Kendelse af 13-04-2022 - indlagt i TaxCons database den 06-05-2022

Journalnr. 19-0024956

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Forhøjelse af udgående moms vedrørende salg af gardiner

40.888 kr.

15.720 kr.

40.888 kr.

Forhøjelse af udgående moms vedrørende manglende fakturaer

41.250 kr.

0 kr.

0 kr.

Nedsættelse af indgående moms vedrørende ikke dokumenterede driftsudgifter

3.065 kr.

0 kr.

3.065 kr.

Faktiske oplysninger

Indehaveren driver i personligt regi virksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nummer [...1]. Virksomheden er registreret hos Erhvervsstyrelsen med opstart den 1. juni 2006.

Virksomheden består af forretningsområderne [virksomhed1], kurerkørsel til erhvervskunder, salg af gardiner til private og udlejningsejendomme til beboelse.

Forretningsområdet [virksomhed1] består af fest og teltudlejning. Indehaveren kører ud til kunderne for at se, hvor teltet skal placeres, og vurderer muligheden for mersalg af f.eks. borde, jukeboks, popcornmaskiner, mad, øl, vand, vin m.m. Klageren stiller teltet op med hjælp fra kunden og hjælpere, som kunden stiller til rådighed.

Af virksomhedens årsrapport fremgår en samlet omsætning i indkomståret 2016 på 2.452.653 kr., hvoraf festartikler udgør 977.712, kurerkørsel udgør 466.492 kr., huslejeindtægter udgør 991.526 kr., og erstatninger udgør 16.923 kr. Virksomhedens overskud før renter i indkomståret 2016 udgør 843.979 kr.

Skattestyrelsen har foretaget en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale for indkomståret 2016, herunder de underliggende bilag til regnskabet.

Virksomheden har i indkomståret 2016 anvendt bogføringssystemet E-conomic, herunder systemets integrerede faktureringsmodul.

Ifølge Skattestyrelsen fremgår samme fejl af virksomhedens fremlagte regnskabsmateriale for indkomståret 2016 som ved gennemgangen af regnskabsmateriale for indkomståret 2012.

Skattestyrelsen har fremlagt en kopi af SKATs brev af 22. januar 2014, hvori er følgende bemærkninger til regnskabet for indkomståret 2012 er anført:

”(...)

Du opfylder ikke de krav, som stilles til virksomhedens bogføring, registrering af ind- og udbetaling m.v. fordi:

Du bogfører som hovedregel først på betalingstidspunktet
Der er ikke ført kassekladde
Du bogfører ikke løbende – ofte bogføres efter bankkontoudtog
Der bogføres ikke ved kontant indbetaling
Du bogfører ikke løbende debitor – og kreditorkonti
Der er ikke på fakturaer den nødvendige specifikationsgrad. Det fremgår ikke altid af dine salgsfakturaer, hvilke varer der eventuelt er omfattet af aftalen
Du bogfører ikke varekøb på varelagerkonto, når du køber med henblik på videresalg

(...)

Konklusion

Ovenstående medfører ikke nogle skattemæssige eller momsmæssige ændringer. Vi har foretaget individuel vurdering og henser til den generelle usikkerhed der er, omkring regnskabets udformning.

Du skal fremover være meget opmærksom på ovenstående. Du skal følge de regler der er for bogføring og aflæggelse af regnskab. Såfremt virksomheden på et senere tidspunkt udtages til kontrol, vil det blive lagt til grund, at du er orienteret om, at din bogføring er mangelfuld.

(...)”

Indehaveren har oplyst, at han ikke har modtaget SKATs brev af 22. januar 2014.

Landsskatteretten har i en afgørelse af dagsdato i sagsnr. [...] behandlet Skattestyrelsens ændringer af virksomhedens indkomst for indkomståret 2016.

Salg af gardiner

Skattestyrelsen har i forbindelse med gennemgang af virksomhedens varekøbskonto-1110 og småanskaffelseskonto-1111 konstateret, at indehaveren har fratrukket køb af gardiner på 11 fakturaer af i alt 57.471 kr. ekskl. moms før rabat, heraf udgør den indgående moms 14.368 kr. Af de fremlagte købsfakturaer fremgår, at købene er foretaget løbende i indkomståret 2016, der beløbsmæssigt udgør før rabat 163.552 kr. ekskl. moms, heraf kan den indgående moms beregnes til 40.888 kr.

Indehaveren har ikke medtaget salg af gardiner i indkomståret 2016.

Indehaveren har fremlagt 11 fakturaer med faktureringsdato den 11. oktober 2017 på salg af gardiner af i alt 62.880 kr. ekskl. moms, hvor den udgående moms udgør 15.720 kr. De enkelte salgsfakturaer er tekstet med henvisning til den tilhørende købsfaktura.

Ifølge indehaveren er salgsprisen på gardiner ikke den købspris, som fremgår af købsbilag før rabat fra leverandøren, hvorfor avancen på salget ikke er af sædvanlig karakter.

Virksomhedens repræsentant har til et telefonmøde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler oplyst, at indehaveren i indkomståret 2016 har modtaget kontantbetaling ved varelevering. Først i 2017 opdagede indehaveren, at indtægterne ikke var medtaget i indkomståret 2016.

Manglende salgsfakturaer

Skattestyrelsen har sammenholdt fakturaer på køb og salg af madvarer.

Skattestyrelsen har på den baggrund godkendt, at der er sammenhæng mellem nedenstående salgsfaktura 155 og købsbilag 509, og at der er sammenhæng mellem salgsfaktura 256 og købsbilag 887 og 956.

Bilagsnr.

Leveringsdato

Leverandør

Tekst på købsfaktura

Køb ekskl. moms

509

24.06.2016

[virksomhed2]

Gris – og skinke

3.182

887

18.10.2016

[virksomhed3]

Vin, øl og vand

14.129

956

28.10.2016

[virksomhed4]

[virksomhed5] (480) sukkerfri is (4)

46.800

Fakturanr.

