Kendelse af 13-01-2021 - indlagt i TaxCons database den 07-02-2021

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens moms med 152.187 kr. for perioden fra den 1. januar 2014 til den 30. juni 2018, idet de leverede ydelser bestående i undervisning, rådgivning og vejledning til Foreningen [forening1] ikke er anset som momsfritaget, da disse ikke er leveret i nær tilknytning til social forsorg og bistand, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 2, eller i nær tilknytning til undervisning, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 3.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[person1] (herefter benævnt indehaveren) drev [virksomhed1] (herefter benævnt virksomheden), der var registreret med CVR-nr. [...1] under branchekode 620100 Computerprogrammering. Virksomheden er ophørt den 31. juli 2018.

Virksomheden blev stiftet den 8. juni 1994. Ved oprettelsen blev virksomheden registreret for moms med halvårlig afregning. Virksomheden havde kalenderåret som regnskabsår.

Ved brev af den 31. maj 2018 oplyste SKAT (nu Skattestyrelsen) virksomheden om, at virksomheden var udvalgt til en regnskabs- og momsgennemgang for perioden fra den 1. januar 2014 til den 30. juni 2018, og Skattestyrelsen bad virksomheden indsende regnskabsmateriale, herunder årsregnskab, kontospecifikationer, momsopgørelser m.v. Henholdsvis den 31. oktober 2018 og den 1. november 2018 indsendte indehaveren virksomhedens regnskaber for årene fra 2014 til 2017 og fakturaer for perioden fra den 1. januar 2015 til den 30. august 2018.

For 1. halvår 2014 har indehaveren indsendt en nulangivelse for moms. For 2. halvår 2014 er indehaverens angivelse af moms fastsat efter et skøn til 86.000 kr.

For perioden fra 1. januar 2015 til 31. december 2017 har indehaveren indsendt nulangivelser for moms. For 1. halvår 2018 er indehaverens angivelse af moms fastsat efter et skøn til 0 kr.

Ifølge virksomhedens regnskaber er der for årene 2014 og 2015 fratrukket øvrige driftsudgifter med henholdsvis 3.490 kr. og 11.272 kr. Der er ikke fratrukket moms af disse driftsudgifter i momsopgørelserne.

Af de indsendte fakturaer fremgår det, at der er ydet rådgivning, vejledning og undervisning. Alle fakturaerne er udstedt til Foreningen [forening1]. Der er ikke anført moms på fakturaerne.

Indehaveren har over for Skattestyrelsen oplyst, at hun yder rådgivning, vejledning og undervisning til personer, der har svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet. Hun har videre oplyst, at Foreningen [forening1], som fakturaerne er sendt til, er momsfritaget. Indehaveren har derfor været af den opfattelse, at hendes ydelser til foreningen ligeledes var momsfrie, da ydelserne til foreningen var relateret til udførelsen af foreningens momsfrie ydelser.

Om undervisningen har indehaveren over for Skattestyrelsen oplyst, at hun underviser i, hvordan det moderne arbejdsmarked fungerer, herunder hvilke uformelle krav der er, og hvordan man skal agere for at få tilbudt et fast arbejde. Der er tale om individuel undervisning, rådgivning og vejledning, der planlægges og udføres af indehaveren.

Indehaveren tilrettelægger selv sin arbejdstid og sted, og der er ikke aftalt en fast undervisningsperiode. Undervisningen, rådgivningen og vejledningen foregår løbende. Der er indgået en fast aftale med en fast pris, selvom timeantallet kan variere. Timeantallet har været målsat til 30 timer. I prisen indgår betaling for materialer, der anvendes i undervisningen.

