Kendelse af 01-11-2022 - indlagt i TaxCons database den 25-11-2022

Journalnr. 19-0049975

Motorstyrelsen har beregnet brændstofforbrugstillægget efter de satser, der blev indført med lov nr. 1195 af den 14. oktober 2017.

Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Sagens køretøj er en VW Transporter, der er registreret første gang 16. maj 1988.

Klageren anmeldte køretøjet til afgiftsberigtigelse den 13. november 2018 med en anvendelse som varebil. Køretøjet havde tidligere anvendelse som personbil; specifikt institutionsbus, der var fritaget for afgift.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen har den 9. marts 2019 truffet afgørelse om værdifastsættelsen af sagens køretøj med følgende begrundelse:

"Uddybende begrundelse

Varebil (50 %) - Over 2500 kg - med siderude.

Du får her begrundelsen for den fastsatte værdi.

Oprindelig nypris inkl. evt. ekstraudstyr er fundet via Standardpriser.

Handelsprisniveau er for et tilsvarende køretøj fastsat ud fra:

Annoncer / skøn - før regulering til dit køretøj.................. 46.000 Kr.

Annoncefradrag - da det er kendt, at der ofte gives et afslag i priserne, når der

handles med køretøjer, har vi fratrukket 5 % i handelsprisniveauet.

Vi har taget udgangspunkt i priserne på køretøjer, der er sammenlignelige med

hensyn til årgang, type og motorstørrelse. De vedlagte annoncer har dannet

grundlag for værdifastsættelsen af tilsvarende køretøj. Da køretøjerne i

annoncerne ikke er direkte sammenlignelige med dit køretøj, har vi skønnet

handelsprisniveauet på et tilsvarende køretøj, og har taget hensyn til

oplysningerne om kilometer, årgang og udstyr.

Reguleringer - Fastsættelse af handelspris på dit køretøj:

Fradrag for stand - klargøringsfradrag...................... -1.400 Kr.

Når en forhandler sælger et køretøj, er det typisk i klargjort stand og det er regnet

med i prisen. Vi har derfor trukket 3 % fra i handelsprisen, dog maks. 8.000 kr.

KM-regulering.

KM-standen på dit køretøj er oplyst til 255.000 Km

Ingen regulering for kilometerafvigelsen på -174.000 Km

Vi har ikke reguleret for kilometerstanden på dit køretøj, da det ikke er

registreret i Motorregistret, at der er forevist dokumentation for antal kørte

kilometer. Se bekendtgørelsen om registreringsafgift § 29.

Beregnet handelspris ......................... 44.600 Kr. "

Klageren har via efterfølgende mailkorrespondance gjort Motorstyrelsen opmærksom på, at han ikke kan se, hvilke regler brændstofforbrugstillægget er beregnet efter. Motorstyrelsen har via mail den 12. marts 2019 gjort klageren bekendt med, at det er de satser, der blev indført med lov nr. 1195 af den 14. oktober 2017 med følgende begrundelse:

"Jeg kan oplyse dig, at det er den høje sats med 6.000 kr. for hver kilometer, som varebilen tilbagelægger mindre end 20 km. pr. liter brændstof. Dette fremgår i § 5 stk. 5 i Registreringsafgiftsloven nr. 177 af 25.02.2019 (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id = 203473). Tillægget gælder også for brugte varebiler.

Satsen for tillægget har tidligere udgjort 1.000 kr. for hver kilometer, som varebilen tilbagelægger mindre end 16 km. pr. liter brændstof, men efter den gældende Registreringsafgiftslov er denne ændret til ovenstående. Var køretøjet blevet indregistreret tilbage i 2017 som varebil, havde det derfor været den lave sats, som var gældende for beregningen. "

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at brændstofforbrugstillægget skal beregnes efter satserne, der gjaldt før lov nr. 1195 af den 14. oktober 2017 trådte i kraft med følgende begrundelse:

"Jeg kan se at der er brugt det tillæg for brændstofforbrug der blev vedtaget efter 3. oktober 2017, på trods af at køretøjet har været registreret i Danmark før den dato. Ifølge vedtagelsen af lov 1431 af 5. december 2018, der skal der sondres mellem køretøjer før og efter 3. oktober 2017, for at afgøre om tillægget er den høje sats på kr. 6.000, eller den lave sats på kr. 1.000.

