Kendelse af 03-04-2020 - indlagt i TaxCons database den 02-05-2020

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperiode 2017

Punkt 1. Momsfradrag for udgifter som Skattestyrelsen har anset for af vedrøre afgiftsperioden 2016

0 kr.

1.408 kr.

333 kr.

Punkt 2. Momsfradrag for udgifter som Skattestyrelsen har anset for at være private

0 kr.

1.663 kr.

0 kr.

Punkt 3. Momsfradrag for udgifter hvor grundbilag mangler

0 kr.

366 kr.

0 kr.

Punkt 4. Momsfradrag for udgifter der ikke er dokumenterede

0 kr.

5.329 kr.

1.687 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden [virksomhed1] med cvr-nr. [...1] blev startet den 1. januar 1990. Virksomheden er registreret med branchekoden 691000 Juridisk bistand og bibranche 021000 Dyrkning af træer og andre skovbrugsaktiviteter.

Punkt 1. Periodisering af udgifter

Virksomheden har på diverse konti på kontospecifikationerne for 1. januar 2017 til 31. december 2017 udgiftsført udgifter, hvor fakturadatoen ligger i 2016.

Virksomheden har fremlagt følgende bilag som dokumentation for de fratrukne udgifter:

Dato

Udsteder

Beløb inkl. moms

Beløb ekskl. moms

Moms

Specifikation

19-12-2016

[virksomhed2] ApS – Direct

330,63 kr.

264,50 kr.

66,13 kr.

Affaldssække og ekspeditionstillæg

07-11-2016

[virksomhed3] ApS

255,31 kr.

204,25 kr.

51,06 kr.

Vinduespolering udført udvendig i november måned 2016

09-12-2016

Juridisk bogformidling

234 kr.

187,20 kr.

46,80 kr.

Civilproces – Kompendium 3. udg.

20-12-2016

Juridisk bogformidling

234 kr.

187,20 kr.

46,80 kr.

Skatteret – kompendium 2015

30-11-2016

[virksomhed4] A/S

2.881,25 kr.

2.305 kr.

576,25 kr.

[...] Retspleje og Strafferet 2016

19-12-2016

[virksomhed5] A/S

862,65 kr.

696,44 kr.

166,21 kr.

December 2016

19-12-2016

[virksomhed5] A/S

258 kr.

206,40 kr.

51,60 kr.

December 2016 for [person1]

10-12-2016

[virksomhed6]

1.017,33 kr.

813,86 kr.

203,47 kr.

Abonnement og forbrug for perioden 11.12.16 – 10.01.17

31-12-2016

[virksomhed7] A/S

312,50 kr.

250 kr.

62,50 kr.

Periode november 2016, backup abonnement

21-12-2016

[virksomhed8]

647,90 kr.

518,32 kr.

129,58 kr.

Brændstof

05-12-2016

[virksomhed9] ApS

649 kr.

519,20 kr.

129,80 kr.

Rensning af iPhone og udskiftning af dock

13-12-2016

Apple

7 kr.

5,60 kr.

1,40 kr.

iCloud-lagringsplads

Der er ikke overensstemmelse mellem momsen på kontospecifikationen for Konto 3040 Telefon, og momsen på den indsendte faktura for [virksomhed5] A/S for samlet 862,65 kr. Der fremgår af Konto 3040 Telefon et beløb uden moms på 690,12 kr. og et momsbeløb på 172,53 kr. Af den indsendte faktura fremgår et beløb uden moms på 696,44 kr., et momsbeløb på 166,21 kr. og et momsfritaget beløb på 31,60 kr.

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at Skattestyrelsen har antaget, at virksomheden har fratrukket købsmoms af udgiften til [virksomhed8] med 129,58 kr. Virksomhedens momstilsvar er derfor forhøjet med 130 kr. vedrørende dette bilag. Det fremgår dog af kontospecifikationerne, at virksomheden skattemæssigt har fratrukket beløbet inkl. moms.

Punkt 2. Private udgifter

Konto 3035 Faglitteratur

Virksomheden har på kontospecifikationerne for 1. januar 2017 til 31. december 2017 for Konto 3035 Faglitteratur fratrukket udgifter til faglitteratur.

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms af udgifterne til [virksomhed10] krimibogklub og [virksomhed10] bogklub på i alt 268,90 kr.

Virksomhedens indehaver har oplyst, at bøgerne lå i receptionen/venteværelset.

Virksomheden har fremlagt følgende bilag som dokumentation for de fratrukne udgifter:

Dato

Fakturanr.

Beløb u/moms

Moms

Specifikation, jf. faktura

01-02-2017

[...61]9

167,92 kr.

41,98 kr.

For bogen ”[...]” af [person2] og porto og ekspedition

15-03-2017

[...92]

207,92 kr.

51,98 kr.

For bogen ”[...]” af [person3] og porto og ekspedition

29-09-2017

[...18]

175,92 kr.

43,98 kr.

For bogen ”[...]” af [person4] og porto og ekspedition

09-11-2017

[...11]

261,92 kr.

35,98 kr.

For bogen ”[...]” af [person5], porto og ekspedition og rykker

30-11-2017

[...11]

320,92 kr.

35,98 kr.