Faktureringsdato

Tekst på salgsfaktura

Salg ekskl. moms

155

01.07.2016

Helstegt gris

5.600

256

06.11.2016

Stegebuffet + is + vin antal 500 m.v.

126.030

Skatteankestyrelsen har beregnet bruttofortjeneste på de sammenhængende fakturaer til henholdsvis 2.418 kr. ekskl. moms og 65.101 kr. ekskl. moms, svarende til en bruttoavanceprocent på henholdsvis 43 % og 52 %. Den gennemsnitlige bruttoavanceprocent udgør således 47 %.

Skattestyrelsen har derimod ikke godkendt, at der er sammenhæng mellem følgende køb og salg af madvarer:

Købsbilag

Leveringsdato

Leverandør

Tekst på købsfaktura

Beløb ekskl. moms

988

18.05.2016

[virksomhed3]

Øl og pølser

5.863

991

19.05.2016

[virksomhed3]

Fersk kød

3.640

989

08.06.2016

[virksomhed3]

Fersk Kød

11.475

509

10.06.2016

[virksomhed2]

Gris – og skinke

2.088

671

02.08.2016

[virksomhed6]

Pølser m.v.

3.948

600

16.08.2016

[virksomhed6]

Pølser m.v.

2.500

701

17.08.2016

[virksomhed2]

Gris – og skinke, kylling og pølser

2.513

701

19.08.2016

[virksomhed2]

Gris – og skinke

4.022

783

02.09.2016

[virksomhed2]

Gris – og skinke og kylling

6.552

778

02.09.2016

[virksomhed4]

Tilbehør (antal 100)

2.400

778

03.09.2016

[virksomhed4]

Tilbehør (antal 150)

3.600

889

21.10.2016

[virksomhed2]

Gris – og skinke

2.252

956

22.10.2016

[virksomhed4]

Salat mm. (antal 60)

1.680

778

[virksomhed4]

Faktura 899

23.644

778

[virksomhed4]

Winerschnitzel

1.896

912

01.11.2016

[virksomhed3]

Fersk kød og 55 gaveæsker

2.778

I alt

80.851

Salgsfaktura

Faktureringsdato

Tekst på salgsfaktura

Beløb ekskl. moms

Moms

181

10.640

2.660

201

24.08.2016

Forplejning ved [...]

12.000

3.000

202

24.08.2016

Forplejning ved [...]

8.400

2.100

217

20.09.2016

Helstegt gris (antal 85)

6.800

1.700

219

20.09.2016

Forplejning sommerarrangement (inkl. leje telte og borde-stole)

36.000

9.000

230

20.09.2016

Helstegt gris inkl. leje telt, gulv, borde og stole, jukebox, varmeovn

12.000

3.000

284

15.12.2016

Helstegt gris

6.000

1.500

290

15.12.2016

Julefest (stegebuffet, drikkevarer, leje af borde og stole, service inkl. opvask, fadølanlæg inkl. forbrug og slush ice maskine inkl. forbrug)

73.160

18.290

I alt

165.000

41.250

Skatteankestyrelsen har beregnet bruttofortjenesten på klagerens samlede bruttoavance på de 8 salgsfakturaer og de 16 købsfakturaer til 51 %.

Bilag 181 er ikke indsendt, men ifølge kontospecifikation er bilaget bogført den 7. juli 2016

Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse forhøjet virksomhedens omsætning med 165.000 kr. og udgående moms med 41.250 kr., da det er Skattestyrelsens opfattelse, at klageren således mangler at bogføre yderligere 8 salgsfakturaer vedrørende de i alt 16 købsfakturaer på madvarer.

Indehaveren har fremlagt en mail fra en medarbejder i [virksomhed3], som bekræfter, at teksten ”fersk kød” vedrører diverse malervarer, haveartikler, øl og vand.

Indehaveren har endvidere fremlagt en mail fra [forening1], som er en forening på indehaverens private adresse, hvor det bekræftes, at indehaveren har leveret pølser og øl til foreningen.

Manglende udgiftsbilag

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for udgifter til brændstof på i alt 12.260 kr. ekskl. moms., hvor den indgående moms udgør 3.065 kr. Der er ikke fremlagt grundbilag på afholdelse af udgifterne, der er bogført på konto 3010-Brændstof.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens udgående moms med 82.138 kr. for afgiftsperioden 1. januar-31. december 2016. Skattestyrelsen har for samme afgiftsperiode ikke godkendt fradrag for virksomhedens indgående moms med 3.065 kr.

Skattestyrelsen har begrundet afgørelsen således:

”(...)

Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse:

Som det fremgår af brevet af 22.01.2014 har du fået brev om anmeldelse den 10.06.2013, denne anmeldelse besvarer du den 03.07.2013 og indsender samtidig en efterangivelse på moms for 2012. Efterfølgende indkalder vi dit regnskabsmateriale for 2012, heraf fremgår at det er på grund af anmeldelsen. Som det fremgår at brevet af 22.01.2014, havde du et møde med SKAT den 18.12.2013 hvor dit regnskab og regnskabsgrundlag bliver drøftet.

På mødet den 15.05.2018 i din virksomhed, referere du og revisor til SKAT’s gennemgang og regnskabet for 2012 især med hensyn vareforbrug – eget vareforbrug.

Til bemærkning om der er anført ”kopi” på brevet af 22.01.2014, skyldes at brevet er udskrevet og sendt til dig den 22.01.2014. Vi kan ikke efterfølgende udskrive brevet uden at der er anført kopi på brevet.

