Kendelse af 09-05-2023 - indlagt i TaxCons database den 31-05-2023

Journalnr. 19-0052165

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 1. januar 2017 - 31. december 2017

Skønsmæssig nedsættelse af salgsmoms

639 kr.

-

Stadfæstelse

Fradrag for købsmoms

0 kr.

314.330 kr.

Hjemvisning

Fradrag for energiafgift

0 kr.

39.527 kr.

Hjemvisning

Faktiske oplysninger

Det fremgår af CVR-registeret, at [person1] (herefter indehaveren) fra den 13. februar 2017 til den 31. marts 2018 var fuldt ansvarlig deltager i enkeltmandsvirksomheden " [virksomhed1]" (herefter virksomheden) med CVR-nr. [...1]. Virksomheden var registreret med branchekode 561010 "Restauranter".

Skattestyrelsen har oplyst, at indehaveren i perioden 20. marts 2017 til 31. marts 2018 endvidere drev virksomheden "[virksomhed2]" med SE-nr. [...2].

Virksomheden har indberettet følgende momstal for afgiftsperioderne 1. januar 2017 - 31. december 2017:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Energiafgift

1. januar 2017 - 31 marts 2017

0 kr.

0 kr.

0 kr.

1. april 2017 - 30. juni 2017

131.444 kr.

113.231 kr.

8.190 kr.

1. juli 2017 - 30. september 2017

151.699 kr.

142.657 kr.

12.000 kr.

1. oktober 2017 - 31. december 2017

162.409 kr.

148.341 kr.

11.150 kr.

Skattestyrelsen har efter kontrol i virksomheden [virksomhed2] anmodet indehaveren om at indsende følgende materiale:

· Regnskab vedr. "[virksomhed1]" for indkomståret 2016.
· Momsregnskab vedrørende begge virksomheder fra 9. maj 2016 til 4. oktober 2017.
· Dokumentation for lønudbetaling i begge virksomheder for årene 2016 og 2017, samt specifikation af til hvem der er udbetalt løn, samt hvorledes de pågældende er ansat.
· Virksomhedernes kontospecifikationer fra 9. maj 2016 til 4. oktober 2017.
· Dokumentation for køb og salg af biler i 2016 og 2017.
· Kontoudskrifter fra pengeinstitutter fra 1. januar 2016 til 4. oktober 2017.
· Regnskab for indkomståret 2017.
· Momsregnskab for indkomståret 2017.
· Samtlige regnskabsbilag for 2017.
· Kontoudskrifter fra pengeinstitutter fra 25. november 2017 til 27. august 2018.

Indehaveren har blandt andet sendt kontospecifikationer for virksomheden samt [virksomhed2] for indkomstårene 2017 og 2018 og kontoudskrifter fra pengeinstitut til Skattestyrelsen.

Indehaveren har endvidere indleveret 3 ringbind med regnskabsmateriale fra virksomheden samt et ringbind med regnskabsmaterialet for [virksomhed2]. Dette materiale er senere indsendt til Skatteankestyrelsen, herunder blandt andet en opgørelse over skattepligtigt overskud af virksomhed i 2017 for virksomheden med tilhørende bogføringsmateriale.

Af indehaverens kontoudskrifter fra [finans1] vedrørende konto [...75] og [...60] i indkomståret 2017 fremgår, at der løbende er sket indsætninger/overførsler blandt andet med posteringsteksterne "[virksomhed3]", "[virksomhed4]", "Overførsel" og "[...] (dato)".

SKAT har opgjort indsætningerne på indehaverens konto til 2.222.856 kr. inkl. moms, hvoraf moms udgør 444.571 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne 1. januar 2017 til 31. december 2017 nedsat virksomhedens salgsmoms med samlet 639 kr.

Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne 1. januar 2017 til 31. december 2017 ansat virksomhedens købsmoms til 0 kr. og hermed nægtet fradrag for købsmoms med 435.569 kr.

Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne 1. januar 2017 til 31. december 2017 ansat virksomhedens energiafgift til 0 kr. og hermed nægtet fradrag for energiafgift med 31.340 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

"(...)