For bogen ”[...]” af [person5], porto og ekspedition og rykker

Der er uoverensstemmelse mellem momsen på kontospecifikationerne og momsen på de indsendte fakturaer for bogen ”[...]”. Uoverensstemmelsen skyldes, at der på kontospecifikationerne er beregnet moms for rykkergebyret. Der er ikke beregnet moms af rykkergebyret på fakturaerne.

Konto 3120Vedligeh. & mindre nyansk.

Virksomheden har på Konto 3120Vedligeh. & mindre nyansk. for kontospecifikationerne for 1. januar 2017 til 31. december 2017 fratrukket udgift til en lænestol.

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms af udgifterne til lænestolen på 999,80 kr.

Virksomheden har som dokumentation for den fratrukne udgift, fremlagt kvittering for købet af lænestolen. Det fremgår heraf, at stolen er købt af [person6], [adresse1], [by1], den 9. juli 2017. Indehaveren havde på det pågældende tidspunkt privatadresse på [adresse1], [by1].

Virksomhedens indehaver har oplyst, at lænestolen blev leveret til en af indehaverens andre virksomhedsadresser af praktiske grunde. Stolen blev efterfølgende kørt ud til advokatvirksomheden.

Punkt 3. Manglende bilag mm

Konto 3035 Faglitteratur

Virksomheden har på Konto 3035 Faglitteratur for kontospecifikationerne for 1. januar 2017 til 31. december 2017 fratrukket moms af en udgift til [magasin2] på 341,80 kr.

Virksomheden har som dokumentation for udgiften fremsendt en faktura fra [virksomhed11] af 19. september 2017. Det fremgår heraf, at indehaveren har afholdt en udgift til [magasin2] på 1.709 kr.

Konto 3120Vedligeh. & mindre nyansk.

Virksomheden har på kontospecifikationerne for 1. januar 2017 til 31. december 2017 for Konto 2120Vedligeh. & mindre nyansk. fratrukket moms af udgift den 2. februar 2017 til El-salg, pærer, på 23,80 kr. og den 6. februar 2017 til El-salg, el-pærer, på 23,80 kr.

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for den ene af udgifterne til El-Salg med henvisning til, at udgiften er bogført dobbelt.

Virksomheden har ikke fremsendt dokumentation for af udgifterne.

Punkt 4. Telefon

[virksomhed5] A/S

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms af udgifter til [virksomhed5] A/S på i alt 1.779 kr.

Virksomheden har som dokumentation for en del af de fratrukne udgifter fremlagt diverse bankkontoudskrifter samt indbetalingskort fra [virksomhed5] A/S. Der er ikke indsendt dokumentation for alle de afholdte udgifter.

Der fremgår ikke yderligere oplysninger end det fratrukne beløb til [virksomhed5] A/S på de fremlagte bankkontoudskrifter.

En del af de fremlagte indbetalingskort er adresseret til [virksomhed1], [adresse2], [by2], og vedrører fiberbredbånd til kunden [person1]. [person1] er indehaverens ægtefælle. Det fremgår ikke af indbetalingskortene, til hvilken adresse fiberbredbåndet er leveret. Virksomhedens indehaver har oplyst, at udgifterne vedrører telefon i sommerhuset.

De øvrige indbetalingskort er adresseret til [person6], [adresse1], [by1], og vedrører fiberbredbånd, TV og telefoni samt leje af TV-boks med harddisk og Viasat Golf. Det fremgår ikke af indbetalingskortene til hvilken adresse ydelserne er leveret.

[virksomhed12]

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms af udgifter til [virksomhed12] på i alt 534 kr.

Virksomheden har fremlagt fakturaer. Det fremgår heraf, at de vedrører betaling af TV, telefoni, internet og øvrige ydelser. Udgiften for de enkelte ydelser inkl. moms er fordelt som følger:

Dato

TV

Telefon

Internet

Øvrige ydelser

Moms

Specifikation

01-10-2017

1.234 kr.

51,69 kr.

558 kr.

49 kr.

356,30 kr.

Øvrige ydelser består af betalingsgebyr på 49 kr.

01-11-2017

617 kr.

28,90 kr.

249 kr.

49 kr.

188,16 kr.

Øvrige ydelser består af betalingsgebyr på 49 kr.

01-12-2017

617 kr.

25,30 kr.

279 kr.

249 kr.

187,44 kr.

Øvrige ydelser består af betalingsgebyr på 49 kr. og rykkere på 200 kr.

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms af udgifterne til TV og rykkergebyr.

[virksomhed13]

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms af udgifter til [virksomhed13] på i alt 726 kr.

Virksomheden har fremlagt en faktura, en bankkontoudskrift og en rykkerskrivelse.

Fakturaen er faktureret til Advokat [person6], [adresse2], [by2], og vedrører [virksomhed13] bredbånd, bredbånd tilvalg og diverse ydelser til [person1], [adresse3], [by3]. Udgiften til moms udgør 158,60 kr.

Det fremgår af bankkontoudskriften, at der er afholdt en udgift til [virksomhed13] på 774,74 kr. Det fremgår ikke, hvad udgiften vedrører, eller hvor meget moms udgør.

Rykkerskrivelsen er adresseret til [person7], [adresse4], [by2]. Udgiften udgør 779,34 kr. inkl. moms og består af en faktura på 379,34 kr. og rykkergebyr på 100 kr.

Der er ikke fremlagt dokumentation for de øvrige udgifter til [virksomhed13].

