Kendelse af 22-04-2022 - indlagt i TaxCons database den 14-05-2022

Journalnr. 19-0051912

Skattestyrelsen har ikke imødekommet klagerens anmodning om tilbageførelse af opkrævede og beregnede renter efter boafgiftslovens § 38, stk. 1, jf. opkrævningslovens § 7, stk. 2.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren modtog en pengegave henholdsvis den 9. juli 2017 og 31. december 2017 på i alt 1.062.900 kr. fra [person1] (herefter benævnt gavegiveren), der er klagerens mor.

Den 30. april 2018 indbetalte klageren 150.000 kr. til SKAT i gaveafgift.

Skattestyrelsen udsendte den 21. marts 2019 et fremtvingelsesbrev til gavegiveren, hvori der bl.a. andet fremgik følgende:

Er der givet eller modtaget en afgiftspligtig gave?

Der er indbetalt gaveafgift

Vi har modtaget besked fra vort bogholderi om, at der er indbetalt 4 x 150.000 kr. i gaveafgift til Skattestyrelsen den 30. april 2018.

Der er ikke anmeldt en gave. Vi vil derfor gerne vide, hvad det er der er indbetalt:

Er det ikke gaveafgift der er indbetalt?

Er det ikke gaveafgift, der er indbetalt, men eksempelvis skat af en skattepligtig gave, eller noget helt andet, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vi skal have oplysning om, hvad det er, der er betalt, så vi kan få indbetalingen bogført korrekt.

Er det gaveafgift og er gaven blevet anmeldt?

Er gaven anmeldt, vil vi gerne have en kopi af den indsendte gaveanmeldelse, da vi ikke kan se, at vi har modtaget den.

Er det gaveafgift og er gaven ikke anmeldt?

Er gaven ikke anmeldt, skal det gøres hurtigst muligt.

Reglerne om anmeldelse af gaveafgift med videre er gennemgået i Faktaboksen sidst i brevet.

[...]

FAKTABOKS – SÅDAN ER REGLERNE

[...]

Anmeldelse af afgiftspligtige gaver

Når man giver eller modtager en afgiftspligtig gave, skal man senest den 1. maj i året efter, gaven er givet eller modtaget, indsende en gaveanmeldelse til told- og skatteforvaltningen og samtidig hermed indbetale gaveafgiften heraf. Reglen står i boafgiftslovens § 26, stk. 1.

[...]

Gaveanmeldelsen skal indsendes samtidig med, at man indbetaler gaveafgiften af gaven. Reglen står i boafgiftslovens § 30, stk. 1, 1. pkt. sammenholdt med § 26, stk. 1.

Beregning og opkrævning af renter af for sent anmeldte gaver

Bliver gaven anmeldt for sent, skal der betales renter af den betalte gaveafgift efter reglerne i opkrævningslovens § 7, stk. 2. Renterne bliver beregnet fra den 1. i den måned, hvor gaven skulle have været anmeldt og gaveafgiften betalt og indtil Skattestyrelsen har modtaget gaveanmeldelsen.

Reglerne står i boafgiftslovens § 26, stk. 1 og 2, § 30, stk. 1 og § 38, stk. 1.

Rentesatsen er for

• 2011 og 2012: 0,5 % pr. påbegyndt måned

• 2013: 0,4 % pr. påbegyndt måned

• 2014 - 2017: 0,5 % pr. påbegyndt måned

• 2018 og 2019: 0,4 % pr. påbegyndt måned

[...].”

Skattestyrelsen modtog den 7. maj 2019 en gaveanmeldelse.

Den 9. maj 2019 godkendte Skattestyrelsen gaveanmeldelsen. Skattestyrelsen henledte samtidig hermed klagerens opmærksomhed på, at Skattestyrelsen ville opkræve og beregne renter. Skattestyrelsen begrundede det således:

”[...]

Vi godkender gaveanmeldelsen for den gave, du har fået fra din mor [person1].

Gaven er givet den 9. juli og 31. december 2017 og består af kontanter på i alt 1.062.900 kr.

Gaveafgiften på 150.000 kr. er betalt.

Vi opkræver renter

Vi gør opmærksom på, at der vil blive beregnet og opkrævet renter, fordi gaveanmeldelserne er indsendt for sent.

Når man giver eller modtager en afgiftspligtig gave, skal man senest den 1. maj i året efter, gaven er givet eller modtaget, indsende en gaveanmeldelse til told- og skatteforvaltningen og samtidig hermed indbetale gaveafgiften heraf. Det står i boafgiftslovens § 26, stk. 1.

Hvordan bliver renterne beregnet og opkrævet?

Hvis gaveanmeldelserne er indsendt for sent, skal der betales renter efter opkrævningslovens § 7, stk. 2.

Det betyder, at der for 2017 vil blive beregnet renter fra 1. maj 2018 og indtil gaveanmeldelserne er modtaget den 7. maj 2019.

Rentesatsen er for 2018 – 2019 0,4 % pr. påbegyndt måned.

Det er Skattestyrelsen – Betaling, der beregner og opkræver renterne.

Reglerne om rentebetaling ved for sen betaling står i boafgiftslovens § 26, stk. 1 og 2, § 30, stk. 1 og § 38.”

