Kendelse af 08-11-2023 - indlagt i TaxCons database den 06-12-2023

Journalnr. 19-0077681

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Er betingelserne for at anvende brugtmomsordningen opfyldt?

Nej

Ja

Stadfæstelse

Skønsmæssig forhøjelse af afgiftstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2016 – 31. december 2016

936.624 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Skønsmæssig forhøjelse af afgiftstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2017 – 31. december 2017

2.020.605 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Virksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1] har været registreret siden den 1. juni 1988. Virksomheden køber og sælger brugte luksusure. [person1] (herefter benævnt indehaveren) er ejer af virksomheden.

Virksomheden har angivet moms kvartalsvis. Virksomheden har indsendt sine momsangivelser for perioden 1. januar 2016 – 30. september 2017. Virksomheden har ikke indsendt momsangivelse for 4. kvartal 2017.

Udgående moms

Virksomheden har angivet udgående moms således:

1. kvartal 2016

31.174 kr.

2. kvartal 2016

100.547 kr.

3. kvartal 2016

12.491 kr.

4. kvartal 2016

20.855 kr.

2016 i alt

165.067 kr.

1. kvartal 2017

32.980 kr.

2. kvartal 2017

81.932 kr.

3. kvartal 2017

52.948 kr.

4. kvartal 2017

Ikke angivet

2017 i alt

167.860 kr.

Skattestyrelsen har den 2. januar 2019 bedt virksomheden om at fremsende momsregnskab med tilhørende regnskabsbilag. Der er ikke modtaget noget materiale for afgiftsperioden. Der er sendt rykker den 13. februar 2019.

Skattestyrelsen har indhentet og modtaget bankkontoudskrifter vedrørende indehaverens konti fra [finans1] og [finans2]. Bankkontoudskrifterne er modtaget fra bankerne henholdsvis den 20. marts 2019 og 2. maj 2019.

Skattestyrelsen har på baggrund af posteringstekst, handelsoplysninger og beløb på de fremsendte bankkontoudskrifter opgjort virksomhedens omsætning på baggrund af konstaterede indsætninger. Skattestyrelsen har i et bilag til den påklagede afgørelse specificeret, hvilke indsætninger de har anset for omsætning og udgående moms i virksomheden. Skønnet er udarbejdet primært på baggrund af indsætninger på konto [...19] i [finans1], men også nogle få indsætninger på konto nr. [...26] i [finans1] og på konto nr. [...82] i [finans1].

Nedenfor er et eksempel på indsætninger, tekst og dato, der fremgår af bankoplysninger for januar måned, indsat på bankkonto [...19], og som er medtaget i Skattestyrelsens skøn:

Dato

Beløb

Posteringstekst

Handelsoplysninger

5. januar 2016

20.000 kr.

[...] [person2]

Rolex Submariner

6. januar 2016

115.000 kr.

[...] [person3] (...)

Rolex Day Date 40

7. januar 2016

5.000 kr.

[...] [person4]

Panerai PAM 104

8. januar 2016

16.700 kr.

[person5] (...)

12. januar 2016

49.200 kr.

[...] [person2]

Rolex Submariner

13. januar 2016

33.800 kr.

[...] [person4]

Panerei PAM 104

På baggrund af indsætningerne har Skattestyrelsen beregnet den udgående moms for virksomheden, svarende til 20 % af de konstaterede indsætninger, jf. bilag 1 til Skattestyrelsens afgørelse. Salgsmomsen er opgjort således:

Tekst

Indsætninger

Udgående moms (20 %)

1. kvartal 2016

1.025.800 kr.

205.160 kr.

2. kvartal 2016

1.027.600 kr.

205.520 kr.

3. kvartal 2016

678.800 kr.

135.760 kr.*

4. kvartal 2016

2.098.050 kr.

419.610 kr.

2016 indsætninger i alt

4.830.250 kr.

966.050 kr.

*+Erhvervelsesmoms (anset for privat køb)

3.746 kr.

I alt udgående moms

969.796 kr.

