar korrigeret som følger:

Periode: 2016

Angivet pr. 17.12.2018

Bogført

Korrigeret ved efterangivelser den 18.12.2018

Salgsmoms

4.360.794

4.723.273

362.479

Købsmoms

4.140.736

4.389.005

248.269

Momstilsvar

220.058

334.268

114.210

Det fremgår tillige af regnskabsmaterialet, at virksomheden for perioden dagligt har modtaget større kontante indbetalinger og foretaget større kontante udbetalinger, hvorfor du burde have foretaget en daglig kasseafstemning for at sikre fuldstændigheden i regnskabet.

Regnskabet skal være udarbejdet på grund af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og af bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 til momsloven.

Da du ikke har foretaget en effektiv daglig kasseafstemning og denne ikke kan rekonstrueres, anses regnskabsgrundlaget for 2016 for fejlbehæftet, da der ingen sikkerhed haves for regnskabets fuldstændighed. Endvidere anses den bogførte bruttoavance for at være væsentlig lavere end hvad den gennemsnitlige bruttoavance udgør for den pågældende branche.

Der er derfor grundlag for at tilsidesætte det nye årsregnskab for 2016, som revisor har udarbejdet i december 2018, alene af denne grund. Der henvises herved til Skattestyrelsens Juridiske vejledning under afsnit A.B.5.3.

Kan størrelsen af det tilsvar som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan Skattestyrelsen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Det bemærkes, at Østre Landsret ved dom af 19. marts 2009 (offentliggjort som SKM2009. 266.ØLR) har stadfæstet den ved SKM2008.413.BR offentliggjorte byretsdom, hvor byretten godkender skattemyndighedernes skønnede bruttoavance for 3 halalslagterforretninger drevet af skatteyder. For indkomstårene 2001, 2002 og 2003 tilsidesatte skattemyndighederne skatteyderens regnskabsgrundlag og forhøjede skatteyderens bruttoavance fra ca. 25 % til 30 %. Det fremgår endvidere af dommen, at den skønnede bruttoavance er sat i underkanten af hvad avancen er hos lignende slagterforretninger.

Virksomhedens revisor har opgjort virksomhedens bruttoavance til 9,36 % for 2016, hvilket efter Skattestyrelsens opfattelse er væsentlig under branchegennemsnittet for lignede virksomheder i samme branche.

Skattestyrelsen har foretaget en udsøgning for branchen der viser, at den gennemsnitlige bruttoavance for tilsvarende virksomheder for 2016 har udgjort 25,3 %, jf. vedlagte bilag 1.

Endvidere bemærkes, at virksomheden for 2016 tillige har drevet handel med kødprodukter fra en forretning beliggende på adressen:

[virksomhed2], [adresse1], [by1].

Skattestyrelsen er bekendt med, at bruttoavancen ved detailsalg er højre end ved engroshandel. Men Skattestyrelsen har valgt at foretage et forsigtigt skøn af virksomhedens bruttoavance, og benytter derfor den gennemsnitlig beregnede bruttoavance for engrossalg med kød på 25,3 % for 2016.

Angående virksomhedens købsmoms, lægger vi til grund, at virksomheden har haft en 100 % momsfradragsberettiget aktivitet for perioden, svarende til grundlaget for den købsmoms der er angivet for ovennævnte perioder. Derfor ændrer vi ikke på den angivne købsmoms for de omhandlende perioder. Der henvises herved til momslovens § 37 stk. 1 og 2, og § 56 stk. 3.

På grund af overnævnte forhold, fastsætter Skattestyrelsen virksomhedens salgsmoms skønsmæssigt. Grundlaget herfor er en gennemsnitlig bruttoavance for 2016 på 25,3 % for alle virksomheder med branche nr.: 46 32 00, der driver engroshandel med kød jf. vedlagte bilag 1).

Skønnet salgsmoms er beregnet på grundlag af følgende:

Der tages udgangspunkt i det bogførte vareforbrug for regnskabs- og indkomståret 2016 på kr.

17.132.363 (varekøb kr. 17.142.363 reguleret for stigning i lagerbeholdning på kr. 10.000).

Når den gennemsnitlige bruttoavance skal udgøre 25,3 % kan virksomhedens omsætning opgøres til at skulle udgøre kr. 22.934.890 (kr. 17.132.363 I 0,747), hvorved der opnås et dækningsbidrag på kr. 5.802.527 (kr. 22.934.890 - 17.132.363).