Moms:

Vi har tilsidesat dit regnskabsgrundlag, hvorfor vi kan fastsætte din moms ud fra et skøn efter opkrævningslovens § 5, stk. 1.

Du har ikke sendt os et afstemt momsregnskab eller anden dokumentation for virksomhedens købs-moms for indkomståret 2017.

Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af momsen fradrage købsmoms af virksomhedens udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes i virksomheden. Det står i momslovens § 37, stk. 1. Efter momsbekendtgørelsen § 82 skal du dokumentere din fradragsberettigede købsmoms ved fremlæggelse af købsfakturaer.

Du kan således ikke få fradrag for købsmoms, da der ikke foreligger nogen købsbilag uagtet, at der er givet et skønsmæssigt fradrag ved opgørelse af den skattepligtige indkomst.

Af bekendtgørelse af lov om afgift af elektricitet § 12, stk. 3, fremgår det, at du på begæring fra skattemyndighederne, skal indsende dokumentation for fratrukket elafgift.

Af samme lovs § 11, stk. 15, fremgår det at tilbagebetaling af elafgift foretages i samme omfang som virksomheden har fradragsret for den indgående moms.

Du har mulighed for fradrag, såfremt du indsender et afstemt regnskab samt bilag inden udløbet af fristen på dette forslag. Vi vurderer herefter, om der kan foretages fradrag for købsmoms. Der er derfor ikke godkendt fradrag for købsmoms og energiafgifter m.v.

2. kvartal 2017

· Angivet købsmoms

113.231 kr.

· Angivet energiafgifter m.v.

8.190 kr.

121.421 kr.

3. kvartal 2017

· Angivet købsmoms

142.657 kr.

· Angivet energiafgifter m.v.

12.000 kr.

154.657kr.

4. kvartal 2017

· Angivet købsmoms

148.341 kr.

· Angivet energiafgifter

11.150 kr.

159.491 kr.

Ikke godkendt fradrag for købsmoms og energiafgifter m.v. i alt

435.569 kr.

Der skal betales salgsmoms af den opgjorte omsætning. Det står i momslovens § 4, stk. 1. Som det fremgår af den skattemæssige behandling, har vi anset de indsættelser/overførsler, der fremkommer af vedlagte bilag for at være omsætning, da indsættelserne/overførslerne blandt andet er foretaget af [virksomhed4] og [virksomhed3].

Momsgrundlaget er 80 % af de modtagne beløb. Det står i momslovens § 27, stk. 1.

Det samlede modtagne beløb anses at indeholde moms, hvorfor salgsmomsen skal beregnes med 20 % af beløbet.

Salgsmomsen er opgjort således:

1. april 2017 til 30. juni 2017

Omsætning - 704.866,69 kr. - moms 20 % heraf

140.973,00 kr.

Angivet salgsmoms

-131.444,00 kr.

Moms til betaling for 2. kvartal 2017

9.529,00kr.

1. juli til 30. september 2017

Omsætning - 757.637,77 kr. - moms 20 % heraf

151.528,00 kr.

Angivet salgsmoms

-151.699,00 kr.

Moms til betaling for 3. kvartal 2017

171,00 kr.

1. oktober til 31. december 2017

Omsætning - 755.864,63 kr. - moms 20 % heraf

151.173,00 kr.

Angivet salgsmoms

-162.409,00 kr.

Moms til betaling for 4. kvartal 2017

-11.236,00 kr.

Samlet nedsættelse af salgsmomsen

639,00 kr.

Vi opfordrer dig til at indsende dokumentation for dine indsætninger på bankkontiene, hvis du ikke mener, at beløbene er skattepligtige/momspligtige.

Se ovenfor under skat, hvor begrundelse for at træffe afgørelse i overensstemmelse med forslaget af 17. januar 2019 fremgår.

Der er ved beregningen af momsen for 1. juli 2017 til 30. september 2017 sket en sammentællings-fejl. Der skal ikke ske betaling af moms for 3. kvartal 2017 med 171 kr., men tilbagebetaling af moms med 171 kr. Den samlede nedsættelse af salgsmomsen udgør således 981 kr.