[virksomhed6]

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms af udgifter til [virksomhed6] på i alt 2.943 kr.

Skattestyrelsen har indsendt en liste over virksomhedens posteringer med angivelse af bilagsnr., beløb ekskl. moms, momsbeløb, korrektion af moms, difference, rykkergebyr, donationer og begrundelsen for, hvorfor der er nægtet fradrag for posteringen.

Virksomhedens indehaver har oplyst, at de godkender momskorrektionerne med i alt 653 kr.

Virksomheden har fremlagt diverse fakturaer og rykkerskrivelser. Der er ikke fremlagt dokumentation for alle de afholdte udgifter.

Virksomheden har blandt andet fremlagt bilagene 519, 563, 647 og 648. Skattestyrelsen har nægtet fradrag for bilag 563 og 648 med henvisning til, at de er dobbelt bogført.

Bilag 519 er en rykkerskrivelse vedrørende et beløb på 224,71 kr. med fakturadato den 11. april 2017. Bilag 563 er en faktura for abonnementsperioden 11. maj til 10. juni 2017, som består af et fakturabeløb ekskl. moms på 99,00 kr. for indeværende periode, og et beløb på 224,71 kr. inkl. moms for en tidligere periode. Moms af abonnementsudgiften for indeværende periode udgør 24,75 kr.

Bilag 647 er en faktura, som består af et fakturabeløb på 395,32 kr. ekskl. moms for indeværende periode og et beløb for tidligere periode på 813,90 kr. inkl. moms. Det fremgår af bilag 648, at fakturaen består af et fakturabeløb på 813,90 kr. inkl. moms for indeværende periode og et beløb for tidligere periode på 838,68 kr. inkl. moms. Skattestyrelsen har godkendt fradrag for bilag 647 og nægtet fradrag for bilag 648.

To af fakturaerne, bilag 610 og 606, forelå ikke ved sagens behandling ved Skattestyrelsen. Der er for bilag 610 bogført moms på 1.549,32 kr. og for bilag 606 bogført moms på 21,45 kr.

Det fremgår af Skattestyrelsens liste over posteringerne, at bilag 610 er en udgift til [virksomhed6]. Det fremgår dog af kontospecifikation for Konto 3040 Telefon og af den fremsendte faktura, at bilag 610 er en udgift til [virksomhed14].

På de fremlagte rykkerskrivelser fremgår ikke yderligere oplysninger end fakturanr., fakturadato, forfaldsdato, fakturabeløb og forfalden saldo.

Den indsendte kontospecifikation for Konto 3040 Telefon er sammenholdt med de indsendte bilag og Skattestyrelsens liste over posteringerne. Der er konstateret følgende uoverensstemmelser mellem beløbene på kontospecifikationerne og beløbene på Skattestyrelsens liste:

Bilags nr.

Beløb på kontospecifikationerne

Faktura

Beløb på Skattestyrelsens liste

786

85,80 kr. ekskl. moms

21,45 kr. moms

107,25 kr. inkl. moms

463,60 kr. ekskl. moms

115,90 kr. moms

791

98,13 kr. ekskl. moms

24,53 kr. moms

122,66 kr. inkl. moms

85,80 kr. ekskl. moms

21,45 kr. moms

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for købsmoms af udgifter, der vedrører afgiftsperioden 2016 med 1.538 kr., for private udgifter med 1.269 kr., for udgifter hvor grundbilag mangler med 366 kr. og for telefonudgifter med 6.432 kr. i afgiftsperioden 2017.

Skattestyrelsen har foretaget ændringer i virksomhedsordningen på baggrund af de ovenstående ændringer.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

1. Periodisering af udgifter

(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Reglerne om periodisering afgør, hvilket indkomstår indtægter og udgifter tidsmæssigt skal placeres i, og om de eventuelt skal fordeles over flere indkomstår. Reglerne får derfor betydning for opdelingen, når indkomsten skal gøres op, og for spørgsmålet om, hvornår skatten skal betales.

Pligtpådragelsesprincippet er den almindelige hovedregel om, at en udgift skal påvirke indkomstopgørelsen, når der er opstået en endelig retlig forpligtelse til at betale beløbet, og når det kan opgøres endeligt.

Princippet bygger på en fortolkning af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, om at der kan godkendes fradrag for udgifter, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i den aktuelle indkomstperiode.

Momssystemdirektivets artikel 167 har følgende ordlyd:

"1. Fradragsretten indtræder samtidig med at den fradragsberettigede afgift forfalder".

Der er ikke i momsloven en tilsvarende hjemmel, som direkte beskriver tidspunktet for momsfradragsrettens indtræden. Det følger af momslovens § 56, stk. 3, hvorefter den indgående afgift er afgiften på virksomhedens indkøb m.v. i perioden sammenholdt med reglerne i momslovens kapitel 5 om afgiftspligtens indtræden.

Fradragsretten indtræder på det tidspunkt, hvor momspligten indtræder. Se momslovens § 56, stk. 3 og momssystemdirektivets artikel 167. Der er dermed sammenfald mellem det tidspunkt, hvor leverandøren skal medregne salgsmomsen af de fakturerede varer, og køberen kan fradrage købsmomsen. Momsen skal medregnes som købsmoms på virksomhedens momsangivelse for den periode, hvor indkøbet er foretaget, dvs. hvor afgiftspligten er indtrådt.