Dækningsbidraget på 5.802.527 giver en bruttoavance på 25,3 % (kr. 5.802.527 I 22.934.890) *100.

Virksomhedens salgsmoms for 2016 kan således skønsmæssigt ansættes til kr. 5.733.722 svarende til 25 % af det skønnede varesalg for perioden (22.934.890 x 0,25 = 5.733.722).

Vi foreslår derfor at ændre virksomhedens momsangivelser for 2016 således:

Periode: 2016

Angivet

Skønnet

Korrektion

Salgsmoms

4.723.273

5.733.722

1.010.449

Købsmoms

4.389.005

4.389.005

0

Momstilsvar

334.268

1.344.717

1.010.449

Resultatet er, at vi foreslår, at virksomhedens momstilsvar for regnskabsåret 2016 skal ændres fra 334.268 til 1.344.717 kr.

Virksomhedens revisor har gennem sin bogføring ændret virksomhedens resultat for 2016. Endvidere har Skattestyrelsen skønnet en korrekt omsætning og derved forhøjet virksomhedens resultat for 2016. På ovenstående baggrund, skal du vurdere, hvorvidt disse ændringer bevirker, at din skattepligtige indkomst for det pågældende indkomstår skal ændres.

Når Skattestyrelsen har truffet en endelig afgørelse i momssagen, skal du i så fald senest den 1. maj 2020 Gf. fristen i skatteforvaltningslovens § 26 stk. 2), indsende en skriftlig anmodning til Skattestyrelsen, hvor du anmoder om at få genoptaget din skatteansættelse for indkomståret 2016.

Skattestyrelsens endelige afgørelse

Ved en gennemgang af regnskabsmaterialet for 2016 har Skattestyrelsen konstateret, at virksomheden ikke har foretaget og ført et afstemt kasseregnskab.

Det fremgår tillige af regnskabsmaterialet, at virksomheden for perioden dagligt har modtaget større kontante indbetalinger og foretaget større kontante udbetalinger, hvorfor virksomheden burde have foretaget en daglig kasseafstemning for at sikre fuldstændigheden i regnskabet.

Virksomhedens regnskabsførelse for 2016 er fejlbehæftet og opfylder ikke kravene i bogføringsloven og mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder. Virksomhedens regnskabsgrundlag udviser samtidig en unormal lav bruttoavance for 2016, når denne sammenholdes med branchens gennemsnitlige bruttoavanceprocent for 2016. Derfor tilsidesætter vi virksomhedens regnskabs grundlag og forhøjer virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Virksomheden [virksomhed1], v/[person1], er registreret med branchenummer 46 32 00 "Engroshandel med kød og kødprodukter". Vi har foretaget en udsøgning for branchenummer 46 32 00 der viser, at den gennemsnitlige bruttoavance for tilsvarende virksomheder for 2016 har udgjort 25,3 % jf. bilag 1 til vores forslag til afgørelse af 25. marts 2019). Bruttoavancen udgør i henhold til virksomhedens årsregnskab for 2016 kun 9,36 %.

Branchen (46 32 00) omfatter engroshandel med kød og kødprodukter fra både vildt og opdrættede dyr og fjerkræ. Virksomheder der beskæftiger sig med forarbejdning af kød, har en anden branchekode. Der kan f.eks. henvises til branchekode 10 11 90 og branchekode 10 13 00, hvor der foretages forarbejdning af kødprodukter.

Bruttoavancen på 25,3 % er et gennemsnit af de bruttoavancer der kan beregnes for de virksomheder der er registreret med branchekode 46 32 00. Udsøgningen tager udgangspunkt i de regnskabsoplysninger som disse virksomheder har indberettet til Skattestyrelsen for indkomståret 2016 (Business Intelligence udsøgning). Tallene skifter derfor fra år til år.

Det er derfor vores opfattelse, at de virksomheder der indgår i udsøgningen og beregningen af den anvendte gennemsnitlige bruttoavance på 25,3 %, som udgangspunkt har samme grad af produktforarbejdning som den der foretages hos [virksomhed1], v/[person1] og vi kan derfor ikke anerkende, at der skulle nogen forskel herpå.

Når virksomhedens regnskaber ikke er egnede som grundlag for en opgørelse af det momstilsvar som virksomheden skal angive, kan Skattestyrelsen foretage en skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret, jf. opkrævningslovens § 5 stk. 2. I mangel af en effektiv daglig kasseafstemning, der kunne have sikret regnskabernes fuldstændighed og en mere normal bruttoavance, kan Skattestyrelsen derfor med hjemmel i opkrævningslovens § 5 stk. 2 ansætte virksomhedens momstilsvar for 2016 skønsmæssigt.

