Kendelse af 29-08-2022 - indlagt i TaxCons database den 23-09-2022

Journalnr. 19-0028432

Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at sagens køretøj er omfattet af registreringspligt, jf. registreringsbekendtgørelsens § 3, stk. 1, nr. 1, jf. § 7, stk. 1-3 (bekendtgørelse nr. 599 af 31. maj 2017).

Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsens afgørelse med den begrundelse, at køretøjet er registreringspligtigt her i landet, jf. registreringslovens § 2, stk. 1, nr. 1, jf. registreringsbekendtgørelsens § 5, stk. 1 - 3 (henholdsvis lovbekendtgørelse nr. 720 af 30. maj 2017 og bekendtgørelse nr. 818 af 20. juni 2018).

Faktiske oplysninger

Den 6. november 2018 blev klageren standset i sagens køretøj ved [by1] grænse på vej ind i Danmark. Klageren var fører af køretøjet, mens hendes søn og en veninde var passagerer. Klageren oplyste, at de skulle til [by2], hvor de arbejdede på en minkfarm. Nummerpladerne blev taget af køretøjet, og klageren købte prøvemærker til at køre hjem.

Køretøjet er en udenlandsk indregistreret Mitsubishi Outlander. Klageren er registreret bruger af køretøjet, hvilket fremgår af registreringsattesten udstedt den 8. august 2014.

Klageren har haft bopæl i Danmark siden den 21. marts 2016.

Den 10. marts 2016 søgte klageren om tilladelse til at anvende køretøjet i Danmark. Som bilag til ansøgningen var vedlagt et ansættelsesbevis fra en dansk virksomhed, hvor første arbejdsdag var oplyst som den 11. marts 2016. Da klageren ikke indbetalte sagsbehandlingsgebyret på 400 kr. til SKAT, blev ansøgningen ikke behandlet.

Klageren har forklaret til Motorstyrelsen, at hun brugte sagens køretøj, da hun startede sit arbejde hos den danske virksomhed i marts 2016, men at hun i april 2016 købte et dansk indregistreret køretøj og derfor ikke havde brug for sagens køretøj længere. Hun lod herefter sin søn køre sagens køretøj ud af Danmark og tilbage til Letland den 6. juli 2016, hvor det havde befundet sig indtil den 6. november 2018.

Klageren informerede efterfølgende Motorstyrelsen om, at køretøjet igen blev udført af landet den 9. november 2018.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen har opkrævet 54.821 kr. i registreringsafgift for køretøjet. Der fremgår følgende begrundelse i sagsfremstillingen:

”(...)

Motorstyrelsen finder ud fra en helhedsvurdering, at køretøjet er omfattet af registreringspligten i registreringslovens § 2, jf. registreringsbekendtgørelsens § 3, stk. 1, litra 1 og § 7, stk. 1-3.

Køretøjet skulle derfor inden benyttelsen have været indregistreret og afgiftsberigtiget i Danmark jf. registreringsafgiftslovens § 1.

Motorstyrelsen har ved vurderingen lagt vægt på, at [person1] er bosiddende i Danmark, jf. registreringsbekendtgørelsens § 6, stk. 1.

Køretøjer, som hun er bruger af, og som anvendes på færdselslovens område, skal derfor inden ibrugtagning på færdselslovens område være registreret i Køretøjsregistret, jf. registreringsbekendtgørelsens § 3, jf. § 5, stk. 3.

Det er konstateret, at køretøjet er taget i brug på færdselslovens område den 6. november 2018, hvor [person1] var fører af køretøjet. Hun har oplyst, at køretøjet var været i Danmark i perioden 6.-9. november 2018.

[person1] har tidligere haft tilladelse til kørsel i køretøjet, og hun er derfor bekendt med regler om anvendelse af udenlandske køretøjer i Danmark.

Køretøjet skulle inden benyttelsen have været indregistreret og afgiftsberigtiget i Danmark jf. registreringsafgiftslovens § 1.

