Kendelse af 25-04-2022 - indlagt i TaxCons database den 12-06-2022

Journalnr. 19-0065840

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Virksomhedsindehaverens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioderne i 2012

1. kvartal 2012

59.249 kr.

0 kr.

59.249 kr.

2. kvartal 2012

36.503 kr.

0 kr.

36.503 kr.

3. kvartal 2012

36.609 kr.

0 kr.

36.609 kr.

4. kvartal 2012

22.687 kr.

0 kr.

22.687 kr.

Afgiftsperioderne i 2013

1. kvartal 2013

73.000 kr.

0 kr.

73.000 kr.

2. kvartal 2013

63.125 kr.

0 kr.

63.125 kr.

3. kvartal 2013

100.197 kr.

0 kr.

100.197 kr.

4. kvartal 2013

72.500 kr.

0 kr.

72.500 kr.

Afgiftsperioderne i 2014

1. kvartal 2014

0 kr.

0 kr.

0 kr.

2. kvartal 2014

1.280 kr.

0 kr.

1.280 kr.

3. kvartal 2014

18.750 kr.

0 kr.

18.750 kr.

4. kvartal 2014

27.500 kr.

0 kr.

27.500 kr.

Afgiftsperioderne i 2015

1. kvartal 2015

77.190 kr.

0 kr.

77.190 kr.

2. kvartal 2015

41.578 kr.

0 kr.

41.578 kr.

3. kvartal 2015

358.125 kr.

0 kr.

358.125 kr.

4. kvartal 2015

114.354 kr.

0 kr.

114.354 kr.

Afgiftsperioderne i 2016

1. kvartal 2016

92.747 kr.

0 kr.

92.747 kr.

2. kvartal 2016

149.729 kr.

0 kr.

149.729 kr.

3. kvartal 2016

120.575 kr.

0 kr.

120.575 kr.

4. kvartal 2016

18.768 kr.

0 kr.

18.768 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af oplysningerne i Skattestyrelsens afgørelse, at [person1] (i det følgende benævnt ”indehaveren”) i 2010 og 2011 har været ansat i og har modtaget løn fra selskabet [virksomhed1] A/S og derudover har modtaget pension. I 2012 og 2013 har indehaveren været ansat i selskabet [virksomhed2] ApS og har i 2012 derudover modtaget pension. I 2014-2016 har indehaveren ikke selvangivet indtægter.

Ifølge oplysninger fra det Centrale Virksomhedsregistrer (CVR) stiftede indehaveren i 2016 selskabet [virksomhed3] ApS med CVR-nr. [...1]. Dette selskab har med en øvrig stifter stiftet selskabet [virksomhed4] ApS med CVR-nr. [...2], hvor indehaveren også har siddet i direktionen i afgiftsperioderne i 2016.

Det fremgår videre af Skattestyrelsens afgørelse, at indehaveren har haft printselvangivelse for 2010-2017, og at indehaveren ikke har selvangivet resultat af selvstændig virksomhed eller angivet moms i de påklagede afgiftsperioder. Videre fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at indehaveren uagtet, at indehaveren ikke har været momsregistreret, har anvendt indehaverens tidligere ægtefælles CVR-nr. og anført moms for afgiftsperioderne i 2016 med kr. 37.500 kr.

Skattestyrelsen har for nogle af de påklagede afgiftsperioder modtaget oplysninger om, at indehaveren har modtaget bankindsætninger og har overført beløb til pengeinstitutter i udlandet.

Indehaveren har overfor Skattestyrelsen forklaret, at indehaveren er fodboldagent, og at bankindsætningerne stammer fra skattefrie spilleindtægter og fra salg af privat indbo. Indehaveren har videre overfor Skattestyrelsen oplyst, at indehaveren har hjulpet fodboldklubber med at finde spillere, men ikke har haft kontrakter med fodboldspillere.

Skattestyrelsen har anmodet indehaveren om fremsendelse af underbilag til de konstaterede bankindsætninger for at konstatere, hvor bankindsætningerne hidrører fra. Derudover har Skattestyrelsen anmodet om dokumentation for, at bankindsætningerne stammer fra en godkendt spiludbyder i EU. Endelig har Skattestyrelsen anmodet om bankkontoudskrifter og regnskabsbilag.