Klageren fremsatte den 21. maj 2019 følgende indsigelser over Skattestyrelsens opkrævning og beregning af renter:

”[...]

[posten] har i gård. 20.05.2019 afleveret jeres brev på undertegnedes adresse (brev dateret d. 09.05.2019, poststemplet d. 10.05.2019).

Du har dags dato oplyst til mig pr. tlf., at gaveafgiften på kr. 150.000 blev betalt rettidigt d. 30.04.2018.

Definition på rente if. forlaget Gyldendal er følgende: " den udgift, der betales for at få lån eller det periodevise afkast ved udlån"

Idet der hverken er eller har været tale om et lån eller en udestående fordring er en rentefordring fra SKAT helt uacceptabel. Jeg mener, at det er et forsøg på legaliseret tyveri af lovlydige borgere fra lovgivernes og SKATs side.

Jeg har dog i mit ca. 35 årige virke indenfor økonomi/bogholderi aldrig før oplevet, at nogen har haft den frækhed og uanstændighed, at de ville opkræve renter af en ikke eksisterende fordring.

Den eneste formildende omstændighed kan for mig at se være, at lovgiverne ikke har taget højde for, at nogle danskere kunne være så ærlige og lovlydige, at de indbetalte gaveafgiften, men dog ikke var klar over, at der også skulle indsendes en anmeldelse.

Selve indsendelsen af gaveanmeldelsen er jo bare en administrativ formalitet, som man vel ikke kan forvente, at enhver borger kender til.

I virkeligheden har SKAT forsømt deres arbejde, idet de burde have rykket for gaveanmeldelsen langt tidligere i forløbet. Nu mener SKAT så, at de skal belønnes med høje renter, velvidende, at de har forsømt deres arbejde, hvilket ikke er rimeligt.

På baggrund af ovennævnte sagsfremstilling, anmoder jeg hermed om, at SKAT/Skattestyrelsen straks eller snarest muligt tilbagekalder beregning, opkrævning og inddrivelse af renter.

I modsat tilfælde ønsker jeg at klage med tilhørende krav om erstatning for mine egne samt eksterne omkostninger til sagen og nærværende skrivelse bedes indgå i klagesagen.”

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke imødekommet klagerens anmodning om tilbageførelse af beregnede og opkrævede renter.

Til støtte herfor har Skattestyrelsen anført følgende:

Klage over renter som følge af lang sagsbehandlingstid

Din klage

Skattestyrelsen har den 21. maj 2019 modtaget din klage over Skattestyrelsen lange reaktionstid på din manglende anmeldelse af den kontante gave, du har modtaget fra din mor [navn udeladt].

Det fremgår af klagen:

At gaveafgiften heraf i alt 150.000 kr. er indbetalt rettidigt den 30. april 2018.
At du var af den overbevisning, at alt var i orden, da gaveafgiften var indbetalt.
At du klager over, at den lange sagsbehandlingstid har påført dig store renteudgifter, og du forventer, at SKAT tilbagefører renterne.

Vi har ikke hjemmel til ikke at opkræve renter

Modtager du gaver over et reguleret beløb fra din nærmeste familie i 2017 på 62.900 kr., skal der indsende gaveanmeldelse og betale gaveafgift. Reglen står i boafgiftslovens § 22, stk. 1, litra a.,

Gavegiver og gavemodtager skal senest den 1. maj i det følgende år indgive anmeldelse om gaven og dens afgiftspligtige værdi. Fristen for at anmelde og betale gaveafgift er den 1. maj året efter, at gaven er modtaget. Reglerne står i boafgiftslovens § 26, stk. 1 og § 30, stk. 1.

Det fremgår af § 16, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 928 af 10. april 2005, at anmeldelse af afgiftspligtige gaver skal indgives på et af told- og skatteforvaltningen udarbejdet skema.

Blanketten kan hentes på hjemmesiden www.skat.dk.

Betaler og anmelder du for sent, skal du betale rente. Reglen står i boafgiftslovens § 38, stk. 1, og der findes ikke en hjemmel i boafgiftsloven til at Skatteforvaltningen kan fravige denne bestemmelsen i særlige tilfælde.

Vi kan derfor ikke tilbageføre de beregnede og opkrævede renter.

Vi henleder opmærksomheden på, at du selv er ansvarlig for at orientere dig om reglerne om afgiftspligtige gaver, se afsnit C.A.6.2 om afgiftspligtige gaver i Den juridiske vejledning på hjemmesiden www.skat.dk.

Du kan også få et overblik over reglerne på skat.dk, hvis du vælger Borger > Gaver, gevinster og legater > Gaver. Her kan du også hente gaveanmeldelsesblanketterne.”

Skattestyrelsen har i udtalelse af 11. januar 2021 anført:

”Skatteankestyrelsen har anmodet om en udtalelse fra Skattestyrelsen om der kan ske eftergivelse af renter af for sent indsendt gaveanmeldelse 2017 efter INDOG § 13, stk. 6.

Den 21. maj 2019 har klager henvendt sig til Skattestyrelsen. Han klager over renter af for sent indsendt gaveanmeldelse 2017. Han mener ikke, at der kan opkræves renter, fordi Skattestyrelsen burde have rykket for den manglende gaveanmeldelse på et langt tidligere tidspunkt.

