Kendelse af 26-10-2022 - indlagt i TaxCons database den 16-11-2022

Journalnr. 19-0033059

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Yderligere salgsmoms for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2017

156.802 kr.

Nedsættelse

156.802 kr.

Faktiske oplysninger

Indehaveren har i indkomstårene 2014, 2015 og 2016 drevet ikke-erhvervsmæssig virksomhed. For indkomståret 2017 har indehaveren fratrukket underskud af virksomhed med 416.613 kr.

Virksomheden har indsendt et regnskab for indkomståret 2017, som udviste følgende:

Omsætning +3.073

Vareforbrug -18.342

Lønninger -345.832

Husleje -33.984

El, vand og varme -16.507

Telefoni -5.019

Underskud -416.613

Skattestyrelsen har beregnet indehaverens privatforbrug, ud fra egne oplysninger, til følgende:

Overskydende skat +7.163

Skattefri pensionsydelse +38.415

Skattepligtig indkomst -271.253

Indestående bank primo +19.933

Indestående bank ultimo -18.168

Gæld bank primo -280.101

Gæld bank ultimo 0

Privatforbrug -504.011

Skattestyrelsen har ud fra egne oplysninger beregnet indehaverens privatforbrug for indkomstårene 2015 og 2016 til at udgøre følgende:

2015 167.986

2016 391.300

Skattestyrelsen har anmodet indehaveren om at indsende kapitalkonto/privatforbrugsberegning samt oplysninger om, hvorledes indehaverens privatforbrug har været finansieret i indkomståret 2017.

Indehaveren har ikke indsendt kapitalkonto/privatforbrugsberegning eller anden dokumentation, som redegør for, hvordan indehaveren har finansieret sit privatforbrug for indkomståret 2017.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens yderligere moms således:

Yderligere nettoresultat ekskl. moms 627.208 kr.
Moms 25 % kr.
156.802 kr.
I alt 784.011 kr.

Skattestyrelsen har fordelt den yderligere moms med 50 % på 1. halvår og 50 % på 2. halvår.

Indehaveren kom i forbindelse med afholdelsen af kontormødet ikke med yderligere forklaringer eller anden dokumentation. Skatteankestyrelsen udsendte efter mødet en opfølgning med anmodning om de relevante oplysninger. Skatteankestyrelsen har ikke modtaget det anmodede materiale.

Indehaveren har efter afholdelsen af kontormødet indsendt nogle dokumenter vedrørende dennes erstatningssummer modtaget i forbindelsen med arbejdsskade i kalenderåret 2000, ligesom indehaveren i kalenderårene 2000 og 2007 modtog erstatning fra nævnet vedrørende erstatning til ofre for forbrydelser.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2017 forhøjet virksomhedens salgsmoms skønsmæssigt med 156.802 kr. fordelt med 78.401 kr. pr. halvår.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

Ud fra indsendte oplysninger om indtægter og formue, samt beregnet privatforbrug for indkomståret 2017, finder Skattestyrelsen, at der skal ske en skønsmæssig ansættelse af din indkomst for de omhandlende år.

Det er vores opfattelse, at der for året 2017 skal ske beskatning af overskud af selvstændig virksomhed jf. Statsskatteloven § 4, stk. 1, litra a, Opkrævningsloven § 5, og Personskatteloven § 3, stk. 1.

Efter Skattekontrollovens § 3 skal erhvervsdrivende indgive et årsregnskab efter de regler skatteministeren har fastsat.

Hvis der ikke er aflagt et regnskab eller det aflagte regnskab ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af Skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Skattestyrelsen finder ikke, at dit regnskab kan danne grundlag for en korrekt indkomstopgørelse. Der er afgørelsen lagt vægt på følgende:

Det beregnede beløb til rådighed levner ikke plads til et passende privatforbrug.
Der er ikke indsendt kapitalkonto eller privatforbrugsopgørelse.
Det indsendte regnskab udviser kun en omsætning på kr. 3.073.
Det indsendte regnskab viser, at du skulle have en kontant kassebeholdning på kr. 2.447.433 ultimo 2017.

Skattestyrelsen ændrer herefter din indkomst, så din privatforbrug bliver på niveau med det beregnede privatforbrug for 2015 og 2016.

Privatforbrug 2015 167.986

Privatforbrug 2016 391.300

I alt 559.286

En gennemsnitlig privatforbrug for de to årer skønsmæssigt ansat til kr. 280.000.


Beregnet privatforbrug jf. punkt 1.1 -504.011 kr.
Gennemsnitlig privatforbrug 2015-2016
280.000 kr.
Ændring 784.011 kr.

