Kendelse af 26-01-2021 - indlagt i TaxCons database den 16-02-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 2015

Moms af kontante bankindsætninger

5.400 kr.

0 kr.

5.400 kr.

Afgiftsperioden 2016

Moms af kontante bankindsætninger

12.800 kr.

0 kr.

12.800 kr.

Afgiftsperioden 2017

Moms af kontante bankindsætninger

24.000 kr.

0 kr.

24.000 kr.

Faktiske oplysninger

indkomståret/indkomstårene xxx Virksomheden [virksomhed1] med cvr-nr.: [...1] var i årene 2015, 2016 og 2017 registreret under branchekode 641200: Kurertjeneste og udbringning af dagblade.

Det fremgår af indehaverens skatteoplysninger, at overskud af virksomhed før Skattestyrelsens ændringer udgjorde 359.413 kr., 248.436 kr. og 151.690 kr.

Det fremgår af virksomhedens regnskab, at virksomheden i årene 2015, 2016 og 2017 havde en omsætning på 480.900 kr., 353.600 kr. og 270.000 kr., samt et årsresultat på henholdsvis 359.413 kr., 248.436 kr. og 151.690 kr.

Det fremgår af virksomhedens kontokort at virksomheden har indberettet kvartalsvis salgsmoms på 33.075 kr., 19.425 kr., 34.650 kr. og 33.075 kr. i 2015, 20.900 kr., 22.500 kr., 22.500 kr. og 22.500 kr. i 2016 og 22.500 kr., 22.500 kr. og 22.500 kr. i de tre første kvartaler af 2017.

Af de fra virksomhedens revisor fremsendte kontokort fremgår salg for 480.900 kr. i 2015, 353.600 kr. i 2016 og 270.000 kr. i 2017.

Det fremgår endvidere af kontoudtog for indehaverens konto i [finans1], at der er indsat beløb fra [virksomhed2]. Der er i 2015, 2016 og 2017 overført henholdsvis 15.831,50 kr., 15.460,00 kr. og 16.901,50 kr. Fakturanr. 0303.2015-1010.2015 er fremlagt for 2015. For 2016 og 2017 er fakturaerne for alle indsætninger fremlagt.

Det fremgår af indehaverens ægtefælles konto i [finans2], at der er indsat henholdsvis 664.575 kr., 512.125 kr. og 450.000 kr. fra [virksomhed3] i 2015, 2016 og 2017.

Det fremgår af de fremlagte fakturaer, at der er blevet opkrævet følgende salgsmoms:

[virksomhed2]:

Andet kvartal 2015

577,05

Tredje kvartal 2015

935,05

Fjerde kvartal 2015

934,50

Første Kvartal 2016

508,00

Andet kvartal 2016

646,00

Tredje kvartal 2016

1.003,50

Fjerde kvartal 2016

934,50

Første kvartal 2017

934,40

Andet kvartal 2017

865,40

Tredje kvartal 2017

1.003,50

Fjerde kvartal 2017

577,00

Skattestyrelsen har ved deres opgørelse for 2017 henført en enkelt faktura på i alt 1.442,50 kr. inkl. moms til fjerde kvartal i stedet for tredje kvartal.

[virksomhed3]:

Første kvartal 2015

31.500,00

Andet kvartal 2015

30.925,00

Tredje kvartal 2015

36.365,00

Fjerde kvartal 2015

34.125,00

Første kvartal 2016

32.025,00

Andet kvartal 2016

25.400,00

Tredje kvartal 2016

22.500,00

Fjerde kvartal 2016

22.500,00

Første kvartal 2017

22.500,00

Andet kvartal 2017

22.500,00

Tredje kvartal 2017

22.500,00

Fjerde kvartal 2017

22.500,00

Af kontoudtog for indehaverens konti i [finans3] og [finans1], samt indehaverens ægtefælles konto i [finans2] fremgår endvidere kontante indsætninger i automater på 7.000 kr. i tredje kvartal 2015, 51.000 kr. i 2016, hvoraf 35.000 kr. var i andet kvartal og 16.000 var i tredje kvartal. i 2017 var der kontante indsætninger på 106.000 kr., hvoraf 17.000 kr. var i første kvartal, 50.000 kr. var i andet kvartal, 20.000 kr. var i tredje kvartal og 19.000 kr. var i fjerde kvartal.

