Kendelse af 07-10-2021 - indlagt i TaxCons database den 15-12-2021

Journalnr. 19-0074615

Skattestyrelsen har givet afslag på [virksomhed1] v/ [person1]s, CVR-nr. [...1], (herefter benævnt som virksomheden) anmodning om fritagelse for betaling af renter og gebyr tilskrevet skattekonto.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse således, at Skattestyrelsen ikke kan kræve efterbetaling af et samlet beløb på 2.694,89 kr. i renter, som er opstået efter genberegningen af renter på virksomhedens skattekonto.

Faktiske oplysninger

Virksomheden indgik den 7. december 2016 en betalingsaftale med SKAT (nu Skattestyrelsen). Af betalingsaftalen fremgik følgende:

Din betalingsordning med SKAT

Du har valgt at indgå eller justere en aftale med os om at betale denne gæld:

Dato for rettidig indbetaling

Skatteart

Restbeløb

01.12.2016

Moms kvartal

01.07.2016-30.09.2016

481.346,00 kr.

01.12.2017

Rente

26.570,85 kr.

Sum

507.916,85 kr.

Du skal betale 12 rater. Det betyder, at du i alt kommer til at betale 507.916,85 kr. Renterne for perioden er med i dette beløb.

[…]

Sådan betaler du

Du kan betale via din betalingslinje på skattekontoen eller på det indbetalingskort, du får med posten.

[…]

Hvis du ikke betaler

Betaler du ikke til tiden, ophører aftalen, og vi sender det samlede beløb til Inddrivelsen i SKAT uden at give dig yderligere besked. Det samme gælder for andre aftaler, du har med SKAT i perioden.

Reglerne om, at vi kan sende sagen til Inddrivelsen i SKAT, står i § 2 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.

[…]”

Det fremgik endvidere af betalingsordningen, at den første rate havde sidste rettidige betalingsdato den 2. januar 2017, mens den sidste rate havde sidste rettidige betalingsdato den 1. december 2017. Hver af de første 11 rater var på 40.112,16 kr., mens den sidste rate var på 66.683,09 kr.

Den 7. marts 2018 indgik virksomheden en ny betalingsaftale med SKAT. Af aftalen fremgik:

Få overblik over din betalingsordning med SKAT

Kære [virksomhed1] v/ [person1]

Du har valgt at indgå en aftale med os om at betale denne gæld:

Dato for rettidig indbetaling

Skatteart

Restbeløb

31.12.2017

Rente

632,45 kr.

31.01.2018

Rente

6,48 kr.

28.02.2018

Rente

5,89 kr.

28.02.2018

A-skat mv.

01.02.2018-28.02.2018

9,94 kr.

01.03.2018

Moms kvartal

01.07.2016-30.09.2016

570.166,00 kr.

15.08.2018

Rente

12.183,84 kr.

Sum

583.004,60 kr.

Du skal betale 6 rater. Det betyder, at du i alt kommer til at betale 583.004,60 kr.

Renterne for perioden er med i dette beløb.

[…]

Du kan følge saldoen på Skattekontoen på skat.dk/tastselverhverv.

Sådan betaler du

Du kan betale via din betalingslinje på Skattekontoen eller på det indbetalingskort, du får med posten. Du kan også tilmelde betalingerne til Betalingsservice ved hjælp af følgende oplysninger:

[…]

Husk løbende skatter, afgifter og renter

Udover din betalingsordning, skal du også huske at betale øvrige løbende skatter, afgifter og renter på Skattekontoen. Hvis du ikke betaler dem og afdragene på betalingsordningen til tiden, vil betalingsordningen blive afbrudt.

Denne information fik du også, da du godkendte betalingsordningen. Tjek derfor løbende din Skattekonto for at se udviklingen.

Har vi tidligere sendt en rykkerskrivelse for den saldo, som er omfattet af betalingsaftalen, vil vi uden at give dig yderligere besked sende kravene til inddrivelse i SKAT.

Hvis du ønsker at betale gælden

Ønsker du at betale gælden med det samme, skal du indbetale saldoen og den fremtidige rente. Du kan se saldoen og den fremtidige rente på din Skattekonto.

Når din indbetaling fremgår af Skattekontoen, skal du kontakte SKAT for at få genberegnet renterne og afsluttet betalingsordningen.

[…]”

Det fremgik endvidere af betalingsordningen, at den første rate havde sidste rettidige betalingsdato den 15. marts 2018, mens den sidste rate havde sidste rettidige betalingsdato den 15. august 2018. Hver af de første 5 rater var på 95.136,79 kr., mens den sidste rate var på 107.320,65 kr.

Virksomheden sendte den 12. oktober 2018 en e-mail til Skattestyrelsen. Af e-mailen fremgik følgende:

”Hvordan kan der blive ved med at påløbe renter på skattekontoen, når vi ikke skylder noget og har betalt rettidigt?”

