Kendelse af 30-03-2020 - indlagt i TaxCons database den 30-04-2020

Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af 12.700 kr. i tinglysningsafgift for tinglysningen af en endelig bodeling med løbenr. [...] på ejendommen med matrikelnr. [...1], [by1].

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse om opkrævning fra 12.700 kr. til 0 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har den 15. januar 2019 fået tinglyst et ejerskifte ved en endelig bodeling med løbenr. [...] (herefter bodelingsoverenskomsten) på enfamiliesejendommen med matrikelnr. [...1], [by1] (herefter ejendommen). Ved bodelingsoverenskomsten blev 1/2 af ejendommen i henhold til overdragelsesaftale af 2. november 2018 overdraget fra [person1] til klageren for 2.112.500 kr. med overtagelsesdato den 1. november 2018.

Der blev ved tinglysningen af bodelingsoverenskomsten betalt 1.660 kr. i tinglysningsafgift, og der blev afgivet en erklæring vedrørende tinglysningsafgiften med følgende indhold:

”Ægtefæller Formuefællesskabet er i henhold til separation/skilsmissebevilling eller dom opløst i sin helhed. Dato for separation/skilsmisse samt myndighed oplyses:

17.08.2017

Separationsbevilling er uploadet.”

Herudover blev det anført, at beregningsgrundlaget var et andet:

”Ved tinglysning af bodeling på baggrund af opløsning af formuefællesskab, betales kun fast afgift kr. 1.660,-.”

Den 25. april 2019 blev der tinglyst en påtegning om afgiftsberigtigelse på bodelingsoverenskomsten på i alt 12.700 kr., og den 5. februar 2020 blev der blevet tinglyst en påtegning om afgiftsberigtigelse på bodelingsoverenskomsten på i alt 14.360 kr.

Ejendomsværdien for ejendommen var pr. 1. oktober 2017 2.150.000 kr.

Klageren og [person1] indgik ægteskab den 19. oktober 1996 og blev skilt ved bevilling fra Statsforvaltningen af 17. august 2017. Der har ikke været tinglyst ægtepagter på ægtefællernes blade i personbogen. Klageren har fremlagt en bodelingsopgørelse pr. 31. juli 2017, der er udarbejdet af klageren og [person1].

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klageren i forbindelse med tinglysningen af bodelingen på ejendommen skal betale yderligere 12.700 kr. i tinglysningsafgift, idet tinglysningsafgiften skal beregnes på baggrund af ejerskiftesummen, jf. tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 4.

Som begrundelse er anført følgende:

”Der er ikke i tinglysningsafgiftlovens § 10, stk. 1, nr. 1 indsat en absolut tidsfrist. Det betyder, at nærværende afgørelse er truffet ud fra et konkret skøn. Ved skønsudøvelsen er der langt vægt på det lange tidsmæssige spænd mellem ægteskabets opløsning den 17. august 2017 og frem til det tinglyste ejerskifte den 15. januar 2019, ca. 1 år og fem måneder der ikke er sket som følge af opløsning af formuefælleskabet, men som følge af, at sønnen skulle starte på højskole.

Tinglysningsafgiftlovens § 10, stk. 1, nr. 1, er undtagelsesbestemmelse, der uden andre holdepunkter skal fortolkes indskrænkende. Udgangspunktet for afgiftsberegningen skal herefter foretages efter tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 10.

Så vidt det ses foreligger der ikke administrativ praksis på området.

[...]

Den 15. januar 2019 tinglyste I et dokument vedrørende en endelig bodeling, der er tinglyst som adkomst i ejendommen beliggende [adresse1], [by2]. Ejerskiftet er sket mellem to tidligere ægtefæller, hvis ægteskab blev opløst ved skilsmissebevilling af 17. august 2017. Ejerskiftesummen er aftalt til 2.112.500 kr. og der er tale om en enfamiliesejendom. I betalte 1.660 kr. i tinglysningsafgift under henvisning, at der er tale om opløsning af formuefællesskabet.

Den offentlige ejendomsvurdering udgør den 1. oktober 2017, 2.150.000 kr. Halvdelen heraf udgør 1.075.000 kr. 85 % af dette beløb udgør 913.750 kr. (den korrigerede offentlige ejendomsvurdering).

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at ejerskiftet ikke kan henføres til tinglysningsafgiftslovens § 10, stk. 1, nr. 1, "som følge af fordi det tidsmæssige spænd mellem ægteskabets opløsning den 17. august 2017 og frem til det tinglyste ejerskifte den 15. januar 2019 er for stort. Det er som følge af, at sønnen skulle starte på højskole i august 2018 og ikke som følge af formuefællesskabets opløsning, at ejerskiftet først finder sted den 15. januar 2019.

Tinglysningsafgiften skal beregnes efter tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 10. Da ejerskiftesummen på 2.112.500 kr. er højere end den korrigerede ejendomsvurdering på 913.750 kr. skal tinglysningsafgiften beregnes af 2.150.000 kr.