Omkring bogføring af varelager konto – henvises til brevet af 22.04.2014, heraf fremgår bl.a. at det er vigtigt for kontrollens skyld, at vi kan se, hvad vareforbruget på de enkelte arrangementer er. Det kan ikke udelukkes at nogle af indkøbene går til indehaver eget forbrug elle nogle af varerne videresælges uden at omsætningen medtages i regnskabet.

Du anfører at du i 2016 har dokumenteret det køb du har haft til en efterfølgende fakturering – dette er ikke korrekt der henvises her til nedenstående punkt 2.4.

Fakturakrav fremgår af momsbekendtgørelsen §58:

Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68, indeholde:

  1. Udstedelsesdato (fakturadato).
  2. Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
  3. Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
  4. Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
  5. Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
  6. Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
  7. Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
  8. Gældende afgiftssats.
  9. Det afgiftsbeløb, der skal betales.

Som det fremgår af ovenstående punkt 5, skal faktura specificeres på mængde og arten af de leverede varer m.v.

2016:

Vi har pr. mail modtaget dit regnskabsmateriale. De underliggende bilag til regnskabet måtte vi låne i perioden 18.06.2018-28.06.2018. Vi hentede og afleverede bilagene igen på virksomhedens adresse [adresse1], [by1].

Vi har gennemgået regnskabsmaterialet og regnskabsgrundlag for indkomståret 2016 og kan konstatere, at dit regnskabsgrundlag ikke er i orden. Der er konstateret samme fejl som ved gennemgang for 2012 jf. ovenstående.

Omsætning/varekøb:

Salg af gardiner:

Ved gennemgang af varekøb er konstateret køb af gardiner. Salget heraf er ikke bogført og ikke med i omsætningen 2016, se nedenstående punk 1. Du har sendt fakturaer på salg af gardiner, alle udskrevet den 11.10.2017. Der er ikke modtaget dokumentation på indbetalinger.

Manglende salgsfakturaer:

Ved gennemgang af omsætningen fremgår, at følgende fakturanr. mangler:

59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 302, 303, 304, 305, 306, 308, 309, 310, 311 og 312

Salg af arrangementer:

Se nedenstående punkt 2. Det er ikke muligt at følge revisionssporet – købet til arrangementer kan ikke sammenholdelse med salgsfaktura. Der er ikke bogført på en lagerkonto som aftalt.

Manglende udgiftsbilag:

Se nedenstående punkt 3. Ved gennemgang af kontospecifikationer og stikprøver til underliggende bilag, er det konstateret, at der mangler bilag.

Kontante transaktioner:

Sædvanlig forretningsgang:

Det ses at være sædvanlig for din virksomhed, at have mange kontante transaktioner. Dette kan medføre, at det er svært at holde privatøkonomi og erhverv adskilt. Det kan også medføre, at der er indtægter som ikke bogføres, da indtægter betales kontant.

(...)

Regnskabsgrundlag 2016:

Det er konstateret, at du ikke opfylder de krav, som stilles til virksomheders bogføring, registrering af ind- og udbetalinger m.v. fordi:

Du bogfører som hovedregel først på betalingstidspunktet.
Der er ikke ført en kassekladde.
Du bogfører ikke løbende debitor- og kreditorkonti.
Der er ikke på fakturaer den nødvendige specifikationsgrad. Det fremgår ikke altid af dine salgsfakturaer, hvilke varer der eventuelt er omfattet af aftalen eller fordeling af pris på de forskellige varegrupper.
Du bogfører ikke varekøb på varelagerkonto, når du køber med henblik på videresalg, jf. punkt 2.
Der mangler bogføring af salg af arrangementer, jf. punkt 2.
Salg af gardiner er ikke bogført, jf. punkt 1.
Der mangler bogføring af salgsfakturaer – (manglende fakturanr.), jf. punkt 2.
Der mangler underliggende udgiftsbilag jf. punkt 3.
Kørselsregnskab opfylder ikke betingelser, jf. punkt 4.
Der mangler bogføring af lejeindtægter udlejningsejendomme, jf. punkt 9.
Afregning med lejere for el-, vand og varme er ikke bogført jf. punkt 10.
Bilag bogføres flere gange, jf. punkt 11.

Efter gennemgang af det modtagne materiale findes bogføringsloven og mindstekravsbekendtgørelsen nr. 594 af 12. juni 2006 til skattekontrolloven ikke for opfyldt.

Bogføringsloven omhandler hvem, der er bogføringspligtig samt generelle krav til bogføringen. Bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyn til virksomhedens art og omfang.

Momsbekendtgørelsen nr. 814 af 24.06.2013 kapitel 13 omhandler generelle krav til angivelse og regnskab. Virksomheden skal opfylde de krav, der er fastsat i bogføringsloven.

Skattestyrelsen har besluttet ikke at tilsidesætte regnskabsgrundlaget. Skattestyrelsen har i henhold til skattekontrolloven § 5 stk. 3 i medfør af samme lovs § 3 stk. 4 foretaget ovenstående skøn og ændringer.

1.4.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

På mødet hos dig den 15.06.2018 oplyste du, at købet af gardiner var til udlejningsejendommene. Du ændrede senere forklaring og oplyste, at de var solgt fra din private adresse. Vi anmodede om salgsfakturaerne. Vi fik efterfølgende oplyst, at de er udskrevet i 2017 på grund af travlhed m.v.

Vi har anmodet om dokumentation på indbetaling af fakturaerne, men ikke modtaget dokumentation herfor.

Vi finder det ikke dokumenteret, at der er foretaget en faktisk fakturering af salget af gardinerne i oktober måned 2017. Køb af gardiner er foretaget løbende i 2016. Det første køb er den 22.01.2016 og fakturaer er den 11.10.2017. Ingen af købene er faktureret i 2016, men først det efterfølgende år den 11.10.2017.