Den 7. november 2018 besvarede Skattestyrelsen virksomhedens e-mail. Af besvarelsen fremgik følgende:

”Der har for nogle virksomheder været en teknisk fejl i grundlaget for renteberegningen på Skattekontoen. Skattestyrelsen foretager derfor en maskinel genberegning af rentetilskrivninger for de berørte virksomheder i perioden 19. november 2018 til ultimo marts 2019. Dette betyder, at nogle virksomheder vil opleve, at saldoen på Skattekontoen ændrer sig.”

Jeres virksomhed er berørte af fejlen, og denne blive rettet jævnfør ovennævnte.”

Virksomheden henvendte sig ved e-mail af 5. april 2019 på ny til Skattestyrelsen. Af e-mailen fremgik følgende:

”Jeg fik dette svar i november 2018. Der bliver stadig tilskrevet renter til vores skattekonto, selvom vi ikke skylder noget.

Vil I sørge for at rettet det nu?

[…]”

Den 9. april 2019 oplyste Skattestyrelsen følgende til virksomheden:

”Under henvisning til jeres henvendelse af 05.04.2019 har vi nu foretaget korrektion, således at renteberegningsgrundlaget er korrekt på virksomhedens Skattekonto.”

Efter Skattestyrelsens korrektion af 9. april 2019 fremgår følgende posteringer på virksomhedens skattekonto i perioden 1. januar 2016 til og med 31. marts 2019:

Dato

Postering

Yderligere initiativer

Beløb

Saldo

Startsaldo CVR-nummer [...1] 09-09-2019

[…]

26-01-2016

Rykkergebyr

Inddrivelse

-65

-503.304,20

26-01-2016

Afgift FF moms

Inddrivelse

-800

-504.104,20

29-01-2016

Indbetaling

70.732,00

-433.372,20

29-01-2016

A-skat mv.

Inddrivelse

-50.130,00

-483.502,20

29-01-2016

AM-bidrag

Inddrivelse

-20.602,00

-504.104,20

31-01-2016

Rente

Inddrivelse

-4.093,05

-508.197,25

29-02-2016

Indbetaling

60.350,00

-447.847,25

29-02-2016

Rente

-3.865,63

-451.712,88

29-02-2016

A-skat mv.

-41.717,00

-493.429,88

29-02-2016

AM-bidrag

-18.633,00

-512.062,88

01-03-2016

Moms kvartal

Inddrivelse

-288.544,00

-800.606,88

09-03-2016

Indbetaling

200.000,00

-600.606,88

31-03-2016

Indbetaling

62.314,00

-538.292,88

31-03-2016

AM-bidrag

-17.139,00

-555.431,88

31-03-2016

A-skat mv.

-45.175,00

-600.606,88

31-03-2016

Rente

-1.147,67

-601.754,55

01-04-2016

Indbetaling

50.000,00

-551.754,55

29-04-2016

Indbetaling

77.806,00

-473.948,55

29-04-2016

AM-bidrag

-20.278,00

-494.226,55

29-04-2016

A-skat mv.

-57.528,00

-551.754,55

30-04-2016

Rente

-8,79

-551.763,34

11-05-2016

Indbetaling

50.000,00

-501.763,34

31-05-2016

Indbetaling

109.387,00

-392.376,34

31-05-2016

AM-bidrag

-27.085,00

-419.461,34

31-05-2016

A-skat mv.

-82.302,00

-501.763,34

31-05-2016

Rente

-9,16

-501.772,50

01-06-2016

Indbetaling

50.000,00

-451.772,50

01-06-2016

Moms kvartal

-286.342,00

-738.114,50

03-06-2016

Indbetaling

8.931,00

-729.183,50

08-06-2016

Indbetaling

200.000,00

-529.183,50

16-06-2016

A-skat mv. (Efterangivelse)

-7.712,00

-536.895,50

16-06-2016

AM-bidrag (Efterangivelse)

-1.219,00

-538.114,50

30-06-2016

Indbetaling

107.750,00

-430.364,50

30-06-2016

A-skat mv.

-79.973,00

-510.337,50

30-06-2016

AM-bidrag

-27.777,00

-538.114,50

30-06-2016

Rente

-622,13

-538.736,63

05-07-2016

Indbetaling

50.000,00

-488.736,63

29-07-2016

Indbetaling

133.239,00

-355.497,63

29-07-2016

AM-bidrag

-32.432,00

-387.929,63

29-07-2016

A-skat mv.

-100.807,00

-488.736,63

31-07-2016

Rente

-549,44

-489.286,07

01-08-2016

Indbetaling

50.000,00

-439.286,07

31-08-2016

Indbetaling

148.952,00

-290.334,07

31-08-2016

Rente

-18,76

-290.352,83

31-08-2016

A-skat mv.

-112.707,00

-403.059,83

31-08-2016

AM-bidrag

-36.245,00

-439.304,83

01-09-2016

Indbetaling

50.000,00

-389.304,83

01-09-2016

Indbetaling

339.384,00

-49.920,83

01-09-2016

Moms kvartal

-339.384,00

-389.304,83

30-09-2016

Indbetaling

169.104,00

-220.200,83

30-09-2016

Rente

-18,3

-220.219,13

30-09-2016

A-skat mv.

