Kendelse af 26-04-2022 - indlagt i TaxCons database den 20-05-2022

Journalnr. 19-0033091

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret for 1. halvår 2016

22.504 kr.

0 kr.

2.300 kr.

Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret for 2. halvår 2016

18.199 kr.

0 kr.

3.035 kr.

Faktiske oplysninger

[person1], herefter benævnt indehaveren, har siden 1. juni 2012 været registreret med virksomheden [virksomhed1] og restaurant v/[person1] (CVR nr. [...1]). Virksomheden er registeret under branchekoden ”561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v.”.

Det er oplyst, at virksomhedens aktiviteter vedrører drift af pizzeria og restaurant beliggende [adresse1], [by1].

SKAT har udtaget virksomheden til kontrol og har i den forbindelse været på 4 kontrolbesøg hos virksomheden i perioden 2013-2016. SKAT har i forbindelse med kontrolbesøgene bl.a. pålagt virksomheden at føre logbog i perioden 22.11.16-22.11.17, ligesom SKAT har anmodet virksomheden om at fremsende regnskabsmateriale. Virksomheden har ikke i forbindelse med kontrolsagen fremsendt kasseafstemninger, revisionsstrimler og timeregistreringer/vagtplaner.

Indehaveren har i perioden 1. januar – 31. december 2016 indberettet løn med i alt 173.508 kr. og indberettet 1.599,25 løntimer til eIndkomst. Det er oplyst, at timelønnen har været 112 kr. de sidste 3 måneder af 2016.

Det er oplyst, at virksomhedens nettoomsætning i indkomståret 2016 har udgjort 1.435.014 kr., svarende til en bruttoomsætning på 1.793.767 kr.

Det fremgår af SKATs afgørelse, at virksomheden for perioden 1. januar – 31. december 2016 har indberettet følgende i afgiftstilsvar:

LINK Excel.Sheet.12 \\\\[...dk][...]

1. halvår

2. halvår

I alt

Salgsmoms

188.122

160.631

348.753

Købsmoms

148.610

127.137

275.747

Energiafgifter m.v.

11.330

16.625

27.955

I alt

28.182

16.869

45.051

Det er oplyst, at det fremgår af virksomhedens menukort, at virksomheden har haft følgende åbningstider:

Mandag til lørdag 11:00 – 22:00
Søndag 12:00 – 22:00

Det fremgår endvidere af virksomhedens menukort, at virksomheden har haft levering i følgende tidsrum:

Mandag til lørdag 12:00 – 21:30
Søndag 13:00 – 21:30

Det fremgår af virksomhedens kontoudtog, at der i perioden 01.01.16-31.12.16 har været indsat 335.406 kr. fra [virksomhed2].

Det fremgår af fakturaerne fra [virksomhed2], at salg med og uden levering for perioden 08. august til 14. august 2016 og perioden 26. september – 23. oktober 2016 kan opgøres således:

Periode

Antal ordrer

Antal med levering

Antal med afhentning

Antal afvisninger

08.08-14.08

49

43

6

4

26.09-02.10

67

56

11

1

03.10-09.10

73

67

6

2

10.10-16.10

50

45

5

2

17.10-23.10

64

53

11

1

I alt

254

221

33

10

Det fremgår af fakturaerne fra [virksomhed2], at der ikke er sket betaling for levering med chauffører fra [virksomhed2]. Det fremgår endvidere, at 33 leveringer i perioderne er sket før klokken 16:00.

Det fremgår af virksomhedens vagtplaner, at der i tidsrummet fra klokken 16.00 til 20.00, har været mellem 1-3 ansatte på arbejde udover indehaveren, som i gennemsnit har været på arbejde mellem 2-3 timer. Det er oplyst, at indehaveren altid er på arbejde i åbningstiden. Indehaveren har i forbindelse med klagesagen forklaret, at han i tilfælde af bestilling med levering i dagtimerne f.eks. kan afvise bestillinger eller låse døren og aflevere bestillingen.

Det er oplyst, at SKAT ved hvert kontrolbesøg har mødt minimum 2 personer.

SKAT har i forbindelse med kontrolsagen gennemgået virksomhedens vagtplaner, åbningstider, bestillinger fra [virksomhed2] og konstateret, at der ikke har været overensstemmelse til den indberettede løn.

