Kendelse af 04-09-2022 - indlagt i TaxCons database den 30-09-2022

Journalnr. 19-0031684

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 2.524.490 kr. for perioden den 1. januar 2016 til og med den 30. september 2018. Forhøjelsen skyldes dels regulering af virksomhedens salgsmoms, dels nægtelse af fradrag for udgifter til købsmoms for virksomhedens underleverandører og dels at Skattestyrelsen har fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms på 10 % af den opgjorte salgsmoms i forbindelse med en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar for perioden.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] v/[person1], herefter virksomheden, er en anden udenlandsk virksomhed, som blev registreret den 28. februar 2015 af [person1] under branchekoden 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger”. Der er ikke oplyst et formål for virksomheden i Det Centrale Virksomhedsregister. Virksomheden er opløst den 15. september 2020.

[person1] har været bosiddende i Danmark frem til den 28. februar 2019. I 2017 har [person1] ikke haft nogen indtægt og har ikke selvangivet sin indkomst til Skattestyrelsen. Derudover oplyser Skattestyrelsen, at [person1] er bosiddende i Sverige, og ikke har et dansk CPR-nr..

Virksomheden har fra 2. kvartal 2016 til og med 3. kvartal 2018 haft registreret ansatte kvartalsvis som følgende:

Periode

Antal ansatte

2016

2. kvartal

2-4

3. kvartal

2-4

4. kvartal

2-4

2017

1. kvartal

2-4

2. kvartal

5-9

3. kvartal

2-4

4. kvartal

5-9

2018

1. kvartal

5-9

2. kvartal

5-9

3. kvartal

5-9

Virksomheden er momsregistreret fra den 28. februar 2015. Virksomheden har ikke angivet moms i perioderne 3.-4. kvartal 2016 og 2. kvartal 2017, hvorfor Skattestyrelsen foreløbigt har fastsat moms for disse perioder. Virksomhedens angivelse af moms i perioden 1. kvartal 2016 til og med 3. kvartal 2018 inklusive Skattestyrelsens foreløbige fastsættelse af moms for 3.-4. kvartal 2016 og 2. kvartal 2017 er som følgende:

Periode

Udgående moms

Indgående moms

2016

1. kvartal

108.402 kr.

63.246 kr.

2. kvartal

149.950 kr.

112.972 kr.

3. kvartal

(FF)33.000 kr.

0 kr.

4. kvartal

(FF)38.000 kr.

0 kr.

I alt 2016

329.352 kr.

176.218 kr.

2017

1. kvartal

0 kr.

0 kr.

2. kvartal

(FF)18.000 kr.

0 kr.

3. kvartal

0 kr.

0 kr.

4. kvartal

0 kr.

0 kr.

I alt 2017

18.000 kr.

0 kr.

2018

1. kvartal

221.172 kr.

195.110 kr.

2. kvartal

0 kr.

0 kr.

3. kvartal

0 kr.

0 kr.

I alt 2018

221.172 kr.

195.110 kr.

I alt 2016-2018

568.524 kr.

371.328 kr.

Virksomhedens salgsmoms
Virksomheden har, efter ovennævnte foreløbig fastsættelse af moms af Skattestyrelsen, angivet en salgsmoms på 568.524 kr., svarende til en omsætning på 2.274.096 kr. eksklusive moms.

Virksomheden har ifølge kontokortet for 2018 på [...dk] kun udstedt 5 fakturaer i 2018, der ikke ses betalt til virksomhedens bankkonto eller krediteret:

Periode

Fakturadato

Fakturanr.

Modtager

Faktura tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

3. kvartal 2018

19.08.2018

49 (147)

[virksomhed2] ApS

Rengøring fra 15/8-13/9/2018

162.357,95

40.589,49

202.947,44

2. kvartal 2018

22.05.2018
*

30

[virksomhed2] ApS

Rengøring fran 15/4-14/05/2018

103.098,60

25.774,65

128.873,25

2. kvartal 2018

19.04.2018

34 (136)

[virksomhed2] ApS

Rengøring fran 15/5-14/6/2018

122.571,55

24.514,31

153.214.,44

1. kvartal 2018

21.03.2018

28 (133)

[virksomhed2] ApS

Rengøring fran 15/4-14/05/2018

103.098,60

25.774,65

128.873,25

1. kvartal 2018

20.02.2018

20 (126)

[virksomhed2] ApS

Rengøring fran 15/02-14/03/2018

82.764,65

20.691,16

103.455,81

I alt

137.344,26


*Fakturaen er enslydende med andre fakturaer til samme modtager, specifikt fakturanr. 28 og 32 (133), udstedt af virksomheden til [virksomhed2] ApS.

Skattestyrelsen har oplyst, at virksomheden i den angivne periode har udstedt én faktura, hvorpå der ikke er påført salgsmoms, hvorfor Skattestyrelsen ikke har beregnet salgsmoms heraf.

Skattestyrelsen har ud fra ovennævnte fakturaer, fakturaer dateret i september 2018, indsætninger på virksomhedens bankkonti og virksomhedens angivelser i perioden den 1. januar 2016 til og med den 30. september 2018, opgjort virksomhedens samlet salgsmoms til at være i alt 3.024.096 kr.

Differencen på virksomhedens angivet salgsmoms på 568.524 kr. og Skattestyrelsens opgørelse på 3.024.096 kr. udgør i alt 2.455.572 kr. fordelt som følgende:

Indkomstår

Salgsmoms difference (forhøjelse)

2016

450.941 kr.

2017

1.049.797 kr.

2018

954.834 kr.

I alt

2.455.572 kr.

[virksomhed2] ApS , cvr-nr. [...1], herefter [virksomhed2], blev stiftet den 27. juni 2005 af [person2]. [virksomhed2] er indtil den 31. december 2007 registreret med branchekoden 747010 ”almindelig rengøring”. Herefter er [virksomhed2] registret med branchekoden 812100 ”almindelig rengøring i bygninger”. [virksomhed2] har til formål ”at udøve ejendomsservice, rengørings- og serviceydelser i øvrigt”.

[virksomhed2] har i 1.-3. kvartal 2018 været registreret med 20-49 medarbejdere.

Virksomhedens købsmoms

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 2.524.490 kr. for perioden den 1. januar 2016 til og med den 30. september 2018. Forhøjelsen skyldes dels regulering af virksomhedens salgsmoms, dels at Skattestyrelsen har fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms på 10 % af den opgjorte salgsmoms i forbindelse med en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar for perioden, og dels nægtelse af fradrag for nedenstående fakturaer for udgifter til fremmed arbejde fra de angivne underleverandører.

De omtalte fakturaer udgør følgende:

Faktura dato

Faktura nr.

Underleverandør

Faktura tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

2016

05.07.2016

244

[virksomhed3] ApS

Rengøring

Udført arbejde for juni mdr. 2016

Rengøring

Udført arbejde for juni mdr. 2016

53.425,00

13.356,25

66.781,25

13.07.2016

261

[virksomhed3] ApS

Mandskabsudlejning

[adresse1]

timer 424.5*165 kr

70.042,50

17.510,63

87.553,13

I alt 2016

30.866,88

2017

20.10.2017

553

[virksomhed4] ApS

(nu: [virksomhed5] ApS)

Samlet

85.000,00

21.250,00

106.250,00

I alt 2017

21.250,00

2018

06.04.2018

1171

[virksomhed6] ApS

Mandskab

110.000,00

27.500,00

137.500,00

06.04.2018

1201

[virksomhed6] ApS

Mandskab

110.000,00

27.500,00

137.500,00

03.05.2018

1545

[virksomhed6] ApS

Mandskab

125.000,00

31.250,00

156.250,00

01.06.2018

2053

[virksomhed6] ApS

Mandskab

125.000,00

31.250,00

156.250,00

I alt 2018

117.500,00

I alt 2016, 2017 og 2018

169.616,88

[virksomhed6] ApS , CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed6], blev registreret den 17. september 2010. [virksomhed6] er indtil den 28. februar 2018 registreret under branchekoden 479900 ”Anden detailhandel undtagen fra forretninger, stadepladser og markeder”. Herefter er [virksomhed6] registreret under branchekoden 811000 ”Kombinerede serviceydelser”, samt bibranchekoderne 620200 ”Konsulentbistand vedrørende informationsteknologi” og 433900 ”Anden bygningsfærdiggørelse”. Til og med den 15. marts 2018 har [virksomhed6] haft til formål at drive virksomhed indenfor fremstilling og salg af dækmiddel til skum-/gummidæk, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. Derefter har [virksomhed6] til formål at tilbyde service-, bygge- og IT-ydelser, samt drive international handel og hermed forbundet virksomhed. [virksomhed6] er den 3. november 2020 opløst efter konkurs.