-128.718,00

-348.937,13

30-09-2016

AM-bidrag

-40.386,00

-389.323,13

03-10-2016

Indbetaling

50.000,00

-339.323,13

31-10-2016

Indbetaling

161.257,00

-178.066,13

31-10-2016

AM-bidrag

-39.453,00

-217.519,13

31-10-2016

A-skat mv.

-121.804,00

-339.323,13

31-10-2016

Rente

-19,05

-339.342,18

01-11-2016

Indbetaling

50.000,00

-289.342,18

22-11-2016

Indbetaling

286.979,89

-2.362,29

30-11-2016

Indbetaling

150.714,00

148.351,71

30-11-2016

Rente

-18,59

148.333,12

30-11-2016

A-skat mv.

-113.527,00

34.806,12

30-11-2016

AM-bidrag

-37.187,00

-2.380,88

01-12-2016

Indbetaling

100.000,00

97.619,12

01-12-2016

Moms kvartal

-581.346,00

-483.726,88

30-12-2016

Indbetaling

249.186,00

-234.540,88

30-12-2016

A-skat mv.

-193.562,00

-428.102,88

30-12-2016

AM-bidrag

-55.624,00

-483.726,88

31-12-2016

Rente

-19,35

-483.746,23

02-01-2017

Indbetaling

40.112,16

-443.634,07

31-01-2017

Indbetaling

96.870,00

-346.764,07

31-01-2017

AM-bidrag

-25.742,00

-372.506,07

31-01-2017

A-skat mv.

-71.128,00

-443.634,07

31-01-2017

Rente

-19,57

-443.653,64

02-02-2017

Indbetaling

40.112,16

-403.541,48

14-02-2017

AM-bidrag (Efterangivelse)

-11.600,00

-415.141,48

14-02-2017

A-skat mv. (Efterangivelse)

-48.024,00

-463.165,48

21-02-2017

Indbetaling

59.624,00

-403.541,48

23-02-2017

Rykkergebyr

-65

-403.606,48

28-02-2017

Indbetaling

72.447,00

-331.159,48

28-02-2017

AM-bidrag

-20.188,00

-351.347,48

28-02-2017

A-skat mv.

-52.044,00

-403.391,48

28-02-2017

AM-bidrag

-215

-403.606,48

28-02-2017

Rente

-138,24

-403.744,72

01-03-2017

Moms kvartal

-474.042,00

-877.786,72

02-03-2017

Indbetaling

40.112,16

-837.674,56

02-03-2017

Indbetaling

474.042,00

-363.632,56

07-03-2017

A-skat mv. (Efterangivelse)

3.180,00

-360.452,56

07-03-2017

AM-bidrag (Efterangivelse)

504

-359.948,56

31-03-2017

Indbetaling

54.358,00

-305.590,56

31-03-2017

AM-bidrag

-16.278,00

-321.868,56

31-03-2017

A-skat mv.

-38.080,00

-359.948,56

31-03-2017

Rente

-140,06

-360.088,62

03-04-2017

Indbetaling

40.112,16

-319.976,46

28-04-2017

Indbetaling

86.761,00

-233.215,46

28-04-2017

AM-bidrag

-24.444,00

-257.659,46

28-04-2017

A-skat mv.

-62.317,00

-319.976,46

02-05-2017

Indbetaling

40.112,16

-279.864,30

31-05-2017

Indbetaling

141.776,00

-138.088,30

31-05-2017

AM-bidrag

-35.207,00

-173.295,30

31-05-2017

A-skat mv.

-106.569,00

-279.864,30

31-05-2017

Rente

-10,31

-279.874,61

01-06-2017

Moms kvartal

-145.636,00

-425.510,61

02-06-2017

Indbetaling

40.112,16

-385.398,45

13-06-2017

Indbetaling

145.636,00

-239.762,45

30-06-2017

Indbetaling

149.308,00

-90.454,45

30-06-2017

Rente

-467,32

-90.921,77

30-06-2017

A-skat mv.

-111.459,00

-202.380,77

30-06-2017

AM-bidrag

-37.849,00

-240.229,77

04-07-2017

Indbetaling

40.112,16

-200.117,61

31-07-2017

Indbetaling

180.645,00

-19.472,61

31-07-2017

Rente

-10,43

-19.483,04

31-07-2017

A-skat mv.

-137.515,00

-156.998,04

31-07-2017

AM-bidrag

-43.130,00

-200.128,04

02-08-2017

Indbetaling

40.112,16

-160.015,88

31-08-2017

Indbetaling

140.761,00

-19.254,88

31-08-2017

A-skat mv.

