Kendelse af 08-12-2021 - indlagt i TaxCons database den 13-01-2022

Journalnr. 19-0052166

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioden 1. juli - 31. december 2015

Nedsættelse af salgsmoms

-

22.921 kr.

0 kr.

Nedsættelse af købsmoms vedr.

- Kontorartikler

212 kr.

0 kr.

212 kr.

Kontingent [fagforening]

161 kr.

0 kr.

161 kr.

Telefon

889 kr.

0 kr.

889 kr.

- Drift af Suzuki

1.217 kr.

0 kr.

1.217 kr.

Nedsættelse af købsmoms i alt

2.479 kr.

0 kr.

2.479 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] (tidligere [virksomhed2]) med CVR-nr. [...1], der blev startet i 2007, er registreret med branchekoden 691000 ”Juridisk bistand”.

Virksomheden ejer og driver desuden selskabet [virksomhed3] ApS med CVR-nr. [...2]. Selskabet, der blev startet i 2008, er registreret med branchekoden 682040 ”Udlejning af erhvervsejendomme”.

[virksomhed1] er registreret for erhvervsmoms, A-skat og ATP. Momsen afregnes halvårligt. I virksomheden indgår 2 ejendomme, der lejes ud. Virksomheden er ikke frivillig momsregistreret med udlejning af fast ejendom.

Den 29. maj 2019 traf Skattestyrelsen afgørelse om bl.a. for lidt angivet salgsmoms for perioden 1. juli til 31. december 2015. Ved den påklagede afgørelse af 6. juni 2019 blev afgørelsen af 29. maj 2019 genoptaget og ændringen af salgsmomsen annulleret, da den manglende salgsmoms var blevet efterangivet.

Ved afgørelse af 29. maj 2019 traf Skattestyrelsen desuden afgørelse om forhøjelse af klagens momstilsvar for perioden fra den 1. juli til den 31. december 2015 med 2.479 kr. Ændringen omfattede nedsættelse af købsmoms vedrørende kontorartikler, kontingent [fagforening], telefon og drift af bil. Købsmomsen for 1. halvår 2015 blev ikke ændret på grund af den 3-årige forældelsesfrist. Afgørelsen vedrørende købsmoms for 2. halvår 2015 er fastholdt i den påklagede afgørelse.

Salgsmoms

Skattestyrelsen har i afgørelsen af 29. maj 2019, der er fastholdt i den påklagede afgørelse, lagt til grund, at virksomhedens momspligtige omsætning i 2015 var 1.111.982 kr. svarende til en salgsmoms på i alt 277.995 kr. For 2. halvår 2015 udgjorde virksomhedens salgsmoms 208.207,68 kr.

Heroverfor har virksomheden anført, den momspligtige omsætning i 2015 udgjorde 1.020.296 kr. svarende til en salgsmoms på i alt 255.074 kr.

Differencen i opgørelsen af den momspligtige omsætning på 91.686 kr. vedrører ifølge klagen et dokumenteret tab i 2015. Beløbet angår virksomhedens faktura 810 af 22. september 2015, der i alt lyder på 183.372,41 kr. inkl. moms. Fakturaen er den 20. januar 2016 blevet honoreret med omkostningsgodtgørelse på 50 % af honoraret svarende til 91.686,20 kr.

Skattestyrelsen har efterfølgende ved afgørelse af 12. juli 2019 vurderet, at hele fakturabeløbet skal indgå i virksomhedens omsætning for 2015, da difference på 50 % ikke er anset for endelig tabt i indkomståret 2015.

Kontorartikler

Virksomheden har i regnskabet for indkomståret 2015 under kontorartikler fratrukket 4.347 kr. ekskl. moms, heraf 848 kr. i 2. halvår 2015.

Af kontospecifikationerne for konto 2120 - Kontorartikler - fremgår om de pågældende udgifter:

Dato

Bilag

Tekst

på konto- specifikation

Beløb ekskl. moms

Moms

31.03.15

4934

Kontorartikler

1.655,39 kr.

413,85 kr.

30.06.15

5083

Beklædning

1.843,48 kr.

460,87 kr.

13.07.15

5111

[virksomhed4]

640,00 kr.

160,00 kr.

02.10.15

5257

[virksomhed5]

208,00 kr.

52,00 kr.

I alt

4.346,87 kr.

1.086,72 kr.

Skattestyrelsen har i afgørelse af 29. maj 2019 nedsat købsmomsen for perioden fra den 1. juli til den 31. december 2015 med 212 kr., da udgifterne er anset for private.

Kontingent til [fagforening]

Virksomheden har i regnskabet for virksomheden for indkomståret 2015 fratrukket udgifter til kontingent til [fagforening] på i alt 1.937 kr. ekskl. moms, heraf 646 kr. i 2. halvår 2015.