Den 28. maj 2019 udsendte Skattestyrelsen en afgørelse på, at renterne er beregnet i henhold til lovgivningen og at der ikke er hjemmel til ikke at beregne renter.

Afgørelsen af den 28. maj 2019 blev påklaget til Skatteankestyrelsen. Skatteankestyrelsen har nu anmodet Skattestyrelsen om at vurdere, om renterne kan eftergives efter inddrivelseslovens § 13, stk. 6.

Skattestyrelsen mener ikke, at betingelserne for eftergivelse efter § 13, stk. 6 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige er opfyldt.

Sagens faktiske forhold

Klager (gavemodtager) har modtaget en afgiftspligtig gave fra sin moder (gavegiver) i 2017.

Den 30. april 2018 indbetaler gavegiver i alt 150.000 kr. til Skattestyrelsen. Der indsendes ikke samtidig en gaveanmeldelse.

Den 21. marts 2019 udsendes et brev til gavegiver, hvor Skattestyrelsen forespørger om, hvad indbetalingen af den 30. april 2018 skal dække. I brevet vejledes gavegiver i, at hvis der er tale om betaling af gaveafgift, så skal der indsendes en gaveanmeldelse.

Den 7. maj 2019 indsendes en gaveanmeldelse 2017 på gavemodtager. Der skal betales gaveafgift på i alt 150.000 kr. Skattestyrelsen kan nu bogføre indbetalingen af den 30. april 2018.

Gaveanmeldelser 2017 skal anmeldes senest den 1. maj 2018. Der er derfor beregnet renter af for sent indsendt gaveanmeldelse 2017 med følgende beløb:

Gaveafgift på 150.000 kr. x 0,4 % x 13 måneder

(maj 2018 - maj 2019) a 600 kr. = 7.800 kr.

Den 16. maj 2019 udsendes opkrævning af renter for perioden maj 2018 - april 2019 i alt 12 måneder eller 7.200 kr.

Den 2. juni 2020 udsendes opkrævning af renter for perioden maj 2019 i alt 1 måned eller 600 kr.

Renterne er betalt.

Skattestyrelsens begrundelse

Ifølge boafgiftslovens § 23 skal der beregnes afgift, hvis man modtager en afgiftsberettiget gave. Anmeldelse af gaven og betaling af gaveafgift skal ske senest den 1. maj i året efter gaveåret. Jf. boafgiftslovens § 26.

Ifølge boafgiftslovens § 30 forfalder afgiften af en gave til betaling samtidig med indgivelse af gaveanmeldelsen. Dette fremgår også af blanket 07.016 anmeldelse af gaveafgift.

Ifølge Bekendtgørelse nr. 928 af den 10-04-2005 står der følgende:

§ 17

Gaveafgiften skal indbetales samtidig med indgivelse af gaveanmeldelsen, uanset om gaveanmeldelsen indgives den 1. maj året efter, at gaven er modtaget, eller før dette tidspunkt.

Stk. 2. Betales afgiften ikke samtidig med anmeldelsen, skal den i boafgiftslovens § 38 nævnte rente betales fra den 1. i den måned, i hvilken afgiften er forfalden.

Ifølge boafgiftslovens § 38, stk. 1 beregnes der renter af for sent betalt skat, når gaveafgiften ikke betales rettidigt eller en gaveanmeldelse ikke indsendes rettidigt. Renten udgør renten i henhold til § 7, stk. 2 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. med tillæg af 0,4 procentpoint pr. påbegyndt måned fra forfaldsdagen.

Der er ikke hjemmel i boafgiftsloven til at undlade at påligne disse renter.

Regelgrundlaget til at eftergive findes i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige § 13, stk. 6, hvorefter eftergivelse af renter af for sent indsendt gaveafgift kan ske, når der er tale om myndighedsfejl eller, når andre forhold i særlig grad taler herfor. Bestemmelsen anvendes restriktivt.

Der ses ikke at være sket en myndighedsfejl i beregningen af renter af for sent indsendt gaveafgift 2017 og der foreligger ikke særlige forhold, som kan begrunde en eftergivelse.

På www.skat.dk. under gaver står der vejledt, at der skal indsendes en gaveanmeldelse på blanket 07.016 senest 1. maj i året efter indkomståret og at der skal ske betaling samtidig med indsendelse af gaveanmeldelsen. På blanket 07.016 står der, at der vil blive beregnet renter, hvis anmeldelsen eller betalingen ikke sker rettidigt. Gavemodtager eller -giver har derfor ikke modtaget forkert vejledning om, at der både skal indsendes en rettidig gaveanmeldelse og en rettidig betaling for at undgå renter.

Langt de fleste åbne poster falder på plads, når der efterfølgende indgår en angivelse, anmeldelse eller skatteyder henvender sig pga. en evt. fejlindbetaling. Det er derfor Skattestyrelsens praksis, at åbne poster først igangsættes som en indsatssag, når det må konstateres, at der ikke vil indgå en modpost. Det anses derfor ikke for unormal lang sagsbehandlingstid, at bogholderiet først efter 11 måneder sender kontrolbilag til Indsats i form af indkaldelse af en evt. manglende gaveanmeldelse. Indkaldelse af gaveanmeldelsen er dermed sket som led i Skattestyrelsens indsats arbejde. Gaveanmeldelsen er desuden indgået inden forældelsen indtræder for en gaveafgift 2017.

