Kendelse af 09-06-2021 - indlagt i TaxCons database den 01-07-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioden 2017

Forhøjelse af momstilsvar

Første kvartal

69.722 kr.

Hjemvisning

53.438 kr.

Andet kvartal

47.080 kr.

Hjemvisning

32.889 kr.

Tredje kvartal

87.602 kr.

Hjemvisning

74.300 kr.

Fjerde kvartal

117.197 kr.

Hjemvisning

100.913 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden ”[virksomhed1]” med cvr-nr. [...1] havde i henhold til virksomhedens regnskab en omsætning på 476.889 kr. i indkomståret 2017. (indsæt oplysning om omsætning)

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens overskud på baggrund af virksomhedens indberettede salgsmoms på 254.961 kr., således at omsætningen udgør 1.019.844 kr.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af virksomhedens indehavers bankkontoudtog konstateret bankindsætninger på indehaverens konto, som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke har kunnet afstemmes med virksomhedens bilagsmateriale.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med samlet 321.701 kr. for afgiftsperioderne i 2017. Skattestyrelsen har ved en udtalelse af 23. marts 2021 indstillet den skønsmæssige forhøjelse af virksomhedens momstilsvar nedsat således:

Kvartal

Fra

Til

Første kvartal

69.722 kr.

53.437 kr.

Andet kvartal

47.080 kr.

32.888 kr.

Tredje kvartal

87.602 kr.

74.299 kr.

Fjerde kvartal

117.297 kr.

99.405 kr.

I alt

321.701 kr.

260.029 kr.

Skattestyrelsen har opgjort udgifter betalt fra bankkonti, hvor der er tilknyttet et udgiftsbilag, der kan knyttes til virksomheden, til 251.039 kr. ekskl. moms. Det fremgår af skattestyrelsens opgørelse, at udgifter inkl. moms udgjorde 211.076 kr., heraf moms 42.215 kr. og at 82.178 kr. udgjorde momsfri driftsudgifter i form af husleje.

Skattestyrelsen har i opgørelsen medregnet virksomhedens erhvervsforsikring på 7.685,70 kr. til driftsudgifter med moms.

Det fremgår af Skattestyrelsens udtalelse af 8. januar 2021, at udgifter, der er betalt kontant, og med et tilknyttet udgiftsbilag, der knytter udgiften til virksomheden, udgør sammenlagt 70.490 kr., inkl. moms. Købsmomsen for kontant afholdte udgifter er opgjort til 14.099 kr. Skattestyrelsen har ikke indrømmet fradrag for den kontant betalte del af udgifterne.

Af bilag 1 til Skattestyrelsens udtalelse af 8. januar 2021 fremgår en postering på 664 kr., som vedrører tilbagebetaling af depositum til klageren fra [virksomhed2] den 18. september 2017 med referencen ”Dankortnota 18907”. Skattestyrelsen har inddraget denne indsætning ved opgørelsen af skattepligtige indsætninger.

Til udtalelsen har Skattestyrelsen fremlagt en oversigt over udgifter, som ikke kan ses at være tilknyttet virksomheden.

Af oversigten over udgifter, der ikke ses at være tilknyttet virksomheden, fremgår bl.a. udgifter til diesel og vægtafgift, samt udgiftsbilag, hvor der ikke er anført et modtagernavn.

Skattestyrelsen har ved udtalelse af 23. marts 2021 indstillet yderligere fradrag for købsmoms på baggrund af udgifter til køb via [virksomhed3].

Det fremgår af indehaverens personlige skatteoplysninger – R75 – at han er registreret ejer og bruger af en Seat Ibiza og en Skoda Fabia. Der er ikke fremlagt dokumentation for, at virksomheden er registreret som ejer af en bil.

Der er endvidere ikke fremlagt dokumentation for, at udgifterne anført i bilag 3 til Skattestyrelsens udtalelse af 8. januar 2021 er tilknyttet virksomheden.

I forbindelse med klagen til Skatteankestyrelsen har virksomhedens indehaver fremlagt en resultatopgørelse, opgørelse over aktiver og passiver samt kontokort for virksomheden.