Indehaveren har overfor Skattestyrelsen oplyst, at indehaveren har kontaktet spiludbyderne, men ikke har modtaget materiale, enten på grund af, at spiludbyderne er lukkede, eller at spiludbyderne ikke gemmer oplysninger om spilkonti, der ikke har været i brug i 3 år. Endelig har indehaveren den 2. maj 2018 forklaret, at alt regnskabsmateriale er bortkommet ved en vandskade og har til støtte for denne forklaring fremsendt en skrivelse fra forsikringsselskabet [virksomhed5]. Af skrivelsen fremgår, at der er sket en vandskade den 13. august 2010, hvor indehaveren er skadelidte.

Repræsentanten har til Skattestyrelsen fremlagt en e-mail med et skærmprint, hvoraf det fremgår, at der ingen ind- eller udbetalinger er registreret for indehaverens spilkonto. Indehaveren har forklaret, at det er et skærmprint fra Pokerstars.

Videre har repræsentanten fremlagt et bilag om, at der er indberettet løn til indehaveren fra [virksomhed6] A/S for indkomståret 2011.

Skattestyrelsen har ifølge oplysningerne i sagen herefter haft løbende korrespondance med indehaveren eller indehaverens repræsentant om indhentelse og fremsendelse af yderligere relevant materiale til sagen. Senest den 18. februar 2019 har indehaveren oplyst til Skattestyrelsen, at indehaveren vil rykke sin advokat for fremsendelse af materialet, men Skattestyrelsen har ikke modtaget materiale herefter.

Skattestyrelsen har ifølge oplysningerne i sagen den 13. februar 2019 indkaldt kontroloplysninger ved [virksomhed7] A/S, [virksomhed8] A/S, [virksomhed9], [virksomhed10], [virksomhed11] A/S, [virksomhed12], [virksomhed13] ApS og [virksomhed14] A/s ([virksomhed15] A/S).

Skattestyrelsen har mellem den 18. februar 2019 og senest den 15. marts 2019 modtaget fakturaer fra [...], [virksomhed11] A/S, [virksomhed7] A/S, [virksomhed9], [virksomhed15] A/S og [virksomhed10] for selskabernes samhandel med indehaveren. De indhentede fakturaer er påført CVR-nr. [...3] og vedrører afgiftsperioderne i 2014-2016.

Skattestyrelsen har på baggrund af de konstaterede bankindsætninger på indehaverens bankkonto i årene 2010-2016 varslet en forhøjelse af overskud af uregistreret virksomhed og har for afgiftsperioderne i årene 2012-2016 varslet en forhøjelse af momstilsvarene ved forslag til afgørelse af 21. marts 2019.

Skattestyrelsen har i overensstemmelse med forslaget ved den påklagede afgørelse af 24. april 2019 på baggrund af de konstaterede bankindsætninger forhøjet indehaverens skattepligtige indkomst som overskud af uregistreret virksomhed for 2010-2016.

Videre har Skattestyrelsen i overensstemmelse med forslaget fastsat momstilsvarene i overensstemmelse med forslaget. På baggrund af de bankindsætninger, som Skattestyrelsen har anset for momspligtige, har Skattestyrelsen beregnet momstilsvarene for de påklagede afgiftsperioder periodiseret således:

2012

2013

2014

2015

2016

1. kvartal

59.249 kr.

73.000 kr.

0 kr.

77.190 kr.

92.747 kr.

2. kvartal

36.503 kr.

63.125 kr.

1.280 kr.

41.578 kr.

149.729 kr.

3. kvartal

36.609 kr.

100.197 kr.

18.750 kr.

358.125 kr.

120.575 kr.

4. kvartal

22.687 kr.

72.500 kr.

27.500 kr.

114.354 kr.

18.768 kr.

I alt

155.049 kr.

308.822 kr.

47.530 kr.

591.248 kr.

381.820 kr.

Der er beregnet moms af bankindsætningerne, som Skattestyrelsen for de påklagede afgiftsperioder konkret har fundet, er momspligtige. Eksempelvis for afgiftsperioderne i 2014 har Skattestyrelsen fundet, at bankindsætningerne benævnt med fakturanummer og indsætninger, der refererer til danske fodboldklubber, er momspligtige. Skattestyrelsen har dermed beregnet overskud af virksomhed af flere samlede bankindsætninger, end der er beregnet moms af.

Der er ikke godkendt fradrag for købsmoms i nogle af de påklagede afgiftsperioder.