Som bruger af køretøjet hæfter [person1] for registreringsafgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 5.

Motorstyrelsen opkræver 54.821 kr. i registreringsafgift. Beløbet er foreløbigt fastsat af Motorstyrelsen.

[person1]s opfattelse, begrundelse og eventuelle indsigelser

Motorstyrelsen har den 26. november 2018 modtaget nedenstående skriftlige indsigelser til det

fremsendte forslag til afgørelse:

I got the letter om 16 november 2018

Vores sagsnr. [sag1]

CPR nr. [...]

I don´t agree with the decision. I do not consider myself guilty. 06.11.2018 with Mitsubishi Outlander [reg.nr.1] I drove from Germany to Denmarks border. I wouldn´t have been driving in Denmark, another driver would have been driving in my place. We were not allowed to change. I don´t agree and I can´t register Mitsubishi Outlander [reg.nr.1] in Denmark, because im not this cars owner, but only the user. Cars owner is AS [virksomhed1]. What appears on the document.

I started working in Denmark in March 2016 AS [virksomhed2]. Started working with Mitsubishi Outlander [reg.nr.1] and I asked SKAT for a driving permit. But I didn´t need it anymore because in April 2016 I bought a car in Denmark with Danish number Chevrolet Aveo [reg.nr.2]. AS [virksomhed2] knows that [reg.nr.2] is my work car. Due to insurance. My mistake is that I didn´t refuse my driving permit reguest SKAT to [reg.nr.1]. Because I didn´t know it. Because I had the Danish car [reg.nr.2], and Latvian car [reg.nr.1] I no longer needed my son [person2]s with [reg.nr.1] drove out of country at 06.07.2016 (in the atttachment there is a copy af the ticket) Mitsubishi Outlander from 2016.06.07 till 2018.06.11 had been in Latvia.

Right now it is also in Latvia. With the number of transit, I led it to Latvia (in attachment there is a copy of the ticket) From 2016 till this moment In Denmark I only used Chevrolet Aveo [reg.nr.2].

I haven´t violeted the law.

I agree to pay some kind of penalty fee, but I cant register the car and pay that big of a amount 54.821 DKK

Underskrevet

[person1] 21/11/2018

[...@...lv]

Sorry...

Wasnt it possible to just give me a warning and let drivers change? I was at Denmarks Germanys border. I wasnt driving trough Denmark.

Motorstyrelsens endelige afgørelse

Motorstyrelsen træffer endelig afgørelse i overensstemmelse med det fremsendte forslag til afgørelse, og afkræver [person1] 54.821 kr. i registreringsafgift.

Ovennævnte indsigelser har ikke ført til en ændret vurdering af, at det køretøj, som [person1] er registreret bruger af, er anvendt til kørsel i Danmark i en periode, hvor [person1] er bosiddende i Danmark og har rådighed over køretøjet.

Det er uden betydning for registreringspligtens indtræden, om [person1] var fører eller passager i køretøjet, da det ankom til Danmark. Det er afgørende for registreringspligtens indtræden, at [person1] er bosiddende i Danmark, og hun er registreret bruger af køretøjet. Det fremgår af køretøjets registreringsattest, som er udstedt den 8. august 2014, at AS [virksomhed1] er ejer af køretøjet (felt nr. C.2.1.), og at [person1] er den person, som er indehaver af registreringsattesten (felt nr. C.1.1 – C.1.3.). [person1] har således som minimum haft køretøjet til rådighed siden 8. august 2014.

[person1] har arbejde i Danmark i en periode forud for den periode, som hun oplyser i indsigelserne, da hun er blevet registreret som kildeskattepligtig allerede den 1. juni 2006, men hun er tilflyttet Danmark og tilmeldt CPR-registret med adresse i Danmark den 21. marts 2016. Fra dette tidspunkt måtte hun ikke længere anvende et udenlandsk indregistreret køretøj i Danmark, ligesom køretøjer, som hun er ejer eller bruger af, er registreringspligtige i Danmark, jf. registreringsbekendtgørelsens § 5, stk. 1, hvis de anvendes på færdselslovens område.

