Kendelse af 11-05-2023 - indlagt i TaxCons database den 01-06-2023

Journalnr. 19-0073881

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt et fradrag for købsmoms på samlet 28.102 kr. i perioden fra den 1. juli 2018 til den 31. december 2018, idet Skattestyrelsen har skønnet, at køb af græsslåmaskine og etablering af folde med dræn og læskure er anvendt delvist (50 %) privat.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[person1] (herefter indehaveren) driver enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] (herefter virksomheden). Virksomheden er registreret i CVR (Det Centrale Virksomhedsregister) med startdato den 3. februar 2017. Virksomheden er registreret under CVR-nr. [...1] og branchekode 960900 Andre personlige serviceydelser i.a.n.

Virksomhedens aktiviteter omfatter udlejning af hestebokse, herunder tilknyttede udearealer/faciliteter til brug for dette. Det er oplyst over for Skattestyrelsen, at der i 2018 var to heste opstaldet (udlejning) samt to heste, som var indehaverens.

Virksomhedens repræsentant har overfor Skattestyrelsen oplyst, at virksomheden havde plads til 11 heste fordelt på to stalde med tre heste i én stald og otte heste i den anden stald. Den gamle stald med plads til tre heste blev anvendt til overnatning af heste, som skulle deltage i stævner på Sjælland.

Der er fremlagt en opstaldningskontrakt, der er indgået mellem virksomheden (udlejer) og lejer, [person2]. Det fremgår af kontrakten, at prisen for leje af en boks, inkl. foder mm., udgjorde 1.800 kr. pr. måned. Kontrakten er underskrevet den 3. juni 2018.

Videre er der fremlagt opstaldningskontrakt mellem virksomheden (udlejer) og lejer, [person3]. Det fremgår af kontrakten, at prisen for leje af en boks, inkl. foder mm., udgjorde 1.800 kr. pr. måned. Kontrakten er underskrevet den 1. september 2018.

Det fremgår af virksomhedens kontospecifikation og balance, at udlejning af boks nr. 2 i perioden fra den 1. januar 2018 til den 31. december 2018 genererede en lejeindtægt på i alt 13.200,00 kr. Dertil kommer moms, der i samme periode er bogført med 3.280 kr. Det fremgår videre, at udlejning af boks nr. 3 i perioden fra den 1. januar 2018 til den 31. december 2018 generede en lejeindtægt på i alt 11.840,00 kr. Dertil kommer moms, der i samme periode er bogført med 2.960 kr.

Virksomheden har desuden udlejning til beboelse, der faktureres uden moms. Det fremgår af virksomhedens kontospecifikation og balance, at udlejningen af en lejlighed i perioden fra den 1. januar 2018 til den 31. december 2018 genererede en lejeindtægt inkl. varme på i alt 97.525,32 kr.

Aktiviteterne foregår på indehaverens ejendom, som er beliggende [adresse1], [by1]. Ejendommen er erhvervet den 1. marts 2017 og udgør ca. 10 hektar.

Skattestyrelsen besigtigede den 5. marts 2019 ejendommen og de tilhørende arealer.

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at der på virksomhedens initiativ er foretaget en korrektion af virksomhedens angivelse af købsmoms (indgående afgift). Denne del er ikke påklaget.

Virksomhedens momsangivelser udgør efter ændringerne følgende:

Perioden 1. juli 2018 til 30. september 2018

Udgående afgift

1.080 kr.

EU varekøb

Indgående afgift

20.830 kr.

Momstilsvar

- 19.750 kr.

Perioden 1. oktober 2018 til 31. december 2018

Udgående afgift

1.960 kr.

EU varekøb

3.179 kr.

Indgående afgift

21.183 kr.

Momstilsvar

- 16.044 kr.

Køb af græsslåmaskine

Virksomheden har indkøbt en græsslåmaskine. Der er som dokumentation fremlagt fakturanummer 11946, der er udstedt til virksomheden den 13. september 2018. Det fremgår af fakturateksten, at den vedrører køb af en ”Hustler Raptor Power Edition” til 30.370 kr. inkl. moms (moms udgør 6.074 kr.). Virksomheden har fratrukket købsmoms med i alt 6.074 kr.

Det er oplyst, at græsslåmaskinen bliver anvendt på arealerne mellem træerne i den tidligere frugtplantage, på græsarealerne mellem foldene og i den private have.

Virksomhedens repræsentant har anført, at den private græsplæne udgør 1.400 kvm ud af det samlede areal på ca. 100.000 kvm, hvoraf det er estimeret, at der slås græs på ca. 60.000 kvm. Ifølge repræsentanten udgør den private andel herefter 2,33 %.

