Kendelse af 23-11-2023 - indlagt i TaxCons database den 15-12-2023

Journalnr. 19-0042875

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om fradrag af købsmoms af udgifter til opførelse af et demohus og fradrag af købsmoms af udgifter til bygning af form til støbning af flydemodul af samlet 162.199 kr. for 1. halvår 2017 til 2. halvår 2018.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse delvist.

Faktiske oplysninger

[person1] (herefter indehaveren) drev fra den 24. februar 2012 til den 31. august 2020 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] (herefter virksomheden) med CVR-nr. [...1].

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at virksomheden var registreret under branchekoden 439990, der omfatter anden bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering, samt bibranchen 365000 omfattende fremstilling af legetøj og spil.

Ifølge det oplyste var virksomheden beskæftiget med udvikling af et flydende huskoncept, både som individuel helårsbolig og som mindre flydende boligkomplekser. Promoveringen af virksomhedens produkter skete igennem afholdelse af forskellige aktiviteter for blandt andet sejlforeninger og andre interessenter.

Om virksomhedens aktivitet er det blandt andet oplyst, at der i forbindelse med et projekt i [by1] blev produceret modelhuse og en model af et forslag til et flydende bymiljø. Virksomheden valgte efterfølgende at trække sig fra projektet, da den fik en mere landbaseret profil.

Efterfølgende blev der i virksomheden udviklet en løsning til vedligeholdelse af de bærende/flydende betonelementer, som blev anvendt i de flydende huskoncepter. Virksomheden indgik i efteråret 2018 et samarbejde med [virksomhed2], som rådede over havnefaciliteter både til bygning af elementerne og afskibning heraf.

Virksomheden besluttede i 2017 at opføre en fuldskalamodel/et demohus. Virksomheden købte den 15. juni 2017 en ubebygget grund beliggende [adresse1], [by2].

Det fremgår af virksomhedens ansøgning om byggetilladelse dateret den 17. april 2017, at virksomheden søgte om at opføre et mindre helårshus på 75,5 m2, et garageanlæg på 30 m2 samt et mindre lysthus på 15 m2. Huset skulle bestå af fire værelser og leveres som halvfabrikata. Ifølge virksomhedens oplysninger var der tale om et stort bjælkehus med hems og overdækket indgangsparti af mærket [...]. Grundarealet udgjorde 69 m2, mens udestuen var på 12 m2 og hemsen var på 19 m2. Ifølge ansøgningen skulle demohuset tilkobles offentlig kloak, el og vand. Opvarmningen skulle ske med træpiller.

Det fremgår af byggetilladelse udstedt af Nordfyns Kommune den 4. juli 2017, at virksomheden fik tilladelse til at opføre et enfamiliehus på 57 m2. Virksomheden har oplyst, at demohuset blev opført i perioden 1. august 2017 til 31. december 2017.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har indehaveren og dennes ægtefælle registreret bopæl på adressen [adresse1], [by2] den 1. januar 2018.

Virksomheden har oplyst, at demohuset blev taget i brug i december 2017. Der er i den forbindelse fremlagt en lejeaftale indgået mellem virksomheden og indehaveren samt dennes ægtefælle dateret den 31. november 2017. Det fremgår heraf blandt andet, at lejeforholdet begyndte den 1. december 2017, og at lejen udgør 3.200 kr. pr. måned. Af en håndskrevet tekst i lejekontrakten fremgår det, at huslejen tillægges 25 % i moms.

Om baggrunden for virksomhedens udlejning af demohuset har indehaveren oplyst, at det skete for at sikre virksomheden en indtægt for de udgifter, som virksomheden havde afholdt i forbindelse med opførelsen af demohuset. Huslejen blev fastsat ud fra de ulemper, der var forbundet med at skulle stille huset til rådighed for fremvisning for potentielle købere.

Indehaveren har oplyst, at der i 2018 gennemsnitligt var tre fremvisninger for potentielle købere pr. måned. Videre var demohuset i perioden 1. januar 2018 til 30. juni 2018 udlånt i kortere eller længere perioder til potentielle købere.