(...)"

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger til indehaverens supplerende indlæg:

"(...)

Bilagene som er vedlagt, er tidligere afleveret til Skattestyrelsen via Motorkontoret i [by1].

Der kan omkring kontant omsætning og driftsudgifter henvises til sagsfremstillingens side 9 hvor følgende fremgår:

"Ved opgørelsen af virksomhedens omsætning er der ikke taget hensyn til kontant omsætning, som ikke er indsat i banken. Vi anser under hensyntagen til, at der indsættes kontante indbetalinger, at der har været yderligere kontant omsætning, som ikke er med i vores opgørelse af virksomhedens omsætning.

Denne yderligere kontante omsætning anses at dække dine udokumenterede driftsudgifter."

Når der henses til at omsætningen er ansat ud fra indsætninger på bankkonti, må der derudover være en stor kontant omsætning, som kan anvendes til kontant betalinger af regninger. Denne kontante indsætning er ikke medregnet i vores skøn over omsætningen, men anset for at være anvendt til driftsudgifter.

Der skal gøres opmærksom på reglerne i Ligningslovens § 8Y omkring kontant betaling af varer. Ved gennemgang af betalinger til [virksomhed5] er en stor del betalt kontant.

Det kan ligeledes konstateres, at bilagsnummeringen er ændret i forhold til bilagene, som vi er i besiddelse af.

Omkring kørsel, skal der være ført et fyldestgørende kørselsregnskab, hvilket ikke ses at være tilfældet. Der er udarbejdet et bilag - med datoer og antal ordre - så udregnes antal udbringningsordrer, og beløbet er ansat til 3 km i gennemsnit til 3,53 kr. pr. kørte km. Der kan tages befordring mellem skiftende arbejdssteder, såfremt der er ført et fyldestgørende kørselsregnskab. Kørsel er omfattet af ligningslovens § 9B.

Vedr. bilag 734, kan det konstateres, at der blandt fremgår køb af cigaretter, som er fratrukket. Virksomheden ses ikke at sælge cigaretter.

Bilag 955 - regning fra [virksomhed6] fremgår det at der er købt 10 pakker cigaretter, som er fratrukket-

Vedrørende regninger til [virksomhed7], bilag 694, 695, 696 og 697 kan det konstateres, at der beregnes moms af hele beløbet, og at der ikke er reguleret for at der fremgår momsfrie beløb på fakturaerne.

Bilag 850 er køb af cigaretter.

Bilag 711 fremgår køb af spil (Den Lange, Keno og Den Lange", ligesom der er flere private indkøb på bonnen til [virksomhed8].

Bilag 716 - tidligere bilag 655 er køb i [virksomhed9] af sodavand samt Berlinere, crossant, donut og rom-kugler - privat andel

Vedr. bilag 577 køb af peugeot 407 den 31. maj 2017 for 20.000 kr. Da det er en brugt bil er der ingen moms ligesom bilen ifølge motorregistreret erhverves den 31. maj af [person2] og ikke af [person1].

Bilag 687 er en regning for solfilm til en bil fra [virksomhed10]. Virksomheden er ikke ejer af en bil.

Bilag 708 - [virksomhed8] - der er købt pizza, rittersport, chokolade - der må være private andele.

Bilag 709 - [virksomhed8] - der er købt øl samt spil "Den lange" - der må være private andele.