Da der er fratrukket udgifter i 2017, som rettelig hører hjemme i 2016, foreslår Skattestyrelsen at forhøje virksomhedens indkomst med 14.738 kr. og nedsætte indgående moms med 1.538 kr.

Kapitalafkastgrundlaget ultimo reguleres med skyldig moms -1.538 kr.

1.5. Skattestyrelsens endelige afgørelse

Skattestyrelsen vil ikke godkende de i bilag 1 nævnte udgifter til fradrag i 2017.

Der kan søges om genoptagelse af 2016 via TastSelv.

Vi forhøjer virksomhedens indkomst med 14.738 kr. og nedsætter indgående moms med 1.538 kr.

Kapitalafkastgrundlaget ultimo reguleres med skyldig moms -1.538 kr.

2. Private udgifter

(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Ifølge Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan der godkendes fradrag for udgifter, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i den aktuelle indkomstperiode. Dette betyder, at der kræves en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten.

Ifølge Statsskattelovens § 6, stk. 2, kan der ikke fratrækkes udgifter til egen og familiens underhold, betjening, nytte eller behagelighed (private udgifter).

Efter momslovens § 37, stk. 1 kan registrerede virksomheder fradrage moms af køb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

a) På konto 3035 – Faglitteratur er der bl.a. fratrukket udgifter til [magasin1] og [klub1]. Skattestyrelsen mener ikke, udgiften er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, og anser derfor udgiften som værende af privat karakter.

(...)

i) Konto 3115 - Vedligeholdelse & mindre nyanskaffelser. Bilag 785 er udgift til en lænestol. Faktureringsadressen er privatadressen. En lænestol er ikke et møbel, der normalt indgår i møblementet i et kontor. Vi anser udgiften som værende privat.

(...)

Det er Skattestyrelsens opfattelse at ovestående udgifter alle er af sådan en art, at de ikke kan betegnes som værende medgået til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Derimod anser vi udgifterne som værende private, idet de er medgået til egen underhold, betjening, nytte eller behagelighed (private udgifter), jf. statsskattelovens § 6, stk. 2.

Vi foreslår derfor at forhøje virksomhedens indkomst med 36.922 kr. og nedsætte indgående afgift med 1.861 kr.

Udgiften med den tillagte moms, i alt 38.783 kr., anses for en hævning i relation til virksomhedsskatteordningen. Der henvises til virksomhedsskattelovens § 5.

Kapitalafkastgrundlaget ultimo reguleres med skyldig moms -1.861 kr.

2.5. Skattestyrelsens endelige afgørelse

a) Det er anført i mail af 10. maj 2019, at der er tale om blade til receptionen og at der ønskes fradrag.
Af de omhandlede bilag ses, at der er tale om køb af [magasin1] og der ud over køb af bøger fra [virksomhed10] bogklub.
Vi godkender køb af [magasin1], men ikke køb af bøger fra bogklubben, da det ikke er sandsynligt, at der ligger bøger i receptionen. Udgiften til bøgerne anses som værende af privat karakter.

(...)

i) Det er forklaret, at lænestol, som er faktureret til privatadressen, faktisk står på kontoret, idet [person6] har en hjertefejl og har behov for at slappe af i løbet af dagen.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke kan imødekommes fradrag for stolen, selvom den står på kontoret. Udgiften til stolen, kan sammenlignes med andre sundhedsudgifter, for hvilke fradrag ikke kan gives, jf. ligningslovens § 30A. Udgifter til sundhedsydelser, som f.eks. fysioterapi, massage og kiropraktor er, som udgangspunkt af privat karakter. Der er ikke en direkte erhvervsmæssig sammenhæng med indkomsterhvervelsen, således at udgiften kan betragtes som en fradragsberettiget driftsomkostning efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, idet udgiften ikke medgår til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.
Selvom udgiften indirekte kan siges at være af betydning for muligheden for at erhverve indkomst, er fradrag udelukket, fordi udgiften ikke er afholdt på grund af ønsket om at erhverve indkomst.
Vi fastholder forhøjelsen.

(...)

Vi forhøjer virksomhedens indkomst med 34.902 kr. og nedsætter indgående afgift med 1.663 kr.

Udgiften med den tillagte moms, i alt 36.565 kr., anses for en hævning i relation til virksomhedsskatteordningen. Der henvises til virksomhedsskattelovens § 5.

Kapitalafkastgrundlaget ultimo reguleres med skyldig moms -1.663 kr.

3. Manglende bilag mm.

(...)

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

De på bilag 3 anførte udgifter, er udgifter, hvor der ikke er fremlagt behørig dokumentation i form af faktura/grundbilag.

Alle udgifter skal dokumenteres med et grundbilag i form af en original faktura/regning, hvor der fremgår oplysninger om varens/ydelsens art, mængde og pris, se bogføringslovens § 5 og § 9. Kontoudtog, ordrebekræftelse og kvittering for betaling anses ikke for behørig dokumentation.

Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan der godkendes fradrag for udgifter, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Dette betyder, at der kræves en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten.

Efter momslovens § 37, stk. 1 kan registrerede virksomheder fradrage moms af køb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer eller afregningsbilag, jf. momsbekendtgørelsens § 82.