Domstolspraksis viser, at skattemyndighederne kan tilsidesætte et regnskabsgrundlag og ansætte den skattepligtige indkomst og momstilsvaret skønsmæssigt, når der ikke er foretaget effektive daglige kasseafstemninger og virksomhedens bruttoavance er unormal lav i forhold til bruttoavancen for lignende virksomheder inden for samme branche. Ud over de 2 domme (SKM2009.266.ØLR og SKM2008.413.BR) som er nævnt i vores forslag til afgørelse af 25. marts 2019 kan nævnes, at Østre Landsret ved dom offentliggjort ved SKM2011.459.ØLR anerkender, at skattemyndighederne

kan tilsidesætte en skatteyders regnskabsgrundlag og ansætte skatteyderens omsætning og momstilsvar skønsmæssigt, idet der ikke er foretaget effektive daglige kasseafstemninger. Ved

SKM2015.183.BR har byretten godkendt, at skattemyndighederne tilsidesatte en frisørvirksomheds regnskabsgrundlag og forhøjede virksomhedens omsætning skønsmæssigt, idet regnskaberne bl.a. ikke var udarbejdet på baggrund af et afstemt kasseregnskab. De skønsmæssige forhøjelser blev foretaget på baggrund af oplysninger om virksomhedens vareforbrug og om branchens gennemsnit lige bruttoavanceprocent, hvilket ligeledes er tilfældet i Vestre Landsrets dom som er offentliggjort som SKM2004.367.VLR.

...”

Skattestyrelsen har i udtalelse af 19. september 2019 anført følgende:

”...

Skattestyrelsens bemærkninger til de anbringender som [person2] har anført i klagen til Skatteankestyrelsen, jf. sagsnr. 19-0077973.

Da virksomhedens repræsentant, [person2], ses at have anført bemærkninger til sagen, har vi følgende kommentarer hertil:

Ved en gennemgang af regnskabsmaterialet for 2016 har Skattestyrelsen konstateret, at virksomheden ikke har foretaget en effektiv afstemning af sit kasseregnskab. Det fremgår af revisors nye bogføring for 2016, at bogføringen på konto nr. 15070 ”Kasse beholdning” har en primo saldo på kr. 5.760 og en saldo den 31. december 2016 på kr. -1.683,748 forinden kassebeholdningen udlignes til kr. 9.774, 81.

Det fremgår tillige af regnskabsmaterialet, at virksomheden for perioden dagligt har modtaget større kontante indbetalinger og foretaget større kontante udbetalinger, hvorfor virksomheden burde have foretaget en daglig kasseafstemning for at sikre fuldstændigheden i regnskabet.

Virksomhedens regnskabsførelse for 2016 er fejlbehæftet og opfylder ikke kravene i bogføringsloven og mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder. Virksomhedens regnskabsgrundlag udviser samtidig en unormal lav bruttoavance for 2016, når denne sammenholdes med branchens gennemsnitlige bruttoavanceprocent for 2016. Derfor tilsidesætter vi virksomhedens regnskabsgrundlag og forhøjer virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Når virksomhedens regnskaber ikke er egnede som grundlag for en opgørelse af det momstilsvar som virksomheden skal angive, kan Skattestyrelsen foretage en skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret, jf. opkrævningslovens § 5 stk. 2. I mangel af en effektiv daglig kasseafstemning, der kunne have sikret regnskabernes fuldstændighed og en mere normal bruttoavance, kan Skattestyrelsen derfor med hjemmel i opkrævningslovens § 5 stk. 2 ansætte virksomhedens momstilsvar for 2016 skønsmæssigt.