[virksomhed6] har ikke været registreret med ansatte.

Af virksomhedens kontoudtog fremgår følgende betalinger fra virksomheden til [virksomhed6]:

Dato

Tekst

Beløb

06.04.2018

fakt 1171part paymen

100.000,00

09.04.2018

fakt 1171 the rest

37.500,00

04.05.2018

fakt 1545 Team lissa

156.250,00

I alt

293.750,00

Ifølge virksomhedens bankkontoudtog har virksomheden betalt i alt 293.750 kr. til [virksomhed6] i 2018. Fakturanr. 1171, 1201, 1545 og 2053 udgør i alt 587.500 kr. inklusive moms. Der er ikke fremlagt kreditnotaer eller anden dokumentation i tillæg til de fremlagte fakturaer. Differencen mellem fakturaerne og de elektroniske bankoverførsler udgør i alt 293.750 kr. (= 587.500 kr. – 293.750 kr.).

Skattestyrelsen har oplyst, at der foreligger usædvanlige omstændigheder i [virksomhed6]’s indberetninger til Skatteforvaltningen, idet [virksomhed6] blandt andet udsteder fakturaer uden realitet og 91,6 % af indbetalinger på [virksomhed6]’s bankkonto bliver videreført til udlandet.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed6]. Der er ikke fremlagt timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed6] for at bekræfte samhandlen.

[virksomhed5] ApS , CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed5], blev registreret den 30. april 1981. Fra den 15. marts 2017 til og med den 6. november 2017 var [virksomhed5] registreret med navnet ”[virksomhed4] ApS”. [virksomhed5] var fra den 19. november 2011 til og med den 14. marts 2017 registreret med branchekoden 855900 ”anden undervisning i.a.n.”, hvorefter [virksomhed5] er registreret med branchekoden 411000 ”gennemførelse af byggeprojekter” og bibranchekoderne 463200 ”engroshandel med kød og kødprodukter” og 164310 ”engroshandel med hårde hvidevarer”. Derudover var [virksomhed5] fra den 15. marts 2017 til og med den 27. august 2017 registreret med bibranchekoden 475220 ”byggemarkeder og værktøjsmagasiner”. Fra den 1. november 2011 til den 27. august 2017 havde [virksomhed5] til formål, ”at drive kursus og undervisningsvirksomhed samt dermed beslægtet virksomhed”, hvorefter [virksomhed5] har til formål at ”at gennemføre byggeprojekter og engroshandel med byggematerialer beslægtet virksomhed”. [virksomhed5] er under konkurs og konkursdekretet blev afsagt den 19. april 2018.

[virksomhed5] har i 2. kvartal 2017 været registreret med 20-49 medarbejdere og har derefter ikke været registreret med ansatte.

Ifølge virksomhedens bankkontoudtog har virksomheden betalt fakturanr. 553 den 24. oktober 2017 med det på fakturaen angivne beløb inklusive moms.

Skattestyrelsen har oplyst, at der foreligger usædvanlige omstændigheder i [virksomhed5]’s indberetninger til Skatteforvaltningen, idet [virksomhed5] blandt andet udsteder salgsmoms på fakturaer, men ikke indberetter det til Skatteforvaltningen.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed5]. Der er ikke fremlagt timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed5] for at bekræfte samhandlen.

[virksomhed3] ApS , CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed3], blev registeret den 22. september 2015 af [virksomhed7] ApS, c/o [person3]. [virksomhed3] var indtil den 30. juni 2016 registreret under branchekoden 475930 ”detailhandel med køkkenudstyr, glas, porcelæn, bestik, vaser, lysestager m.v.” og indtil den 3. juni 2016 med bibranchekoden 463890 ”specialiseret engroshandel med fødevarer i.a.n.”. Herefter er [virksomhed3] registreret med branchekoden 782000 ”vikarbureauer” og bibranchekoderne 477500 ”detailhandel med kosmetikvarer og produkter til person pleje” og 463300 ”engroshandel med mejeriprodukter, æg samt spiselige olier og fedtstoffer”. Indtil den 6. oktober 2015 var [virksomhed3]’s formål ”import af bestiksæt samt diverse køkkenredskaber”, hvorefter formålet indtil den 9. juli 2016 var ”import af bestik i trææsker samt diverse køkkenredskaber”. Derefter havde [virksomhed3] til formål ”at beskæftige sig med vikararbejde, udlejning af medarbejdere. Derudover beskæftiger virksomheden sig med import og eksport af under de valgte branchekoder”. [virksomhed3] er den 6. februar 2018 opløst efter konkurs.

[virksomhed3] har ikke været registreret med ansatte.

Ifølge virksomhedens bankkontoudtog har virksomheden betalt fakturanr. 244 den 6. juli 2016 med 57.500 kr., hvilket er 9.281,25 kr. (= 66.781,25 kr. – 57.500 kr.) mindre end beløbet inklusive moms, der er angivet på fakturaen. Fakturanr. 261 er betalt den 14. juli 2016 med 87.553 kr., hvilket er 0,13 kr. mindre end beløbet inklusive moms, der er angivet på fakturaen.

Skattestyrelsen har oplyst, at der foreligger usædvanlige omstændigheder i [virksomhed3]’s indberetninger til Skatteforvaltningen, idet [virksomhed3] blandt andet udsteder salgsmoms på fakturaer, men ikke indberetter det til Skatteforvaltningen og [virksomhed3] ikke har foretaget betalinger til personer eller virksomheder i Danmark.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed3]. Der er ikke fremlagt timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed3] for at bekræfte samhandlen.

Nyt materiale til 2016

Virksomhedens repræsentant har den 31. maj 2022 fremsendt yderligere materiale til klagesagen. Der er fremsendt i alt 112 bilag til 1. halvår 2016, herunder 37 bilag til 1. kvartal 2016 og 75 bilag til 2. kvartal 2016.

Skattestyrelsen har den 9. juni 2022 fremsendt høringssvar til de supplerende oplysninger.

De følgende bilag har relation til opgørelsen over virksomhedens salgsmoms:

Bilag

Beskrivelse og begrundelse

Periode

Beløb inklusive moms

Bilag 98

Fakturanr. 41

[virksomhed2] ApS

Forkert periodisering af fakturanr. 41. Fakturaen skal flyttes til 2. kvartal 2016, jf. fakturaens udstedelsesdato.

2. kvartal 2016

29.386,40 kr.

Bilag 15

Fakturanr. 30

[virksomhed8] ApS

Yderligere beløb ift. til tidligere opgørelse.

1. kvartal 2016

125,00 kr.

Bilag 81

Fakturanr. 42

[virksomhed8] ApS

Restafregning for fakturaen.

2. kvartal 2016

20.000,00 kr.

Bilag 6

Fakturanr. 23

[virksomhed2] ApS

Beløbet er ikke ses indgået på virksomhedens bankkonto og har derfor ikke tidligere været medtaget i opgørelsen.

1. kvartal 2016

480,00 kr.

Total

49.991,40 kr.

Virksomheden har desuden fremlagt dokumentation for købsmoms på i alt 201.598 kr. for 1. halvår 2016, herunder bilag fra [virksomhed9], [virksomhed10], [virksomhed11] A/S, [virksomhed12] ApS, [virksomhed13], [virksomhed14], [virksomhed15], [virksomhed16], [virksomhed17], Lønseddel, [virksomhed18], [virksomhed19], [virksomhed20], [finans1], [virksomhed21], [virksomhed22], [virksomhed23], [virksomhed24], [virksomhed25], SKAT, [virksomhed26], [virksomhed27], [virksomhed28], [finans2], Taxi, Teknik, [virksomhed29], [virksomhed30] IVS, [virksomhed31], [virksomhed32] ApS, [...]broen og bilag nr. 42, 3, 11, 22, 23 og 103. Flere af bilagene er ulæselige.

