Kendelse af 24-03-2023 - indlagt i TaxCons database den 13-04-2023

Journalnr. 19-0055399

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2. halvår 2015

Forhøjelse af salgsmoms

169.074 kr.

Nedsættelse

166.674 kr.

1. halvår 2016

Forhøjelse af salgsmoms

180.698 kr.

Nedsættelse

175.098 kr.

2. halvår 2016

Forhøjelse af salgsmoms

132.578 kr.

Nedsættelse

132.098 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at virksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1] havde opstartsdato den 1. august 2013 og ophørsdato den 25. maj 2021. Virksomheden var i perioden registreret med branchekoden 522110 Stationer, godsterminaler m.v.

Virksomheden har for indkomstårene 2015 og 2016 indberettet en omsætning på henholdsvis 2.550.653 kr. og 653.315 kr. og et samlet resultat af virksomhed på -534.520 kr. og -73.363 kr.

Virksomheden har angivet følgende moms:

Salgsmoms

2. halvår 2015

297.275 kr.

1. halvår 2016

105.000 kr.

2. halvår 2016

48.329 kr.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af virksomhedens bankkontoudtog konstateret indsætninger, som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke kunnet afstemmes med virksomhedens indberettede regnskabsoplysninger.

De konkrete indsætninger udgjorde henholdsvis 2.650.744,60 kr. og 2.333.024,18 kr. I Skattestyrelsens opgørelser indgår bankindsætninger fra den 24. april 2015 til den 31. december 2016 som omsætning i virksomheden. Indsætningerne er blandt andet benævnt ”Fakt”.

Skattestyrelsen har på baggrund af indsætningerne fastsat en skønsmæssig omsætning på 2.120.596 kr. og 1.866.419 kr., ekskl. moms.

For 2. halvår 2015 har Skattestyrelsen skønsmæssigt opgjort virksomhedens salgsmoms til 466.349 kr. For 1. og 2. halvår 2016 har Skattestyrelsen skønsmæssigt opgjort virksomhedens salgsmoms til henholdsvis 285.698 kr. og 180.907 kr.

Af Skattestyrelsens opgørelser fremgår følgende indsætninger fra virksomhedens anden bankkonto som omsætning i virksomheden og beløbene indgår i den skønsmæssigt opgjorte salgsmoms:

Dato

Beløb

Konto

Modkonto

25. august 2015

4.000 kr.

[...17]

[...09]

5. november 2015

5.000 kr.

[...17]

[...09]

10. november 2015

8.000 kr.

[...17]

[...09]

I alt 2015

17.000 kr.

1. juni 2016

14.000 kr.

[...17]

[...09]

8. juni 2016

14.000 kr.

[...09]

[...17]

17. august 2016

2.400 kr.

[...09]

[...17]

I alt 2016

30.400 kr.

På virksomhedens bankkonto [...17] fremgår der to indsætninger den 19. april 2016 på henholdsvis 75.700 kr. og 24.300 kr. Af posteringsteksten fremgår følgende ”Indbetalt [...90]” og ”Indbetalt [...91]”.

På virksomhedens konto [...17] er der den 12. april 2016 indsat 6.000 kr. fra virksomhedens anden konto [...09]. Beløbet indgår ikke i Skattestyrelsens opgørelse af omsætning.

På virksomhedens konto [...09] er der den 8. september 2016 indsat 17.500 kr. fra virksomhedens anden konto [...17]. Beløbet indgår ikke i Skattestyrelsens opgørelse af omsætning.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for 2. halvår 2015, 1. halvår 2016 og 2. halvår 2016 forhøjet virksomhedens salgsmoms med henholdsvis 169.074 kr., 180.698 kr. og 132.578 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

2. Omsætning og salgsmoms

(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Virksomheder skal efter momslovens § 4, stk. 1 betale salgsmoms af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Salgsmomsen i en afgiftsperiode er afgiften på virksomhedens leverancer, for hvilke afgiftspligten er indtrådt i perioden jf. momslovens § 56, stk. 2.

Efter momslovens § 55 skal registrerede virksomheder føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for SKATs kontrol af afgiftens berigtigelse.

Regnskabet over salg og afgiften heraf (salgsmomsen) skal for hver afgiftsperiode omfatte samtlige leverancer af varer og ydelser jf. momsbekendtgørelsens § 84, stk. 1.

Registrerede virksomheder skal efter momslovens § 74, stk. 4, udlevere regnskabsmaterialet til SKAT, når SKAT anmoder herom.

