Kendelse af 17-08-2021 - indlagt i TaxCons database den 17-09-2021

Klagen vedrører det af Skattestyrelsen opkrævede afgifts- og momstilsvar på 996.975 kr. i tobaksafgift og 412.746 kr. i erhvervelsesmoms, i alt 1.409.721 kr. Afgifts- og momstilsvaret er opgjort på baggrund af en optælling af de varer, som Skattestyrelsen fandt ved en kontrol den 26. marts 2019.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren er et anpartsselskab, der blev stiftet den 11. marts 2019 med branchekoden ”477839 Forhandlere af gaveartikler og brugskunst” og følgende formål: ”Selskabets formål er at drive virksomhed indenfor detailhandel og anden i forbindelse hermed stående virksomhed”. Klageren har siden stiftelsen været ejet og ledet af [person1].

Den 26. marts 2019 blev et køretøj med registreringsnummer [reg.nr.1] udtaget til kontrol ved grænseovergang [by1]. Der var foruden bilens fører, [person1], én passager, [person2], i køretøjet. Køretøjet med registreringsnummeret [reg.nr.1] er en Ford Transit, der er en varevogn.

Skattestyrelsen konstaterede efter en optælling ved kontrollen, at der i køretøjet befandt sig punktafgiftspligtige varer i form 1.350 kg vandpibetobak. Adspurgt om formålet med indkøbet tilkendegav [person1], at varerne var til en butik i [by2], der hedder [virksomhed1], som han var tidligere ejer af. Der blev ikke fremvist fakturaer, kvitteringer eller andre dokumenter, der vedrørte vandpibetobakken ved kontrollen. Der var ikke påsat stempelmærker på vandpibetobakken.

Ifølge CVR-registeret var [person1] stifter og ejer af selskabet [virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1], i perioden 14. marts 2018 til 6. juli 2018. Det fremgår af CVR-registret, at [person1] var direktør i [virksomhed1] ApS i flere perioder siden stiftelsen den 26. oktober 2016. Desuden fremgår det at: ”Selskabets formål er at udøve handel med vandpibeudstyr og tilbehør dertil samt aktiviteter i tilknytning hertil”. Selskabet er taget under konkursbehandling den 25. marts 2020

Der fremgår ingen aktive eller ophørte relationer vedrørende [person2] i CVR-registeret.

På hjemmesiderne [...dk], [...dk] og [...dk] kunne man den 18. maj 2021 købe 1.000 g Al Fakher vandpibetobak for 1.899 kr. og 200 g Al Fakher vandpibetobak for 449,95 kr.

Ifølge ordbogen på dictionary.cambridge.org har ordet shisha følgende betydninger:

“the Arabic name for a type of pipe for burning tobacco, in which smoke passes through a container of water before it is breathed in:

The terrace is one of the most pleasant places in the city to smoke a shisha, or waterpipe.

(...)

tobacco, usually mixed with herbs or flavorings, smoked using a shisha pipe:

We don't drink. I don't smoke cigarettes. But we smoke shisha, it's part of our culture.
There are plenty of places to go for shisha and coffee.”

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har på baggrund af en kontrol den 26. marts 2019 i afgørelsen af 8. maj 2019 afgjort, at klageren skal betale 996.975 kr. i tobaksafgift og 412.746 kr. i erhvervelsesmoms, i alt 1.409.721 kr.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført følgende:

”I forbindelse med Toldstyrelsens kontrol ved grænseovergang [by1] den 26. marts 2019, blev en sort Ford Transit med registreringsnummer [reg.nr.1], udtaget til kontrol.

Bilen blev ført af [person1] og som medpassager var [person3].

Ved kontrollen konstaterede Toldstyrelsen, at der var vandpibetobak i bilen, i en mængder der ikke kan karakteriseres som at være til eget forbrug.

På baggrund af et skøn, der bygger på optælling af vandpibetobak i bilen den 26. marts 2019 afgør Skattestyrelsen at selskabet skal betale følgende afgifter.