Indehaverens repræsentant har i forbindelse med klagesagen forklaret, at indehaveren har ageret som rådgiver for både danske og internationale fodboldklubber og fodboldspillere. Videre har repræsentanten forklaret, at de omhandlede bankindsætninger vedrører lån, gaver, indtægter ved salg af indehaverens private effekter, indtægter ved spil og casino og refundering af udgifter fra samarbejdspartnere. Repræsentanten har ikke i forbindelse med klagesagen fremlagt dokumentation til støtte for forklaringerne.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet momstilsvarene for indehaverens uregistrerede virksomhed med samlet 155.049 kr., 308.822 kr., 47.530 kr., 591.248 kr. og 381.820 kr. for afgiftsperioderne i 2012-2016.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

5.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det fremgår under retsregler og praksis, at det er en forudsætning for gennemførelse af en skønsmæssig ansættelse at virksomhedens regnskab kan tilsidesættes. Der har ikke været fremlagt regnskaber for virksomheden og det er dermed berettiget at foretage et skøn over virksomhedens tilsvar. Vi har forsøgt at indhente oplysninger ved 3. mand dvs. ved pengeinstitut og samhandelspartnere, som er fremgået af kontoudskrifter fra pengeinstitut.

Vi har her konstateret ved modtagelse af oplysninger fra samhandelspartnere, at du har anvendt en andens CVR nummer og anført moms uden at være momsregistret.

Du har aldrig indberettet den opkrævede moms hos dine samhandelspartnere. Du har i alle omhandlede år drevet uregistreret virksomhed.

Når det gælder uregistreret virksomheder skal Skatteforvaltningen fastsætte relevante afgiftsperioder for hele det tidsrum, som Skatteforvaltningens afgørelse om opkrævning af afgifter omfatter. Se ML § 57.


Fastsættelse af hvilken afgiftsperiode, der finder anvendelse, sker på baggrund af et skøn over, hvad den momspligtige omsætning har været i virksomheden, fordelt på en 12-måneders periode, som angivet i momsloven.
Afgiftsperioden er herefter kvartalet.

Omkring opgørelse af skattetilsvar skal henses til at der ikke er indrømmet fradrag for nogen form for driftsudgifter henset til manglende bilagsmateriale. Det er ikke muligt på baggrund af de indkomne kontoudskrifter for bankkontoen at skønne driftsomkostninger ud fra driftsomkostningsbegrebet som defineret i statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a.

En skattepligtig, der mener sig berettiget til et skattemæssigt fradrag, har bevisbyrden for, at udgiften er fradragsberettiget. Se f.eks. SKM2004.162.HR.

Hvis en skattepligtig ikke kan fremlægge dokumentation for, at den skattepligtige har afholdt udgifter til køb af varer, tjenesteydelser eller aktiver, har den skattepligtige som hovedregel ikke ret til fradrag for de pågældende udgifter. Se f.eks. SKM2008.4.HR.

Hvis Skatteforvaltningen efter gældende ret finder, at udgifter slet ikke eller kun utilstrækkeligt er dokumenteret, har Skatteforvaltningen dog ikke pligt til at udøve et skøn over størrelsen af fradragsberettigede udgifter under hensyn til sandsynliggørelse. Se SKM2013.493.VLR, hvor skatteyderen ikke fik medhold i en påstand om, at Skatteforvaltningens skønsmæssige ændring af indkomstansættelsen og momstilsvaret var ugyldig, fordi Skatteforvaltningen ikke havde medtaget fradragsberettigede udgifter ved skønnet.

(...)

MOMS:

Hovedreglen er i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, som bestemmer, at der ikke kan afsendes varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Afgiftsperioderne fra og med 1. kvartal 2016 behandles således efter de ordinære regler i skatteforvaltningslovens § 31, stk.1.

Det betyder at fristen for ændring af afgiftstilsvaret for perioderne før 2016 som udgangspunkt er overskredet på nuværende tidspunkt.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 31 kan et afgiftstilsvar ifølge skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 foretages eller ændres, hvis du eller nogen på dine vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Det er vores opfattelse, at du som minimum har handlet groft uagtsomt, hvorfor betingelserne for en ekstraordinær fastsættelse af afgiftstilsvaret for perioderne 1. kvartal 2012 – 4 kvartal 2015 jævnfør skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 er opfyldt.