1. kvartal 2017

2.237.315 kr.

447.463 kr.

2. kvartal 2017

2.594.455 kr.

518.891 kr.

3. kvartal 2017

2.567.395 kr.

513.479 kr.

4. kvartal 2017

2.797.665 kr.

559.533 kr.

2017 indsætninger i alt

10.196.830 kr.

2.039.366 kr.

Skattestyrelsen har forhøjet den udgående moms med 804.729 kr. for afgiftsperioden i indkomståret 2016, (969.796 kr. – 165.067 kr.) og 1.871.506 kr. for indkomståret 2017 (2.039.366 kr. – 167.860 kr.).

Erhvervelsesmoms

Ifølge Skattestyrelsens afgørelse er der gennem en årrække foretaget indberetninger til virksomhedens CVR-nummer via VIES systemet. Indberetningerne er udtryk for, at virksomheder inden for EU har solgt varer til virksomheden, og at dette er gjort som ”EU-handel uden moms”. Indberetningerne udgør i alt knap 13,5 mio. kr.

Skattestyrelsen har konstateret, at den tyske virksomhed [virksomhed2] GmbH i 3. kvartal 2016 har indberettet momsfrit EU salg til virksomhedens CVR-nummer. Det indberettede beløb udgør 14.935 kr. Fra konto [...19] i [finans1] er der den 16. september 2016 betalt 14.985,33 kr. med teksten ”[virksomhed2]”.

Virksomheden [virksomhed2] GmbH er ifølge en søgning på nettet en virksomhed inden for bilbranchen.

Skattestyrelsen har på baggrund heraf beregnet erhvervelsesmoms med 25 % af 14.985 kr., i alt 3.746 kr. Der er ikke givet fradrag for den pålagte moms efter momslovens § 37, stk. 2, nr. 2.

Indgående moms

Virksomheden har angivet indgående moms således:

1. kvartal 2016

23.481 kr.

2. kvartal 2016

85.926 kr.

3. kvartal 2016

8.133 kr.

4. kvartal 2016

14.355 kr.

2016 i alt

131.895 kr.

1. kvartal 2017

41.702 kr.

2. kvartal 2017

67.927 kr.

3. kvartal 2017

39.470 kr.

4. kvartal 2017

Ikke angivet

2017 i alt

149.099 kr.

Virksomheden har ikke fremsendt bilag for afholdte udgifter i virksomheden. Skattestyrelsen har ikke godkendt et skønsmæssigt momsfradrag for indgående afgift.

Skattestyrelsen har som konsekvens heraf nedsat den indgående moms, der er angivet af virksomheden på i alt 131.895 kr. for afgiftsperioden i indkomståret 2016 og 149.099 kr. for afgiftsperioden i indkomståret 2017, til 0 kr.

Skatteankestyrelsen har i brev af 11. august 2023 bedt virksomheden/indehaveren om at fremsende momsregnskab og regnskabsmateriale samt købs og salgs-bilag for perioden.

Specifikationen af de indsætninger, som Skattestyrelsen har medtaget som indtjening i virksomheden og grundlaget for den udgående afgift, har været sendt til indehaveren og virksomheden sammen med dette brev. Skatteankestyrelsen har i den forbindelse bedt indehaveren af virksomheden om at dokumentere, hvis der er indsætninger, der ikke vedrører virksomheden.

Der er i brevet også tilbudt et møde med indehaveren. Indehaveren har ikke reageret på dette brev.

Landsskatteretten har i afgørelse af 15. december 2022 med sagsnummer [sag1] truffet afgørelse for afgiftsperioden i indkomstårene 2012-2015. Her kom Landsskatteretten frem til, at betingelserne for at anvende brugtmomsordningen ikke var opfyldt. Den skønsmæssige opgørelse af afgiftstilsvaret blev opgjort skønsmæssigt på baggrund af indsætninger.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 936.624 kr. for indkomståret 2016, svarende til yderligere 804.729 kr. i udgående moms og 131.895 kr. vedrørende ikke godkendt indgående moms.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 2.020.605 kr. for indkomståret 2017, svarende til yderligere 1.871.506 kr. i udgående moms og 149.099 kr. vedrørende ikke godkendt indgående moms.