Tobaksafgift................... 996.975 kr.

Erhvervelsesmoms...................412.746 kr.

I alt 1.409.721 kr.

Sagens faktiske forhold

Toldstyrelsen, ved [person4] og [person5], har den 26. marts 2019 foretaget kontrol ved [by1] grænseovergang.

En sort Ford Transit med indregistreringsnummer [reg.nr.1] blev udtaget til toldkontrol. Føreren af bilen var [person1], cpr. (...) og medpassageren var [person3], cpr. (...). I blev mundtligt orienteret om formålet med kontrollen.

[person1] blev spurgt om hvad der var i bilen, og hvor bilen kom fra. Han oplyste at I havde været i [Tyskland] for at købe frugt.

Toldstyrelsen bad om at få bilen åbnet, for at kontrollere indholdet. Det blev konstateret, at der i køretøjet var afgiftspligtige varer i form af vandpibetobak.

Politiet bliver herefter kontaktet, og bilen eskorteredes til undersøgelseshallen.

[person3] fortæller i undersøgelseshallen, at der i alt er 1.350 kg vandpibetobak, men at de ikke har dokumentation herpå. Ved kontroloptælling bliver mængden bekræftet.

[person1] fortæller at varerne er til en butik i [by2], der hedder [virksomhed1], og at han er tidligere ejer.

[person1] vil ikke oplyse om hvem der ejer bilen, men i bilen findes en leasingkontrakt, der viser at [person1] har leaset bilen.

Ved kontrollen foretog politiet beslaglæggelse af de afgiftspligtige varer, som sikkerhed for betaling af afgift, sagsomkostninger og eventuel bøde, jf. retsplejelovens kapitel 74. Det bemærkes, at vurderingen af ansvar først foretages, når afgiftssagen er færdigbehandlet.

Beskrivelse af virksomheden

[person1] er tidligere direktør for [virksomhed1] ApS, cvr. [...1] men er ophørt som direktør pr. 6. juli 2018.

Han har pr. 11. marts 2019 stiftet et nyt anpartsselskab [virksomhed2] ApS, cvr. [...2], [adresse1], [by3], hvor han er direktør og ejer.

På [virksomhed3], [adresse1], [by3], facebookside er der henvisninger til web-adressen [...dk]

Anpartsselskabet [virksomhed2] ApS, er kun registreret for selskabsskat.

Jeres bemærkninger

Der er ikke modtaget bemærkninger til det fremsendte forslag af 9. april 2019.

Tobaksafgift - røgtobak

Toldstyrelsen har den 26. marts 2019 opgjort tobaksafgiften til 996.975 kr. efter et skøn. Afgiften er opgjort på baggrund af en optælling af varerne. Beløbet er efter reglerne i tobaksafgiftsloven og opkrævningsloven opgjort sådan:

Tobak

Produkt

Kg.

Afgiftssats

Afgift i Kr.

Al Fakher tobak

1.350 kg.

738,50 kr.

996.975 kr.

Retsregler

Tobaksafgiftslovens (lovbekendtgørelse nr. 19 af 8. januar 2018) § 1, stk. 1 fastslår, at der skal betales afgift af cigaretter og røgtobak.

Efter tobaksafgiftslovens § 9, stk. 2, skal virksomheder der indfører afgiftspligtige varer autoriseres som oplagshaver. Efter§ 8, stk. 1 og§ 11, stk. 1 betales afgiften når varerne overgår til forbrug (udleveres fra virksomheden).

Efter tobaksafgiftslovens § 2 skal pakninger med cigaretter forsynes med stempelmærke ved modtagelse, jf. dog § 9, stk. 5.

Stempelmærker fremstilles og udleveres af Skattestyrelsen, jf. § 6, stk. 1. Efter § 2 betales der ved udlevering af stempelmærker et beløb svarende til stempelmærkeværdien. Stempelmærker skal være påsat når varerne overgår til forbrug.

