Kendelse af 13-03-2020 - indlagt i TaxCons database den 03-04-2020

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2017 med 4.722 kr.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse

Faktiske oplysninger

Selskabet driver en el-installationsvirksomhed samt yder bistand til større arrangementer i form af at sikre el til disse arrangementer.

Selskabet er ejet af [virksomhed1] ApS (CVR [...1]), hvor [person1] ejer 100 %.

[person1] er direktør i selskabet, og dennes datter [person2] er ansat i selskabet.

[virksomhed2] ApS har registreret en række brændstofkort, herunder brændstofkort nr. 5, og har oplyst, at dette anvendes til køb af diesel til selskabets generatorer i forbindelse med servicering og sikring af strøm til nævnte arrangementer m.v. Tillige er det fra selskabets side oplyst, at der anvendes egne mindre generatorer, men selskabet lejer også større generatorer hos [virksomhed3] ApS.

Det fremgår af oversigt over brændstofforbruget på brændstofkort nr. 5, at der i perioden 2014 – 2017 har været tanket for i alt 57.051,04 kr. fordelt således: 2014 for 18.567,34 kr., 2015 for 14.873,10 kr., 2016 for 9.904,22 kr. og 2017 for 13.706,38 kr.

Eksempelvis kan det nævnes, at der i 2014 ses fire tankninger ved grænsen til Tyskland og 8 tankninger på Fyn/i Jylland, i 2015 er der fem tankninger nær den Tyske grænse, i 2016 ses der to tankninger nær den Tyske grænse og tre på Fyn/i Jylland, og i 2017 ses der to tankninger nær grænsen ved Tyskland og to tankninger på Fyn/i Jylland. En stor andel af disse tankninger finder sted i eller op imod en weekend.

Selskabet har på Skattestyrelsens anmodning fremsendt faktura for leje af generatorer, men kun for indkomståret 2017. Der foreligger dermed ikke dokumentation for leje af generatorer for indkomstårene 2014-2016. Skattestyrelsen bemærker i den sammenhæng, at der ikke er en direkte sammenhæng mellem tankninger i 2017 og leje af generatorer.

[person1] ejede en autocamper Adria Super Sonic ([reg.nr.1]) fra den 4. december 2013 til 4. maj 2017, hvor det er oplyst fra Skattestyrelsen, at denne har kørt 47.000 km i perioden fra 11. december 2013 til 16. april 2017. Efterfølgende erhvervede [person1] en Mercedes -Benz/Hymer ([reg.nr.2]) fra den 15. maj 2017 og frem. Der foreligger ikke oplysninger om antal kørte kilometer for den nye autocamper. Skattestyrelsen antager dog, at den cirka har kørt 10.000 km i 2017, idet Skattestyrelsen har taget udgangspunkt i, at den tidligere autocamper cirka kørte 15.000 km årligt.

[person1] har oplyst at benytte egen autocamper i forbindelse med udførelsen af sit arbejde og nogle gange få brændstof betalt af selskabet i forbindelse med udført arbejde. Det er oplyst, at mængden af brændstof påfyldt for selskabets regning imidlertid ikke er i det omfang, som Skattestyrelsen anfører.

Der er ikke indsendt kørselsregnskab i forbindelse med selskabets anvendelse af [person1]s private autocamper eller en oversigt over udført arbejde, ligesom der ikke er indsendt dokumentation for køb af brændstof til autocamperen i de pågældende indkomstår.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om ændring af selskabets momsansvar, således at dette forhøjes med 4.722 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse anført følgende:

”(...)

1. Brændstof købt på kort nr. 5
2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det anses ikke for dokumenteret eller på anden måde sandsynliggjort, at tankningerne på kort nr. 5 er til de generatorer, som selskabet udlejer.

Der ses ikke sammenhæng mellem tidspunkterne/stederne for tankningerne og selskabets udlejning af generatorer ud fra de indsendte fakturaer for 2017. Da der ikke er indsendt dokumentation for udlejningen i 2014-2016, kan der ikke foretages kontrol af disse.

Det er samtidig blevet oplyst, at kort nr. 5 er anvendt i forbindelse med tankning af hovedanpartshaverens private autocamper, når den har været anvendt i forbindelse med opgaver for selskabet, men dette er ikke dokumenteret med køresedler eller lignende.