Følgende fremgår af resultatopgørelsen:

Saldobalance for perioden 01.01.17 - 31.12.17

(NB! Indeholder muligvis ikke-bogførte posteringer i kassekladderne.)

Nr.

Navn

Perioden

År til dato

RESULTATOPGØRELSE

1010

Omsætning

Salg af varer/ydelser m/moms

-476.888,80

-476.888,80

Omsætning i alt

-476.888,80

-476.888,80

1310

Direkte omkostninger

Direkte omkostninger m/moms

259.727,67

259.727,67

1311

Transport

3.400,00

3.400,00

1312

Emballage

4.746,30

4.746,30

1320

Direkte omkostninger varer u/moms indenfor EU

962,75

962,75

1330

Vareforbrug (lagermodul)

-67.500,00

-67.500,00

Direkte omkostninger i alt

201.336,72

201.336,72

Dækningsbidrag

-275.552,08

-275.552,08

2241

Lønninger

Personaleudgifter

553,45

553,45

Lønninger i alt

553,45

553,45

Kapacitetsomkostninger

Salgs- og rejseomkostninger

3110

Autodrift - personbiler

Brændstof

6.134,08

6.134,08

3130

Vægtafgift

2.360,00

2.360,00

3140

Reparation/vedligeholdelse

572,95

572,95

Autodrift - personbiler i alt

9.067,03

9.067,03

3420

Lokaleomkostninger

El, vand og gas

906,98

906,98

3421

Elafgift

-468,24

-468,24

3430

Vedligeholdelse og rengøring

732,76

732,76

Lokaleomkostninger i alt

1.171,50

1.171,50

3604

Administrationsomkostninger

Edb-udgifter / software

3.583,25

3.583,25

3617

Mindre anskaffelser

24.401,34

24.401,34

3620

Telefon

2.145,54

2.145,54

3650

Forsikringer

7.685,70

7.685,70

Administrationsomkostninger i alt

37.815,83

37.815,83

Resultat før afskrivninger

-226.944,27

-226.944,27

Afskrivninger

Resultat før renter

-226.944,27

-226.944,27

Af kontospecifikationerne i virksomhedens bogføring fremgår følgende:

Direkte omkostninger

259.728 kr.

Transport

3.400 kr.

Emballage

4.746 kr.

Personaleudgifter

553 kr.

Brændstof

6.134 kr.

Vægtafgift

2.360 kr.

Reparation/vedligeholdelse

573 kr.

Eludgifter

907 kr.

Vedligeholdelse og rengøring

733 kr.

Edb/software

3.583 kr.

Mindre anskaffelser

24.401 kr.

Telefon

2.146 kr.

Alle udgifterne er påført bilagsnummer og de underliggende bilag er fremlagt til Skatteankestyrelsen i forbindelse med klagesagens behandling.

Der er ikke anført kundenavn på alle fremlagte kvitteringer. Der er fremlagt bilag, som omhandler indkøb af diesel, cigaretter, kirsebærsauce, vin, slik, te og øl.

Det fremgår af Skattestyrelsens Debitor/Restancesystem, at der for afgiftsperioderne i 2017 var indberettet salgsmoms på 62.035 kr. for første kvartal, 26.360 kr. for andet kvartal, 72.024 kr. for tredje kvartal og 94.542 kr. for fjerde kvartal. I 2017 var der således indberettet salgsmoms med 254.961 kr.

Det fremgår endvidere, at der var indberettet købsmoms på 62.022 kr. for første kvartal, på 45.751 kr. for andet kvartal, på 89.955 kr. for tredje kvartal og på 122.999 kr. for fjerde kvartal. I 2017 var der således indberettet købsmoms på 320.727 kr.

Det fremgår endelig, at der var indberettet energiafgifter med 7.700 kr. første kvartal, 3.450 kr. i andet kvartal, 3.300 kr. i tredje kvartal og 3.900 kr. i fjerde kvartal.