Der har verseret en sag ved Landsskatteretten vedrørende virksomhedens skatteansættelse i årene 2014 til 2017. Landsskatteretten har truffet afgørelse i den sag den 4. oktober 2019. Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter indehaveren ikke havde ret til fradrag for udgifter til et arbejdsværelse i sit private hjem i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har den 13. februar 2019 forhøjet virksomhedens moms med 152.187 kr. for perioden fra den 1. januar 2014 til den 30. juni 2018, idet de leverede ydelser bestående i undervisning, rådgivning og vejledning til Foreningen [forening1] ikke er anset som momsfritaget, da disse ikke er leveret i nær tilknytning til social forsorg og bistand, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 2, eller i nær tilknytning til undervisning, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 3.

Som begrundelse herfor har Skattestyrelsen anført (uddrag):

”...

Ordinær genoptagelse af moms er 3 år fra angivelsestidspunktet i henhold til Skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Der er således sket ekstraordinær genoptagelse af momsangivelserne for perioden 1. januar 2014 – 30. juni 2015.

Vi anser reglerne for ekstraordinær genoptagelse i henhold til Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 nr. 3 for opfyldt, idet vi anser der er handlet minimum groft uagtsomt ved, at der ikke er angivet udgående afgift på de udstedte fakturaer for perioden 1. januar 2014 – 30. juni 2015.

Vi har modtaget regnskabsoplysningerne den 1. november 2018, hvorfor det er vores opfattelse, at 6 måneders fristen løber fra denne dato. Fristen er således den 1. maj 2019.

Vi anser ikke din virksomheds aktivitet for at være omfattet af momsfritagelserne i Momslovens § 13, stk. 1, nr. 2.

Du har telefonisk oplyst, at din virksomheds aktivitet består i rådgivning og vejledning i at få personer klar til arbejdsmarkedet. Det er vores opfattelse, at undervisning og rådgivning, der skal forbedre personers evne til at komme på arbejdsmarkedet ikke er omfattet af momslovens fritagelsesbestemmelse omkring social forsorg og bistand, samt skoleundervisning.

Det fremgår af kommentarerne til momslovens § 13, stk. 1, nr. 2, at socialrådgivning, psykologisk rådgivning og undervisning, der ydes af en privatpraktiserende socialrådgiver, ikke er omfattet af undtagelsesbestemmelsen, idet der ikke i sådanne tilfælde ydes social forsorg og bistand, men kun gives rådgivning/vejledning om sociale forhold.

Du har i de indsendte regnskaber for indkomstårene 2014 og 2015 anført driftsudgifter som efter vores opfattelse er momsbelagte. Vi har derfor beregnet en indgående afgift af beløbene, som der gives fradrag for i momsopgørelserne.

Du har for 2. halvår 2014 fået fastsat din moms efter et skøn til 86.000 kr.

Vi kan ud fra ovenstående og de indsendte regnskaber opgøre følgende:

1. januar 2014 – 31. december 2014:

Der er ikke indsendt fakturaer for perioden 1. januar 2014 – 31. december 2014. Ifølge det indsendte regnskab og de indberettede regnskabstal udgør omsætningen for perioden 113.944 kr.

Vi har herefter opgjort følgende:

Periode

Udgående afgift fastsat ud fra et skøn

Opgjort udgående afgift i henhold til regnskab

Difference i udgående afgift

1. halvår 2014

0 kr.

11.394 kr.

11.394 kr.

2. halvår 2014

86.000 kr.

11.395 kr.

-74.605 kr.

I alt

86.000 kr.

22.789 kr.

-63.211 kr.

Den beregnede udgående afgift er beregnet til 20 % af omsætningen på 113.944 kr., svarende til 22.789 kr.

Da du tidligere har fået fastsat din moms efter et skøn på 0 kr. for 1. halvår 2014, og 86.000 kr. for 2. halvår 2014, har vi henhold til ovenstående opgørelse beregnet en for høj udgående afgift på 63.211 kr.

Periode

Angivet indgående afgift

Opgjort indgående afgift i henhold til regnskab

Manglende indgående afgift

1. halvår 2014

-

349 kr.

349 kr.

2. halvår 2014

-

349 kr.

349 kr.