Virksomheden har som dokumentation for købsmoms fremlagt følgende fakturaer fra underleverandørerne [virksomhed30] IVS, [virksomhed24] og [virksomhed32] ApS. Enkelte bilag er vedlagt to gange:

Faktura dato

Faktura- nr.

Bilags-nr.

Faktura tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

[virksomhed30] IVS

02.03.2016

254

20

rengørins ass. i følge aftale

trappevask fra 15 januar til 14 februar 2016

42.900,00

10.725,00

53.625,00

03.03.2016

258

21

[virksomhed33] a/s

[virksomhed34]

gulv

41.500,00

10.375,00

51.875,00

31.03.2016

308

35

rengørins ass. i følge aftale

Rengøring og vinduespudsning fra 15-02 til 14-03-2016

34.980,00

8.745,00

43.725,00

31.03.2016

311

36

Arbejdudført følgene timer

[adresse2]. 43 tim.

Flyttning 70 tim.

[adresse3]. 66 tim.

43.890,00

10.972,50

54.862,50

02.04.2016

317

41

Arbejdudført følgene timer

[adresse2]. 85 tim.

Flyttning 70 tim.

[adresse3]. 66 tim

[adresse4] [person4].

rengørins ass. i følge aftale

[virksomhed34] og extra rengøring

69.390,00

17.347,50

86.737,50

29.04.2019

429

58

Rengøring

[virksomhed34] Udført arbejder for april mdr

Rengøring

Meny i [by1] udført arbejder for april mdr

Rengøring

[universitet1]

Rengøring

Arbejdes timer for 215*165

97.975,00

24.493,75

122.468,75

17.05.2016

388

74

Rengøring

Rengøring vedr. tonsbakken

23.000,00

5.750,00

28.750,00

31.05.2016

430

82

Rengøring

Skadeservice for maj mdr.

93.000,00

23.250,00

116.250,00

01.06.2016

430

90

*

93.000,00

23.250,00

116.250,00

13.06.2016

478

96

Rengøring

Udført arbejde af maj. mdr.

20.000,00

5.000,00

25.000,00

I alt

139.908,75

(139.909 kr.)

[virksomhed24]

Vikar

30.04.2016

136

62

Rengøring

kælder rengøring i [by2]. Marts mdr

40.000,00

10.000,00

50.000,00

04.05.2016

141

66

Rengøring

Rengøring af april mdr

20.000,00

5.000,00

25.000,00

28.04.2016

134

56

Rengøring

Rengøring af april mdr

Arbjedstimer til [universitet1] 248 timer *165kr

40.920,00

10.230,00

51.150,00

I alt

25.230,00

(25.230 kr.)

[virksomhed32] ApS

13.01.2016

59

4

Rengøring

trappen vask i [by2]

18.000,00

4.500,00

22.500,00

20.01.2016

72

5

Rengøring

rengøring

Rengøring

vindues pudsning 128*165

34.620,00

8.655,00

43.275,00

02.02.2016

85

10

Rengøring

rengøring fra 15/12-12/01/2016

33.000,00

8.250,00

41.250,00

I alt

21.405,00

(21.405 kr.)

Bilag

**

9

Betalingsservice vedr. [virksomhed29] betaling [...]10

1.033,20

258,30

1.291,50

**

38

Betalingsservice vedr. [virksomhed29] betaling [...]10

2.532,40

633,10

3.165,50

I alt

891,40

(891 kr.)

*Der er fremlagt kopi af en godkendt overførsel fra virksomheden til [virksomhed30] IVS på i alt 116.250 kr. for ”F: 430”.

**Virksomheden har i materialet fremlagt to bilag vedrørende aftalenr. [...]92, betaling [...]10, fra [virksomhed29], herunder bilag 9 og 38, der begge har relation til bilag 2 og 38 fra [virksomhed29]. Bilag 9 har direkte sammenhænge med bilag 2 og bilag 38 har direkte sammenhænge med bilag 26.

Følgende gør sig gældende for de angivne underleverandører:

[virksomhed30] IVS, cvr-nr. [...5], herefter [virksomhed30], blev registreret den 1. september 2015 under branchekoden 463900 ”ikke specialiseret engroshandel med føde-, drikke- og tobaksvarer”, samt bibrancherne 474200 ”detailhandel med telekommunikationsudstyr”, 782000 ”vikarbureauer” og 431100 ”nedrivning”. [virksomhed30] har til formål ”at drive virksomhed med import og eksport af fødevarer, med rengøring og godstransport samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed”. [virksomhed30] er den 21. august 2018 opløst efter konkurs.

[virksomhed30] har ikke været registreret med ansatte.

Fakturanr. 430 er fremsendt to gange af virksomheden i henholdsvis bilag 74 og 82, og er bogført to gange af virksomheden.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed30] ikke har indberettet moms fra 4. kvartal 2015 og frem.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed30]. Der er ikke fremlagt timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed30] for at bekræfte samhandlen.

[virksomhed24] , cvr-nr. [...6], herefter [virksomhed24], er en enkeltmandsvirksomhed, der blev registreret den 24. december 2014. [virksomhed24] er indtil den 30. juni 2015 registreret under branchekoden 494100 ”vejgodstransport”, hvorefter [virksomhed24] er registreret med branchekoden 431900 ”agenturhandel med blandet sortiment” til og med den 31. august 2018. [virksomhed24] har ikke oplyst et formål i Det Centrale Virksomhedsregister. [virksomhed24] er den 3. april 2017 ophørt.

[virksomhed24] har i 1. og 3. kvartal 2016 ikke været registreret med ansatte. I 2. kvartal 2016 har [virksomhed24] været registreret med 2-4 medarbejdere.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed24] har unddraget Skattestyrelsen 4 millioner kroner i moms og 6,8 millioner kroner i A-skat og AM-bidrag, hvorfor det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed24] er anvendt til kædesvig.

Derudover har Skattestyrelsen oplyst, at [virksomhed24] har indberettet negative momsangivelser og har manglende angivelser.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed24]. Der er ikke fremlagt timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed24] for at bekræfte samhandlen.

[virksomhed32] ApS, cvr-nr. [...7], herefter [virksomhed32], blev registreret den 16. november 2016. [virksomhed32] er indtil den 17. december 2015 registreret under branchekoden 532000 ”andre post og kurertjenester”, hvorefter [virksomhed32] er registreret med branchekoden 81100 ”kombinerede serviceydelser”. [virksomhed32] er registreret med bibrancherne 433900 ”anden bygningsfærdiggørelse” og 431100 ”nedrivning” og har til formål at beskæftige sig med transport af aviser og blade. [virksomhed32] er den 5. juli 2018 opløst efter konkurs.

[virksomhed32] har ikke været registreret med ansatte.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed32] ikke har angivet moms i 1. kvartal 2016.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed32]. Der er ikke fremlagt timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed32] for at bekræfte samhandlen.

Forløbet omkring Skattestyrelsens forslag og afgørelse

Skattestyrelsen fremsendte forslag til afgørelse dateret den 14. december 2018. Forslag til afgørelse blev poststemplet den 17. december 2018.

Virksomheden har i klagen anført, at forslag til afgørelse først blev modtaget den 4. januar 2019.

Fristen for at fremsende bemærkninger til forslag til afgørelse var den 7. januar 2019.

Den 13. januar 2019 kontaktede virksomhedens repræsentant Skattestyrelsens sagsbehandler og anmoder om fristforlængelse til at komme med bemærkninger til forslag til afgørelse. Skattestyrelsens sagsbehandler afviser denne anmodning og henviser til klagevejledningen, idet fristen for bemærkninger er løbet og der allerede er fremsendt afgørelse i nærværende sag.

Skattestyrelsen traf afgørelse den 8. januar 2019.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 2.524.490 kr., idet Skattestyrelsen har reguleret virksomhedens salgsmoms, nægtet fradrag for udgifter til købsmoms for virksomhedens underleverandører og fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms på 10 % for perioden den 1. januar 2016 til og med den 30. september 2018.