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan SKAT ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Da du ikke har indsendt års- og skatteregnskaber med tilhørende bogføring m.v. har Skattestyrelsen, med udgangspunkt i indbetalinger på dine erhvervskonti i [finans1] opgjort indbetalinger, som vi har vurderet stammer fra omsætning i virksomheden, se vedlagte bilag for 2015.

Ved opgørelsen har vi set bort fra beløb, overført fra egne bankkonti samt andre beløb, som vi har vurderet ikke er en del af omsætningen i virksomheden, disse tal er i opgørelsen markeret med rød farve.

Indkomståret 2015:

Indbetalinger på dine erhvervskonti i [finans1], se vedlagte bilag for indkomståret 2015.

Indbetalinger ifølge kontoudskrifter der anses at vedrøre omsætningen for 2015

2.650.745 kr.

Indbetalinger ekskl. moms

2.120.596 kr.

Salgsmoms udgør 25 % af 2.120.596 kr.

530.149 kr.

Ud fra indbetalinger på bankkonti har vi fordelt virksomhedens omsætning og salgsmoms for 2015 på 1. halvår 2015 og på 2. halvår 2015 således:

Periode

Indbetalinger

Moms

Omsætning ekskl. moms

1. halvår

319.003

63.801

255.202

2. halvår

2.331.742

466.349

1.865.394

I alt

2.650.745

530.150

2.120.596

Du har angivet salgsmoms således for 2015:

1. halvår 2015

2. halvår 2015

Angivet salgsmoms

81.000

297.275

Du har ikke indsendt momsafstemning over virksomhedens udgående og indgående moms. Vi har derfor opgjort den udgående moms ud fra ovenstående nettoomsætning på 2.120.596 kr. Vi har herefter beregnet for meget/lidt angivet salgsmoms således:

Perioderne fra 1. januar 2015 til 31. december 2015:

1. halvår 2015

2. halvår 2015

Beregnet salgsmoms

63.801

466.349

Angivet salgsmoms

81.000

297.275

For meget/lidt angivet

-17.199

169.074

Salgsmoms for 2. halvår 2015 forhøjes med 169.074 kr.

(...)

Indkomståret 2016

Indbetalinger på dine erhvervskonti i [finans1] opgøres efter vedlagte bilag for indkomståret 2016.

Indbetalinger der anses at vedrøre omsætningen for 2016

2.333.024 kr.

Indbetalinger ekskl. moms

1.866.419 kr.

Salgsmoms udgør 25 % af 1.866.419 kr.

466.605 kr.

Ud fra indbetalinger på bankkonti har vi fordelt virksomhedens omsætning og salgsmoms for 2016 på 1. halvår 2016 og på 2. halvår 2016 således:

Periode

Indbetalinger

Moms

Omsætning ekskl. moms

1. halvår

1.428.488

285.698

1.142.790

2. halvår

904.536

180.907

723.629

Hele 2016

2.333.024

466.605

1.866.419

Du har angivet salgsmoms således i 2016:

1. halvår 2016

2. halvår 2016

Angivet salgsmoms

105.000

48.329

Du har ikke indsendt afstemning over virksomhedens udgående og indgående moms. Vi har derfor opgjort den udgående moms ud fra indtægter/omsætning ifølge de indsendte kontoudskrifter fra [finans1] der vedrører dine erhvervskonti. Indtægterne viser en nettoomsætning på 1.866.419 kr. Vi har herefter beregnet at du har angivet for lidt salgsmoms således:

Perioderne fra 1. januar 2016 til 31. december 2016:

1. halvår 2016 2. halvår 2016

Beregnet salgsmoms

285.698

180.907

Angivet salgsmoms

105.000

48.329

For lidt angivet

180.698

132.578

Vi ændrer herefter salgsmomsen for 1. halvår 2016 med 180.698 kr. og 2. halvår 2016 ændres med 132.578 kr.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

[person1] driver virksomheden [virksomhed1]. Virksomheden har to cvr nr. Det ene cvr nr. [...1] fra 1. februar 2005 og cvr nr. [...2] fra 1. august 2013. Virksomheden er registreret som enkeltmandsvirksomhed med branche kode 522110 som vedrører Stationer, godsterminaler m.v.

Virksomheden udviser underskud på 542.837 kr. for 2015. Privatforbrug negativt på 542.837 kr.

For indkomståret 2016 er der underskud af virksomhed på 73.363 kr. og privatforbrug på 27.020 kr.

Skattestyrelsen har ikke modtaget regnskab og bogføring for virksomheden, derfor har skattestyrelsen med udgangspunkt i indbetalinger og udbetalinger fra [person1]s erhvervskonti i [finans1] udarbejdet en skønsmæssig ansættelse af skat og moms, der henvises til Skattestyrelsens afgørelse fra 17.04.2019.

