Kendelse af 05-08-2020 - indlagt i TaxCons database den 05-09-2020

Klagen vedrører Skattestyrelsens afslag på en anmodning om ekstraordinær genoptagelse af foreningens afgiftstilsvar af 21. oktober 2014 vedrørende afgift af gevinster fra almennyttigt lotteri.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Foreningen er i CVR-registret registreret med branchekode 889910, ”Foreninger, legater og fonde med sygdomsbekæmpende, sociale og velgørende formål”. Foreningen har oplyst, at bestyrelsen udskiftes årligt, hvilket medfører en del administrativt arbejde i form af bl.a. tømning af e-Boks samt ændring af adresse og tegningsregler.

Den 1. oktober 2012 blev foreningen registreret for afgift af almennyttigt lotteri med variabel periode. Foreningen afregner spilafgift senest 15 dage efter, at resultatet af et spil forelægger.

Den 13. oktober 2014 indbetalte foreningen 3.599 kr. til sin skattekonto.

Den 21. oktober 2014 afholdt foreningen et almennyttigt lotteri i form af et bankospil. Samme dag angav foreningen via SKATs (i dag Skattestyrelsen) Tast-selv-system afgift af gevinster fra almennyttigt lotteri på 3.599 kr. for bankospillet afholdt den 21. oktober 2014.

Den 28. oktober 2014 blev endnu et beløb på 3.599 kr. angivet i afgift af gevinster fra almennyttigt lotteri til SKAT. Ifølge Skattestyrelsen fandt denne angivelse sted på foreningens anmodning. Foreningen har oplyst, at de har sendt en manuel indberetning til politiet.

Den 7. november 2014 var saldoen på foreningens skattekonto negativ, hvorfor den herefter månedligt blev tilskrevet dag-til-dag-renter. Den 21. juni 2018 sendte Skattestyrelsen foreningen en opkrævning af den manglende afgift inklusive renter, i alt 5.030,19 kr.. Opkrævningen blev sendt til foreningens digitale postkasse, e-Boks.

Foreningen har efter det oplyste i klagen ikke været opmærksom på, at foreningen overhovedet havde en skattekonto og vidste derfor ikke, at der var sket en dobbeltangivelse af den afgift, der skulle betales af gevinster i forbindelse med det almennyttige lotteri afholdt den 21. oktober 2014.

Den 21. februar 2019 blev foreningen opmærksom på opkrævningen i foreningens digitale postkasse, e-Boks. Foreningen tog samme dag kontakt til Skattestyrelsen og blev vejledt omkring muligheden for at anmode om ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret af 21. oktober 2014. Foreningen sendte herefter en anmodning til Skattestyrelsen om ekstraordinært at genoptage afgiftstilsvaret, idet afgiften for det almennyttige lotteri afholdt den 21. oktober 2014, ved en fejl, var blevet angivet to gange. Som begrundelse for anmodningen om ekstraordinær genoptagelse anførte klageren bl.a. følgende:

”Den 7/11-2014 har vi indberettet spil, almen nyttig lotteri. Kr. 3.599,00

På det tidspunkt skulle vi også indsende papirformatet, både til politi og skat.

Vi ved derfor ikke, om der var fejl i data transmissionen, da der bliver indberettet eller skat også har indberettet efter papirformatet.

Vi er en frivillig forening, hvor alt går til humanitære formål og vores organisation er sådan at vi skifter poster hvert år. Derfor er der ingen, er har reageret på rykker i Eboks. Der er først rykket den 21. juni 2018.”

Den 21. maj 2019 traf Skattestyrelsen endelig afgørelse i sagen og afslog foreningens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret for det almennyttige lotteri afholdt den 21. oktober 2014.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har i sin afgørelse af 21. maj 2019 afslået foreningens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret af 21. oktober 2014 vedrørende afgift af gevinster fra almennyttigt lotteri. Skattestyrelsen finder ikke, at foreningen opfylder betingelserne for ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 32, idet der ikke foreligger særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Hertil kommer, at foreningen ikke har anmodet om ekstraordinær genoptagelse inden for 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt.

Det fremgår bl.a. af Skattestyrelsens afgørelse, at:

”Vi kan ikke ændre jeres afgift, fordi I har bedt os om at ændre den mere end tre år efter det tidspunkt, hvor I skulle angive den, og fordi I ikke har oplyst os om særlige omstændigheder, der taler for, at vi alligevel ændrer den.

I har heller ikke bedt om ændringen inden seks måneder efter det tidspunkt, hvor I blev klar over, at angivelsen var angivet 2 gange. Vi vurderer, at der ikke er særlige omstændigheder, der begrunder, at vi alligevel skal genoptage sagen.