I forbindelse med bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling af 8. marts 2021 i den sammenholdte skattesag har indehaveren den 16. marts 2021 fremsendt kontoudtog fra [virksomhed3], hvoraf det fremgår, at der fra [virksomhed3] i indkomståret 2017 blev overført 194.888,76 kr. til indehaverens bankkonto. I dette beløb var der bl.a. fratrukket udgifter til varekøb via [virksomhed3] og provision til [virksomhed3]. Det fremgår af opgørelserne, at virksomhedens køb via [virksomhed3] udgjorde 113.813,65 kr. Det fremgår endvidere, at købsmoms for pågældende indkøb udgjorde 22.760 kr., som er fordelt således:

Første kvartal:

5.646 kr.

Andet kvartal:

6.175 kr.

Tredje kvartal:

5.691 kr.

Fjerde kvartal:

5.248 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne i år 2017 forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 321.701 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Du har pligt til at sende os dine momsregnskaber efter reglen i momslovens § 74 stk. 1 og stk. 4.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af momsen. Det står i momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Vi har ikke modtaget regnskab, kontospecifikationer eller bilag.

Virksomhedens omsætning er opgjort på baggrund af indberetning af udgående moms, idet vi ikke har informationer om den kontante omsætning. Vi har ingen ændringer til den udgående moms for 2017.

Købsmoms kan fratrækkes i virksomhedens momstilsvar, når indkøbte varer og ydelser udelukkende er anvendt i virksomheden. Det står i momslovens § 37, stk. 1. Virksomheden skal vise en faktura for at få fradrag for købsmomsen efter reglen i momsbekendtgørelsens § 82 og Den juridiske vejledning, afsnit D.A.11.1.7 Krav til dokumentation for indkøbet.

Ved gennemgang af kontoudtog fra [finans1], er hævninger og betalinger, som ud fra posteringsteksten skønnes, at være driftsudgifter, og som vedrører virksomheden, fordelt i kolonner benævnt ”skønnede driftsomkostninger med moms” og ”skønnede driftsudgifter uden moms”. Se bilag 1.

Vi har ikke modtaget den nødvendige dokumentation, og derfor har vi kun skønsmæssigt godkendt fradrag for købsmoms på omkostninger i kolonnen ”skønnede udgifter med moms”, da det er vores opfattelse, at disse udgifter vedrører indkøb af momsbelagte varer, som er anvendt til virksomheden og således fradragsberettiget efter momslovens § 37, stk. 1.

Vi har ikke givet fradrag for moms for udgifter benævnt f.eks. Huslejer og Overførsel til [virksomhed4], beløbene anses for at være husleje for butikken [virksomhed1] på 6.763,33 kr. pr. måned. Vi har ikke givet fradrag for moms, idet vi ingen information har, om huslejen indeholder moms. Købene fremgår af bilag 1 i kolonnen ”skønnede driftsudgifter uden moms”.

Beløbet for skønnede driftsudgifter, hvor vi giver fradrag for moms, fremgår af kolonnen ”skønnede driftsudgifter med moms” med 69.506 kr., hvor momsen udgør 17.376 kr.

Vi har oplyst, at du har mulighed for flere fradrag, såfremt du har indsendt dokumentation for din virksomheds udgifter. Vi har ingen dokumentation modtaget.

Som det fremgår af Den juridiske vejledning, afsnit E.A.4.6.1.5 Godtgørelse af energiafgifter, ydes der godtgørelse i samme omfang, som virksomheden har fradragsret for indgående moms af energiprodukter og varme. Idet du ikke har indsendt dokumentation for afholdte energiudgifter godkendes, der ikke godtgørelse herfor.

Vi ændrer derfor virksomhedens købsmoms og energiafgifter ændres således:

Perioden 1. januar 2017 – 31. marts 2017:

Indgående moms:

Indberettet indgående moms

-62.022 kr.

Godkendt fradrag for indgående moms

0 kr.

For meget indberettet indgående moms

-62.022 kr.

62.022 kr.

Energiafgift:

Indberettet energiafgift

-7.700 kr.

Godkendt fradrag for energiafgift

0 kr.

For meget indberettet energiafgift

-7.700 kr.

7.700 kr.

Perioden 1. april 2017 – 30. juni 2017:

Indgående moms:

Indberettet indgående moms

-45.751 kr.

