Kendelse af 13-04-2022 - indlagt i TaxCons database den 06-05-2022

Journalnr. 19-0077635

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsåret 2015

Forhøjelse af salgsmoms

48.887 kr.

0 kr.

41.041 kr.

Afgiftsåret 2016

Forhøjelse af salgsmoms

39.312 kr.

0 kr.

25.615 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at virksomhedsindehaveren har stiftet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR.nr. [...1] den 1. januar 2015. Virksomheden er registreret under branchekoden ”101190 Forarbejdning af andet kød”.

Virksomhedens repræsentant har i mail af 1. november 2018 fremlagt saldobalancer samt tilhørende kontospecifikationer og bilagsmateriale. Repræsentanten har endvidere fremlagt kontoudskrifter for to bankkonti.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af virksomhedsindehaverens kontoudtog konstateret indsætninger på indehaverens bankkonti, som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke kunne afstemmes med bilagsmaterialet. Skattestyrelsen har på baggrund af indehaverens kontoudtog udarbejdet en opgørelse over de bankindsætninger, som ifølge Skattestyrelsen anses at vedrøre omsætning i indehaverens virksomhed og derfor er skatte- og momspligtige. På baggrund af de konkrete bankindsætninger har Skattestyrelsen fundet, at følgende er momspligtigt:

2015

2016

Bankindsætninger i alt

244.439 kr.

196.560 kr.

Salgsmoms

48.889 kr. (afrundet)

39.312 kr.

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at Skattestyrelsen fremsendte forslag til afgørelse den 1. maj 2019.

Den 29. maj 2019 har Skattestyrelsen truffet afgørelse i overensstemmelse med forslaget.

Virksomhedens repræsentant har i forbindelse med klage over Skattestyrelsens afgørelse oplyst, at en del af bankindsætningerne vedrører lønudbetalinger til indehaveren og dennes ægtefælle, at en enkelt bankindsætning i indkomståret 2016 vedrører erstatning fra indehaverens forsikringsselskab, og at øvrige bankindsætninger enten er lån eller tilbagebetaling af lån fra venner og familie. Virksomhedsindehaveren har til støtte for sine påstande fremlagt en række bilag.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne i 2015 forhøjet virksomhedens momstilsvar med 48.887 kr. og med 39.312 kr. for afgiftsperioderne i 2016 på baggrund af yderligere omsætning i virksomheden.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

3. Salgsmoms vedrørende indsætninger på bankkonti

(...)

3.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Som det fremgår af punkt 2.4.1 Indsætninger på konto [...91], indkomstårene 2015 og 2016, og punkt 2.4.2 Indsætninger på konto [...31], indkomstårene 2015 og 2016, har Skattestyrelsen gennemgået de fremsendte kontoudtog.

Ved gennemgangen har Skattestyrelsen konstateret, at der i 2015 og 2016 i alt på begge konti er indsat nedenstående beløb inklusiv moms, idet det er Skattestyrelsens mening, at indsætningerne vedrører leverancer fra din virksomhed [virksomhed1], cvr.nr.. [...1], hvilket også fremgår af begrundelsen under punkterne 2.4.1 og 2.4.2.

Bankkonto nr.

2015

2016

[...91] - Privat konto (bilag 3)

131.445,40 kr.

181.784,10 kr.

[...31] - Virksomheds konto (bilag 4)

112.993,73 kr.

14. 776,25 kr.

I alt inklusiv moms

244.439,13 kr.

196.560,35 kr.

Opgørelserne i vedlagte bilag 3 og 4 er opgjort skønsmæssigt, idet Skattestyrelsen ikke kan se, at

indsætningerne på dine bankkonti er bogført.

Det fremgår af momsbekendtgørelsens § 84, stk. 1, at regnskabet over salg og afgiften heraf for hver afgiftsperiode skal omfatte samtlige leverancer af varer og ydelser. Derudover fremgår det af momsbekendtgørelsens § 74, stk. 3, at udgående afgift af virksomhedens leverancer skal bogføres på kontoen for udgående moms.

Vi forhøjer salgsmomsen for din virksomhed med 48.887 kr. (244.439,19 kr. x 20 %) for 2015 og med 39.312 kr. (196.560,35 kr. x 20 %) for 2016 i henhold til momslovens § 4. Forhøjelserne gennemføres i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 1 og 2.