-104.805,00

-124.059,88

31-08-2017

AM-bidrag

-35.956,00

-160.015,88

31-08-2017

Rente

-10,44

-160.026,32

01-09-2017

Moms kvartal

-337.480,00

-497.506,32

04-09-2017

Indbetaling

40.112,16

-457.394,16

04-09-2017

Indbetaling

337.480,00

-119.914,16

29-09-2017

Indbetaling

159.215,00

39.300,84

29-09-2017

AM-bidrag

-36.605,00

2.695,84

29-09-2017

A-skat mv.

-114.123,00

-111.427,16

29-09-2017

AM-bidrag

-1.547,00

-112.974,16

29-09-2017

A-skat mv.

-6.940,00

-119.914,16

30-09-2017

Rente

-297,6

-120.211,76

02-10-2017

Indbetaling

40.112,16

-80.099,60

31-10-2017

Indbetaling

145.107,00

65.007,40

31-10-2017

A-skat mv.

-109.636,00

-44.628,60

31-10-2017

AM-bidrag

-35.471,00

-80.099,60

02-11-2017

Indbetaling

40.112,16

-39.987,44

30-11-2017

Indbetaling

127.734,00

87.746,56

30-11-2017

AM-bidrag

-29.728,00

58.018,56

30-11-2017

A-skat mv.

-98.006,00

-39.987,44

30-11-2017

Rente

-10,52

-39.997,96

01-12-2017

Indbetaling

66.683,09

26.685,13

01-12-2017

Rente

-26.570,85

114,28

01-12-2017

Moms kvartal

-601.657,00

-601.542,72

05-12-2017

Indbetaling

599.079,92

-2.462,80

29-12-2017

Indbetaling

207.801,00

205.338,20

29-12-2017

A-skat mv.

-81.495,00

123.843,20

29-12-2017

AM-bidrag

-23.705,00

100.138,20

29-12-2017

A-skat mv.

-77.393,00

22.745,20

29-12-2017

AM-bidrag

-25.208,00

-2.462,80

31-12-2017

Rente

-649,7

-3.112,50

31-01-2018

Indbetaling

67.182,00

64.069,50

31-01-2018

A-skat mv.

-49.276,00

14.793,50

31-01-2018

AM-bidrag

-17.906,00

-3.112,50

31-01-2018

Rente

-22,21

-3.134,71

28-02-2018

Indbetaling

64.604,00

61.469,29

28-02-2018

Rente

-20,2

61.449,09

28-02-2018

A-skat mv.

-45.746,00

15.703,09

28-02-2018

AM-bidrag

-18.858,00

-3.154,91

01-03-2018

Moms kvartal

-570.166,00

-573.320,91

15-03-2018

Indbetaling

95.136,79

-478.184,12

28-03-2018

Indbetaling

75.617,00

-402.567,12

28-03-2018

A-skat mv.

-54.454,00

-457.021,12

28-03-2018

AM-bidrag

-21.163,00

-478.184,12

31-03-2018

Rente

-13,24

-478.197,36

16-04-2018

Indbetaling

95.136,79

-383.060,57

30-04-2018

Indbetaling

83.969,00

-299.091,57

30-04-2018

AM-bidrag

-23.193,00

-322.284,57

30-04-2018

Rente

-12,9

-322.297,47

30-04-2018

A-skat mv.

-60.776,00

-383.073,47

15-05-2018

Indbetaling

95.136,79

-287.936,68

31-05-2018

Indbetaling

91.102,00

-196.834,68

31-05-2018

A-skat mv.

-67.040,00

-263.874,68

31-05-2018

AM-bidrag

-24.062,00

-287.936,68

31-05-2018

Rente

-13,42

-287.950,10

01-06-2018

Indbetaling

369.928,00

81.977,90

01-06-2018

Moms kvartal

-369.928,00

-287.950,10

15-06-2018

Indbetaling

95.136,79

-192.813,31

29-06-2018

Indbetaling

105.506,00

-87.307,31

29-06-2018

AM-bidrag

-26.337,00

-113.644,31

29-06-2018

A-skat mv.

-79.169,00

-192.813,31

30-06-2018

Rente

-13,09

-192.826,40

16-07-2018

Indbetaling

95.136,79

-97.689,61

31-07-2018

Indbetaling

97.127,00

-562,61

31-07-2018

Rente

-13,61

-576,22

31-07-2018

A-skat mv.

-72.499,00

-73.075,22

31-07-2018

AM-bidrag

-24.628,00

-97.703,22

15-08-2018

Indbetaling

107.320,65

9.617,43

15-08-2018

Rente

-12.183,84

-2.566,41

31-08-2018

Indbetaling

99.674,00

97.107,59

31-08-2018

Rente

-16,08

97.091,51

31-08-2018

A-skat mv.

-74.462,00

22.629,51

31-08-2018

AM-bidrag

-25.212,00

-2.582,49

03-09-2018

Indbetaling

292.434,00

289.851,51

03-09-2018

Moms kvartal

-292.434,00

-2.582,49

28-09-2018

Indbetaling

104.694,00

102.111,51

28-09-2018

AM-bidrag

-26.015,00

76.096,51

28-09-2018

A-skat mv.