Derudover fremgår på der indehaverens konto i [finans3] en indsætning fra kundekort 3318 0079 på 20.000 kr. i 2015, en indsætning fra kundekort 3318 0194 på 13.000 kr. i 2016 og en indsætning fra kundekort 3318 0017 på 14.000 kr. i 2017. Der er på trods af opfordring hertil ikke fremlagt oplysninger om, hvad disse kundekort dækker over.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar vedrørende kontante bankindsætninger med 5.400 kr. i 2015, 12.800 kr. i 2016 og 24.000 kr. i 2017.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Ud fra de modtagne fakturaer og kontoudskrifterne har vi lavet en opgørelse over de beløb, som vi mener stammer fra virksomhed, hvor der skal betales moms i henhold til momslovens § 4 stk. 1. Se bilag 1. Vi har lavet opgørelsen ud fra, at vi kan se, at du har opkrævet moms af de fakturaer, du har udstedt til [virksomhed3] og [virksomhed2]. Herudover så har du ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at de kontante indsætninger stammer fra tilbagebetaling af lån og det er derfor vores opfattelse, at disse også stammer fra momspligtig omsætning eksempelvis rengøring eller transport.

Se i øvrigt sagsfremstillingens punkt 1.4.

Efter momslovens § 55 skal registrerede virksomheder føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for Skattestyrelsens kontrol med afgiftens berigtigelse. Da du ikke har angivet moms af den fulde omsætning kan virksomhedens afgiftstilsvar ansættes skønsmæssigt ifølge opkrævningsloven § 5 stk. 2.

Vi mener derfor, at afgiftstilsvaret skal ændres således:

Periode

Angivet salgsmoms

Ansat salgsmoms

Tilsvaret forhøjes med

1. kvartal 2015

33.075 kr.

(431+31.500) 31.931 kr.

-1.144 kr.

2. kvartal 2015

19.425 kr.

(865+30.925) 31.790 kr.

12.365 kr.

3. kvartal 2015

34.650 kr.

(935+36.365+5.400) 42.700 kr.

8.050 kr.

4. kvartal 2015

33.075 kr.

(934+34.125) 35.059 kr.

1.984 kr.

1. kvartal 2016

20.900 kr.

(508+32.025+2.600) 35.133 kr.

14.233 kr.

2. kvartal 2016

22.500 kr.

(646+25.400+7.000) 33.046 kr.

10.546 kr.

3. kvartal 2016

22.500 kr.

(1.003+22.500+3.200) 26.703 kr.

4.203 kr.

4. kvartal 2016

22.500 kr.

(934+22.500) 23.434 kr.

934 kr.

1. kvartal 2017

22.500 kr.

(934+22.500+3.400) 26.834 kr.

4.334 kr.

2. kvartal 2017

22.500 kr.

(865+22.500+12.800 kr.) 36.165 kr.

13.665 kr.

3. kvartal 2017

22.500 kr.

(715+22.500+4.000) 27.215 kr.

4.715 kr.

4. kvartal 2017

0 kr.

(865+22.500+3.800) 27.165 kr.

27.165 kr.

Efter gennemgang af virksomhedens regnskaber har vi ikke fundet grundlag for at foretage kontrol af virksomhedens købsmoms.

Selv om fristen for, at vi kan ændre din moms, er overskredet, har vi alligevel taget din sag op igen.

Det kan vi gøre, fordi disse betingelser er opfyldt:

Vi mener, at du har handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at angive moms af hele din omsætning.
Vi er først blevet bekendt med forholdet den 15. november 2018, altså for mindre end 6 måneder siden.

Reglerne står i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 nr. 3 og stk. 2.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomheden har nedlagt påstand om, at momstilsvaret nedsættes med 5.400 kr. i afgiftsperioden 2015, 12.800 kr. i afgiftsperioden 2016 og 24.000 kr. i afgiftsperioden 2017. (indsæt klageren påstand/påstande i rækkefølge – eks. ”klageren har principalt nedlagt påstand om xxxx, subsidiært om at xxxx…)

Virksomheden har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

Vores klage omhandler alene de kontante indsætninger som er fordelt således;

Kontante indsætninger i 201527.000

Kontante indsætninger i 201664.000

Kontante indsætninger i 2017120.000

Af disse beløb har SKAT i afgørelse af 20. februar 2019 anset beløbene som momspligtig omsætning hvorfor den skattepligtige indkomst er forhøjet med henholdsvis 21.600 kr., 51.200 kr. og 96.000 kr. samt forhøjet momtilsvaret med holdholdsvis 5.400 kr., 12.800 kr. og 24.000 kr.

Vi mener således at den skattepligtige indkomst samt momstilsvaret skal nedsættes jf. ovenstående.

Skattestyrelsen har konstateret ovenstående kontante indsætninger i vores klients bank, specificeret i SKATS bilag 1.

Vores klient har oplyst, beløbet stammer fra tilbagebetaling af lån, ydet til venner, familie og hjemmeboende børn.

Skat har i afgørelse af 20. februar 2019 lagt vægt på, at forholdet ikke er dokumenteret eller sandsynliggjort, hvorfor beløbene betragtes som momspligtig omsætning.

Vores primære påstand

Vi mener ikke at disse indsætninger hverken skal påvirke momstilsvaret eller henføres til den skattepligtige indkomst.