Vi har lagt vægt på, at det er foreningens ansvar at sørge for, at der bliver angivet korrekt. Angivelserne blev posteret på Skattekontoen, som I har adgang til. I har derfor kunne gøre jer bekendt med fejlen, hvorfor det ikke anses for groft uagtsomt at vi sender rykker ud efter 3 år samt at vi ikke undersøger jeres angivelser inden vi taster en papirangivelse, der er sendt ind.

I opfylder derfor ikke betingelserne for at få ændret jeres afgift. ”

Klagerens opfattelse

Foreningen har nedlagt påstand om, at afgiftstilsvaret for almennyttigt lotteri af 21. oktober 2014 skal genoptages ekstraordinært, idet der foreligger særlige omstændigheder. Som særlige omstændigheder er anført, at foreningen først den 21. februar 2019 blev opmærksom på, at der var sket en dobbelt angivelse af spilafgift til Skattestyrelsen. Dette skyldes, at foreningen skifter bestyrelse årligt, og det har været tidskrævende at overføre adgang til e-boks til den nye bestyrelse, ligesom at foreningen ikke har været opmærksom på, at de har en skattekonto.

Til støtte for påstanden har foreningen anført følgende:

”Hvad klager jeg over:

Dobbelt betaling af afgift på almennyttigt lotteri

Hvorfor klager jeg:

Fordi vi mener afgørelsen er forkert, da Skat har lavet fejlen, vi har desværre opdaget den for sent.

Begrundelse:

Hvorfor opstår problemet:

I 2014 ændre skat fra manuel indberetning af lotteriafgift til digitalindberetning. I 2014 skulle der ligeledes indberettes til politiet, som vi havde fået tilladelse af. Vi taler med politiet, og de skal have den manuelle indberetning.

Vi sender derfor den manuelle indberetning til politiet og indberetter digitalt og indbetaler afgiftsbeløbet.

På en eller anden måde, får skat indberettet den manuelle formular, selv om de burde kunne se, at den var indberettet digital.

Efterfølgende uddeler vi overskuddet, som skat forlanger vi skal, derfor er der ingen penge tilbage.

I 2015 afholder vi banko igen, denne gang uden den manuelle indberetning.

Hvem er [Forening1]:

Det er en humanitær forening, der rejser penge til at hjælpe bl.a. i nærområdet.

I gennem nogle år, afholdte vi banko, hvor vi efterfølgende uddelte pengene, bl.a. til sorggrupperne, børnehjemmet, varmestuer osv. [Forening1] er sådan organiseret, at vi har 2 kasser, således, at alle de penge vi samler ind, deles ud igen. Administrationen betales af medlemmernes kontingent, som betaler for de udgifter vi har til personalet under arrangementer, mad m.v.

Organisationen er desværre sådan, at bestyrelsen skiftes ud hver år. Det er blevet en noget besværlig administration, efter der er kommet alle de regler om hvidvask, overfor banker. Det har taget klubben nogen tid at få det ordentlig organiseret med hensyn til tegningsregler, tømning af e-boks, klubbens adresse osv. Det har desværre betydet at eboks ikke blev tømt.

Hvad sker der efterfølgende:

[Forening1] aner ikke noget om at der findes en skattemappe, som de skal tjekke, de er at betragte som privatpersoner, men i Skat’s regi opfattes de som virksomhed.

21.10.2014 her sker den dobbelte indberetning

En af [Forening1] og en af Skat

Så sker der ingenting...

21.06.2018 Her rykker de for pengene.

Den ser vi desværre ikke på grund af at bestyrelsens skifter 1/7.

21.02.2019 Her går det op for [Forening1], at der er et problem og skat kontaktes og efterfølgende forløb står beskrevet i skats afgørelse

Hvorfor mener vi at afgørelsen er forkert:

Det er skat der har dobbeltregistreret. Havde den været der da vi registrerede, havde vi opdaget den.
Skat henviser til 3 års reglen, MEN de rykker selv mere end 3 år efter.

Desværre har vi ikke selv været opmærksom på, at der var en skattekonto og brevet den 21/6-2018 bliver først læst et halvår for sent. Det er selvfølgelig i en fejl, men vi er private der arbejder frivillig, til fordel for hele samfundet”.