Etablering af folde m.v.

Virksomheden har for perioden fra den 1. juli til den 31.december 2018 afholdt følgende udgifter til etablering af folde med dræn og læskure:

Dato

Bilag

Konto

Tekst

Pris ekskl. moms

Moms

Pris inkl. moms

1 juli

214

1410

Rodfræsning

12.000

3.000

15.000

13 juli

220

3617

Pæle til folde

127

32

159

15 august

181

3617

Pæle

316

79

395

17 august

186

3617

VVS kabelrør

880

220

1.100

18 august

187

3617

Hegn og tråd

259

65

323,7

30 august

174

3617

Drænslange

11.797

2.949

14.746

30 august

175

3617

Elhegn

719

180

899

12 september

157

3617

Hegnsbatteri

201

50

251

18 september

161

5119

Materialer fold

62.736

15.682

78.420

Okt kvartal

Se kontokort

3302

Diverse materialer fold

36.641

6.722

5 november

238

5119

Dræn

84.602

21.151

105.753

I alt

210.278

50.130

Indehaveren har på et møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler forklaret, at der er opført to læskure på hver af de to vinterfolde. Det er forklaret, at der er tale om nedgravede stolper med tag uden støbt fundament. Om udgifterne til dræn er det forklaret, at der er nedgravet dræn i jorden ved stalden, som er ført hen over grunden mod søen i det sydligste hjørne af grunden. Indehaveren har endvidere forklaret, at der er fjernet jord på foldene og fyldt op med grus m.v., så hestene ikke står i vand/mudder.

Skattestyrelsen har i udtalelsen til Skatteankestyrelsen anført følgende vedrørende folde og dræn:

”(...)

Det skal endvidere bemærkes, at jeg har besigtiget ejendommen og konstateret at konstruktionen til foldene med tilhørende læskure er stolper som er sat i jorden kombineret med brædder og elhegn.”

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke godkendt et fradrag for købsmoms på samlet 28.102 kr. i perioden fra den 1. juli 2018 til den 31. december 2018, idet Skattestyrelsen har skønnet, at køb af græsslåmaskine og etablering af folde med dræn og læskure er anvendt delvist (50 %) privat.

Skattestyrelsen har som begrundelse herfor anført følgende:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Virksomheder har delvis fradragsret for momsen af virksomheders indkøb af varer der benyttes både til virksomhedens momspligtige leverancer og til virksomhedens uvedkommende formål.

Momsen kan fratrækkes med den del, der skønsmæssigt svarer til de pågældende varer og ydelsers brug i den momsregistrerede virksomhed.

Virksomheden har anskaffet en græsslåmaskine, som anvendes på ejendommens areal, som bruges til hestene. Den private andel af aktiviteterne med hestene udgør jævnfør foranstående 50 procent heraf.

Da græsslåmaskinen anvendes på arealerne, som bruges til hestene, herunder skov/frugtplantage, er det herefter Skattestyrelsens opfattelse, at græsslåmaskinen anvendes delvis privat.

Din revisor har jævnfør ovenstående foreslået, at der indrømmes 100 procent fradrag for udgiften.

Den private græsplæne udgør 1.400 kvm ud af det samlede areal på ca. 100.000 kvm, hvoraf han har estimeret, at der slås græs på ca. 60.000 kvm. Den private andel udgør som følge heraf 2,33 procent.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at den private andel ikke kan fordeles jævnfør disse principper.

Den indgående afgift vedrørende køb af varer, som bruges til både momspligtige aktiviteter og til andre formål skal fordeles i forhold til de faktiske aktiviteter og ikke i forhold til kvm.

Da den private andel af aktiviteterne med hestene udgør 50 procent er fradraget reduceret så det skønsmæssigt svarer til den fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed.

Den indgående afgift er forhøjet med (kr. 6.074 x 50 procent), kr. 3.037.

(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Du har for perioden, jævnfør foranstående, afholdt udgifter til etablering af dræn på folde samt etablering af folde med tilhørende læskure, kr. 210.278, tillagt moms kr. 50.130, i alt kr. 260.408.

Skattestyrelsen anser udgifterne for ombygning/modernisering, idet ejendommen er anskaffet i 2017 og du med etablering af folde m.v. ændrer anvendeligheden på den del af ejendommen. Udgifterne kan ikke anses for vedligeholdelse, da dette forudsætter at ejendommen ikke ændres i forhold til det oprindelige på anskaffelsestidspunktet.