Ovenstående nødvendige sondring er tillige beskrevet i registreringsafgiftslovens §5 stk. 14.

Bilen er registreret første gang i danmark i 1988, og skal derfor, ifølge loven, beregnes efter den lave sats. Bilen er efter min opfattelse således beregnet forkert, idet der er anvendt den høje sats. "

Motorstyrelsens høringssvar

Motorstyrelsen har den 12. juni 2019 fremsendt følgende bemærkninger til klagen:

"Klager mener, at den skal behandles efter reglerne før 3. oktober 2017.

Motorstyrelsen er ikke af samme opfattelse.

Der er på klagers vegne, rettet henvendelse af [person1] fra Motorhistorisk samråd.

Motorstyrelsen har svaret [person1], at Motorstyrelsen ikke deler dennes tolkning af lovgivningen i den konkrete sag.

Anmeldte køretøj er ikke omfattet, på trods af, at det tidligere er indregistreret før 3. oktober 2017.

Fritagelsen for ændring i beregningen af brændstoftillæg er kun forbeholdt genopbyggede køretøjer Jf. REGAL §7 stk. 1 og §7a, stk. 5 dvs. genopbyggede køretøjer som følge af færdselsskade eller slitage, samt originale veterankøretøjer.

Anmeldte køretøj har været fritaget for afgift, da det har været benyttet som institutionsbus, og således ikke omfattet af de gamle regler.

Da klagen udelukkende berører dette, fastholdes afgørelsen. "

Klagerens bemærkninger til Motorstyrelsens høringssvar

Klageren har den 26. juni 2019 som reaktion på motorstyrelsens høringssvar fremsendt mailkorrespondancen mellem [person1] fra Motorhistorisk samråd og Motorstyrelsen vedrørende fortolkningen af registreringslovens § 5, stk. 14. Der fremgår følgende fra [person1]s første mail sendt den 4. april 2019:

"Gennem et medlem er vi blevet gjort opmærksom på en fejlberegning af registreringsafgift på en VW Transporter (korrespondance og sagsakter er vedhæftet). Ejeren af køretøjet har spurgt os til råds i forhold til beregningen af afgiften, da den tilsyneladende var sat alt for højt.

Ved gennemgang af sagen og korrespondancen, kan vi se at der er brugt det tillæg for brændstofforbrug der blev vedtaget efter 3. oktober 2017, på trods af at køretøjet har været registreret i Danmark før den dato. Ifølge vedtagelsen af lov 1431 af 5. december 2018, der skal der sondres mellem køretøjer før og efter 3. oktober 2017, for at afgøre om tillægget er den høje sats på kr. 6.000, eller den lave sats på kr. 1.000.

Ovenstående nødvendige sondring er tillige beskrevet i registreringsafgiftslovens §5 stk. 14.

For ikke at bruge unødigt af Motorstyrelsens tid på klagebearbejdning med videre, vil vi med denne henvendelse opfordre til at du ser på beregningen igen, og meddeler [person2] din afgørelse. Du er velkommen til at sende denne mail videre til besvarelse andet steds i organisationen om nødvendigt. På forhånd tak. "

Motorstyrelsen reagerede på overstående mail med følgende besvarelse den 8. april 2019:

"Jeg har kigget på den konkrete sag på en Volkswagen Transporter.

Vi har kigget i vores systemer og kan se, at dette køretøj tidligere har kørt afgiftsfrit.

Dette betyder, at det konkrete køretøj ikke kan være omfattet af § 7 a, da denne kun omfatter køretøjer hvoraf der tidligere er betalt registreringsafgift.

Derfor bliver sagen behandlet som en almindelig sag, hvilket samtidig betyder, at denne er omfattet af det store brændstoftillæg på 6.000 kr. "

[person1] sendte som besvarelse en følgende sidste mail den 8. april 2019:

"Tak for den meget hurtige besvarelse. Desværre kan jeg konstatere at man i Motorstyrelsen tager fejl med hensyn til lovteksten. Køretøjets afgiftsforhold er slet ikke beskrevet i lovteksten, det er alene registreringsforholdet, altså om køretøjet har været registret i Danmark før 3. oktober 2017 eller senere.