Som begrundelse for sin afgørelse har Skattestyrelsen anført følgende (uddrag):

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

1.4.1. Salgsmoms

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed1] har leveret en momspligtig ydelse, til modtagere af fakturaer udstedt i perioden 1. januar 2016 til 30. september 2018. [virksomhed1] har i den anførte periode, angivet (inkl. foreløbigt fastsættelser) en samlet salgsmoms på kr. 568.524, svarende til en omsætning ekskl. moms på kr. 2.274.096.

Skattestyrelsen har i henhold til beskrivelser i afsnit 1.1.1. opgjort en samlet salgsmoms til kr. 3.024.096 (bilag 12).

Der ses enkelte fakturaer, der er udstedt, men ikke ses afregnet til virksomhedens bankkonto. Disse er markeret i bilag 12, ved en mørkere farve. Der er ikke udstedt kreditnotaer for disse fakturaer. Skattestyrelsen opkræver salgsmoms af disse fakturaer jf. momslovens § 46, stk. 7.

Manglende salgsmoms udgør kr. 2.455.572 som Skattestyrelsen opkræver jf. momslovens § 46, stk. 1 og momslovens § 46 stk. 7, jf. ovenstående beskrivelser.

1.4.2. Købsmoms

Skattestyrelsen har ikke modtaget dokumentation for [virksomhed1]s afholdte driftsudgifter. Skattestyrelsen har alene modtaget kontroloplysninger i forbindelse med gennemgang af andre virksomheders indberetning til Skatteforvaltningen.

Skattestyrelsen godkender ikke fradrag for udgifter på kr. 85.000 ekskl. moms til [virksomhed4] henset til manglende oplysninger, da fakturaen ikke opfylder kravene jf. momsbekendtgørelsens § 58. Skattestyrelsen henviser i øvrigt til beskrivelser i ovenstående afsnit 1.1.2.2. Skattestyrelsen henviser i denne sammenhæng ligeledes til afgørelse i Østre Landsret, SKM2016.27.ØLR.

Skattestyrelsen har ligeledes modtaget fakturaer fra [virksomhed6] ApS og [virksomhed3] ApS, beskrevet i ovenstående afsnit 1.1.2.1. og 1.1.2.3. Det er Skattestyrelsens opfattelse at der ikke er realitet bag de modtagne fakturaer, hvorfor Skattestyrelsen ikke godkender fradrag for fakturaer fra [virksomhed6] ApS og [virksomhed3] ApS. Her henset til afgørelse SKM2018.611.LSR, SKM2016.9.BR og SKM2009.325.ØLR, og yderligere EU-domC342/87Genius Holding.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed1] har leveret en momspligtig ydelse til sine klienter jf. modtagne indbetalinger på virksomhedens bankkonto, opgjort i bilag 12. [virksomhed1]s væsentligste udgift anser Skattestyrelsen for at være lønomkostninger, som er en ikke momspålagt udgift. Ud over lønninger, anser Skattestyrelsen det for sandsynligt at der er afholdt udgifter til administration, som f.eks. telefonudgifter, kontorartikler, arbejdstøj m.v. Skattestyrelsen indrømmer et 10 % skønsmæssigt fradrag herfor jf. opkrævningslovens § 5 stk. 2. I dette fradrag forventes udgifter til ovenstående at kunne indeholdes. Der tages ikke højde for, at en del af de udstedte fakturaer, jf. ovenstående beskrivelser, anses for at være fiktive. Dette giver reelt et højere fradrag for [virksomhed1] end de 10 % af den reelle omsætning.

1.4.3. Momstilsvar

Skattestyrelsen har opgjort forhøjelse af [virksomhed1]s moms, specificeret i nedenstående tabel.

Angivet

Beregnet

Ændring

Udgående

Indgående

Udgående

Indgående

Udgående

Indgående

2018

1. kvt.

221.172

195.110

386.563

38.656

165.391

-156.454

2018

2. kvt.

0

0

295.919

29.592

295.919

29.592

2018

3. kvt.

0

0

493.524

49.352

493.524

49.352

2018

4. kvt.

0

0

0

0

0

0

221.172

195.110

1.176.006

117.601

954.834

-77.509

2017

1. kvt.

0

0

231.829

23.183

231.829

23.183

2017

2. kvt.

18.000

0

248.942

24.894

230.942

24.894

2017

3. kvt.

0

0

334.896

33.490

334.896

33.490

2017

4. kvt.

0

0

252.129

25.213

252.129

25.213

18.000

0

1.067.797

106.780

1.049.797

106.780

2016

1. kvt.

108.402

63.246

67.334

6.733

-41.068

-56.513

2016

2. kvt.

149.950

112.972

174.302

17.430

24.352

-95.542

2016

3. kvt.

33.000

0

289.559

28.956

256.559

28.956

2016

4. kvt.

38.000

0

249.098

24.910

211.098

24.910

329.352

176.218

780.293

78.029

450.941

-98.189

Korrektion

2018

1.032.343

Korrektion

2017

943.017

Korrektion

2016

549.130

Korrektion i alt

2.524.490

1.5. Skattestyrelsens endelige afgørelse

Da Skattestyrelsen ikke har modtaget indsigelser til fremsendt forslag, træffes der afgørelse i overensstemmelse hermed.

...”

Skattestyrelsen har i høringssvar til Skatteankestyrelsen den 13. august 2019 anført følgende (uddrag):

”...

Sagen vedr. [virksomhed1] v/[person1] blev oprindeligt gennemført, ud fra den betragtning, at [person1] ikke var bosat i Danmark. Dette lagde Skattestyrelsen bl.a. til grund, på baggrund af oplysninger i Skattestyrelsens interne systemer. Dette har efterfølgende vist sig ikke at være korrekt, idet [person1] var bosiddende i Danmark frem til den 28. februar 2019. [person1] har i perioden 2017 ingen indtægt, og har ikke selvangivet sin indkomst til Skattestyrelsen.

...”

Derudover har Skattestyrelsen den 9. juni 2022 til Skatteankestyrelsen anført følgende (uddrag):

”...

I har den 3. juni 2022 anmodet om Skattestyrelsens bemærkninger til nyt materiale I har modtaget fra klager.

Skattestyrelsen bemærker at der fortsat ikke er fremlagt regnskab fra [virksomhed1].

Klager har fremsendt bilag for 1. halvår 2016. Skattestyrelsen har gennemgået disse.

Omsætning / Salgsmoms

I det fremsendte er nedenstående omsætning dokumenteret ved bilag. Skattestyrelsen har sammenholdt de fremsendte bilag med anført fakturadato, med betalingsdato jf. oprindelig opgjort omsætning for 1. og 2. kvartal 2016.

Tabel 1:

Betalingsdato jf. kontoudtog

Fakturadato

Bilags nr.

Fakt. nr.

Faktura modtager

Beløb inkl. moms

Moms heraf

Beløb ekskl. moms

01-03-2016

06-01-2016

1

25

[virksomhed8] ApS

40.625,00

8.125,00

32.500,00

24-01-2016

6

23

[virksomhed2] ApS

CVR.nr. [...1]