Det fremgår af momslovens § 43, stk. 2 at til- og ombygning af fast ejendom betragtes som investeringsgode. Som fast ejendom betragtes ligeledes selve grundstykket samt træer, hegn og brønde. Af momslovens § 44. stk. 1 fremgår det, at der skal foretages regulering for de første 10 regnskabsår, i hvilket investeringen er anskaffet eller taget i brug.

Den fradragsberettigede afgift for perioden skal herefter reguleres, så denne er i overensstemmelse med anvendelsen af investeringen.

Periodens private andel af aktiviteterne vedrørende hestene udgør 50 procent jævnfør foranstående punkt 1, hvorfor momsfradrag udgør 50 procent af investeringen, kr. 50.130, i alt kr. 25.065. Din revisor foreslår alternativt at anvende reglerne i momslovens bestemmelser vedrørende udtagning. Skattestyrelsen anser ikke dette som et alternativ, da reglerne ikke finder anvendelse for aktiver, som er omfattet af momslovens § 43 og 44.

Skattestyrelsen er enig i din revisor om, at der skal ske regulering af den fradragsberettigede moms, hvis der sker ændringer i anvendelsen af investeringsgodet. Det, der reguleres, er den indgående afgift, som du tidligere har fået eller ikke fået fradragsret for. Reguleringen sikrer, at fradragsretten, i stedet for kun at afspejle investeringens brug på anskaffelsestidspunktet, tilpasses eventuelle ændringer i investeringens brug inden for, i dette tilfælde, reguleringsperioden på 10 år.

Det fremgår af ovenstående, at du i perioden 1. juli til 31. december 2018 har angivet indgående moms kr. 50.130 vedrørende etablering af folde m.v. Dette fradrag reguleres til kr. 25.065 jævnfør ovenstående, ændring kr. 25.065

(...)”

Skattestyrelsen har den 12. september 2019 i en udtalelse til Skatteankestyrelsen anført følgende:

”(...)

Under henvisning til afgørelsens punkt 2, hvor det fremgår at virksomheden har afholdt udgifter til etablering af dræn på folde samt etablering af folde med tilhørende læskure, skal det bemærkes følgende:

Udgiften som virksomheden har afholdt til dræning af jordstykket hvor foldene er etableret anser Skattestyrelsen som en del af den samlede etablering jævnfør Momslovens § 43, stk. 2. Vi er med dette ikke enig i klager om, at udgiften til dræning ikke skulle være omfattet af reglerne om investeringsgoder jævnfør Momsloven § 43, stk. 3.

Det skal endvidere bemærkes, at jeg har besigtiget ejendommen og konstateret at konstruktionen til foldene med tilhørende læskure er stolper som er sat i jorden kombineret med brædder og elhegn.

Dette fremgår ikke af afgørelsen

Klagen indeholder i øvrigt ikke nye oplysninger til sagen.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har vedrørende afgørelsens pkt. 1 nedlagt principal påstand om, at der kan godkendes fradrag for købsmoms vedrørende græsslåmaskine på 6.074 kr. Subsidiært har repræsentanten nedlagt påstand om, at der kan godkendes et fradrag på 5.933 kr.

Der er vedrørende afgørelsens pkt. 2 nedlagt principal påstand om, at der kan godkendes et fradrag for købsmoms vedrørende etablering af folde med læskure og dræn på 50.130 kr.

I relation til reguleringsforpligtelsen er der subsidiært nedlagt påstand om, at der i relation til dræn ikke skal ske regulering, og at der i relation til læskure m.v. skal ske en regulering i 5 år.

Til støtte herfor er der blandt andet anført:

”(...)

Klagen angår regulering af momsfradraget på følgende områder:

  1. Køb af Hustler Raptor græsslåmaskine og privat anvendelse
  2. Momsfradrag i forbindelse med etablering af folde, båse og dræning

Ad 1

Skattestyrelsen har anset 50 % af anskaffelse af en græsslåmaskine til kr. 24.296 plus moms kr. 6.074, i alt kr. 30.370.

Skattestyrelsen har godkendt 50 % af købsmomsen svarende til kr. 6.074 x 50 % = kr. 3.037.

Den omhandlende græsslåmaskine er at betragte som et driftsmiddel der anvendes i forbindelse med græsslåning af de erhvervsmæssige arealer der er estimeret til at udgøre

60.000 kvm. af det samlede areal på ca. 100.000 kvm. (10 ha).

Det er så korrekt, at græsslåmaskinen også anvendes til at græsslå den private græsplæne der er på ca. 1.400 kvm.

Hvordan at Skattestyrelsen mener, at den private anvendelse af græsslåmaskinen skal fordeles efter antal opstaldede heste, er vi uforstående overfor.