(...)

5. Frister

(...)

5.2 SkattestyreIsens bemærkninger og begrundelse

Hvis betingelserne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 vedrørende afgifter er opfyldt, for eksempel at den afgiftspligtige har handlet forsætligt eller groft uagtsomt, og dette har betydet, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, så kan Skattestyrelsen gennemføre ændring af afgiftstilsvaret uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Skattestyrelsen har ikke tidligere haft kendskab til, at du i 2015 har haft indsætninger/overførsler til dine bankkonti på 244.439 kr. inklusiv moms (131.445,40 kr.+ 112.993,73 kr.)

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at du i 2015 har haft udeholdt omsætning på 244.439 kr. inklusiv moms, hvoraf udgående moms udgør 48.887 kr. for 2015.

Skattestyrelsen anser det minimum for groft uagtsomt, at du ikke har indberettet yderligere udgående moms med 48.887 kr. for 2015.

Afgiftstilsvaret for 2015 ændres derfor i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Skattestyrelsen anser kundskabstidspunktet efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, at løbe fra den 1. november 2018, hvor vi modtog e-mail fra din repræsentant med materialet, vi havde bedt om.

Med dette brev holder Skattestyrelsen sig indenfor 6 måneders fristen for kundskabstidspunktet i henhold til forvaltningslovens § 32, stk. 2.

Selvom vi har gennemgået oplysningerne, udelukker det ikke, at vi på et senere tidspunkt vil se på samme periode igen.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at virksomhedens momstilsvar skal nedsættes til 0 kr. for afgiftsperioderne i 2015 og 2016.

Virksomhedens repræsentant har til støtte for påstanden anført følgende:

”(...)

DEN RETLIGE VURDERING OG ANBRINGENDER

(...)

Yderligere fremgår det af sagen, at klager har haft indsætninger på bankkonti (privat- og virksomhedskonto) på hhv. 195.550 kr. i 2015 og 157.248 kr. i 2016. Skattestyrelsen vurderer, at indsætningerne er udeholdt omsætning. Denne vurdering kan ikke imødekommes. Se nedenstående.

Klagers ændringer til afgørelsen.

15.600,00 kr. af indbetalingerne i 2015 er aconto betalinger af løn til [person1]. (Se bilag 2/3). 47.305,40 kr. af indbetalingerne i 2015 er lønoverførsler til [F.A.]. (Se bilag 2/4).

68.486,10 kr. af indbetalingerne i 2016 er lønoverførsler til [F.A.]. (Se bilag 2/4).

5.500,00 kr. af indbetalingerne i 2015 er tilbagebetaling af lån fra veninde. (Se bilag 2/5). 6.000,00 kr. af indbetalingerne i 2016 er tilbagebetaling af lån fra veninde. (Se bilag 2/5). 22.000,00 kr. af indbetalingerne i 2015 er lån fra [ME.A.] (bror) (Se bilag 2).

29.000,00 kr. af indbetalingerne i 2016 er lån fra [ME.A.] (bror) (Se bilag 2).

1.100,00 kr. af indbetalingerne i 2015 er lån fra [M.A.] (bror) (Se bilag 2).

500,00 kr. af indbetalingerne i 2016 er lån fra [M.A.] (bror) (Se bilag 2).

2.799,00 kr. af indbetalingerne i 2016 er erstatning fra forsikringsselskab. (Se bilag 2).

Endvidere fremgår af sagen, at kontante hævninger og indsættelser ikke kan sammenholdes.

Når kontante hævninger og indsættelser sammenholdes, kan man se en sammenhæng mellem dem, derfor kan afgørelsen ikke imødekommes vedr. kontante indbetalinger.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 med efterfølgende ændringer).

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55 (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013).

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven (bekendtgørelsen og lovene kan findes på www.retsinformation.dk).

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, kan told- og skatteforvaltningen ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Uanset fristerne i § 31 kan en ansættelse af momstilsvar efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, foretages eller ændres, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

En ansættelse kan kun foretages efter § 32, stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. § 32, stk. 2, 1. pkt. En ansættelse, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt, jf. § 32, stk. 2, 2. pkt.