-78.679,00

-2.582,49

30-09-2018

Rente

-17,83

-2.600,32

31-10-2018

Indbetaling

90.857,00

88.256,68

31-10-2018

Rente

-18,55

88.238,13

31-10-2018

A-skat mv.

-67.596,00

20.642,13

31-10-2018

AM-bidrag

-23.261,00

-2.618,87

30-11-2018

Indbetaling

118.151,00

115.532,13

30-11-2018

AM-bidrag

-28.617,00

86.915,13

30-11-2018

A-skat mv.

-89.534,00

-2.618,87

30-11-2018

Rente

-18,08

-2.636,95

03-12-2018

Indbetaling

354.406,00

351.769,05

03-12-2018

Moms kvartal

-354.406,00

-2.636,95

28-12-2018

Indbetaling

108.852,00

106.215,05

28-12-2018

AM-bidrag

-27.013,00

79.202,05

28-12-2018

A-skat mv.

-81.839,00

-2.636,95

31-12-2018

Rente

-18,81

-2.655,76

31-01-2019

Indbetaling

61.942,00

59.286,24

31-01-2019

Rente

-18,95

59.267,29

31-01-2019

A-skat mv.

-44.086,00

15.181,29

31-01-2019

AM-bidrag

-17.856,00

-2.674,71

28-02-2019

Indbetaling

57.426,00

54.751,29

28-02-2019

Rente

-17,24

54.734,05

28-02-2019

A-skat mv.

-40.033,00

14.701,05

28-02-2019

AM-bidrag

-17.393,00

-2.691,95

01-03-2019

Indbetaling

351.951,00

349.259,05

01-03-2019

Moms kvartal

-351.951,00

-2.691,95

29-03-2019

Indbetaling

53.554,00

50.862,05

29-03-2019

A-skat mv.

-38.867,00

11.995,05

29-03-2019

AM-bidrag

-14.687,00

-2.691,95

31-03-2019

Rente

-19,21

-2.711,16”

Virksomheden anmodede den 12. april 2019 om at få tilbageført renter tilskrevet virksomhedens skattekonto. Af anmodningen fremgik følgende:

”Det kan ikke rigtig nytte noget at I nu beregner renter tilbage fra 2016, idet disse regnskaber er afsluttet og vi har betalt masser af renter til inddrivelsesmyndigheden som ikke fremgår af skattekontoen. I bedes sørge for at slette alle renter, da det ikke kan passe at der nu pludselig er påløbet yderligere renter tilbage fra 2016?

Mit spørgsmål lød blot på de småører der løbende bliver påskrevet, og hvorfor vores konto aldrig gik i nul, når vi ikke skyldte noget til jer længere.

Renter bedes tilbageført.”

I afgørelse af 11. juli 2019 fandt Skattestyrelsen ikke grundlag for at fritage virksomheden for betaling af renter tilskrevet virksomhedens skattekonto i perioden 2016 og frem (den påklagede afgørelse).

Virksomheden henvendte sig den 12. juli 2019 til Skattestyrelsen. Af henvendelsen fremgik følgende:

”Jeg har på intet tidspunkt anmodet om fritagelse for alle de renter vi har betalt, men var blot ikke enig i den renteberegning i lavede den 9/4 2019, hvor der bliver genberegnet renter tilbage fra 2013, 2014, 2015 og 2016, i alt ca. 2.500 kr. Det er denne beregning jeg ikke er enig i er korrekt, og det er blot den jeg beder jer om at tilbageføre.?

Det var på min egen opfordring at genberegningen blev foretaget, da der blev ved med at påløbe smårenter hver måned, på 1 kr. og småører. For at få nulstillet denne mystiske renteberegning blev der foretaget en genberegning og så skyldte vi pludselig 2.500 kr. i gamle renter?”

Den 12. juli 2019 besvarede Skattestyrelsen virksomhedens henvendelse af samme dato. Af svaret fremgik følgende:

”Tak for din besked. I ansøgningen står:

"Det kan ikke rigtig nytte noget at I nu beregner renter tilbage fra 2016, idet disse regnskaber er afsluttet og vi har betalt masser af renter til inddrivelsesmyndigheden som ikke fremgår af skattekontoen. I bedes sørge for at slette alle renter, da det ikke kan passe at der nu pludselig er påløbet yderligere renter tilbage fra 2016?"

Der er derfor taget stilling til renter fra 2016 og frem. Før der blev truffet afgørelse i sagen, er der forespurgt hos medarbejder på Skattekontoen, om alt er i orden og korrekt. Det er bekræftet og der må derfor henvises til den klagevejledning, der er medsendt afgørelsen.”

Virksomheden henvendte sig ved e-mail af 12. juli 2019 på ny til Skattestyrelsen, hvoraf der af virksomhedens henvendelse fremgik følgende:

”Da i tilsyneladende slet ikke læser hvad mit spørgsmål går ud på, så er det udelukkende den ekstra tilbage den beregning bliver genberegnet.?”

