Kendelse af 11-11-2020 - indlagt i TaxCons database den 23-01-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Ændring af selskabets momstilsvar i 2016

225.899 kr.

0 kr.

225.899 kr.

Faktiske oplysninger

Generelle oplysninger

Det fremgår af Erhvervsstyrelsens oplysninger, at selskabet [virksomhed1] ApS blev stiftet den 7. oktober 2007. Den 6. april 2018 skiftede selskabet navn til [virksomhed2] ApS og senest den 15. august 2020 skiftede selskabet navn til det nuværende [virksomhed3] ApS. Selskabet vil i det følgende blive refereret til som [virksomhed3] ApS. Selskabet er registreret med branchen "Konsulentbistand vedrørende informationsteknologi".

Det fremgår, at selskabet ejes 100 % af [virksomhed4] ApS, der ejes 100 % af [person1], der i det følgende refereres til som hovedanpartshaveren. I det påklagede indkomstår var den registrerede ansvarlige direktør i selskabet hovedanpartshaverens bror.

Endvidere fremgår det, at hovedanpartshaveren i 2016 har været tilknyttet en række selskaber, herunder som direktør og ejer af henholdsvis [virksomhed5] ApS og [virksomhed6] ApS.

Skattestyrelsen har den 17. august 2017 anmodet selskabet om fremsendelse af skatteregnskab, internt årsregnskab, køb- og salgsbilag m.v. til brug for Skattestyrelsens opgørelse af selskabets skat, A-skat og moms for indkomståret 2016.

Selskabets revisor har i 2 e-mails, dateret den 9. oktober 2017 fremsendt salgsfakturaer og kontoudtog.

Den 20. oktober 2017 har Skattestyrelsen modtaget yderligere materiale fra selskabets revisor i form af 7 e-mails med i alt 400 sider blandet og uorganiseret bilagsmateriale.

Den 28. november 2017 har Skattestyrelsen modtaget bogføring og intern regnskab for 2016.

Af Skattestyrelsens e-mail af 11. oktober 2018 til selskabet fremgår følgende:

”For at vi kan blive færdige med at gennemgå selskabets skat, A-skat og moms, beder vi jer om at redegøre for nedenstående samt indsende de oplysninger vi mangler. Det bilagsmateriale som I tidligere har indsendt er fremsendt usystematisk og fremstår mangelfuldt, hvilket er baggrunden for, at vi beder jer redegøre for punkt 1-17 nedenfor. I bedes samtidig indsende originale bilagsmapper for år 2016 og 2017 med samtlige bilag indsat i rækkefølge samt dokumentation for efterposteringerne pr. 31.12.2016, bilag 1-22 som også mangler.

...”

Selskabet har, efter den af Skattestyrelsen fastsatte frists udløb, fremsendt kopi af selskabets bilag for 2016 og 2017, fordelt i 10 kuverter.

Af selskabets saldobalance pr. 31. december 2016 fremgår, at selskabets omsætning udgjorde 747.067,42 kr. i 2016 og primært har hidrørt fra udleje af biler, maskiner, rullende materiel, container samt mandskabsleje.

Af konto 1790 fremgår desuden, at der pr. 31. december 2016 er igangværende arbejder for 100.000 kr. Selskabet har oplyst, at dette er en fejl.

Selskabets omsætning udgjorde ifølge de fremlagte fakturaer 565.268,06 kr. i 2016.

Det fremgår, at der er huller i bilagsrækken i de fremsendte bilag, idet der ikke foreligger grundbilag for alle bogførte posteringer, ligesom det fremgår, at faktura 1050 er udstedt den 30. juni 2016, hvorimod faktura 1047 og 1049 er udstedt den 18. juli 2016.

Af selskabets kontoudskrifter fremgår, at selskabet har modtaget betaling med angivelse af teksten ”køb af lastbil” på 188.000 kr. den 28. oktober 2016.

Lastbilen fremgår jf. faktura af 1. juli 2017, som solgt til [virksomhed7] ApS.

Jf. faktura dateret den 17. oktober 2016 fremgår, at [virksomhed7] ApS har videresolgt lastbilen til tredjemand.

Af saldoliste for debitorer fremgår, at beløbet på 188.000 kr. pr. 31. december 2016 ikke er betalt af [virksomhed7] ApS (nu [virksomhed8] ApS).

Beløbet på 188.000 kr. fremgår desuden ikke af selskabets regnskab eller kontospecifikationer.

Af de fremlagte fakturaer (og delvist af fremlagte lejekontrakter) fremgår, at selskabet har haft udlejet henholdsvis stas-trailer, Mercedes Sprinter, teleskop-oplæsser, bobcat og Hydrema rendegraver i forskellige perioder af indkomståret 2016.

De udlejede driftsmidler fremgår ikke af selskabets skattemæssige anlægsaktiver pr. 31.12.2015.

Driftsomkostninger

Størstedelen af afholdte udgifter er bogført på konto 2030 (vareforbrug) og konto 5100 (småanskaffelser) med i alt henholdsvis 271.990,92 kr. og 118.736,40 kr.