Bilag 723 - tidligere bilag 857 er køb i [virksomhed9] af cola, blandet saft, shower gel, vanish, dr. Bechmann, kims crispy mix - private andele

Bilag 724 - tidligere 934 køb i [virksomhed11] af klorin, graviditetstest samt saksesæt - privat andele

Bilag 727 - tidligere 1367 køb i [virksomhed9] - risifrutti, øko. Tyknælk, æg, pebernødder samt lambi - private andele

Bilag 730 - tidligere 273 køb i [virksomhed12] - letmælk, kæmpe morsdagsbuket og cheddar toastost - private andele

Bilag 762 - køb i [virksomhed13] - bl.a. øjenbrynspen - privat

Bilag 786 - tidligere bilag 77 - køb i [virksomhed9] af bl.a. tandpasta - privat andel

Bilag 790 - tidligere bilag 1381 - køb i [virksomhed11] af bl.a. Marabou, colgate, cigaretter - private andele

Bilag 943 - køb i [virksomhed6] bl.a. whisky - privat andel

Vedrørende udgifter til forpagtning med 5.300 kr. om måneden, som faktureres af [person3], [adresse1], [by1], fremgår der ingen CVR-nr., ingen fakturanr. Ligesom teksten på fakturaerne er den samme "Forpagtning Marts". Hvem betales der forpagtning til og hvorfor.

Det kan desuden oplyses, at [person2] ikke har været ansat i virksomheden i indkomståret 2017. Der er ikke foretaget nogen lønindberetning.

Omkring vores skønsmæssige ansættelse skal vi indstille at denne fastholdes, da regnskabsmaterialet stadig ikke anses at opfylde lovgivningens krav til regnskaber.

Der henvises til sagsfremstillingens side 9 hvor følgende fremgår:

"Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 5, jf. § 3, stk. 4.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).

Er virksomhedens bruttoavance for lav, kan vi skønsmæssigt forhøje virksomhedens omsætning. Der kan blandt andet henvises til byrettens dom af 17. december 2014 offentliggjort i SKM2015.183.BR.

Vi har konstateret, at der ikke er foretaget effektive, daglige kasseafstemninger for indkomståret 2017, og at kasseafstemningerne desuden ikke er fortløbende. Du har herudover ikke ført et løbende kasseregnskab.

Da kravene til regnskabsgrundlaget ikke er opfyldt, kan virksomhedens regnskabsmateriale ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af indkomsten for indkomståret 2017. Vi er derfor berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte indkomsten skønsmæssigt."

Omkring de gennemgåede bilag fremgår en gennemgang ovenfor.

(...)"

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:

"(...)

Skattestyrelsen har sporadisk gennemgået regnskabsmateriale, men tilsidesat det. Det er derfor ikke nærmere gennemgået. Begrundelsen for at tilsidesætte regnskabsgrundlaget fremgår af afgørelsens side 9-10.

Ved skønnet er der givet et skønsmæssigt fradrag for vareforbrug ligesom købsmomsen er nulstillet, hvilket er normalt ved tilsidesættelse af regnskabsgrundlaget. Begrundelsen for tilsidesættelsen fremgår af afgørelsen - side 9 - 10, ligesom der under momsen på side 12 henvises til begrundelsen ovenfor under skat side 9-10.

Der er ligeledes ikke skønnet en salgsmoms over den kontante omsætning, som virksomheden ligeledes anses at have til brug for betaling af driftsudgifter kontant.

Skattestyrelsen har valgt at tilsidesætte regnskabsgrundlaget, og skønne omsætningen til de indsatte beløb i banken. Der er herefter beskattet en bruttofortjeneste på grundlag af tal fra Danmarks Statistik. Den skønnede bruttoavance er ansat til 65 %.

Vi har ikke nærmere gennemgået regnskabsgrundlaget ligesom Skattestyrelsen ikke har foretaget et skøn over momsfradraget.

(...)"

Skattestyrelsen er kommet med følgende udtalelse forud for retsmødet:

"(...)

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse.

Skattestyrelsen er således enig i, at det har været berettiget at opgøre klagers salgsmoms skønsmæssigt ud fra konstaterede indsætninger på klagers bankkonti, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Skattestyrelsen er ligeledes enig i, at opgørelsen af klagers fradrag for købsmoms og godtgørelse af energiafgift bør hjemvises til fornyet behandling, med henblik på en gennemgang af de indsendte købsfakturaer, der ligeledes fremgår af de 4 ringbind.

Klager er registreret under branchekoden Restauranter.