Vi vil her gerne henvise til Folketingets vedtagelse af L29A. Den endelige tekst som vedtaget, er at finde i dette link:

https:// www.ft.dk/ripdf/samling/20181/lovforslag/l29a/20181_l29a_som_vedtaget.pdf

Der står under §12 nr. 3:

I § 5, stk. 14, indsættes som 2. pkt.: "Dette gælder også for benzindrevne og dieseldrevne varebiler, der er omfattet af § 7, stk. 1, og § 7 a, stk. 5, og som er registreret første gang i Danmark senest den 2. oktober 2017."

Motorhistorisk Samråd og FDM, spurgte i forbindelse med lovbehandlingen præcis til dette, hvor Skatteminister Karsten Lauritzen svarede os og Skatteudvalget således:

"Det aktuelle forslag i L 29 indebærer, at køretøjer, der allerede er registreret i Danmark, men som genopbygges efter at have været ødelagt ved f.eks. færdselsuheld eller på grund af slitage m.v., herunder ombyggede køretøjer, og som skal afgiftsberigtiges på ny som følge heraf, fritages for de skærpede regler om brændstoftillæg. Det vil sige, at køretøjer, som oprindeligt er afgiftsberigtiget efter de gamle regler for brændstoftillæg, også efter genopbygning afgiftsberigtiges efter de gamle regler.

Den samlede besvarelse kan du finder her:

https:// www.ft.dk/samling/20181/lovforslag/L29/spm/3/svar/1532338/1973239.pdf

Det er altså ganske tydeligt at afgiftsforholdet ikke har indflydelse. Således er der heller ikke reduktioner af tillægget, eller andre beregninger, på varevogne og lastbiler på 30, 50 og 90 % afgift, eller på limousiner på 20 % afgift, som ville være konsekvensen af at tage afgiftsforholdet som udgangspunkt. Det er alene registreringstidspunktet, og at tidligere registrerede køretøjer skal betale ny afgift efter de regler der var gældende på det tidspunkt. Således som beskrevet i loven, og som tillige er bekræftet af Skatteministeriets departement, i en korrespondance med Motorhistorisk Samråd.

Jeg håber for [person2]s skyld, at ovenstående dokumentation er tilstrækkelig for korrekt afgiftsberegning efter de nugældende regler af hans afgiftssag."

Efterfølgende kommunikation med klager

Klageren har den 4. april 2022 indsendt et svar fra daværende skatteminister [person3] vedrørende spørgsmål om LFF 2018-10-03 nr. 29:

"Spørgsmål

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. november 2018 fra Motorhistorisk Samråd og FDM vedrørende foretræde om beregning af brændstofafgift på køretøjer ældre end 35 år, der ikke er veteran, jf. L 29 - bilag 4.

Svar

Indledningsvist vil jeg tilkendegive, at jeg er glad for veteranbiler og synes, det giver et fint indslag i bybilledet, når man ind imellem kan opleve, at der er nogen, som passer godt på de gamle biler. Jeg vil derfor gerne som skatteminister sikre gode vilkår for de eksisterende veteranbiler, ligesom jeg gerne vil sikre, at flere biler kan komme under reglerne for veteranbiler, så vi kan bevare en rullende kulturarv.

Netop derfor blev veterankøretøjer også undtaget fra forhøjelsen af tillægget til registreringsafgiften for dårlig brændstoføkonomi, der indgik som et element i lov nr. 1195 af 14. november 2017 lovforslag L 4).

Formålet med at forhøje tillægget for dårlig brændstoføkonomi var at tilskynde til køb af mere miljøvenlige køretøjer. Det skal sikre, at miljøbelastningen fra den danske bilpark på sigt sænkes. Tillægget for dårlig brændstoføkonomi gælder ved afgiftsberigtigelse af både nye og brugte køretøjer, herunder importerede køretøjer, uanset alder.

Henvendelsen fra Motorhistorisk Samråd og FDM vedrører køretøjer, som ikke er veterankøretøjer, og som i afgiftsmæssig forstand er helt almindelige brugte køretøjer af ældre dato. Disse køretøjer har grundet deres alder ofte en relativt dårlig brændstoføkonomi, og der skal derfor betales et højt tillæg til registreringsafgiften herfor. Det er i overensstemmelse med formålet med forhøjelsen af brændstoftillægget.