Sagens forløb:

Den 24. maj 2018 indkalder Skattestyrelsen regnskab og regnskabsmateriale for indkomstårene 2015 og 2016.

Den 9. juli 2018 er der ikke modtaget regnskab og regnskabsmateriale, hvorfor der sendes rykkerskrivelse.

Den 7. august 2018 har [person1] indtalt en besked på min telefonsvarer. [person1] vil gerne ringes op på telefon nr. [udeladt].

Den 7. august 2018 ringer jeg til [person1], han oplyser, at han havde vandskade på sin tidligere adresse og derfor er alt regnskabsmateriale ødelagt. Han oplyser, at han tidligere har indsendt alt materiale til en anden sagsbehandler. Vi aftaler, at jeg vil undersøge hvad Skattestyrelsen evt. tidligere har modtaget. [person1] oplyser, at han i 2016 har omdannet sin virksomhed til et selskab.

Den 8. august 2018 ringer jeg igen til [person1]. Jeg oplyser, at jeg ikke kan se, at han tidligere har indsendt regnskabsmateriale for 2015 og 2016. Jeg kan se, at han har oprettet et selskab pr. 1. januar 2017.

Jeg spørger ind til om han har en revisor, der evt. har adgang til regnskab og regnskabsmateriale.

Han oplyser, at der kom en revisor og bogførte for ham. Bogføringen blev gemt i "skyen", fra revisors computer. Jeg oplyser, at det måske er muligt at hente bogføringen via revisors computer eller fra anden computer. Hertil oplyser [person1] at det er forsøgt, men det var ikke muligt. På skattestyrelsens kontrol og udsøgnings blanket for 2015 og 2016 har revisor indberettet regnskabstal vedrørende virksomheden.

Den 24. august 2018 sendes forslag til ændring af skat og moms for 2015 og 2016. Udarbejdet skønsmæssig ud fra privatforbrugsopgørelse.

Den 21. september 2018 ringer [person1] og oplyser, at han ikke kan acceptere skattestyrelsens forslag. Han oplyser, at han er i gang med at fremskaffe købsfakturaer fra leverandører som han har handlet med og han vil løbende sende fakturaer til mig. Vi aftaler frist for indsendelse af bilag til den 24. oktober 2018.

Den 24. oktober 2018 ringer jeg til [person1] da han ikke har indsendt materiale til mig. Han oplyser, at han har glemt at sende materialet. Frist med indsendelse af materiale ændres til 6. november 2018.

(...)

Den 6. november 2018 modtager jeg kontoudskrifter for 2 konti i [finans1] på mail.

Den 23. januar 2019 sendes nyt forslag til ændring af skat om moms.

Den 27. februar 2019 modtages mail fra [person1], der anmoder om et møde, idet han mener der er mange fejl i opgørelser over indtægter og udgifter, som er opgjort efter indsendte kontoudskrifter fra [finans1] bank.

Den 12. marts 2019 holder [person1] og jeg møde på [by1] skattecenter. På mødet talte vi om skattestyrelsens forslag. Han mente, at privatforbruget var sat alt for højt. Endvidere gennemgik vi opgørelsen over indtægter og udgifter i virksomheden, som skattestyrelsen har udarbejdet ud fra de indsendte kontoudskrifter fra [finans1]. [person1] mente, at der var alt for mange udgiftsposter som skattestyrelsen ikke umiddelbart havde godkendt som omkostninger i virksomheden. [person1] oplyste, at han evt. kunne finde bilag for en del af udgifterne, som var gemt på hans telefon. Vi aftalte, at han kunne indsende dokumentation for udgifter, som han mente var omkostninger i virksomheden.

I perioden fra 13. marts 2019-19. marts 2019 har [person1] løbende sendt mail med vedhæftede bilag.

Den 20. marts 2019 sender jeg mail til [person1] og vedhæfter de tilrettede jeg opgørelser over indtægter og udgifter med de indsendte købsbilag, som jeg umiddelbart kan godkende som værende omkostninger i virksomheden. Jeg har ikke godkendt udgifter som ser ud til at være private udgifter. Jeg skriver i mailen at jeg vil sende afgørelse til ham i løbet af 14 dage, mail vedhæftes på sagen.

Den 17. april 2019 sender jeg afgørelse, idet jeg ikke har hørt fra [person1] siden jeg sendte tilrettede opgørelser til ham den 20. marts 2019.

Den 26. april modtager jeg mail fra [person1], han kan se der er udarbejdet nye årsopgørelser for 2015 og 2016. Han kan ikke godtage de nye opgørelser.