I alt

698 kr.

698 kr.

Vi har ud fra oplysningerne i det indsendte regnskab beregnet en indgående afgift på 698 kr., svarende til 20 % af de anførte driftsudgifter på 3.490 kr.

Periode

Manglende udgående afgift

Manglende indgående afgift

For meget opkrævet momstilsvar

1. halvår 2014

11.394 kr.

349 kr.

11.045 kr.

2. halvår 2014

-74.605 kr.

349 kr.

-74.954 kr.

I alt

-63.211 kr.

698 kr.

-63.909 kr.

Af ovenstående opgørelse fremgår det, at vi har beregnet for meget opkrævet momstilsvar på 63.909 kr., svarende til den for meget opgjorte udgående afgift på 63.211 kr. plus den indgående afgift på 698 kr.

1. januar 2015 – 31. december 2015:

Der for perioden 1. januar 2015 – 31. december 2015 indsendt fakturaer, som viser en omsætning på 347.788 kr. Af det indsendte regnskab fremgår en omsætning på 332.791 kr. Dette svare til en manglende omsætning på 14.997 kr. Du har tidligere fået fastsat din moms efter et skøn til 0 kr. for 1. og 2. halvår 2015.

Vi har herefter opgjort følgende:

Periode

Udgående afgift fastsat ud fra et skøn

Opgjort udgående afgift i henhold til regnskab

Manglende udgående afgift

1. halvår 2015

0 kr.

33.778 kr.

33.778 kr.

2. halvår 2015

0 kr.

33.779 kr.

33.779 kr.

I alt

0 kr.

69.557 kr.

69.557 kr.

Den beregnede manglende udgående afgift er beregnet til 20 % af 347.788 kr., svarende til 69.557 kr.

Periode

Angivet indgående afgift

Opgjort indgående afgift i henhold til regnskab

Manglende indgående afgift

1. halvår 2015

-

1.127 kr.

1.127 kr.

2. halvår 2015

-

1.127 kr.

1.127 kr.

I alt

2.254 kr.

2.254 kr.

Vi har ud fra oplysningerne i det indsendte regnskab beregnet en indgående afgift på 2.254 kr., svarende til 20 % af de anførte driftsudgifter på 11.272 kr.

Periode

Manglende udgående afgift

Manglende indgående afgift

Manglende momstilsvar

1. halvår 2015

34.778 kr.

1.127 kr.

33.651 kr.

2. halvår 2015

34.779 kr.

1.127 kr.

33.652 kr.

I alt

69.557 kr.

2.254 kr.

67.303 kr.

Af ovenstående opgørelse fremgår det, at vi har beregnet et manglende momstilsvar på 67.303, svarende til den manglende udgående afgift på 69.557 kr. minus den manglende indgående afgift på 2.254 kr.

1. januar 2016 – 31. december 2016:

Der for perioden 1. januar 2016 – 31. december 2016 indsendt fakturaer, som viser en omsætning på 329.829 kr., hvilket også fremgår af det indsendte regnskab. Du har tidligere fået fastsat din moms efter et skøn til 0 kr. for 1. og 2. halvår 2016.

Vi har herefter opgjort følgende:

Periode

Udgående afgift fastsat ud fra et skøn

Opgjort udgående afgift i henhold til regnskab

Manglende udgående afgift

1. halvår 2016

0 kr.

32.977 kr.

32.977 kr.

2. halvår 2016

0 kr.

32.977 kr.

32.977 kr.

I alt

0 kr.

65.954 kr.

65.954 kr.

Den beregnede manglende udgående afgift er beregnet til 20 % af 329.829 kr., svarende til 65.954 kr.

Der er i det indsendte regnskab ikke anført momsbelagte udgifter, hvorfor der ikke er beregnet nogen indgående afgift.

Periode

Manglende udgående afgift

Manglende indgående afgift

Manglende momstilsvar

1. halvår 2016

32.977 kr.

-

32.977 kr.