Efter § 4 må virksomheder, der ikke er autoriserede ikke modtage eller opbevare varer uden stempelmærker, som ikke er forskriftmæssigt lukket.

Alternativt kan virksomheder der indfører afgiftspligtige varer efter § 10, stk. 1 registreres som midlertidig registreret varemodtager. Virksomheden skal forinden vareafsendelsen anmelde varetransporten til Skattestyrelsen og indbetale afgiften af varerne.

Efter tobaksafgiftslovens § 18, stk. 8 skal virksomheder der handler med afgiftspligtige varer føre regnskab efter reglerne i bogføringsloven.

Efter opkrævningslovens § 5, stk. 2 (lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016) kan Skattestyrelsen opgøre den afgift virksomheden skal betale efter et skøn, hvis beløbet ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.

Vores begrundelse for afkrævning af tobaksafgift

I har købt afgiftspligtig tobak fra udland et, uden at være autoriseret som oplagshaver. Der er derfor ikke betalt afgift af de købte varer.

I skulle have været autoriseret som oplagshaver og have betalt afgiften af varerne, eller have været registreret som midlertidigt registreret varemodtager og forudanmeldt leverancen og på forhånd have indbetalt afgiften.

I har ikke betalt afgift af de varer der er indført. Derfor opgøres tobaksafgiften efter et skøn på baggrund af en optælling af vandpibetobak der befandt sig i bilen ved kontrollen den 26. marts 2019.

Virksomheden betragtes som erhververen og den der er i besiddelse af varerne og hæfter derfor for betaling af afgift af varer, der ikke er afgiftsberigtiget efter loven, når der ikke er sket autorisation eller registrering eller stillet sikkerhed, jf. tobaksafgiftslovens § 31, stk. 9.

Erhvervelsesmoms

Skattestyrelsen har opgjort erhvervelsesmomsen til 132.438 kr. efter et skøn.

Skønnet er opgjort på baggrund af optælling af varer der er indført fra Tyskland til Danmark den 26. marts 2019. Beløbet er opgjort sådan:

Varer fra EU

Momsgrundlag

Beløb

Momssats

Erhvervelsesmoms

Groftskåret røgtobak,

vandpibetobak

1.650.986 kr.

25 %

412.746,5 kr.

Retsregler

Varer indført fra EU

I henhold til momslovens§ 11, stk. 1, fremgår det, at der skal betales moms af varer, der indføres her til landet fra andre EU-lande. Betalingen påhviler den der køber de momspligtige varer, jf. momslovens § 46, stk. 4.

Af § 3 fremgår, at afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver økonomisk selvstændig virksomhed.

Køberen bliver registreringspligtig, jf. momslovens § 50, stk. 1, da der er tale om erhvervelse af punktafgiftspligtige varer.

Momsgrundlaget ved erhvervelse af varer fra andre EU-lande, udgør vederlaget for varerne, jf. momslovens § 31. Hertil medregnes punktafgifter og andre omkostninger eksempelvis forsendelse, provision m.v., jf. momslovens § 27.

Af § 33 fremgår, at afgiften er 25 % af momsgrundlaget.

Vores begrundelse for afkrævning af moms

Virksomheden har indført varer fra Tyskland til Danmark.

Vi anser, at selskabet har købt vandpibetobak i Tyskland, da det bliver oplyst på kontroltidspunktet.

Vi har ved beregning af erhvervelsesmoms taget udgangspunkt i den tyske detailsalgspris.

Ved søgning på internettet har vi fundet en tysk hjemmeside, der forhandler vandpibetobak af mærket Al Fakher.

(...)

Momsbeløbet kan beregnes således:

Købspris i DE 64,90€ x 1350 kg

Omregnet til danske priser

87.615 €

87.615 € x 7,4646 kr.

654.011 kr.

Tobaksafgift

996.975 kr.

Momsgrundlaget Moms heraf 25 %

1.650.986 kr.

412.746,5 kr.