Landsskatterettens afgørelse

Indledningsvis bemærkes, at når der i det følgende henvises til skatteforvaltningsloven, er dette en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 678 af 31. maj 2018 som ændret ved lov nr. 1130 af 11. september 2018 og lov nr. 1726 af 27. december 2018.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, skal en afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, senest tre år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 31 kan et afgiftstilsvar ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige, hvis denne opfylder en af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4, og har iagttaget fristerne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2. Bestemmelsen har følgende ordlyd:

”Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

1) Hidtidig praksis er endeligt underkendt ved en dom, en afgørelse fra skatteankeforvaltningen, et motorankenævn eller Landsskatteretten eller ved en praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet. I disse tilfælde kan genoptagelse foretages til gunst for den afgiftspligtige fra og med den afgiftsperiode, der er helt eller delvis sammenfaldende med den afgiftsperiode, der var til prøvelse i den første sag, der resulterede i underkendelse af praksis, eller den afgiftsperiode, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet, 3 år forud for underkendelsen af praksis. Tilsvarende kan genoptagelse ske til gunst for den godtgørelsesberettigede vedrørende godtgørelse af afgift, der kunne være gjort gældende fra og med det tidspunkt, der var til prøvelse i den første sag, der resulterede i underkendelse af praksis, eller 3 år forud for underkendelsen af praksis.
2) Ændringen er en direkte følge af en ændring af et afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift vedrørende den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede for samme eller en anden afgiftsperiode.
3) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
4) Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor”.

Afgiftsperioden for almennyttige lotterier er varigheden af det enkelte spil, og angivelse og indbetaling skal ske, senest 15 dage efter at resultatet af spillet foreligger, jf. § 24, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 337 af 7. april 2016 om afgifter af spil med senere ændringer (herefter spilleafgiftsloven).

For det almennyttige lotteri afholdt den 21. oktober 2014 skulle foreningen angive afgiften senest den 5. november 2014, og fristen for at foretage ordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret var den 5. november 2017, jf. spilleafgiftslovens § 24, stk. 1 og skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Den 21. juni 2018 modtog foreningen en rykker i e-Boks på 5.030,19 kr. Rykkeren blev sendt, fordi foreningens debetsaldo på dette tidspunkt oversteg 5.000 kr., jf. den dagældende opkrævningslovs § 16 c, stk. 4.

Foreningen har den 21. februar 2019 anmodet Skattestyrelsen om ekstraordinært at genoptage afgiftstilsvaret af 21. oktober 2014. Anmodningen ligger således uden for den ordinære frist for fastsættelse af afgiftstilsvar i skatteforvaltningslovens § 31.

Genoptagelse kan derfor kun ske, hvis foreningen opfylder en af betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvar efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4 og har iagttaget fristerne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3 indeholder en række objektive grunde til genoptagelse. Landsskatteretten finder ikke, at foreningen opfylder betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter disse betingelser.

Spørgsmålet om genoptagelse kan herefter alene afgøres efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, hvorefter der kan ske genoptagelse, hvis Told- og Skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige giver tilladelse til ændring af skatteansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Landsskatteretten bemærker, at det forhold, at foreningen grundet årlige organisationsændringer ikke er opmærksom på saldoen på sin skattekonto eller tilgår e-boks, ikke kan anses for særlige omstændigheder, der kan begrunde ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Det er herved tillagt vægt, at fristoverskridelsen skyldes foreningens forhold, og at foreningen kunne have reageret på et langt tidligere tidspunkt.

Landsskatteretten finder herefter ikke, at der skal gives tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret for det almennyttige lotteri afholdt den 21. oktober 2014, idet der ikke forelægger særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Hertil bemærker Landsskatteretten, at reaktionsfristen på 6 måneder ikke er iagttaget, da foreningen den 21. februar 2019 anmodede Skattestyrelsen om ændring af afgiftstilsvaret, hvorfor foreningens anmodning om ekstraordinær genoptagelse allerede af den grund ikke kan imødekommes, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt.

Herudover fremgår det af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., at en ændring af en afgiftsgodtgørelse skal ske senest 3 måneder fra varsling herom er afsendt. Skattestyrelsen fremsendte forslag til afgørelse den 3. maj 2019 og traf endelig afgørelse den 21. maj 2019. Fristen på 3 måneder findes derfor at være overholdt.

Foreningen har ikke fremlagt oplysninger, som dokumenterer eller sandsynliggør, at Skattestyrelsen har begået en fejl ved manuelt at indtaste den af foreningen fremsendte angivelse, som kan medføre, at der uanset overskridelsen af fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., bør gives dispensation efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, sidste pkt.

Det forhold, at foreningens bestyrelse består af privatpersoner, der varetager frivilligt arbejde, kan ikke føre til et andet resultat.

Der er herefter ikke grundlag for at imødekomme foreningens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af foreningens afgiftstilsvar af 21. oktober 2014 vedrørende afgift af gevinster af almennyttigt lotteri.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse af 21. maj 2019.