Kendelse af 13-09-2022 - indlagt i TaxCons database den 08-10-2022

Journalnr. 19-0044171

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

3. kvartal 2015

Yderligere salgsmoms

12.154 kr.

0 kr.

Ugyldig

4. kvartal 2015

Samlet ændring af momstilsvar

34.100 kr.

0 kr.

34.100 kr.

Afgiftsperioderne for indkomståret 2016

Samlet ændring af momstilsvar

195.070 kr.

0 kr.

195.070 kr.

Afgiftsperioderne for indkomståret 2017

Samlet ændring af momstilsvar

395.333 kr.

0 kr.

395.333 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, at virksomhedsindehaveren i indkomstårene 2015, 2016 og 2017 var registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], cvr-nr. [...1], som havde startdato den 1. august 2015. Virksomheden har branchekoden ”014300 Avl af heste og dyr af hestefamilien”.

Indehaveren har for indkomstårene 2015, 2016 og 2017 selvangivet henholdsvis -98.336 kr., -400.185 kr. og -809.878 kr. som resultat af virksomhed.

Indehaveren har for indkomstårene 2015-2017 indberettet følgende i moms:

1 kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Total

2015

Købsmoms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

21.946 kr.

21.946 kr.

2016

Salgsmoms

1.968 kr.

3.000 kr.

2.720 kr.

4.360 kr.

12.048 kr.

Moms af EU-køb

0 kr.

1.167 kr.

0 kr.

0 kr.

1.167 kr.

Købsmoms

14.215 kr.

25.352 kr.

19.657 kr.

20.885 kr.

80.109 kr.

2017

Salgsmoms

3.424 kr.

5.650 kr.

5.056 kr.

29.305 kr.

43.435 kr.

Købsmoms

40.745 kr.

40.882 kr.

42.335 kr.

65.545 kr.

189.507 kr.

Skattestyrelsen har beregnet indehaverens privatforbrug til følgende:

2015

2016

2017

Betalte skatter

2.617,00 kr.

14.167,00 kr.

1.230,00 kr.

Indeholdt A-skat

-12.868,00 kr.

Kr.
Kr.

Skattepligtig indkomst

-35.836,00 kr.

-400.411,00 kr.

-793.087,00 kr.

Beskæftigelsesfradrag

Kr.
Kr.
Kr.

Indestående primo

481,00 kr.

83,00 kr.

231,00 kr.

Indestående ultimo

-83,00 Kr.

-231,00 kr.

-3.546,00 kr.

Gæld primo

Kr.

-8.467,00 kr.

-669,00 kr.

Gæld ultimo

8.467,00 kr.

669,00 kr.

59.780,00 kr.

Beregnet privatforbrug

-37.232,00 kr.

-394.190,00 kr.

-736.061,00 kr.

Skattestyrelsen har vurderet at et passende privatforbrug i indkomståret 2015 var 60.000 kr. I indkomståret 2016 vurderes privatforbruget at være 55.000 kr. og i indkomståret 2017 var 87.246 kr. på baggrund af indehaverens personlige forhold, som blandt andet hjemmeboende og i indkomståret 2017 med baggrund i udflytning den 9. september 2017.

Skattestyrelsen har fremsendt forslag til afgørelse den 16. januar 2019.

Skattestyrelsen har truffet afgørelse i overensstemmelse med forslag til afgørelse den 18. februar 2019.

Indehaverens repræsentant har den 16. maj 2019 fremsendt klagen til Skatteankestyrelsen, med tilhørende bilag.

Indehaverens repræsentant har blandt andet fremlagt en forretningsplan for [virksomhed1], balancen for regnskabsårene 2015-2017, specifikationer for regnskabsårene 2015-2017, opgørelse af lån fra [LHK] og [WK], låneaftalen fra [LHK] og [WK] til indehaveren samt fakturaer fra [virksomhed2].