Skattestyrelsen mener, at opkrævning af renter af for sent indsendt gaveanmeldelse 2017 er sket med rette.”

Skattestyrelsen har i en udtalelse af 17. august 2021 blandt andet anført følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

”[...]

Skattestyrelsen fastholder sin afgørelse. Der er ikke fremlagt nye oplysninger i sagen, der kan ændre Skattestyrelsens opfattelse af sagen.

[...]

I henhold til boafgiftslovens § 26, stk. 1 påhviler det gavegiver og gavemodtager, at indgive anmeldelse om gaven og dens afgiftspligtige værdi til skatteforvaltningen senest den 1. maj i det følgende år.

Boafgiftslovens § 38, stk. 1 bestemmer, at såfremt en anmeldelse, der danner grundlag for beregning af afgiften ikke indsendt rettidigt eller er gaveafgiften ikke betalt rettidigt, skal der af afgiften betales renter med tillæg af 0,4 procentpoint for hver påbegyndt måned den 1. i den måned i hvilken anmeldelse skulle havde været indsendt eller fra forfaldsdagen og indtil anmeldelse er modtaget eller afgifterne er betalt.

Det følger af rentelovens § 1, at renteloven gælder for rente af pengekrav på formuerettens område.

Skatte- og afgiftskrav falder uden for rentelovens område, hvorfor afregning af blandt andet gaveafgifter reguleres i henhold til boafgiftsloven.

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling om, at klageren ikke har krav på rentegodtgørelse efter rentelovens bestemmelser. Dette som følge af, at renterne er pålagt efter boafgiftslovens bestemmelser, hvorfor rentelovens bestemmelser ikke finder anvendelse.

Beregnet og opkrævet renter

Skattestyrelsen finder, at det er ubestridt, at klageren har overskredet fristen for indgivelse af gaveanmeldelsen, som var 1. maj 2018 jævnfør boafgiftslovens § 26, stk. 1.

Klageren har i sin klage anført, at Skattestyrelsen skal tilbagekalde beregning, opkrævning og inddrivelse af renter. Skattestyrelsen bemærker hertil, at der i boafgiftsloven ikke findes hjemmel til at fravige bestemmelsen om pålæg af renter i boafgiftslovens § 38, stk. 1, hvorfor de beregnede og opkrævede renter ikke kan tilbageføres.

Skattestyrelsen fastholder, at det er med rette, at Skattestyrelsen har beregnet og opkrævet renter af for sent indgivet gaveanmeldelse i henhold til boafgiftslovens § 38, stk. 1.

Eftergivelse af renter

Det følger af dagældende gældsinddrivelseslovens § 13, stk. 6, at eftergivelse af renter af for sent indsendt gaveanmeldelse kan ske, når der er tale om myndighedsfejl eller, når andre forhold i særlig grad taler herfor. Bestemmelsen administreres meget restriktivt og anvendes kun ved myndighedsfejl, ved force majeure og i force majeure lignende situationer.

Det er klagerens og gavegivers pligt at indgive gaveanmeldelsen og denne rettidigt, hvorfor denne pligt ikke kan påføres og bebyrdes Skattestyrelsen. At klageren ikke var bevidst om kravet om gaveanmeldelsens eksistens kan ikke bebyrdes Skattestyrelsen, men pålægges klageren. Skattestyrelsen er i denne sammenhæng ikke pålagt at rykke klageren for manglende indgivelse af gaveanmeldelse, hvorfor der ikke forelægger forsømmelse fra Skattestyrelsens side af.

Skattestyrelsen fastholder sagsbehandlingstid af gaveanmeldelsen er foretaget indenfor fristen efter boafgiftslovens § 27 stk. 2.

På grundlag af ovenstående afviser Skattestyrelsen, at der forligger myndighedsfejl eller særlige forhold, der kan begrunde eftergivelse af renter.

Skattestyrelsen fastholder, at klageren ikke kan få eftergivet de beregnede og opkrævede renter af for sent indgivet gaveanmeldelse ved modtaget pengegave i 2017 efter gældsinddrivelseslovens § 13, stk. 6.

Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens indstilling som helhed.

[...]”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsen skal tilpligtes at tilbagebetale renteudgifter.

Til støtte herfor har klageren anført:

”[...]

[posten] har i gård. 20.05.2019 afleveret jeres brev på undertegnedes adresse (brev dateret d. 09.05.2019, poststemplet d. 10.05.2019).

Du har dags dato oplyst til mig pr. tlf., at gaveafgiften på kr. 150.000 blev betalt rettidigt d. 30.04.2018.

Definition på rente if. forlaget Gyldendal er følgende: " den udgift, der betales for at få lån eller det periodevise afkast ved udlån"

Idet der hverken er eller har været tale om et lån eller en udestående fordring er en rentefordring fra SKAT helt uacceptabel. Jeg mener, at det er et forsøg på legaliseret tyveri af lovlydige borgere fra lovgivernes og SKATs side.

Jeg har dog i mit ca. 35 årige virke indenfor økonomi/bogholderi aldrig før oplevet, at nogen har haft den frækhed og uanstændighed, at de ville opkræve renter af en ikke eksisterende fordring.