Den 3. maj 2019 ringer jeg til [person1], han oplyser at han ikke har modtaget afgørelsen fra skattestyrelsen som er sendt med [posten]. Jeg oplyser, at skattestyrelsen ikke har modtaget brevet retur fra [posten]. Vi aftaler, at jeg sender skattestyrelsens afgørelse samt de tilrettede opgørelser over indtægter og udgifter, som er sendt sammen med afgørelsen til [person1]s mail.

Den 7. maj 2019 modtager jeg mail fra [person1], der oplyser, at han har efterregnet opgørelserne og at der er regnefejl på over 100.000 kr. i de opgørelser jeg har sendt til ham.

Jeg ringer til [person1] den 7. maj 2019. Han oplyser, at han har indsendt nogle købsfakturaer som skattestyrelsen umiddelbart ikke har godkendt. [person1] oplyser, at det er fakturaer på under 3.000 kr. Jeg oplyser, at jeg ikke har godkendt alle udgifter under 3.000 kr.

Hvis udgiften f.eks. anses for at være til privat brug, det kan f.eks. være udgifter til [virksomhed2],

[virksomhed3], hotelophold eller lignende.

[person1] ville gerne klage over min afgørelse. Jeg oplyste at han kunne klage inden for 3 måneder efter udsendelse af skattestyrelsens afgørelse. Jeg henviste til punktet i afgørelsen vedr. klage.

Bemærkninger til klagepunkter fra [person1]:

Indkomståret 2015:

(...)

Indbetaling på konto [...90] 75.000 kr. og på konto [...91] 24.300 kr.:

[person1] oplyser i klagen at det er penge han har lånt for at hans virksomhed kan betale regninger.

[person1] har ikke indsendt dokumentation for de to lån. Derfor er der ikke ændret ved indbetalingerne på 75.000 kr. og på 24.300 kr.

Den 12. juni 2016 - 6.000 kr. overført fra en konto til en anden konto samme dag:

[person1] oplyser at der er en overførsel fra en konto til den anden konto på 6.000 kr. den 12.06.2016.

Ifølge indsendte kontoudskrifter fra [finans1] er der ingen overførsler den 12.06.2016.

Den 1. juni 2016 – indbetaling/hævning samme dag 14.000 kr.:

Denne dato er der indsat 14.000 kr. på den ene erhvervskonto og samme dag er der hævet 14.000 kr. på den anden erhvervskonto. Denne postering skulle ikke være medtaget i virksomheden som en indtægt og fratrukket samme dag som en udgift.

Den 8. juni 2016 – indbetaling/hævning samme dag 14.000 kr.:

Denne dato er der indsat 14.000 kr. på den ene erhvervskonto og samme dag er der hævet 14.000 kr. på den anden erhvervskonto. Denne postering skulle ikke være medtaget i virksomheden som en indtægt og fratrukket samme dag som en udgift.

Den 17. august 2016 – indbetaling/hævning samme dag 2.400 kr.:

Denne dato er der indsat 2.400 kr. på den ene erhvervskonto og samme dag er der hævet 2.400 kr. på den anden erhvervskonto. Denne postering skulle ikke være medtaget i virksomheden som en indtægt og fratrukket samme dag som en udgift.

Den 8. september 2016 – indsat 17.500 kr. på virksomhedskonto:

Denne dato indsættes 17.500 kr. på virksomhedskontoen. Beløbet er ikke medtaget som indtægt i virksomheden.

Skattestyrelsen indstiller til fastholdelse af afgørelsen, idet:

Der er udarbejdet en skønsmæssig opgørelse af skat og moms for indkomstårene 2015 og 2016. Det har ikke været muligt at fremskaffe bogføringen fra virksomheden og der er ikke indsendt regnskaber. Derfor anses det ikke at være muligt for virksomheden at indsende de manglende regnskaber/bogføring der kan give anledning til at virksomhedens skat og moms kan opgøres ud fra faktiske oplysninger.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens indehaver har nedlagt påstand om hjemvisning af Skattestyrelsens afgørelse.

Subsidiært er der nedlagt påstand om nedsættelse af den af Skattestyrelsen skønnede salgsmoms.

Indehaveren har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

Jeg ønsker at anke hende afgørelse grunde den stadig indhold mangen fejl

Jeg har flere gang snakker og mail med hende og sendt lister og bilag men der er stadig fejl som jeg mener at vi vare i gang med at få fjerne da hun lige pluslig laver den her afgørelse

(...)

For 2016

(...)