I har ikke dokumenteret købet af varerne, hvorfor det ikke har været muligt for os at opgøre virksomhedens fradrag for moms. I har ikke fremsendt indsigelser og har dermed heller ikke fremlagt købsfakturaer til brug for opgørelsen heraf.

Vores endelige afgørelse

Skattestyrelsen har ikke modtaget bemærkninger til det udsendte forslag og træffer derfor afgørelse i overensstemmelse med det udsendte forslag af 9. april 2019.

Konsekvensændringer

De afledte ændringer af skattemæssig karakter, som ovenstående ændringer giver anledning til, skal foretages i det indkomstår, som beløbene vedrører ifølge SL §§ 4 og 6. For allerede afsluttede og indberettede indkomstår vil Skattestyrelsen foretage ændringerne, og I vil snarest få en skrivelse herom. Konsekvensændringerne for indeværende år og afsluttede men ikke indberettede år bedes I selv foretage.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at moms- og afgiftskravet ikke rettes mod klageren, men rettes mod [virksomhed1] ApS eller en anden person eller selskab.

Til støtte for påstanden har klageren anført følgende:

”Den trufne afgørelse forudsætter, at min klient, [virksomhed2] ApS, har drevet forretning og var ansvarlig for indkøbet eller importen af det antal kilo tobak, der befandt sig i den Ford Transit med politinummeret [reg.nr.1], der blev standset efter at have krydset grænsen i Sønderjylland den 26. Marts då..

Disse forudsætninger er i det hele forkerte.

[virksomhed2] ApS, stiftedes den 11. marts 2019, er ikke og har på intet tidspunkt været erhvervsaktiv og har intet haft med den pågældende tobak at gøre. Af samme grund er selskabet ikke momsregistreret eller registreret for handel med varer belagt med særlige afgifter.

Selskabets direktør befandt sig i vognen alene i sin egenskab af at være en god bekendt af bilens egentlige fører, [person2], som havde spurgt, om [person1] ville køre med til [Tyskland], hvor han skulle afhente frugt. Da det var en ganske lang tur, var det rart og kørselsmæssigt sikrere at have en passager med, og da [person1] ikke havde aftaler eller arbejdsmæssige engagementer, der hindrede deltagelsen i turen, indvilgede han deri.

Bilen, har min klient efterfølgende konstateret, tilhører et selskab, [virksomhed4] ApS med cvr nr. [...3], og min klient har fået bekræftet, at bilen var udlejet eller udlånt til selskabet [virksomhed1] ApS, cvr nr. [...1], som min klient [person1] tidligere havde været indehaver af, men som han i juli måned 2018 solgte til [person6]. I selskabsregistret er [person6] noteret som indtrådt i direktionen og noteret som ejer den 6. juli 2018, samtidig med at min klient udtrådte.

[person6] havde ifølge [person2] instrueret denne om at hente varerne i [Tyskland] og ligeledes stillet bilen til rådighed for [person2].

Det fremgår af Skattestyrelsens agter-skrivelse af 11. april 2019, at man har lagt vægt på, at der i vognen fandtes en leasingkontrakt med min klients underskrift, og det synes at fremgå af skrivelsen, at Skattestyrelsen har været af den opfattelse, at denne leasingkontrakt angik førnævnte Ford, [reg.nr.1].

Dette er imidlertid ikke tilfældet. Det leasingforhold, som var omfattet af kontrakten, var for længst udløbet; ca. et år tidligere. Det originale kundeeksemplar er efterfølgende blevet smidt væk, men politiet sikrede sig en kopi, som jeg skal anmode Skattestyrelen om at fremskaffe.

Skattestyrelsen synes også at have tillagt det vægt, at min klient på politiets forespørgsel skulle have sagt, at han ikke ville oplyse, hvem der var ejer af bilen. Dette er imidlertid en aldeles ukorrekt gengivelse af, hvad [person1] sagde. Han sagde i overensstemmelse med sandheden, at han ikke vidste, hvem der var ejer.