Hovedanpartshaverens autocamper har i perioden 11/12 2013 – 16/4 2017 kørt ca. 47.000 km. Der er trods forespørgsel ikke modtaget dokumentation for egen betaling af brændstof til autocamperen.

Der er i perioden 11/12 2013 – 16/4 2017 tanket 4.584 liter brændstof på kort nr. 5.

Hvis de 4.584 liter diesel er anvendt i autocamperen giver det gennemsnitlig 10,25 km pr. liter.

Autocamperen skulle i henhold til registreringsattesten kunne køre 12,6 km pr. liter under optimale forhold, det anses derfor for sandsynligt, at det indkøbte brændstof på kort nr. 5 i væsentlig omfang er anvendt til den.

Der er i perioden 7/6 – 12/12 2017 købt 1.023 liter brændstof på kort nr.5. Det anses for sandsynligt, at det er anvendt i den nye autocamper, der blev købt den 15/5 2017. Der forligger ikke oplysninger om kilometerstanden i den nye autocamper, men der er henset til, at der tidligere er kørt gennemsnitlig ca. 15.000 km årligt i perioden 11/12 2013 – 16/4 2017. Det anses derfor for sandsynligt, at den nye autocamper har kørt over 10.000 km i perioden 7/6 – 12/12 2017. Den kan i henhold til registreringsattesten køre 10,6 km pr. liter under optimale forhold.

Da det efter en samlet vurdering ikke anses for dokumenteret eller sandsynliggjort, at brændstofkøbet på selskabets kort nr. 5 vedrører påfyldning af de udlejede generatorer, og da det samtidig er oplyst, at kortet i nogle tilfælde reelt er anvendt til påfyldning af autocamperen, er det vores opfattelse, at kort nr. 5 i overvejende grad er anvendt ved kørsel i autocamperen.

Da eventuel godtgørelse for erhvervsmæssig kørsel for selskabet i autocamperen kun kan udbetales skattefrit ved fyldestgørende køresedler og kilometergodtgørelse med maksimal statens takster, vil det ikke føre til et andet resultat, når disse betingelser ikke er opfyldt.

Der er ikke modtaget bemærkninger til vores forslag fra selskabet.

Indkomsten i selskabet forhøjes herefter med 45.640 kr. for de brændstofudgifter, der er afholdt ved anvendelse af kort nr. 5 jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, da det ikke anses for dokumenteret, at udgifterne er afholdt for at sikre og vedligeholde selskabets indkomst.

Forholdet anses endvidere for omfattet af den udvidede ligningsfrist for kontrollerede transaktioner jf. skatteforvaltningslovens § 26 stk. 5.

Samtidig skal den fratrukne moms på 1.981 kr. i 2016 og på 2.741 kr. i 2017 vedrørende udgifterne indbetales jf. momslovens § 37. Pga. forældelsesfrister for ændring af momstilsvar i henhold til skatteforvaltningslovens § 31 og beløbenes størrelse anses 2014 og 2015 for momsmæssigt forældet.

De samlede udgifter på i alt 57.050 kr. anses herefter for maskeret udlodning til hovedanpartshaveren jf. ligningslovens § 16A, stk. 1 og skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, da den indkøbte diesel anses for anvendt i anpartshaverens autocamper.

Beløbene fordeler sig over årene således:

Indkomstår SelskabetMomsUdlodning

201414.854 kr.3.713 kr.18.567 kr.

201511.898 kr.2.975 kr.14.873 kr.

20167.923 kr.1.981 kr.9.904 kr.

201710.965 kr.2.741 kr.13.706 kr.

I alt45.640 kr.11.410 kr.57.050 kr.

(...)”

Skattestyrelsen er kommet med følgende udtalelse af 10. december 2019:

”(...)

I klagesagen har Skatteankestyrelsen i brev fra 18. november 2019 bedt Skattestyrelsen om en udtalelse til sagen, der skal afgøres af Landsskatteretten.

Følgende er indstillet:

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagers opfattelse

Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse

Skattestyrelsens udtalelse

Forhøjelse af klagers momstilsvar

4.722 kr.

0 kr.

4.722 kr.

4.722 kr.