SKAT har på baggrund af åbningstiden/leveringstiden beregnet, at indberettede løntimer i virksomheden burde have været 3.416,40 timer. SKAT har taget udgangspunkt i, at den gennemsnitlige åbningstid med levering har været 9,36 timer pr. dag hele året (365 dage). SKAT har forudsat, at der minimum er to personer på arbejde i åbningstiden med levering, og at indehaveren er den ene person. Det fremgår af lønindberetningerne til eIndkomst, at virksomheden ikke har indberettet løntimer for indehaveren.Det fremgår af SKATs afgørelse, at SKAT ikke har kunne identificere de personer der har været på arbejde i hele åbningstiden med levering.

SKAT har med udgangspunkt i en timeløn på 112 kr. beregnet, at grundlaget for AM-bidrag kan opgøres til 203.515 kr. På den baggrund har SKAT skønsmæssigt forhøjet virksomhedens AM-bidrag og A-skat med hhv. 16.281 kr. og 102.978 kr.

Repræsentanten har oplyst, at indehaverens bror [person2] er syg med posttraumatisk stres og ikke kan være alene i længere tid ad gangen, hvorfor [person2] er med indehaveren på arbejde. Det fremgår af SKATs afgørelse, at [person2] ikke kan arbejde fuld tid, og at [person2] i 2016 har modtaget løn fra virksomheden på i alt 28.668 kr.

Følgende fremgår af en erklæring fra [virksomhed3] af 13. marts 2017:

Attest om at være i restaurant, hvor broren er kok, og vil tage ansvar for det. Det vil være godt at være mere aktiv, end at sidde hjemme. Han er uden arbejde, og får førtidspension. Vil gerne på sigt arbejde, om hans helbred bliver bedre”.

Klageren har i forbindelse med klagesagen fremlagt en psykologudtalelse dateret den 27. september 2017 vedrørende [person2]. Det fremgår af udtalelsen, at [person2] er startet i et samtaleforløb den 24. januar 2017. Det fremgår endvidere, at [person2] er diagnosticeret med paranoid psykose UNS samt posttraumatisk belastningsreaktion, og at han fremtræder hjælpeløs og afhængig af omgivelserne. Endelig fremgår det, at [person2] har brug for en tryg omsorgsperson i nærheden hele tiden, da det efter psykologens vurdering ikke virker til, at [person2] kan tage vare på sig selv.

Virksomheden har i forbindelse med klagesagen fremlagt kasseopgørelser for perioden 02.12.16-30.12.16.

SKATs afgørelse

SKAT har for afgiftsperioden 01.01.2016 – 31.12.2016 skønsmæssigt forhøjet virksomhedens momstilsvar med 40.703 kr. SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

2. Moms

(...)

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Der skal betales moms af virksomhedens omsætning. Det står i momslovens § 4.

Som momsregistreret skal du føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af momsen. Det fremgår af momslovens § 55.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. De generelle krav til regnskabet fremgår af momsbekendtgørelsen. Se § 72 og 73.

Regnskabet skal føres på en klar og overskuelig måde og indeholde sådanne specifikationer, at det kan danne grundlag for vores kontrol med momsens rigtige beregning. Se momsbekendtgørelsens § 73.

Regnskabsmateriale m.v. skal på begæring indsendes eller udleveres. Vi har tilsvarende adgang til grundmaterialet vedrørende de oplysninger, som den indberetningspligtige efter loven skal afgive. Se momslovens § 74.

Kassestrimler er en del af grundmaterialet og skal gemmes 1 år fra underskrivelsen af regnskabet. Se momsbekendtgørelsens § 91, stk. 1.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan momsen fastsættes efter et skøn. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

SKAT har konstateret, at vagtplaner m.v. bortskaffes efter lønindberetning, og vi har ikke modtaget daglig førte kassekladder og revisionsstrimler. Vi har derfor ikke anset dit regnskabsmateriale, som et betryggende grundlag for opgørelsen af A-indkomst.

Da regnskabsmaterialet ikke er anset for et betryggende grundlag for opgørelsen af A-indkomst, anser vi heller ikke regnskabsmaterialet for et betryggende grundlag for opgørelsen af moms.

Vi har skønnet sort løn for 2016 til 203.515 kr. Når der i en virksomhed betales for ”sorte lønninger” anser vi det for en indikation af, at der udeholdes omsætning i mindst samme beløbsstørrelse.

Vi anlægger et forsigtighedsprincip, og anser den udeholdte omsætning, at udgøre samme beløb, som den sorte løn. Der henvises til SKM2013.185.ØLR.

1. halvår 2016 er ”sort løn” opgjort til 112.522 kr.

Af den udeholdte omsætning på 112.522 kr. udgør momsen 20 %, svarende til 22.504 kr.