19.4 er der 2 indbetalinger som er privat indsat ifølge texten men det er de ikke reg som de andre det er maj 19, 2019

19.4 beløb 75.700 kr. & 19.4 beløb 24.300 kr. som jeg privat har lånet for at firma kun betal sin regning men det stå der ikke noget om selv om jeg snakker med [person2] om det på vores møde i [by1]

12.6 er der regner 6000 kr. med selv om det er intet Meller firma konto da de går ind på den anden konto samme dag

1.6 er der regne 14.000 kr. med selv om det er intet Meller firma konto da de går ind på den anden konto samme dag

8.6 er der regne 14.000 kr. med selv om det er intet mellem firma konto da de går ind samme dag på den anden konto

17.8 er der regner 2400 kr. med selv om det er intet mellem firma konto da de går ind samme dag på den anden konto

8.9 er der regne 17.500 som hæve selv om man kan se de er sat ind på konto for at betal en regning

Der ifølge afgørelsen skulle jeg have hæve for 313.847,80 kr.

(...)

Det er for store dif efter min udregninger så jeg ønsker at afgørelsen bliver annuller og vi kan se det efter igen da jeg ikke mener at det er gjort rigtig men viser at det bare skulle gøres ind 1 maj grunde en forældelse frist

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje virksomhedens indberettede salgsmoms, herunder om der er grundlag for at pålægge Skattestyrelsen at behandle sagen igen.

Retsgrundlag

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Ifølge momslovens § 23, stk. 1 og 2, indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 og 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011). Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Tilsvarende gælder, hvis der ikke er udarbejdet et regnskab, fordi der er tale om uregistreret virksomhed.

Følgende fremgår af bogføringslovens § 7, stk. 1-3:

”Stk. 1. Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herunder skal transaktionerne registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registrere køb eller salg, kan i stedet registrere på grundlag af daglige kasseopgørelser.

Stk. 2. Registreringerne skal så vidt muligt foretages i den rækkefølge, som transaktionerne er foretaget i. Registreringerne skal henvise til de tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme den enkelte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen.

Stk. 3. Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.”

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller ikke er fremsendt til Skattestyrelsen kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2 og dagældende skattekontrollovs § 5, jf. § 3, stk. 5 (Lbkg nr. 1264 af 31. oktober 2013).

Af dagældende opkrævningslovs § 5, stk. 2, 1. pkt., (Lbkg nr. 1180 af 30. september 2015) fremgår der følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.

Virksomhedens momstilsvar

Landsskatteretten finder indledningsvist, at Skattestyrelsen har været berettiget til at ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2,1 pkt., da Skattestyrelsen ikke har modtaget regnskabsmateriale fra virksomhedens indehaver, og det har dermed ikke været muligt at efterprøve regnskabsgrundlaget og virksomhedens angivne momstilsvar.

Idet der ikke er fremlagt dokumentation for alle indtægter, lever den fremlagte dokumentation ikke op til bestemmelsen i momslovens § 55 og kan dermed ikke lægges til grund ved opgørelsen af virksomhedens salgsmoms.

Retten finder på denne baggrund, at virksomhedens momstilsvar må opgøres efter et skøn, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Salgsmoms

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens salgsmoms til 466.349 kr. for 2. halvår 2015 og henholdsvis 285.698 kr. og 180.907 kr. for 1. og 2. halvår 2016. Opgørelsen er foretaget på baggrund af en sammentælling af indbetalinger på virksomhedens bankkonti.

Idet indsætningerne blandt andet er benævnt ”Fakt” finder retten, at det kan lægges til grund, at virksomheden har leveret varer mod vederlag, hvorfor indbetalingerne på virksomhedens bankkonti er momspligtige.

Retten har i sag 19-0053247 truffet afgørelse om, at den af Skattestyrelsen opgjorte omsætning skal nedsættes med interne overførsler, som Skattestyrelsen har inddraget i opgørelsen af den skønsmæssige omsætning.

For afgiftsperioden 2. halvår 2015 er der tale om interne overførsler på samlet 17.000 kr., hvorefter den af Skattestyrelsen opgjorte salgsmoms nedsættes med 3.400 kr.

For afgiftsperioderne i 2016 er der tale om 28.000 kr. i 1. halvår og 2.400 kr. i 2. halvår, hvorefter den af Skattestyrelsen opgjorte salgsmoms nedsættes med 5.600 kr. i 1. halvår og med 480 kr. i 2. halvår.

Retten finder på baggrund af ovenstående, at Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens salgsmoms skal nedsættes.

Landsskatteretten ændrer således Skattestyrelsens afgørelse til henholdsvis 166.674 kr., 175.098 kr. og 132.098 kr. for afgiftsperioderne 2. halvår 2015, samt 1. og 2. halvår 2016.