Virksomheden har ikke opfyldt ovennævnte regler ved fremlæggelse af behørig dokumentation for en lang række af udgifter.

(...)

Vi foreslår derfor at forhøje virksomhedens indkomst med 22.243 kr. og nedsætte indgående afgift med 2.298 kr., jf. bilag 3.

Udgiften med den tillagte moms, i alt 24.541 kr., anses for en hævning i relation til virksomhedsskatteordningen. Der henvises til virksomhedsskattelovens § 5.

Kapitalafkastgrundlaget ultimo reguleres med skyldig moms -2.298 kr.

3.5. Skattestyrelsens endelige afgørelse

(...)

Ad bilag 718 og 804, fradrag godkendes med henholdsvis 3.730 kr. + moms 932,50 kr. og 3.999 kr. + 999,75 kr.

Vi forhøjer virksomhedens indkomst med 14.514 og nedsætter indgående afgift med 366 kr.

Udgiften med den tillagte moms, i alt 14.880 kr., anses for en hævning i relation til virksomhedsskatteordningen. Der henvises til virksomhedsskattelovens § 5.

Kapitalafkastgrundlaget ultimo reguleres med skyldig moms -366 kr.

4. Telefon m.v.

(...)

4.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Alle udgifter skal dokumenteres med et grundbilag i form af en original faktura/regning, hvor der fremgår oplysninger om varens/ydelsens art, mængde og pris, se bogføringslovens § 5 og § 9. Kontoudtog, ordrebekræftelse og kvittering for betaling anses ikke for behørig dokumentation.

Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan der godkendes fradrag for udgifter, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Dette betyder, at der kræves en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten.

Ifølge Statsskattelovens § 6, stk. 2, kan der ikke fratrækkes udgifter til egen og familiens underhold, betjening, nytte eller behagelighed (private udgifter).

Efter momslovens § 37, stk. 1 kan registrerede virksomheder fradrage moms af køb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Af momsbekendtgørelsens § 82 ses, at registrerede virksomheder til dokumentation af den indgående afgift skal kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag.

Der er for en stor del af udgifternes vedkommende ikke fremlagt behørig dokumentation i form af grundbilag, nogle posteringer anses for private, nogle vedrører [person1]. Der er bilag, hvor der er fratrukket forkert moms, idet bilagene ofte indeholder momsfritagne beløb. Der er fratrukket rykkergebyrer ved for sen betaling og der igen andre, hvor der er fratrukket private donationer. Dette kan opgøres som følger:

Netto

Moms

Rykkergebyr

Donationer

Bredbånd

8.135 kr.

1.779 kr.

[virksomhed12]

2.134 kr.

534 kr.

[virksomhed14]

-103 kr.

103 kr.

100 kr.

[virksomhed13]

2.905 kr.

726 kr.

100 kr.

[virksomhed6]

10.958 kr.

2.943 kr.

1.300 kr.

644 kr.

I alt

24.029 kr.

6.599 kr.

1.500 kr.

644 kr.

Se vedlagte bilag 4, hvor det er præciseret for hver postering, hvad grunden er til, at vi ikke kan godkende fradrag for udgiften.

Vi foreslår at ændre virksomhedens indkomst med 26.173 kr. (24.029 + 1.500 + 644) og nedsætte indgående moms med 6.599 kr.

Udgiften med den tillagte moms, i alt 32.772 kr., anses for en hævning i relation til virksomhedsskatteordningen. Der henvises til virksomhedsskattelovens § 5.

Kapitalafkastgrundlaget ultimo reguleres med skyldig moms -6.599 kr.

Skattestyrelsens endelige afgørelse

Vi godkender udgiften til bredbånd fra [virksomhed12], og fradrag på 670 kr. + moms 167 kr. godkendes.

Vi forhøjer herefter virksomhedens indkomst med 25.503 kr. (26.173 -670) og nedsætter indgående moms med 6.432 kr. (6.599-167).

Udgiften med den tillagte moms, i alt 31.935 kr., anses for en hævning i relation til virksomhedsskatteordningen. Der henvises til virksomhedsskattelovens § 5.

Kapitalafkastgrundlaget ultimo reguleres med skyldig moms -6.432 kr.

(...)

Virksomhedsskatteordningen

Vedlagt forslag til ændring af overskudsdisponering efter virksomhedsskattelovens § 10, ændring af hævninger efter § 5 og kapitalafkastgrundlaget efter § 8.

Ændring af skattepligtig resultat

Før ændringer

593.166 kr.

Ændringer, jf. ovenstående

87.821 kr.

Efter ændringer

680.987 kr.

Ændring af hævninger i virksomheden

Før ændringer

391.748 kr.

Ændringer

Hævninger, se *

84.788 kr.

Efter ændringer

476.536 kr.

+ hensat til senere hævning ultimo

204.541 kr.

- Hensat til senere hævninger primo

0 kr.

Hævning i alt (felt 895)

860.987 kr.

Kapitalafkastgrundlag

Selvangivet kapitalafkastgrundlag ultimo

-2.212.048 kr.

Ændring af senere faktisk hævning ultimo, før

201.419 kr.

Ændring af senere faktisk hævning efter ændring

-204.154 kr.

Skyldig moms

-13.242 kr.

Reguleret kapitalafkastgrundlag

-2.228.323 kr.