Selskabet har fremlagt en række kvitteringer for afholdte udgifter. Det fremgår, at de fremlagte kvitteringer ikke fuldt ud kan afstemmes med de bogførte udgifter under henholdsvis vareforbrug og småanskaffelser.

Der fremgår blandt andet afholdt udgifter til byggematerialer, stillads, værktøj, vandvarmer, varmepumpe og vvs-artikler.

Selskabets hovedanpartshaver har oplyst, at selskabet bor til leje på [adresse1] i [by1], men ikke har betalt for leje af [adresse1]. Det er oplyst, at en del af materialerne er indkøbt til vedligeholdelse af lagerrum, containere og kontor. Vandvarmer er oplyst indkøbt til opsætning i værkstedet og varmepumpe til opvarmning af kontorpavillon.

Ejendommen, beliggende [adresse1] i [by1], er ejet af hovedanpartshaverens selskab [virksomhed6] og er en beboelsesejendom med udbygninger. Det fremgår, at hovedanpartshaveren og dennes samlever er bosiddende på ejendommen. Endvidere er flere af hovedanpartshaverens øvrige selskaber registreret med adresse på ejendommen.

Af konto 6110 fremgår, at der er udbetalt lønninger i 2016 for i alt 52.000 kr.

Selskabet har fremlagt lønsedler, hvoraf fremgår, at hovedanpartshaveren har været ansat i selskabet fra den. 1. december 2016 - 31. december 2016 og fået udbetalt 30.000 kr. i løn fra selskabet.

Det er endvidere oplyst, at hovedanpartshaverens samlevers søn har været ansat i selskabet fra den. 1. december 2016 - 31. december 2016 og fået udbetalt 22.000 kr. i løn.

Der er ikke indberettet oplysning om andre ansatte i 2016, herunder eventuelt indlejet arbejdskraft.

Indkøb af diesel

Af Skattestyrelsens opgørelse fremgår, at der er købt brændstof, herunder tanket benzin/diesel på almindelige tankstationer (inkl. en broafgift) for i alt 104.599,70 kr. Heraf udgør udgifter til farvet (landsbrugsdiesel) og ufarvet diesel (transportdiesel til vejkørsel), henholdsvis 30.795,45 kr. og 48.442,11 kr., der er bogført på konto 2015 ”Diesel til viderefakturering”.

Af saldobalancen fremgår, at selskabet i 2016 har købt diesel til viderefakturering for i alt 100.182,62 kr.

Der er købt 3.500 liter farvet diesel og 6.100 liter ufarvet diesel. Selskabet har oplyst, at det indkøbte diesel enten er videresolgt eller brugt i forbindelse med kørsel med udlejningsmaskiner hos [virksomhed9] ApS.

Selskabet har oplyst, at der er stjålet 2.200 liter transportdiesel fra selskabets tank til en værdi af 16.100 kr. Hovedanpartshaveren har anmeldt tyveriet til politiet og har i anmeldelsen anført, at tyveriet er sket i perioden fra den 8. april 2016 kl. 00.00- 15. april, 2016, kl. 18.00

Det fremgår af kvittering fra [finans1], at selskabet den 19. april 2016 har overført 16.100 kr. til kontonr. [...73], og det fremgår af selskabets kvittering, at overførslen vedrører 2.200 l diesel.

Endvidere fremgår det af fremlagte fakturaer, at der er solgt 2.000 l diesel til hovedanpartshaverens far.

Af selskabets varelageropgørelse ”Varelager pr. 31/12-2018 163.321,24” fremgår en opgørelse over vareforbrug i selskabet. Der fremgår ikke oplysninger om forbrug af ufarvet diesel eller transportdiesel pr. 31. december 2016.

Selskabets repræsentant har oplyst, at tankning på almindelige tankstationer er foretaget af hovedanpartshaveren i selskabet i forbindelse med dennes kørsel i egne biler for selskabet. Selskabet var i 2016 ikke selv registreret som ejer af personbiler.

Det fremgår, at der ud for en række af betalingerne i perioden fra den 25. februar 2016 – 20. november 2016 er anført ”volvo 2015”.

Det fremgår af hovedanpartshaverens personlige skatteoplysninger, at han fra den 29. maj 2015 og frem til den 10. februar 2016 var registreret som bruger og ejer af en Volvo 850 med registreringsnr. [reg.nr.1].Hovedanpartshaveren har i 2016 endvidere været registreret ejer og bruger af en Toyota Corolla med registreringsnr. [reg.nr.2], og en Mercedes Benz med registreringsnr. [reg.nr.3]

Udgifter til lønninger

Af konto 6110 fremgår, at der er udbetalt lønninger i 2016 for i alt 52.000 kr.

Selskabet har fremlagt lønsedler, hvoraf fremgår, at hovedanpartshaveren har været ansat i selskabet fra den. 1. december 2016 - 31. december 2016 og fået udbetalt 30.000 kr. i løn fra selskabet.

Det er endvidere oplyst, at hovedanpartshaverens samlevers søn har været ansat i selskabet fra den. 1. december 2016 - 31. december 2016 og fået udbetalt 22.000 kr. i løn.

Der er ikke indberettet oplysning om andre ansatte i 2016, herunder eventuelt indlejet arbejdskraft.