Den yderligere indkomst skønnes at komme fra udeholdt omsætning fra din virksomhed efter fradrag af omkostninger, altså et yderligere resultat:

Yderligere nettoresultat ekskl. moms 627.208 kr.
Moms 25 % kr.
156.802 kr.
I alt 784.011 kr.

Skattestyrelsen har på baggrund af de tilgængelige oplysninger omkring formue og privatforbrug samt øvrige oplysninger i sagen, opgjort resultat af virksomhed for 2017 til:

Selvangivet underskud -416.613 kr.

Ændring 627.208 kr.

Ansat overskudskud ekskl. moms 210.595 kr.

Skattestyrelsen har jf. ovenstående beregnet yderlige resultat i din virksomhed. Der skal ske afregning af salgsmoms jf. Momsloven § 4, stk. 1 af det skønsmæssigt ansatte yderligere resultat. Der henvises endvidere til Opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Din moms ændres med kr. 156.802, som fordeler sig med 50 % på første halvår og 50 % på andet halvår.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomheden har fremsat påstand om, at den skønsmæssige forhøjelse af salgsmomsen for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2017 skal nedsættes.

Virksomheden har i klagen som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Moms

Jeg mener ikke man kan sælge moms uden man sælger vare med moms. Det var ikke 2 nul jeg angivet momsen til, men 800 tusinde. Moms sagen er et kapitel for sig og nu har trukket sig i langdrag, siden starten i 2014, men desværre viser det sig at man kunne ikke kom nogen vej på grund af skiftende sagsbehandler og den passivitet i Skattesystem.

Jeg fastholder stadig mit momskrav pr. den 31/12/2017 på 472.504 kr.

Skat og Moms

De beregninger af privatforbrug der fremgår på side 2 øverste i afgørelsen og side 5, er udokumenterede og ikke kan anerkendes og derfor blank afvises med den begrundelse af, nemlig jeg er hverken ryger eller dranker og har flere sygdom: blodsygdom, hjerte og diabetes.

Jeg bor til leje i et værelse for 2000 kr. så et privatforbrug af den kalibre sagsbehandleren har skudt af må stå for hans egen regning.Til orientering skal jeg oplyse det, at jeg anmodet om et møde med Skattestyrelsen til fremlæggelse af den revideret regnskab og dokumentation for de punkter der ønskes uddybet men ikke med den ene sagsbehandler. Jeg mener man har krav på i et retssamfund.

Mødet blev afholdt den 2. februar 2019, som et spil for galleriet, fordi de to herrer der mødte ville stort set ingenting og har ikke andet i hoved end dokumentation for udbetalt lønninger i udland og hvor sorte penge blev gemt.

Som dokumentation for den udbetalt løn fremlægges den sidst lønseddel for 2017 samt et afsnit fra udsættelse kendelsen, hvor lønmodtageren har signeret og bekræftet for Retten modtagelse af hendes løn.

Anmodning om mødet blev manipuleret til anmodning om genoptagelse, som jeg fik afslag på kort efter og som var bekræftede for mig, at de sagsbehandler ansat i skat er mere eller mindre ondskabsfuld og kan let gøre ravage i folkets live uden der nogen kan stoppe dem.

Skatteyderne i det her land opgiver på forhånd at klage deres sager på grund af langsommelig og besværlig proces.

Endelige fænomenet om privatforbrug ved jeg ikke hvad der skal gøre godt her. Dette er finansieret af egen førtidspension og kan umuligt blive højere.

Endelige mener jeg sagen skal behandles for periode 2014 - 2018, fordi en del om inventaret var først afsluttet i 2018.

Der tages forbehold for yderligere fremlæggelse af dokumenter og forklaringer.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, hvorvidt Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2017 på baggrund af en forhøjelse af virksomhedens omsætning.

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode, til skatteforvaltningen, angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens salgsmoms skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Retten har i afgørelsen med sagsnummer 19-0030936 fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje indehaverens skattepligtige indkomst med 627.208 kr. for indkomståret 2017 på baggrund af et negativt privatforbrug.

Retten finder, at Skattestyrelsen med rette har anset den yderligere skattepligtige indkomst for indehaveren for at hidrøre fra erhvervsmæssig virksomhed, hvorfor indkomsten ligeledes er momspligtig.

Retten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse af 2. januar 2019 således, at virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2017 forhøjes med i alt 156.802 kr. fordelt ligeligt med 78.401 kr. på henholdsvis 1. og 2. halvår 2017.