0,6 % af 2.112.500 kr. udgør 12.675 kr. oprundet til 12.700 kr. Tillagt den faste afgift på 1.660 kr. fås 14.360 kr. I har allerede betalt 1.660 kr. og mangler derfor at betale 12.700 kr.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der alene skal svares i alt 1.660 kr. i tinglysningsafgift for tinglysningen af bodelingen, idet adkomstændringen på ejendommen skyldes en opløsning af formuefællesskabet, jf. tinglysningsafgiftslovens § 10, stk. 1, nr. 1.

Til støtte for påstanden har klageren anført følgende:

”I forbindelse med skilsmisse og skilsmissebevilling af 17. august 2017 aftalte vi rammerne for bodeling og opløsning af formuefællesskabet. Vi aftalte i den forbindelse, at vi ville lade salg af hus afvente vores søns start på højskoleophold (august 2018). [person1] fraflyttede imidlertid huset sommeren 2017. I forbindelse med skilsmissebevillingen indhentede vi et ejendomsmæglertilbud for at få et indtryk af markedsværdien.

Sommeren 2018 igangsatte vi processen med ejerskifte af huset, som [person2] havde besluttet sig for at overtage. Indhentning af ejendomsmæglervurderinger, ejerskifte, lånoptagelse m.v. fandt sted i løbet af sommeren og efteråret 2018. Vores advokat, [virksomhed1] ApS, fastsatte herefter tinglysningsafgiften til kr. 1.660 under henvisning til, at ejerskiftet var sket som følge af opløsning af formuefællesskabet efter skilsmisse.

[...]

Opløsningen af formuefællesskabet og ejerskiftet er ene og alene sket som en direkte følge af skilsmisse, og derfor er det vores klare opfattelse, at tinglysningsafgiften skal beregnes med udgangspunkt i tinglysningsafgiftsloven § 10, stk. 1, nr. 1. Denne opfattelse deles også af vores advokat på sagen, jf. det oprindeligt tinglyste ejerskifte den 15. januar 2019.

Principperne for ejerskifte og opløsning af formuefællesskabet aftalte vi umiddelbart efter skilsmissen, og ejerskifte af bil m.v. fandt sted umiddelbart i tidsmæssig tilknytning til skilsmissebevillingen, ligesom vi aftalte principperne for deling af huset og indhentede et salgstilbud fra en ejendomsmægler, så vi kunne kalkulere med en skønnet pris for ejerskifte af boligen. Den tidsmæssige udsættelse skete af hensyn til vores søn, så han ikke skulle flytte flere gange inden for kort tid, og var mulig, fordi skilsmissen skete i enighed og uden konflikter.

Skattestyrelsen medgiver, at der ikke i tinglysningsafgiftsloven er angivet en absolut tidsfrist, og at der endvidere ikke ses at være en administrativ praksis på området. Da der ikke i loven eller administrativ praksis kan findes belæg for afgørelsen, må det afgørende være årsagen til opløsning af formuefællesskabet, snarere end tidspunktet for den faktiske effektuering, og vores påstand er således, at tinglysningsafgiften skal beregnes med udgangspunkt i tinglysningsafgiftslovens § 10, stk. 1. nr. 1”

Landsskatterettens afgørelse

Når der i det følgende henvises til tinglysningsafgiftsloven, er dette en henvisning til den dagældende lovbekendtgørelse nr. 462 af 14. maj 2007 om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v. med senere ændringer frem til tinglysningstidspunktet.

Følgende fremgår af tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 1 og stk. 4-11:

”For tinglysning af ejerskifte af fast ejendom eller andele heraf udgør afgiften 1.660 kr. og 0,6 pct. af afgiftsgrundlaget efter stk. 2 og 4-10. Dette gælder også, hvis ejerskiftet er betinget.

[...]

Stk. 4. Ved ejerskifte af enfamilieshus, flerfamilieshus eller fritidsbolig beregnes afgiften af ejerskiftesummen.

Stk. 5. Et enfamilieshus efter denne lov er en ejendom, der er indrettet med henblik på beboelse af en familie, herunder en parcelejendom eller ejerlejlighed.

Stk. 6. Et flerfamilieshus efter denne lov er en ejendom med flere selvstændige beboelseslejligheder med eget køkken, og hvor hele ejendommen anvendes til beboelse.

Stk. 7. En fritidsbolig efter denne lov er en fast ejendom, der ikke anvendes til helårsbeboelse, herunder en ejerlejlighed eller timeshareandel.

Stk. 8. Ved ejerskifte af de i stk. 4 anførte boliger, hvor boligen anvendes som blandet beboelses- og erhvervsejendom, beregnes afgiften efter stk. 2, 1. pkt.

Stk. 9. Foreligger der ved ejerskifte af de i stk. 4 nævnte ejendomme, jf. dog stk. 8, ikke en ejerskiftesum, hvoraf afgiften kan beregnes, beregnes afgiften af den senest på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning offentliggjorte ejendomsværdi eller ved ejerskifte af en ideel andel af en ejendom efter stk. 4 af den forholdsmæssige andel heraf. Foreligger der ikke en ejendomsværdi, finder stk. 2, 3. pkt., tilsvarende anvendelse.