Godkendt fradrag for indgående moms

2.121 kr.

For meget indberettet indgående moms

-43.630 kr.

43.630 kr.

Energiafgift:

Indberettet energiafgift

-3.450 kr.

Godkendt fradrag for energiafgift

0 kr.

For meget indberettet energiafgift

-3.450 kr.

3.450 kr.

Perioden 1. juli 2017 – 30. september 2017:

Indgående moms:

Indberettet indgående moms

-89.955 kr.

Godkendt fradrag for indgående moms

5.653 kr.

For meget indberettet indgående moms

-84.302 kr.

84.302 kr.

Energiafgift:

Indberettet energiafgift

-3.300 kr.

Godkendt fradrag for energiafgift

0 kr.

For meget indberettet energiafgift

-3.300 kr.

3.300 kr.

Perioden 1. oktober 2017 – 31. december 2017:

Indgående moms:

Indberettet indgående moms

-122.999 kr.

Godkendt fradrag for indgående moms

9.602 kr.

For meget indberettet indgående moms

-113.397 kr.

113.397 kr.

Energiafgift:

Indberettet energiafgift

-3.900 kr.

Godkendt fradrag for energiafgift

0 kr.

For meget indberettet energiafgift

-3.900 kr.

3.900 kr.

Nedsættelse af købsmoms og energiafgift 321.701 kr.

Vi opkræver, efter opkrævningslovens § 5, stk. 2, yderligere 321.701 kr. i moms for perioden 1. januar 2017 -31. december 2017.

(...)”

Skattestyrelsen har fremsendt følgende udtalelse til Skatteankestyrelsen:

”(...)

Klagens nye oplysninger påvirker ikke vores afgørelse, idet f.eks.:

Der er ikke indsendt bilag, så bogføringen, der er indsendt i forbindelse med klagen, kan ikke efterprøves.
Der er ikke indsendt regnskab.
Der er indberettet salgsmoms i 2017 med 254.961 kr., hvilket svarer til en omsætning på 1.019.844 kr. De indberettede momstal svarer derfor til en omsætning på mere en million kr.
Omsætning ifølge saldobalance er 476.888 kr., momsbeløbet heraf udgør 25 %, svarende til 119.222 kr.
Der er indberettet købsmoms i 2017 med 320.727 kr., men der er kun bogført købsmoms med 74.571,04 kr.
De ovenstående punkter viser, at der ikke er sammenhæng mellem bogføring og den indberettede salgs- og købsmoms.
Ifølge kontokort er omsætning opgjort samlet og bogført hvert halve år for henholdsvis salg indgået på bankkonto og kontantsalg, det vil sige i fire beløb for hele året i 2017. Det har dermed ikke været muligt at foretage løbende kasseafstemning.
På bankkontiene [...18] og [...59]8 er der i alt indsættelser ifølge akt 027 med i alt 683.305,37 kr. Den bogførte bogføring på 476.888,80 kr. ekskl. moms udgør inkl. moms 596.111 kr. Der er dermed en difference på (683.305,37 kr. - 596.111 kr. = 87.194,37) 87.194,37 inkl. moms.

Virksomhedens bilag er derfor nødvendige for afklaring af, hvorvidt de indberettede momstal er korrekte eller om den bogføring, der modtaget sammen med klagen, er korrekt, idet der ikke er sammenhæng mellem bogføring og den indberettede salgs- og købsmoms.”

Skattestyrelsen har den 8. januar 2021 endvidere fremsendt følgende supplerende bemærkninger:

”(...)

Regnskabsmaterialet tilsidesættes fortsat, idet der er følgende bemærkninger:

Den bogførte omsætning på 476.888,80 kr. i regnskabsmaterialet svarer ikke til den indberettede udgående afgift på 254.961 kr., der omregnet svarer til en omsætning på 1.019.844 kr.
Der er indsætninger på bankkonti med i alt 681.941,37 kr. inkl. moms.

Dato

Bilag nr.