Køb af gardiner er fratrukket som varekøb i 2016 og af købsfaktura ses, at det ikke er standardmål, men forskellige mål, som må formodes at være opmålt og bestilt af kunden. Af købsfaktura ses, at der er givet en rabat på 50 – 70 %.

Salg af gardiner anses ikke som en beslægtet forretning til [virksomhed1] – teltudlejning m.v. eller til fragtkørsel og udlejningsejendomme. [virksomhed1] drives fra en lagerbygning, hvor du har alle dine telte. Du har ikke en butik.

Gardinerne anses ikke for lagervarer, idet de er tilpasset kundens mål. Gardinerne er bestilt og leveret til kunderne i 2016. Den fortjeneste du har haft på salget, har vi skønnet, at være den rabat du har kunnet opnå hos forhandler.

På baggrund af ovenstående er skønnet, at salgsprisen er købspris før rabat, som udgør 163.552 kr. + moms.

Salg af gardiner i 2016 skønnes til at udgøre 163.552 kr. Salgsmoms heraf udgør 40.888 kr.

Indsigelser i brev af 26.11.2018:

Punktet er drøftet på mødet den 07.11.2018. Du oplyste, at alle betaliner af gardiner var modtaget kontanter - ikke én af kunderne, som er privatpersoner, betalte via bank eller mobilpay, herudover er de betalt løbende.

Til dokumentation på avancen blev aftalt, at der indsendes købs- og salgsfakturaer på gardiner for indkomståret 2017 og hertil dokumentation på betalingerne.

Der er modtaget 3 fakturaer fra 2017:

Dato – varkøb

Rabat

Købspris før rabat og moms

Købspris efter rabat og før moms

Faktura.dato

Faktura-nr.

Salgspris

11.10.17

10710

5.040,00

17.03.17

62,5 %

15.207,80

5.702,55

31.12.17

10618

6.120,00

24.03.17

55 %

5.893,36

2.652,00

31.12.17

10619

3.080,00

Der er modtaget kontospecifikation på salgskonto 1101 for 2017, hvoraf salg gardiner for 2016 ses bogført sammen med ovenstående 3 fakturaer. Der er ikke modtaget kontospecifikation på varekøb i 2017, hvad er bogført som køb?

Af salgskonto ses:

fakturanr. 314-438 (fra 05.02.17-22.08.17)
fakturanr. 10439 – 10577 (fra 29.08.17-31.12.17)
fakturanr. 10699-10710 faktura på gardiner af 11.10.17, bliver skrevet imellem faktura nr. 10508 og 10509 – hvorfor særskilt nr.???
fakturanr. 10614-10624 – alle udskrevet 31.12.17

Der er oplyst, at du har modtaget betaling for gardinerne løbende, samt at álle har betalt med kontanter. Det må formodes, at kunden ikke har fået ovenstående fakturaer. Vedrørende avancen oplyses, at du har opnået nogle særlige rabatter ved indkøb, som er kommet kunderne til gode. Salgspris er ikke den købspris om fremgår af købsbilag før rabat fra leverandør. Din avance på salget er derfor ikke af sædvanlig karakter, men væsentligt lavere.

Der er ikke modtaget dokumentation for ovenstående. Salget og betalingen (kontant) er sket løbende, men fakturaer er først udskrevet i det efterfølgende år. Der er ikke modtaget redegørelse for, hvordan salgsprisen er fremkommet, samt hvorfor fakturaer har særskilte fakturanr. - fakturanr. 10699-10710 er udskrevet imellem fakturanr. fakturanr. 10508 og 10509.

Den skønnede salgspris fastholdes.

Med henvisning til statsskatteloven § 4 stk. 1 litra a forhøjes virksomhedens resultat med 163.552 kr. og med henvisning til momsloven § 4 forhøjes salgsmoms med 40.888 kr.

(...)

2.4.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har ikke modtaget den anmodede redegørelse for sammenholdelse af fakturaer på salg og køb af madvarer.

Vi gør opmærksom på SKAT’s brev af 22.01.2014, vedlagt bilag 1:

Vedrørende arrangementer er anført (uddrag):

Vi har talt om specifikation på fakturaer, når du sælger arrangementer. Nogle arrangementer giver sig selv. F.eks. udlejning af jukeboks, telte m.v. Men i tilfælde af, at der sælges ”pakker”, hvor der indgår varer såsom øl, vin, spiritus og mad m.v. er det vigtigt for kontrollens skyld, at vi kan se hvad vareforbruget på de enkelte arrangementer er.”

”Når der købes drikkevarer m.v., fratrækkes disse køb i regnskabet. Men vi kan ikke udelukke at nogle af indkøbene går til indehavers eget forbrug, eller at nogle af varerne videresælges uden at omsætningen medtages i regnskabet. Det skyldes, at der ikke føres kontrol med, hvad der er anvendt på de forskellige arrangementer.”

” Der skal føres en lagerkonto således, at der på denne føres køb af ”tilbehør” til arrangementer. Private udtag skal fremgå af varelagerkonto samt tilhørende momskonto”.

Nedenstående salgsfakturaer og varekøb kan ikke sammenholdes:

Nr.

Salgsfaktura:

Dato

Beløb

ex moms

181

Buffet inkl. leje borde, stole, fadølsanlæg og is fryser

07.07.16

10.640 kr.

201

Forplejning ved [...]

24.08.16

12.000 kr.

202

Forplejning ved [...]

24.08.16

8.400 kr.

217

Helstegt gris (antal 85)

20.09.16

6.800 kr.

219

Forplejning sommerarrangement

inkl. leje telte og borde-stole

20.09.16

36.000 kr.

230

Helstegt gris inkl. leje telt, gulv,

borde og stole, jukebox, varmeovn

20.09.16

12.000 kr.

284

Helstegt gris

15.12.16

6.000 kr.