Dette begrundes med at vi har konstateret, at du i 2014, 2015 og 2016 har udskrevet fakturaer inde- holdende moms. Vi har af kontoudskrifter fra din bank kunnet konstatere, at der som indbetalings- tekster i tidligere indkomstår har været anført ”faktura nr.?” m.v. Vi har derfor en begrundet overbevisning om du også i årene før 2014 som minimum tilbage til 2012 har udskrevet fakturaer med moms.

Du har anført at dit regnskabsmateriale er bortkommet i forbindelse med en vandskade i 2010. Dette kan af gode grunde ikke være til hinder for at bilagsmateriale i de her omhandlede år kunne være tilstede. Du har således ikke fremlagt nogen bilag vedrørende din personlige selvangivelse ud over et mindre antal underbilag vedrørende overførsel af Spilgevinster fra Storbritannien m.v., hvor du selv med håndskrift har anført, at der er tale om Spilgevinster.

(...)

6 måneders reaktionsfrist.

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 og § 32, stk. 2 fremgår det, at en ekstraordinær skatteansættelse for indkomstårene 2010-2014 og en ekstraordinær ændring af afgiftstilsvaret for perioderne 1. januar 2012 – 31. december 2015 er betinget af, at der sker varsling senest 6 måneder efter, vi har fået viden om det forhold, der begrunder fravigelsen i fristerne i skatteforvaltningsloven § 26 og § 31.

Det følger af domspraksis, at 6 måneders fristen løber fra det tidspunkt, hvor vi har det nødvendige grundlag til at træffe en korrekt ansættelse eller ændring af afgiftstilsvaret.

Vi har talt sammen den 18. februar 2019, hvor sagen er drøftet herunder vores henvendelse til samarbejdspartnere. Vores sidste oplysning fra en samarbejdspartner har vi modtaget den 5. marts 2019.

Du ønskede den 18. februar 2019 oplyst, hvordan du skulle opgøre udgiftssiden til de manglende indtægter. Du oplyste, at du ville tage fat i din advokat og vende tilbage. Vi har intet hørt.

Henset til det nu meget langstrakte forløb, hvor materiale gentagne gange er blevet lovet etc. uden dette er sket, finder vi, at det er begrundet på nuværende tidspunkt at foretage en ansættelse af indkomst og afgiftstilsvaret med henvisning til eksempelvis telefonsamtale med dig den 18. februar 2019.

Vi har derfor tidligst den 18. februar 2019 modtaget tilstrækkelige oplysninger til at foretage en korrekt skatteansættelse og opgørelse af afgiftstilsvaret.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Der er tale om en foreløbig klage, hvor klagers repræsentant tager forbehold for at korrigere såvel påstande som anbringender.

Skattestyrelsen har ansat klagers momsansættelse for indkomstårene 2012-2016 med kr. 1.484.469 specificeret således:

2012

155.049 kr.

2013

308.822 kr.

2014

47.530 kr.

2015

591.248 kr.

2016

381.820 kr.

I alt

1.484.469 kr.

Påstand:

Der fremsættes påstand om, at momsforhøjelser fraviges, idet der er gjort gældende, at der ikke er tale om betaling af fakturaer, der indeholder moms.

Skattestyrelsen har ved skøn beskattet klager af stort set alle indbetalinger og overførsler til klagers konti. Dette ses der ikke at være grundlag for – hverken konkret eller skønsmæssigt.

Skattestyrelsen har ikke anført en begrundelse for at foretage en ekstraordinær ansættelse af moms- tilsvaret for 2012 og 2013, hvorfor der tages forbehold for ugyldighed vedrørende denne del af afgørelsen.

Udtalelse:

Skattestyrelsen skal bemærke, at der, som det fremgår af afgørelsen, ikke har været fremsendt regn- skabsmateriale i forbindelse med sagen fra klager.

Det er er således korrekt, at momstilsvar er sket skønsmæssigt

Med hensyn til skønsmæssig opgørelse herunder indkomstårene 2012 og 2013 skal vi henvise til det under punkt 5.3 beskrevne omkring uregistreret virksomhed.

Det fremgår under ansættelse af momstilsvar s. 4 lovhjemmel til skønsmæssig ansættelse etc.

Det er således Skattestyrelsens opfattelse, at regelsæt for skønsmæssig ansættelse af momstilsvar er er korrekt og begrundet.