2.400,00

480,00

1.920,00

04-03-2016

31-01-2016

8

26

[virksomhed8] ApS

22.777,00

4.555,40

18.221,60

03-03-2016

17-02-2016

13

27

[virksomhed2] ApS

86.943,75

17.388,75

69.555,00

07-04-2016

29-02-2016

14

28

[virksomhed8] ApS

17.937,00

3.587,40

14.349,60

04-04-2016

29-02-2016

15

30

[virksomhed8] ApS

57.926,00

11.585,20

46.340,80

07-04-2016

29-02-2016

16

31

[virksomhed8] ApS

11.907,50

2.381,50

9.526,00

04-04-2016

10-03-2016

25

29

[virksomhed8] ApS

42.818,75

8.563,75

34.255,00

01-04-2016

21-03-2016

31

32

[virksomhed2] ApS

78.271,00

15.654,20

62.616,80

29-04-2016

31-03-2016

33

33

[virksomhed8] ApS

59.775,00

11.955,00

47.820,00

27-04-2016

31-03-2016

34

34

[virksomhed8] ApS

68.465,00

13.693,00

54.772,00

04-05-2016

21-04-2016

49

35

[virksomhed2] ApS

65.206,00

13.041,20

52.164,80

31-05-2016

30-04-2016

60

37

[virksomhed8] ApS

104.612,00

20.922,40

83.689,60

01-06-2016

30-04-2016

61

38

[virksomhed8] ApS

59.775,00

11.955,00

47.820,00

31-05-2016

25-05-2016

79

39

[virksomhed2] ApS

151.575,00

30.315,00

121.260,00

30-06-2016

31-05-2016

81

42

[virksomhed8] ApS

167.813,00

33.562,60

134.250,40

16-06-2016

08-06-2016

91

40

[virksomhed2] ApS

27.750,00

5.550,00

22.200,00

14-07-2016

16-06-2016

98

41

[virksomhed2] ApS

146.932,00

29.386,40

117.545,60

30-06-2016

30-06-2016

107

43

[virksomhed8] ApS

26.087,00

5.217,40

20.869,60

=SUM(ABOVE) \# "#.##0,00" 1.239.596,00

=SUM(ABOVE) \# "#.##0,00" 247.919,20

=SUM(ABOVE) \# "#.##0,00" 991.676,80

Klagers bilagsnr. 6 / faktura 23 ses ikke indgå på bankkonto, og er derfor ikke tidligere medtaget i Skattestyrelsens opgjorte omsætning. Klagers bilag 81 / faktura 42 afregnes delvist 30/6-2016 med 67.813 kr. Restbeløb 100.000 kr. afregnes 4/7-2016. Klagers bilag 98 / faktura 41 medtages i Skattestyrelsens afgørelse i 3. kvartal 2016, men faktura er dateret 16. juni 2016 og skal medregnes i 2. kvartal 2016. Klagers bilag 15 / faktura 30 afregnes med 57.301 kr. og er i Skattestyrelsens tidligere opgørelse medregnet med indsat beløb.

I oprindelig afgørelse til klager, har Skattestyrelsen medregnet nedenstående beløb til omsætning for 1. halvår 2016:

Tabel 2:

Betalingsdato jf. kontoudtog

Fakturadato

Bilags nr.

Fakt. nr.

Faktura modtager

Beløb inkl. moms

Moms heraf

Beløb ekskl. moms

11-01-2016

Fakt 20

48.422,00

9.684,40

38.737,60

22-01-2016

0022-MFGFAK 20016

23.693,00

4.738,60

18.954,40

25-01-2016

Fakt. 0022

29.703,00

5.940,60

23.762,40

02-02-2016

[person5]

5.000,00

1.000,00

4.000,00

03-02-2016

Fakt. 23

54.564,00

10.912,80

43.651,20

02-03-2016

Fakt. 0024

24.943,00

4.988,60

19.954,40

17-05-2016

Fakt. 36

31.250,00

6.250,00

25.000,00

07-06-2016

Room 1006

967,71

193,54

774,17

=SUM(ABOVE) \# "#.##0,00" 218.542,71

=SUM(ABOVE) \# "#.##0,00" 43.708,54

=SUM(ABOVE) \# "#.##0,00" 174.834,17

Det er Skattestyrelsens opfattelse at klagers materiale er mangelfuldt, henset til bl.a. at faktura 36 ikke indgår i klagers materiale. Skattestyrelsen anser ovenstående for momspålagt omsætning jf. momslovens § 4. Uagtet Skattestyrelsen tidligere har sendt opgørelse over opgjort omsætning til klager, har denne ikke dokumenteret at en del af ovenstående enten ikke er momspålagt omsætning, eller at ovenstående skal medregnes i en anden momsperiode. I henhold til momslovens § 23, stk. 3, indtræder afgiftspligten på leveringstidspunktet. Fakturadatoen anses som udgangspunktet at være lig leveringstidspunktet. Da Skattestyrelsen for ovenstående transaktioner kun har modtaget bankkontoudtog og vi ikke har modtaget fakturaer, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunkt.

Modtaget materiale fra klager giver følgende ændring af Skattestyrelsens tidligere opgjorte salgsmoms:

1. kvartal
2016

2. kvartal
2016

3. kvartal
2016

Dokumenteret af klager

97.969,20

149.950,00

Indsat ej dokumenteret tabel 2

37.265,00

6.443,54

I forhold til tidligere afgørelse

Opgjort af skattestyrelsen

67.334,00

174.302,00

289.559,00

Faktura 41 medtaget 3. kvartal 2016

29.386,40

-29.386,40

Yderligere jf. bilag 15

125,00

Restafregning faktura 42

20.000,00

-20.000,00

Bilag 6 ej indsat på konto

480,00

0,00

0,00

Salgsmoms i alt

67.939,00

223.688,40

240.172,60

Driftsudgifter / Købsmoms

Klager har fremsendt dokumentation for momsfradragsberettigede udgifter. Skattestyrelsen har opstillet dokumenterede driftsudgifter i BILAG A. I alt har klager fremsendt dokumentation for købsmoms med kr. 201.598. Der er ligeledes fremsendt dokumentation for transaktioner på virksomhedskonto med kr. 1.125.943 inklusive moms.

Adskillige af bilagene er ikke læselige, henset til at der er tale om bon-udskrifter, som er blevet utydelige.

En del af bilagene udgøres af betaling i svenske kroner. Skattestyrelsen har i vedlagte BILAG A skønnet en kurs på 80 kr.

Skattestyrelsen har gennemgået bilagene, og vurderet fradragsret i forbindelse hermed, gennemgået i nedenstående.

Bilag 105: Skattestyrelsen anser ikke dokumentationen for at opfylde kravene jf. momsbekendtgørelsens § 81.

Klager har fremlagt dokumentation for sin brug af fremmed assistance ved bilag fra følgende underleverandører af fremmed assistance:

• [virksomhed24], CVR.nr. [...6]

• [virksomhed30] IVS, CVR.nr. [...5]

• [virksomhed32] ApS, CVR.nr. [...7]

[virksomhed24], CVR.nr. [...6]:

Fakturaer fra [virksomhed24] er anført med følgende specifikationer:

Faktura 134: ”Rengøring af april mdr. Arbejdstimer til [universitet1] 218 timer * 165 kr.”

Faktura 136: ”Rengøring kælder rengøring i [by2]. Marts mdr. 1 stk. 40.000 kr.”

Faktura 141: ”Rengøring af april mdr. 1 stk. 20.000 kr.”

Skattestyrelsen anser ikke dokumentationen for udgifter vedr. [virksomhed24] for at opfylde momsbekendtgørelsens § 57, stk. 1 nr. 5 at mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser, ligesom § 57 stk. 1, nr. 6 ikke anses for opfyldt, da dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato ikke fremgår af fakturaen.

Skattestyrelsen har forgæves indkaldt materiale hos [virksomhed24], og har inddraget virksomhedens registreringer. Skattestyrelsen har gennemgået den moms, A-skat og am-bidrag [virksomhed24] har angivet for periode 18. september 2015 til 17. juli 2016. Som følge af Skattestyrelsens kontrol, har Skattestyrelsen konstateret at virksomheden har unddraget Skattestyrelsen 4 mio. i moms og 6,8 mio. i A-skat og am-bidrag. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at virksomheden har været anvendt til kædesvig, og at virksomhedens eneste formål er at unddrage Staten for moms, A-skat, AM-bidrag m.v.

Skattestyrelsen anser følgende forhold for at være grundlag for at anse [virksomhed24] for fiktiv:

• 3. mand råder og administrerer over virksomheden, men [person6] er ind sat som indehaver.

• Skattestyrelsen har forgæves forsøgt at komme i kontakt med virksomheden.

• Virksomheden har indberettet A-skat og am-bidrag til Skattestyrelsen, men skyldige beløb afregnes ikke.

• Virksomheden har indberettet nogle negative momsangivelser, men er ellers foreløbigt fastsat for moms grundet manglende angivelse.

[virksomhed30] IVS:

Klager har fremsendt følgende vedr. [virksomhed30] IVS:

Faktura dato

Bilags nr.

Faktura nr.