Skattestyrelsen har begrundet afgørelsen med følgende:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har bedt dig om at indsende dit regnskab og medfølgende regnskabsbilag. Du har ikke reageret, hvorfor vi har indhentet dine kontoudskrifter hos [finans1] og [finans2].

På baggrund af en gennemgang af dine kontoudskrifter har vi opgjort dit skattemæssige resultat på baggrund af et skøn.

Vi skal i den forbindelse henvise til tidligere fremsendte bilag 2, som er en specifikation over, hvilke posteringer på dine bankkonti, som vi har inddraget i vores opgørelse af virksomhedens indtægter og udgifter.

Med udgangspunkt i dine kontoudskrifter har vi opgjort virksomhedens skattemæssige resultat til at udgøre:

2016

Omsætning 4.830.250 kr.

Moms af omsætning -966.050 kr.

Erhvervelsesmoms på privat indkøbte varer -3.746 kr.

Udgifter -4.239.504 kr.

Skattemæssigt resultat -379.050 kr.

Selvangivet 68.245 kr.

Ændring -447.295 kr.

2017

Omsætning 10.196.839 kr.

Moms af omsætning -2.039.367 kr.

Udgifter -9.534.007 kr.

Skattemæssigt resultat -1.376.535 kr.

Selvangivet 227.767 kr.

Ændring -1.604.302 kr.

Underskud af erhvervsmæssig virksomhed er fradragsberettiget efter reglerne i statsskattelovens § 6. Virksomhedens skattemæssige fradrag for momsen, begrundes under nedenstående punkt 2.

(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Virksomhedens anvendelse af reglerne i brugtmomsordningen

Vi har bedt virksomheden om at fremsende sit momsregnskab med tilhørende regnskabsbilag.

Da virksomheden anvender reglerne om brugtmoms efter momslovens § 69, skal virksomheden også dokumentere overfor skatteforvaltningen, at betingelserne for anvendelse af brugtmomsordningen er opfyldt.

Betingelserne for anvendelse af brugtmomsordningen er:

Sælger skal være videreforhandler.
Der må ikke være opkrævet moms ved købet.
Varen skal være leveret til virksomheden efter 1. juli 1994.
Varen skal være omfattet af definitionen af brugte varer, kunstgenstande, samlerobjekter eller antikviteter i momslovens § 69, stk. 3-6.
Sælger må ikke påføre momsbeløb på fakturaen eller andre oplysninger, som momsbeløbets størrelse kan beregnes ud fra.
Sælger skal opfylde særlige faktura og –regnskabskrav efter momslovens § 70, stk. 4, som beskrevet i den juridiske vejledning afsnit D.A.18.6. Faktura- og regnskabskravene findes i momsbekendtgørelsens §§ 116-117.

Det er en betingelse for at anvende brugtmomsordningen, at de særlige faktura- og regnskabskrav overholdes. Hvis kravene ikke er overholdt, skal der betales moms af hele salgsprisen. Dette følger af Højesterettens dom, som er offentliggjort i SKM2008.717.HR.

De særlige fakturakrav omfatter blandt andet at:

Fakturaen skal indeholde de samme oplysninger, der kræves for almindelige fakturaer
Der må ikke i salgsfakturaen anføres et momsbeløb eller anden angivelse, hvoraf momsbeløbet kan udregnes
Det skal stå på fakturaen, at varen sælges efter de særlige regler for brugte varer og, at køber ikke kan fradrage den moms der er indeholdt i prisen
Fakturaen skal tydeligt påføres:

¤Fortjenstmargenordning – brugte genstande – køber har ikke fradrag for momsen

Videreforhandlere, der indkøber varer under brugtmomsordningen fra andre momsregistrerede videreforhandlere, skal være i besiddelse af fakturaer, der er udstedt efter reglerne om brugtmoms.