Det, som organisationerne efterspørger, er reelt en generel fritagelse fra det forhøjede brændstoftillæg for ældre køretøjer. En sådan generel fritagelse vil som udgangspunkt ikke være hensigtsmæssig, da den vil modvirke det oprindelige formål med forhøjelsen af brændstoftillægget i det hele taget.

Jeg vil dog gerne sørge for, at der er endnu bedre muligheder for at holde liv i de gamle spændende køretøjer, så vi også i fremtiden kan nyde den rullende danske historie. Jeg har derfor tidligere givet organisationerne tilsagn om, at jeg vil undersøge, om definitionen af veterankøretøjer kan udvides, så veterankøretøjer i højere grad kan anses for at fremstå originale, selvom køretøjerne er sat i stand. På den måde vil en lidt bredere kreds af historisk interessante køretøjer kunne omfattes af de lempelige regler for veterankøretøjer, og det vil løse problemet med det høje brændstoftillæg for disse køretøjer.

Der findes dog også ældre, historisk interessante køretøjer, som ikke kan omfattes af reglerne for veterankøretøjer. Jeg vil derfor samtidig undersøge muligheden for, at disse køretøjer ligeledes kan undtages fra det forhøjede brændstoftillæg, hvis de kun anvendes til hobbybrug.

Det er dog vigtigt at afgrænse en sådan udvidelse fornuftigt, da det ellers kan give incitament til at importere ældre køretøjer til almindelig pendlerbrug, til trods for at de har dårlig brændstoføkonomi og mangler moderne sikkerhedsudstyr. Jeg modtager derfor gerne forslag fra organisationerne til, hvordan de relevante køretøjer meningsfuldt kan afgrænses ift. eksempelvis almindelige pendlerbiler af ældre dato.

Endvidere kræver ovenstående mulige udvidelser finansiering, da der er tale om afgiftsmæssigt fordelagtig behandling af en udvidet kreds af køretøjer.

Det er min politiske ambition, at et lovforslag, der gør det muligt at lempe afgiftsreglerne for veterankøretøjer og øvrige historisk interessante køretøjer, kan fremsættes i begyndelsen af næste folketingssamling.

Det aktuelle forslag i L 29 indebærer, at køretøjer, der allerede er registreret i Danmark, men som genopbygges efter at have været ødelagt ved f.eks. færdselsuheld eller på grund af slitage m.v., herunder ombyggede køretøjer, og som skal afgifts berigtiges på ny som følge heraf, fritages for de skærpede regler om brændstoftillæg. Det vil sige, at køretøjer, som oprindeligt er afgiftsberigtiget efter de gamle regler for brændstoftillæg, også efter genopbygning afgiftsberigtiges efter de gamle regler.

Forslaget vil gælde for køretøjer, som allerede er registreret og afgiftsberigtiget i Danmark forud for den 3. oktober 2017. På den måde kommer ejere, som har anskaffet et køretøj inden fremsættelsen af L 4 - dvs. under dagældende forudsætninger - ikke i klemme ved en fornyet afgiftsberigtigelse pa grund af de skærpede regler, da tillægget beregnes som for L 4. For køretøjer, som registreres og afgiftsberigtiges første gang i Danmark den 3. oktober 2017 eller senere, hvor de skærpede regler om tillæg anvendes ved beregning af registreringsafgiften, kender køretøjets ejer dog afgiftsvilkårene på forhånd, hvorfor det samme hensyn ikke gør sig gældende ved en fornyet afgiftsberigtigelse."

Motorstyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling

Motorstyrelsen har den 7. juni 2022 sendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

"I klagesagen vedrørende ovennævnte har Skatteankestyrelsen i brev fra den 30. juni 2022 bedt om en udtalelse til sagen, der skal afgøres af Landsskatteretten.

Motorstyrelsen kan tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling og har følgende bemærkninger:

Klager har gjort gældende, at hans køretøj, der har været registreret her i landet før den 3. oktober 2017, og som skal omregistreres grundet en ændret anvendelse, skal behandles efter satserne, der gjaldt før lov nr. 1195 af den 14. november 2017 trådte i kraft, jf. dagældende registreringsafgiftslovs § 5, stk. 14.