Tekst

Beløb ekskl.

moms

30.06.2017

547

Omsætning 1. halvår 2017

136.664,40

30.06.2017

550

Kontant salg

93.800,00

31.12.2017

548

Omsætning 2. halvår 2017

133.676,40

31.12.2017

551

Kontant salg

112.748,00

Bogført omsætning i alt

476.888,80

Den bogførte omsætning består følgende posteringer:
Vedrørende ovennævnte bilag nr. 547 og 548 for omsætning, findes specifikation meddaglige beløb, der svarer til Z-bons.
Z-bonner består af ét beløb pr. dag. Kun i få tilfælde kan dette beløb afstemmes til indsætning til bankkonto. Vi har ingen information om hvilke beløb, der blev indsat i bank pr. dag og hvilke beløb, der er blevet liggende i kassen, idet vi ikke har modtaget daglige kasseafstemninger.
Eksempel på Z-bon den 16. juni 2017 viser et bruttosalg på 40.330 kr. og retur beløb på -38.540 kr. og nettosalg på 1.790 kr. Beløbet 1.790 kr. ses ikke indgå den 16. juni 2017 eller dagen efter, men flere andre beløb indsættes.
Vi har ingen information om, eller hvordan afregninger fra [virksomhed3] indgår i z-bons. Det ses af bankkonto, at [virksomhed3] afregner cirka en gang om måneden med en indsætning på bankkonto.
Indsætninger fra [menighedsråd] indsættes på [person1]s konto nr. [...98]. Virksomhedens bankkonto er konto [...18]. Det kan ikke af bogføringen udledes, hvordan indsætninger fra [kirken] indgår i omsætningen.
Bogføringsmæssigt flyttes halvårsvis kontantsalg fra ”konto 5810 Kassebeholdning” til omsætningskonto ved bilag 550 og 551 med henholdsvis 117.250 inkl. Moms (93.800 kr. ekskl. moms) og 140.935 kr. inkl. moms, (112.748 kr. ekskl. moms). Bilag 550 og 551 findes ikke i bilagsmaterialet, hvorfor vi ingen oplysninger har om, hvilke beløb der indgår i sumposterne.
Fra ”konto 5820 Kassebeholdning” (overføres ifølge bogføring 180.000 kr. til ”konto 6130 Årets hævninger, kontant” ved bilag 552. Bilag 552 ses ikke i bilagsmaterialet, men posteringen viser, at en andel af kontanter modtaget i virksomheden, er hævet privat.
Saldo ifølge bogføring på konto 5820 Bankkonto er 91.745,02 kr. Ifølge R75 er bankkonto i [finans1], konto [...18] på 12.717 kr. Vi har ingen information om, hvad differencen mellem saldo ifølge bogføring og saldo ifølge bank skyldes, idet vi har ikke modtaget en afstemning af bankkontoen pr. 31. december 2017.
Bilag 122 fra [person2] er på 677,50 kr. inkl. moms.

Bilag 122 er fejlbogført på ”konto 1310 Direkte omkostninger” med 54.200 kr., momsen af fejlbeløbet er konteret på ”konto 6903 Indgående (køb) moms” med 13.550 kr. og som gæld på ”konto 6805 Kreditor” med 67.750 kr.

Ifølge saldobalance er periodens resultat 226.944,27 kr.

Fejlbogføring for omkostningen på bilag 122 på 53.658 kr. ((67.750 kr. – 677,50 kr.)/1,25 = 53.658 kr.) skal derfor øge periodens bogførte resultat fra 226.944,27 kr. + 53.658 kr. = 280.602,27 kr.

Den indgående afgift af bilag 122 udgør 135,50 kr. Ifølge bogføring er der konteret 13.550 kr. på konto 6903 Indgående moms. Difference på 13.414,50 kr. er dermed fejlbogført.

Bilag 188 og 191 fra [virksomhed5] er ens, har samme fakturanummer (dublet) og er bogført to gange. Beløbet er 343,75 kr. inkl. moms.
Bilag 452 og 455 fra [virksomhed6] er ens, har samme fakturanummer (dublet) og er bogført to gange. Beløbet er 750 kr. inkl. moms.
Der er ikke bogført husleje i regnskabsmaterialet, og der er ingen huslejeopkrævninger i bilagsmaterialet. Vi har ikke modtaget kopi af huslejekontrakt for blomsterforretningen.