Vi har forgæves forsøgt at indhente virksomhedens momsregnskab og tilhørende bilag efter momslovens § 74, stk. 1 og stk. 4. Da du ikke har indsendt virksomhedens momsregnskab med tilhørende regnskabsbilag, har du ikke dokumenteret, at virksomheden anvender brugtmomsordningen efter reglerne.

Da dine indkøb i andre EU-lande er foretaget efter de bestemmelser i momslovgivningen, der gælder for handel mellem momsregistrerede virksomheder (0-momssats) og med samtidig indberetning til systemet for ”EU-handel uden moms” (det tidligere listesystem), kan reglerne om brugtmoms ikke anvendes.

Vi mener derfor, at de sælgere, du har købt ure af, der er beliggende i andet EU-land, og som har indberettet købet i systemet for EU-handel uden moms, ikke har solgt varen til virksomheden efter reglerne om brugtmoms, hvorfor du ikke kan anvende disse regler, og skal i stedet opkræve fuld moms af hele din salgspris.

Virksomheden skal derfor svare fuld moms af omsætningen.

I henhold til momslovens § 27, stk. 1 udgør afgiftsgrundlaget 80 % af de modtagne beløb, det vil sige indsætningerne på bankkontiene. Derved udgør salgsmomsen de resterende 20 % af omsætningen.

På baggrund af dine kontoudskrifter har vi foretaget et skøn over virksomhedens indtægter og udgifter. Vi skal her henvise til bilagene 1 og 2.

Vi har opgjort virksomhedens udgående moms (salgsmoms) til at udgøre:

Angivet Ansat Ændring

1.kvartal 2016 31.174 kr. 205.160 kr. 173.986 kr.

2.kvartal 2016 100.547 kr. 205.520 kr. 104.973 kr.

3.kvartal 2016 12.491 kr. 139.506 kr.* 127.015 kr.

4. kvartal 2016 20.855 kr. 419.610 kr. 398.755 kr.

2016 i alt 165.067 kr. 969.796 kr. 804.729 kr.

Angivet Ansat Ændring

1.kvartal 2017 32.980 kr. 447.463 kr. 414.483 kr.

2.kvartal 2017 81.932 kr. 518.891 kr. 436.959 kr.

3.kvartal 2017 52.948 kr. 513.479 kr. 460.531 kr.

4.kvartal 2017 ikke angivet 559.533 kr. 559.533 kr.

2017 i alt 167.860 kr. 2.039.366 kr. 1.871.506 kr.

Vi forhøjer derfor virksomhedens indgående moms med i alt 2.676.235 kr.

* Heri er medregnet 3.746 kr. i erhvervelsesmoms af varer købt i virksomheden, som ikke indgår til brug for virksomhedens leverancer, i henhold til det næste afsnit.

Erhvervelsesmoms af varer købt i virksomheden, som ikke indgår til brug for virksomhedens leverancer

Vi kan se, at i 3. kvartal har den tyske virksomhed [virksomhed2] GmbH indberettet momsfrit salg til virksomheden, til systemet for EU-handel uden moms. Det indberettede beløb udgør 14.935 kr.

Vi kan se, at der fra virksomhedens konto i [finans1] med kontonummer [...19] er betalt 14.985,33 kr. til [virksomhed2] GmbH den 16. september 2016.

[virksomhed2] GmbH sælger reservedele til biler, og vi mener derfor, at virksomheden har anvendt sit momsnummer til at indkøbe varer momsfrit i Tyskland til privat brug, der ikke har noget med virksomhedens leverancer at gøre.

Der skal beregnes erhvervelsesmoms efter momslovens § 11 på varer købt i et andet EU-land, men da varerne er anvendt til privat brug, så har virksomheden ikke fradrag for den pålagte moms efter momslovens § 37, stk. 2, nr. 2.

Momsen er beregnet til at udgøre 25 % af 14.985 kr. i alt 3.746 kr.