Skattestyrelsens begrundelse/vurdering

Skattestyrelsen er enige med Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, som stadfæster vores afgørelse af 20. juni 2019.12.13

Vi er forsat enige i, at klagers momstilsvar skal forhøjes med 4.722 kr., som en konsekvensændring af, at selskabets hovedanpartshaver og direktør har anvendt selskabets brændstofkort til at tanke sin private autocamper.

Klager kan således ikke få fradrag for den allerede fratrukne udgift på henholdsvis 1.981 kr. og 2.741 kr., idet der kun gives fradrag for moms, der vedrører den momspligtige omsætning.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at forhøjelsen vedrørende maskeret udlodning er uberettiget, hvormed skatte-og momsændringen for selskabet bør bortfalde.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

3. Sagens faktiske forhold

Nærværende sag er 1 af 4 sager, idet der tillige er truffet afgørelse overfor [person2] og [person1] personligt, ligesom der er truffet afgørelse overfor [virksomhed2] ApS moderselskab, [virksomhed1] ApS.

For så vidt angår de faktuelle forhold kan oplyses, at Skattestyrelsens afgørelser i [person1] og [person2]s sager er påklaget, og at der i disse to sager minutiøst er redegjort for faktum vedrørende de gennemførte forhøjelser.

Klagen med tilhørende bilag i [person2]s sag fremlægges som sagens bilag 2 og for så vidt angår [person1]s sag, som sagens bilag 3.

4. Begrundelse for klagen

Det gøres gældende, at de gennemførte ændringer i sin helhed skal bortfalde, da de bygger på et forkert faktuelt grundlag og medfører et forkert resultat.

Der kan i relation til de helt konkrete anbringender henvises til anbringenderne i klagerne for hhv. [person2] og [person1], som gengives nedenfor, og således tillige er anbringenderne i nærværende sag.

(...)

For så vidt angår sagens andet spørgsmål, spørgsmålet omkring maskeret udlodning, er det væsentligt at holde sig for øje, at [person1]s private autocamper i en lang række tilfælde har været anvendt i firmaets interesse f.eks. i forbindelse med [festivalen], som firmaet igennem mange år har arbejdet for.

Selskabet betaler ikke særskilt herfor, udover at der afregnes delvist for den diesel, der er forbrugt.

Det er fuldstændig samme systematik, der f.eks. har været anvendt i forbindelse med en række af de øvrige arrangementer, som selskabet har udført arbejde for, således at selskabet har sparet mange penge til overnatninger, kørselsgodtgørelse m.v.

Reelt set er der alene tale om at selskabet betaler en del af den meget betydelige erhvervsmæssige kørsel, der har været til stævner, koncerter, festivaler m.v. overalt i Danmark.

Det er dog korrekt, som anført af Skattestyrelsen, at der ikke har været ført eksakt regnskab, men dette ændrer ikke ved, at udgifterne er erhvervsmæssige.

Det skal endelig erindres om, at der intet steds af selskabets regnskaber ses at være fratrukket udgifter til overnatning, når [person1]s f.eks. er på [ø1] i flere dage. I og med at [person1] nødvendigvis må have et eller andet sted at overnatte illustrerer dette anvendelsen af camperen, som en god og billig løsning for selskabet.

Det er dog klart, at [person1] selvfølgelig ikke skal betale for den diesel, der anvendes i denne sammenhæng, hvilke udgifter selskabet naturligvis har afholdt - i og med at der er tale om erhvervsmæssig kørsel, der alene er afholdt i selskabets interesse.

Sagen har således intet med udbetaling af godtgørelse at gøre, som Skattestyrelsen omtaler i afgørelsen side 8, 4. afsnit, men alene at selskabet afholder sine egne udgifter, på fuldstændig samme vis, som hvis [person1] havde taget selskabets Opel.”

(...)

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten har ved afgørelse af dags dato afgjort, at [person1] skal beskattes af maskeret udlodning i form af brug af selskabets brændstofkort nr. 5. Landsskatteretten fandt herved, at [person1]s brug af brændstofkortet dækkede [person1]s private udgifter.

Landsskatteretten tiltræder derfor, at selskabet ikke har fradrag for købsmomsen af disse udgifter, og at selskabets momstilsvar for perioden fra 1. januar 2014 til 31. december 2017 forhøjes med 4.722 kr.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.