290

Julefest - mad??? (inkl. drikkevarer køb bilag 960)

15.12.16

73.160 kr.

I alt 8 salgsfakturaer

165.000 kr.

Bemærkninger til ovenstående salgsfakturaer nr.

201 - 202 - 284 her er kun salg af madvarer
217 kun medtaget madvarer i ovenstående, da faktura er specificeret.
181 – 219 – 230 - 290 her er madvarer ikke særskilt specificeret på fakturaerne

Bilag

Købsfaktura:

Lev. dato

[virksomhed2]:

509

Gris - og skinke

10.06.16

2.088 kr.

701

Gris - og skinke

19.08.16

4.022 kr.

701

Gris - og skinke, kylling og pølser

17.08.16

2.513 kr.

783

Gris - skinke og kylling

02.09.16

6.552 kr.

889

Gris og skinke

21.10.16

2.252 kr.

[virksomhed4]:

956

salat m.m. (antal 60)

22.10.16

1.680 kr.

778

faktura 899?

23.644 kr.

778

Tilbehør - antal 100

02.09.16

2.400 kr.

778

Tilbehør - antal 150

03.09.16

3.600 kr.

778

Wienerschnitzel - antal 30

1.896 kr.

[virksomhed3]:

988

øl og pølser

18.05.16

5.863 kr.

991

Fersk kød

19.05.16

3.640 kr.

989

Fersk kød + briketter

08.06.16

11.475 kr.

912

fersk kød og 55 gaveæsker

01.11.16

2.778 kr.

[virksomhed6]:

600

Pølser m.v.

16.08.16

2.500 kr.

671

Pølser m.v.

02.08.16

3.948 kr.

I alt 16 varekøb

80.851 kr.

Det er ikke muligt at følge dit varekøb til arrangementer over til salgsfaktura. Vi har valgt kun at se på madvarer – har ikke sammenholdt med drikkevarer.

Ved sammenholdelse af datoer på varekøb af madvarer, især fersk kød, må formodes, at der er et salg umiddelbart efter.

Der er flere køb af madvarer, end der er salg af arrangementer inkl. madvarer.

Dette kan skyldes, at nogle af varerne videresælges uden at omsætningen medtages i regnskabet.

Vi har ud fra ovenstående skønnet således:

Der er 8 salgsfakturaer på i alt 165.000 kr. og 16 købsfakturaer på 80.851 kr.

De 4 af ovenstående salgsfakturaer indeholder, ud over salg af madvarer, også leje af telte, borde, stole, fadølsanlæg, jukebokse, varmeovn og fryser m.v.

Vi skønner, at der mangler 8 salgsfakturaer, da der er bogført 8 salgsfakturaer og 16 købsfakturaer. Vi skønner, i lighed med ovenstående salgsfakturaer, at der for nogle af fakturaerne kun er salg af madvarer og andre med både madvarer og udlejning m.v.

På baggrund heraf skønnes, at der mangler en omsætning på samme størrelse som ovenstående opgørelse med 165.000 kr. og salgsmoms heraf med 41.250 kr.

Indsigelser i brev af 26.11.2018:

Sammenholdelse af salgsfakturaer med salg af mad og køb er mad er drøftet på mødet den 07.11.2018, herudover er modtaget omhandlende fakturaer jf. bilag 2 samt diverse mails.

Der er taget udgangspunkt i det udsendt bilag 2, hvoraf de 10 fakturaer med salg af mad fremgår og de fakturaer med køb af mad fra de 3 leverandører [virksomhed2], [virksomhed4] og [virksomhed3] i alt 16 fakturaer.

Salgsfakturaer

Faktura nr.

Dato

Beløb ekskl. moms

Varekøb

Sammenholdelse

155

01.07

5.600

2.088

bilag 509, 10.06

2.400

bilag 778 (Andel fakt 899), 10.06

4.488

181

07.07

10.640

Ingen sammenholdelse

201/

24.08

12.000

2.513

bilag 701,17.08

202

24.08

8.400

2.400

bilag 778 (Andel af fakt 899), 16.08

2.400

bilag 778 (Andel af fakt 899), 17.08

2499

bilag 600 - 16.08

3.948

bilag 671, 02.09

13.760

217

20.09

6.800

6.552

bilag 783, 02.09

2.400

bilag 778, 02.09

8.952

219

20.09

36.000

3.600

bilag 778, 03.09

230

20.09

12.000

4.022

bilag 701, 19.08

2.800

bilag 778 (andel af fakt. 899), 20.08)

6.822

256

06.11

126.030

14.129

bilag 887

46.800

bilag 956

284

15.12

6.000

2.252

bilag 889, 21.10

1.680

bilag 956, 22.10

290

15.12

73.160

14.142

bilag 960 drikkevarer

Købsfakturaer:

[by2] kød – (køb af grise til grill og skinke)

Lev. dato

Bilag

Købspris

Salgsfak.

Sammenholdelse

10.06.16

509

2.088

155

24.06.16

509

3.182

171

ingen mad på salgsfaktura - evt. Særskilt betaling for mad – mail med mad 100 personer

yderligere køb - Livretten tilbehør 3.200 kr.

19.08.16

701

4.022

230

17.08.16

701

2.513

201/202

02.09.16

783

6.552

217

21.10.16

889

2.252

284

[virksomhed4] (køb af retter og tilbehør)

Dato

Bilag

Købspris

Fordeling

Salgsfak.

Sammenholdelse

22.10.16

956

1.680

284

28.10.16

956

46.800

256

02.09.16

778

23.644

2.400

155

2.400

154

kartoffelsalat stadion - ingen mad på fakturaen.

3.200

171

ingen mad på faktura - køb gris + tilbehør

2.400

201

2.400

202

2.800

230

3.000

196

[...]løbet den 19.08 løbet er den 27.08

2.840

oplyst - smørbrød ombygning ejedom

2.204

bortkomne termokasser skåle og fade

23.644

02.09.16

778

2.400

217

03.09.16

778

3.600

219

778

1.896

oplyst- sponsorrat til [...]