Fradrag for dokumenterede udgifter

Da virksomheden ikke har fremsendt momsregnskab med tilhørende regnskabsbilag, godkender vi ikke momsfradrag efter momslovens § 37.

Virksomhedens angivelse af indgående moms (købsmoms) sættes derfor til nul for samtlige 8 afregningsperioder i 2016 og 2017.

Vi har derfor opgjort virksomhedens indgående moms (købsmoms):

Angivet Ansat Ændring

1.kvartal 2016 23.481 kr. 0 kr. 23.481 kr.

2.kvartal 2016 85.926 kr. 0 kr. 85.926 kr.

3.kvartal 2016 8.133 kr. 0 kr. 8.133 kr.

4. kvartal 2016 14.355 kr. 0 kr. 14.355 kr.

2016 i alt 131.895 kr. 0 kr. 131.895 kr.

Angivet Ansat Ændring

1.kvartal 2017 41.702 kr. 0 kr. 41.702 kr.

2.kvartal 2017 67.927 kr. 0 kr. 67.927 kr.

3.kvartal 2017 39.470 kr. 0 kr. 39.470 kr.

4.kvartal 2017 ikke angivet 0 kr. 0 kr.

2017 i alt 149.099 kr. 0 kr. 149.099 kr.

Vi nedsætter derfor virksomhedens momsfradrag med i alt 280.994 kr.

(...)”

Skattestyrelsen er kommet med følgende udtalelse til klagen:

”(...)

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

Klager klager over, at der pålægges fuld moms af varer, der er solgt under anvendelse af brugtmomsordningen, og oplyser at der er fremsendt dokumenter, der viser dette i sag for årene 2011-2015.

Jeg skal gøre opmærksom på, at der også er lavet kontrol i klagers virksomhed for årene 2012-2015, hvor man også her fandt, at virksomheden ikke opfyldte betingelserne for anvendelse af reglerne om brugtmoms. Dette blev bl.a. begrundet med, at klager ikke fremsendte regnskab for sin virksomhed.

Denne tidligere sag er også påklaget, og har journalnummer [sag2] og [sag1].

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at han ikke anerkender Skattestyrelsens ændring af moms, idet brugtmomsordningen skal anvendes.

Der er endvidere nedlagt påstand om, at indehaveren af virksomheden ikke er blevet hørt.

Klageren har som begrundelse for påstandene anført følgende:

”(...)

Jeg anderkender på ingen måde SKAT’s afgørelse af ændret moms og skat.

Jeg er ikke blevet hørt i denne sag, hvor SKAT har ændret min moms og skat for Kr. 2.957.229,-

SKAT ved [person6], har ændret min moms og skat for indkomst året 2016 og 2017 uden at have hørt mig eller kontaktet mig.

Vi har tidligere haft mail korrespondance og talt i telefon, men han har ikke ladet høre fra sig.

SKAT har haft fuld indsigt i min indtægt, og den harmonere på ingen måde med det beløb, som SKAT vil opkræve. Man ønsker at opkræve langt-langt mere, en selve indtægten har været for 2016 og 2017 i den pågældende virksomhed samt privat.

Det er helt utilstedeligt af SKAT ikke ser på det faktuelle.

Det er helt utilstedeligt at man på lægger fuld moms på vare solgt under brugt moms lovgivningen. Her pålægger man kun moms af fortjenesten. Der er blevet fremsendt dokumenter på dette tidligere for indkomst årene 2011 til 2015.

Det er helt utilstedeligt at man ikke har set på mine regnskaber fra 1989 og frem til 2010 i samme virksomhed, hvor der har været kontrolbesøg fra SKAT, og hvor der ingen fejl var fra min side. Det er samme vare som er solgt, det er samme leverandøre som er blevet brugt – alligevel vælger SKAT ikke at se på dette, og tage højde for at man har udført kontrolbesøg, og der ingen fejl var at finde.