Ifølge det oplyste, drives [virksomhed1] og [virksomhed2] som take-away restauranter.

Klager har i forbindelse med kontrollen indleveret 4 ringbind til Motorstyrelsen i [by1]. Dette materiale er i forbindelse med klagesagen indsendt til Skatteankestyrelsen den 21. marts 2022, og består blandt andet af bogføringsmateriale og udgiftsbilag. Der ses ikke at være taget stilling til de fremlagte udgiftsbilag fra blandt andet [virksomhed6], [virksomhed5] m.fl. i den påklagede afgørelse.

Skattestyrelsen har i sin afgørelse af 28. marts 2019, forhøjet klagers momstilsvar med 434.588 kr., herunder nægtet klager fradrag for købsmoms og energiafgift på 435.569 kr., og nedsat klagers salgsmoms med 981 kr. for perioden 1. januar 2017 - 31. december 2017.

Klager har påklaget dette med påstand om, at klagers momstilsvar og energiafgifter nedsættes med 353.857 kr. for perioden, subsidiært, at sagen hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.

Tilsidesættelse af regnskab

Det fremgår af momslovens § 55, at momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret. Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregn-skabsloven.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klagers regnskab ikke opfylder regnskabskravene, hvorfor Skattestyrelsen fastholder tilsidesættelsen af regnskabet, og berettigelsen af den skønsmæssige opgørelse af momstilsvaret, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Der henses blandt andet til, at der ikke foreligger et ført og afstemt kasseregnskab, at klager har fratrukket private udgifter, samt at bogføringen ikke kan afstemmes med de indsendte bankkontoudtog, da der blandt andet er beløbsmæssige uoverensstemmelser mellem de bogførte beløb, og beløb der indsættes på klagers bankkonti. Det skal desuden bemærkes, at bilagsnumrene i det fremsendte materiale af 21. marts 2021, ikke stemmer overens med bilagsnumrene i materialet i de 4-ringbind der er indleveret til Motorstyrelsen i [by1].

Salgsmoms

Skattestyrelsen har forhøjet klagers salgsmoms skønsmæssigt på baggrund af konstaterede indsætninger på klagers bankkonto foretaget af [virksomhed4] og [virksomhed3], samt øvrige indsætninger med teksten overførsel.

Skattestyrelsen finder fortsat ikke, at klager har dokumenteret, at opgørelsen over klagers salgsmoms bør ændres.

Nægtet fradrag for købsmoms og energiafgifter

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller, at opgørelsen af klagers fradrag for købsmoms og godtgørelse af energiafgift, skal hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen, da der ikke ved skønnet er taget stilling til de fremlagte købsbilag og materialet i de 4 indleverede ringbind.

Det følger af juridisk vejledning afsnit A.B.5.2, at en skønsmæssig ansættelse skal gøres så virkelighedsnært som muligt, og at det udøvede skøn ikke må være åbenbart urimeligt og ikke må hvile på et forkert grundlag. Skattestyrelsen skal derfor ved udarbejdelsen af skønnet, foretage en konkret vurdering ud fra tilgængelige oplysninger, herunder bilag eller tilsvarende dokumentation.

Da der i det af klager indleverede materiale blandt andet foreligger købsbilag for udgifter til madvarer mm. fra [virksomhed6] og [virksomhed5], der ikke ses at være taget stilling til i den påklagede afgørelse, finder Skattestyrelsen, at opgørelsen af klagers momstilsvar bør hjemvises til fornyet behandling med henblik på en gennemgang af de indsendte købsfakturaer.

Skattestyrelsen finder herefter, at klager skal indrømmes fradrag for de udgifter der har en direkte og umiddelbar tilknytning til klagers momspligtige leverancer, jf. momslovens § 37, og som er dokumenteret ved fremlæggelse af købsfakturaer, jf. momslovens § 82.

(...)"

Klagerens opfattelse

Indehaverens repræsentant har fremsat principal påstand om, at forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar og energiafgifter for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2017 nedsættes med 353.857 kr.