I bilag 1 til afgørelse af 26. april 2019 indgår en skønnet husleje med 12 x 6.763,33 kr. (81.159,96 kr.), som ses hævet på bankkonti for henholdsvis erhvervskonto og privatkonto.

Sandsynligvis er overførslerne med i alt 81.159,96 kr. husleje, idet der er et navnesammenfald mellem ejer af den ejendom, hvori virksomheden har et lejemål, og det navn som fremgår teksterne på bankkontoen. Vi har ikke modtaget huslejekontrakt eller bilag, så vi har ingen information om, der er moms på huslejen, hvorfor huslejen betragtes som momsfri. Der gives skønsmæssigt fradrag for huslejeudgiften ifølge bilag 1 i kolonnen ”Driftsomkostninger, ingen momsfradrag”.

På konto 5520 Varelager er der bogført 67.500 kr. pr. 31. december 2017. Vi har ikke modtaget en specifikation over beløbet, der er bogført på denne konto.

To bilagsmapper modtaget fra Skatteankestyrelsen er gennemgået og opdelt i tre omkostningsgrupper:

1. Bilag fra bilagsmapperne, som ses hævet på bankkonto, hvor der er noteret bilagsnummer og i bemærkningsfeltet, hvilken virksomhed bilag stammer fra. (se bilag 1)

Skønnet husleje, der ses hævet på bankkonto (bilag 1)

Der er ikke givet fradrag for udgifter til bil, idet der ikke er registreret en bil til virksomheden.

2. Bilag fra bilagsmapper, som ikke ses hævet fra bankkonto, men hvor det af fakturaen fremgår, at det er udstedt til virksomheden [virksomhed1]. (bilag 2)
3. Bilag fra bilagsmapper, som der ikke gives fradrag for. Det fremgår af bilag 3, hvorfor der ikke gives fradrag, f.eks. af følgende årsager:

-Køb af diesel, grøn ejerafgift, vask med videre til bil (Der gives ikke fradrag for omkostning, idet biler i 2017 (Seat Ibiza og Skoda Fabia) ikke er registreret til virksomheden [virksomhed1], men til [person1]).

-Bilag, hvor det ikke fremgår, hvem faktura eller kvittering er udstedt til, og som ikkeses betalt fra bankkonto.

-Bilag 6 fra [virksomhed7] er betalt kontant og er udstedt til [person3]. Bilaget ses ikke at være knyttet til virksomhedens drift for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

-Bilag 381 er fra [virksomhed8] for køb af to vasketøjskurve og tablet-holder for i alt 724,85 kr. inkl. moms. Det fremgår ikke af bilaget, hvem modtager af tingene er, men beløbet er betalt kontant. Udgifterne for dette bilag ses ikke umiddelbart at være afholdt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Der er afholdt en række omkostninger til brug for renovering, f.eks. ny vask, bordplader, maling, møbler fra [virksomhed9]. Vi har ingen oplysninger om, hvor maling med videre er udført, men foreløbig er der givet fradrag for disse oplysninger. På konto 3617 ”Mindre nyanskaffelser” er bogført omkostninger med i alt 24.401,34 kr.

(...)

Moms for 2017:

Virksomhedens omsætning er opgjort på baggrund af indberetninger af den udgående afgift, idet vi har tilsidesat virksomhedens bogføring grundet manglende kontrolspor for omsætning i bogføringen. Vi har ikke foretaget ændringer i virksomhedens indberetning af udgående afgift.

Virksomhedens indberetning og bogføring af ud- og indgående afgifter for 2017:

Virksomheden har indberettet udgående afgifter i 2017 med i alt 254.961.

Udgående afgifter fremgår af bogføring for 2017 med i alt 119.222,20 kr.

Virksomheden har indberettet indgående afgifter i 2017 med i alt 320.727 kr.

Indgående afgifter fremgår af bogføring for 2017 med i alt 74.571,04 kr.