Skattefri kørselsgodtgørelse

Hovedanpartshaveren har fremlagt et regneark, hvori er opgjort udbetalt kørselsgodtgørelse fra [virksomhed3] ApS for hovedanpartshaverens befordring i egne biler i perioden fra den 6. januar 2016 – 15. november 2016. Det fremgår, at det samlede antal kørsler er opgjort til 5.836 km med en km-sats på 3,63 kr.

Af regneark vedrørende [virksomhed5] ApS fremgår, at hovedanpartshaveren i perioden fra den 2. januar 2016 – 1. december 2016 har haft kørsler for selskabet i egne biler på i alt 19.779,8 km, ansat med en km-sats på 3,63 kr.

Af regneark vedrørende [virksomhed6] ApS fremgår, at hovedanpartshaveren i perioden fra den 2. januar 2016 – 15. december 2016 har haft kørsler i egen bil for selskabet på i alt 15.857 km, ansat med en km-sats på 3,63 kr.

Det fremgår af hovedanpartshaverens kørselsrapporter, at han i alt har kørt 22.560 km i sin Toyota Corolla for de tre selskaber i 2016, fordelt med 3.100 km. for [virksomhed1] ApS, 7.087 km. for [virksomhed6] og 12.373 km for [virksomhed5] ApS.

Af udskrift fra Færdselsstyrelsen fremgår, at hovedanpartshaverens Toyota Corolla med reg.nr. [reg.nr.2], har været til syn i 2015 og 2017. Bilens km-tal er blevet aflæst til 164.000 km den 26. oktober 2015 og 182.000 km den 20. oktober 2017. I perioden mellem de to syn, fremgår det således, at der er kørt 18.000 km.

Køb af armbånd

Selskabet har oplyst, at det har afholdt udgift til erstatning af et guldarmbånd ødelagt under arbejdet med en entreprenørmaskine.

Som dokumentation for udgiftens størrelse og afholdelse har selskabet fremlagt fakturanr. 1639997 fra [virksomhed10]. Kvittering er udstedt den 15. marts 2016 til [virksomhed1] ApS, Att: (Hovedanpartshaverens navn), hvoraf fremgår, at der er købt et armbånd, ”model 893 Bismark 8 karat armbånd, 7,10 mm – 18,5 cm” til værdi af 3.625 kr.

Der er ikke indberettet oplysninger om ansatte i selskabet på tidspunktet for køb af armbåndet.

Det er ikke oplyst, hvem armbåndet er udleveret til, ligesom der ikke foreligger dokumentation for den anførte arbejdsulykke.

Skønsmæssig ansættelse af skattepligtig indkomst 2016

Af selskabets årsrapport for perioden fra den 1. januar 2016 – 31. december 2016 fremgår, at selskabet har haft et overskud på 19.010 kr.

Selskabet har selvangivet et underskud på 70.367 kr. i 2016.

Skattestyrelsen har på baggrund af sagens oplysninger ændret selskabets indkomst med 239.290 kr.:

Konto i bogføringen

Kontotekster

Selvangivet

Godkendt skønsmæssigt

Regulering

1016-1440

Omsætning

759.542

763.167

3.625

1790

Igangværende arbejde

100.000

0

-100.000

Omsætning bogført

859.542

763.167

-96.375

2015+3530

Diesel til viderefakturering + Diesel

-105.289

-69.360

35.929

2030+5100

Vareforbrug + småanskaffelser

-398.190

-200.000

198.190

2035+2045

Varelagerregulering

45.881

0

-45.881

Skønsmæssig regulerede udgifter

-457.598

-269.360

188.238

7220

Afskrivninger

-172.587

-143.375

29.212

6150

Forsikring ansatte

-39.900

0

39.900

Øvrige konti

-158.298

-179.983

-21.685

Udgifter bogført

-828.383

-592.718

235.665

Skattemæssige korrektioner selvangivet med

-101.526

-1.526

100.000

Skattepligtig indkomst

-70.367

168.923

239.290

Selskabet har accepteret korrektionen vedrørende igangværende arbejde på 100.000 kr., og dette er således ikke en del af klagepunkterne.

Yderligere momstilsvar for tidligere periode

Af selskabets bogføring på konto for salgsmoms fremgår, at selskabet primo 2016 skylder 320.535 kr. i salgsmoms.

Skattestyrelsen har opgjort differencen i skyldigt momstilsvar mellem det bogførte og den moms, der angives for 2. halvår 2015:

Bogføring Primo 2016

Angivet moms 2. halvår 2015

Differencer

Salgsmoms

320.535 kr.

169.216 kr.

151.319 kr.

Købsmoms

215.005 kr.

162.025 kr.

52.980 kr.

Vandafgift

-500 kr.

0 kr.

-500 kr.

Elafgift

___580 kr.

6.000 kr.

_-5.420 kr.

105.450 kr.

1.191 kr.

104.259 kr.

Selskabet har ikke efterangivet difference eller fremsendt momsregnskab til Skattestyrelsen.

Skattestyrelsen har herefter opkrævet selskabet skyldigt momstilsvar for tidligere periode med 104.259 kr.