Domstolspraksis viser, at skattemyndighederne kan tilsidesætte et regnskabsgrundlag og ansætte den skattepligtige indkomst og momstilsvaret skønsmæssigt, når der ikke er foretaget effektive daglige kasseafstemninger og virksomhedens bruttoavance er unormal lav i forhold til bruttoavancen for lignende virksomheder inden for samme branche. Ud over de 2 domme (SKM2009.266.ØLR og SKM2008.413.BR) som er nævnt i vores afgørelse af 13. februar 2019 kan nævnes, at Østre Landsret ved dom offentliggjort ved SKM2011.459.ØLR anerkender, at skattemyndighederne kan tilsidesætte en skatteyders regnskabsgrundlag og ansætte skatteyderens omsætning og momstilsvar skønsmæssigt, idet der ikke er foretaget effektive daglige kasseafstemninger. Ved SKM2015.183.BR har byretten godkendt, at skattemyndighederne tilsidesatte en frisørvirksomheds regnskabsgrundlag og forhøjede virksomhedens omsætning skønsmæssigt, idet regnskaberne bl.a. ikke var udarbejdet på baggrund af et afstemt kasseregnskab. De skønsmæssige forhøjelser blev foretaget på baggrund af oplysninger om virksomhedens vareforbrug og om branchens gennemsnitlige bruttoavanceprocent, hvilket ligeledes er tilfældet i Vestre Landsrets dom som er offentliggjort som SKM2004.367.VLR.

Virksomheden [virksomhed1], v/[person1], er registreret med branchenummer 46 32 00 ”Engroshandel med kød og kødprodukter”. Vi har foretaget en udsøgning for branchenummer 46 32 00 der viser, at den gennemsnitlige bruttoavance for tilsvarende virksomheder for 2016 har udgjort 25,3 % (jf. bilag 1 til vores afgørelse af 12. juni 2019). Bruttoavancen udgør i henhold til virksomhedens årsregnskab for 2016 kun 9,36 %.

Branchen (46 32 00) omfatter engroshandel med kød og kødprodukter fra både vildt og opdrættede dyr og fjerkræ. Virksomheder der beskæftiger sig med forarbejdning af kød, har en anden branchekode. Der kan f.eks. henvises til branchekode 10 11 90 og branchekode 10 13 00, hvor der foretages forarbejdning af kødprodukter.

Bruttoavancen på 25,3 % er et gennemsnit af de bruttoavancer der kan beregnes for de virksomheder der er registreret med branchekode 46 32 00. Udsøgningen tager udgangspunkt i de regnskabsoplysninger som disse virksomheder har indberettet til Skattestyrelsen for indkomståret 2016 (Business Intelligence udsøgning). Tallene skifter derfor fra år til år. På baggrund af virksomhedernes indberetninger for 2016 kan der f.eks. beregnes en gennemsnitlig bruttoavance på 24,2 %.

Det er derfor vores opfattelse, at de virksomheder der indgår i udsøgningen og beregningen af den anvendte gennemsnitlige bruttoavance på 25,3 %, som udgangspunkt har samme grad af produktforarbejdning som den der foretages hos [virksomhed1], v/[person1] og vi kan derfor ikke anerkende, at der skulle nogen forskel herpå.

...”

Klagerens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at den skønsmæssige forhøjelse af afgiftstilsvaret for afgiftsperioderne i 2016 på 1.010.449 kr. nedsættes til 0 kr.

Virksomhedens repræsentant har i klagen som begrundelse for påstanden anført følgende:

”...

PÅSTANDE:

Principalt:

Klagerens momstilsvar for momsperioden 1. januar 2016 – 31. december 2016, indkomståret 2016, nedsættes med kr. 1.010.449.

Subsidiært:

Klagerens momstilsvar for momsperioden 1. januar 2016 – 31. december 2016, indkomståret 2016, nedsættes med et mindre beløb end kr. 1.010.449.

1. Sagsfremstilling

Klageren har drevet engros-virksomhed med køb/salg af kød via virksomheden [virksomhed1], CVR.nr. [...1] fra adressen [adresse2], [by2].

Klageren sælger hovedsageligt uforarbejdet kød, dvs. at klagerens virksomhed hovedsageligt ikke bearbejder kødet, som klageren indkøber og sælger videre, hvilket har væsentlig betydning for klagerens bruttoavance, da det er klart, at bruttoavancen bliver mindre for en virksomhed, der ikke bearbejder kødet.

Klagerens bruttoavanceprocent udgør derfor alene 9,36 % for indkomståret 2016, perioden 1. januar 2016 – 31. december 2016.

Skattestyrelsen har oplyst, at ifølge branche-statistikken for branchekode 46 32 00, udgør den gennemsnitlige bruttoavanceprocent 25,3 %, og Skatteankestyrelsen har i afgørelsen i bilag 1 opgjort klagerens momstilsvar på grundlag af en omsætning/salg fastsat ud fra en bruttoavanceprocent 25,3 %.

Der er således stor uenighed mellem klageren og Skattestyrelsen omkring klagerens bruttoavanceprocent, hvilket nødvendiggør indgivelse af klagen i sagen, da Skattestyrelsen mener at bruttoavanceprocenten udgør 25,3 %, mens klageren mener, at den skal udgøre 9,36 %.