SKAT har helt uden nogen form for indsigt, pålagt moms på private ting på helt ned til småbeløb af under 1000,- DKR

I den nye afgørelse for 2016 og 2017 har jeg ikke modtaget en komplet liste over, hvad som er blevet pålagt moms, men udfra mit regnskab, så virker det voldsomt da omsætningen ikke har været så høj og der har været indbetalt moms i alle kvartaler i 2016 og 2017 fra min side.

SKAT vælger tydeligt bl.a. At pålægge moms på indbetalt depositum beløb, som efterfølgende er tilbagebetalt til kunder. Der har ikke været noget salg, og ingen indtægt – dvs. der heller ikke kan være moms.

Jeg er ikke blevet hørt i denne afgørelse. Har blot kunne konstatere via min årsopgørelse at der er fortaget voldsomme ændringer. Efterfølgende her i start september har jeg modtaget afgørelsen fra SKAT. Uden at have haft nogen form for kontakt med SKAT tidligere.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har ansat virksomhedens momstilsvaret skønsmæssigt, og om skønnet er opgjort korrekt, herunder om det er korrekt, at brugtmomsordningen ikke kan anvendes for afgiftsperioden.

Landsskatteretten skal endvidere tage stilling til, om virksomheden/indehaveren er blevet hørt.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring i henhold til bogføringsloven. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Høring

Virksomheden har drevet økonomisk virksomhed i indkomstårene 2016 - 2017 med køb og salg af luksusure. Skattestyrelsen har i brev af 11. marts 2019 og rykker dateret den 19. marts 2019 anmodet indehaveren om at indsende skatte- og momsregnskab, regnskabsmateriale og bilag. Skattestyrelsen har den 15. maj 2019 sendt et forslag til afgørelse. Der er ikke modtaget materiale i sagen, hvorfor der er sendt en afgørelse på det foreliggende grundlag.

Skattestyrelsen har henset til ovenstående overholdt høringspligten efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 20, og indehaveren har haft mulighed for at fremsende materiale og bemærkninger vedrørende afgiftsperioden for indkomstårene 2016 og 2017. Skatteankestyrelsen har i forbindelse med klagebehandlingen anmodet klageren om at fremsende regnskab, regnskabsmateriale og bilag og har medsendt specifikationen af de indsætninger, som Skattestyrelsen har lagt til grund for skønnet over virksomhedens resultat.

Brugtmomsordningen og skønsmæssig ansættelse

Reglerne om anvendelse af brugtmomsordningen fremgår af momslovens §§ 69 - 71. Krav til regnskab og fakturaer ved anvendelse af brugtmomsordningen er fastsat i dagældende momsbekendtgørelses §§ 116 og 117 (bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015).

Følgende fremgik af dagældende momsbekendtgørelses § 117, stk. 1 og 2, om regnskabskrav:

Stk. 1. En virksomhed, der leverer brugte varer efter momslovens § 70, stk. 1 og 5, eller § 71, skal for hver afgiftsperiode og inden udløbet af lovens frist for at indgive afgiftsangivelsen have bogført og afsluttet afgiftsregnskabet og herunder dokumentere købsprisen af de indkøbte brugte varer. Virksomheden skal endvidere, afhængig af arten og karakteren af virksomhedens leverancer af brugte varer, føre regnskab over leverancer efter reglerne i stk. 2-5 eller 6.

Stk. 2. Virksomheder, der leverer brugte varer m.v. efter momslovens § 70, stk. 1, skal i virksomhedens regnskab for hver enkelt vare angive et lagernummer, købs- og salgsdato, købspris og salgspris, inkl. afgift, samt forskelsbeløbet mellem salgs- og købspris. Afgiftsgrundlaget for den pågældende vare udgør 80 pct. af forskelsbeløbet. I virksomhedens regnskab anføres det beregnede afgiftsbeløb, såfremt det er positivt. Det positive afgiftsbeløb overføres til kontoen for udgående afgift.

(...)”

Det påhviler virksomheden at dokumentere, at betingelserne for at anvende brugtmomsordningen er opfyldt. Der henvises til Højesterets dom offentliggjort i SKM2008.717.HR.