Yderligere momstilsvar 01.01.2016-31.12.2016

Af bogføringen fremgår, at de fleste udgiftsbilag er bogført ud fra betalingsdatoen og ikke fakturadatoen.

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for driftsomkostninger med 592.718 kr. og opgjort købsmoms af momsfradragsberettigede driftsomkostninger således:

Godkendte driftsomkostninger i alt

592.718 kr.

Heraf uden moms:

Lønninger, pension m.v. bogført, jf. konto 6110,6120,6135

61.130 kr.

Yderligere løn godkendt af Skattestyrelsen

21.685 kr.

Afskrivninger

143.375 kr.

Køb af trailer uden moms, udgiftsført på konto 2030 vareforbrug

_78.400 kr.

304.590 kr.

Skønnede momsbelagte driftsudgifter

288.128 kr.

Moms heraf, 25 %

72.032 kr.

Skønsmæssig fordeles med 25 % i 1. halvår

18.008 kr.

Skønsmæssig fordeles med 75 % i 2. halvår

54.024 kr.

Af selskabets bogføring fremgår, at der er købt anlægsaktiver inkl. moms for 504.000 kr. i 2016, herunder en lastbil (bilag 2541) og en rendegraver (bilag 2557) i 1. halvår af 2016 og containere (2656) i 2. halvår.

For 2016 har Skattestyrelsen godkendt følgende købsmoms for anlægsaktiver og driftsudgifter:

Købsmoms

1. halvår 2016

2. halvår 2016

I alt

Moms køb af anlægsaktiver

112.500 kr.

13.500 kr.

126.000 kr.

Moms driftsudgifter

_18.008 kr.

_54.024 kr.

_72.032 kr.

I alt skønnet til

130.508 kr.

_67.524 kr.

_198.032 kr.

For 2016 har selskabet angivet nedenstående momsbeløb:

1. halvår 2016
2. halvår 2016

Salgsmoms

101.294 kr.

86.173 kr.

Købsmoms

167.247 kr.

110.325 kr.

El-afgift

500 kr.

4.000 kr.

Momstilsvar

-66.453 kr.

-28.152 kr.

Af selskabets bogføring for 2016 fremgår følgende momsbeløb:

1. halvår 2016
2. halvår 2016

Salgsmoms

101.294 kr.

86.173 kr.

Købsmoms

167.247 kr.

117.762 kr.

El-afgift

0 kr.

2.659 kr.

Momstilsvar

-65.953 kr.

-34.248 kr.

Det fremgår, at der er indbetalt 188.000 kr. for en lastbil den 28. oktober 2016. Beløbet er momspligtigt. Af den fremlagte faktura, dateret den 1. juli 2017, fremgår, at beløbet er inkl. moms, svarende til 37.600 kr. i salgsmoms. Salgsmomsen fremgår ikke medtaget i selskabets momsregnskab.

Skattestyrelsen har på denne baggrund reguleret selskabets momstilsvar i 2016.

Skattestyrelsens skøn

Reguleringer til angivet moms

1. halvår 2016

2. halvår 2016

1. halvår 2016

2. halvår 2016

I alt

Salgsmoms

101.294 kr.

123.773 kr.

0 kr.

37.600 kr.

37.600 kr.

Købsmoms

130.508 kr.

67.524 kr.

-36.739 kr.

-42.801 kr.

-79.540 kr.

El-afgift

0 kr.

0 kr.

-500 kr.

-4.000 kr.

-4.500 kr.

Momstilsvar

-29.214 kr.

56.249 kr.

37.239 kr.

84.401 kr.

121.640 kr.

Skattestyrelsen har herefter opkrævet selskabet 121.640 kr. i yderligere momstilsvar.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt forhøjet selskabets momstilsvar med 225.899 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført:

...

Skattestyrelsen har d. 11.10.2018 gjort selskabet opmærksom på en difference i momsregnskabet og bedt selskabet om enten at angive beløbet eller at indsende redegørelse herfor i form af momsregnskab for de seneste 5 år.

Reglerne om opgørelse og angivelse af momstilsvar fremgår af momslovens § 56 og § 57.

Selskabet har ikke efterangivet nogen difference eller indsendt momsregnskaberne til Skattestyrelsen. Det fremgår af momslovens § 56 stk. 1 og § 57 stk. 1, at virksomheder for hver afgiftsperiode skal opgøre den udgående og indgående afgift og angive beløbene. Efter momslovens § 57 stk. 4 skal beløbene angives senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.

Da selskabet ikke har indsendt redegørelse for differencen eller momsregnskaber for tidligere perioder, skønner Skattestyrelsen, at differencen vedrører 2. halvår 2015.

Selskabet efteropkræves derfor 104.259 kr. i momstilsvar i henhold til de opgjorte differencer, jf. punkt 2.1.

Momstilsvaret for 2. halvår 2015 havde angivelsesfrist senest d. 01.03.2016, hvorfor fristen for varsling af ændring af moms i 2. halvår 2015 skal ske senest d. 01.03.2019, jf. skatteforvaltningslovens § 31 og momslovens § 57 stk. 4.