Den eneste formildende omstændighed kan for mig at se være, at lovgiverne ikke har taget højde for, at nogle danskere kunne være så ærlige og lovlydige, at de indbetalte gaveafgiften, men dog ikke var klar over, at der også skulle indsendes en anmeldelse.

Selve indsendelsen af gaveanmeldelsen er jo bare en administrativ formalitet, som man vel ikke kan forvente, at enhver borger kender til.

I virkeligheden har SKAT forsømt deres arbejde, idet de burde have rykket for gaveanmeldelsen langt tidligere i forløbet. Nu mener SKAT så, at de skal belønnes med høje renter, velvidende, at de har forsømt deres arbejde, hvilket ikke er rimeligt.

På baggrund af ovennævnte sagsfremstilling, anmoder jeg hermed om, at SKAT/Skattestyrelsen straks eller snarest muligt tilbagekalder beregning, opkrævning og inddrivelse af renter.

I modsat tilfælde ønsker jeg at klage med tilhørende krav om erstatning for mine egne samt eksterne omkostninger til sagen og nærværende skrivelse bedes indgå i klagesagen.”

Af klagerens bemærkninger fremsat den 16. december 2020 fremgik følgende:

”Idet jeg henviser til skrivelse dateret d. 15. december 2020 fra Skatteankestyrelsen kan jeg hermed oplyse, at jeg ønsker, at Skatteankestyrelsen indhenter en udtalelse hos Skattestyrelsen vedr. den i skrivelsen omtalte problemstilling.

I øvrigt ønsker jeg tilføjet til sagen, at jeg mener, at det følger af Renteloven, at renter kun kan tillægges/tilskrives/beregnes når der foreligger en fordring. I den aktuelle sag foreligger der ikke en fordring, idet gaveafgiften blev betalt rettidigt. Der kan derfor kun være retsgyldighed på et administrationsgebyr eller lignende fra SKAT's side i den aktuelle sag, i h. t. renteloven, normer og almindelig anstændighed i et retssamfund.”

Den 16. januar 2021 fremkom klageren med følgende bemærkninger:

”Jeg har modtaget skrivelse af 15.01.21 fra Skatteankestyrelsen med underliggende skrivelse af 11.01.21 fra Skattestyrelsen. I det følgende benævnes det forskellige myndigheder/instanser hos SKAT med betegnelsen SKAT.

Der kan if. renteloven kun beregnes renter, hvis der er tale om en "pengemæssig" fordring. I nærværende sag, er gaveafgiften betalt rettidigt, hvorved der ikke er lovhjemmel for at beregne og opkræve renter, idet der ikke er en fordring. Det er vigtigt, at man forstår at skelne mellem renter, gebyrer og bøder, der følger forskellige lovregler.

SKAT har i nærværende sag kun valgt at opkræve renter, ikke gebyrer eller bøder, hvorfor man anstændigvis må antage, at hverken gebyrer eller bøder er på tale i den aktuelle sag.

At jeg har valgt at betale de uretmæssigt opkrævede renter skyldes udelukkende, at jeg ikke ønsker, at SKAT skal tilskrive/opkræve yderligere renter, gebyrer og/eller bøder af de uretmæssigt opkrævede renter. Det er altså på ingen måde et udtryk for, at jeg accepterer renterne og jeg forventer, at de tilbagebetales.

I skrivelsen den 11.01.21 beskriver SKAT nogle tidsmæssige forhold under afsnittet "Sagens faktiske forhold", der er en beskrivelse af et tidsforløb og administrative forhold, der på ingen måde berettiger til opkrævning af renter.

Under afsnittet Skattestyrelsens begrundelse beskrives forskellige forhold, der i det aktuelle tilfælde ikke overholder Renteloven. Min påstand er, at man ikke bare kan tilsidesætte Renteloven når der ikke foreligger en fordring og at tvivlen under alle omstændigheder må komme mig tilgode.

Endvidere er der bevidst eller ubevidst mindst en væsentlig fejl i skrivelsen af 11.01.21 fra Fagkonsulenten hos SKAT. I andet afsnit skriver vedkommende i anden sætning følgende. På blanket 07.016 står der,......, hvis anmeldelsen eller betalingen ikke sker rettidigt.

Dette er ikke korrekt. På den angivne blanket står der retteligt: Betaler og anmelder du for sent, skal du betale renter.

Dette er jo ikke tilfældet i nærværende sag, idet betaling jo er foretaget rettidigt. Under alle omstændigheder bør tvivlen komme mig tilgode.

I modsat tilfælde anser jeg sagen for et legaliseret tyveri udført af en offentlig myndighed, hvilket er en skærpende omstændighed, imod en privatperson.

[...]”

Klageren har den 18. august 2021 indsendt følgende bemærkninger:

”Jeg har modtaget skrivelse af 17. august 2021 m. bilag fra Skatteankestyrelsen.

Min påstand er som tidligere oplyst, at idet gaveafgiften er betalt rettidigt, så følger det af alm

anstændighed, kutymer og alm. dansk lovgivning, at der ikke er berettiget krav på beregning af

renter, idet der udelukkende er sket en administrativ fejl (forsinket indsendelse af udfyldt og

attesteret blanket).

[...]”

Retsmøde

Retsmødet blev afholdt uden klagerens fremmøde.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen stadfæstes.