Af kontospecifikationerne for konto 2150 - Kontingenter m/moms - fremgår om de pågældende udgifter:

Dato

Bilag

Tekst

på konto- specifikation

Beløb ekskl. moms

Moms

30.01.15

4852

[fagforening]

645,60 kr.

161,40 kr.

04.05.15

4974

[fagforening]

645,60 kr.

161,40 kr.

18.08.15

5168

[fagforening]

645,60 kr.

161,40 kr.

I alt

1.936,80 kr.

484,20 kr.

Skattestyrelsen har i afgørelse af 29. maj 2019 nedsat købsmomsen for perioden fra den 1. juli til den 31. december 2015 med 161 kr., da udgifterne også er fratrukket under lønmodtagerudgifter.

Udgifter til forbrug af telefon

Virksomheden har i regnskabet for indkomståret 2015 fratrukket udgifter til forbrug af telefon på i alt 27.200 kr. ekskl. moms, heraf 10.671 kr. i 2. halvår 2015.

Som dokumentation for de fratrukne udgifter til telefoni er der fremlagt fakturaer vedrørende en del af posteringerne, og bilag i form af PBS-/kontoudskrifter eller udskrift af posteringsdetaljer vedrørende andre posteringer. De manglende fakturaer er trods anmodninger fra Skattestyrelsen ikke fremlagt.

Skattestyrelsen har i afgørelse af 29. maj 2019 skønsmæssigt ansat virksomhedens købsmoms i perioden fra den 1. juli til den 31. december 2015, da det ikke af de fremlagte bilag kan udledes, hvad de enkelte betalinger vedrører. Ved skønnet har Skattestyrelsen henset til, at virksomhedens indkomst i indkomståret 2012 blev ændret med ca. 1/3 af de fratrukne udgifter til telefoni.

På den baggrund har Skattestyrelsen i afgørelse af 29. maj 2019 nedsat købsmomsen for perioden fra den 1. juli til den 31. december 2015 med 889 kr. svarende til 1/3 af den samlede selvangivne købsmoms for perioden.

Driftsudgifter vedrørende Suzuki

Virksomheden har i regnskabet for indkomståret 2015 fratrukket udgifter til drift af en Suzuki på i alt 16.439 kr., heraf 317 kr. til benzin og 4.551 kr. til værksted i 2. halvår 2015.

Af kontospecifikationerne fremgår følgende:

Konto

Tekst

/

på konto- specifikation

Beløb ekskl. moms

Moms

2740

Benzin og lign. Suzuki,

konto xxxx

2.658,00 kr.

2.136 kr.

2.136 kr.

2.136 kr.

2.136 kr.

2.136 kr.

2.136 kr.

2.136 kr.

2.136 kr.

2.136 kr.

664,53 kr.

0,00 kr.

2750

Værksted o.l Suzuki

4.551,29 kr.

2.136 kr.

2.136 kr.

2.136 kr.

2.136 kr.

2.136 kr.

2.136 kr.

2.136 kr.

2.136 kr.

1.137,82 kr.

2760

CRM/Forsikring

9.230,00 kr.

0,00 kr.

I alt

16.439,29 kr.

1.802,35 kr.

Virksomheden/indehaveren er ikke registreret som ejer af en Suzuki og har trods Skattestyrelsens anmodning herom ikke fremlagt dokumentation for de fratrukne udgifter og for ejerskabet af bilen.

Skattestyrelsen har i afgørelse af 29. maj 2019 nedsat købsmomsen for perioden fra den 1. juli til den 31. december 2015 med 1.217 kr., da udgifterne er anset for private

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har i afgørelse af 29. maj 2019, der er fastholdt i den påklagede afgørelse af 6. juni 2019, opgjort virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioden 1. juli til 31. december 2015 til 208.207 kr.

Skattestyrelsen har desuden nedsat virksomhedens købsmoms for afgiftsperioden 1. juli til 31. december 2015 med 2.479 kr. Afgørelsen på dette punkt er fastholdt i den påklagede afgørelse.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelse af 6. juni 2019 anført følgende:

”(...)

Ved brev af 29. maj 2019 har vi sendt afgørelse vedrørende ændring af din moms for perioden fra 1. juli 2015 til 31. december 2015, vedrørende virksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1].

I afgørelsen har vi blandt andet forhøjet salgsmomsen for ovennævnte periode med 50.617 kr. Afgørelsen er begrundet med, at den angivne salgsmoms for perioden ikke er i overensstemmelse med den bogførte salgsmoms, og vi ikke kan se, at der er foretaget efterangivelse af beløbet.

I mail af 31. maj har du skrevet følgende:

”Har modtaget afgørelse af 29. ds. vedrørende moms.