[person1] har på standsningstidspunktet oplyst til tolderne, at hun og passagererne i køretøjet var på vej til [by2], hvor de arbejder på en minkfarm. Passagererne i køretøjet var [person1]s søn og en veninde. Køretøjet er standset i forbindelse med grænsepassage på [by1] Grænseovergang. Formålet med kørslen var således at køre i køretøjet i Danmark. Køretøjet har været i Danmark i perioden 6. november 2018 til 9. november 2018, hvor køretøjet er udført af Danmark igen, hvilket fremgår af den medsendte kopi af en færgebillet. ”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at køretøjet ikke er underlagt registreringspligt. Der fremgår følgende begrundelse i klagen:

”I send you a statement from the Latvian Road Traffic Directorate that the car Mitsubishi Outlander [reg.nr.1], which you force me to re-register to DK numbers, does not belong to me. I can not register something that doesnt belong to me. You are a public authority, that needs to understand, that a person can’t do anything with a property belonging to another. Do I really need to ask a lawyer for help in this case ? Please review the decision. Reminding you that I drove from Germany and I was on the border. I had the right to not enter Denmark and go back to Germany, which I was not allowed to. “

Motorstyrelsens udtalelse

Motorstyrelsen er den 30. maj 2019 kommet med følgende bemærkninger til klagen:

”Sagen omhandler en herboendes brug af en udenlandsk bil – Mitsubishi Outlander, reg.nr. [reg.nr.1]. Fører er registreret bruger af køretøjet. Det fremgår af køretøjets registreringsattest.

Køretøjet blev bragt til standsning den 6. november 2018 af Toldstyrelsen ved [by1] Grænseovergang, [by1]. Køretøjet blev ført af ovennævnte. Passagerer i køretøjet var hans hendes søn og en veninde. De oplyste, at de skulle på arbejde på en minkfarm i [by2], hvor [person1] arbejder.

Det fremgår af registreringsattesten, at [person1] er registreret bruger af køretøjet. Registreringsattesten er udstedt den 8. august 2014.

[person1] har været bosiddende i Danmark siden 21. marts 2016, og hun er derfor herboende, jf. registreringsbekendtgørelsens § 6, stk. 1. Hun kan derfor ikke anvende et udenlandsk registreret køretøj til kørsel i Danmark.

Da hun er registreret bruger af køretøjet, og hun har rådighed over køretøjet i mere end 30 dage, anses hun for at være bruger af køretøjet, jf. registreringsbekendtgørelsens § 5, stk. 3, og hun er derfor pligtig til at registrere køretøjet.

[person1] har i 2016 søgt om tilladelse til kørsel i det omhandlede køretøj i Danmark. Da hun ikke indbetalte gebyr på 400 kr. til SKAT, blev ansøgningen ikke nægtet, men det viser, at hun var vidende om, at det vil kræve en tilladelse til at køre i et udenlandsk registreret køretøj i Danmark. Hun havde ikke søgt om tilladelse til kørsel i køretøjet forud for hendes indrejse i Danmark den 6. november 2018, ligesom hun ikke havde anmeldt, at hun tog køretøjet i brug i Danmark, jf. registreringsbekendtgørelsens § 13, stk. 2.

Hun oplyste efterfølgende, at køretøjet var udført af Danmark den 9. november 2018. Dette ændrer dog ikke på, at køretøjet blev taget i brug af [person1], som er herboende og registreret bruger af køretøjet, den 6. november 2018.

Hun var indehaver af registreringsattesten på køretøjet, og der er derfor ikke noget til hinder i dansk lovgivning for, at hun kunne registrere køretøjet i Danmark med Fa. [virksomhed1] som ejer og [person1] som bruger, hvilket hun er forpligtiget til jr. Registreringsbekendtgørelsens § 5, stk. 3.