Indehaverens repræsentant har fremsat subsidiær påstand om, at sagen hjemvises til fornyet behandling ved Skattestyrelsen.

Indehaverens repræsentant har i supplerende indlæg som begrundelse for påstandene anført følgende:

"(...)

4. ANBRINGENDER

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det helt overordnet gældende, at grundlaget for SKATs skøn er ukorrekt.

I den forbindelse gøres det videre helt overordnet gældende, at opretholdelsen af de af SKAT gennemførte forhøjelser er åbenlyst urimelige og medfører et åbenbart urimeligt resultat, hvorfor forhøjelserne følgelig skal tilsidesættes.

Endvidere gøres det gældende, at de af SKAT gennemførte forhøjelser er baseret på et forkert faktuelt grundlag.

(...)"

Indehaverens repræsentant er kommet med følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse forud for retsmødet:

"(...)

Det bemærkes, at Skatteankestyrelsen for så vidt angår købsmoms og energiafgifter indstiller til, at sagen hjemvises til fornyet behandling i overensstemmelse med vores nedlagte subsidiære påstand.

I relation temaet angående salgsmoms bemærkes, at Skatteankestyrelsen indstiller sagens afgørelse til at punktet stadfæstes.

(...)"

Retsmøde

Repræsentanten fastholdt de nedlagte påstande og gennemgik sine anbringender til støtte herfor i overensstemmelse med de skriftlige indlæg.

Skattestyrelsen kunne tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen vedrører, hvorvidt Skattestyrelsen med rette har forhøjet virksomhedens afgiftstilsvar med samlet 434.588 kr., herunder nægtet fradrag for købsmoms med 404.229 kr. og energiafgifter med 31.340 kr.

Retsgrundlag

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.

I medfør af momslovens § 37, stk. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret få fuld fradragsret for indgående moms, i det omfang indkøbet relaterer sig til virksomhedens momsbelagte aktiviteter.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode, til skatteforvaltningen, angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.

Det følger af momslovens § 55, at momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse af kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15 juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 1253 af. 1. november 2013).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

Landsskatterettens bemærkninger

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnr. 19-0051691 vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst for indkomståret 2017 fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte virksomhedens regnskab. Der er lagt vægt på, at der ikke er foretaget effektive, daglige kasseafstemninger.

I overensstemmelse hermed finder retten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte virksomhedens regnskab.

Salgsmoms

Skattestyrelsen har nedsat virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1. januar 2017 - 31. december 2017 med samlet 639 kr., fordelt på en forhøjelse af virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1. januar 2017 - 31. september 2017 med henholdsvis 897 kr., 9.529 kr. og 171 kr., samt en nedsættelse af virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioden 1. oktober 2017 - 31. december 2017 med 11.236 kr.

Indehaveren har ikke fremlagt dokumentation for, at Skattestyrelsens opgørelse over virksomhedens salgsmoms bør ændres.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skatteankestyrelsen vedrørende dette punkt.

Købsmoms og energiafgifter

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms samt energiafgift med samlet 435.569 kr., fordelt på afgiftsperioderne 1. april 2017 - 31. december med henholdsvis 121.421 kr., 154.657 kr. og 159.491 kr.

Det følger af almindelige forvaltningsretlige principper, at en rekursinstans kan hjemvise en klagesag, såfremt førsteinstansens afgørelse indeholder fejl i afgørelsens retlige grundlag, eller den er behæftet med væsentlige formelle fejl. Ligeledes bør der ske hjemvisning, såfremt sagen bygger på et forkert oplysningsgrundlag, eller oplysningsgrundlaget ved rekursinstansen er ændret i væsentlig grad.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:

"Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt"

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

"... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

..."

Der foreligger i den konkrete sag forhold, som gør, at punktet skal hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen. Der er henset til, at Skattestyrelsen ikke har taget hensyn til det fremlagte materiale i form af fire ringbind med købsbilag ved opgørelsen af virksomhedens købsmoms og energiafgift.

Landsskatteretten hjemviser derfor opgørelsen af den fradragsberettigede købsmoms og elafgift.