Det er anført at beløbet kr. 50.617 ikke er efterangivet, hvilket ikke er korrekt. Som oplyst på sidste møde blev beløbet efterangivet sidste år, efter at materialet var gennemgået af anden revisor og denne kunne konstatere at bogføringssystemet havde givet fejloplysninger.

Der foreligger således kvittering på at der den 19-6 2018 er efterangivet kr. 50618 for perioden 1-7 2017 til 31-12 2015.”

Det er rigtigt, at der den 19. juni 2018 er indberettet rettelse af salgsmomsen med 50.618 kr.

Det er derfor en fejl, at vi har forhøjet salgsmomsen med 50.617 kr.

I forhold til vores afgørelse af den 29. maj 2019, nedsætter vi derfor salgsmomsen for perioden fra 1. juli 2015 til 31. december 2015 med 50.617 kr.

Momstilsvaret vil herefter alene blive forhøjet med ændringer af købsmomsen, i alt 2.479 kr., jf. afgørelsen af 29. maj 2019.

Genoptagelse

Vi anser din henvendelse af 31. maj 2019 for anmodning om genoptagelse af afgiftstilsvaret.

Vi genoptager ansættelse af momstilsvaret efter bestemmelsen i Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, idet det forhold, at vi fejlagtigt har opkrævet salgsmoms, der allerede er efterangivet, anses for at være en særlig omstændighed.

(...)”

Skattestyrelsen har i en udtalelse til sagen anført følgende:

”(...)

Adressaten

[person1] fremførte indledningsvist, at adressaten for afgørelsen ikke er korrekt, idet den korrekte adressat for afgørelsen er

[virksomhed1], CVR-nr. [...1].

Skattestyrelsen har sendt afgørelsen til [person1], [adresse1], [by1]. Af afgørelsen fremgår, at ændring af momsen vedrører [virksomhed1], CVR-nr. [...1].

Momspligtig omsætning

Vi har lagt den bogførte moms til grund for opgørelse af virksomhedens salgsmoms for 2015.

Det er i klagen oplyst, at virksomheden har foretaget indberetning af salgsmoms med 227.377 kr. Det er den salgsmoms, der er angivet i ordinære angivelser.

Virksomheden har dog den 19. juni 2018 indberettet efterangivelse af salgsmoms med 50.618 kr. Herefter er der overensstemmelse mellem bogført omsætning på 1.111.982 kr. og indberettet salgsmoms med i alt 277.995 kr.

Vi var i vores afgørelse af 29. maj 2019 ikke opmærksom på, at der var indberettet efterangivelse af salgsmomsen på 50.618. Efter at [person1] i mail af 31. maj 2019 har gjort opmærksom herpå, har vi sendt ny afgørelse, hvori vi fremfører, at salgsmomsen ikke vil blive ændret med de 50.617.

Vi nedsætter derfor alene købsmomsen med i alt 2.479 kr.

I mail af 31. maj 2019 skriver [person1] ikke, at han er uenig i salgsmomsens stør relse. Han anfører alene, at der er indberettet 50.617 den 19. juni 2018.

Vi har derfor sendt ny afgørelse med fuld medhold.

Der er i klagen fremført, at differencen i omsætningen på 91.686 kr. er et dokumenteret tab i 2015 og at der endnu ikke foreligger afgørelse fra Skattestyrelsen omkring dette forhold.

Det er rigtigt, at der er vedrørende opgørelse af den skattepligtige indkomst er fremført påstand om, at forskellen i den bogførte omsætning på 1.111.982 kr. og den omsætning, der er medregnet i den skattepligtige omsætning på 1.020.296 kr. nemlig de 91.686 kr. er et tab, der er opstået i 2015.

Vi har den 12. juli 2019 truffet afgørelse i skattesagen, og vi har ikke godkendt fradrag i indkomstopgørelsen med de 91.686 kr. da der er vores opfattelse, at det ikke er godtgjort, at beløbet er endeligt tabt i 2015.

Vi har vedlagt uddrag af vores afgørelse af 12. juli 2019 vedrørende difference i bogført omsætning og selvangivet omsætning 91.686. kr.

Til klagers påstand om, at differencen i momsen alene andrager 27.697 kr. skal bemærkes: De 91.686 kr., som er fratrukket skattemæssigt udgør 50 % af fakturabeløbet inkl. moms. Den beregnede moms af dette beløb må herefter være 18.337 kr.

Vi skal herefter indstille, at den af virksomheden indberettede salgsmoms på i alt 255.074 kr. ikke skal sættes ned og at købsmomsen skal ændres med 2.479 kr.

(...)”