I det omfang differencen eventuelt også kan dokumenteres at kunne henføres til andre afgiftsperioder end 2. halvår 2015, er det Skattestyrelsens opfattelse, at betingelserne for varsling af ændring også kan ske ekstraordinært efter skatteforvaltningslovens§ 32 stk. 1 nr. 3. Der er herved lagt vægt på, at der er tale om en væsentlig difference, som ikke er angivet eller efterangivet af selskabet.

3. Skønsmæssig opgørelse af moms i perioden 01.01.2016-31.12.2016

(...)

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har tilsidesat selskabets regnskabsgrundlag, jf. punkt 1.1 og begrundelsen herfor under punkt 1.4.

Skattestyrelsen fastsætter derfor virksomheds momstilsvar skønsmæssigt, idet det ikke er muligt på baggrund af den foretagne bogføring af udskille de udgifter i regnskabet, der kan henføres til virksomhedens egne aktiviteter, og de udgifter som er anvendt til virksomhedens uvedkommende formål, og som ikke er indkøbt til brug for selskabets levering af afgiftspligtige varer eller ydelser.

Det er tilmed ikke muligt, som følge af bogføringen af udgifter, at foretage korrekt periodisering af udgifterne, da de fleste bilag er bogført ud fra betalingsdatoen og ikke fakturadatoen, jf. momslovens

§ 25. Der er ikke i bogføringen eller i regnskabsgrundlaget bogført eller udarbejdet specificerede opstillinger over gæld til leverandører ved afgiftsperiodernes begyndelse og slutning, således af opgørelsen af den indgående afgift i hver periode svarer til de af leverandørerne i perioden fakturerede leverancer efter momslovens§ 37 stk. 2, jf. momsbekendtgørelsens § 80.

Virksomhedens regnskab anses ikke for at opfylde kravene i momslovens § 55 stk. 1. Der er særlig henset til, at regnskabsgrundlaget i form af bogføringen af udgifter, ikke anses for retvisende i forhold til virksomhedens aktiviteter.

Skattestyrelsen fastsætter derfor momstilsvaret skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5 stk. 2 i selskabet med udgangspunkt i de tal, der skønsmæssigt er lagt til grund for opgørelsen af den skattepligtige indkomst under sagens punkt 1. Herudover kommer en yderligere korrektioner af salgsmoms og momsfradrag for køb af anlægsaktiver.

Salgsmoms:

Selskabet har angivet den salgsmoms, som fremgår af bogføringen for 1. halvår og 2. halvår 2016.

Ved gennemgang af bogføringen kan det dog konstateres, at salgsmoms er udeholdt fra momsregnskabet i forbindelse med manglende fakturering af salg af lastbil til 188.000 kr., hvor beløbet er indbetalt d. 28.10.2016. Beløbet er momspligtigt efter momslovens § 4. Der er ikke sket korrekt fakturering i selskabet i henhold til momslovens § 23 stk. 3.

Salgsmomsen som er udeholdt momsregnskabet kan beregnes til 20 % af det modtagne beløb svarende til 37.600 kr.

Købsmoms:

Selskabet har ifølge bogføringen købt anlægsaktiver med deklareret moms for 504.000 kr. i år 2016.

Det drejer sig i 1. halvår 2016 om køb af en lastbil (bilag 2541) til 150.000 kr. og en rendegraver til 300.000 kr. (bilag 2557) Købsmomsen udgør her 25 % af i alt 450.000 kr. svarende til 112.500 kr.

I 2. halvår 2016 er der købt containere ved bilag 2656 og bilag 2676 for i alt 54.000 kr. Købsmomsen udgør her 25 % af 54.000 kr. svarende til 13.500 kr.

Der er godkendt fradrag for driftsudgifter skattemæssigt for 592.718 kr. jf. oversigt nedenfor fra punkt 1.4. Af dette beløb skønnes 288.128 kr. at vedrører momsfradragsberettigede driftsudgifter, jf. momslovens § 37 stk. 1. Beløbet er opgjort således:

Konto i bogføringen

Kontotekster

Selvangivet

Godkendt skønsmæssigt

Regulering

2015+3530

Diesel til viderefakturering + Diesel

105.289

69.360

-35.929

2030+5100

Vareforbrug + småanskaffelser

398.190

200.000

-198.190

2035+2045

Varelagerregulering

-45.881

0

45.881

Skønsmæssig regulerede udgifter

457.598

269.360

-188.238

7220

Afskrivninger

172.587

143.375

-29.212

6150

Forsikring ansatte

39.900

0

-39.900

Øvrig konti

158.298

179.983

21.685

Udgifter bogført

828.383

592.718

-235.665

Godkendte driftsudgifter i alt

592.718

Heraf uden moms:

Lønninger, pension m.v. bogført, jf.. konto 6110, 6120,6135

61.130

Yderligere løn godkendt af Skattestyrelsen

21.685

Afskrivninger

143.375

Køb af trailer uden moms, udgifts-

ført konto 2030 vareforbrug

78.400

304.590

Skønnede momsbelagte driftsudgifter

288.128

Moms heraf, 25 %

72.032

Skønsmæssig fordeles med 25 % i 1. halvår

18.008

Skønsmæssig fordeles med 75 % i 2. halvår

54.024

Købsmoms:

1. halvår 2016

2. halvår 2016

I alt

Moms køb af anlægsaktiver

112.500

13.500

126.000

Moms driftsudgifter

18.008

54.024

72.032

I alt skønnet til

130.508

67.524

198.032

Det fremgår af ovenstående, at der f.eks. er købt en trailer uden moms bogført med 78.400 kr. (bilag 2542), og hvor der er fratrukket 19.600 kr. i købsmoms, men hvor fakturabeløbet er 98.000 kr. uden deklareret moms.