Stk. 10. Er ejerskifte af en af de i stk. 4 nævnte ejendomme, jf. dog stk. 8, ikke sket som almindelig fri handel, og udgør ejerskiftesummen et beløb, der er mindre end 85 pct. af den senest på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning offentliggjorte ejendomsværdi, beregnes afgiften af 85 pct. af ejendomsværdien. Ved ejerskifte af en ideel andel af en ejendom efter stk. 4 gælder procentandelen i 1. pkt. den forholdsmæssige andel af ejendomsværdien. Foreligger der ikke en ejendomsværdi, finder stk. 2, 3. pkt., tilsvarende anvendelse.

Stk. 11. Skatteministeren kan fastsætte regler om pligt til at afgive dokumentation eller oplysninger til brug for beregningen af og kontrollen med afgift efter stk. 2 og 4-10.”

Det følger således af bestemmelsen, at der ved tinglysning af et ejerskifte af en ejerbolig skal betales henholdsvis 1.660 kr. i fast afgift og 0,6 % af ejerskiftesummen i variabel afgift. Endvidere følger det af bestemmelsen, at såfremt der ikke foreligger en ejerskiftesum, skal den variable afgift beregnes på baggrund af den senest offentliggjorte eller meddelte ejendomsværdi, når en sådan foreligger. Hvor ejerskiftet ikke er sket som almindelig fri handel beregnes tinglysningsafgiften som minimum af 85 % af ejendomsværdien.

Imidlertid vil der være tilfælde, hvor der alene skal betales en fast afgift på 1.660 kr., jf. § 10, stk. 1, nr. 1, jf. § 7, stk. 1:

”§ 7. For andre tinglysninger, der ikke er omfattet af §§ 4- 6 a, udgør afgiften 1.660 kr., jf. dog § 8.

[...]

§ 10. Selv om en tinglysning er omfattet af § 4 eller § 5, beregnes kun afgift efter § 7 for tinglysning af:

1) Ejerskifte eller pantsætning af fast ejendom mellem ægtefæller, der finder sted som følge af opløsning af formuefællesskab.”

Som betingelse for afgiftsberegning efter tinglysningsafgiftslovens § 10, stk. 1, følger det af § 32, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 368 af 27. april 2011 om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v. (herefter tinglysningsafgiftsbekendtgørelsen), jf. tinglysningsafgiftslovens § 10, stk. 5, at der ved anmeldelsen til tinglysning skal afgives en af følgende erklæringer, afhængig af baggrunden for formuefællesskabets opløsning:

1) ”Formuefællesskabet er i henhold til separation/skilsmissebevilling eller dom opløst i sin helhed. Dato for separation/skilsmisse:”

2) ”Formuefællesskabet er i henhold til den angivne ægtepagt opløst i sin helhed. Dato for tinglysning af ægtepagt: Løbenummer:”

Herudover fremgår det af tinglysningsafgiftslovens § 16, stk. 1, at afgiftspligten indtræder ved anmeldelsen til tinglysning. Landsskatteretten bemærker i den henseende, at tinglysningsafgiften er en transaktionsbaseret afgift, som knytter sig til den faktiske behandling af dokumenter omfattet af tinglysningsafgiftsloven.

Retten finder med henvisning til bodelingsoverenskomsten med løbenr. [...], at der er tinglyst et ejerskifte af ejendommen den 15. januar 2019. Det følger således af tinglysningsafgiftsloven, at der som udgangspunkt skal svares afgift til statskassen efter tinglysningsafgiftslovens § 4.

Klageren har anført, at det tinglyste ejerskifte har fundet sted som følge af en opløsning af et formuefællesskab, hvorfor der alene skal svares 1.660 kr. i tinglysningsafgift, jf. tinglysningsafgiftslovens § 10, stk. 1, nr. 1.

Såfremt der for det tinglyste ejerskifte af ejendommen alene skal betales 1.660 kr. i tinglysningsafgift i medfør af tinglysningsafgiftslovens § 10, stk. 1, nr. 1, er det en forudsætning, at ejerskiftet finder sted som følge af en opløsning af klagerens og [person1]s ægteskab, og at der er afgivet korrekt erklæring herom ved anmeldelsen, jf. tinglysningsafgiftsbekendtgørelsens § 32, stk. 1.

Henset til at klageren og [person1] blev skilt ved bevilling den 17. august 2017, og at ejendommen indgik i ægtefællernes formuefællesskab, finder retten på baggrund af sagens oplysninger, at det ejerskifte, der blev tinglyst på ejendommen ved bodelingsoverenskomsten, fandt sted som følge af opløsningen af et formuefællesskab, og at der er afgivet korrekt erklæring herom.

Retten finder derfor, at der ved tinglysningen af endelig bodeling med løbenr. [...] skal svares 1.660 kr. i afgift til statskassen.

Landsskatteretten nedsætter derfor Skattestyrelsens opkrævning af tinglysningsafgift fra 12.700 kr. til 0 kr.