Efter vores opfattelse skal en privat benyttelse af et driftsmiddel fordeles ud fra den private anvendelse af driftsmidler, hvilket i dette tilfælde vil sige at de private græsarealer (private græsplæne) udgør ca. 1.400/60.000 kvm. eller ca. 2,33 %.

Den private andel af momsbeløbet udgør således kr. 6.074 x 2,33 % lig kr. 141.

Vi har overfor Skattestyrelsen forslået, at Skattestyrelsen frafalder beskatningen af privat andel af græsslåmaskine, idet der er tale om uvæsentlige beløb og den samme påstand skal vi fremføre overfor Landsskatteretten.

Såfremt Landsskatteretten ikke er enige heri, kan den private andel maksimalt andrage kr. 141.

Ad 2

Skattestyrelsen har reguleret den indgående moms med 50 % af momsbeløbet kr. 50.130 svarede til kr. 25.065, idet Skattestyrelsen har anset de resterende 50 % som værende private.

De omhandlende beløb fremkommer således:

Beløb uden moms

Moms

Rodfræsning

12.000

3.000

Pæle til folde

127

32

Pæle

316

79

WS kabelrør

880

220

Hegn og tråd

259

65

Drænslanger

11.797

2.949

Elhegn

719

180

Hegnsbatteri

201

50

Materialer folde

62.736

15.682

Diverse materialer fold

36.641

6.722

Dræn

84.602

21.151

I alt

210.278

50.130

Beløbene kan sammendrages således:

Dræn

96.499

24.100

Folde og læskur

113.779

26.030

I alt

210.278

50.130

(...)

Indledningsvis skal vi bemærke, at det virker som om, at Skattestyrelsen blander de skattemæssige regler ind i sagen ved at omtale vedligeholdelse contra forbedringer.

Vi er enige i, at de afholdte omkostninger skal aktiveres, hvilket også er sket i forbindelse med udarbejdelsen af årsrapporten for indkomståret 2018.

Skattestyrelsen anfører, at reguleringsforpligtigelsen er 10 år, idet Skattestyrelsen anses de omhandlende omkostninger for at være til- og ombygning af fast ejendom.

Med hensyn til dræning anføres i Afskrivningsloven, kapitel 3, § 27, at udgifter der er afholdt til etablering af dræningsanlæg afskrives med indtil 20 % om året, hvilket vil sige, at afskrivningen sker over 5 år. (Kapitel 3 i Afskrivningen afskriver lineært).

Det er derfor vores opfattelse, at investeringsgodet reguleringsforpligtigelse er 5 år.

Da udgiften til dræning ikke overstiger kr. 100.000, er dræningen ikke omfattet af moms reguleringsforpligtigelsen.

Angående hestebåse samt folde er det vores opfattelse, at disse er omfattet af Afskrivningslovens kapitel 2, hvilket også fremgår af Juridisk Vejledning C.H.3.2.3.4.3 (vedligeholdelse på ejendomme) hvor det anføres at staldinventar anses som inventar.

På baggrund heraf finder vi, at reguleringsforpligtigelsen er 5 år.

Skattestyrelsen finder, at der skal ske en løbende regulering i forhold til antal opstaldede heste og antal egne heste.

I princippet er vi enige med Skattestyrelsen, men reguleringen bør ske en gang årligt i forbindelse med virksomheds årsafslutning i stedet for en løbende regulering, hver gang der sker ændringer i antallet af heste.

(...)

Virksomhedens repræsentant er den 21. september 2019 kommet med yderligere bemærkninger:

”(...)

I forbindelse med Skattestyrelsens udtalelse af 12. september 2019 skal vi hermed bemærke følgende.

Det er uklart hvad Skattestyrelsen egentlig mener, men vi fortolker det således, at Skattestyrelsen mener, at dræning og folde skal betragtes som bygningsbestanddele og dermed en reguleringsforpligtigelse på 10 år.

Skattestyrelsen har ingen bemærkninger til vores synspunkt om, at båse til heste er at betragte som inventar så vi antager, at Skattestyrelsen tilslutter sig vores synspunkt.

Angående dræning skal vi henvise til vores klage af 20. august 2019, hvori det anføres, at dræning er omfattet af afskrivningslovens kapitel 3, § 27, hvori anføres at dræning kan afskrives med 20 % p.a. som lineært afskrivning. Dermed har lovgivningen fastslået, at afskrivningen sker over 5 år hvilket betyder, at dræning ikke kan anses som bygning eller bygningsbestanddele.