Den samlede købsmoms for driftsudgifter godkendes skønsmæssigt med i alt 72.032 kr. der fordeles med 25 % til 1. halvår og 75 % til 2. halvår, da hovedparten af de momsfradragsberettigede udgifter fremstår som afholdt i 2. halvår. Hertil tillægges den købsmoms der herudover kan henføres til køb af anlægsaktiver/driftsmidler.

Købsmoms 1. halvår 2016 godkendes derfor skønsmæssigt med i alt 130.508 kr. mens købsmoms 2. halvår 2016 godkendes skønsmæssigt med i alt 67.524 kr. jf. momslovens § 3 7 stk. 1.

Dette medfører, at den angivne købsmoms reduceres med 36.739 kr. i I. halvår 2016 og 42.801 kr. i 2. halvår 2016 eller i alt 79.540 kr. Herudover foretages der regulering af den fratrukne el-afgift med i alt 4.500 kr. da fradraget ikke er dokumenteret.

Der er i bogføringen taget uberettigede momsfradrag af andre køb, hvor der ikke er moms på fakturaerne. Det drejer sig f.eks. om bilag 2542 vedrørende ovennævnte køb af af trailer til 98.000 kr. hvor der i bogføringen er fratrukket 19.600 kr. i købsmoms og ved bilag 2543, hvor der taget momsfradrag i forbindelse med en anmeldelse af tyveri af diesel. Der er herved fratrukket 3.200 kr. uberettiget. Der er ligeledes ved bilag 2728 køb af Peugeot Boxer varebil til 49.000 kr., hvor der også er fratrukket 9.800 kr. i købsmoms uberettiget, da der ikke er moms deklareret på fakturaen.

Da Skattestyrelen har tilsidesat regnskabsgrundlaget, er der taget højde for ovennævnte uretmæssige fratrukne momsbeløb, som er reguleret via den foretagne skønsudøvelse af virksomhedens fradragsberettigede købsmoms.

Selskabet efteropkræves herefter i alt 121.640 kr. i yderligere momstilsvar.

...”

Af Skattestyrelsens udtalelse af 22. november 2019 fremgår følgende:

”...

Skattestyrelsen er enige med Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse, som stadfæster vores afgørelse af 5. februar 2019.

Vi er enige i, at klager skal forhøjes med differencen mellem bogføringen primo 2016 og den moms der er angivet for 2. halvår 2015, på i alt 104.259 kr., idet klager ikke har efterangivet differencen eller indsendt momsregnskaber for perioden som kan redegøre for differencen.

Vi er ligeledes enige i at, klagers skønsmæssige momstilsvar for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2016, udgør 121.640 kr., som følge af at det ikke har været muligt at udskille de udgifter som kan henføres til henholdsvis virksomhedens- og dennes uvedkommende aktiviteter, herunder periodiseringen af disse udgifter.

Den talmæssige opgørelse ses at tage udgangspunkt i de tal der skønsmæssigt er lagt til grund for opgørelsen af den skattepligtige indkomst, ligesom der er taget højde for yderligere korrektioner af salgsmoms og momsfradrag for køb af anlægsaktiver.

Vi fastholder derfor at klagers momstilsvar for perioden, udgør i alt 225.899 kr.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om nedsættelse af momstilsvar til 0 kr.

Klageren har til støtte for påstanden anført:

”...

Vi skal hermed på vegne af [virksomhed2] ApS påklage den af Skattestyrelsen afsagte afgørelse af den 5. februar 2019 vedrørende [virksomhed2] ApS' skatteansættelse for indkomståret 2016 samt selskabets momstilsvar for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2016, jf. bilag 1.

Nærværende sag drejer sig helt overordnet om, hvorvidt Skattestyrelsen er berettiget til at tilsidesætte [virksomhed2] ApS' selvangivelse og regnskab og fastsætte skatteansættelsen skønsmæssigt.

I det omfang Skattestyrelsen findes at være berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af selskabets skatteansættelse, vedrører sagen spørgsmålet om, hvorvidt de ændringer og skøn, som den samlede skønsmæssige forhøjelse er baseret på, er korrekte og giver et mere rigtigt resultat end selskabets selvangivne skatteansættelse.

Det er vores opfattelse, at Skattestyrelsen ikke har været berettiget til at fastsætte [virksomhed2] ApS' skatteansættelse for indkomståret 2016 skønsmæssigt, samt at selskabets regnskab og selvangivelse er korrekt.

Momsmæssigt vedrører regulering af selskabets købs- og salgsmoms som følge af den skønsmæssige ændring af skatteansættelsen, samt hvorvidt der grundet en regnskabsmæssig primopostering er baggrund for at ændre selskabets momstilsvar for 2015.