Vi har opgjort indgående afgift således:

1. kvartal 2017

2. kvartal 2017

3. kvartal 2017

4. kvartal 2017

I alt 2017

Indgående afgift

Godkendt indgående afgift ifølge bilag 1

5.661

6.180

11.249

19.125

42.215

Godkendt indgående afgift ifølge bilag 2

4.977

3.957

2.015

3.150

14.099

Godkendt indgående afgift i alt

10.638

10.137

13.264

22.275

56.314

Allerede godkendt indgående afgift ifølge afgørelse af 26. april 2019

0

2.121

5.653

9.602

17.376

Indgående afgift til udbetaling til virksomheden

10.638

8.016

7.611

12.673

38.938

(...)”

Skattestyrelsen har den 23. marts 2021 fremsendt følgende udtalelse til de fremsendte oplysninger fra [virksomhed3]:

”(...)

Som svar på Skatteankestyrelsens mail af 17. marts 2021 vedrørende nye oplysninger, sendes et nyt skønnet resultat af virksomhed for 2017 og en ændring vedrørende den indgående afgift. De nye oplysninger stammer fra et kontoudtog fra [virksomhed3], hvor omsætning og varekøb herfra er opgjort.

I bilag A er varesalg og varekøb fra [virksomhed3]s kontoudtog indtastet i et regneark.

(...)

Yderligere indgående moms fra kontoudtog:

Indgående afgift er tidligere opgjort i afgørelse af 26. april 2019 og i udtalelse til Skatteankestyrelsen den 8. januar 2021. Ved gennemgang af kontoudtog fra [virksomhed3], er yderligere indgående afgift opgjort med i alt 22.763 kr. Se bilag A.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens indehaver har nedlagt påstand om, at ansættelse af momstilsvaret for afgiftsperioderne i år 2017 hjemvises til Skattestyrelsen til fornyet behandling.

Virksomhedens indehaver har til støtte for påstanden anført følgende:

”(...)

SKAT har den 26-04-2019 Skønsmæssigt forhøjet momsen for år 2017 med 321.701 kr.

(...)

Vi sender hermed saldobalancen og kontokort for virksomhedsregnskab år 2017.

Som udgangspunkt er det umuligt for en blomsterbutik i [by1] at omsætte for millioner.

I det at der ikke er den enorme køberdygtighed, herudover er der flere og større konkurrenter i

samme område. Der er også en [virksomhed10], [virksomhed11], [virksomhed12] mm. Som også har blomster afdeling.

Der giver ingen mening.

Bebor i [by1] / [by2] er på 44.376 personer

Hvis vi siger at 10 % bor i området [adresse1] = 11.094 personer og de alle brugt 1 kr. pr. dag på blomster = 11.094 kr.

og man deler den omsætning over 10 butikker i området der har blomster afdeling = 1109,4 kr.og man gang det med 365 = 404.931 kr. omsætning månedligt i gennemsnit pr. afdeling.

Det er ikke realistisk at [virksomhed1] har en omsætning på over 1 million kr. år 2017.

Det er som om, SKAT samlinger [virksomhed1] med blomsterbutikker på [...] eller [by3].

Der er en kæmpe forskel på båd købedygtigheden og segmentet af bebor.

Vi vil derfor gerne have at SKAT gennemgår deres skønsmæssige faktor og genvurder sagen.

Vi har båd bilag og regnskab klar til gennemgang.”

Klageren har den 16. marts 2021 fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling i den sammenholdte skattesag, dateret 8. marts 2021:

”(...)

Det er som om at SKAT ikke har set på Balancen og kontokortene og de godkender heller ikke at [virksomhed3]'s gebyr

Det er klart at omsætning stemmer ikke til hvad der går i banken.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af momslovens § 4, at der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.

Ved opgørelsen af afgiftstilsvaret kan afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, fradrages. Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Det fremgår af momslovens § 13, stk. 1, nr. 8 og 10, at udlejning af fast ejendom og forsikringsydelser er fritaget for moms. Det fremgår endvidere af momslovens § 51, at der kan gives tilladelse til momsregistrering i forbindelse med erhvervsmæssig udlejning af ejendomme.

Landsskatteretten har i afgørelse af dags dato fundet, at Skattestyrelsens beregning af overskud af virksomhed, som er foretaget på baggrund af konkrete bankindsætninger og et skøn over virksom-hedens samlede overskud, ændres fra 869.178 kr. til 617.770 kr. Der henvises til Landsskatterettens j. nr. [...].