Beløb inkl. moms

Moms heraf

Beløb ekskl. moms

Bemærkning:

02-03-2016

20

254

53.625,00

10.725,00

42.900,00

03-03-2016

21

258

51.875,00

10.375,00

41.500,00

31-03-2016

35

308

43.725,00

8.745,00

34.980,00

31-03-2016

36

311

54.862,50

10.972,50

43.890,00

02-04-2016

41

317

86.737,50

17.347,50

69.390,00

29-04-2016

58

429

122.468,75

24.493,75

97.975,00

17-05-2016

74

388

28.750,00

5.750,00

23.000,00

31-05-2016

82

430

116.250,00

23.250,00

93.000,00

01-06-2016

90

430

116.250,00

23.250,00

93.000,00

Bogført x 2 - ligeledes bilag 82.

13-06-2016

96

478

25.000,00

5.000,00

20.000,00

Skattestyrelsen har gennemført adskillige kontroller af [virksomhed30] IVS’ momsangivelser. [virksomhed30] IVS har for 4. kvartal 2015 og fremadrettet, undladt at indberette moms til Skattestyrelsen.

Skattestyrelsen har forgæves forsøgt at indkalde materiale hos [virksomhed30] IVS.

Selskabet er ikke arbejdsgiverregistreret.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der i [virksomhed30] IVS er indsat en stråmand som direktør.

Selskabet er brancheregistreret som: Ikke- specialiseret engroshandel med føde-, drikke-, og tobaksvarer. Selskabets formål er drive virksomhed med import og eksport af fødevarer, med rengøring og godstransport samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

[virksomhed24] overfører penge til [virksomhed30] IVS.

[virksomhed32] ApS:

Fakturaer fra [virksomhed32] ApS er anført med følgende specifikationer;

Faktura 59: ”Rengøring 15-11 til 15-12/2015. Trappen vask i [by2]. 1 stk. 18.000.”

Faktura 72: ”Rengøring. 1 stk. 13.500 kr. Vindues pudsning 128 * 165. 1 stk. 21.120 kr.”

Faktura 85: ”Rengøring fra 15/12-12/01/2016. 1 stk. 33.000 kr.”

I alt udgør købsmoms jf. fakturaer fra [virksomhed32] ApS 21.405 kr.

Skattestyrelsen anser ikke dokumentationen for udgifter vedr. [virksomhed32] ApS for at opfylde momsbekendtgørelsens § 57, stk. 1 nr. 5 at mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser, ligesom § 57 stk. 1, nr. 6 ikke anses for opfyldt, da dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato ikke fremgår af fakturaen.

Skattestyrelsen har gennemført kontrol af [virksomhed32] ApS’ momsangivelser for perioden november 2015 til februar 2016.

[virksomhed32] ApS har ikke angivet moms for 4. kvartal 2015 og 1. kvartal 2016.

Skattestyrelsen har forgæves forsøgt at indkalde materiale hos selskabet. Da Skattestyrelsen ikke har modtaget materiale fra [virksomhed32] ApS, har Skattestyrelsen opkrævet salgsmoms hos selskabet på baggrund af selskabets bankkontoudtog. Skattestyrelsen har ikke indrømmet et fradrag for købsmoms, ligesom der ikke er opkrævet A-skat og am-bidrag hos [virksomhed32] ApS.

Henset til ovenstående anser Skattestyrelsen der for at være grundlag for købsmomsfradrag hos [virksomhed1] med følgende:

I alt udgør dokumenteret købsmoms følgende:

Dokumenteret købsmoms 201.598 kr.

[virksomhed30] IVS (heraf 23.250 kr. bogført dobbelt) - 139.909 kr.

[virksomhed24] - 25.230 kr.

[virksomhed32] ApS - 21.405 kr.

Bilag vedlagt dobbelt - 891 kr.

Købsmoms opgjort 14.163 kr.

Tidligere indrømmet købsmomsfradrag skønnet til 10 % 24.164 kr.

...”

Klagerens opfattelse

Virksomheden har påklaget Skattestyrelsens afgørelse af den 8. januar 2019 vedrørende en forhøjelse af virksomhedens momstilsvar på i alt 2.524.490 kr. ved dels Skattestyrelsens regulering af virksomhedens salgsmoms, nægtelse af fradrag for udgifter til købsmoms for virksomhedens underleverandører og fastsættelse af et skønsmæssigt fradrag for købsmoms på 10 % i indkomstårene 2016, 2017 og 2018. I forbindelse hermed har virksomheden nedlagt påstand om, at virksomhedens momstilsvar skal nedsættes til 0 kr. for perioden den 1. januar 2016 til og med den 30. september 2018.

Til støtte for sin påstand har virksomheden den 10. april 2019 anført følgende (uddrag):

” Jeg vil gerne klage over den af Skattestyrelsen trufne afgørelse dateret 8. januar 2019.

Jeg mener fristen for min klage er overholdt, da jeg modtog afgørelsen den 15. januar 2019. Afgørelsen er jf. kopi af vedhæftet konvolut poststemplet 9. januar 2019 (Bilag 1).

Jeg vil principalt nedlægge påstand om at sagen henvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen , da forslaget fra Skattestyrelsen dateret 14. december 2018 og poststemplet 17. december 2018 (bilag 2) er modtaget af mig den 4. januar 2019. Skattestyrelsen havde sat fristen for mine bemærkninger til 7. januar 2019.

Da min revisor (bilag 3) pr. mail den 13. januar 2019 gjorde sagsbehandleren opmærksom på, at det ikke havde være muligt at overholde fristen 7.1.2019 og anmodede om fristforlængelse, oplyste sagsbehandleren at afgørelsen (dateret 8.1.2019) vedrørende sagen allerede var fremsendt!

Jeg mener derfor, at jeg på grund af postgangen og juleferie har fået forslaget forsent og at jeg derfor ikke havde den fornødne tid til at gennemgå og svare på forslaget fra Skattestyrelsens side.

Subsidiært vil jeg nedlægge påstand om forhøjelserne vedrørende moms, A-skat og AM-bidrag sættes til nul.

Skattestyrelsen har ikke haft adgang til alle min salgs- og købsbilag og har på baggrund af bankudtog og nogle få fakturaer fra underleverandører lavet nogle beregninger, som overhovedet ikke passer og udfra disse beregninger foretaget forhøjelser, der ikke er grundlag for.

Jeg anmoder Landsskattereten om ti dages frist til at jeg kan skrive nærmere om de enkelte klagepunkter, herunder kan samle alle de nødvendige bilag, herunder salgs- og købsfakturaer og balancer, scanne dem og sende dem til Landsskatteretten eller Skattestyrelsen.

...”

Virksomhedens repræsentant har på et telefonmøde den 17. november 2021 med Skatteankestyrelsens sagsbehandler oplyst, at virksomheden er i besiddelse af nyt materiale i form af blandt andet fakturaer og uddybende forklaringer til nærværende klagesag.

Repræsentanten har i svarskrivelse til Skatteankestyrelsen den 27. maj 2022 anført følgende (uddrag):

”...

Desuden vedhæfter jeg bilagsmaterialet, som Skattestyrelsen tidligere har efterspurgt.

Skattestyrelsens afgørelse fra 8. januar 2019 bygger på gennemgang af virksomhedens bankudtog og derfra udledes tal for salgsmoms. Disse beløb er ikke virkelige og stemmer ikke overens med beløbene fra bogføringen som bygger på det faktiske bilagsmateriale.

Endvidere har Skattestyrelsen ikke godkendt underleverandørerne selvom der foreligger fakturaer fra disse og underleverandørerne er betalt via bankoverførsel.

...

Det skal også noteres, at virksomheden har lavet nogle fejl ved faktureringen via e-conomic, da virksomheden ikke var fuldt bekendt med programmet og har ikke oprettet kreditnotaer for de forkert udstedte fakturaer. Disse ved fejl udstedte fakturaer har Skattestyrelsen dog også indregnet som omsætning, selvom der ikke foreligger nogen betalinger fra kunderne på virksomhedens bankkonto.

På denne måde har Skattestyrelsen genereret fiktive forhøjede tal for moms, A-skat og AM-bidrag som virksomheden pålægges.

Det mener jeg ikke er korrekt, da som nævnt er underleverandørerne har udført arbejde for virksomheden og har i den forbindelse fået deres betaling via bankoverførsler.

Jeg vil derfor anmode om sagen behandles på ny ud fra det vedhæftede bilagsmateriale samt udskrifter fra bogføringen.

...”