I Skattestyrelsens afgørelse behandles endvidere spørgsmålet om, hvorvidt skattefri godtgørelse udbetalt af [virksomhed2] ApS med rette er skattefri, samt hvorvidt udgifter afholdt i selskabet skal beskattes som maskeret udlodning hos hovedanpartshaver [person1].

Problemstillingerne har ikke selvstændig skattemæssig betydning for opgørelsen af [virksomhed2] ApS' skatteansættelse. Det er vores opfattelse, at den udbetalte skattefri kørselsgodtgørelse er skattefri, samt at der ikke er baggrund for at beskatte hovedanpartshaver [person1] af maskeret udbytte.

PÅSTAND

...

Der nedlægges videre påstand om, at [virksomhed2] ApS' momstilsvar for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2016 nedsættes med 225.899 kr.

• • • • ••

Påstanden vedrørende [virksomhed2] ApS' momstilsvar kan fordeles således, at 104.259 kr. vedrører momstilsvaret for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2015 og 121.640 kr. vedrører momstilsvaret for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2016.

SAGSFREMSTILLING

For en nærmere belysning af de faktiske omstændigheder i sagen henvises i første omgang til sagsfremstillingen indeholdt i Skattestyrelsens afgørelse af den 5. februar 2019, jf. bilag 1.

ANBRINGENDER

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det helt overordnet gældende, at [virksomhed2] ApS' regnskab ikke har en sådan karakter, at Skattestyrelsen er berettiget til at tilsidesætte regnskabet i sin helhed og foretage en skønsmæssig fastsættelse af selskabets skattepligtige indkomst og momstilsvar.

Det gøres videre helt overordnet gældende, at de afholdte omkostninger vedrører erhvervsmæssige udgifter med tilknytning til [virksomhed2] ApS' drift og dermed er fradragsberettigede ud fra såvel en skattemæssig som en momsmæssig vurdering.

...

Nærmere om momsen

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det gældende, at [virksomhed2] ApS har angivet momsen korrekt i såvel perioden 1. januar til 31. december 2015 somperioden 1. januar til 31. december 2016. Der er ikke nogen baggrund for at gennemføreregulering af momstilsvaret.

Det bemærkes for god ordens skyld, at Skattestyrelsen tilsidesætter [virksomhed2] ApS' regnskab og selvangivelse skønsmæssigt, men desuagtet gennemfører en forhøjelse af momstilsvaret for indkomståret 2015 alene baseret på en opgørelse af skyldig moms med et tilsyneladende forkert primotal pr. 1. januar 2016. Det gøres gældende, at der ikke alene på baggrund af denne primoopgørelse kan gennemføres en forhøjelse af momstilsvaret med 104.259 kr.

...”

Retsmøde i Landsskatteretten

På retsmødet fastholdt repræsentanten sine tidligere fremsatte påstande og anbringender. Han anførte, at selskabets regnskab ikke har en sådan karakter, at Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte regnskabet i sin helhed og foretage en skønsmæssig ansættelse. Han anførte bl.a. videre, at de afholdte udgifter er erhvervsmæssige udgifter med tilknytning til selskabets drift og dermed er fradragsberettigede ud fra såvel en skattemæssig som en momsmæssig vurdering.

Skattestyrelsen fastholdt indstillingen om stadfæstelse.

Landsskatterettens afgørelse

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag efter momslovens § 4.

Afgiftspligten indtræder på leveringstidspunktet. Udstedes faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunkt. Det fremgår af momslovens § 23, stk. 1-3.

Betaling af moms påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en momspligtig levering af varer eller ydelser her i landet. Det fremgår af momsloven § 46.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen af afgiftens berigtigelse. Det fremgår af momslovens § 55.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006).

Momsregistrerede virksomheder skal for hver momsperiode opgøre den udgående og indgående moms. Forskellen mellem udgående og indgående moms er virksomhedens momstilsvar jf. momslovens § 56, stk. 1. Endvidere skal momspligtige virksomheder ifølge momslovens § 57, stk. 1 angive værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21 d eller § 34 er fritaget for afgift.

Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret fradrage momsen af virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13. Det fremgår af momslovens § 37.

Der er krav om en direkte og umiddelbar forbindelse mellem den indgående transaktion og en eller flere udgående transaktioner, der giver ret til fradrag, for at virksomheden kan fratrække købsmomsen.

Af momslovens § 57, stk. 4 fremgår, at for virksomheder, hvis samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 5 mio. kr. årligt, er afgiftsperioderne første og anden halvdel af kalenderåret. Virksomhedens angivelse efter stk. 1 skal foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Det fremgår af selskabets bogføring på konto for salgsmoms, at selskabet primo 2016 skylder 320.535 kr. i salgsmoms. Skattestyrelsen har opgjort differencen mellem det bogførte og det angivne for 2. halvår 2015 til 104.259 kr., jf. Skattestyrelsens opgørelse.

Selskabet har ikke efterangivet differencen eller fremsendt momsregnskab, og Landsskatteretten finder derfor ikke, at selskabet i tilstrækkelig grad har godtgjort differencen.