Der fremgår følgende af dagældende registreringsafgiftslovs § 5, stk. 14:

"Stk. 14. For benzindrevne og dieseldrevne varebiler, som er omfattet af § 10, stk. 4, gives fradrag eller tillæg i registreringsafgiften efter reglerne i § 5, stk. 4-6, i registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september 2017. Dette gælder også for benzindrevne og dieseldrevne varebiler, der er omfattet af § 7, stk. 1, og § 7 a, stk. 5, og som er registreret første gang i Danmark senest den 2. oktober 2017"

Registreringsafgiftslovens § 5, stk. 14, 2. pkt., blev tilføjet ved ændringslov nr. 1431 af 5. december 2018.

Motorstyrelsen er enige i, at det udelukkende er nogle bestemte køretøjer, som skal behandles efter satserne, der gjaldt før lov nr. 1195 af den 14. november 2017 trådte i kraft.

Dette er køretøjer omfattet af dagældende registreringsafgiftslovs § 10, stk. 4, som er køretøjer, der er mere end 35 år gammelt og fremstår som ved første registrering (veterankøretøj).

Ligeledes er det køretøjer omfattet af dagældende registreringsafgiftslovs § 7, stk. 1, som er køretøjer, der er blevet genopbygget efter at være blevet ødelagt ved færdselsuheld, eksplosion, ildebrand m.m., såfremt disse er omfattet af en skadesforsikring, og såfremt udgiften indbefattet merværdiafgift til fuldstændig udbedring af de ved færdselsuheld m.v. skete skader overstiger 75 pct. af handelsværdien før uheldet for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 4, stk. 1, nr. 2.

Slutteligt er det køretøjer omfattet af dagældende registreringsafgiftslovs § 7 a, stk. 5, som er genopbyggede køretøjer, der ikke hører under betingelserne for afgiftsfritagelse i § 7 a, stk. 1-4.

Motorstyrelsen er enige i, at køretøjet ikke er et veterankøretøj, hvorfor det ikke er omfattet af omfattet af dagældende registreringsafgiftslovs § 10, stk. 4. Ligeledes er Motorstyrelsen enige i, at køretøjet ikke har været genopbygget, hvorfor det ikke er omfattet af omfattet af § 7, stk. 1 og § 7 a, stk. 5. Derfor er det uden betydning, at køretøjet er indregistreret i Danmark første gang inden den 2. oktober 2017.

Motorstyrelsen er enige i, at sagens køretøj ikke hører under nogen af undtagelserne i § 5, stk. 14. Køretøjet skal således behandles efter satserne, der fremgår af lov nr. 1195 af den 14. november 2017.

Ansættelsen indstilles således fastholdt. "

Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling

Klageren har den 16. august 2022 sendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

"Undertegnede har følgende kommentarer til Motorstyrelsens Udtalelse:

Motorstyrelsen forholder sig ikke til, om der, som fremført af Motorhistorisk Selskab på mine vegne, er truffet afgørelse imod lovens intention.

Intentionen er beskrevet af daværende skatteminister [person4] i svar til Motorhistorisk Samråd vedrørende J.nr. 2018-2759, hvoraf det fremgår, at formålet er at tilskynde til køb af mere miljøvenlige køretøjer. Dette skulle ikke gælde veterankøretøjer, men også andre historisk interessante køretøjer, som kun anvendes til hobby brug, nævnes, selv om disse ikke omfattes af reglerne om veterankøretøjer.

Min bil, som sagen drejer sig om, er et historisk interessant køretøj, der som bilmodel har sin egen klub ([...]) under Motorhistorisk Samråd. Bilen er registreret som veteranbil, og anvendes kun til hobbybrug.

Der var formentlig ingen, i forbindelse med forarbejdet til denne lov, som havde mandskabsvogne i tankerne, da der blev tænkt på historisk interessante køretøjer, og derfor blev der ikke ved forarbejdet taget højde for min situation. Motorhistorisk Samråd har over for Motorstyrelsen, i denne sag fremført, at det var Motorhistorisk Samråds opfattelse, at det alene var registreringstidspunktet i Danmark, som var afgørende for brændstoftillæggets størrelse.