Den 12. juli 2019 besvarede Skattestyrelsen virksomhedens henvendelse af samme dato. Af Skattestyrelsens svar fremgik følgende:

”Tak for din besked. Der er ikke foretaget en ekstraberegning af renten. Når renten beregnes er det fra starten af Skattekontoen og til den seneste rentedato. Man kan ikke udtage en periode og beregne renten der.

Hvis du vil fritages for renter i en bestemt periode, skal du søge med angivelse af de rentebeløb, du vil fritages for og de perioder det vedrører.

Du har selv mulighed for at lave et kontoudtog på Skattekontoen, hvor du evt. kun medtager renten.

[…]”

Virksomheden henvendte sig igen til Skattestyrelsen den 12. juli 2019, hvoraf der af henvendelsen fremgik følgende:

”Som du kan se af vedlagte korrespondance som startede tilbage i november 2018, og jeg så igen rykkede for i april 2019, og skattekontoen blev genberegnet, og fra at skylde nogle ører, så blev det pludselig til af "ekstra" renter.?

Måske det var nemmere hvis I lige ringede mig op.?”

Den 19. juli 2019 besvarede Skattestyrelsen virksomhedens henvendelse af 12. juli 2019. Af besvarelsen fremgik følgende:

”Har forgæves forsøgt at ringe til dig vedrørende rentefejlen på Skattekontoen, som vi har korrigeret den 09.04.2019. Kan se, at du efterspørger en oversigt over, hvad genberegningen har haft at betydning i de enkelte måneder.

Beregning for de enkelte måneder fremsendes hermed til dit brug.

For god ordens skyld skal bemærkes, at jeg ikke behandler sagen omkring en eventuel rentefritagelse.”

Den 16. august 2019 henvendte virksomheden sig på ny til Skattestyrelsen. Af henvendelsen fremgik følgende:

”Jeg har nu modtaget en oversigt over den ekstra renteberegningskørsel fra 9/4 2019 (som jeg selv anmodede om p.g.a. der løbende kom småører på i renter hver måned). Det blev så pludselig til 2.694,89, idet der bliver genberegnet fra 31/8 2013? (som må være forældet) men helt galt går det i perioden 31/3 2016-28/2 2017, som udgør ca. 2.500 kr. hvor der blot bliver beregnet renter men ikke rettet nogen tilbage?

Der blev også skrevet at I havde prøvet og kontakte mig telefonisk, men jeg har ikke modtaget nogen opkald fra jer i perioden fra tidligere skrivelse til nu.

[…]”

Virksomheden har indsendt den nye renteberegning til Skatteankestyrelsen. Landsskatteretten vedlægger renteberegningen i kopi som bilag 1.

Skattestyrelsen besvarede den 20. august 2019 virksomhedens henvendelse af 16. august 2019. Af brevet fremgik følgende:

”[…]

Tak for din besked. Sagen er afsluttet med afgørelsen fra 11. juli 2019, som har taget stilling til renter på Skattekontoen. Er du ikke enig i afgørelsen henvises til klagevejledningen.

Bemærk, at du skal klage til Skatteankestyrelsen inden 3 måneder efter afgørelsen er modtaget fra Skattestyrelsen.”

Der blev tilskrevet renter på virksomhedens skattekonto fra den 1. januar 2016 til den 31. marts 2019 med i alt 51.152,22 kr., hvoraf 38.754,69 kr. udgjorde renter fra betalingsaftaler.

Virksomheden ophørte den 31. juli 2019.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke imødekommet virksomhedens anmodning om at blive fritaget for at betale renter tilskrevet skattekontoen.

Skattestyrelsen har begrundet afgørelsen med følgende:

”Skattestyrelsens afgørelse og begrundelse

Din virksomhed kan ikke blive fri for at betale renter. Det er der flere grunde til:

  1. Din situation: Du opfylder ikke betingelserne, fordi du ikke har betalt for sent på grund af en pludseligt opstået hændelse.

Det siger reglerne: Din virksomhed kan få fritagelse, hvis overskridelse af angivelses-, indberetnings- eller betalingsfristen er på få dage, og der er tale om et førstegangstilfælde eller der foreligger undskyldelige forhold.

  1. Din situation: Du opfylder ikke betingelserne.

Fristen for at betale afhænger af det enkelte krav. Betales der ikke rettidigt, bliver der beregnet renter.

Der gøres opmærksom på, at det er saldoen på Skattekontoen, der tilskrives rente og ikke det enkelte krav. Renten beregnes dagligt og tilskrives månedligt. Renten er ikke fradragsberettiget. Det fremgår ikke af Opkrævningsloven, at der skriftligt skal gøres opmærksom på, at der er tilskrevet renter.

Virksomheden har selv pligt til at holde sig ajour med Skattekontoen. Renten opkræves jf. Opkrævningslovens § 16 C stk. 1.