På baggrund heraf anses det for berettiget, at Skattestyrelsen har foretaget korrektioner i momstilsvaret med udgangspunkt i den konstaterede difference. Det af repræsentanten anførte kan ikke føre til et andet resultat. Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Landsskatteretten har i afgørelse af samme dato stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse af 5. februar 2019, hvori Skattestyrelsen skønsmæssigt har reguleret ansættelsen af selskabets fradragsberettigede udgifter.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen, som følge af selskabets mangelfulde momsregnskab har været berettiget til at korrigere og skønsmæssigt ansætte selskabets momstilsvar jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2 jf. momslovens §§ 55 og 56, stk.1.

Salgsmoms

Skattestyrelsen har forhøjet salgsmoms med 37.600 kr. med henvisning til, at selskabets salg af lastbil til tredjemand for 188.000 kr. udgør et momspligtigt salg, hvorfor der skal indeholdes salgsmoms.

Det fremgår af selskabets kontoudskrifter, at der er indbetalt 188.000 kr. på selskabets konto den 28. oktober 2016. Salget fremgår imidlertid ufaktureret og således udeholdt af selskabets omsætning i 2016 jf. regnskab og kontospecifikationer, og selskabet ses således også at have udeholdt salgsmomsen på lastbilen af momsregnskabet i selskabet.

Momsgrundlaget udgør 80 % af 188.000 kr., hvoraf der skal beregnes salgsmoms på 25 %, svarende til 37.600 kr. og Landsskatteretten finder herefter, at Skattestyrelsens forhøjelse af salgsmoms med 37.600 kr. er korrekt.

Købsmoms

Det fremgår, at Skattestyrelsen, med henvisning til uberettigede fradrag for købsmoms i selskabets regnskab, tillige har korrigeret ansættelsen af fradragsberettiget købsmoms.

Skattestyrelsen har reguleret fradrag for diesel til viderefakturering +diesel med i alt 35.929 kr., jf. Skattestyrelsens opgørelse.

Landsskatteretten finder at det må lægges til grund, at selskabet allerede har fået fradrag ved køb af diesel en gang samt efterfølgende erstatning som følge af tabet ved tyveriet, hvorfor beløbet på 12.880 kr. ikke kan fratrækkes igen. For så vidt angår beløbet på 12.503 kr. har retten i afgørelse af samme dato fundet, at køb af diesel på tankstationer for 12.503 kr. er anvendt til selskabet uvedkommende formål, idet selskabet ikke i den angivne periode, ejede biler, der almindeligvis ville tanke på tankstationer. Det fremgår desuden, at en del af den indkøbte landbrugsdiesel ikke er videresolgt pr. 31. 12. 2016. Da selskabets egne driftsmidler ikke må anvende landbrugsdiesel samt, at den tilbageværende rest ikke indgår i selskabets bogførte varelager, finder retten ikke, at selskabet har dokumenteret berettigelsen til fradrag for 10.546 kr.

Skattestyrelsen har nedsat fradrag for vareforbrug og småanskaffelser og alene godkendt fradrag for 198.190 kr. Det fremgår, at der er indeholdt anerkendt fradrag for køb af trailer, der er dokumenteret videresolgt i samme indkomstår. Derimod har Skattestyrelsen ikke godkendt fradrag for et stillads, indkøbt til 28.399 kr., der i stedet er godkendt som et afskrivningsberettiget driftsmiddel.

Landsskatteretten finder, at en stor del af udgifterne, der er bogført på konto 2030 +5100, ikke har vedrørt selskabets primære aktivitet – udlejning af maskinel, men derimod har vedrørt ejendommen beliggende [adresse1], der er ejet af et af hovedanpartshaverens andre selskaber.

Retten finder ikke, at selskabet ved fremlæggelse af dokumentation for udgifterne, herunder deres relation til selskabets aktiviteter, har godtgjort, at der er grundlag for yderligere momsfradrag.

Det fremgår desuden, at der er betydelige uoverensstemmelser i den af selskabet fremlagte lageropgørelse, herunder i forhold til selskabets bogførte omsætning. Landsskatteretten finder derfor, at Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte opgørelsen, og retten kan tiltræde den foretage regulering.

Landsskatteretten er enig i Skattestyrelsens korrektioner af selskabets afskrivninger med 29.212 kr. Retten har lagt vægt på, at salget af lastbil ikke er indtægtsført af selskabet, at der ikke er anført moms på faktura vedrørende køb af Peugeot, ligesom stilladset ikke kan straksafskrives, men derimod afskrives som driftsmiddel.

Af de af Skattestyrelsen godkendte driftsudgifter på 592.718 kr. udgør de momsbelagte driftsomkostninger 288.128 kr., idet lønninger, pension, afskrivninger samt selskabets køb af trailer (i alt 304.590 kr.) ikke har karakter af momsbelagte udgifter.

Skattestyrelsen har på denne baggrund reguleret selskabets momstilsvar med 121.640 kr., jf. Skattestyrelsens opgørelse.

Skattestyrelsen har sammenfattende forhøjet selskabets momstilsvar i 2016 med i alt 225.899 kr. (104.259 kr. + 121.640 kr.)

Landsskatteretten kan tiltræde Skattestyrelsens ansættelse af selskabets momstilsvar i 2016. Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.