Landsskatterettens afgørelse

Boafgiftslovens § 22, stk. 1, litra a, § 26, stk. 1, § 27, stk. 1 og 2, § 30, stk. 1, og § 38, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 47 af 12. januar 2015, herefter benævnt boafgiftsloven), har følgende ordlyd:

§ 22

En person kan afgiftsfrit give gaver, hvis samlede værdi inden for et kalenderår ikke overstiger et grundbeløb på 58.700 kr. (2010-niveau) til

a) afkom, stedbørn og deres afkom,

[...]

§ 26

Afgiftspligten af gaver, der i et kalenderår er modtaget ud over de i § 22 nævnte afgiftsfri beløb, indtræder ved modtagelsen af gaven. Gavegiver og gavemodtager skal senest den 1. maj i det følgende år indgive anmeldelse om gaven og dens afgiftspligtige værdi til told- og skatteforvaltningen.

[...]

§ 27

En gaves værdi fastsættes til dens handelsværdi på tidspunktet for modtagelsen. Værdiansættelsen er bindende for gavegiver og gavemodtager.

Stk. 2. Finder told- og skatteforvaltningen, at en værdiansættelse ikke svarer til handelsværdien på tidspunktet for gavens modtagelse, kan den ændre værdiansættelsen inden 6 måneder efter anmeldelsens modtagelse. Fristen begynder dog først at løbe fra det tidspunkt, hvor told- og skatteforvaltningen har de oplysninger, der er nødvendige for at tage stilling til værdiansættelsen. Har told- og skatteforvaltningen ikke inden udløbet af 6 måneder fremsat krav om yderligere oplysninger, kan fristen for ændring af værdiansættelsen ikke forlænges ud over 6 måneder fra anmeldelsens modtagelse.

[...]

§ 30

Afgiften af en gave forfalder til betaling samtidig med indgivelse af gaveanmeldelsen. Afgiften påhviler modtageren, men giveren hæfter solidarisk med modtageren for betalingen

[...]

§ 38

Er en endelig boopgørelse eller anmeldelse, der kan danne grundlag for beregning af de samlede afgifter, ikke indsendt rettidigt, jf. § 10 og § 26, eller er hele boafgiften, tillægsboafgiften eller gaveafgiften ikke betalt rettidigt, jf. § 19, § 30 og § 36, stk. 4, skal der af afgifterne betales rente i henhold til § 7, stk. 2, i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. med tillæg af 0,4 procentpoint for hver påbegyndt måned fra den 1. i den måned, i hvilken opgørelse eller anmeldelse skulle have været indsendt eller fra forfaldsdagen, og indtil opgørelse eller anmeldelse er modtaget eller afgifterne er betalt.

[...]”

Af lovforarbejderne til boafgiftslovens § 38 (lovforslag nr. 254, som fremsat den 4. maj 1995) fremgår blandt andet følgende:

”[...]

Den foreslåede bestemmelse om betaling af rente ved for sen betaling af afgifterne svarer til den gældende bestemmelse i arve og gaveafgiftslovens §§ 24, stk. 1, og 33, stk. 1. Rente pålægges også i det omfang, den fulde afgift ikke er betalt til tiden.

Hvis boopgørelse eller anmeldelse ikke indsendes rettidigt, forhøjes afgiften efter arve- og gaveafgiftslovens § 26, stk. 3, med 1/10 henholdsvis 1/3. Siden 1983 har skifteretterne været bemyndiget til at kunne nedsætte forhøjelsen til et beløb, der beregnes som 1 pct. af den skyldige afgift pr. påbegyndt måned af forsinkelse med indsendelsen.

Det foreslås, at der også skal betales morarente, når endelig boopgørelse eller anmeldelse ikke er indgivet til tiden. Renten pålægges både, når boopgørelse slet ikke indgives, og når den opgørelse, der indgives, ikke kan danne grundlag for den fulde afgiftsberegning.

Rente beregnes af den afgift, der ikke er betalt rettidigt, eller af den afgift, der ikke kan beregnes, fordi opgørelsen af afgiftsgrundlaget ikke er indgivet rettidigt.

[...]

Boafgiftsloven afløste lov om afgift af arv og gave, jf. lovbekendtgørelse nr. 712 af 15. oktober 1991 med senere ændringer. Af sidstnævnte lov fulgte:

§ 45

Afgiftspligten indtræder efter udløbet af det kalenderår, i hvilket gaven er ydet; [...]. Giveren og modtageren er forpligtet til senest den 15. maj derefter at indgive anmeldelse om gaven med de til afgiftsberegningen fornødne oplysninger. Skatteministeren kan, hvor forholdene måtte tale derfor, fastsætte en længere frist. Anmeldelsen skal afgives på tro og love og affattes i overensstemmelse med et af skatteministeren foreskrevet skema. Indgives anmeldelse ikke inden den foreskrevne frist, erlægges afgiften med dens dobbelte beløb.

§ 46

Afgiften påhviler gavemodtageren. Over for statskassen hæfter giveren dog solidarisk med modtageren for betalingen. Afgiften forfalder til betaling 4 uger efter, at der er givet modtageren og giveren meddelelse om afgiftsberegningen, med sidste rettidige betalingsdag 14 dage senere.”

Renteloven (lovbekendtgørelse nr. 459 af 13. maj 2014) indeholder regler om renter og andre forhold ved forsinket betaling.