2. halvår 2016

32.977 kr.

-

32.977 kr.

I alt

65.954 kr.

-

65.954 kr.

Af ovenstående opgørelse fremgår det, at vi har beregnet et manglende momstilsvar på 65.954 kr.

1. januar 2017 – 31. december 2017:

Der for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2017 indsendt fakturaer, som viser en omsætning på 276.132 kr., hvilket også fremgår af det indsendte regnskab. Du har tidligere fået fastsat din moms efter et skøn til 0 kr. for 1. halvår 2017, og for 2. halvår 2017 er der indsendt 0-angivelse.

Vi har herefter opgjort følgende:

Periode

Angivet udgående afgift

Udgående afgift fastsat ud fra et skøn

Opgjort udgående afgift i henhold til regnskab

Manglende udgående afgift

1. halvår 2017

-

0 kr.

27.613 kr.

27.613 kr.

2. halvår 2017

0 kr.

27.613 kr.

27.613 kr.

I alt

0 kr.

0 kr.

55.226 kr.

55.226 kr.

Den beregnede manglende udgående afgift er beregnet til 20 % af 276.132 kr., svarende til 55.226 kr.

Der er i det indsendte regnskab ikke anført momsbelagte udgifter, hvorfor der ikke er beregnet nogen indgående afgift.

Periode

Manglende udgående afgift

Manglende indgående afgift

Manglende momstilsvar

1. halvår 2017

27.613 kr.

-

27.613 kr.

2. halvår 2017

27.613 kr.

-

27.613 kr.

I alt

55.226 kr.

-

55.226 kr.

Af ovenstående opgørelse fremgår det, at vi har beregnet et manglende momstilsvar på 55.226 kr.

1. januar 2018 – 30. juni 2018:

Der er for perioden 1. januar 2018 – 30. juni 2018 indsendt fakturaer, som viser en omsætning på 138.066 kr. Du har tidligere fået fastsat din moms efter et skøn til 0 kr. for 1. halvår 2018.

Periode

Udgående afgift fastsat ud fra et skøn

Opgjort udgående afgift i henhold til regnskab

Manglende udgående afgift

1. halvår 2018

0 kr.

27.613 kr.

27.613 kr.

I alt

0 kr.

27.613 kr.

27.613 kr.

Den beregnede manglende undgående afgift er beregnet til 20 % af 138.066 kr., svarende til 27.613 kr.

Der er i det indsendte regnskab ikke anført momsbelagte udgifter, hvorfor der ikke er beregnet nogen indgående afgift.

Periode

Manglende udgående afgift

Manglende indgående afgift

Manglende momstilsvar

1. halvår 2018

27.613 kr.

-

27.613 kr.

I alt

27.613 kr.

-

27.613 kr.

Af ovenstående opgørelse fremgår det, at vi har beregnet et manglende momstilsvar på 27.613 kr.

2.5. Skattestyrelsens endelige afgørelse

Det er vores opfattelse, at dine ydelser for foreningen [forening1], ikke automatisk er omfattet af momsfritagelsen i Momslovens § 13, stk. 1, nr. 2, selvom foreningen er momsfritaget af ydelserne, idet dine ydelser til foreningen ikke påvirkes af foreningen [forening1]s momsretlige status.

Det er ligeledes vores opfattelse, at dine ydelser heller ikke er omfattet af momsfritagelserne for undervisning i momslovens § 13, stk. 1, nr. 3, idet der ikke er tale om skoleundervisning, undervisning på videregående uddannelsesinstitutioner eller faglig uddannelse.

Det er således vores opfattelse, at der skal beregnes moms, af de modtagne beløb, hvorfor vi fastholder vores tidligere forslag til afgørelse.

...”.

Virksomhedens opfattelse

Virksomheden har nedlagt påstand om, at den af Skattestyrelsen foretagne forhøjelse af virksomhedens afgiftstilsvar for perioden fra den 1. januar 2014 til den 30. juni 2018 nedsættes med 152.187 kr.