Virksomhedens repræsentant har den 31. maj 2022 fremsendt bilag til 1. og 2. kvartal 2016, som dokumentation for virksomhedens indgående og udgående moms. Der er fremlagt 37 bilag til 1. kvartal 2016 og 75 bilag til 2. kvartal 2016, i alt 112 bilag for 1. halvår 2016. Bilagene er bestående af blandt andet afregningsbilag, gebyrnota og betalingsoversigter fra [finans2], lønafregninger, indbetalingskort fra SKAT, togbilletter, forskellige fakturaer fra blandt andet [virksomhed8] ApS, [virksomhed29], [virksomhed27], [virksomhed32] ApS, [virksomhed2] ApS og [virksomhed30] IVS, [virksomhed24] m.v., samt kvitteringer for diverse køb fra eksempelvis [virksomhed28] og [virksomhed15].

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 2.524.490 kr. grundet dels Skattestyrelsens regulering af salgsmoms, dels nægtelse af fradrag for udgifter til købsmoms for virksomhedens underleverandører og dels fastsættelse af et skønsmæssigt fradrag for købsmoms på 10 % for perioden den 1. januar 2016 til og med den 30. september 2018.

Formalitet
Virksomheden har nedlagt principal påstand om, at afgørelsen skal hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen. Begrundelsen herfor er, at virksomheden ikke har fået fristforlængelse til at komme med bemærkninger til forslag til afgørelse inden Skattestyrelsen traf endelig afgørelse.

Landsskatteretten finder ikke, at det forhold, at virksomhedens repræsentant ikke har reageret før fristen for bemærkninger, kan begrunde en hjemvisning. Der er ved vurderingen lagt vægt på, at virksomheden har modtaget forslaget den 4. januar 2019, at fristen for at fremsende bemærkninger til forslaget var den 7. januar 2019, at Skattestyrelsen har truffet afgørelse den 8. januar 2019 og at virksomhedens repræsentant den 13. januar 2019 har anmodet om fristforlængelse for at komme med bemærkninger til forslaget.

Det er ved domspraksis fastslået, at der ikke er en lovfæstet pligt eller administrativ praksis for Landsskatteretten til hjemvisning ved sagsbehandlingsfejl eller nye oplysninger, idet retten kan ”helbrede” sådanne fejl ved en intensiv realitetsbehandling. Der henvises til Retten i [by3] dom af den 10. juni 2014, offentliggjort som SKM2014.553.BR.

Retten finder, at høringen, der grundet modtagelsen den 4. januar 2019 har en kort frist for bemærkninger, ikke udgør en sagsbehandlingsfejl i den konkrete sag. Manglende partshøring kan generelt udgøre en sagsbehandlingsfejl. Partens indsigelsesmuligheder er dog ikke blevet væsentligt forringet, idet disse kan varetages i forbindelse med klagesagen. Landsskatteretten afviser dermed at tage virksomhedens principale påstand om hjemvisning til følge og foretager således klagebehandling af de påklagede forhold.

Virksomheden har nedlagt subsidiær påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens momstilsvar skal nedsættes til 0 kr.

Salgsmoms
Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1.pkt.

Betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt. Betaling af afgift påhviler enhver, der på en faktura anfører afgiftsbeløb eller anden angivelse af, at fakturabeløbet indbefatter afgift, jf. momslovens § 46, stk. 7. Det lægges ubestridt til grund, at virksomheden driver momspligtig virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1.

Virksomheden har i perioden den 1. januar 2016 til og med den 30. september 2018 udstedt fakturaer, hvor der er påført salgsmoms, og modtaget indbetalinger.

Virksomheden har i 2018 udstedt flere fakturaer til [virksomhed2], hvorpå der er anført salgsmoms. Skattestyrelsen har konstateret, at virksomheden ikke har angivet salgsmoms af disse, da der ikke ses indbetalinger eller kreditnotaer herfor.

Derudover har virksomheden i den angivne periode haft indbetalinger og udstedt fakturaer, der tilsammen med ovennævnte kan opgøres til en salgsmoms på i alt 3.024.096 kr. eksklusive moms.

Landsskatteretten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med i alt 450.941 kr. i 2016, 1.049.797 kr. i 2017 og 954.834 kr. i 2018.

Der er herved henset til, at der er tale om afgiftspligtige leverancer, som virksomheden har leveret til [virksomhed2], hvorpå der er pålagt salgsmoms på fakturaen. Retten finder, at virksomheden burde have angivet den udgående afgift, jf. momslovens § 46, stk. 7.

Endvidere har retten henset til, at virksomheden ikke har fremlagt dokumentation for klarhed af indbetalinger på virksomhedens konto og udstedte fakturaer. På denne baggrund finder retten, at det er med rette, at Skattestyrelsen har kategoriseret indbetalinger og fakturaer som momspligtig omsætning, hvoraf der skal afregnes salgsmoms, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.

Virksomheden har den 31. maj 2022 fremsendt supplerende materiale bestående af 112 bilag til 1. halvår 2016. I forbindelse med høringssvaret er det Skattestyrelsens opfattelse, at virksomhedens salgsmoms for 2016 bør reguleres i overensstemmelse med de fremlagte bilag og dermed bliver virksomhedens salgsmoms for 2016 nedsat fra de af Skattestyrelsen beregnet på 780.293 kr. til 569.800 kr. for 2016.

Virksomheden har ikke fremlagt virksomhedens regnskaber, som understøttende dokumentation for momsangivelsen, foruden de supplerende bilag den 31. maj 2022 for 1. halvår 2016. Der er ikke fremlagt dokumentation for de øvrige perioder.

Derfor og af de af Skattestyrelsen anførte grunde ændrer Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse vedrørende virksomhedens salgsmoms for 2016 og Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende virksomhedens salgsmoms for 2017 og 2018.

Købsmoms

Af momslovens § 37 fremgår følgende (uddrag):

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

...”

Af momsbekendtgørelse nr. 808 af den 30. juni 2015, § 82 fremgår følgende:

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. ”

Samme momsbekendtgørelse nr. 808 af den 30. juni 2015 indeholder i kapitel 12 en række fakturakrav. Bekendtgørelsens § 58, stk. 1 fastsætter de nærmere krav til fakturaens indhold, heraf fremgår:

”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168, hvoraf bl.a. fremgår følgende (uddrag):

”Artikel 167

Fradragsretten indtræder samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder.

Artikel 168

I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:

a) den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person.

...”

Af momssystemdirektivets artikel 178 og 179 fremgår følgende (uddrag):

”Artikel 178

For at kunne udøve sin fradragsret skal den afgiftspligtige person opfylde følgende betingelser:

a) for det i artikel 168, litra a), omhandlede fradrag - for så vidt angår levering af varer og ydelser - være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med artikel 220-236 samt artikel 238, 239 og 240

...

Artikel 179

Fradraget foretages under ét af den afgiftspligtige person, ved at han i den moms, der skal betales for en afgiftsperiode, fradrager de momsbeløb, for hvilke fradragsretten i løbet af samme periode er opstået og udøves i henhold til artikel 178.

...”

EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179) begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.

Der henvises til Østre Landsrets domme offentliggjort i SKM2019.332.ØLR og SKM2017.461.ØLR. I begge domme fandt Landsretten, at sagsøger ikke havde løftet bevisbyrden for, at der havde fundet levering sted. Fakturaerne i de pågældende sager opfyldte ikke momsbekendtgørelsens fakturakrav, idet der bl.a. ikke i fakturaerne var foretaget en tilstrækkelig præcis angivelse af ydelsernes omfang og art samt tidspunkt og sted for levering, ligesom der ikke var fremlagt arbejdssedler, opgørelser eller andet bevis for, at de hævdede ydelser var leveret. Samme forhold forelå i den nyere byretsdom SKM2021.395.BR, hvor de i sagen fremlagte samarbejdsaftaler blev fundet for upræcise til at løfte bevisbyrden. Byretten udtalte, at det forhold, at der var sket pengeoverførsler fra sagsøgerens konto, ikke i sig selv dokumenterede, at der var sket levering af momsbelagte ydelser fra de angivne underleverandører.

Der henvises endvidere til Retten i [by4] dom af den 10. februar 2017, offentliggjort som SKM2017.210.BR, samt Landsskatterettens afgørelser af den 27. september 2018 og den 15. november 2018, offentliggjort som henholdsvis SKM2018.539.LSR og SKM2018.613.LSR.