Da omkostningerne til dræning er under kr. 100.000, er der ingen momsreguleringsforpligtigelse.

Med hensyn til folde og læskur er det korrekt, at disse består af stolper der er sat i jorden samt brædder og elhegn.

Efter vores opfattelse er disse folde og læskur ikke at betragte som bygninger eller bygnings bestanddele, hvor reguleringsforpligtigelsen er 10 år.

Vi skal i denne forbindelse henvise til at EU i 2017 har indført en fælles definition af fast ejendom ved momsforordningens artikel 13b, og vi medtager uddrag herfra (SKM2019.308SR):

"Definition af fast ejendom

Med virkning fra 2017 har EU indført en fælles definition af fast ejendom ved momsforordningens artikel 13b. Se gennemførelsesforordning (EU) nr. 1042/2013.

Af artikel 13b, litra b) fremgår, at enhver bygning eller ethvert bygningsværk, der er fastgjort til eller i jorden, over eller under havoverfladen, og som ikke let kan demonteres eller flyttes, anses som fast ejendom. Se Den Juridiske Vejledning, afsnit D.A.5.9.2.2.2.

Ifølge DJV, afsnit D.A.5.9.2.2.2, er der:

"[...] tale om "fast ejendom" i henhold til artikel 13b, litra b), hvis to betingelser er opfyldt, nemlig at der er tale om

  1. en bygning eller et bygningsværk, også eventuelt ufuldstændigt, der er
  2. fastgjort til eller i jorden, og som ikke let kan demonteres eller flyttes

1) Bygning eller bygningsværk, også eventuelt ufuldstændigt

En bygning kan defineres som en konstruktion med tag og vægge såsom et hus eller en fabrik.

Et "bygningsværk" har en bredere betydning og omfatter andre konstruktioner, der ofte ikke betragtes som en bygning. Bygningsværker kan f.eks. være anlæg i form af veje, broer, lufthavne, havne, diger, gasledninger, vandforsynings- og kloaknet samt industrianlæg såsom elværker, vindmøller og raffinaderier.

Alle bestanddele af bygninger eller bygningsværker anses for at være fast ejendom. Begrebet "bestanddel" omfatter ikke kun bygningens eller bygningsværkets bærende konstruktion, men også alle elementer, som installeres og udgør en integrerende del af bygningen eller bygningsværket eller installeres permanent heri, og som indgår i en helhed i den forstand, at bygningen eller bygningsværket ville være ufuldstændig(t) eller ændre karakter, hvis disse elementer ikke var til stede.

[...]

Eksempler på bygninger og bygningsværker

? Huse, etageejendomme, fabrikker, lagerbygninger, kontorejendomme, staldbygninger
? Dele af bygninger, eksempelvis ejerlejligheder
? Veje, broer, tunneller, diger
? Havne, lufthavne
? Gasledninger, vandforsyningsnet, kloaknet, elnet
? Elværker, vindmøller, raffinaderier
? Boreplatforme

2) Fastgjort til jorden, og som ikke let kan demonteres eller flyttes

En bygning eller et bygningsværk skal være fastgjort til jorden, over eller under havoverfladen og må ikke let kunne demonteres eller flyttes.

Det er klart, at bygninger eller bygningsværker, som kræver, at der etableres en større infrastruktur for at forankre dem til jorden, opfylder disse kriterier, men mindre klart, når der hersker tvivl om bygningens eller bygningsværkets karakter eller den måde, hvorpå den/det fastgøres til jorden. Dette ses bl.a. af EU-domstolens sag C-532/11, Susanne Leichenich, som vedrørte en husbåd, der blev anvendt som restaurant og diskotek, og af sag C-315/00, Rudolf Maierhofer, som vedrørte bygninger opført af præfabrikerede elementer, der skulle fjernes og genanvendes på en anden ejendom.

En bygning eller et bygningsværk kan fastgøres til eller i jorden på forskellige måder, bl.a. ved hjælp af et bindemiddel såsom cement eller en forankring såsom reb, kæder, bolte eller ankre.

Vurderingen af, om en bygning eller et bygningsværk skal anses for at være fast ejendom, skal imidlertid først og fremmest baseres på, om den/det let kan demonteres eller flyttes.

Det er ikke nødvendigt, at en bygning eller et bygningsværk er uløseligt forbundet med jorden, for at den/det kan anses for at være fast ejendom. Det er i stedet nødvendigt at kontrollere, om de anordninger, der skal fiksere konstruktionen, kan fjernes uden "en betydelig indsats" og "betydelige omkostninger", som det beskrives i EU-domstolens sag C-532/11, Susanne Leichenich.