Til støtte herfor har virksomheden blandt andet anført (uddrag):

”...

Der har været fuldstændig overensstemmelse mellem mit arbejde og den almennyttige forening [forening1]s - jeg VAR foreningen, kan man sige. Mine opgaver var ikke at sørge for, at andre kunne udføre foreningens formål, men direkte at udføre det - både i forhold til de mennesker vi arbejdede med og i forhold til selve foreningens eksistens og opretholdelse af opgaver, politisk lobbyarbejde m.v. Derfor har det hele tiden været indlysende og selvfølgeligt for mig, og for foreningen, at når foreningens arbejde var momsfritaget, så var mit det også - vi skænkede ikke en tanke, at det kunne være anderledes.

Jeg forstår, at der i paragraffen skelnes mellem beskæftigelses- og socialt arbejde. Det er klart, at når man propper både arbejdsparate og aktivitetsparate ledige ned i jobkassen hos jobcentre, så har man organisatorisk og sprogligt rubriceret disse mennesker indenfor kategorien "beskæftigelse" selvom særligt arbejdet med de aktivitetsparate vi har arbejdet med i foreningen hører til i en "liv"-kasse, ikke en beskæftigelseskasse. Vi var netop specialister indenfor denne gruppe; dem der skulle have gang i livet og som enten aldrig eller kun med meget lange udsigter kunne få berøring med nogen form for beskæftigelse. Det man kalder sociale tilfælde, altså socialt arbejde. Det handler i mine øjne mere om kommunale pengekasser og politisk retorik end det handler om naturen af det faktiske arbejde med disse mennesker.

Der er mange steder i dokumentet af 13. februar 2019 hvor teksten er uklar, f.eks. "Der er for indkomstårene 2014 fratrukket...", på en måde, så jeg usikker på den egentlige betydning.

...

For god ordens skyld skal jeg nævne, at jeg efterfølgende er flyttet fra adressen, hvor jeg havde kontor, og at den almennyttige forening [forening1] er ophørt, vist nok pr. 31/12/2018. I dag gør jeg mit bedste for at holde ved et studie i anvendt filosofi på [by1] universitet. Min indtægt er SU. Jeg lider af stress og andre overbelastningssymptomer og psykisk sårbarhed. Jeg sender klagen selvom jeg føler mig modløs og afmægtig i forhold til spørgsmålet om momsfritagelse, og jeg vil vedvarende opponere mod, at der skulle være fortaget noget kriminelt!

...”.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med samlet 152.187 kr. for perioden fra den 1. januar 2014 til den 30. juni 2018.

Der skal således tages stilling til, om de af virksomheden foretagne leveringer bestående af undervisning, rådgivning og vejledning til Foreningen [forening1] kan anses som leveret i nær tilknytning til social forsorg og bistand eller undervisning og dermed for omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 2, eller momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 3.

Af momslovens § 3, stk. 1, følger:

”Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed”.

Af momslovens § 4, stk. 1, følger:

”Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.”

Momslovens § 13, stk. 1, nr. 2 og nr. 3, fritager følgende varer og ydelser for afgift:

”2) Social forsorg og bistand, herunder sådan, som præsteres af børne- og ungdomsinstitutioner og institutioner inden for ældreområdet, samt levering af varer og ydelser med nær tilknytning hertil.

3) Skoleundervisning og undervisning på videregående uddannelsesinstitutioner, faglig uddannelse, herunder omskoling, og anden undervisning, der har karakter af skolemæssig eller faglig undervisning, samt levering af varer og ydelser med nær tilknytning hertil. Fritagelsen omfatter dog ikke kursusvirksomhed, der drives med gevinst for øje, og som primært retter sig mod virksomheder og institutioner m.v.”