Det fremgår af de fremlagte balancer at virksomheden i indkomståret 2015 havde et underskud på 98.336,37 kr., i indkomståret 2016 et underskud på 400.185,26 kr. og i indkomståret 2017 et underskud på 809.878,41 kr.

Af den fremlagte låneaftale fremgår det, at det lånte beløb udgør 1.535.426 kr. pr. 31. december 2017, som er udlånt med 32.507 kr. i 2015, 662.968 kr. i 2016 og 839.951 kr. i 2017. Låneaftalen er udfærdiget og underskrevet af parterne den 7. marts 2019. Der fremgår af låneaftalen, at gælden er rente- og afdragsfri.

Der er fremlagt følgende fire fakturaer fra [virksomhed2] udstedt til virksomheden:

Faktura nummer:

Dato:

Beløb:

Fakturanr. 3228

30. september 2015

28.599,06 kr.

Fakturanr. 3272

30. september 2015

20.851,25 kr.

Fakturanr. 3310

30. november 2015

19.147,38 kr.

Fakturanr. 3345

31. december 2015

15.762,19 kr.

I alt

84.360 kr.

Fakturaerne vedrører blandt andet leje af bokse, foder, undervisning og stævnehjælp.

Indehaverens repræsentant har den 9. juli 2022 fremlagt materiale vedrørende opgørelse af lån og tilhørende bankkontoudtog for indkomstårene 2016 og 2017, overførelse fra [WK] i Kina til indehaverens forældres fælles bankkonto for indkomstårene 2016, 2017 samt 2018 samt årsopgørelser for [WK] og [LHK] for indkomstårene 2015, 2016 samt 2017.

Af fremlagte opgørelse af lån med tilhørende bankkontoudtog for indkomståret 2016 fremgår det, at der er lånt 662.968 kr. (afrundet) hvoraf der på tilhørende bankkontoudtog fremgår én overførelse til klagerens virksomhed på 30.000 kr. samt én betaling til [virksomhed3] på 562,67 kr.

Af fremlagte opgørelse for indkomståret 2017 fremgår der ligeledes posteringer, som ikke fremgår af tilhørende bankkontoudtog.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med henholdsvis 12.154 kr., 34.100 kr., 195.070 kr. samt 395.333 kr. for 3. kvartal 2015, 4. kvartal 2015, afgiftsperioderne for 2016 samt afgiftsperioderne for 2017.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Skatteforvaltningsloven (LBKG 2018-05-31 m. 678 Skatteforvaltningsloven)

"§ 32, stk. 1 "Uanset fristerne i§ 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

... nr. 3) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag."

(...)

Den yderligere indkomst skønnes at komme fra udeholdt omsætning fra din virksomhed efter fradrag af omkostninger. Det er altså et yderligere resultat, som kan beregnes således:

2015

Ansat privatforbrug:

60.000 kr.

Beregnet privatforbrug:

-37.232 kr.

Yderligere omsætning nettoresultat:

97.232 kr.

Den yderligere omsætning fordeler sig således:

Yderligere nettoresultat ekskl. Moms:

72.924 kr.

Moms, 25 % af kr. 97.232:

24.308 kr.

I alt:

97.232 kr.

Momsen fordeler sig med kr. 12.154 i 3. kvartal og kr. 12.154 i 4. kvartal.

Vi har bedt dig indsende dokumentation og kontospecifikation for din købsmoms i 2015. Du har ikke indsendt dokumentation, og det er derfor ikke godtgjort, at der er tale om indkøb af varer og ydelser, der anvendes til brug for virksomhedens momspligtige leverancer, jf. Momslovens § 37, stk. 1. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for købsmoms på kr. 21.946 i fjerde kvartal i 2015.

Dit momstilsvar for 2015 forhøjes således med i alt kr. 46.254.

2016

Ansat privatforbrug:

55.000 kr.

Beregnet privatforbrug:

-400.185 kr.

Yderligere omsætning nettoresultat:

455.185 kr.

Den yderligere omsætning fordeler sig således:

Yderligere nettoresultat ekskl. Moms:

341.388 kr.

Moms, 25 % af kr. 455.185:

113.796 kr.

I alt:

455.185 kr.

Momsen fordeler sig med kr. 28.449 i første kvartal, kr. 28.449 i anden kvartal, kr. 28.449 i tredje kvartal og kr. 28.449 i fjerde kvartal.

Vi har bedt dig indsende dokumentation og kontospecifikation for din købsmoms i 2016. Du har ikke indsendt dokumentation, og det er derfor ikke godtgjort, at der er tale om indkøb af varer og ydelser, der anvendes til brug for virksomhedens momspligtige leverancer, jf. Momslovens § 37, stk. 1. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for købsmoms på i alt kr. 81.274 for 2016.

Dit momstilsvar for 2016 forhøjes således med i alt kr. 195.070.

2017

Ansat privatforbrug:

87.246 kr.

Beregnet privatforbrug:

-736.061 kr.

Yderligere omsætning nettoresultat:

823.307 kr.

Den yderligere omsætning fordeler sig således:

Yderligere nettoresultat ekskl. Moms:

617.480 kr.

Moms, 25 % af kr. 823.307:

205.826 kr.

I alt:

823.307 kr.

Momsen fordeler sig med kr. 51.456 i første kvartal, kr. 51.456 i andet kvartal, kr. 51.456 i tredje kvartal og kr. 51.456 i fjerde kvartal.

Vi har bedt dig indsende dokumentation og kontospecifikation for din købsmoms i 2017. Du har ikke indsendt dokumentation, og det er derfor ikke godtgjort, at der er tale om indkøb af varer og ydelser, der anvendes til brug for virksomhedens momspligtige leverancer, jf. Momslovens § 37, stk. 1. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for købsmoms på kr. 189.507 for 2017.

Dit momstilsvar for 2017 forhøjes således med i alt kr. 395.333.

Af Momslovens § 4, stk. 1, fremgår det, at der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Der skal derfor betales afgift/moms af omsætningen i din virksomhed. Der er fradrag for moms af udgifter, der er anvendt til levering af momspligtige varer/ydelser jf. Momslovens § 37.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Indehaverens repræsentant har nedlagt påstand om, at (indsæt klagerens påstande i rækkefølge, eks. ”klageren har principalt nedlagt påstand om at xxx, subsidiært om at xxx virksomhedens moms skal nedsættes til det indberettede for indkomstårene 2015, 2016 samt 2017. (indsæt klageren påstand/påstande i rækkefølge – eks. ”klageren har principalt nedlagt påstand om xxxx, subsidiært om at xxxx…)

Indehaverens repræsentant har anført følgende:

”(...)

Vi skal på vegne af [person1] påklage afgørelse fra Skattestyrelsen af 18. februar 2019. [person1] har fejlagtigt ikke foretaget besvarelse af Skattestyrelsens henvendelse og anmodning om fremsendelse af materialer til dokumentation af fradraget moms og resultat af virksomhed for indkomstårene 2015, 2016 og 2017. Afgørelse fra Skattestyrelsen er vedlagt som bilag 10.

Det er [person1] opfattelse, at resultat af selvstændig virksomhed skal medtages og beskattes i overensstemmelse med selvangivet for indkomstårene 2015, 2016 og 2017 samt moms skal medtages på baggrund af indberetning for de enkelte perioder.

Forretningsgrundlag

[person1] har i indkomståret 2015 opstartet stutteri med heste. Forretningsgrundlaget er, at avle heste og efterfølgende træne dem med henblik på efterfølgende salg med gevinst. Arbejdet med avle en salgsklar hest kan tage mellem 5 - 7 år.

Der er på nuværende tidspunkt 4 heste der er udbudt til salg for en samlet salgssum på over 1 mio. kr.

Opstarten af virksomheden og rentabiliteten har været mere vanskelig end forventet på tidspunktet for opstart, der kan henføres til syg hest, hvor der er foretaget omfattende operationer. Det forventes, at kunne drive virksomheden med overskud i kommende regnskabsår.

Der henviser i øvrigt til bilag 1 forretningsplan for [virksomhed1].

Regnskabsmaterialer

I forbindelse med Skattestyrelsens henvendelser er der blevet anmodet om indsendelse af skatte- og momsregnskaber for indkomståret 2015, 2016 og 2017.

Virksomhedens skatte- og momsopgørelse er udarbejdet på baggrund af bogføringsbalancer udarbejdet af virksomhedens eksterne bogholder.

Vi vedlægger bogføringsbalance for regnskabsåret 2015, 2016 og 2017, som bilag 2,3 og 4.

Vi vedlægger specifikationer til bogføringsbalance 2015, 2016 og 2017, som bilag 5,6 og 7.

Såfremt der er behov for yderligere regnskabsmaterialer fremsendes disse gerne efter anmodning fra Skatteankenævnet.

Finansiering af driften og underskud i opstartsperioden

Virksomhedens drift er finansieret ved lån fra [person1]s forældre [LHK] og [WK], der i regnskabsårene 2015, 2016 og 2017 har foretaget overførelse af lån til virksomhedens bankkonto og har betalt fakturaer på vegne af virksomheden.

I bilag 8 er foretaget opgørelse af det lånte beløb på baggrund af overførelse fra [LHK] og [WK] bankkonti.

Udlånet udgør følgende beløb:

Regnskabsår

Udlån

2015

Kr. 32.507

2016

Kr. 662.968

2017

Kr. 839.951

I alt

Kr. 1.535.426

Udlånet er foretaget til [person1] personligt, hvorfor dette ikke er medtaget i virksomhedens bogføring.

Udlånet er et anfordringstilgodehavende, og der er som følge heraf ikke foretaget forrentning.

Udlånet er af parterne bekræftet af parterne ved underskrivelse af gældsbrev vedlagt bilag 9

(...)

Opsummering

Vi skal på baggrund af de forelagte materialer anmode Skatteankestyrelsen om genoptagelse af afgørelsen fra Skattestyrelsen af 18. februar 2019, herunder:

Nedsættelse af beregnet omsætning til finansiering af driften og privatforbrug, herunder nedsættelse af salgsmoms og reduktion af den skattepligtige indkomst for indkomstårene 2015, 2016 og 2017
Fradrag for købsmoms af afholdt omkostninger i forbindelse med etablering og drift af virksomheden i indkomstårene 2015, 2016 og 2017.

(...)

Det er [person1] opfattelse, at moms skal medtages på baggrund af indberetninger for de enkelte perioder. Der er i forbindelse med dette brev blevet forelagt beregningsgrundlag og opgørelse af moms for de enkelte indkomstår 2015, 2016 og 2017.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt Skattestyrelsen med rette har forhøjet virksomhedens momstilsvar med henholdsvis 12.154 kr., 34.100 kr., 195.070 kr. samt 395.333 kr. for 3. kvartal 2015, 4. kvartal 2015, afgiftsperioderne for 2016 samt afgiftsperioderne for 2017.

Retsgrundlag

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af dagældende momsloven (Lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013) § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. dagældende momslovens § 4, stk. 1.

Ifølge dagældende momslovs § 46, stk. 1, 1. pkt. fremgår det, at betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.

Ifølge dagældende momslovs § 47, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af dagældende momslovs § 55.

Efter dagældende momslovs § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

I medfør af dagældende momslovs § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret få fuld fradragsret for købsmoms, i det omfang indkøbet relaterer sig til virksomhedens momsbelagte aktiviteter.

Af momsbekendtgørelsen, nr. 814 af 24. juni 2013, § 84 fremgår det, at registrerede virksomheder som dokumentation for købsmoms skal kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. dagældende opkrævningslovs (Lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016) § 5, stk. 2.

Ifølge Skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, skal Skattestyrelsen ikke senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb afsende varsel. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret skal herefter foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt., jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 3. pkt.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, kan Skattestyrelsen uanset fristerne i § 31 fastsætte eller ændre afgiftstilsvaret, såfremt den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, kan en ændring af afgiftstilsvaret kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, som begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.

Den konkrete sag – 4. kvartal 2015, 1.-4. kvartal 2016 og 1.-4. kvartal 2017

Landsskatteretten har ved afgørelse af dags dato (sagsnummer: [sag1]) vedrørende forhøjelse af resultat af virksomhed i indkomstårene 2015, 2016 og 2017 fundet, at SKAT har været berettiget til at forhøje virksomhedens omsætning med henholdsvis 97.232 kr., 455.185 kr. samt 823.307 kr., inkl. moms for indkomstårene 2015, 2016 samt 2017 på baggrund af lavt privatforbrug.

Da Landsskatteretten finder, at den ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, er det berettiget, at SKAT har anset indkomsten for at være momspligtig og har beregnet salgsmoms heraf.

Salgsmomsen af ovenstående yderligere omsætning udgør henholdsvis 12.154 kr., 113.796 kr. og 205.826 kr. for 4. kvartal 2015, 1.-4. kvartal 2016 og 1.-4. kvartal 2017. Salgsmomsen er blevet skønsmæssigt fordelt ligeligt på kvartalerne. Retten er enig i denne fordeling. Retten har lagt vægt på, at forhøjelsen er sket på baggrund af beregnet privatforbrug, hvorfor der ikke har været kendsgerninger, som kunne give et andet resultat.

Landsskatteretten finder endvidere, at virksomheden ikke er berettiget til fradrag for købsmoms på henholdsvis 21.946 kr., 80.109 kr. samt 189.507 kr. i afgiftsperioderne 2015, 2016 samt 2017, da der ikke er fremlagt dokumentation for faktisk afholdte udgifter i virksomheden.

Retten finder, at det af repræsentanten den 9. juli 2022 fremsendte materiale ikke kan føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse for 4. kvartal 2015, 1.-4. kvartal 2016 og 1.-4. kvartal 2017.

Formalitet vedrørende 3. kvartal 2015

Fristen for at afsende varsel om ændring af momstilsvaret for afgiftsperioden 3. kvartal 2015 udløb den 1. december 2018. Skattestyrelsen har for afgiftsperioden 3. kvartal 2015 udsendt forslag til afgørelse den 16. januar 2019.

Skattestyrelsens varsling om ændringer af momstilsvaret for afgiftsperioden 3. kvartal 2015 er dermed foretaget efter udløbet af de ordinære ansættelsesfrister.

Skattestyrelsen kan derfor kun genoptage momstilsvaret for 3. kvartal 2015, hvis betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4 er opfyldt.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter udløbet af de ordinære ansættelsesfrister, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Retten finder, at indehaveren ved undladelse af at selvangive det korrekte momstilsvar, har handlet mindst groft uagtsomt. Ved afgørelsen har retten lagt vægt på, at indehaveren ikke har selvangivet salgsmoms og at Skattestyrelsen har forhøjet salgsmomsen med 12.154 kr. for afgiftsperioden 3. kvartal 2015.

Grundlaget for ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3, er således til stede.

Det bemærkes, at fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., ikke er overholdt idet Skattestyrelen alene har forhøjet på baggrund af beregnet privatforbrug, hvorfor forhøjelsen er sket på baggrund af oplysninger som Skattestyrelsen har været i besiddelse af siden virksomhedens selvangivelse af underskud. Fristen på 6 måneder er dermed ikke overholdt, idet forslag til afgørelse blev udsendt 16. januar 2019 og selvangivelsesfristen for indberetning af virksomhedens resultat for indkomståret 2015 udløb i 2016.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioden 3. kvartal 2015 ikke er opfyldt.

Landsskatteretten ændrer derfor SKATs afgørelse og nedsætter klagerens salgsmoms for 3. kvartal 2015 med 12.154 kr.