Som anført af klager er specifikation af momstilsvar specificeret i afgørelsen.

Alle indbetalinger, hvor vi har haft en forventning om, der kan indgå fakturering af moms, er medregnet jf. de foretagne opgørelser i afgørelsen. Der er således ikke tale om alle indsætninger, hvilket også fremgår af afgørelsen.

Vi har under eksempelvis indkomstår 2012 anført årsag til, at vi for dette indkomstår finder, at der skulle medregnes et momstilsvar.

En fravigelse af i forhold til opgørelse af momstilsvar vil medføre en forhøjelse af skattepligtig indkomst.

Vi har i 2014 – 2016 modtaget fakturaer fra samarbejdspartnere (fodboldklubber), hvorpå er anført

moms, hvorfor klagers påstand tilbagevises om, at der ikke har været faktureret med moms.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Indehaverens repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelserne af momstilsvarene nedsættes til 0 kr. for afgiftsperioderne i 2012-2016.

Repræsentanten har anført følgende til støtte for påstanden:

”(...)

Sagsfremstilling

Klager har i en årrække beskæftiget sig med professionel fodbold, hvor han har ageret rådgiver for både danske og internationale fodboldklubber og fodboldspillere. Han har således rådgivet både klubber og spillere i forbindelse med køb, salg og lejeaftaler.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ved afgørelse af 24. april 2019 forhøjet Klagers momsansættelser for 2012, 2013, 2014, 2015 og 2016.

Skattestyrelsen har opgjort Klagers momsansættelser skønsmæssigt på baggrund af modtagne kontoudskrifter og oplysninger fra Klagers forretningspartnere.

Skattestyrelsen har formodet, at en del af de indsatte beløb har været faktureret med moms, hvorfor Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig vurdering.

Ansættelserne for 2012-2015 er foretaget under henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 5. Som begrundelse for, at der er handlet minimum groft uagtsomt har Skattestyrelsen anført, at Klager i 2014, 2015 og 2016 har udskrevet fakturaer indeholdende moms.

Anbringender

Der nedlægges påstand om, at Klagers momsansættelser for 2012, 2013, 2014, 2015 og 2016 skal nedsættes med henholdsvis 155.049 kr., 308.822 kr., 47.530 kr., 591.248 kr. og 381.820 kr.

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det overordnet gældende, at der ikke er tale om betaling af fakturaer, der indeholder moms.

Skattestyrelsen har ved et skøn beskattet Klager af stort set alle indbetalinger og overførsler til hans konti. Dette ses der ikke at være grundlag for – hverken konkret eller skønsmæssigt. Samtidig har Skattestyrelsen ved et skøn beregnet moms af en større del af indbetalingerne på Klagers konti.

Skattestyrelsen har ikke anført en begrundelse for at foretage ekstraordinær ansættelse af momstilsvaret for 2012 og 2013, hvorfor der tages forbehold for at gøre et anbringende om ugyldighed gældende vedrørende denne del af afgørelsen.

Det gøres derfor sammenfattende gældende, at Klagers momsansættelser for 2012, 2013, 2014, 2015 og 2016 skal nedsættes med henholdsvis 155.049 kr., 308.822 kr., 47.530 kr., 591.248 kr. og 381.820 kr.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. (loven kan findes på www.retsinformation.dk).

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven (bekendtgørelsen og lovene kan findes på www.retsinformation.dk).

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Efter momslovens § 37, stk. 1, kan registrerede virksomheder ved opgørelsen af momstilsvaret som indgående moms, jf. momslovens § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget efter § 13.

Af momsbekendtgørelsen fremgår endvidere følgende af § 82:

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. ”

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Af skatteforvaltningslovens §§ 31, stk. 1, og 32, stk. 1, 1. led, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, 1. pkt., fremgår følgende:

Ӥ 31

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.

(...)

§ 32

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

3) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

(...)

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor.”

Landsskatteretten har ved afgørelsen med sagsnr. 19-0065837 fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje indehaverens skattepligtige indkomst som overskud af uregistreret virksomhed for indkomstårene 2012-2016. Forhøjelserne er foretaget på baggrund af konkrete konstaterede bankindsætninger på indehaverens bankkonto, som Skattestyrelsen har anset for at vedrøre omsætning i indehaverens uregistrerede virksomhed. Retten har fundet, at det ikke er godtgjort, at bankindsætningerne stammer fra skattefrie eller allerede beskattede midler. Skattestyrelsen har beregnet momsandelen af de bankindsætninger, som Skattestyrelsen har fundet, er momspligtig erhvervsmæssig indkomst.