Virksomheden har haft flere betalingsaftaler. Af de tilskrevne renter på 51.152,22 kr. er de 38.754,69 kr. renter vedrørende betalingsaftaler. Disse renter fremgår af Skattekontoen den 1. december 2017 og 15. august 2018 og ved et klik på linjerne med renten, fremstår disse som rateplansrenter. Rateplansrenter oplyses når betalingsaftalen oprettes og virksomheden har således haft kendskab til disse.

Skattekontoen er gennemgået. Der er ikke konstateret fejl i renteberegningen. Der har i perioden fra juli 2013 til juli 2019 hele tiden været debetsaldo på virksomhedens Skattekonto, hvorfor rentetilskrivning må forventes.

Af de beløb der er sendt til inddrivelse, beregnes renten på Skattekontoen til udgangen af den måned, hvor beløbet sendes til inddrivelse. Fra starten af den næste måned beregnes renten af Gældsstyrelsen.

Inddrivelsesrenter er ikke behandlet i denne afgørelse. Såfremt du er uenig i disse renter, er det Gældsstyrelsen, der træffer afgørelse, om der evt. kan ske eftergivelse.

Der er efter vores opfattelse ikke tale om, at du har overtrådt fristerne på grund af et undskyldeligt forhold.”

Skattestyrelsen har supplerende udtalt følgende:

”Det ses ikke, at afgørelsen ville have fået andet udfald, hvis den var blevet afgjort efter Gældsinddrivelseslovens § 13, stk. 6.

Der er ikke sket en myndighedsfejl eller andet, som kan begrunde en afgørelse efter gældsinddrivelseslovens § 13, stk. 6.

Gælden er alene opstået pga. manglende betaling eller for sen indbetaling af bl.a. moms og A-skat/ambidrag og manglende overholdelse af betalingsaftale.

Der er, som det fremgår af afgørelsen, ikke fejl i renteberegningen.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsen skal tilbageføre et samlet beløb på 2.694,89 kr. i renter, som er opstået efter genberegningen af renter på virksomhedens skattekonto.

Til støtte herfor har virksomheden anført følgende:

”Jeg har nu i evigheder forsøgt at får SKAT til at tilbageføre de pålagte renter på 2.694,89 der bliver genberegnet 9.4.2019 efter min egen anmodning.

Jeg ved ikke hvorfor, men SKAT mener så pludselig at jeg vil have tilbageført alle renter for 2016, og det er så det der bliver sendt til skattestyrelsen og der bliver laver en afgørelse på. Nu har jeg så forsøgt i måneder at forklare SKAT hvad det handler om, men nu bliver der blot henvist til den afgørelse jeg har modtaget på et helt forkert beløb.?

Jeg har nu modtaget SKATs genberegning som strækker sig helt tilbage fra 2013, og det tænker jeg ikke er rimeligt. Størstedelen af de genberegnede renter optræder i 2016, men i den periode er der blevet beregnet renter af vores gæld hos gældsstyrelsen og tænker ikke der skal beregnes renter af de samme beløb både hos gældsstyrelsen og hos skattestyrelsen.?

Jeg vedlægger min korrespondance med skattestyrelsen, hvor der ikke er nogen der rigtigt gider sætte sig ind i problematikken, men blot afviser mig ved alle henvendelser.

Anmoder derfor om at I atter en gang tager stilling til de 2.694,89 kr. der er pålagt i renter ved en genberegning den 9/4 2019.”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af opkrævningslovens § 16 c, stk. 1, at en virksomheds debetsaldo på skattekontoen forrentes med den rente, der er fastsat i opkrævningslovens § 7, stk. 1, jf. stk. 2. Renten beregnes dagligt og tilskrives månedligt.

Skattestyrelsen er således forpligtet til at beregne, tilskrive og opkræve renter af en debetsaldo på en virksomheds skattekonto efter opkrævningslovens bestemmelser.

Som følge af en teknisk fejl i grundlaget for renteberegningen på nogle virksomheders skattekonti har Skattestyrelsen ikke beregnet, tilskrevet og opkrævet korrekte renter i overensstemmelse med opkrævningslovens bestemmelser.

Skattestyrelsen har som følge heraf foretaget en genberegning af renterne tilskrevet virksomhedens skattekonto.

Det fremgår ikke af opkrævningslovens bestemmelser eller forarbejderne hertil i hvilke tilfælde, der kan ske genberegning af renter allerede tilskrevet på en skattekonto, når der er en fejl i renteberegningen.

Der ses dog heller ikke i opkrævningslovens bestemmelser at være mulighed for at undlade at opkræve yderligere renter, når der er tale om en situation som i nærværende, hvor renterne, der i første omgang er tilskrevet skattekontoen, ikke er korrekt beregnet som følge af en teknisk fejl i systemet bag skattekontoen.

Endvidere fremgår det ikke af opkrævningslovens bestemmelser, hvorvidt skatteforvaltningen i et sådant tilfælde har mulighed for at kræve efterbetaling af renterne.