Det rejste moms- og afgiftskrav skal således rettes mod [virksomhed1] ApS, som efter det for min klient oplyste er importør og ejer af de beslaglagte varer. Jeg bemærker i denne forbindelse, at min klient ikke har haft viden om, at [person2] ifølge Erhvervsstyrelsens registreringer i februar 2019 skulle have solgt selskabet til [person7] og var fratrådt som direktør såvel den 15. oktober 2018 som den 18. februar 2019.

Som det vil være fremgået, bestrider min klient at have været vidende om transportens ulovlighed, og han har ikke overværet lastningen, idet han gik tur i byen og spiste en lettere frokost og i øvrigt ikke deltog i noget forretningsmæssigt. [person2] foreslog, at de kørte over grænsen i Jylland på hjemturen, og det havde min klient ikke noget imod.

Om der skulle have været et særligt formål hermed, er min klient uvidende om.

Moms- og afgiftskravet kan således ikke rettes mod [virksomhed2] ApS men skal i givet fald rettes til [virksomhed1] ApS eller helt anden person eller selskab. Det vil givet være mere formålstjenligt.”

Landsskatterettens afgørelse

Tobaksafgift

Når der i det følgende henvises til tobaksafgiftsloven, er dette en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 19 af 8. januar 2018 om tobaksafgifter som ændret ved lov nr. 1728 af 27. december 2018. Når der henvises til opkrævningsloven, er dette en henvisning til den dagældende lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016 med senere ændringer.

Det følger af tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, at der skal svares afgift af røgtobak. For groftskåret røgtobak er afgiftssatsen 738,50 kr. pr. kg.

Pakninger med afgiftspligtige varer til forbrug her i landet skal forsynes med stempelmærker. For røgtobak er fristen senest en måned efter varens modtagelse eller pakning. Ved varens overgang til forbrug forfalder tobaksafgiften, jf. tobaksafgiftslovens § 2. Varerne skal i forbindelse med stemplingen være pakket i fuldstændig lukkede pakninger, jf. tobaksafgiftslovens § 3, stk. 1.

Virksomheder, som ikke er autoriserede, må ikke modtage eller opbevare afgiftspligtige varer, der ikke er pakket i forskriftsmæssigt lukkede og behørigt stemplede pakninger, jf. tobaksafgiftslovens § 4, stk. 1. Dette gælder dog ikke, hvis der sker salg og brug af groftskåret røgtobak på salgsstedet, jf. tobaksafgiftslovens § 4, stk. 3.

Det fremgår af tobaksafgiftslovens § 8, stk. 1, nr. 2, at varerne overgår til forbrug ved modtagelsen, når varer fra andre EU-lande erhverves af virksomheder eller personer, der ikke er berettiget til at oplægge varerne uden afgiftsberigtigelse, jf. tobaksafgiftslovens § 8, stk. 1, nr. 2.

Det fremgår af tobaksafgiftslovens § 9, stk. 1, at en autoriseret oplagshaver er en virksomhed eller person, der som led i udøvelsen af sit erhverv har fået autorisation til at fremstille, forarbejde, oplægge, modtage eller afsende varer under afgiftssuspensionsordningen i et afgiftsoplag. Såfremt der ikke er tale om en autoriseret oplagshaver, kan en virksomhed, institution eller person registreres som midlertidigt registreret varemodtager, hvorefter der lejlighedsvis kan modtages varer fra andre EU-lande og tredjelande. Virksomheden skal forinden vareafsendelsen anmelde varetransporten til told-og skatteforvaltningen og indbetale afgiften af varerne, jf. tobaksafgiftslovens § 10, stk. 1. Modtager en virksomhed eller person varer som nævnt i tobaksafgiftslovens § 7, cigarer, cerutter eller cigarillos, kan der ske registrering som registreret varemodtager, jf. tobaksafgiftslovens § 10, stk. 2.