Da retten finder, at de momspligtige bankindsætninger stammer fra virksomhedens erhvervsmæssige virksomhed og skal pålægges moms, er det berettiget, at Skattestyrelsen har anset denne del af omsætningen for at være momspligtig og har beregnet salgsmoms heraf. Det er således berettiget, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med de beregnede tilsvar for afgiftsperioderne i 2012-2016. Der er ikke fremlagt dokumentation, der kan berettige til fradrag for købsmoms.

Landsskatteretten stadfæster på baggrund af ovenstående Skattestyrelsens afgørelse.

Formalitet – ekstraordinær genoptagelse

I 2012-2016 skulle virksomheden have været registreret med kvartalsvis momsafregning. For afgiftsperioderne i 2015 skulle virksomheden, jf. momslovens § 57, stk. 3, have indberettet moms senest den 1. juni 2015, den 1. september 2015, den 1. december 2015 og den 1. marts 2016.

Fristerne for at varsle ændringen af afgiftstilsvarene for afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2015, som er de yngste ekstraordinært genoptagne kvartaler, udløb således den 1. juni 2018, den 1. september 2018, den 1. december 2018 og den 1. marts 2019.

Skattestyrelsen har ved forslag til afgørelse af 21. marts 2019 og den påklagede afgørelse af 24. april 2019 med henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, sammenholdt med stk. 2 genoptaget virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2012-2015 udenfor de ordinære ansættelsesfrister i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, hvorefter spørgsmålet om genoptagelse heraf skal afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

For afgiftsperioderne i 2016 skulle virksomheden have indberettet moms senest den 1. juni 2016, den 1. september 2016, den 1. december 2016 og den 1. marts 2017. Fristerne for at varsle ændringen af afgiftstilsvarene for afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2016 udløb således den 1. juni 2019, den 1. september 2019, den 1. december 2019 og den 1. marts 2020, hvorfor ændringen af disse kvartaler er varslet indenfor fristen for ordinær genoptagelse.

Indehaverens undladelse af at angive moms anses for mindst groft uagtsomt. Der er herved lagt vægt på, at indehaveren har drevet uregistreret virksomhed, og at der er tale om meget betydelige beløb.

Skattestyrelsen har på den baggrund været berettiget til at fastsætte afgiftstilsvaret efter udløbet af fristerne i skatteforvaltningslovens § 31. Der henvises for praksis herom til SKM2014.526.BR, som blev stadfæstet af Østre Landsret ved SKM2015.633.ØLR.

Landsskatteretten finder, at 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er overholdt.

Skattestyrelsen har modtaget indehaverens bankkontoudtog den 13. december 2017. Skattestyrelsen har herefter haft løbende korrespondance med indehaveren eller indehaverens repræsentant om indhentelse af materiale. Skattestyrelsen har senest den 18. februar 2019 haft kontakt med indehaveren, hvor indehaveren oplyser, at indehaveren vil rykke sin advokat for fremsendelse af materialet. Skattestyrelsen modtager ikke materiale og udsender derefter forslag til afgørelse den 21. marts 2019.

Det er rettens opfattelse, at det tidligst var efter den 18. februar 2019, at Skattestyrelsen var i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at vurdere, om der forelå grundlag for ekstraordinær genoptagelse. Varslingsfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, var derfor ikke overskredet, da Skattestyrelsen den 21. marts 2019 fremsendte forslag til afgørelse til indehaveren. Der er ved vurderingen lagt vægt på, at Skattestyrelsen på dette tidspunkt har vurderet, at indehaveren ikke fremsender yderligere relevant materiale. For så vidt angår 2014 indhenter Skattestyrelsen yderligere materiale og modtager dette mellem den 18. februar 2019 og den 15. marts 2019, men fristen for varsling er overholdt for dette indkomstår, uanset om et tidspunkt efter den 18. februar 2019 lægges til grund.

Landsskatteretten bemærker, at 3 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, ligeledes er overholdt, da den påklagede afgørelse er afsendt den 24. april 2019.

Det er derfor med rette, at Skattestyrelsen har genoptaget momstilsvarene for afgiftsperioderne i 2012-2015 ekstraordinært i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.