[virksomhed7] – øl og vand, fersk kød m.v.

Dato

Bilag

Købspris

Salgsfak.

Sammenholdelse

18.05.16

988

5.863

301

oplyst - er til faktura 301 "[forening1]" - en forening du står for - faktura f 31.12.

19.05.16

991

3.640

301

Se ovenstående -det er ikke fersk kød, men øl og vand

08.06.16

989

11.475

oplyst - det er ikke fersk kød, men diverse malervarer og haveartikler

18.10.16

887

14.129

256

01.11.16

912

2.778

Oplyst - det er ikke fersk kød, men julegaver

06.12.16

960

14.142

290

[virksomhed6] – køb pølser m.v. – spiritus

16.08.16

600

2.499

201/202

02.09.16

671

3.948

201/202

se dato købt 02.09 men solgt 24.08 – Varerne er hentet samtidig med betalingen

Ovenstående er gennemgået og der fremgår følgende:

Faktura

Nr.

155

Der er på faktura skrevet helstegt gris - salgspris er 5.600 kr. købspris er i alt 4.488 kr. (2.088 kr. + tilbehør til 2.400 kr.)

Kan det passe at tilbehør og gris koster det samme - ingen fortjeneste.

181

Ingen køb - sammenholdelse

201/202

Der er meget køb i forhold til salgspris - herudover faktura 671 som er købt den 02.09, men er solgt den 24.08

217

Salgspris 6.800 kr., købspris på 8.952 kr.

219

Kun køb af tilbehør 2.400 kr. - hvad med øvrigt mad ?

230

På faktura er skrevet helstegt gris - herudover er leje af telt, gulv, borde, og stole, jukeboks og varmeovn i alt til 12.000 kr. – Købet udgør køb af gris 4.022 kr. og tilbehør 2.800 kr. Prisen hænger ikke sammen med alt købet/lejen

Nye sammenholdelser - da der ikke er anført mad på fakturaer:

171

Faktura af 01.07 på leje telt inkl. gulv, leje borde og stole, leje jukeboks, slusice og fadølsanlæg inkl. forbrug i alt 22.720 kr. Til dokumentation er modtaget mail, hvoraf fremgår at der er tale om 100 kuverter – der er oplyst at køb af mad er faktura 509 gris 3.182 kr. + tilbehør fra livretten 3.200 kr.

Pris og mad til 100 personer hænger ikke sammen - evt. særskilt af regning mad.

154

Faktura af 01.07 på leje telt, rengøring grill, rulledug, 82 fustager thor, 4 kulsyre, 5 fl. Morgan, engangsemballage, forbrug

slusice, popcorn og baconsnaks alle foranstående ydelser er prisfastsat på faktura som udgør i alt 91.570 kr.

Der oplyses, at der til denne fakturaer er køb af mad - kartoffelsalat til 2.400 kr. hvad med øvrig mad og hvorfor fremgår det ikke af faktura som er specificeret ud.

196

Faktura af 19.08 på leje telt, borde og stole, hoppeborg, popcornmaskine -fadølsanlæg - slusice alle inkl. forbrug til i alt 33.600 kr.

Der oplyses at - "Timer [...]” på 3.000 kr. fra [virksomhed4] –fakturadato 22.08.2016 for personalehjælp til denne faktura – [...] - dette løb var den 27.08.16.

301

Der oplyses, køb til denne faktura er faktura 988 på øl og pølser købt i [virksomhed3] 18.05 til 5.863 kr. samt bilag 991 af 19.05 på køb af "fersk kød” = øl og vand” på 3.640 kr. er med i denne faktura - dato og pris hænger ikke sammen.

Øvrige:

bilag 778 på 1.896 kr. er sponsorat til [...]

bilag 778 på 2.840 er til ombygning ejendomme

bilag 778 2.204 kr. er bortkomne termokasser skåle og fade

Bilag 989 på 11.475 kr. er ikke køb af briketter og fersk køb - men køb af briketter og div. malervarer og haveartikler

Bilag 912 på 2.778 kr. er ikke køb af fersk kød men julegaver

På baggrund af ovenstående gennemgang anses sammenholdelsen af salg og køb ikke for sandsynliggjort,

Der er ikke sammenhæng mellem salgspris og købspris:

-I nogle tilfælde er købet større end salget.

-Den samlede pris i forhold til det der sælges f.eks. udlejning af både telt og borde m.v. og ingen angivelse af mad, men fakturaen indeholder også mad.

-Der er kun salg af tilbehør

Der er salg før køb (dato)
Om faktureringerne

Der fastholdes skøn af manglende omsætning med 165.000 kr. og salgsmoms heraf med 41.250 kr.

Med henvisning til statsskatteloven § 4 stk. 1 litra a forhøjes virksomhedens resultat med 165.000 kr. Med henvisning til momsloven § 4 forhøjes salgsmoms med 41.250 kr.

(...)

3.4.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Ved gennemgang af regnskabsmaterialet er det konstateret ved stikprøver til bilagene, at ovenstående bilag mangler.

Der kan ikke godkendes fradrag, når der ikke foreligger et bilag jf. bogføringsloven § 9 og momsbekendtgørelsens § 82.

(...)

Konto for brændstof, der er modtaget bilag med nogle af bilagene på brændstof i alt 7.097 kr. ekskl. moms. Der godkendes fradrag for dokumenterede udgifter både skat og momsmæssigt, da udgiften anses for en driftsudgift.

På baggrund af ovenstående ændres punktet således, at der ikke godkendes følgende:

(...)
Brændstof ikke dokumenterede udgifter med 19.357 kr. – 7.097 kr. = 12.260 kr.
Moms af ikke dokumenterede udgifter udgør 12.260 x 25 % = 3.065 kr.