Klagerens opfattelse

Virksomheden har fremsat påstand om, at salgsmomsen for afgiftsperioden fra den 1. juli til den 31. december 2015 skal nedsættes med 22.921 kr., og at nedsættelsen af købsmomsen med 2.479 kr. skal ændres til 0 kr. Virksomheden har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Indledningsvis bemærkes, at adressaten for afgørelsen ikke er korrekt, idet den korrekte adressat for afgørelsen er

[virksomhed1], CVR-nr. [...1]

Til støtte for klagen gøres det endvidere gældende, at den momspligtige omsætning for [virksomhed1], CVR-nr. [...1], i 2015 udgjorde kr. 1.020.296,-, hvilket medfører en salgsmoms på kr. 255.074,-.

Skattestyrelsen har i ovennævnte afgørelse lagt til grund, at den momspligtige omsætning i 2015 var kr. 1.111.982,-, hvilket medfører en salgsmoms på kr. 277.995,-.

[virksomhed1] har for 2015 foretaget indberetning af salgsmoms med kr. 227.377,-, og det gøres således gældende, at differencen i givet fald alene andrager kr. 255.074,- minus kr. 227.377,-, eller kr. 27.697,-.

I den forbindelse kan oplyses, at der overfor Skattestyrelsen nærmere er redegjort og dokumenteret grundlaget for forskellen imellem den bogførte omsætning på kr. 1.111.982,- og den omsætning på kr. 1.020.296,-, der er angivet i selskabets regnskab og i selskabets selvangivelse, og som har dannet baggrund for momsindberetningen pr. 1/3 2016.

Differencen i henhold til ovennævnte kr. 91.686,- er et dokumenteret tab i 2015, men der foreligger endnu ikke en afgørelse fra Skattestyrelsen bl.a. omkring dette forhold.

Det skal herudover bemærkes, at der ej heller foreligger en afgørelse omkring de skatteretlige problemstillinger vedrørende det anførte momstilsvar på kr. 2.479,-.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen i den påklagede afgørelse har fastholdt, at virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioden 1. juli til 31. december 2015 i overensstemmelse med det bogførte skal opgøres til 208.208 kr., eller om salgsmomsen som anført af virksomheden skal nedsættes med 22.921 kr. som følge af et tab på faktura 810 af 22. september 2015.

Der skal desuden tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har nedsat klagerens købsmoms for afgiftsperioden 1. juli til 31. december 2015 skal nedsættes med i alt 2.479 kr.

Af momslovens § 4, stk. 1, fremgår følgende:

”Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.”

Af momslovens § 56, stk. 1, fremgår følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift. Forskellen mellem den udgående og den indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Afgiftstilsvaret afregnes efter reglerne i kapitel 15 samt lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. Hvis den indgående afgift for en afgiftsperiode overstiger den udgående afgift for samme periode, får virksomheden forskellen godtgjort efter reglerne i § 12 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.”

Af momslovens § 57, stk. 1, fremgår følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21 d eller § 34 er fritaget for afgift. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for angivelsen.”


Af momslovens § 37, stk. 1, fremgår følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.”

Af momsbekendtgørelsens § 82 fremgår følgende:

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra Skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.”

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, fremgår følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.”

I afgørelse af samme dato har Landsskatteretten fundet, at Skattestyrelsen med rette har forhøjet indehaverens overskud af virksomhed for hele 2015 med differencen mellem den bogførte omsætning og den omsætning, der er medregnet i årsregnskabet, herunder fordi der i 2015 ikke er konstateret et endeligt tab på den af virksomheden påberåbte faktura 810.

I afgørelse af samme dato har retten endvidere fundet, at det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet virksomhedsindehaveren fradrag for en del af de fratrukne udgifter bogført under kontorartikler samt for de fratrukne udgifter til drift af en Suzuki, da de omhandlede udgifter må anses for private. Videre har retten i samme afgørelse fundet, at det er med rette, at Skattestyrelsen skønsmæssigt har ansat virksomhedsindehaverens udgifter til telefoni, ligesom retten ikke har fundet grundlag for at tilsidesætte det af Skattestyrelsen udøvede skøn. Endelig har retten fundet, at det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet virksomhedsindehaveren fradrag for de i virksomheden fratrukne udgifter til kontingent til [fagforening], da de pågældende udgifter er virksomheden uvedkommende, idet virksomhedsindehaveren har fået ligningsmæssigt fradrag derfor.

Retten har bemærket, at den i nærværende sag påklagede afgørelse er stilet til virksomhedens indehaver på dennes private adresse og således ikke til advokatvirksomheden, som afgørelsen rettelig vedrører, og som er registreret på samme adresse som indehaverens bopæl. Denne omstændighed er dog uden betydning for afgørelsens gyldighed, da det på baggrund af klagen må lægges til grund, at afgørelsen er kommet frem til rette modtager.

På den baggrund stadfæster retten Skattestyrelsens afgørelse.