Virksomheden har ikke fremlagt brugtmomsregnskab efter reglerne i momsbekendtgørelsens § 117 eller momsregnskab efter momslovens § 55 og har ikke fremlagt købs- og salgsfakturaer, så det er muligt at efterprøve, om betingelserne i momsbekendtgørelsens § 116 er opfyldt.

Virksomheden kan på den baggrund ikke anvende reglerne for brugtmoms ved opgørelse af momstilsvaret.

Virksomheder inden for EU har til VIES systemet indberettet, at de har solgt varer til virksomheden som et EU-salg uden moms. Varer, der købes fra andre EU-lande som EU-salg uden moms, kan af virksomheden i forbindelse med et videresalg ikke anvende reglerne for brugtmoms, idet disse varer dermed er solgt fra en person, der ikke er omfattet af momslovens § 69.

Virksomheden har ikke fremlagt et momsregnskab, regnskabsmateriale og bilag, hvorfor afgiften skal ansættes skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Efter momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer, der leveres mod vederlag her i landet. Efter momslovens § 33 skal der betales afgift på 25 % af afgiftsgrundlaget. Afgiftsgrundlaget udgør ifølge momslovens § 27 vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens pris.

Den skønsmæssige forhøjelse af virksomhedens omsætning og tilhørende udgående moms er begrundet ud fra konstaterede indsætninger på indehaverens bankkonti. Skønnet er foretaget ud fra beløb og tekst på bankkontoudskrifterne, som kan henføres til virksomhedens afgiftspligtige aktivitet med salg af ure. Skattestyrelsen har i et bilag til den påklagede afgørelse specificeret, hvilke beløb og tekster der er medtaget i grundlaget.

Der er foretaget væsentlige indsætninger på indehaverens konti over de to omhandlede år, som ud fra tekst og beløb kan henføres til salg af ure. Indehaveren har ikke godtgjort, at de indsætninger og hævninger, der indgår i Skattestyrelsens skøn, er virksomheden uvedkommende.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens skøn. Der er herved henset til den specifikation, der danner grundlag for skønnet, og at de indsætninger og beløb, der er medtaget, på det foreliggende grundlag vurderes at vedrøre salg af ure. Landsskatteretten finder ikke grundlag for at ændre Skattestyrelsens skøn. Virksomheden har ikke godtgjort, at indsætningerne er virksomheden uvedkommende, eller at indsætningerne ikke skal medregnes som omsætning i virksomheden og som grundlag for salgsmomsen.

Retten stadfæster herefter Skattestyrelsen skøn over udgående moms for indkomstårene 2016 og 2017, beregnet med 20 % af indsætningerne, eller svarende til et momsgrundlag på 80 % af indsætningerne, hvoraf der beregnes 25 % i udgående moms.

Af momslovens § 37 fremgår det, at momspligtige virksomheder kan fradrage afgiften for virksomhedens indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Virksomheden har ikke fremlagt købsbilag.

Landsskatteretten er enig med Skattestyrelsen i, at der på det foreliggende grundlag ikke kan godkendes et skønsmæssigt fradrag for købsmoms. Der er herved henset til, at der ikke foreligger fakturaer eller anden dokumentation, der godtgør, at virksomheden har betalt købsmoms på baggrund af opkrævet moms af leverede varer. Der henvises til Landsskatterettens afgørelser offentliggjort som SKM2021.456.LSR og SKM2021.692.LSR.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende opkrævning af erhvervelsesmoms på 3.746 kr., jf. momslovens § 11, for indberettet EU-salg fra et bilfirma fra Tyskland. Der er lagt vægt på, at det tyske firma har indberettet salget som momsfrie EU-salg. Der kan ikke godkendes fradrag for erhvervelsesmoms efter momslovens § 37, stk. 2, idet virksomheden ikke har godtgjort, at købet kan henføres til den afgiftspligtige virksomhed. De øvrige indberetninger som momsfrie EU-salg anses på det foreliggende for at vedrøre den afgiftspligtige virksomhed og udlignes derfor efter momslovens § 37, stk. 2.