[...]

Eksempler på genstande, der kan anses som fast ejendom

Husbåde (C-532/11, Leichenich)
Præfabrikerede huse, der skulle fjernes og genanvendes (C-315/00, Rudolf Maierhofer)
Olietanke, fast knyttet til en bestemt del af jordens overflade (SKM2016.249.SR)
Containere, indrettet til depotrum (SKM2013.603.SR)"

Vi antager, at Skatteankestyrelsen er enig i, at folde og læskur ikke kommer under kategorien nr. 1.

Under kategori nr. 2 er omtale bygninger og bygningsværk der er fastmonteret i jorden og som ikke let kan demonteres eller flyttes.

Det er korrekt, at stolperne er monteret i jorden, men der er ikke tale om, at stolperne er støbte eller på anden måde fæstnet i jorden på en måde der vanskeliggør optagning og flytning af pælene. Det samme gør jeg gældende for læskur.

Når det let kan demonteres eller flyttes, er der ikke tale om en bygning eller bygningsværk.

Som følge heraf kan reguleringsforpligtigelsen ikke være 10 år men 5 år.

(...)”

Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling

Skattestyrelsen har den 20. december 2022 udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling om stadfæstelse af Skattestyrelsens afgørelse:

”(...)

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller stadfæstelse af den påklagede afgørelse,

Køb af græsslåmaskine

Klager har taget fradrag for købsmoms for køb af græslåsmaskinen med 6.074 kr. Til støtte for fradragsretten har klager fremlagt en faktura (fakturanr. 11946) udstedt til klager for køb af en ”Hustler Raptor Power Edition” den 13. september 2018.
Græsslåmaskinen anvendes ifølge det oplyste på arealerne mellem træerne i den tidligere frugtplantage samt på græsarealerne mellem foldene og i den private have.

Skattestyrelsen finder af ovenstående grunde, at der ikke er grundlag for at indrømme fuldt fradrag for købsmomsen efter momslovens § 37, stk. 1, da græsslåmaskinen ikke anvendes udelukkende til brug for klagers momspligtige leverancer, men også anvendes privat. Det er derved med rette, at Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig fordeling af klagers fradrag for købsmoms efter momslovens § 38, stk. 2.

Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse ansat fradragsprocenten for købsmomsen skønsmæssigt til 50 pct. på baggrund af klagers konkrete forhold. Herunder at græsslåmaskinen ifølge det oplyste anvendes til indehaverens private have, og at indehaveren i den påklagede periode havde samme antal private heste som antallet der var opstaldet hos klager, hvortil græslåsmaskinen ligeledes anvendes.

Etablering af folde m.v.

Klager har i perioden fra den 1. juli 2018 til den 31. december 2018 etableret folde med dræn og læskure for 260.408 kr. Klager har i den forbindelse taget fradrag for den fulde købsmoms på samlet 50.130 kr.

Som anført ovenfor, havde klager i den påklagede periode fire heste opstaldet, hvoraf to af hestene var indehaverens private heste. Skattestyrelsen finder derved, at der ikke er grundlag for at indrømme fuldt fradrag for købsmomsen efter momslovens § 37, stk. 1, da etableringen af folde med dræn og læskure ikke udelukkende er sket til brug for klagers momspligtige leverancer.

Det findes derfor med rette, at Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig fordeling af klagers fradrag for købsmoms efter momslovens § 38, stk. 2. Skattestyrelsen fastholder af ovenstående grunde den skønsmæssige opgørelse af fradragsretten på 50 pct.

Regulering af fradrag

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsens indstilling i, at etableringen af folde med dræn og læskure som et samlet hele, skal anses som til- og ombygning til den samlede ejendom efter momslovens § 43, stk. 2, nr. 2.

Der henses til, at klager ved etableringen har ændret anvendeligheden på den berørte del af ejendommen, samt at der er tale om en nyetablering, hvorfor udgiften ikke kan anses for vedligeholdelse eller reparation af fast ejendom efter momslovens § 43, stk. 2, nr. 3.

I henhold til momslovens § 43, stk. 2, nr. 2, er en til- og ombygning af et investeringsgode omfattet af reguleringsforpligtelsen, jf. momslovens § 43, stk. 1, hvorefter der skal ske regulering af den fradragsberettigede moms ved ændringer i anvendelsen. Der skal derfor foretages regulering for de første 10 regnskabsår efter anskaffelse eller ibrugtagning, jf. momslovens § 44, stk. 1.

(...)”