Autoriserede oplagshavere skal opgøre den afgiftspligtige mængde og omsætning for en afgiftsperiode på en måned for de varer, der er udleveret fra virksomheden i perioden med tillæg af svind og lignende, jf. tobaksafgiftslovens § 11, stk. 1. I andre tilfælde er den afgiftspligtige mængde og omsætning de varer, som en virksomhed eller person har erhvervet eller modtaget i hvert enkelt tilfælde, jf. tobaks-afgiftslovens § 11, stk. 3.

Efter udløbet af hver afgiftsperiode skal autoriserede oplagshavere og registrerede varemodtagere angive mængden og omsætningen af de varer, hvoraf der skal betales afgift, jf. tobaksafgiftslovens § 13, stk. 1. For afgiftspligtige, der modtager varer fra andre EU-lande, og som ikke er omfattet af stk. 1, sker angivelsen og betalingen efter reglerne i § 9, stk. 1, 3 og 4, i opkrævningsloven, jf. tobaksafgiftslovens § 13, stk. 2.

Det fremgår af opkrævningslovens § 9, stk. 1 og 3, at den afgiftspligtige mængde skal angives ved modtagelsen af varerne, og at indbetalingen af afgiften skal ske senest samtidig med angivelsen.

Virksomheder, der importerer afgiftspligtige varer fra udlandet, skal føre regnskab over tilgang og udlevering af afgiftspligtige varer, jf. tobaksafgiftslovens § 18, stk. 2 og 3. Køberen af afgiftspligtige varer skal i mindst tre måneder fra udstedelsesdagen opbevare følgesedler eller kvitteringer på det forretningssted, hvorfra salget af de afgiftspligtige varer sker. Følgesedler eller kvitteringer skal være forsynet med fortløbende nummer og fakturadato samt indeholde oplysninger om sælgers navn, CVR- eller SE-nummer og adresse, købers navn og adresse samt leverancens art, mængde og pris. Prisangivelser kan dog undlades på følgesedler, jf. tobaksafgiftslovens § 18, stk. 7.

Endvidere skal virksomheder, der handler med afgiftspligtige varer, føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varerne er leveret. Af regnskaberne skal det ved angivelse af art, mængde og pris fremgå hvilke varer, der er blevet leveret. Regnskabet skal opfylde kravene i bogføringsloven, jf. tobaksafgiftslovens § 18, stk. 8. Virksomhedens øvrige regnskabsmateriale skal opbevares i virksomheden, medmindre det kan gøres tilgængeligt for told- og skatteforvaltningen inden fem hverdage, jf. tobaksafgiftslovens § 18, stk. 9.

Er det ikke muligt på baggrund af virksomhedens regnskaber at fastslå størrelsen af det afgiftstilsvar, som påhviler virksomheden, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten bemærker indledningsvist, at klageren ikke har været registreret som autoriseret oplagshaver efter tobaksafgiftslovens § 9, stk. 2, eller som midlertidigt registreret varemodtager efter tobaksafgiftslovens § 10, stk. 1. Det bemærkes ligeledes, at klageren ikke kan registreres som registreret varemodtager efter tobaksafgiftslovens § 10, stk. 2, eftersom klageren ikke modtager varer som nævnt i tobaksafgiftslovens § 7.

Da Skattestyrelsen den 26. marts 2019 foretog en kontrol af køretøjet med registreringsnummeret [reg.nr.1], blev der fundet vandpibetobak uden lovpligtigt stempelmærke i køretøjet. Vandpibetobakken blev beslaglagt, og Skattestyrelsen konstaterede, at der var 1.350 kg vandpibetobak i køretøjet. Der blev ikke fremvist fakturaer vedrørende køb af vandpibetobak, og klageren har ikke efterfølgende fremvist fakturaer.