For 1. halvår 2017 til 2. halvår 2018 angav virksomheden følgende salgs- og købsmoms:

Salgsmoms

Købsmoms

1. halvår 2017

0 kr.

44.053 kr.

2. halvår 2017

0 kr.

41.221 kr.

1. halvår 2018

0 kr.

48.178 kr.

2. halvår 2018

0 kr.

16.851 kr.

Under sagens behandling i Skattestyrelsen oplyste virksomheden, at virksomhedens købsmoms for 2017 skulle forhøjes med 11.896 kr.

Virksomheden har i den forbindelse oplyst, at der ikke udelukkende har været aktivitet i virksomheden med opførelse af demohuset i 2017. Nogen af de afholdte udgifter vedrørte andre aktiviteter i virksomheden.

Som dokumentation for de afholdte udgifter har virksomheden fremlagt kvitteringer fra [virksomhed3], [virksomhed4] A/S, [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9], [virksomhed10], [virksomhed11], [virksomhed12], [virksomhed13] A/S, [virksomhed2] IVS, [virksomhed14] og [virksomhed15].

Videre har virksomheden fremlagt en liste, hvor de indsendte kvitteringer er bilageret og kategoriseret efter udgifter afholdt til henholdsvis opmagasinering og flytning (bilag 15, 17, 18 og 36-38), etablering af værkstedsbygning (bilag 3, 8, 9, 11, 13, 16, 19-20, 22, 23, 31, 34 og 48), værktøj (bilag 1, 14, 28, 44 og 47) samt bygning af form til støbning af flydemodel (bilag 4-7, 10, 12 og 35).

Virksomheden har, i henhold til udgiften til bygning af form til støbning af flydemodel, fremlagt kvitteringer fra [virksomhed3], [virksomhed4] A/S og [virksomhed14]. Det fremgår heraf, at virksomheden blandt andet har købt fuldmålslægter, mursnor, terrasseskrue, møtrikker, afløbsrør, beton og cement for sammenlagt 13.038 kr. ekskl. moms. Virksomheden har derudover betalt 546 kr. for vand til [virksomhed14].

Landsskatteretten har den 15. januar 2020 truffet afgørelse i skattesagen, jf. sagsnr. [sag1].

Landsskatteretten fandt, at der ikke kunne godkendes fradrag for byggeudgifterne til demohuset efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, da demohuset skulle anses som et anlægsaktiv, der skulle behandles efter reglerne i afskrivningsloven. Henset til, at demohuset ikke – ud fra det fremlagte – kunne anses for at være taget i brug i indkomståret 2017 kunne Landsskatteretten ikke godkende afskrivninger i indkomståret 2017, jf. afskrivningslovens § 16.

For så vidt angik de afholdte udgifter til opmagasinering, flytning, etablering af værkstedsbygning og værktøj fandt Landsskatteretten, at det ikke – ved det fremlagte – var godtgjort, at disse ikke var afholdt i forbindelse med opførelsen af demohuset. Der kunne derfor ikke godkendes fradrag herfor i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

For så vidt angik udgifterne afholdt til bygning af form til støbning af flydemodul, jf. de fremlagte kvitteringer fra [virksomhed3] og [virksomhed4] A/S, godkendte Landsskatteretten fradrag heraf, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. For så vidt angik udgiften til fakturaen fra [virksomhed14] fandt Landsskatteretten, at det ikke – ved det fremlagte – var godtgjort, at denne vedrørte bygningen af form til støbning af flydemodel, hvorfor Landsskatteretten ikke godkendte fradrag herfor.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har den 29. april 2019 truffet afgørelse om, at virksomhedens anmodning om fradrag af købsmoms for 1. halvår 2017 til 2. halvår 2018 med samlet 162.199 kr. ikke imødekommes.

Som begrundelse herfor har Skattestyrelsen blandt andet anført:

”...

Ifølge momslovens § 37 kan der refunderes købsmoms såfremt købet relaterer sig til en momspligtig omsætning.

...

Du har anmodet om at din købsmoms for 2017 forhøjes med kr. 11.896. Købsmomsen anses at fordele sig med kr. 5.948 for første halvår og kr. 5.948 for andet halvår 2017. Din købsmoms vil således blive forhøjet med kr. 5.948 for første halvår og kr. 5.948 for andet halvår 2017.