Det fremgår af Landsskatterettens sag med j.nr. [...], at virksomhedens salg blev fastsat til 1.019.844 kr., svarende til den af virksomheden indberettede salgsmoms på 254.961 kr. Landsskatteretten har i sagen stadfæstet den fastsatte omsætning på 1.019.844 kr. Den indberettede salgsmoms på 254.961 kr. fastholdes derfor ligeledes.

Udlejning af erhvervslejemål kan være pålagt moms efter momslovens § 51, men der er ikke fremlagt dokumentation for, at virksomhedens husleje er pålagt moms, hvorfor der ikke godkendes fradrag for købsmoms af udgiften. Skattestyrelsen har henført betaling af forsikring på 7.685,70 kr. den 2. oktober 2017 til de momsbelagte udgifter og godkendt fradrag for købsmoms med 1.537 kr. Da forsikringsydelser er momsfritaget efter momsloven, kan dette fradrag ikke godkendes.

Det fremgår herefter af oversigten over udgifter, der kan knyttes til virksomheden, at der fra virksomhedens indehavers bankkonti i år 2017 er afholdt udgifter på 203.390 kr., hvoraf købsmoms udgør 40.678 kr.

Der fremgår endvidere udgifter på 89.864 kr., hvor udgiften er momsfritaget.

Det fremgår tillige af oversigten over udgifter der blev betalt kontant, at udgifterne udgjorde 70.490 kr. inkl. moms. Købsmomsen for de kontant afholdte udgifter udgør 14.099 kr.

Endelig fremgår det af de fremlagte kontoudskrifter fra [virksomhed3], at virksomheden har haft udgifter til køb, hvoraf købsmomsen udgør i alt 22.760 kr. fordelt således på de fire kvartaler i 2017:

Periode

[virksomhed3]

Første kvartal:

5.646 kr.

Andet kvartal:

6.175 kr.

Tredje kvartal:

5.691 kr.

Fjerde kvartal:

5.248 kr.

Det er rettens opfattelse, at virksomheden via [virksomhed3] har afholdt fradragsberettigede udgifter, hvoraf der kan godkendes fradrag for den indeholdte moms, jf. ovenfor, hvilket ligeledes er tiltrådt af Skattestyrelsen.

Skattestyrelsen har i sin udtalelse af 8. januar 2021 herudover indstillet følgende købsmoms:

Periode

Købsmoms

Første kvartal:

10.638 kr.

Andet kvartal:

10.137 kr.

Tredje kvartal:

13.264 kr.

Fjerde kvartal:

22.275 kr.

For så vidt angår Skattestyrelsens opgørelse for fjerde kvartal finder retten som nævnt ovenfor, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms i forbindelse med køb af forsikringsydelser. I fjerde kvartal skal der således fratrækkes 1.537 kr. i ovenstående opgørelse.

På baggrund af udtalelsen af 8. januar 2021 og kontoudtogene fra [virksomhed3] kan købsmoms for de 4 kvartaler opgøres til henholdsvis 16.284 kr., 16.312 kr., 18.955 kr. og 25.986 kr.

På baggrund af ovenstående kan momstilsvaret for virksomheden ”[virksomhed1]” opgøres således:

1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal

Samlet

Salgsmoms

62.035 kr.

26.360 kr.

72.024 kr.

94.542 kr.

254.961 kr.

Købsmoms

-16.284 kr.

-16.312 kr.

-18.955 kr.

-25.986 kr.

-77.537 kr.

Momstilsvar

45.751 kr.

10.048 kr.

53.069 kr.

68.556 kr.

177.424 kr.

Indberettet

-7.687 kr.

-22.841 kr.

-21.231 kr.

-32.357 kr.

-84.116 kr.

Forhøjelse

53.438 kr.

32.889 kr.

74.300 kr.

100.913 kr.

261.540 kr.

Landsskatteretten ændrer således skattestyrelsens afgørelse vedrørende virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 2017 fra 321.701 kr. til 261.540 kr.