Rentelovens § 1, stk. 1 og 3, har følgende ordlyd:

§ 1

Loven gælder for rente af pengekrav på formuerettens område, jf. dog §§ 8 og 8 a.

[...]

Stk. 3. Loven finder ikke anvendelse, hvis andet er bestemt ved eller i henhold til lov, eller hvis andet er aftalt, jf. dog §§ 7, 9 a og 9 b. Loven finder endvidere ikke anvendelse, hvis andet følger af handelsbrug eller anden sædvane, jf. dog §§ 9 a og 9 b. Er der tale om en fordring i henhold til en aftale som nævnt i § 7, stk. 1, gælder 2. pkt. ikke.”

Inden for det skatteretlige område reguleres afregning af bl.a. gaveafgifter af boafgiftslovens bestemmelser.

Da de omhandlede renter er pålagt efter boafgiftslovens § 38, stk. 1, jf. opkrævningslovens § 7, stk. 2, finder rentelovens bestemmelser ikke anvendelse herpå.

Det følger af boafgiftslovens § 22, stk. 1, litra a, at der skal betales gaveafgift ved en gave givet til børn, stedbørn eller børnebørn, såfremt værdien af gaven overstiger et grundbeløb på 50.000 kr. (2010-niveau). Grundbeløbet efter boafgiftslovens § 22, stk. 1, udgjorde for gaver givet i kalenderåret 2017 et beløb på 62.900 kr.

Da klageren i kalenderåret 2017 modtog pengegaver for 1.062.900 kr. fra sin mor, der oversteg grundbeløbet på 62.900 kr., skulle klageren således afregne gaveafgift til SKAT, jf. boafgiftslovens § 22, stk. 1, litra a.

Det fremgår af § 16, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 928 af 10. april 2005 om boafgifter og gaveafgifter m.v., at anmeldelse af afgiftspligtige gaver skal indgives på et af told- og skatteforvaltningen udarbejdet skema.

Fristen for at indsende angivelse af gave samt den afgiftspligtige værdi til told- og skatteforvaltningen var den 1. maj 2018 efter boafgiftslovens § 26, stk. 1, jf. § 22, stk. 1, litra a.

To retsmedlemmer udtaler:

De renter, der efter boafgiftslovens § 38 skal betales i en række situationer, bl.a. når en gaveafgiftsanmeldelse ikke indgives rettidigt, påløber ifølge bestemmelsen, ”indtil opgørelse eller anmeldelse er modtaget eller afgifterne er betalt”. Efter en ordlydsfortolkning af bestemmelsen påløber der således ikke renter, efter den fulde afgift er betalt. Dette harmonerer med, at bestemmelsen ifølge bemærkningerne i lovforslaget er en ”bestemmelse om betaling af rente ved for sen betaling af afgifterne”. Formålet med bestemmelsen må – ud over at lægge renter på fastsatte, ikke rettidigt betalte afgifter – efter forarbejderne antages at være at forhindre, at en afgiftspligtig kan undgå forpligtelsen til at betale sådanne renter ved ikke at indgive pligtig anmeldelse, så afgiften ikke kan beregnes. Det fremgår ikke udtrykkeligt af hverken lovbestemmelsen eller bemærkningerne til denne i lovforslaget, at den finder anvendelse i situationer, hvor den fulde afgift er betalt, men ikke anmeldt.

Disse retsmedlemmer finder herefter, at boafgiftslovens § 38 må forstås sådan, at i den foreliggende situation, hvor klageren ikke indgav rettidig anmeldelse, men selv beregnede afgiften og indbetalte den inden udløbet af fristen for at indgive anmeldelse med angivelse af, at der var tale om en gaveafgift, påløber der ikke renter som følge af den for sene gaveanmeldelse. Disse retsmedlemmer stemmer derfor for at ophæve Skattestyrelsens afgørelse, så de betalte renter skal tilbageføres til klageren.

Et retsmedlem, retsformanden, udtaler:

Gavegiver og gavemodtager skal senest den 1. maj i det følgende år indgive anmeldelse om gaven og dens afgiftspligtige værdi til skattemyndighederne, jf. boafgiftslovens § 26, 2. punktum. Efter boafgiftslovens § 30 stk. 1., 1. punktum, forfalder afgiften af en gave samtidig med indgivelsen af gaveanmeldelse.

Klageren modtog de omhandlede gaver i 2017. Gaveanmeldelsen skulle således indgives senest den 1. maj 2018, og gaveafgiften forfaldt samtidig til betaling.

Klageren indbetalte gaveafgiften den 30. april 2018, og Skattestyrelsen modtog gaveanmeldelsen den 7. maj 2019.

Sagen angår, om klageren i henhold til boafgiftslovens § 38, stk. 1, skal betale renter af gavernes værdi frem til Skattestyrelsens modtagelse af gaveanmeldelsen den 7. maj 2019, uanset at klageren indbetalte gaveafgiften allerede den 30. april 2018.

Er anmeldelse, der kan danne grundlag for beregning af de samlede afgifter, ikke indsendt rettidigt, eller er hele gaveafgiften ikke betalt rettidigt, skal der i henhold til boafgiftslovens § 38, stk. 1, af afgifterne betales rente fra den 1. i den måned, i hvilken anmeldelse skulle have været indsendt eller fra forfaldsdagen, og indtil anmeldelse er modtaget eller afgifterne er betalt.