Du har angivet din købsmoms for 2017 således:

Første halvår Andet halvår

44.053 41.221

Ændring jf. ovenstående 5.9485.948

Købsmoms udgør efter ændring 50.001 47.169

Du har angivet din købsmoms for 2018 således:

Første halvår Andet halvår

48.178 16.851

Idet du oplyser, at købsmomsen i 2017 og 2018 er byggeudgifter på ejendommen [adresse1], kan der ikke godkendes fradrag for købsmomsen i 2017 og 2018 jf. momslovens § 37, idet udgiften ikke kan anses for at knytte sig til en momspligtig omsætning. Din købsmoms vil derfor blive ændret med kr. 50.001 i første halvår 2017 og kr. 47.169 i andet halvår 2017, samt kr. 48.178 i første halvår 2018 og kr. 16.851 i andet halvår 2018.

...”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens indehaver har nedlagt påstand om, at virksomheden er berettiget til fradrag af købsmoms for udgifter til opførelsen af demohuset.

Til støtte herfor har indehaveren blandt andet anført:

”...

Jeg tillader mig at klage over afgørelsen om at der ikke kan ske fradrag af udgifter til det opførte demohus, der primært er opført, med et formål at fremme salg af virksomhedens produkter. Jeg fastholder påstand om at udgifter til opførelsen af bygningen er anvendt til, at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i virksomheden og således er fradragsberettiget i henhold til skattelovens § 6, stk. 1. litra a.

Det opførte demohus er en erhvervsmæssig benyttet bygning, hele grundlaget for at kunne præsentret det færdige koncept for kundegruppen bygger på et hus i 1/1 skala, samt mulighed for dels prøvebeboelse og evaluering af funktionaliteten.
Faktuelt har målgruppen i perioden fra 1.1. 2018 til 30.6. 2018 afprøvet /prøvebeboet huset i kortere og længere perioder, – der var tale om par og mindre familier der gav deres vurdering af huset. Det ”set up” har været grundlaget for at kvalificerer kundegruppens beslutningsgrundlag og det er forsat en klar forudsætning for at sikre salgskontrakter.

Jeg forstår at medarbejder hos skat påstår, at huset er opført som bolig til privat brug og at han bygger det udsagn på at undertegnede efterfølgende har betalt husleje til virksomheden, til dette skal bemærkes at undertegnede betaler husleje til [...] af penge der én gang er betalt skat af og at indtægten i [...] da også indgår som en skattepligtig indkomst i firmaet, i min optik og faktuelt er der her ikke tale om nogen form for skatteunddragelse, da der faktisk betales skat af pengene 2 gange.

Huset anvendes forsat til demonstration til kundegruppen, hvilket bliver muligt fordi vi selv beboer ejendommen og fleksibelt stiller det til rådighed for virksomheden og dens kunder. Det ville ikke være muligt at opretholde den funktion ved udlejning til 3. mand, huset er derfor grundlaget for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i [...].

Jeg tillader mig at klage over at man medinddrager perioder og udgifter der ikke vedrører opførelsen af bygningen.

Opførelsen af demohuset skete i tidsrummet 1. august 2017 til 31.12. 2017, men i samme tidsrum blev der selvsagt foretaget andre aktiviteter i [...], ligesom udgifter udenfor byggeprocessen perioden vedrører andre aktiviteter end byggeriet og derfor betragtes som fradragsberettiget.

På den baggrund klages der over at man uden skelen til den faktiske periode - investeringer og udgifter i virksomheden både under byggeriet 1. august til 31.12. 17 og foråret 2017 samt 2018 laver en afgørelse om tilbagebetaling af skat – samt momsrefusion...”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om fradrag af købsmoms af udgifter til opførelse af et demohus og fradrag af købsmoms af udgifter til bygning af form til støbning af flydemodul af samlet 162.199 kr. for 1. halvår 2017 til 2. halvår 2018.

Af momslovens § 3, stk. 1, fremgår der:

”Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.”

Af momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., fremgår der:

”Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.”

I henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 1. pkt., er følgende fritaget for afgift:

”Udlejning og bortforpagtning af fast ejendom, herunder levering af gas, vand, elektricitet og varme som led i udlejningen eller bortforpagtningen.”

Af momslovens § 51, stk. 1, fremgår:

”Told- og skatteforvaltningen kan give tilladelse til frivillig registrering af erhvervsmæssig udlejning, herunder bortforpagtning, af fast ejendom eller dele heraf. Kun lokaler, der udlejes eller forsøges udlejet, omfattes af den frivillige registrering. Den frivillige registrering kan ikke omfatte udlejning til boligformål. (...).”

Af momslovens § 37, stk. 1, fremgår:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.”

Det er en betingelse for fradragsret efter momslovens § 37, stk. 1, at indkøbet af varer og ydelser er udelukkende anvendt til brug for virksomhedens momspligtige leverancer. Der er således ikke ret til fradrag for indkøb af varer og ydelser anvendt udelukkende til brug for leverancer fritaget efter momslovens § 13.

Ifølge det oplyste beskæftigede virksomheden sig med udvikling af et flydende huskoncept, både som individuel helårsbolig og som mindre flydende boligkomplekser. Virksomheden har ifølge det oplyste angivet 0 kr. i salgsmoms i perioden 2015 til 2018.

Som led i promoveringen af virksomheden blev der i perioden 1. august 2017 til 31. december 2017 opført et demohus til brug for fremvisning for potentielle købere. Virksomheden har løbende taget fradrag for købsmomsen af udgifterne afholdt hertil.

Virksomheden har oplyst, at demohuset blev taget i brug i december 2017. Der er fremlagt en lejeaftale indgået mellem virksomheden og indehaveren samt dennes ægtefælle dateret den 31. november 2017. Det fremgår heraf blandt andet, at lejeforholdet begyndte den 1. december 2017, og at lejen udgør 3.200 kr. pr. måned. Af en håndskrevet tekst i lejekontrakten fremgår det, at huslejen tillægges 25 % i moms.

Om baggrunden for virksomhedens udlejning af demohuset har indehaveren oplyst, at det skete for at sikre virksomheden en indtægt for de udgifter, som virksomheden havde afholdt i forbindelse med opførelsen af demohuset. Huslejen blev fastsat ud fra de ulemper, der var forbundet med at skulle stille demohuset til rådighed for fremvisning for potentielle købere. Indehaveren har oplyst, at der i 2018 gennemsnitligt var tre fremvisninger for potentielle købere pr. måned. Videre var demohuset i perioden 1. januar 2018 til 30. juni 2018 udlånt i kortere eller længere perioder til potentielle købere til prøvebeboelse.

Henset hertil finder Landsskatteretten i overensstemmelse med Skattestyrelsen, at virksomhedens anmodning om fradrag af købsmoms af udgifter til opførelse af demohuset ikke kan imødekommes, jf. momslovens § 37, stk. 1.

Der er herved henset til, at virksomhedens transaktioner bestående i udlejning af demohuset er fritaget for moms, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, og at der ikke kan gives tilladelse til frivillig registrering vedrørende udlejning til boligformål, jf. momslovens § 51, stk. 1, 3. pkt.

Det af indehaveren oplyste om, at demohuset - trods udlejningen til beboelse - også er blevet anvendt af virksomheden til fremvisning for potentielle kunder og prøvebeboelse, kan ikke føre til et andet resultat, idet denne brug af demohuset ikke er godtgjort.

For så vidt angår købsmomsen af de afholdte udgifter til opmagasinering, flytning, etablering af værkstedsbygning og værktøj finder Landsskatteretten ligeledes, at det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om fradrag herfor, jf. momslovens § 37, stk. 1, da disse efter en konkret vurdering må anses for at være afholdt i forbindelse med opførelsen af demohuset.

I overensstemmelse med Landsskatterettens afgørelse af 15. januar 2020 imødekommes virksomhedens anmodning om fradrag af købsmoms af udgifter til bygning af form til støbning af flydemodul, jf. momslovens § 37, stk. 1.

Landsskatteretten ændrer dermed Skattestyrelsens afgørelse delvist.