Til støtte herfor skal vi henvise til den generelle betragtning omhandlende bevisbyrden. Den der fremfører påstand om noget, har også som udgangspunkt også bevisbyrden for rigtigheden heraf. Det har dog også stor betydning, hvem der er nærmest til at tilvejebringe og sikre sig den relevante dokumentation. Højesteretsdommer Lars Apostoli har i TfS 2003,401 udtrykt følgende

"Det følger af de almindelige bevisbyrderegler, at den, der er nærmest til at tilvejebringe og sikre sig den relevante dokumentation, også bærer bevisbyrden. Refleksvirkningen af dette princip er, at det kommer den pågældende til skade, hvis den relevante dokumentation mangler eller er ufyldestgørende. Såfremt skatteyderen f.eks. hævder at have haft en fradragsberettiget udgift, påhviler det ham derfor at dokumentere sin påstand. Dokumentation er nødvendig – både for eksistensen af den fradragsberettigede udgift og for dens størrelse. Hvis han vælger at "læne sig op ad officialprincippet" i stedet for selv at bidrage med de nødvendige oplysninger og beviser, må skatteyderen påregne en skuffelse, jf. således også den i TfS I 984, 259 V citerede udtalelse fra Justitsministeriets lovafdeling, hvor det fastslås, at manglen på bevis kommer den skattepligtige, der ønsker fradraget, til skade."

Det er som udgangspunkt skatteyderen, der har bevisbyrden for berettigelsen af skattemæssige fradrag o.lign, da der jf. ovenstående må antages, at skatteyderen har den nærmeste vej til at tilvejebringe og sikre dokumentation herfor.

Derimod er det efter vores opfattelse Skattestyrelsen der skal løfte bevisbyrden for, at kontant-indsætningerne hidrører fra skattepligtig- og momspligtig omsætning. Denne bevis-byrde mener vi ikke Skattestyrelsen har løftet. Derimod ligger Skattestyrelsen bevisbyrden over på vores klient.

Vores subsidiære påstand.

Skattestyrelsen har som nævnt medtaget indsætningerne i momstilsvaret.

Vores subsidiære påstand er, at såfremt forhøjelserne af indkomsterne gennemføres, ikke skal beregnes salgsmoms af beløbende, da det ikke er påvist at der er tale om momspligtige indtægter.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006). Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten har i afgørelse af dags dato fundet, at Skattestyrelsens beregning af omsætning i virksomheden, som er foretaget på baggrund af konkrete bankindsætninger, stadfæstes. Der henvises til Landsskatterettens j. nr.: [...].

Af skatteforvaltningslovens §§ 31, stk. 1 og 32, stk. 1, nr. 3 og stk. 2, 1, pkt. fremgår følgende:

Ӥ 31

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.

(...)

§ 32

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

3)Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

(...)

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.”

Skattestyrelsen har med henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 nr. 3, sammenholdt med stk. 2, genoptaget virksomhedens momstilsvar i de tre første kvartaler af 2015 uanset, at 3 års-fristen i § 31 er overskredet.

Virksomhedens indehaver har udeholdt alle indbetalinger fra [virksomhed2] og også betalinger fra [virksomhed3] i forbindelse med selvangivelse af indtjening og angivelse af momstilsvar. Retten finder derfor, at indehaveren mindst groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret for de omhandlede perioder blev fastsat fejlagtigt. Skattestyrelsen har på den baggrund været berettiget til at fastsætte afgiftstilsvaret efter udløbet af fristerne i skatteforvaltningslovens § 31. Der henvises for praksis herom til SKM2014.526.BR, som blev stadfæstet af Landsretten ved SKM2015.633.ØLR.

Retten finder endvidere, at 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er overholdt. Retten har ved vurderingen lagt vægt på, at virksomhedens revisor sendte oplysninger til Skattestyrelsen d. 15. oktober 2018 og at forslag til afgørelse er sendt til indehaveren d. 3. januar 2019.

Virksomhedens repræsentant har anført, at der ikke er grundlag for, at der skal beregnes salgsmoms af de kontante indsætninger og indsætninger via kundekort. Bevisbyrden for, at der er tale om indtægt, der skal henføres til virksomheden, er efter repræsentantens opfattelse ikke løftet af Skattestyrelsen. Det er dog indehaveren, der har bevisbyrden for, at indsætningerne er skatte- og afgiftsfri eller indsat med allerede beskattede midler, jf. bl.a. ovenstående SKM afgørelser. Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation, der viser at indsætningerne er afgiftsfri. Da virksomheden har undladt at indberette moms vedrørende faktureret omsætning fra [virksomhed2] og [virksomhed3], er det rettens opfattelse, at det er tilstrækkelig sandsynliggjort, at også de kontante indsætninger vedrører omsætning, der ikke er anført i virksomhedens regnskab, og at der skal indberettes moms af disse.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.