Kendelse af 17-03-2021 - indlagt i TaxCons database den 10-04-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 1/1-31/12 2016

Yderligere momstilsvar

7.121 kr.

0 kr.

7.121 kr.

Afgiftsperioden 1/1-31/12 2017

Yderligere momstilsvar

37.226 kr.

0 kr.

37.226 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden var en frisørsalon, Prinsen frisør, CVR nr. [...1], beliggende på [adresse1] i [by1]. Virksomheden har været registreret i perioden 1. februar 2006 - 31. december 2019. Inden virksomhedens ophør har virksomheden været registreret med moms siden den 1. februar 2006.

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at Skattestyrelsen har anmodet indehaveren om indsendelse af regnskabsmateriale vedrørende virksomheden og kontoudtog for alle indehaverens bankkonti.

Indehaveren har efterfølgende indsendt regnskabsmateriale til Skattestyrelsen. Det fremgår af afgørelsen, at Skattestyrelsen selv har indhentet kontoudtog hos indehaverens pengeinstitut.

Skattestyrelsen har ingen bemærkninger til virksomhedens regnskabsmateriale og erhvervskonto. Skattestyrelsen har dog i forbindelse med en gennemgang af indehaverens kontoudtog, tilknyttet bankkonto [...60] hos [finans1], konstateret indsætninger på indehaverens private bankkonto, som ikke er selvangivet.

Det fremgår af Skattestyrelsens opgørelse af de konkrete indsætninger på indehaverens private bankkonto, at indsætningerne for indkomstårene 2016 og 2017 udgjorde henholdsvis 157.244,46 kr. og 186.132 kr.

Det fremgår blandt andet af kontoudskrifterne for indehaverens bankkonto, at der er seks indsætninger med transaktionstekst ’kundekort’. Indsætningerne er som følgende:

Dato

Tekst

Beløb

21. marts 2017

Kundekort

5.000 kr.

15. maj 2017

Kundekort

60.000 kr.

4. august 2017

Kundekort

14.000 kr.

3. oktober 2017

Kundekort

16.500 kr.

12. oktober 2017

Kundekort

4.000 kr.

3. november 2017

Kundekort

14.000 kr.

Skattestyrelsen har anmodet indehaveren om oplysninger vedrørende de konkrete indsætninger.

I forbindelse med klagesagens behandling har klagerens repræsentanten fremlagt et uddrag af indehaverens kontoudskrifter for bankkonto [...60] for indkomståret 2017 og oplyst, at indbetalingerne med transaktionstekst ’Kundekort’ vedrører en forening, som indehaveren er involveret i. Indehaveren har endvidere oplyst, at han betaler husleje for foreningen gennem sin private konto, men at han ikke kender det nøjagtige beløb for huslejen.

Af de fremlagte kontoudskrifter fremgår følgende udbetalinger:

Transaktionstekst

Dato

Beløb

[forening1]

03.10.2017

14.100 kr.

[forening2]

06.11.2017

14.100 kr.

[forening2]

04.08.2017

14.100 kr.

[forening2]

23.06.2017

7.500 kr.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2016 og 1. januar – 31. december 2017 med henholdsvis 7.121 kr. og 37.226 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for ændringerne anført følgende:

”(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Gennemgangen af din private bankkonto i [finans1][...60] har vist, at der har været forskellige indtægter ud over den selvangivne skattepligtige indkomst. Skattestyrelsen anser kontante indbetalinger og indbetalinger med mobilepay for at være yderligere omsætning i frisørsalon. Der beregnes moms af denne omsætning, jævnfør momslovens § 4, stk. 1.

Indkomståret 2016

Yderligere omsætning virksomhed 35.609 kr.

Heraf moms 7.121 kr.

Indkomståret 2017

Yderligere omsætning virksomhed: 186.132 kr.

Heraf moms 37.226 kr.

Udgående moms fordelt på kvartaler:

Periode

Moms

2.kvt. 2016

262 kr.

3.kvt. 2016

5.162 kr.

4.kvt. 2016

1.697 kr.

2016

7.121 kr.

1.kvt. 2017

1.750 kr.

2.kvt. 2017

16.115 kr.

3.kvt. 2017

3.935 kr.

4.kvt. 2017

15.426 kr.

2017

37.226 kr.

(...)

Skattestyrelsens bemærkninger

Skattestyrelsen har oplyst til revisor, at nogle af mobilepay-indbetalingerne er tekstet med ”klipning”, så det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at mobilepay-indbetalinger vedrører yderligere omsætning i virksomheden.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelserne af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2016 og 1. januar – 31. december 2017 nedsættes til 0 kr.

Som begrundelse for sin påstand har repræsentanten blandt andet anført følgende:

”(...)

Afgørelsen vedr. 2016

[person1] har lånt 71.635 kr. og 50.000 kr. af familie i 2016. Vedhæftet dokumentation fra familiemedlemmer, som bekræfter dette. [person1] var ikke bevidnende om, at man i Danmark skulle udfærdige låneaftaler, ved lån af penge fra familiemedlemmer, [person1] har været i god tro.

De lånte penge udgør et samlet beløb på i alt 121.635 kr. Ved beskatning af lånte penge, vil der være tale om en dobbelt beskatning.

Afgørelsen vedr. 2017

Indbetalingerne med teksten kunde kort er vedr. en forening, som [person1] er involveret i. Det er svært, at oprette en bankkonto i en forening og specielt med en anden etnisk herkomst. Derfor har [person1] brugt sin egen konto til disse indbetalinger. Ved gennemgang af [person1]' privat bankkonto ses det, at pengene bliver overført til en anden konto efterfølgende. Ved hurtig gennemgang sammentælles udbetalingerne til foreningen til i alt 153.956,84 kr. [person1] informerer om, at han betaler husleje fra sin private konto vedr. foreningen. Vi kender ikke det nøjagtige beløb for dette.

Vi vil gerne have sagen genoptaget, da vi ikke mener [person1] skal beskattes i henhold til afgørelsen. Ved Skattestyrelsens afgørelse vil [person1] skulle låne penge til betaling af skat og moms, da han ikke har tjent pengene. Dette vil være imod Dansk skatteret. I Danmark er hovedreglen, at alle indtægter skal beskattes. Men vi har også en definition, at vi i Danmark ikke kan beskattes af en indtægt 2 gange, det vil sige dobbeltbeskatning. I det tilfælde, at afgørelsen fastholdes vil [person1] blive dobbeltbeskattet.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. (loven kan findes på www.retsinformation.dk).

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten har i afgørelse af samme dato som nærværende fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje indehaverens skattepligtige indkomst med 28.448 kr. for indkomståret 2016 og 148.906 kr. for indkomståret 2017 på baggrund af konkrete indsætninger på henholdsvis 35.609 kr. og 186.132 kr., som anses for yderligere omsætning.

Da retten endvidere er enig med Skattestyrelsen i, at den yderligere ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, er det berettiget, at Skattestyrelsen har anset indkomsten for at være momspligtig og har beregnet moms heraf.

Skattestyrelsen har opgjort det ikke indberettede momstilsvar til 7.121 kr. for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2016 og 37.226 kr. for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2017 svarende til 20 % af det indsætningerne i de pågældende indkomstår. Retten er enig i opgørelsen af momstilsvaret.

På baggrund af ovenstående stadfæster retten Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter momstilsvaret forhøjes med 20 % af den konstaterede yderligere omsætning for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2016 svarende til 7.121 kr. (35.609 x 20 %) og 1. januar – 31. december 2017, svarende til 37.226 kr. (186.132 x 20 %).