Momslovens § 13, stk. 1, nr. 2 og nr. 3, implementerer artikel 132, stk. 1, litra g), h), i) og j) i momssystemdirektivet:

”Stk. 1. Medlemsstaterne fritager følgende transaktioner:

...

g) levering af ydelser og varer med nær tilknytning til social bistand og social sikring, herunder sådanne, som præsteres af alderdomshjem, af offentligretlige organer eller af andre organer, der er anerkendt af den pågældende medlemsstat som foretagender af almennyttig karakter

h) levering af ydelser og varer med nær tilknytning til beskyttelse af børn og unge, som præsteres af offentligretlige organer eller andre organer, der er anerkendt af den pågældende medlemsstat som foretagender af almennyttig karakter

i) uddannelse af børn og unge, skole- og universitetsundervisning, faglig uddannelse eller omskoling samt levering af ydelser og varer med nær tilknytning hertil, som præsteres af offentligretlige organer med disse formål eller af andre organer, der er anerkendt af den pågældende medlemsstat som havende tilsvarende formål

j) privattimer givet af undervisere på skole- eller universitetsniveau”.

Følgende fremgår af momssystemdirektivets artikel 134:

”Levering af varer og ydelser omfattes ikke af de i artikel 132, stk. 1, litra b), g), h), i), l), m) og n), fastsatte fritagelser i følgende tilfælde:

a) såfremt transaktionerne ikke er uomgængelig nødvendige for udførelsen af de transaktioner, der er fritaget for afgift

b) såfremt transaktionerne hovedsageligt tager sigte på at give organet yderligere indtægter ved udførelse af transaktioner i direkte konkurrence med momspligtige erhvervsvirksomheder”.

I sagen er der fremlagt fakturaer for perioden fra den 1. januar 2015 til den 30. august 2018. Af fakturaerne fremgår det, at der er ydet rådgivning, vejledning og undervisning. Fakturaerne er udstedt til Foreningen [forening1]. Der er ikke anført moms på fakturaerne.

Indehaveren har oplyst, at Foreningen [forening1] er momsfritaget, og at indehaveren var af den opfattelse, at hendes ydelser til foreningen ligeledes var momsfrie, da ydelserne leveret til foreningen var relateret til udførelsen af foreningens momsfrie ydelser. Landsskatteretten bemærker i overensstemmelse med Skattestyrelsen, at virksomhedens ydelser ikke automatisk omfattes af en eventuel fritagelse, som Foreningen [forening1] måtte have haft.

Indehaveren har over for Skattestyrelsen oplyst, at hun til Foreningen [forening1] løbende har ydet rådgivning, vejledning og undervisning til personer, der havde svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet. Om undervisningen har indehaveren over for Skattestyrelsen oplyst, at hun har undervist i, hvordan det moderne arbejdsmarked fungerer, herunder hvilke uformelle krav der er, og hvordan man skal agere for at få tilbudt et fast arbejde. Der er tale om individuel undervisning, rådgivning og vejledning, der planlægges og udføres af indehaveren.

Landsskatteretten finder i overensstemmelse med Skattestyrelsen, at de leverede ydelser ikke har karakter af social forsorg eller bistand eller i nær tilknytning hertil, idet det er oplyst, at virksomheden yder rådgivning og vejledning om sociale forhold, og disse ydelser er ikke omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 2.

Landsskatteretten finder det videre ikke godtgjort, at de leverede ydelser til Foreningen [forening1] kan kvalificeres som undervisning, anden skolemæssig eller faglig undervisning eller ydelser i nær tilknytning hertil, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten har herved henset til, at det ikke er godtgjort, at undervisningen har til formål at bibringe eller vedligeholde kundskaber alene med erhvervsmæssigt sigte, jf. SKM2008.313.BR.

På det foreliggende grundlag finder Landsskatteretten, at det således ikke er godtgjort, at de af virksomheden leverede ydelser bestående af undervisning, rådgivning og vejledning til Foreningen [forening1] er omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 2 eller nr. 3, hverken i sig selv eller i nær tilknytning til social forsorg og bistand, eller undervisning.