* hævninger

Private udgifter, punkt 2

36.565 kr.

Manglende bilag, punkt 3

14.880 kr.

Telefon, punkt 4

31.935 kr.

Fri bil, punkt 5

-3.450 kr.

Ikke godkendte fradrag landbrug, punkt 6

4.858 kr.

Hævninger

84.778 kr.”

Klagerens opfattelse

Virksomheden har fremsat påstand om, at der godkendes fradrag for købsmoms af udgifter der vedrører afgiftsperioden 2016 med 1.538 kr., for private udgifter med 1.269 kr., for udgifter hvor grundbilag mangler med 366 kr. og for telefonudgifter med 5.329 kr. i afgiftsperioden 2017.

Virksomheden har fremsat påstand om, at der ikke skal ske ændringer i virksomhedsordningen i indkomståret 2017.

Virksomheden har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Det er min opfattelse, at der overhovedet ikke er grundlag for det meste af forhøjelserne.

For så vidt angår klagepåstanden skal jeg henvise til revisors bemærkninger. Jeg søger samtidig hermed om rådgiverbistand samt helt eller delvist betaling heraf.

Jeg vil senere fremkomme med en uddybende redegørelse, idet samtlige bilag fremgår af den

Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår følgende bemærkning fra revisoren, som henvist til af virksomheden i klageskrivelsen:

”Bredbånd, Bredbånd opdeler desværre ikke faktura i tv og bredbånd. Ingen bemærkninger, fejlagtig bogført. Vi vil fremadrettet ansøge om at [virksomhed5] opdeler regningen i tv og bredbånd. [person6] beskattes af fri telefon og kan derfor få betaIt bredbånd på privatadressen.

[virksomhed12], Ønsker fradrag for kr. 837 som udgør bredbånd. [person6] beskattes af fri telefon og kan derfor få betalt bredbånd på privatadressen.

[virksomhed14], Ingen bemærkninger, fejlagtig bogført.[virksomhed13] Ingen bemærkninger, fejlagtig bogført.

[virksomhed6], Ingen bemærkninger, Grundlag udskrives fremadrettet. Bilag 610 som udgør størstedelen er køb af ny telefon. Bilag er desværre bortkommen.”

Virksomheden har indsendt følgende supplerende bemærkninger:

”(...)

Det er anført, at nogle udgifter er fratrukket, hvor fakturadatoen ligger i 2016. Hertil må der siges, at de sager og den aktivitet, der vedrører disse udgifter, først rettelig ligger i 2017, og derfor må udgifterne jo skal tilhøre 2017.

(...)

I afgørelsen er der forskellige ting, der vedrører forskellige udgifter, som jeg har følgende kommentarer til:

For så vidt angår faglitteratur, er der rettelig indkøbt blade til receptionen, ligesom der er indkøbt en eller to forskellige bøger, der kunne være af interesse for klienter, der skal sidde og vente.

(...)

For så vidt angår indkøb af en lænestol til kontoret, er det ikke blot på grund af min sygdom, men fordi det er en almindelig stol på kontoret, hvor klienter kan sidde, og hvor jeg også selv kan sidde. Der er tillige sofa på mit kontor, eller var sofa på mit kontor, idet der er flyttet adresse fra [adresse2] til [adresse5]. At møblet er leveret på den anden virksomheds adresse, skete af praktiske grunde, men advokatvirksomhed og landbrugsvirksomhed drives jo fra begge adresser.”

Landsskatterettens afgørelse

Af momslovens § 37 fremgår, at virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, kan fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldte.

Punkt 1. Periodisering af udgifter

Af momslovens § 23, stk. 1 og 2, fremgår det, at afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning. Af stk. 5 fremgår det, at ved levering af varer eller ydelser, der medfører flere på hinanden følgende afregninger eller betalinger uden at være omfattet af overdragelse af varer eller salg af varer på kredit efter § 4, stk. 3, nr. 2, anses leveringstidspunktet, jf. stk. 1, for at være ved udløbet af hver af de perioder, som disse afregninger eller betalinger vedrører.

Af momslovens § 56, stk. 1, fremgår, at virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a for hver afgiftsperiode skal opgøre den udgående og den indgående afgift. Forskellen mellem den udgående og den indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Afgiftstilsvaret afregnes efter reglerne i kapitel 15 samt lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. Hvis den indgående afgift for en afgiftsperiode overstiger den udgående afgift for samme periode, får virksomheden forskellen godtgjort efter reglerne i § 12 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. Af stk. 3 fremgår det, at den indgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter denne lov på virksomhedens fradragsberettigede indkøb m.v. efter kapitel 9 i perioden.

Det fremgår af Momssystemdirektivets artikel 167, at fradragsretten indtræder samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder. Der er ikke en tilsvarende bestemmelse i momsloven, som direkte beskriver tidspunktet for momsfradragsretten. Af momslovens § 56, stk. 3, fremgår det dog, at den indgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter denne lov på virksomhedens fradragsberettigede indkøb. Fradragsretten indtræder således som hovedregel på det tidspunkt, hvor momspligten indtræder. Momspligten indtræder som udgangspunkt på leveringstidspunktet jf. momslovens § 23, stk. 1.

Virksomheden har fremlagt dokumentation for en række udgifter, hvoraf der er fratrukket moms på i alt 1.408 kr. Fakturaerne er alle dateret i 2016.