2. Anbringender

Til støtte for de nedlagte påstande for momsperioden 1. januar 2016 – 31. december 2016, indkomståret 2016, gøres følgende anbringender gældende:

at klagerens bruttoavanceprocent for momsperioden 1. januar 2016 – 31. december 2016, indkomståret 2016, udgør 9,36 %,

at klagerens momstilsvar er beregnet af Skattestyrelsen på grundlag af en bruttoavanceprocent på 25,3 %, hvilket således er 15,94 % for højt i forhold til klagerens opgørelse af virksomhedens bruttoavanceprocent,

at Skattestyrelsens anvendelse af Danmarks Statistiks gennemsntlige bruttoavanceprocent på 25,3 % er fejlagtig, da den gennemsnitlige bruttoavanceprocent jo har medtaget – og fejlagtigt er opgjort efter - både virksomheder med en meget høj bruttoavanceprocent som følge af, at disse virksomheder foretager bearbejdning af kødet, der medfører en større værditilvækst på kødet, og dermed en højere salgspris for kødet, samt virksomheder der ikke foretager nogen væsentlig bearbejdning af kødet, og dermed har en lavere bruttoavanceprocent,

at det således alene er de virksomheder der ikke foretager nogen væsentlig bearbejdning, om nogen, af kødet, der er relevante til beregning af et brancegennemsnit, da det er klart, at der er væsentlig forskel i opgørelsen af en bruttoavanceprocent for virksomheder, der foretager bearbejdning af kødet i forhold til virksomheder, der ikke foretager bearbejdning af kødet, og det er således alene virksomheder der ikke foretager nogen væsentlig bearbejdning af kødet, der er relevante som sammenligningsgrundlag for klagerens virksomhed,

at klageren anmoder om afholdelse af syn og skøn, hvilket syn og skøn skal besvare spørgsmålet om, hvilken bruttoavanceprocent er sædvanlig for en virksomhed som klagerens, der ikke bearbejder kødet,

at det er væsentligt, at klageren jo har netop har en rimelig og sandsynlig bruttoavanceprocent på 9,36 % ved opgørelsen af klagerens momstilsvar, hvilket både henset til, at der er tale om videresalg af uforbearbejdet kød, samt henset til konkurrencesituationen på dette marked, er en både en rimelig og sandsynlig bruttoavanceprocent,

at klagerens hovedsageligt indkøber og videresælger kød uforarbejdet, hvilket har væsentlig betydning i relation til, hvor stor virksomhedens bruttoavanceprocent er og kan være, da det er klart, at et direkte videresalg af uforarbejdet kød, hvor klageren ikke tilfører nogen værditilvækst for kødet i form af bearbejdning af kødet, medfører, at klagerens bruttoavanceprocent er væsentligt lavere end virksomheder der bearbejder kødet forinden videresalget,

at klageren samtidigt opererer i et marked præget af en hård konkurrencemæssig situation, da der er mange udbydere af uforarbejdet kød til videresalg, hvilket selvsagt også presser bruttoavanceprocenten nedad,

at klagerens bruttoavanceprocent derfor skal fastsættes til 9,36 % for momsperioden 1. januar 2016 – 31. december 2016, som klageren har opgjort klagerens bruttoavanceprocent til at være,

at det er klagerens opfattelse, at Skatteankestyrelsen ikke skønsmæssigt kan opgøre klagerens bruttoavanceprocent ved at avende Opkrævningslovens § 5, stk. 2, da Opkrævningslovens § 5, stk. 2 efter klagerens opfattelse ikke finder anvendelse i nærværende sag, da klageren jo netop har betalt en revisor for at bogføre og opstille hele klagerens regnskab, herunder momsopgørelserne for momsperioden 1. januar – 31. december 2016, hvilket klagerens revisor har gjort, og dette udviser jo netop en rimelig bruttoavanceprocent på 9,36 %,

at det er klagerens opfattelse, at klageren har indberettet og angivet momtilsvaret korrekt i henhold til Momslovens §§ 55 – 57, samt Momslovens §§ 4 og 37, via revisor i henhold til den af revisor foretagne bogføring og opstillede regnskab for klagerens virksomhed, der indebærer et momstilsvar for indkomståret 2016, der er kr. 1.010.449 mindre end det momstilsvar, som Skattestyrelsen har opgjort i bilag 1.

...”