Ud over ovenstående, stiller jeg mig uforstående over for udsagnet om, at min bil ikke er afgiftsberigtiget, idet det fremgik af registreringsattesten, som fulgte med, da jeg købte bilen, at bilen under art var opført som personbil, og at anvendelsen var privat personbefordring. (daværende registreringsnummer [reg.nr.1] registreret i perioden 2000 til 2008).

Jeg kan ikke se, hvordan bilen i år 2000 skulle kunne skifte art og anvendelse, uden ved den lejlighed at skulle svare registreringsafgift?

Jeg ønsker fortsat, at Landsskatteretten skal tage stilling til, om Motorstyrelsens afgørelse er i modstrid med lovens intention, eller om Motorstyrelsen overfortolker loven. "

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår hvorvidt et køretøj, der har været registreret her i landet før den 3. oktober 2017, og som skal omregistreres grundet en ændret anvendelse, skal behandles efter satserne, der gjaldt før lov nr. 1195 af den 14. oktober 2017 trådte i kraft, jf. dagældende registreringsafgiftslovs § 5, stk. 14.

Der fremgår følgende af dagældende registreringsafgiftslovs § 5, stk. 14:

"Stk. 14. For benzindrevne og dieseldrevne varebiler, som er omfattet af § 10, stk. 4, gives fradrag eller tillæg i registreringsafgiften efter reglerne i § 5, stk. 4-6, i registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september 2017. Dette gælder også for benzindrevne og dieseldrevne varebiler, der er omfattet af § 7, stk. 1, og § 7 a, stk. 5, og som er registreret første gang i Danmark senest den 2. oktober 2017"

Registreringsafgiftslovens § 5, stk. 14, 2. pkt., blev tilføjet ved ændringslov nr. 1431 af 5. december 2018. Der fremgår bl.a. følgende af forarbejderne LFF 2018-10-03 nr. 29 til denne tilføjelse:

"De skærpede regler har til formål at påvirke borgernes adfærd, så der anskaffes mere energieffektive biler. Det var dog ikke hensigten at forhøje registreringsafgiften for bl.a. veteranbiler og genopbyggede biler, men ved lovændringen [RED: lov nr. 1195 af 14. november 2017] blev kun veteranbiler friholdt fra stramningen."

Landsskatteretten finder på baggrund af overstående, at registreringsafgiftslovens § 5, stk. 14 er udtømmende. Landsskatteretten bemærker yderligere, at daværende skatteminister i sit svar på spørgsmål vedrørende overstående lovforslag udelukkende henviser til genopbyggede køretøjer og ikke til køretøjer, der er blevet omregistrerede på grund af ny anvendelse.

For at være omfattet af dagældende registreringsafgiftslovs § 10, stk. 4, skal et køretøj være over 35 år gammelt og fremstå som ved første registrering (veterankøretøj).

For at være omfattet af dagældende registreringsafgiftslovs § 7, stk. 1, skal et køretøj være blevet genopbygget efter at være blevet ødelagt ved færdselsuheld, eksplosion, ildebrand m.m., såfremt disse er omfattet af en skadesforsikring, og såfremt udgiften indbefattet merværdiafgift til fuldstændig udbedring af de ved færdselsuheld m.v. skete skader overstiger 75 pct. af handelsværdien før uheldet for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 4, stk. 1, nr. 2.

For at være omfattet af dagældende registreringsafgiftslovs § 7 a, stk. 5, må genopbyggede køretøjer ikke høre under betingelserne for afgiftsfritagelse i § 7 a, stk. 1-4.

Sagens køretøj er registreret første gang i 1988 og er således ikke et veterankøretøj, jf. dagældende registreringslovs § 10, stk. 4. Ligeledes er køretøjet ikke genopbygget og er således ikke omfattet af § 7, stk. 1 og § 7 a, stk. 5.

Landsskatteretten finder derfor, at sagens køretøj ikke hører under nogen af undtagelserne i § 5, stk. 14.

Klagerens bemærkninger i øvrigt kan ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster med overstående begrundelse Motorstyrelsens afgørelse.