Salgsmoms

Landsskatteretten har i afgørelse i sagsnr. 19-0074749 fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje virksomhedsindehaverens skattepligtige indkomst med overskud af virksomhed på baggrund af konkrete indsætninger på indehaverens bankkonti. Landsskatteretten har dog nedsat Skattestyrelsens forhøjelse af indehaverens skattepligtige indkomst til 164.164 kr. i indkomståret 2015 svarende til 80 % af 205.205 kr. og til 102.459 kr. i indkomståret 2016 svarende til 80 % af 128.074 kr.

Landsskatteretten har i ovennævnte afgørelse fundet, at det ikke er godtgjort, at alle de bankindsætninger, som indgår i Skattestyrelsens forhøjelse af overskud af virksomhed stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som er virksomhedens omsætning uvedkommende.

Da Landsskatteretten endvidere er enig med Skattestyrelsen i, at den yderligere ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, er det som følge heraf berettiget, at Skattestyrelsen har anset bankindsætningerne som erhvervsmæssige og for at udgøre momspligtig omsætning.

Skattestyrelsen har opgjort det ikke indberettede momstilsvar til 48.887 kr. for afgiftsperioderne i 2015 og til 39.312 kr. for afgiftsperioderne i 2016, svarende til 20 % af hhv. 244.439 kr. i 2015 og 196.560 kr. i 2016. Landsskatteretten har fundet, at 205.205 kr. og 128.074 kr. udgør momsgrundlaget i hhv. 2015 og 2016, og beregningen af momstilsvaret skal derfor ansættes til 20 % af 205.205 kr. og 128.074 kr. svarende til 41.041 kr. i 2015 og 25.615 kr. i 2016.

På baggrund af ovenstående ændrer retten Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter momstilsvaret ændres til 20 % af det yderligere overskud af virksomhed på 205.205 kr. for afgiftsperioderne i 2015, svarende til 41.041 kr. For afgiftsperioderne i 2016 ændres momstilsvaret til 20 % af det yderligere overskud af virksomhed på 128.074 kr., svarende til 25.615 kr.

Formalitet

Fristen for at angive moms var senest den 1. juni 2015, 1. september 2015, 1. december 2015 og 1. marts 2016 for afgiftsperioderne i 2015, samt senest den 1. juni 2016, 1. september 2016, 1. december 2016 og den 1. marts 2017 for afgiftsperioderne i 2016. Fristerne for ordinær fastsættelse for afgiftsperioderne i 2015 udløb således hhv. 1. juni 2018, 1. september 2018, 1. december 2018 og 1. marts 2019. For afgiftsperioderne i 2016 udløb den første frist den 1. juni 2019.

Skattestyrelsen har den 1. maj 2019 fremsendt forslag til afgørelse. Varslingen for afgiftsperioderne i 2015 ligger således uden for den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 31, hvorimod varslingen for afgiftsperioderne i 2016 ligger indenfor fristen, da fristen for at varsle den ældste afgiftsperiode i 2016 først udløb den 1. juni 2019, som er efter det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen fremsender varslingen.

Ændringen af ansættelserne for afgiftsperioderne i 2015 vil derfor kun kunne ske, hvis der foreligger en af betingelserne for ekstraordinær fastsættelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4.

Skattestyrelsen har konstateret yderligere omsætning i virksomheden, som indehaveren ikke har selvangivet. Retten finder, at klageren ved at have udeholdt omsætning og ikke angivet korrekt moms heraf har handlet mindst groft uagtsomt, og Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at fastsætte momstilsvaret ekstraordinært efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Der henvises til SKM2015.633.ØLR.

Retten bemærker, at Skattestyrelsen senest kom til kundskab om de oplysninger, der udgør grundlaget for den ekstraordinære genoptagelse af momstilsvarene ved brev dateret den 1. november 2018, hvor virksomhedens repræsentant indsendte det materiale, som Skattestyrelsen havde bedt om.

Da Skattestyrelsen har fremsendt forslaget til ændring af virksomhedens momstilsvar den 1. maj 2019, anses 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., for overholdt.

Landsskatteretten bemærker, at 3 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., er overholdt, da afgørelsen er afsendt den 29. maj 2019.

Det er derfor med rette, at Skattestyrelsen har genoptaget virksomhedens momsansættelser for afgiftsperioderne i 2015 ekstraordinært i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.