Fakturaen fra [virksomhed6] på 1.017 kr. inkl. moms, hvoraf moms udgør 203 kr., vedrører levering af ydelser, der medfører flere på hinanden følgende afregninger. Virksomheden er derfor berettiget til at fradrage købsmoms ved udløbet af perioden, som dækker den 11. december 2016 til 10. januar 2017. Købsmomsen skal således fratrækkes i afgiftsperioden 2017. Der godkendes derfor fradrag for købsmoms på 203 kr.

Landsskatteretten finder, at købsmomsen for de øvrige udgifter skulle være medtaget ved opgørelsen af virksomhedens momstilsvar i 2016. Der kan derfor ikke kan godkendes momsfradrag for de øvrige udgifter i 2017.

Skattestyrelsen har antaget, at virksomheden har fratrukket købsmoms med 130 kr. for udgiften til [virksomhed8]. Virksomhedens momstilsvar er derfor forhøjet med 130 kr. vedrørende dette bilag. Det fremgår dog af kontospecifikationerne, at virksomheden har bogført bruttobeløbet uden angivelse af særskilt moms. Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens momstilsvar skal derfor nedsættes med 130 kr.

Skattestyrelsens afgørelse ændres på dette punkt, idet der godkendes fradrag med yderligere 203 kr. samt korrigeres for den fejlagtige forhøjelse på 130 kr.

Punkt 2. Private udgifter

Konto 3035 Faglitteratur

Virksomheden har fratrukket 268 kr. i købsmoms vedrørende udgifter til [virksomhed10] krimibogklub og [virksomhed10] bogklub.

Det fremgår af de fremlagte bilag, at der er købt diverse krimibøger og en enkelt bog om universet. Indehaveren har forklaret, at bøgerne er indkøbt til brug for ventende klienter i venteværelset.

Der er tale om bøger, som typisk købes til privat brug, og som ikke har nogen sammenhæng med virksomhedens aktivitet. Landsskatteretten finder derfor, at virksomheden ikke har dokumenteret eller tilstrækkelig sandsynliggjort, at udgiften er afholdt som led i virksomhedens momspligtige aktiviteter. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for købsmomsen i henhold til momslovens § 37.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes derfor på dette punkt.

Konto 3120Vedligeh. & mindre nyansk.

Virksomheden har fratrukket 1.000 kr. i købsmoms vedrørende udgift til en lænestol.

Landsskatteretten finder, at det ikke er dokumenteret, at lænestolen har været anvendt i virksomheden. Der er henset til, at lænestolen blev leveret til en anden adresse end virksomhedens, samt at kvitteringen er adresseret til indehaveren personligt og ikke virksomheden. Udgiften anses derfor ikke for at være afholdt som led i virksomhedens momspligtige aktiviteter, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms i henhold til momslovens § 37.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes derfor på dette punkt.

Punkt 3. Manglende bilag mm

Af momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015, § 82 fremgår, at registrerede virksomheder til dokumentation af den indgående afgift skal kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.

Bekendtgørelsens § 58 fastsætter de nærmere krav til fakturaens indhold, heraf fremgår:

"Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”

Konto 3035 Faglitteratur

Virksomheden har fratrukket 342 kr. i købsmoms vedrørende udgift til [magasin2].

Virksomheden har fremlagt en faktura fra [virksomhed11]. Det fremgår ikke af den fremlagte faktura, hvad udgiften til [magasin2] vedrører.

Landsskatteretten finder, at virksomheden ikke kan få fradrag for moms vedrørende udgiften til [magasin2]. Der er henset til, at den fremlagte faktura fra [virksomhed11] ikke opfylder fakturakravene i momsbekendtgørelsen. Endvidere er det ikke dokumenteret, at udgiften har været afholdt som led i virksomhedens momspligtige aktiviteter.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes derfor på dette punkt.

Konto 3120Vedligeh. & mindre nyansk.

Virksomheden har fratrukket 23,80 kr. i købsmoms vedrørende udgiften til pærer. Det fremgår af kontospecifikationerne, at virksomheden har udgiftsført en udgift til El-salg, pærer, med samme beløb to gange med få dages mellemrum.

Landsskatteretten finder, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms af den ene af de fratrukne udgifter til El-salg. Der er henset til, at der er tidsmæssig sammenhæng og beløbsmæssig overensstemmelse, og at virksomheden ikke har fremsendt dokumentation for, at der er tale om to forskellige køb. Endvidere er der ikke fremlagt dokumentation for udgiften.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes derfor på dette punkt.

Punkt 4. Telefon

[virksomhed5] A/S

Virksomheden har fratrukket 1.779 kr. i købsmoms vedrørende udgifter til [virksomhed5] A/S.

Virksomheden har som dokumentation for en del af de fratrukne udgifter fremlagt diverse kontoudskrift samt indbetalingskort. Der er ikke indsendt dokumentation for alle de afholdte udgifter.

Landsskatteretten finder, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmomsen af udgifterne til [virksomhed5] A/S. Der er henset til, at der ikke er fremlagt dokumentation for en række af udgifterne, at en del af den fremlagte dokumentation ikke opfylder fakturakravene i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 § 58, og at de øvrige udgifter ikke anses for afholdt som led i virksomhedens momspligtige aktiviteter.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes derfor på dette punkt.