Der er således ikke argumenter i den fremsendte klage, som ændrer ved Motorstyrelsens vurdering af sagen.

Motorstyrelsen indstiller derfor, at Motorstyrelsens afgørelse af 13. november 2018 stadfæstes. ”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Motorstyrelsen har opkrævet registreringsafgift hos klageren som følge af dennes kørsel her i landet i et udenlandsk indregistreret køretøj.

Inden et køretøj tages i brug på færdselslovens område, skal køretøjet registreres i køretøjsregiste-ret, jf. registreringslovens § 2, stk. 1, dagældende lovbekendtgørelse nr. 720 af 30. maj 2017.

Udgangspunktet er, at der betales fuld registreringsafgift af et køretøj i forbindelse med første registrering her i landet, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1 – 3, dagældende lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september 2017.

Det fremgår af § 5, stk. 3, i dagældende registreringsbekendtgørelse nr. 818 af 20. juni 2018, at selv om ingen ejer af et køretøj har bopæl eller hjemsted her i landet, skal køretøjet registreres i Køretøjsregisteret, hvis der er en bruger af køretøjet, og denne har bopæl eller hjemsted her i landet. Køretøjet skal dog kun registreres i Køretøjsregisteret, hvis brugeren råder over køretøjet på færdselslovens område i 30 dage eller mere. Pligten til at anmelde køretøjet til registrering i Køretøjsregisteret påhviler i disse tilfælde tillige brugeren af køretøjet.

En person, der er registreret i Det Centrale Personregister med bopæl her i landet, anses for at have bopæl her i landet, jf. § 6 i registreringsbekendtgørelsen. Klageren har været registreret i Det Centrale Personregister med bopæl i Danmark siden den 21. marts 2016 og anses derfor for at have bopæl her i landet.

På baggrund af køretøjets registreringsattest lægger Landsskatteretten til grund, at klageren har været registreret som bruger af køretøjet siden den 8. august 2014.

Det fremgår af klagerens bemærkninger til Motorstyrelsens sagsfremstilling, at hun benyttede køretøjet her i landet i starten af sit ansættelsesforhold, der ifølge ansættelseskontrakten startede den 11. marts 2016, og frem til april 2016, hvor hun købte et dansk indregistreret køretøj. Sagens køretøj blev herefter udført af Danmark den 6. juli 2016.

Klageren har derfor haft rådighed over køretøjet samtidig med, at hun havde bopæl her i landet, i perioden mellem den 21. marts 2016, hvor hun blev registreret i Det Centrale Personregister med bopæl her i landet, og den 6. juli 2016, hvor køretøjet blev udført af landet.

Det kan således konstateres, at klageren har rådet over køretøjet på færdselslovens område i mere end 30 dage.

Hertil kommer, at klageren var fører af køretøjet, da det blev standset ved den dansk-tyske grænse den 6. november 2018, og at klageren ikke førte køretøjet ud af landet igen før den 9. november 2018.

Landsskatteretten finder herefter, at køretøjet er registreringspligtigt, jf. registreringslovens § 2, stk. 1, nr. 1, jf. registreringsbekendtgørelsens § 5, stk. 3.

Det følger af dagældende registreringsafgiftslovs § 20, stk. 5, at en bruger af et køretøj hæfter for registreringsafgiften, hvis pågældende bruger køretøjet med viden om, at der ikke er betalt den påkrævede registreringsafgift.

Klageren har tidligere søgt om tilladelse til benyttelse af køretøjet her i landet. Landskatteren lægger derfor til grund, at klageren vidste, at der ikke var betalt den påkrævede registreringsafgift.

Landsskatteretten finder herefter, at klageren hæfter for registreringsafgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 5.

Landsskatteretten stadfæster med overstående begrundelse Motorstyrelsens afgørelse.