Det følger imidlertid af retspraksis, at en myndighed som kreditor som udgangspunkt kan kræve efterbetaling, og at et krav om efterbetaling kun under særlige omstændigheder kan nægtes. Der kan her henvises til Højesterets domme af 10. april 1984 og 7. marts 1984 og Vestre Landsrets dom af 5. september 1994, der er offentliggjort som henholdsvis U.1984.476H, U.1984.341H og U.1994.1004V.

Af dommene kan det udledes, at udgangspunktet om, at kreditor kan kræve efterbetaling af debitor, kan fraviges, når debitor ikke har vidst eller burde have vidst, at en betaling ikke var fuldstændig, når fejlen i opgørelsen af kravet skyldes kreditors forhold, og når de fejl, som medfører en forkert opgørelse, ikke hurtigt meddeles debitor og berigtiges.

Folketingets Ombudsmand har endvidere i en udtalelse, der er offentliggjort som FOB 1999.509, og som omhandlede, hvorvidt SU-styrelsen kunne kræve efterbetaling af et SU-lån, som styrelsen havde fremsendt en forkert opgørelse af, anført, at når muligheden for efterbetaling ikke er reguleret af lovgivningen, må man hense til de almindelige formueretlige principper for efterbetaling. Endvidere bemærkede ombudsmanden i udtalelsen følgende i sin vurdering af borgerens gode tro:

”Jeg har lagt vægt på følgende omstændigheder:

For det første er fordringshaveren, SU-styrelsen, en offentlig myndighed. Der må efter min opfattelse som udgangspunkt kunne fæstes lid til rigtigheden af en opgørelse foretaget af en offentlig myndighed. Dette medfører at kravene til skyldnerens agtsomhed i et vist omfang svækkes, mens kravene til fordringshaveren skærpes, jf. Bent Christensen, Forvaltningsret - Prøvelse (1994), s. 204 (om condictio indebiti -situationen) og de dér nævnte henvisninger, samt Bernhard Gomard, Obligationsretten, 3. del (1993), s. 173.

For det andet har De selv udvist grundighed og udførlighed i de oplysninger De har givet til SU-styrelsen i Deres brev af 13. juli 1997.

For det tredje bar SU-styrelsens opgørelse præg af at være endelig og af at have medregnet samtlige poster, jf. mine bemærkninger ovenfor.

For det fjerde var differencen på 3.771 kr. mellem det opgjorte beløb og det rigtige beløb så relativt beskeden at opgørelsen ikke virkede åbenbart urigtig.”

Det må således lægges til grund, at når Skattestyrelsen som offentlig myndighed har beregnet og tilskrevet renter på en virksomheds skattekonto, skal virksomheden kunne have tiltro til, at rentetilskrivningen er korrekt. Dette medfører, at kravet til virksomhedens agtsomhed i et vist omfang er svækket ved vurderingen af, hvorvidt virksomheden som debitor har vidst eller burde have vidst, at opgørelsen af renterne ikke har været korrekt.

Der er i perioden fra den 31. august 2013 til den 31. marts 2019 løbende blevet tilskrevet renter på virksomhedens skattekonto med undtagelse af perioden fra den 31. marts 2016 til den 31. januar 2017. Forinden den sidstnævnt periode var en stor del af den rentebærende gæld på virksomhedens skattekonto overgået til inddrivelse, hvorfor det kan have været uklart for virksomheden, hvor stor en del af debetsaldoen på virksomhedens skattekonto der reelt var rentebærende i perioden. Denne vildfarelse ses underbygget af, at virksomheden ved sine henvendelser af 12. oktober 2018 og 5. april 2019 oplyste Skattestyrelsen, at det var virksomhedens opfattelse, at virksomheden ikke skyldte noget på skattekontoen, samt at virksomheden som følge heraf undrede sig over, at der fortsat blev tilskrevet renter på skattekontoen.

Endvidere kan rentetilskrivningen før genberegningen ikke anses for at have været åbenlyst forkert, da differencen mellem den oprindelige renteberegning og den nye renteberegning er beskeden.

Virksomheden har i øvrigt, for så vidt angår betalingsaftalerne, i perioden løbende indbetalt opkrævningerne på skattekontoen og overholdt betalingsaftalerne.

På dette grundlag er det Landsskatterettens opfattelse, at virksomheden har været i god tro om, at rentetilskrivningen på virksomhedens skattekonto har været korrekt.

Endvidere kan den forkerte rentetilskrivning på virksomhedens skattekonto tilskrives Skattestyrelsens IT-system, ligesom renteberegningen ses at have været fejlagtig gennem en længere periode.

På baggrund ovenstående finder Landsskatteretten, at betingelserne for at fravige udgangspunktet om, at Skattestyrelsen kan kræve efterbetaling af de ekstra renter, som er opstået på baggrund af Skattestyrelsens genberegning, således er opfyldt.

Landsskatteretten finder derfor, at Skattestyrelsen ikke kan kræve efterbetaling af et samlet beløb på 2.694,89 kr. i renter, som er opstået efter genberegningen af renter på virksomhedens skattekonto.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.