Idet de af virksomheden leverede ydelser i form af undervisning, rådgivning og vejledning anses for momspligtige, jf. momslovens § 4, er virksomheden berettiget til fradrag for den indgående afgift, jf. momslovens § 37 og 38.

Den beløbsmæssige opgørelse af virksomhedens momstilsvar er ikke påklaget til Landsskatteretten, og Landsskatteretten lægger derfor opgørelsen til grund for ændringen af virksomhedens momstilsvar.

Genoptagelse af perioden fra den 1. januar 2014 til den 30. juni 2015

Landsskatteretten bemærker, at Skattestyrelsens ændringer af virksomhedens afgiftstilsvar for perioderne fra den 1. juli 2015 til den 30. juni 2018 er inden for fristen for ordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 31.

Der skal derfor alene tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen ved afgørelse af den 13. februar 2019 har forhøjet virksomhedens afgiftstilsvar for perioden fra den 1. januar 2014 til den 30. juni 2015, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Følgende fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1 (uddrag):

”Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. ...”.

Følgende fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 og stk. 2 (uddrag):

”Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

...

3) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

...

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt ...”.

Som udgangspunkt kan afgiftstilsvaret kun genoptages inden for 3 år efter angivelsesfristens udløb, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1. Skattestyrelsen kan dog foretage en ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, i tilfælde, hvor den afgiftspligtige forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Skattestyrelsen skal senest 6 måneder efter at være kommet til kundskab om det forhold, der begrunder genoptagelsen, sende et varsel til den afgiftspligtige.

Der skal indledningsvist tages stilling til, hvorvidt virksomheden groft uagtsomt eller forsætligt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Det fremgår af de fremlagte fakturaer, at virksomheden ikke har angivet og opkrævet moms af de foretagne leveringer bestående af undervisning, rådgivning og vejledning til Foreningen [forening1] i perioden fra den 1. januar 2014 til den 30. juni 2015. Landsskatteretten bemærker, at etablering af en momspligtig virksomhed indebærer pligter og ansvar i henhold til gældende lov. Da virksomheden ikke har godtgjort, at virksomheden har leveret momsfritagne ydelser til Foreningen [forening1], finder Landsskatteretten, at virksomheden har tilsidesat sine pligter, idet virksomheden burde have angivet og opkrævet moms af de leverede ydelser.

På den baggrund vurderer Landsskatteretten, at det er med rette, at Skattestyrelsen har fraveget fristerne for ændring af afgiftstilsvaret i skatteforvaltningslovens § 31 for perioden fra den 1. januar 2014 til den 30. juni 2015, idet virksomheden mindst groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Dernæst skal der tages stilling til, om 6-måneders fristen i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er overholdt.

Landsskatteretten finder, at kundskabstidspunktet, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., tidligst kan regnes fra det tidspunkt, hvor sagen er tilstrækkelig oplyst til, at der foreligger et grundlag for ekstraordinær ansættelse af afgiftstilsvaret. Der kan herved henvises til f.eks. SKM2018.481.HR.

I en mail til Skattestyrelsen af den 1. november 2018 sendte indehaveren regnskabsoplysningerne, som Skattestyrelsen har lagt til grund for ændringen af virksomhedens afgiftstilsvar. På den baggrund finder Landsskatteretten, at kundskabstidspunktet tidligst løber fra den 1. november 2018.

Eftersom Skattestyrelsen sendte virksomheden et forslag til afgørelse den 13. november 2018, finder Landsskatteretten, at fristen på 6 måneder i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., er overholdt.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., at ændringen af afgiftstilsvaret skal ske senest 3 måneder fra varslingen er afsendt. Skattestyrelsen traf afgørelse den 13. februar 2019. Fristen på 3 måneder findes derfor ligeledes at være overholdt.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret for perioden fra den 1. januar 2014 til den 30. juni 2015 er opfyldt.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.