På baggrund af en konkret vurdering af sagens oplysninger finder retten, at klageren ikke på baggrund af regnskaber, kvitteringer, fakturaer m.v. har dokumenteret, at der allerede er sket afgiftsberigtigelse af den beslaglagte vandpibetobak. Der skal derfor ske afgiftsberigtigelse af de 1.350 kg vandpibetobak, der blev beslaglagt. Det er derfor med rette, at Skattestyrelsen har ansat afgiftstilsvaret skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

For afgiftspligtige varer, der ikke er afgiftsberigtiget efter loven, og hvor der ikke er sket autorisation eller registrering eller er stillet sikkerhed, hæfter enhver person, der er involveret i en uretmæssig vareafgang, og som vidste eller burde vide, at vareafgangen var af uregelmæssig art, jf. tobaksafgiftslovens § 31, stk. 2, nr. 2.

Ved kontrollen oplyste [person1], at han havde været i Tyskland for at købe frugt. Toldstyrelsen konstaterede ved kontrollen efter en optælling, at der i køretøjet med registreringsnummer [reg.nr.1] befandt sig 1.350 kg vandpibetobak.

Klageren har anført, at den indførte vandpibetobak ikke vedrører klageren, men at kravet i stedet bør rettes mod [virksomhed1] ApS eller et andet selskab eller person.

Retten finder efter en samlet vurdering af [person1]s forklaring vedrørende import af frugt og den omstændighed, at han var fører af køretøjet, at han tidligere har drevet et selskab, der har udøvet handel med vandpibeudstyr og tilbehør dertil, mængden af den konfiskerede vandpibetobak samt det faktum, at klagerens navn indikerer, at klageren beskæftiger sig med handel med vandpibetobak, at det ved sagens afgørelse må lægges til grund, at klageren driver forretning med køb og salg af vandpibetobak, og at den omhandlede mængde vandpibetobak må anses for indkøbt af klageren.

Det er derfor med rette, at Skattestyrelsen har rettet tobaksafgiftskravet på 996.975 kr. mod klageren.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsen afgørelse vedrørende betaling af tobaksafgift på 996.975 kr.

Moms

Når der i det følgende henvises til momsloven, er dette en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016 om merværdiafgift med ændringer til og med lovbekendtgørelse nr. 1726 af 27. december 2018.

Det følger af momslovens § 4, stk. 1, at der skal betales afgift af varer, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode.

Betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering her i landet, jf. momsloven § 46, stk. 1, 1. pkt. Betaling af afgift af varer fra andre EU-lande påhviler den person, der foretager en afgiftspligtig erhvervelse, jf. momsloven § 46, stk. 3.

Det fremgår af momslovens § 56, stk. 1, 1. og 2. pkt., at momsregistrerede virksomheder for hver afgiftsperiode skal opgøre den udgående og indgående afgift. Forskellen mellem den udgående og indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar.

Herudover fremgår det af momslovens § 57, stk. 1, 1. pkt., at momsregistrerede virksomheder efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen skal angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21 eller 34 er fritaget for afgift.

Efter opkrævningslovens § 5, stk. 2, kan momstilsvaret opgøres skønsmæssigt i det omfang, tilsvaret ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.

Det er med rette, at Skattestyrelsen har udøvet et skøn over klagerens momstilsvar, da klageren ikke har fremlagt regnskabsmateriale, der kan danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af afgiftstilsvaret, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Klageren har ikke fremlagt bilag, der dokumenterer, at det af Skattestyrelsen udøvede skøn er udøvet på et forkert eller mangelfuldt grundlag.

Skattestyrelsen har fastsat klagerens erhvervelsesmoms skønsmæssigt til at udgøre 412.746,50 kr. Skønnet over momstilsvaret er opgjort på baggrund af optællingen af varer ved kontrollen den 26. marts 2019 samt prisen på vandpibetobak i tysk detailhandel på baggrund af prisen på en tysk hjemmeside. Den anvendte pris svarer til 484,45 kr. pr. kg vandpibetobak. Henset til priserne på hjemmesiderne [...dk], [...dk] og [...dk] finder retten, at det af Skattestyrelsen anvendte prisniveau er realistisk og virkelighedsnært.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse vedrørende betaling af moms på 412.746 kr.

På baggrund af ovenstående stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse.