Kendelse af 16-01-2020 - indlagt i TaxCons database den 03-04-2020

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 2016

Momsfradrag for udgifter til Andre direkte omkostninger

3.254 kr.

5.662 kr.

6.350 kr.

Momsfradrag for udgifter til Varekøb

3.180 kr.

5.344 kr.

4.667 kr.

Momsfradrag for udgifter til Diverse udgifter

1.056 kr.

2.368 kr.

1.766 kr.

Momsfradrag for udgifter til Konsulenter og freelance

3.381 kr.

3.681 kr.

3.381 kr.

Momsfradrag for udgifter til Lokaler og husleje

0 kr.

552 kr.

0 kr.

Momsfradrag for udgifter til Telefoni

750 kr.

1.369 kr.

750 kr.

Afgiftsperioden 2017

Momsfradrag for udgifter til Andre direkte omkostninger

624 kr.

6.370 kr.

4.984 kr.

Momsfradrag for udgifter til Varekøb

5.138 kr.

11.819 kr.

7.272 kr.

Momsfradrag for udgifter til Lokaler og husleje

0 kr.

970 kr.

0 kr.

Momsfradrag for udgifter til Telefoni

750 kr.

2.693 kr.

750 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden [virksomhed1] v/[person1] med cvr-nr. [...1] blev startet den 1. marts 2001 og beskæftiger sig med ydelser vedrørende ejendomsservice.

Virksomheden har hjemmesiden www.[virksomhed1].dk, hvor det er angivet nærmere, hvilke opgaver virksomheden udfører.

Virksomheden er registreret med branchekode 811000 Kombinerede serviceydelser. Som bibrancher er anført 952900 Reparation af andre varer til personligt brug og husholdning samt 432100 Elinstallation.

Virksomheden har adresse på [adresse1], [by1] Denne adresse er identisk med virksomhedsindehaverens forældres adresse.

Virksomheden har forklaret følgende vedrørende virksomheden:

"Aktiviteterne i [person1]s virksomhed består blandt andet af ydelser indenfor rengøring, VVS og blik, låse og montering, samt elarbejde. [person1] håndtere endvidere fast ejendomsservice for en række ejendomme. Servicen omfatter i den forbindelse daglige arbejdsopgaver, som f.eks. anlæg og vedligeholdelse af ejendommes gårdhaver, rensning af kloakker og udskiftning af kloakrør, vedligeholdelse af diverse el installationer, sneskovling, udskiftning af låse, rengøring og vedligeholdelse af fællesarealer heraf opgange og meget mere.

Størstedelen af virksomheden udføres i københavnsområdet, og [person1] har derfor af praktiske årsager lejet et virksomhedslokale i en lille kælder på [adresse2] på [by2]. Lokalet bruges blandt andet til opbevaring af værktøj, men de er ligeledes indrettet således, at [person1] kan opholde sig i lokalerne i tiden mellem arbejdsopgaver og vagtudkald. Tiden anvendes i den forbindelse til administration og pause. Vagtudkald sker i forbindelse med opkald fra mennesker, som eksempelvis har låst sig selv ude af deres hjem, fået pludselige vandskader eller problemer med deres el. Fælles for disse mennesker er, at deres opgaver oftest kræver, at de bliver løst med det samme. [person1] har oplyst, at han svarer og reagerer på vagtudkald i alle døgnets timer fra mandag til fredag - også om natten. Lokalerne er derfor blandt andet indrettet med en seng, som [person1] kan sove/hvile sig i, i mellem de vagtudkald, som han modtager om natten. Lokalet og dets faciliteter anvendes desuden af en medhjælper, som til tider udfører arbejde for [person1]."

Resultater

Det fremgår af virksomhedens regnskab for 2016, at der har været en omsætning på 444.343 kr. Virksomheden har opgjort salgsomkostninger til i alt 48.069 kr. Bruttoresultatet udgør derfor 396.274 kr.

Virksomheden har opgjort udgifter til i alt 350.429 kr. Virksomhedens nettoresultat udgør derfor 46.095 kr.

Da Skattestyrelsen ikke har kunne få regnskabet til at stemme med det selvangivne beløb, har Skattestyrelsen udarbejdet en resultatopgørelse.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens overskud i 2016 således:

Skat

Moms

Omsætning if. regnskab

444.343,00

111.086,00

Andre direkte omkostninger

-13.017,00

-3.254,00

Vareindkøb

-12.721,00

-3.180,00

418.605,00

Diverse udgifter

-4.223,00

-1.056,00

Konsulenter og freelancere

-13.524,00

-3.381,00

Kontorartikler

-1.188,00

-297,00

Lokaler og husleje

-5.040,00

0,00

Repræsentation

0,00

0,00

Skøn telefonudgifter

-3.000,00

-750,00

Værktøj

-3.244,00

-811,00

Lønudgift

-21.060,00

0,00

367.326,00

-12.729,00

Det fremgår af virksomhedens regnskab for 2017, at der har været en omsætning på 421.085 kr. Virksomheden har opgjort salgsomkostninger til i alt 78.183 kr. Bruttoresultatet udgør derfor 342.902 kr.

Virksomheden har opgjort udgifter til i alt 333.685 kr. Virksomhedens nettoresultat udgør derfor 11.467 kr.

Da Skattestyrelsen ikke har kunne få regnskabet til at stemme med det selvangivne beløb, har Skattestyrelsen udarbejdet en resultatopgørelse.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens overskud i 2017 således:

Skat

Moms

Omsætning if. regnskab

421.085,00

105.271,00

Andre direkte omkostninger pkt. 1

-2.494,00

-624,00

Vareindkøb pkt. 2

-20.552,00

-5.138,00

Andre indtægter

1.500,00

375,00

399.539,00

Rykkergebyrer

750,00

0,00

IT pkt. 3

-383,00

-96,00

Konsulenter og freelancere pkt. 4

-8.150,00

-2.038,00

Kontorartikler

-104,00

-26,00

Lokaler og husleje pkt. 5

-15.350,00

0,00

Repræsentation pkt. 6

0,00

0,00

Skøn telefonudgifter pkt. 7

-3.000,00

-750,00

Privat andel

Værktøj

-6.196,00

-1.549,00

Lønudgift pkt. 8

-24.300,00

0,00

342.806,00

-9.846,00

Udgifter til Andre direkte omkostninger

2016

Virksomheden har i regnskabet for indkomståret 2016 fratrukket udgifter til Andre direkte omkostninger på i alt 26.090 kr.

Skattestyrelsen har gennemgået alle bilag, der er bogført på konto Andre direkte omkostninger. Skattestyrelsen har konstateret, at følgende udgifter ikke er dokumenteret med bilag: 757, 733, 522, 542, 544, 580, 552, 548, 929, 574, 931, 526, 540, 538, 536, 534, 530 og 532.

Bilag nr. 755, 848, 852, 731, 749, 747, 745, 761 og 943 er fremlagt, men Skattestyrelsen har ikke anset udgifterne for at være medgået til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, men for en privat afholdt udgift uden fradrag.

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for Andre direkte omkostninger med 13.017 kr. ekskl. moms. Moms udgør 3.254 kr.

Virksomheden har i forbindelse med klagebehandlingen fremlagt følgende bilag som dokumentation for de fratrukne udgifter til Andre direkte omkostninger:

Dato

Bilags nr.

Beløb

Moms

Ekskl. moms

Specifikation jf. faktura

17-03-2016

745

474 kr.

94,80 kr.

379,20 kr.

[virksomhed2]: Fiberdug og regnvandskasette

06-05-2016

747

257,30 kr.

51,46 kr.

205,84 kr.

[virksomhed3]: Fuga ramme, underlag, automatsikring og stikkontakt

20-05-2016

749

317,85 kr.

63,57 kr.

254,28 kr.

[virksomhed3]: Gruppetavle, lappeskum, rosengødning og skobakke

25-02-2016

761

482,40 kr.

96,48 kr.

385,92 kr.

[virksomhed4]: Møbellås

12-02-2016

943

497 kr.

99,40 kr.

397,60 kr.

[virksomhed5]: Reperation

20-01-2016

548

506,25 kr.

101,25 kr.

405 kr.

[virksomhed6]: rep. Af rad. Vent.

20-01-2016

552

9.101,25 kr.

1.820,25 kr.

7.281 kr.

[virksomhed6]: Udskiftning af gl. højtskyld toilet til nyt lavskyl m.v.

13-01-2016

929

261,74 kr.

52,35 kr.

209,39 kr.

[virksomhed7]: Stolpebeton, isfjerner, murerværktøjssæt, 3x v sprinklervæske, vejsalt

05-01-2016

931

141,90 kr.

28,38 kr.

113,52 kr.

[virksomhed8]: Thebirkes, vejsalt, wienerbrød

Bilag 552/303 og 548/304 er nye oplysninger, som ikke har været fremlagt tidligere. Bilag 552 og 548 omtales af repræsentanten som henholdsvis bilag 303 og 304. Bilagene er fakturaer på 506,25 kr. og 9.101,25 kr. fra [virksomhed6], der er udstedt til henholdsvis [person2] og [person3]. De personer fakturaerne er udstedt til er ikke ansat i virksomheden.

Virksomheden har fremlagt udtalelse fra [person4]. Det fremgår af udtalelsen, som er skrevet i en fakturaskabelon, at de pågældende fakturaer vedrører arbejde i [adresse3], og at de rettelig skulle være udstedt til [virksomhed1] som viceværten og ikke til beboerne. Udtalelsen er udarbejdet af [person4].

Inklusive moms udgør beløbene henholdsvis 506,25 kr. og 9.101,25 kr. Beløbene udgør henholdsvis 405 kr. ekskl. moms og 7.281 kr. ekskl. moms (samlet 7.686 kr.).

Det fremgår af virksomhedens bakkontoudtog for 2016, at der er blevet betalt henholdsvis 506,25 kr. den 26. januar 2016 og 9.101,25 kr. den 3. februar 2016 med kontoteksten "[virksomhed6] 7311003".

Det fremgår af virksomhedens fakturaer for 2016, at faktura 2471 og 2472 vedrører viderefakturering af de ovennævnte ydelser. Fakturaerne udstedt af [virksomhed1] er anført med henholdsvis [person3] og [...].

I forbindelse med høringssvar til Skatteankestyrelsen har Skattestyrelsen oplyst, at de kan godkende yderligere fradrag for vejsalt for 119,90 kr. på bilag 931.

2017

Virksomheden har i regnskabet for indkomståret 2017 fratrukket udgifter til Andre direkte omkostninger på i alt 23.952 kr.

Skattestyrelsen har gennemgået alle bilag, der er bogført på konto Andre direkte omkostninger. Skattestyrelsen har konstateret, at følgende udgifter ikke er dokumenteret med bilag: 595, 600, 599, 594 og 597.

Bilag nr. 471, 453, 434, 452, 449, 445, 451, 448 og 359 er fremlagt, men Skattestyrelsen har ikke anset udgifterne for at være medgået til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, men for en privat afholdt udgift uden fradrag.

Bilag 434 er en kvittering på indkøb i [virksomhed9] den 6. juli 2017. Der er med kuglepen anført "til [by3], male hegn/skure".

Det fremgår af faktura nr. 2490, hvor faktureringsdato er 20. april 2016, at der er faktureret for "hegn if. tilbud inkl. lille låge bag skur".

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for Andre direkte omkostninger med 2.494 kr. ekskl. moms.

Virksomheden har oplyst, at bilag 448, 449 og 597 fra 2017 er private udgifter.

Bilag 594, 595, 599 og 600 er nye oplysninger, som ikke har været fremlagt tidligere.

I forbindelse med høringssvar til Skatteankestyrelsen har Skattestyrelsen oplyst, at de kan godkende yderligere fradrag for bilag 471, 594, 599 og 600.

Udgifter til Varekøb

2016

Virksomheden har i regnskabet for indkomståret 2016 fratrukket udgifter til Varekøb på i alt 21.979 kr.

Skattestyrelsen har gennemgået alle bilag, der er bogført på konto Varekøb. Skattestyrelsen har konstateret, at følgende udgifter ikke er dokumenteret med bilag: 211, 177 og 61.

Bilag nr. 201, 185, 184, 202, 199, 200, 189, 188, 163, 166, 198, 215, 216, 214, 174, 173, 75, 74, 84, 80, 79, 47, 46, 55, 50, 48, 57, 59 og 36 er fremlagt, men Skattestyrelsen har ikke anset udgifterne for at være medgået til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, men for en privat afholdt udgift uden fradrag.

Bilag 184 vedrører bl.a. forlængerkabel på i alt 24,64 kr. (inkl. moms 30,80 kr.), bilag 163 vedrører bl.a. rengøringsmiddel på i alt 31,92 kr. (inkl. moms 39,90 kr.), bilag 174 vedrører bl.a. fugtfjerner, stikkontakt, fuga ramme og fuga underlag på i alt 88,58 kr. (inkl. moms 110,72 kr.) og bilag 59 vedrører bl.a. fugtfjerner på i alt 25,57 kr. (inkl. moms 31,96 kr.) i 2016.

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for Varekøb med 12.721 kr. ekskl. moms. Moms udgør 3.180 kr.

Virksomheden har i forbindelse med klagebehandlingen fremlagt følgende bilag som dokumentation for de fratrukne udgifter til Varekøb:

Bilags nr.

Beløb

Moms

Ekskl. moms

Specifikation jf. faktura

46

114,45 kr.

22,89 kr.

91,56 kr.

[virksomhed10]: kloakrør, plænegræs

47

99,95 kr.

19,99 kr.

79,96 kr.

[virksomhed7]: Dræntilslutning

48

110,90 kr.

22,18 kr.

88,72 kr.

[virksomhed7]: skydemuffe, grenrør

50

101,85 kr.

20,37 kr.

81,48 kr.

[virksomhed10]: kloakrør m.v.

55

378,55 kr.

75,71 kr.

302,84 kr.

[virksomhed11]: Bøjn, kloakrør

57

249,85 kr.

49,97 kr.

199,88 kr.

[virksomhed11]: Grundamatur 2 stk. og kabelbakke

59

89,90 kr.

17,98 kr.

71,92 kr.

[virksomhed3]: Fugtfjerner, refill neutral 3 stk.

74

1.565,39 kr.

313,08 kr.

1.252,31 kr.

[virksomhed12]: Luminestra El, vinkelsliber, afbryder, LED m.v.

75

288,85 kr.

57,77 kr.

231,08 kr.

[virksomhed3]: Cykelstativ, lappeskum

79

134,57 kr.

26,91 kr.

107,66 kr.

[virksomhed7]: havefliser

80

502,80 kr.

100,56 kr.

402,24 kr.

[virksomhed10]: Rør, bøjning, tagdækkesæt

84

269,00 kr.

53,80 kr.

215,20 kr.

[virksomhed8]: Gas

166

2.302,90 kr.

460,58 kr.

1.842,32 kr.

[virksomhed12]: Underlag, ramme, clips, stik, blænddæsel, afbryder, panelunderlag m.v.

188

440,23 kr.

88,05 kr.

352,18 kr.

[virksomhed13]: Lås

189

340,65 kr.

68,13 kr.

272,52 kr.

[virksomhed13]: Lås

198

59,95 kr.

11,99 kr.

47,96 kr.

[virksomhed11]: Klæbefolie frost

199

682,57 kr.

136,51 kr.

546,06 kr.

[virksomhed11]: Fugekryds, saten hvid

200

149,85 kr.

29,97 kr.

119,88 kr.

[virksomhed7]: Plastrørbærer

201

146,45 kr.

29,29 kr.

117,16 kr.

[virksomhed7]: Wisa gulv,tag, m.v.

202

58,95 kr.

11,79 kr.

47,16 kr.

[virksomhed14]: Sneskovl

214

440,23 kr.

88,05 kr.

352,18 kr.

[virksomhed13]: Lås

215

245,03 kr.

49,01 kr.

196,02 kr.

[virksomhed2]: overgangsmuffe, kuglehane, pemrør

216

398,75 kr.

79,75 kr.

319,00 kr.

[virksomhed12]: lygte ledlenser

61

269 kr.

53,80 kr.

215,20 kr.

[virksomhed8]: Gas

177

300 kr.

60 kr.

240 kr.

[virksomhed15]

Bilag 61 og 177 er nye oplysninger, som ikke har været fremlagt tidligere. 2017

Virksomheden har i regnskabet for indkomståret 2017 fratrukket udgifter til Varekøb på i alt 54.231 kr.

Skattestyrelsen har gennemgået alle bilag, der er bogført på konto Varekøb. Skattestyrelsen har konstateret, at følgende udgifter ikke er dokumenteret med bilag: 598, 496, 495 og 473.

Bilag nr. 566, 561, 519, 507, 503, 537, 535, 512, 467, 481, 480, 427, 492, 426, 410, 421, 409, 407, 406, 420, 394, 391, 390, 366, 376, 370, 356, 381, 377, 380, 379, 362, 367, 364, 372, 344, 332, 304, 283, 290, 307 og 276 er fremlagt, men Skattestyrelsen har ikke anset udgifterne for at være medgået til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, men for en privat afholdt udgift uden fradrag.

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for Varekøb med 20.552 kr. ekskl. moms. Momsen udgør 5.138 kr.

Virksomheden har i forbindelse med klagebehandlingen fremlagt følgende bilag som dokumentation for de fratrukne udgifter til Varekøb: 276, 283, 290, 304, 307, 332, 344, 356,362, 364, 366, 367, 370, 372, 376, 377, 379, 380, 381, 390, 391, 394, 406, 407, 409, 410, 420, 421, 426, 427, 467, 480, 481, 492, 503, 507, 512, 519, 535, 537, 561, 566 og 598.

Bilag 598 er nye oplysninger, som ikke har været fremlagt tidligere.

Bilag 598 er en faktura fra [virksomhed12] for Cykellygtesæt, LED Lenser på 1.480,18 kr.

Udgifter til Diverse udgifter

Virksomheden har i regnskabet for indkomståret 2016 fratrukket udgifter til Diverse udgifter på i alt 14.708 kr.

Skattestyrelsen har gennemgået alle bilag, der er bogført på konto Diverse udgifter. Skattestyrelsen har konstateret, at følgende udgifter ikke er dokumenteret med bilag: 288, 205, 269, 268, 125, 267, 266, 92, 265, 126, 264, 263, 262, 261, 260, 259 og 258.

Bilag nr. 161, 108, 111, 105, 107, 102, 100, 99, 709, 707, 711, 141, 140, 145, 135 og 130 er fremlagt, men Skattestyrelsen har ikke anset udgifterne for at være medgået til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, men for en privat afholdt udgift uden fradrag.

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for Diverse udgifter med 4.223 kr. ekskl. moms. Momsen udgør 1.056 kr.

Virksomheden har i forbindelse med klagebehandlingen fremlagt følgende bilag som dokumentation for de fratrukne udgifter til Diverse udgifter: 92, 126, 99, 100, 107, 102, 105, 108, 111, 140, 141, 130, 161, 135, 258-269 og 288. Udgifterne vedrører damesko, indkøb i [virksomhed16], indkøb af parasol og solceller.

Bilag 92, 126, 258-269 og 288 er nye oplysninger, som ikke har været fremlagt tidligere.

Bilag 92 er en parkeringsbillet fra [virksomhed17] i [by4] på 40 kr.

Bilag 126 er en parkeringsbillet fra [virksomhed18] på 17 kr.

Bilag 258-269 og bilag 288 er lønadministration fra [virksomhed19]. Samlede udgifter til lønadministration udgør 2.443,75 kr. Beløb ekskl. moms udgør 1.955 kr. (moms udgør 488,75 kr.)

Virksomheden har oplyst, at hans samlever er ansat i virksomheden og har udført arbejde i mindre grad.

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse punkt 10, at der er indberettet 21.060 kr. i Skattestyrelsens systemer vedrørende udbetalt løn for året. Skattestyrelsen har godkendt fradrag for udgiften.

Skatteankestyrelsen har indhentet R75 og udskrift fra Skattestyrelsens systemer vedrørende virksomhedsindehaverens samlever. Det fremgår af det modtagne materiale, at virksomhedsindehaverens samlever har modtaget 21.060 kr. i løn fra [virksomhed1] v/ [person1] i 2016.

Udgifter til konsulenter og freelance

Virksomheden har i regnskabet for indkomståret 2016 fratrukket udgifter til Konsulenter og freelancere på i alt 14.724 kr.

Skattestyrelsen har gennemgået alle bilag, der er bogført på konto Freelancere og konsulenter. Skattestyrelsen har ikke anset bilag 117 som en udgift, der har medgået til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, men har anset det for en privat afholdt udgift.

Bilag 117 er en faktura fra [virksomhed20] for levering og montering af ny dørtelefon og trappeautomat. Det fremgår ikke af fakturaen, hvor monteringen er sket. Fakturaen er udstedt til virksomhedens c/o adresse, som også er virksomhedsindehaverens forældres adresse.

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for Konsulenter og freelancere med 13.524 kr. ekskl. moms. Momsen udgør 3.380 kr.

Udgifter til Lokaler og husleje

Virksomheden har fratrukket udgifter til Lokaler og husleje med i alt 36.653 kr. i regnskabet for indkomståret 2016 og med i alt 53.799 kr. i regnskabet for indkomståret 2017.

Udgifterne vedrører indretning, depositum og leje af lokaler på [adresse2], kælderen, [by2]. Lejemålet er 82 kvm og indrettet med værksted, toilet, køkken og soverum/kontor.

Virksomheden har på et møde med Skattestyrelsen forklaret, at lokalet bruges til opbevaring af værktøj.

Virksomheden har i forbindelse med klagesagens behandling oplyst, at en del af hans virksomhed består af vagtudkald, som udføres i alle døgnets timer, og at lokalet også bruges til dette.

Virksomheden har ligeledes oplyst, at virksomhedsindehaverens samlever er med virksomhedsindehaveren i [by1] for at vaske trapper i den første uge i hver måned og at virksomhedsindehaverens samlever er ansat i virksomheden som Flexjobber, og at det af denne grund er et krav, at virksomheden kan producere et sted, hvor hun kan ligge ned, hvis hun har behov for dette under arbejdstiden.

Som dokumentation har virksomheden fremlagt ansættelseskontrakt mellem [virksomhed1] og [person5]. Det fremgår af ansættelseskontrakten punkt 10 "Skånehensyn for flexjobbet", at der skal være "mulighed for hvile efter job".

Virksomheden har fremlagt et dokument adresseret til [virksomhed21] fra [by5]. Dokumentet er dateret 25. november 2013. Af dokumentet fremgår blandt andet "Snerydning efter behov - dog efter Kommunens forskrifter". Dokumentet er ikke underskrevet af [person1] eller [virksomhed21].

Virksomheden har fremlagt en ansættelseskontrakt mellem [virksomhed22] i [by3] og [person1]. Det fremgår af punkt. 4 "Tiltrædelsestidspunkt", at ansættelseskontrakten er udfærdiget den 12. maj 2019. Ansættelseskontrakten er underskrevet af [virksomhed22] og [virksomhed1] i [by3] den 12. maj 2019.

Virksomheden har fremlagt et screenshot, der viser retningslinjerne for snerydning i [by6] kommune.

Skattestyrelsen har opmålt den del der anvendes til opbevaring af værktøj til 25 kvm.

Skattestyrelsen har godkendt 30 % erhvervsmæssigt fradrag af den samlede husleje (25 kvm / 82 kvm * 100 = 30 %).

Virksomheden er enig i, at der ikke kan godkendes fradrag for depositum.

Udgifter til Telefoni

Virksomheden har i regnskabet for indkomståret 2016 fratrukket udgifter til Telefoni på i alt 17.144 kr. og med i alt 11.206 kr. i regnskabet for indkomståret 2017

Skattestyrelsen har gennemgået bilagene vedrørende telefon og internet. Skattestyrelsen finder ikke, at de indsendte bilag er tilstrækkeligt specificerede, hvorfor Skattestyrelsen har foretaget et skøn.

Skattestyrelsen har givet skønsmæssigt momsfradrag på 750 kr. både i 2016 og 2017.

Virksomheden har i forbindelse med klagebehandlingen fremlagt fakturaer fra [virksomhed23] vedrørende indkomståret 2016 for telefonnummer 23 72 49 80, 27 58 40 24 og 50 12 44 09.

Virksomheden har i forbindelse med klagebehandlingen fremlagt fakturaer fra [virksomhed23] vedrørende indkomståret 2017 for telefonnummer 23 72 49 80, 27 58 40 24, 50 12 44 09 og 21 24 05 99.

Telefonnummer 23 72 49 80 fremgår af virksomhedens hjemmeside www.[virksomhed1].dk og selskabsrapport fra Erhvervsstyrelsen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har nedsat virksomhedens købsmoms for afgiftsperioden 2016 vedrørende udgifter til Andre direkte omkostninger, Varekøb, Diverse udgifter, Konsulenter og freelance, Lokaler og husleje og telefoni.

Momstilsvaret for afgiftsperioden 2016 er således forhøjet med 92.106 kr.

Skattestyrelsen har nedsat virksomhedens købsmoms for afgiftsperioden 2017 vedrørende udgifter til Andre direkte omkostninger, Varekøb, Lokaler og husleje og telefoni.

Momstilsvaret for afgiftsperioden 2017 er således forhøjet med 87.425 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen vedrørende 2016 anført følgende:

"(...)

1. Andre direkte omkostninger

(...)

Moms

Ifølge Momslovens § 37 kan der godkendes fradrag for afgift der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer. Når der ikke er noget bilag er det ikke dokumenteret, at udgiften er anvendt til virksomhedens leverancer og dermed kan der ikke godkendes fradrag for afgiften.

Der kan godkendes fradrag for moms med 3.254 kr.

(...)

2. Varekøb

(...)

Moms

Ifølge Momslovens § 37 kan der godkendes fradrag for afgift der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer. Når der ikke er noget bilag er det ikke dokumenteret, at udgiften er anvendt til virksomhedens leverancer og dermed kan der ikke godkendes fradrag for afgiften.

Der kan godkendes fradrag for moms med 3.180 kr.

(...)

3. Diverse udgifter

(...)

Moms

Ifølge Momslovens § 37 kan der godkendes fradrag for afgift der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer. Når der ikke er noget bilag er det ikke dokumenteret, at udgiften er anvendt til virksomhedens leverancer og dermed kan der ikke godkendes fradrag for afgiften.

Der kan godkendes fradrag for moms med 1.056 kr.

(...)

4. Konsulenter og freelancere

(...)

Moms

Ifølge Momslovens § 37 kan der godkendes fradrag for afgift der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer. Udgift med bilagsnummer 117 anses ikke for at være anvendt til brug for virksomhedens leverancer og kan derfor ikke fratrækkes som købsmoms.

Der kan godkendes fradrag for moms med 3.381 kr.

(...)

6. Lokaler og husleje

(...)

Moms

Der kan ikke godkendes fradrag for moms vedrørende husleje idet der ikke er beregnet moms på fakturaen jf. Momslovens § 13, stk. 1, litra 8.

(...)

8. Telefon

(...)

Moms

Skattestyrelsen har ikke kunne opgøre momsbeløbet vedrørende telefonudgiften, på baggrund af de tilsendte fakturaer. Derfor har Skattestyrelsen opgjort beløbet efter et skøn jf. Momslovens § 38, stk. 2. Ved skønnet er det skattemæssige skøn lagt til grund. Der kan godkendes fradrag for købs-moms vedrørende telefonudgifter således: 3.000 kr. * 25 % = 750 kr.

(...)"

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen vedrørende 2017 anført følgende:

"(...)

1. Andre direkte omkostninger

(...)

Moms

Ifølge Momslovens § 37 kan der godkendes fradrag for afgift der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer. Når der ikke er noget bilag er det ikke dokumenteret, at udgiften er anvendt til virksomhedens leverancer og dermed kan der ikke godkendes fradrag for afgiften.

Der kan godkendes fradrag for moms med 624 kr.

2. Varekøb

(...)

Moms

Ifølge Momslovens § 37 kan der godkendes fradrag for afgift der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer. Når der ikke er noget bilag er det ikke dokumenteret, at udgiften er anvendt til virksomhedens leverancer og dermed kan der ikke godkendes fradrag for afgiften.

Der kan godkendes fradrag for moms med 5.138 kr.

(...)

5. Lokaler og husleje

(...)

Moms

Der kan ikke godkendes fradrag for moms vedrørende husleje idet der ikke er beregnet moms på fakturaen jf. Momslovens § 13, stk. 1, litra 8.

(...)

7. Telefon

(...)

Moms

Skattestyrelsen har ikke kunne opgøre momsbeløbet vedrørende telefonudgiften, på baggrund af de tilsendte fakturaer. Derfor har Skattestyrelsen opgjort beløbet efter et skøn jf. Momslovens § 38, stk. 2. Ved skønnet er det skattemæssige skøn lagt til grund. Der kan godkendes fradrag for købs-moms vedrørende telefonudgifter således: 3.000 kr. * 25 % = 750 kr.

(...)"

Klagerens opfattelse

Virksomheden har for afgiftsperioden 2016 fremsat påstand om, at der godkendes momsfradrag vedrørende Andre direkte omkostninger med yderligere 2.407 kr., Varekøb med yderligere 2.164 kr., Diverse udgifter med yderligere 1.311 kr., Konsulenter og freelance med yderligere 300 kr., Lokaler og husleje med yderligere 552 kr. Telefoni med yderligere 619 kr.

Det er således virksomhedens påstand, at momstilsvaret vedrørende afgiftsperioden 2016 skal sættes ned med i alt 7.355 kr.

Virksomheden har for afgiftsperioden 2017 fremsat påstand om, at der godkendes momsfradrag vedrørende Andre direkte omkostninger med yderligere 5.746 kr., Varekøb med yderligere 6.680 kr., Lokaler og husleje med yderligere 969 kr., Telefoni med yderligere 1.942 kr.

Det er således virksomhedens påstand, at momstilsvaret vedrørende afgiftsperioden 2017 skal sættes ned med i alt 15.339 kr.

Virksomheden har som begrundelse for påstanden vedrørende 2016 anført følgende:

"(...)

1. Andre direkte omkostninger

(...)

Det er således vores opfattelse, at der skal godkendes fradrag for udgifter for yderligere 9.631,75 kr., og at der skal godkendes fradrag for moms med yderligere 2.407,94 kr.

2. Varekøb

(...)

Det er således vores opfattelse, at der skal godkendes fradrag for udgifter for yderligere 8.656,13 kr., og at der skal godkendes fradrag for moms med yderligere 2.164 kr.

3. Diverse udgifter

(...)

Det er således vores opfattelse, at der skal godkendes fradrag for udgifter for yderligere 5.462,87 kr., og at der skal godkendes fradrag for moms med yderligere 1.311,52 kr.

4. Konsulenter og freelance

(...)

Det er således vores opfattelse, at der skal godkendes fradrag for udgifter for yderligere 1.200 kr., og at der skal godkendes fradrag for moms med yderligere 300 kr.

6. Lokaler og husleje

(...)

Det er således vores opfattelse, at der skal godkendes fradrag for udgifter for yderligere (21.684,38 - 5.040,00) 16.644,38 kr., og at der skal godkendes fradrag for moms med yderligere 552,29 kr.

8. Telefoni

(...)

Det er således vores opfattelse, at der skal godkendes fradrag for udgifter for yderligere (7.940.02 - 3.000,00) 4.940.02 kr., og at der skal godkendes fradrag for moms med yderligere (1.369,50 - 750,00) 619.5 kr.

(...)"

Virksomheden har som begrundelse for påstanden vedrørende 2017 anført følgende:

"(...)

1. Andre direkte omkostninger

(...)

Det er således vores opfattelse, at der skal godkendes fradrag for udgifter for yderligere 22.984,03 kr., og at der skal godkendes fradrag for moms med yderligere 5.746,01 kr.

2. Varekøb

(...)

Det er således vores opfattelse, at der skal godkendes fradrag for udgifter for yderligere 26.582,81 kr., og at der skal godkendes fradrag for moms med yderligere 6.680,93 kr.

3. Lokaler og husleje

(...)

Det er således vores opfattelse, at der skal godkendes fradrag for udgifter for yderligere (58.411,82 - 15.350) 43.061,82 kr., og at der skal godkendes fradrag for moms med yderligere 969,62 kr.

4. Telefoni

(...)

Det er herefter vores opfattelse, at der skal godkendes fradrag for udgifter for yderligere (16.457,77 - 3.000,00) 13.457,77 kr., og at der skal godkendes fradrag for moms med yderligere (2.692,72 - 750,00) 1.942,72 kr.

(...)"

Landsskatterettens afgørelse

Af momslovens § 4, stk. 1, fremgår følgende:

"Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. (...)"

Af momslovens § 37 fremgår følgende:

"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)".

Af § 82 i bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 om merværdiafgift fremgår følgende:

"Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra Skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer"

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Udgifter til Andre direkte omkostninger

Virksomheden har bogført moms vedrørende udgifter til Andre direkte omkostninger med 9.522 kr. i 2016 og 5.987 kr. i 2017.

Der er ikke fremlagt bilag for udgifter i 2016, der i bogføringsmaterialet er anført med bilagsnummer 757, 733, 522, 542, 544, 580, 574, 526, 540, 538, 536, 534, 530 og 532, hvorfor der ikke kan godkendes momsfradrag for disse.

Virksomheden har oplyst, at bilag 448, 449 og 597 fra 2017 er private udgifter. Der er derfor ikke momsfradrag for disse udgifter.

Spørgsmålet er således om bilag 749, 747, 745, 761, 929 og 931 i 2016 og bilag 595, 453, 434, 452, 445, 451 og 359 i 2017 kan anses for varer og ydelser, der er anvendt til brug for virksomhedens leverancer.

Landsskatteretten godkender fradrag for bilag 747 og 761 i 2016 og bilag 471, 594, 599, 600 og 453 i 2017. Det bemærkes, at bilag 595 i 2017 er godkendt som bilag 476 dato 10/7-17 under konsulenter og freelancere.

Bilag 548/303 og 552/304 fra 2016 fra [virksomhed6], hvor momsen udgør 101,25 kr. og 1.820,25 kr., vedrører henholdsvis reparation af radiatorventil og udskiftning af toilet m.v. Der er fremlagt udtalelse fra [person4], hvoraf det fremgår, at fakturaerne fejlagtigt er udstedt til beboerne og ikke [virksomhed1]. Denne oplysning er understøttet af objektive kendsgerninger, idet [virksomhed1] har betalt for de pågældende fakturaer og efterfølgende faktureret dem, hvorefter kunden har betalt for dem.

Landsskatteretten godkender derfor momsfradrag for bilag 548/303 og 552/304 som samlet udgør 1.921 kr.

På bilag 931 godkendes momsfradrag til vejsalt på i alt 23,98 kr., på bilag 929 godkendes momsfradrag til stolpebeton, isfjerner, murerværktøjssæt, vejsalt på i alt 48,36 kr. og på bilag 749 godkendes momsfradrag til gruppetavle på i alt 30,08 kr. i 2016.

Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at udgifterne kan afstemmes til en indtægt og til de opgaver, der er beskrevet på virksomhedens hjemmeside.

Det er ikke i tilstrækkelig grad dokumenteret, at bilag 755, 848, 749, 745, 22 kr. på bilag 931, 19,95 kr. på bilag 929 og 167,45 kr. på bilag 749 i 2016 og bilag 434, 452, 445, 451 og 359 i 2017 er varer og ydelser, der er anvendt til brug for virksomhedens leverancer, hvorfor der ikke er momsfradrag for udgifterne.

Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at det ikke har været muligt at finde en indtægt, der knytter sig til de pågældende udgifter, og at der ikke har været overensstemmelse mellem det virksomheden har oplyst og de objektive kendsgerninger, f.eks. at indkøb i [virksomhed9] den 6. juli 2017 på bilag 434 er brugt til at male hegn og skure i [by3], da det er konstateret, at faktura for det beskrevne arbejde er udført i 2016, hvilket fremgår af faktura nr. 2490, hvor faktureringsdato er 20. april 2016.

Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt ændres i 2016 fra 3.254 kr. til 6.350 kr. og i 2017 fra 624 kr. til 4.984 kr.

Udgifter til Varekøb

Virksomheden har bogført moms vedrørende udgifter til Varekøb på i alt 5.514 kr. i 2016 og i alt 9.159 kr. i 2017.

Der er ikke fremlagt bilag for udgifter i 2016, der i bogføringsmaterialet er anført med bilagsnummer 211, og i 2017 med 496, 495 og 473, hvorfor der ikke kan godkendes momsfradrag for disse.

Spørgsmålet er således om bilag 201, 185, 184, 202, 199, 200, 189, 188, 163, 166, 198, 215, 216, 214, 174, 173, 75, 74, 84, 80, 79, 47, 46, 55, 50, 48, 57, 59, 36, 61 og 177 i 2016 og bilag 566, 561, 519, 507, 503, 537, 535, 512, 467, 481, 480, 427, 492, 426, 410, 421, 409, 407, 406, 420, 394, 391, 390, 366, 376, 370, 356, 381, 377, 380, 379, 362, 367, 364, 372, 344, 332, 304, 283, 290, 307, 276 og 598 i 2017 kan anses for varer og ydelser, der er anvendt til brug for virksomhedens leverancer.

Landsskatteretten godkender momsfradrag for bilag 185, 202, 200, 189, 188, 166, 215, 216, 173, 74, 47, 46, 55, 50, 48, 57 og 36 i 2016, og bilag 566, 519, 507, 503, 537, 512, 467, 480, 427, 492, 426, 421, 407, 394, 390, 366, 381, 344 og 304 i 2017.

På bilag 184 godkendes momsfradrag til forlængerkabel på i alt 6,16 kr., på bilag 163 godkendes momsfradrag til rengøringsmiddel på i alt 7,98 kr., på bilag 174 godkendes momsfradrag til fugtfjerner, stikkontakt, fuga ramme og fuga underlag på i alt 22,14 kr. og på bilag 59 godkendes momsfradrag til fugtfjerner på i alt 6,39 kr. i 2016.

Det er ikke i tilstrækkelig grad dokumenteret, at bilag 201, 199, 198, 214, 75, 84, 80, 79, 61, 177, 124,55 kr. på bilag 184, 29,94 kr. på bilag 163, 39,96 kr. på bilag 174 og 39,96 kr. på bilag 59 i 2016, og bilag 561, 535, 481, 410, 409, 406, 420, 391, 376, 370, 356, 377, 380, 379, 362, 367, 364, 372, 332, 283, 307 og 598 i 2017 er udgifter til varer og ydelser, der er anvendt til brug for virksomhedens leverancer.

Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at det ikke har været muligt at finde en indtægt, der knytter sig til de pågældende udgifter.

Bilag 214 er identisk med bilag 188, som der allerede er godkendt fradrag for.

Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt ændres i 2016 fra 3.180 til 4.667 kr. og i 2017 fra 5.138 kr. til 7.272 kr.

Diverse udgifter

Virksomheden har bogført moms vedrørende udgifter til Diverse udgifter på i alt 7.353 kr. i 2016.

Der er ikke fremlagt bilag for udgifter i 2016, der i bogføringsmaterialet er anført med bilagsnummer 205. Virksomhedsindehaveren har oplyst, at bilag 125 er en privat udgift. Der kan derfor ikke godkendes momsfradrag for disse udgifter.

Spørgsmålet er således om bilag 288, 269, 268, 267, 266, 92, 265, 126, 264, 263, 262, 261, 260, 259, 258, 161, 108, 111, 105, 107, 102, 100, 99, 709, 707, 711, 141, 140, 145, 135 og 130 kan anses for udgifter til varer og ydelser, der er anvendt til brug for virksomhedens leverancer.

Landsskatteretten godkender momsfradrag for bilag 161, 105, 100, 99 i 2016.

Det er ikke i tilstrækkelig grad dokumenteret, at bilag 92, 126, 108, 111, 107, 102, 709, 707, 711, 141, 140, 145, 135 og 130 er udgifter til varer og ydelser, der er anvendt til brug for virksomhedens leverancer, hvorfor der ikke er momsfradrag for udgifterne.

Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at det ikke har været muligt at finde en indtægt, der knytter sig til de pågældende udgifter, samt at udgifterne bl.a. vedrører damesko, indkøb i [virksomhed16], indkøb af parasol og solceller.

Bilag 288 og 258-269 vedrører lønadministration fra [virksomhed19]. Virksomhedsindehaverens samlever har modtaget løn fra virksomheden i 2016 på i alt 21.060 kr. Den indeholdte A-skat og AM-bidrag på fakturaerne fra [virksomhed19] stemmer overens med det til SKAT indberettede. Landsskatteretten finder, at der er momsfradrag for udgifter til lønadministration fra [virksomhed19].

Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt ændres fra 1.056 kr. til 1.766 kr.

Udgifter Konsulenter og freelance

Virksomheden har bogført moms vedrørende udgifter til Konsulenter og freelancere på i alt 3.544 kr. i 2016.

Landsskatteretten kan ikke godkende momsfradrag for bilag 117, som er en faktura fra [virksomhed20] for levering og montering af ny dørtelefon og trappeautomat.

Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at det ikke har været muligt at finde en indtægt, der knytter sig til den pågældende udgift, samt at det ikke fremgår af fakturaen, hvor monteringen er sket. Fakturaen er udstedt til virksomhedens c/o adresse, som også er virksomhedsindehaverens forældres adresse. Det pålægger således virksomheden at bevise, at montering ikke er sket på den adresse, som fakturaen er udstedt til. Da virksomheden ikke har fremlagt yderligere dokumentation, finder Landsskatteretten, at virksomheden ikke har løftet bevisbyrden.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes på dette punkt.

Udgifter til Lokale og husleje

Virksomheden har bogført moms vedrørende udgifter til Lokaler og husleje på i alt 9.163 kr. i 2016 og 13.449 kr. i 2017. Skattestyrelsen har vedrørende 2016 og 2017 ikke godkendt momsfradrag for udgifter til Lokale og Husleje.

Udlejning af fast ejendom er som udgangspunkt fritaget for moms. Det fremgår af momslovens § 13, stk. 1, litra 8. Landsskatteretten finder, at der ikke kan godkendes fradrag for moms vedrørende husleje, idet der ikke er beregnet moms på fakturaen.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes på dette punkt.

Telefoni

Skattestyrelsen har vedrørende 2016 og 2017 for hvert år godkendt fradrag for udgifter Telefoni med 3.000 kr., hvoraf momsen udgør 750 kr.

Virksomheden har som dokumentation for de fratrukne udgifter fremsendt fakturaer fra [virksomhed23], hvoraf det fremgår, at der i 2016 opkræves abonnementsbetaling for 3 telefonnumre og for 4 telefonnumre i 2017. Der opkræves ligeledes betaling for tv m.v.

Landsskatteretten finder, at der kan godkendes momsfradrag for udgifter til telefoni vedrørende telefonnummer 23 72 49 80 i afgiftsperioden 2016 og 2017. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at telefonnummeret fremgår af virksomhedens hjemmeside og selskabsrapport fra Erhvervsstyrelsen. Henset til, at det kun er sandsynliggjort, at der er fradrag for udgifter til ét telefonnummer, finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsens skøn er rimeligt, idet der er taget udgangspunktet i satsen for værdi af fri telefon.

Landsskatteretten finder, at det ikke er dokumenteret eller sandsynliggjort i tilstrækkelig grad, at udgifter til de øvrige telefonnumre er afholdt i forbindelse med virksomhedens momspligtige aktiviteter.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes på dette punkt.