For 2. halvår 2016 er ”sort løn” opgjort til 90.993 kr.

Af den udeholdte omsætning på 90.993 kr. udgør momsen 20 %, svarende til 18.199 kr.

Skønnet moms udgør for 2016 i alt 40.703 kr.

(...)”

SKAT er ikke fremkommet med yderligere bemærkninger i forbindelse med klagesagens behandling.

Klagerens opfattelse

”...

Jeg skal hermed på vegne af min kundes [person1], klage over SKATs afgørelsen af 7. marts 2018, vedr. indkomståret 2016.

SKAT har tilsidesat vores regnskab, da SKAT 2 gange har mødt [person2], hvilken er bror til [person1]. Samt der ikke er lavet kasseopgørelser.

SKAT mener [person2] arbejder i forretningen, hvilket er tilfældet, det er korrekt har er i forretningen dagligt, det er ligeledes korrekt, at han er i køkkenet og laver lidt små ting, samt holder øje med forretningen når [person1] leverer pizzaer til kunder i [by1] Havn.

[person1] mener ikke han har gjort noget forkert, og er villig til at møde op og forklare forholdet til sin bror og dennes sygdom.

Er der yderligere mangler eller spørgsmål til sagen må du endelig kontakte mig.

...”

Repræsentanten er ikke fremkommet med yderligere bemærkninger i forbindelse med klagesagens behandling.

Indehaveren og repræsentanten har på kontormødet med Skatteankestyrelsen forklaret om indehaverens bror [person2]. De oplyste, at [person2] er ramt af PTSD grundet krigen i [...], hvilket har resulteret i, at broderen i flere år ikke har kunne være alene, hvorfor [person2] ofte er med indehaveren på arbejde.

I forhold til bemanding i virksomheden forklarede indehaveren, at han altid er i forretningen, men at der i aftentimerne kommer nogle skolepiger og hjælper til, jf. vagtplanerne. Indehaveren fremhævede, at der ikke er brug for 2 personer i hele åbningstiden, men udelukkende i aftentimerne. Endelig forklarede indehaveren om lokalområdet herunder, at han kan afvise ordre med levering, sige til siddende kunder, at han lige skal levere en ordre eller lukke døren, mens han leverer en ordre, såfremt han er alene i virksomheden.

Sluttelig forklarede indehaveren, at åbningstiderne samt leveringstiderne ikke er som anført af SKAT. Forretningen har f.eks. lukket mellem jul og nytår samt ved forskellige lejligheder som familiefester.

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos Told- og Skatteforvaltningen.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Kravene til udarbejdelse af regnskab fremgår af bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til Told- og Skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, fremgår det, at kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.

Landsskatteretten har i en sammenholdt sag afgjort samme dato som nærværende afgørelse fundet, at SKAT har været berettiget til at tilsidesætte virksomhedens regnskab og forhøje virksomhedens AM-bidrag og A-skat. Landsskatteretten er dog ikke enig i SKATs opgørelse af manglende indberettede løntimer og dermed opgørelsen af lønindkomsten. Landsskatteretten har fundet, at manglende indberettede løntimer kan opgøres til 238,20 timer, og med en timeløn på 112 kr. kan den manglende lønindkomst opgøres til 26.678 kr.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at virksomheden har udeholdt omsætning, svarende til den manglende indberettede lønindkomst på 26.678 kr. Landsskatteretten har lagt vægt på, at der er en indikation på udeholdt omsætning, når det er skønnet, at virksomheden ikke har indberettet alle løntimer, men har betalt sort løn. Den udeholdte omsætning fastsættes ud fra et forsigtighedsprincip til den manglende indberettede lønindkomst. Der henvises til SKM2013.185.ØLR.

Landsskatteretten finder, at 11.502 kr. kan henføres til 1. halvår 2016 og 15.177 kr. kan henføres til 2. halvår 2016. Fordelingen er foretaget med udgangspunkt i en forholdsmæssig fordeling af manglende indberettede timer og indberettede timer til eIndkomst.

Landsskatteretten opgør det manglende momstilsvar til 2.300 kr. for 1. halvår 2016 og 3.035 kr. for 2. halvår 2016, svarende til 20 % af den udeholdte omsætning på i alt 26.678 kr.

Landsskatteretten findes således, at SKATs forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for 1. halvår 2016 skal nedsættes til 2.300 kr. og for 2. halvår 2016 til 3.035 kr.

Landsskatteretten ændres således SKATs afgørelse delvist.