Efter boafgiftslovens § 38, stk. 1, 1. led, skal der således betales rente både, når gaveanmeldelse ikke er indsendt rettidigt, og når hele gaveafgiften ikke er betalt. Når gaveanmeldelse ikke er indsendt rettidigt, skal der efter bestemmelsens to sidste led betales rente fra den 1. i den måned, i hvilken anmeldelse skulle have været indsendt, indtil anmeldelse er modtaget.

Dette resultat følger også af bemærkningerne til lovforslaget, hvorefter ”Rente beregnes af den afgift, der ikke er betalt rettidigt, eller af den afgift, der ikke kan beregnes, fordi opgørelsen af afgiftsgrundlaget ikke er indgivet rettidigt”.

Dette retsmedlem finder derfor, at såvel ordlyden af boafgiftslovens § 38, stk. 1, som bemærkningerne til lovforslaget fører til, at klageren i overensstemmelse med Skattestyrelsens afgørelse skal betale renter frem til modtagelsen af gaveanmeldelsen den 7. maj 2019, uanset at klageren indbetalte gaveafgiften allerede den 30. april 2018.

Som det fremgår ovenfor, svarer bestemmelsen i boafgiftslovens § 38 ifølge bemærkningerne til lovforslaget til de dagældende bestemmelser i arve- og gaveafgiftslovens §§ 24, stk. 1, og 33, stk. 1. Disse bestemmelser angik renter ved for sen betaling af arveafgift. Som det ligeledes fremgår af bemærkningerne, kunne arveafgifterne i medfør af den dagældende arve- og gaveafgiftslovs § 26, stk. 3, forhøjes med 1/10 henholdsvis en 1/3, hvis boopgørelse eller anmeldelse ikke indsendtes rettidigt. Herefter anføres det i bemærkningerne til § 38, der omfatter både arve- og gaveafgifter, at der også skal betales morarente, når endelig boopgørelse eller anmeldelse ikke indgives til tiden.

Med boafgiftslovens § 38 blev den tidligere forhøjelse af arveafgift efter § 26, stk. 3, ved for sen indsendelse af boopgørelse eller anmeldelse således erstattet af renter, der beregnes af den arveafgift, der ikke kan beregnes, fordi afgiftsgrundlaget ikke er indgivet rettidigt.

Boafgiftslovens § 38 omfatter ligeledes gaveafgifter, og dennes bestemmelser om renter ved for sen indgivelse af gaveanmeldelse må forstås sådan, at de erstattede den forhøjede gaveafgift efter § 45, sidste punktum, i den tidligere gældende arve- og gaveafgiftslov.

Herefter, og da formålet med indgivelse af gaveanmeldelse til skattemyndighederne er, at gavens afgiftspligtige værdi skal kunne kontrolleres og afgiften beregnes, finder dette retsmedlem også derfor, det er korrekt, at Skattestyrelsen har beregnet renter af gavernes værdi frem til modtagelsen af gaveanmeldelsen den 7. maj 2019, uanset at klageren betalte gaveafgiften allerede den 30. april 2018.

Det fremgår af gældsinddrivelseslovens § 13, stk. 6, at der i visse tilfælde kan ske eftergivelse, når sociale eller andre forhold taler derfor.

Af forarbejderne til bestemmelsen fremgår bl.a. følgende:

”Den nuværende adgang til eftergivelse i tilfælde af myndighedsfejl, force majeure og force majeure lignende forhold foreslås opretholdt. Herudover kan særlige forhold f.eks. også være situationer, hvor det, selv der ikke foreligger økonomisk trang på grund af sociale forhold eller andre særlige forhold, vil være urimeligt at give afslag på en ansøgning om eftergivelse og dermed opretholde skyldforholdet.”

Skattestyrelsen har den 11. januar 2021 til Skatteankestyrelsen udtalt, at der ikke foreligger særlige omstændigheder, der giver anledning til hel eller delvis eftergivelse af renter efter gældsinddrivelseslovens § 13, stk. 6.

Klageren har anført, at Skattestyrelsen har udvist myndighedsfejl ved ikke at have rykket klageren på et tidligere tidspunkt end den 21. marts 2019 for manglende indgivelse af gaveanmeldelse, således at klageren ikke ville blive påført renteudgifter herfor.

Skattestyrelsen har ikke truffet afgørelse om, hvorvidt der kan ske eftergivelse af renterne i medfør af gældsinddrivelseslovens § 13, stk. 6. Da Landsskatteretten er klageinstans, jf. skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, og da spørgsmålet om eftergivelse af renterne ikke kan anses som en afledt ændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 45, kan Landsskatteretten ikke træffe afgørelse om eftergivelse. Hvis klageren ønsker en afgørelse herom, må klageren derfor henvises til at indgive anmodning herom til Skattestyrelsen som 1. instans.

Dette retsmedlem stemmer derfor for at stadfæste Skattestyrelsens afgørelse.

Der træffes afgørelse efter stemmeflertallet, således at Skattestyrelsens afgørelse ophæves, og at de betalte renter tilbageføres til klageren.

Landsskatteretten ændrer derfor Skattestyrelsens afgørelse.