Bevisbyrden vil være skærpet i tilfælde hvor der foreligger usædvanlige omstændigheder i relation til fakturering og samhandlen med underleverandørerne. Der henvises til Østre Landsrets dom af 28. april 2009, offentliggjort i SKM2009.325.ØLR og Københavns Byrets dom af 10. oktober 2016, offentliggjort i SKM2017.40.BR.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momsloven § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Virksomheden har som dokumentation fremlagt 7 fakturaer fra [virksomhed3], [virksomhed6] og [virksomhed5], samt kontokort fra [...dk] og bankkontoudtog. Derudover har virksomheden den 31. maj 2022 fremlagt supplerende materiale, herunder blandt andet 10 fakturaer fra [virksomhed30], 3 fakturaer fra [virksomhed24] og 3 fakturaer fra [virksomhed32], samt bilag 2, 9, 26 og 38 for udgifter til [virksomhed29].

Som følge af det nye materiale af den 31. maj 2022, er det Skattestyrelsens opfattelse, at virksomhedens købsmoms for 2016 bør reguleres i overensstemmelse med enkelte af de fremlagte bilag. Købsmoms på de nye bilag kan opgøres til 201.598 kr. Virksomheden ikke kan, ud fra Skattestyrelsens opfattelse, opnå fradrag for udgifterne til [virksomhed30], [virksomhed24] og [virksomhed32], samt bilag 9 og 38.

Som følge af Skattestyrelsens gennemgang kan styrelsen godkende fradrag for virksomhedens købsmoms med i alt 14.163 kr. for 1. og 2. kvartal 2016.

Bilag 9 og 38

Virksomheden har i det fremsendte materiale af den 31. maj 2022 fremlagt to bilag vedrørende betalingsservice for aftalenr. [...]92, betaling [...]10 fra [virksomhed29], herunder bilag 9 og 38.

Bilag 9 og 38 har direkte sammenhænge med bilag 2 og 26, herunder identiske beløb og afsender.

Landsskatteretten finder, at virksomheden ikke kan få dobbelt fradrag for udgifter til bilagene fra [virksomhed29]. Momsen for bilag 9 og 38 udgør alt 891 kr.

Skønsmæssigt fradrag
Skattestyrelsen har i afgørelsen fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms på 10 % af den opgjorte salgsmoms for perioden den 1. januar 2016 til og med den 30. september 2018, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1 og 2.

Skattestyrelsen har givet virksomheden et skønsmæssig fastsat fradrag for købsmoms, idet købsmomsen skønsmæssigt er fastsat til 10 % af den for lidt angivne salgsmoms.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende (uddrag):

”...

Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”

Samme forhold gør sig gældende i denne sag og på tidspunktet for afgørelsen fra Skattestyrelsen, hvor der ikke var fremlagt objektive beviser for, at der var sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, var betalt af virksomheden.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give virksomheden et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.

Det er således med urette, at Skattestyrelsen i afgørelsen har indrømmet virksomheden et skønsmæssig fastsat momsfradrag på 10 % af den for lidt angivne salgsmoms. Landsskatteretten nedsætter på den baggrund det skønsmæssige fradrag til 0 kr. for indkomstårene 2016, 2017 og 2018.

Samlet set finder Landsskatteretten, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2016 til og med den 30. september 2018, idet der dog ved beregningen af momstilsvarets størrelse skal tages højde for, at der ikke kan gives et skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse vedrørende skønsmæssigt fradrag for købsmoms.

Landsskatteretten finder, i overensstemmelse med Skattestyrelsens høringssvar af den 9 juni 2020, at der kan indrømmes fradrag for købsmoms med i alt 14.163 kr. for 1. og 2. kvartal 2016, for de udgifter som er dokumenteret ved faktura.

Underleverandører

Landsskatteretten finder, at der ikke kan anses at være sket en levering mod vederlag fra en afgiftspligtig person.

Retten har lagt vægt på, at fakturaerne ikke indeholder en tilstrækkelig angivelse af omfanget og arten af de leverede ydelser, idet der mangler oplysninger om beskrivelse af arbejdsopgaver, hvor og hvornår arbejdet er udført, og hvem der har udført arbejdet.

Virksomheden har ikke sammen med de fremlagte fakturaer dokumenteret samhandlen med støttebilag i form af samarbejdsaftaler, timesedler eller andet.

Retten har lagt vægt på, at fakturaerne indeholder sparsomme beskrivelser af ydelserne. For så vidt angår enkelte fakturaer, er der blandt andet angivet steder som ” [adresse1]” på fakturanr. 261 fra [virksomhed3] og ”[adresse2]. 85 tim.” på fakturanr. 317 fra [virksomhed30], samt perioder som ” Udført arbejde for juni mdr. 2016” på fakturanr. 244 fra [virksomhed3] og ”Rengøring af april mdr.” på fakturanr. 141 fra [virksomhed24], men virksomheden har ikke fremlagt yderligere specifikationer som understøttelse hertil. De øvrige fakturaer indeholder beskrivelser som eksempelvis ”mandskab”, ”samlet”, ”rengøring” og ”arbejderudført” uden nærmere uddybning af disse arbejder. Som følge heraf opfylder fakturaerne ikke kravene i momsbekendtgørelsens § 58, stk. 1, nr. 5 og nr. 6.

Retten har derudover henset til, at samtlige af underleverandørerne ikke er registreret indenfor samme branche som virksomheden, at flere underleverandører er opløst og at det ikke har været muligt at få bekræftet samhandlen mellem virksomheden og underleverandørerne.

[virksomhed6] har faktureret virksomheden for ”mandskab”, men [virksomhed6] har ikke haft registreret ansatte. Endvidere har [virksomhed3] faktureret virksomheden for ”mandskabsudlejning” og forskellige arbejder, men [virksomhed3] har ikke haft registreret ansatte. [virksomhed30] og [virksomhed32] har ligeledes faktureret virksomheden for arbejder i form af ”rengøring”, men har ikke haft registreret ansatte.

Under disse omstændigheder finder retten, at virksomheden ikke har dokumenteret, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt. Virksomheden har således ikke dokumenteret, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til de fremlagte fakturaer. Retten finder, at der samlet set er tale om så usædvanlige omstændigheder, at de indsendte fakturaer ikke kan anses for at være reelle.

Det forhold, at fakturaerne er betalt ved elektroniske pengeoverførsler, kan ikke i sig selv udgøre en tilstrækkelig dokumentation for, at leveringer af ydelser har fundet sted, hvorfor dette ikke kan føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse vedrørende nægtelse af fradrag for købsmoms for virksomhedens udgifter til underleverandører. Det samme gør sig gældende til underleverandørerne [virksomhed30], [virksomhed24] og [virksomhed32].

På baggrund af ovennævnte ændrer Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse, hvorved virksomhedens salgsmoms nedsættes for 2016 og stadfæstes for 2017 og 2018, samt virksomhedens købsmoms ændres, ved at købsmomsen for 2016, 2017 og 2018 nedsættes.

Den talmæssige opgørelse over momstilsvaret udgør følgende:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Total

1. kvartal 2016

67.939 kr.

Er indregnet i 2. kvartal 2016

2. kvartal 2016

223.688,40 kr.

14.163 kr.

3. kvartal 2016

240.172,60 kr.

0 kr.

4. kvartal 2016

249.098 kr.

0 kr.

I alt 2016

780.898 kr.

14.163 kr.

795.061 kr.

1. kvartal 2017

231.829 kr.

0 kr.

2. kvartal 2017

248.942 kr.

0 kr.

3. kvartal 2017

334.896 kr.

0 kr.

4. kvartal 2017

252.129 kr.

0 kr.

I alt 2017

1.067.797 kr.

0 kr.

1.067.797 kr.

1. kvartal 2018

386.563 kr.

0 kr.

2. kvartal 2018

295.919 kr.

0 kr.

3. kvartal 2018

493.524 kr.

0 kr.

4. kvartal 2018

0 kr.

0 kr.

I alt 2018

1.176.006 kr.

0 kr.

1.176.006 kr.

Momstilsvar

3.024.701 kr.

14.163 kr.

3.038.864 kr.

Landsskatteretten ændrer dermed Skattestyrelsens afgørelse.