Med henvisning til statsskatteloven § 6 stk. 1 litra a forhøjes virksomhedens resultat med 52.760 kr. og købsmoms nedsættes med 3.065 kr.

(...)”

I forbindelse med klagen har Skattestyrelsen den 3. april 2019 anført følgende udtalelse:

”(...)

Ad Punkt 1 Salg af gardiner

(...)

Salg af gardiner er ikke beslægtet til [virksomhed1]s øvrige forretning.

Der er ikke modtaget dokumentation på indbetaling fra kunderne. Der er oplyst at alle kunderne har betalt med kontanter - ikke mobilpay - ikke overførsel bank. Der er tale om væsentlige beløb pr. faktura.

Der er ikke oplysninger om, hvordan salg af gardiner er kommet i stand eller hvornår det er påbegyndt.

Salg af gardiner er ikke medtaget i omsætningen 2016 og salget er sket løbende fra januar 2016 og fortsat i 2017. Varekøbet er bogført løbende og medtaget i varekøbet.

Skattestyrelsen var til møde hos [person1] den 15.05.2018, her oplyses først, at det er køb af gardiner til udlejningsejendommene, under drøftelsen heraf ændres forklaring og der oplyses, at det er salg fra den private adresse. Vi anmodede på mødet om, at salgsfakturaerne blev indsendt. Den 15.05.2018 er der ikke selvangivet for indkomståret 2017. Den 29.06.2018 er der selvangivet for 2017 og indsendt en efterangivelse på salgsmoms på 69.450 kr.

Fakturaerne er ikke sendt til kunderne, da der er sket kontant betaling ved levering.

Af kontospecifikation forsalgskontoen i 2017 fremgår, at fakturaer på salg gardiner har særskilte faktura-nr. - 10699-10710 skrevet imellem faktura nr. 10508 og 10509. Dette antyder, at fakturaer på salg gardiner er udarbejdet efter mødet den 15.05.2018.

(...)

Ad punkt 2 Manglende fakturaer

(...)

Sammenholdelsen vedrørende salgsfakturaer og købsbilag.

Salgsfaktura nr. 181,201,202,217,219,230,284 og 290- ikke nr. 155 og 256 da disse salg kan sammenholdes med køb.

Køb fra de 3 leverandører, bilag nr. 509, 701 x 2, 783, 889, 956, 778 x 4, 988, 991, 989,912,600 og 671.

Af klagen fremgår en opgørelse over sammenholdelse af salg og køb, hvor der er taget udgangs punkt i salget. Bemærkninger hertil er vedlagt i et bilag.

Sammenholdelse afkøb, der henvises til Skattestyrelsens afgørelse side 15 og 16. Bemærkninger til køb fra [virksomhed7] (den lokale [dagligvarebutik]):

Bilag 988 og 991, er til "[forening1]" en forening på [person1]s privat adresse.

Bilag 989 og 912, er ikke fersk kød, som det fremgår af bilaget, men diverse malervarer og haveartikler til 11. 475 kr. ex. moms og 2.778 kr. ex moms til julegaver.

Ovenstående samt sagsfremstillingens punkt 2 viser, at salgsfakturaer og købsbilag ikke kan sammenholdes.

(...)

Skattestyrelsen fastholder at brev af 22.01.2014 er udsendt - har vedlagt brevet og sagsnotat fra denne sag.

Af sagsnotatet fremgår at, [person1] var til møde hos SKAT den 18.12.2013, bogføringen

/regnskabsgrundlag m.v. blev drøftet. Mødet blev sluttet med, at han blev oplyst om, at han ville få en rapport med pålæg om at rette op på bogføringen.

Brevet er sendt sammen med regnskabsmaterialet - [person1] har ikke nævnt, at han ikke har fået sit regnskabsmateriale. Der er formentlig ikke sendt kopi til revisor, da han ikke var med til mødet.

Den medarbejder som havde sagen er stadig ansat i Skattestyrelsen og har samme telefonnummer dog fået nyt efternavn.

Der skal endvidere oplyses, at der i december 2008 var en anonym anmeldelse, som blev afsluttet i januar 2009 med, at [person1] fik tilsendt regler om fakturering.

(...)

Der anføres i klagen, at der er en generel sikkerhed for, at alle indtægter er medtaget og beskattet, og der er fakturaer på alle indtægter med undtagelse af lejeindtægter. Dette er Skattestyrelsen ikke enig i - det er kun de fakturaer, som fremgår af bogføringen der er med. De salg, hvor man ikke skriver fakturaer, er ikke med- f.eks. salg af gardiner, se punkt 1 og salg af f.eks. mad se punkt 2. Kan man glemme salg af gardiner i 22 måneder, er der risiko for, at der er andet salg, som er glemt.

(...)”

Skattestyrelsen har den 19. januar 2022 fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

”(...)

Skattestyrelsen har i en tidligere kontrol af klager i 2013, fastslået, at klager havde et mangelfuldt regnskabsgrundlag og bogføring. Klager blev i et brev oplyst om, at det ved en senere kontrol ville blive lagt til grund, at klager var blevet orienteret om at bogføringen var mangelfuld. Ligeledes blev klager oplyst om fremtidig bogføring, herunder at der skal føres en lagerkonto, således at vareforbrug til de enkelte arrangementer kan følges.

(...)”

Skattestyrelsen er ikke enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, vedrørende manglende salgsfakturaer for salg af madvarer.

Skatteankestyrelsen lægger i sin vurdering vægt på, at klager på de udvalgte 16 købsfakturaer og 8 salgsfakturaer har en avance på 51 %. En avance på 51 % understøtter efter Skatteankestyrelsens opfattelse, at udgifterne på de 16 købsfakturaer kan anses for at være sket til brug for leveringerne omfattet af de 8 salgsfakturaer, hvorfor den yderligere skønnede omsætning i den påklagede afgørelse indstilles nedsat til 0 kr.