Virksomhedens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling

Skatteankestyrelsens indstilling, bilagt Skattestyrelsens udtalelse, blev den 20. december 2022 sendt til udtalelse hos virksomhedens repræsentant. Ved brev af 9. januar 2023 har repræsentanten bemærket følgende:

”(...)

Jeg skal bemærke, at vi fastholder det som tidligere er fremført overfor repræsentanter fra Skattestyrelsen og repræsentanter fra Skatteankestyrelsen.

Jeg vil kort gentage min holdning til sagen således:

Det skal bemærkes, at skattemæssigt er de afholdte omkostninger aktiveret.
Momsmæssigt er der fradrag for udgifterne til til- og ombygning samt til udgifter til dræn.
Der er tale om driftsbygninger, hvorfor der ikke kan være tale om private andele på 50 %.
Momsmæssigt er vurderingen hvad det er om- og tilbygningen – altså en vurdering af om det er erhvervsmæssigt eller ikke erhvervsmæssigt. I nærværende sag bør der ikke ske en reduktion af momsfradraget for om- og tilbygningen er 100 % erhverv. Omkring driften er vi enige i, at den fordeles mellem antal heste (opstaldet heste og egne heste)

(...)”

Retsmøde

Virksomheden fastholdt tidligere fremsatte påstande og anbringender. Virksomheden gjorde således gældende, at der skal godkendes fradrag for købsmoms vedrørende græsslåmaskine på 6.074 kr. Subsidiært skal der godkendes et fradrag på 5.933 kr. Videre blev det gjort gældende, at der skal godkendes et fradrag for købsmoms vedrørende etablering af folde med læskure og dræn på 50.130 kr. I relation til reguleringsforpligtelsen er der subsidiært nedlagt påstand om, at der i relation til dræn ikke skal ske regulering, og at der i relation til læskure m.v. skal ske en regulering i 5 år.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelse, at afgørelsen stadfæstes.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har nedsat virksomhedens fradrag for købsmoms.

Det lægges til grund for afgørelsen, at virksomheden er en afgiftspligtig person, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, jf. § 4, stk. 1, 1. pkt.

Retsgrundlag

Af momslovens 37, stk. 1, fremgår følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.”

Af momslovens § 38, stk. 2, 1. pkt., som regulerer delvis fradragsret, fremgår følgende:

”For varer og ydelser, som en virksomhed registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a, både benytter til fradragsberettigede formål efter § 37 og til virksomheden uvedkommende formål, kan der udelukkende foretages fradrag for den del af afgiften, som skønsmæssigt svarer til de pågældendes varers og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed. (...)"

Momslovens bestemmelser har til formål at implementere momssystemdirektivet i dansk ret. De nationale bestemmelser skal derfor inden for deres ordlyd fortolkes i overensstemmelse med de bagvedliggende bestemmelser i direktivet og EU-Domstolens praksis.

EF-Domstolen har blandt andet i sag C-268/83 (Rompelman) udtalt, at det påhviler den, der anmoder om momsfradrag, at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt, jf. præmis 24.

Landsskatterettens bemærkninger

Køb af græsslåmaskine

Virksomheden har indkøbt en græsslåmaskine. Der er som dokumentation fremlagt fakturanummer 11946 udstedt den 13. september 2018 til virksomheden, hvoraf det fremgår, at der er købt en ”Hustler Raptor Power Edition” til 30.370 kr. inkl. moms. Virksomheden har fratrukket købsmoms med i alt 6.074 kr.

Ifølge det oplyste anvendes græsslåmaskinen på arealerne mellem træerne i den tidligere frugtplantage, på græsarealerne mellem foldene og i den private have.

Landsskatteretten finder, at det ikke er godtgjort, at græsslåmaskinen udelukkende er anvendt i forbindelse med virksomhedens momspligtige leverancer, hvorfor det er med rette, at Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig fordeling af virksomhedens fradrag for købsmoms efter momslovens § 38, stk. 2.

Der kan alene foretages fradrag for den del af købsmomsen, der skønsmæssigt kan henføres til den fradragsberettigede brug af græsslåmaskinen i virksomheden efter momslovens § 38, stk. 2.

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at fradragsprocenten skønsmæssigt er fastsat til 50 % på baggrund af virksomhedens forhold. Ved fastsættelsen har Skattestyrelsen lagt vægt på, at indehaveren i den omhandlede periode havde to private heste og to opstaldede heste i virksomheden.

Sådan som sagen foreligger oplyst for Landsskatteretten, findes der ikke at være grundlag for en ændring af det af Skattestyrelsen udøvede skøn, hvorfor hverken repræsentantens principale eller subsidiære påstand kan imødekommes

Landsskatteretten stadfæster således afgørelsen på dette punkt.