[virksomhed12]

Virksomheden har fratrukket 534 kr. i købsmoms vedrørende udgifterne til [virksomhed12].

Virksomheden har som dokumentation for udgifterne fremlagt fakturaer. Det fremgår heraf, at udgifterne til [virksomhed12] vedrører betaling af TV, telefoni, internet og øvrige ydelser. Øvrige ydelser består til dels af et betalingsgebyr og et rykkergebyr. Skattestyrelsen har godkendt fradrag for udgifterne til telefoni, internet og betalingsgebyr.

Landsskatteretten finder, at udgifterne til TV ikke er afholdt som led i virksomhedens momspligtige aktiviteter, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for købsmomsen.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes derfor på dette punkt.

[virksomhed13]

Virksomheden har fratrukket 726 kr. i købsmoms vedrørende udgifter til [virksomhed13].

Virksomheden har som dokumentation for udgifterne fremlagt en faktura, bankkontoudskrift og en rykkerskrivelse. Der er ikke indsendt dokumentation for de øvrige udgifter.

Landsskatteretten finder, at der ikke kan godkendes fradrag for moms af udgifterne til [virksomhed13]. Der er henset til, der ikke er fremlagt dokumentation for en række af udgifterne, at bankkontoudskriften og rykkerskrivelsen ikke opfylder fakturakravene i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 § 58, og at de øvrige udgifter ikke anses for afholdt som led i virksomhedens momspligtige aktiviteter.

[virksomhed6]

Virksomheden har fratrukket købsmoms vedrørende udgifter til [virksomhed6]. Skattestyrelsen har nægtet fradrag for 2.943 kr.

Det skal indledningsvist bemærkes, at det må anses for en fejl, når Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for moms for bilag 687 og 791 med henholdsvis 115,90 kr. og 21,45 kr., når det af kontospecifikationen fremgår, at virksomheden har fratrukket 21,45 kr. og 24,53 kr. for de pågældende bilag. Skattestyrelsen har således nægtet fradrag for 91 kr. mere, end hvad virksomheden har fratrukket.

Virksomheden har fremlagt fakturaer og diverse rykkerskrivelser. Der er ikke fremlagt dokumentation for alle de afholdte udgifter.

Virksomheden har fremlagt to fakturaer, bilag 610 og 606, som ikke forelå ved sagens behandling ved Skattestyrelsen. De fremlagte udgifter anses for at være afholdt som led i virksomhedens momspligtige aktiviteter, hvorfor der godkendes fradrag for moms, som tilsammen udgør 1.571 kr.

Virksomheden har endvidere fremlagt bilagene 519, 563, 647 og 648. Skattestyrelsen har nægtet fradrag for bilag 563 og 648 med henvisning til, at de er dobbelt bogført.

Det fremgår af bilag 563, at fakturaen består af et fakturabeløb ekskl. moms på 99,00 kr. for indeværende periode, og et beløb på 224,71 kr. inkl. moms for en tidligere periode. Moms af fakturabeløbet for indeværende periode udgør 25 kr. Der er ikke indsendt separat faktura for beløbet for den tidligere periode på 224,71 kr. inkl. moms. Der godkendes fradrag for købsmoms på 25 kr. for indeværende periode. Der godkendes ikke fradrag for købsmomsen af udgiften for den tidligere periode, idet der ikke er fremlagt dokumentation for den afholdte udgift.

Det fremgår af bilag 647, at fakturaen består af et fakturabeløb på 395,32 kr. ekskl. moms for indeværende periode og et beløb for tidligere periode på 813,90 kr. inkl. moms. Det fremgår af bilag 648, at fakturaen består af et fakturabeløb på 813,90 kr. inkl. moms for indeværende periode og et beløb for tidligere periode på 838,68 kr. inkl. moms. Skattestyrelsen har godkendt fradrag for bilag 647 og nægtet fradrag for bilag 648. Landsskatteretten er enig med Skattestyrelsen i, at bilag 648 er dobbelt bogført. Der er henset til, at beløbet for bilag 648 bestående af 813,90 inkl. moms er godkendt i bilag 647, hvor det fremgår som et beløb fra tidligere periode. Der kan ikke godkendes fradrag for købsmoms af det resterende beløb for bilag 648, idet der ikke er indsendt dokumentation for den afholdte udgift.

Virksomheden har fremlagt diverse rykkerskrivelser. Der er på rykkerskrivelserne anført oplysninger om fakturanr., fakturadato, forfaldsdato, fakturabeløb og forfalden saldo. Det er ikke på rykkerskrivelserne nærmere specificeret, hvad de vedrører. Rykkerskrivelserne opfylder derved ikke fakturakravene i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 § 58. Der kan henset hertil ikke godkendes fradrag for momsen på rykkerskrivelserne.

Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation for en række af udgifterne. Der kan henset hertil ikke godkendes fradrag for momsen af denne del af udgifterne.

Skattestyrelsens afgørelse ændres derfor på dette punkt, idet der godkendes fradrag for købsmoms med yderligere 1.687 kr. (91 kr. + 1.571 kr. + 25 kr.).

Virksomhedsordningen
Virksomhedens har i 2017 anvendt virksomhedsskattelovens regler.

Det overlades til Skattestyrelsen af foretage korrektioner i virksomhedsordningen som følge af ovenstående ændringer.