Der blev den 15. marts 2023 afholdt kontormøde med virksomhedens repræsentant. Repræsentanten gennemgik de fremsendte anbringender. Repræsentanten anførte, at Skattestyrelsen ikke havde taget højde for, at virksomheden var opstartet i 2012 og således en nystartet virksomhed. Alene af den grund anførte repræsentanten, at den skønnede gennemsnitlig bruttoavance ikke var korrekt.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har anvendt en skønnet gennemsnitlig bruttoavanceprocent på 25,3 % og foretaget en skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens salgsmoms med 1.010.449 kr. i afgiftsperioderne fra 1. januar 2016 – 31. december 2016.

Retsgrundlaget

Det følger af momslovens § 3, at afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Af momslovens § 4, stk. 1, fremgår det desuden, at der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne baggrund for opgørelse af og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55. Regnskaber skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Kravene til regnskaber fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og mindstekravbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2 (lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016).

Momslovens kapitel 12 opregner den gruppe af personer, der er forpligtet til eller frivilligt kan lade sig registrere for moms. Som hovedregel omfatter registreringspligten afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, jf. momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt.

Virksomheder skal for hver afgiftsperiode angive størrelsen af ud- og indgående afgift m.v., jf. momslovens § 56, stk. 1:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift. Forskellen mellem den udgående og den indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Afgiftstilsvaret afregnes efter reglerne i kapitel 15 samt lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. Hvis den indgående afgift for en afgiftsperiode overstiger den udgående afgift for samme periode, får virksomheden forskellen godtgjort efter reglerne i § 12 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.”

Der fremgår følgende af momslovens § 57, stk. 1, vedrørende angivelse af moms:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21 d eller § 34 er fritaget for afgift. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for angivelsen.”

Landsskatterettens bemærkninger

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte virksomhedens regnskabsgrundlag. Der er lagt vægt på, at virksomheden ikke løbende har bogført og afstemt kasseregnskabet, da det af bogføringen fremgår, at kassebeholdningen har været negativ. Der er således ikke foretaget effektiv afstemning, og kravene til regnskabsgrundlaget er herefter ikke opfyldt. Virksomhedens regnskabsmateriale har været ufyldestgørende og kan derfor ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af momstilsvaret. Effektive kasseafstemninger kan ikke rekonstrueres.

Virksomhedens bogførte bruttoavance er opgjort til 9,36 %, og bruttoavancen for enkeltmandsvirksomheder, der driver engroshandel med kød, udgør ifølge en udsøgning på virksomhedens branchekode 25,3 %. De gennemsnitlige bruttoavancer for slagterier udgør i henhold til Danmarks Statistik 28,3 %, engroshandel med føde-, drikke- og tobaksvarer udgør 16,2 %, supermarkeder og varehuse m.v. udgør 23,2 %, og specialbutikker med fødevarer udgør 41,3 %.

Den bogførte bruttoavance er væsentlig lavere end den gennemsnitlige bruttoavance for virksomhedens branche, og idet Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte virksomhedens regnskab og dermed også den bogførte bruttoavance, finder retten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at skønne virksomhedens salgsmoms på baggrund af en gennemsnitlige bruttoavance for virksomhedens branche og virksomhedens bogførte varekøb, som udgjorde 17.142.363,02 kr. i indkomståret 2016.

Med en bruttoavance på 25,3 % har virksomheden haft en omsætning på 22.934.890 kr. og en skønnet salgsmoms på 5.733.722 kr., hvilket medfører en forhøjelse på 1.010.449 kr. i forhold til virksomhedens indberettede salgsmoms på 4.723.273 kr.

Det er uden betydning, at virksomheden har betalt en revisor for at sørge for bogføring og udarbejdelse af regnskab og momsindberetninger.

Der er ikke fremlagt dokumentation for fejl ved den statistik, som Skattestyrelsen har anvendt til brug for den skønsmæssige ansættelse. Virksomheden har ikke godtgjort, at virksomheden har en anden grad af produktforarbejdning end de sammenlignelige virksomheder i udsøgningen, og virksomheden har dermed ikke godtgjort, at Skattestyrelsens skøn er forkert eller beror på fejlagtige oplysninger.

Landsskatteretten finder, at den anvendte bruttoavanceprocent på 25,3 % ikke er for høj.

Landsskatteretten finder herefter, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2016 og stadfæster herefter den af Skattestyrelsen skønsmæssige opgjorte yderligere salgsmoms på 1.010.449 kr.