Etablering af folde m.v.

Virksomheden har i perioden fra den 1. juli 2018 til den 31. december 2018 etableret folde med dræn og læskure for samlet 260.408 kr., hvoraf momsen udgør 50.130 kr. Virksomheden har fradraget den samlede købsmoms.

Landsskatteretten finder, at det ikke er godtgjort, at etableringen af folde med dræn og læskure udelukkende er sket i relation til virksomhedens momspligtige leverancer, idet virksomheden i 2018 havde opstaldet i alt fire heste, hvoraf to af hestene var indehaverens egne heste. Det er således med rette, at Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig fordeling af virksomhedens fradrag for købsmoms efter momslovens § 38, stk. 2.

Landsskatteretten tiltræder herefter Skattestyrelsens skønsmæssige opgørelse, hvorefter den afgiftspligtige andel af momsen udgør 50 %.

Landsskatteretten skal herefter tage stilling til, hvorvidt virksomhedens etablering af folde med dræn og læskure er omfattet af reguleringsforpligtelsen i momslovens §§ 43 og 44.

Momslovens § 43, stk. 1 og 2, nr. 1 til 3, er sålydende:

"For investeringsgoder skal der ske regulering af den fradragsberettigede afgift, hvis der sker ændringer i anvendelsen efter anskaffelsen af godet.

Stk. 2. Som investeringsgode efter stk. 1 betragtes

1) maskiner, inventar og andre driftsmidler, hvis anskaffelsespris ekskl. afgiften efter denne lov overstiger 75.000 kr., og som er undergivet værdiforringelse,
2) fast ejendom, herunder til- og ombygning,
3) reparation og vedligeholdelse af fast ejendom til et samlet beløb af mere end 75.000 kr. årligt.

(...)”

Af momslovens § 43, stk. 3, nr. 1, fremgår følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal foretage regulering i følgende tilfælde:

1) Når anvendelsen af et investeringsgode, der ved anskaffelsen har givet virksomheden ret til fuld eller delvis fradragsret, ændres således, at virksomheden har ret til et mindre fradrag.

(...)”

Af momslovens § 44, stk. 1, fremgår følgende:

”For driftsmidler og ydelser foretages der regulering for ændringer, som indtræder inden for de første 5 regnskabsår efter anskaffelsen inkl. det regnskabsår, hvori driftsmidlet eller ydelsen er anskaffet. For fast ejendom foretages der regulering for de første 10 regnskabsår, for reparation og vedligeholdelse af fast ejendom dog kun de første 5 regnskabsår efter anskaffelsen eller ibrugtagningen inkl. det regnskabsår, i hvilket den faste ejendom er anskaffet eller taget i brug.”

Indehaveren erhvervede ejendommen den 1. marts 2017. Virksomheden har i perioden fra den 1. juli 2018 til den 31. december 2018 etableret folde med dræn og læskure på ejendommen for samlet 260.408 kr., hvoraf momsen udgør 50.130 kr.

Landsskatteretten anser udgifterne afholdt til etablering af folde med dræn og læskure som et samlet hele, der momsmæssigt kan kvalificeres som en til- og ombygning til den samlede ejendom.

Med etableringen af folde med dræn og læskure har virksomheden ændret anvendeligheden på den berørte del af ejendommen. Landsskatteretten er på denne baggrund enig med Skattestyrelsen i, at udgifter til etablering af folde m.v. er anvendt til en til- og ombygning af ejendommen.

I henhold til momslovens § 43, stk. 2, nr. 2, er en til- og ombygning af et investeringsgode omfattet af reguleringsforpligtelsen, jf. momslovens § 43, stk. 1, hvorefter der skal ske regulering af den fradragsberettigede moms ved ændringer i anvendelsen.

For så vidt angår reguleringsforpligtelsens varighed følger det af momslovens § 44, stk. 1, at der for fast ejendom, herunder til- og ombygning, skal foretages regulering for de første 10 regnskabsår efter anskaffelse eller ibrugtagning.

Etableringen af folde med dræn og læskure kan ikke anses for vedligeholdelse eller reparation af fast ejendom efter momslovens § 43, stk. 2, nr. 3, idet der er tale om nyetableringer.

Repræsentantens henvisning til afskrivningsloven kan ikke føre til et andet resultat, idet afskrivningsloven regulerer de skattemæssige afskrivninger, mens denne sag omhandler virksomhedens fradrag for moms og medfølgende reguleringsforpligtelse, som er reguleret i momslovens bestemmelser.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.