Vi skal i den forbindelse bemærke, at de fremlagte salgsfakturaer udover madvarer m.v. også omfatter omsætning fra klagers primære aktivitet med udlejning af telte og udstyr. Købsfakturaerne vedrører derimod blot indkøb til madvarer. Vi er derfor uenig i, at den opgjorte avance understøtter den af Skatteankestyrelsen foretagne vurdering. Den samlede omsætning af salgsfakturaerne på 165.000 kr., inkluderer således også udleje af telt, udstyr mm. Da købsfakturaerne kun vedrører køb af madvarer og ikke udgifter i forbindelse med udlejning af telte m.v., og det kun er købet af madvarer der har indgået i kontrollen, kan den beregnede avance ikke lægges til grund.

Skattestyrelsen fastholder forhøjelsen af klagers salgsmoms på baggrund af yderligere skønnet omsætning fra salg af madvarer til arrangementer.

Skattestyrelsen har alene udtaget de fakturaer ved kontrollen, der vedrører salg af madvarer, og sammenholdt dem med fakturaer for køb af madvarer. Efter en konkret vurdering finder Skattestyrelsen fortsat, at det ikke er muligt at følge varekøb af mad til arrangementer direkte til salgsfakturaerne.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der blandt andet er uoverensstemmelse mellem fakturaerne der vedrører køb og salg af madvarer af følgende grunde:

Der er ikke sammenhæng mellem købs- og salgspris på flere af fakturaerne.

- Der henvises til, at der i flere tilfælde sælges mad videre til en lavere pris end det er indkøbt til. Dette ses eksempelvis på faktura 217, hvor salgsprisen udgør 6.800 kr. og købsprisen på faktura 377779 og faktura 900 udgør 8.952 kr. Der er således ingen avance.

- Ligeledes ses det på faktura 230, at den angivne pris på 12.000 kr. indeholder leje af telt, gulv, borde og stole, jukeboks og varmeovn, og helstegt gris. Det fremgår af den tilhørende købsfaktura, at der er købt en gris til 4.022 kr. og tilbehør på 2.800 kr. Prisen på salgsfakturaen hænger således ikke sammen med indholdet af den solgte ydelse.

Der er flere fakturaer, hvor den indkøbte mad ikke er faktureret på salgsfakturaen. Der henvises blandt andet til faktura 154. Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at der må mangle yderligere salgsfakturaer for salg af mad.
For flere af fakturaerne er der endvidere foretaget salg af madvarer før købet, iht. fremlagte købsfakturaer, er fundet sted.

På baggrund af ovenstående, er det derfor fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at der mangler en omsætning hos klager, der stammer fra salg af madvarer til arrangementer. Skattestyrelsen fastholder skønnet af den yderligere omsætning, som vurderes at være på samme beløb som de 8 indsendte salgsfakturaer (165.000 kr.). Klagers salgsmoms forhøjes herefter med 41.250 kr., jf. momslovens § 4, stk. 1.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens udgående moms på 82.138 kr. skal nedsættes til 15.720 kr., og der godkendes fradrag for indgående moms med 3.065 kr.

Repræsentant har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Påstand

Der nedlægges påstand om, at Skattestyrelsen pålægges at godkende, at [person1] er berettiget til at anvende virksomhedsskatteordningen i indkomståret 2016 samt om at omgøre Skattestyrelsens afgørelse på nedennævnte punkter, både skat- og momsmæssigt.

Punkterne vi anmoder om medhold og /eller nedsættelse af, relaterer sig til de samme afsnitsnumre i Skattestyrelsens sagsfremstilling.

Salg af gardiner - sagsfremstillingens afsnit 1

En del af [virksomhed1]s aktiviteter består i at indkøbe og videresælge gardiner, da man har en god rabataftale med en leverandør - [virksomhed8]. Denne rabat er kommet køberne til gode. Samtidig har [virksomhed1] relativt let kunnet opnå en omsætning uden nogen væsentlig arbejdsindsats. [virksomhed1] har derfor haft en begrænset avance ved salgene. Begge parter har dog stadig haft noget ud af handlen.

De faktiske udgifter til køb af gardiner fremgår af virksomhedens bogholderi og vedlægges som bilag til denne klage. Det fremgår af fakturaerne, hvilke rabatter [virksomhed1] fik. Salgsfakturaerne er ligeledes parret med købsfakturaerne i Skattestyrelsens sagsfremstilling s. 8.

Skattestyrelsen har skønnet en avance svarende til de rabatter, som [virksomhed1] har opnået fra leverandøren. Efter vores opfattelse er dette skøn ikke begrundet. [virksomhed1]s arbejde med gardinerne bestod i at modtage bestilling på gardinerne og foretage indkøb af disse. [virksomhed1] fik nogle særlige rabatter ved leverandøren, som er en samarbejdspartner man har haft i nogle år, hvor man har lavet nogle arrangementer for og haft kørsel for. Rabatterne er kommet [virksomhed1]s kunder til gode.

Ifølge forvaltningslovens § 24 skal et skøn være begrundet og henvise til de hovedhensyn, man har lagt til grund for skønnet. Vi mener ikke, at disse hensyn er iagttaget.

Det er korrekt, at de pågældende gardinsalg er sket i 2016, men først faktureret i 2017. Der er altså udskrevet fakturaer på salgene og indtægterne er medtaget i 2017.

Det er korrekt, at man har modtaget kontant betaling af kunderne for salget af gardinerne, men det var ud fra den betragtning, at mange af køberne var personer, der havde købt hus for nylig. [virksomhed1] skønnede derfor, at det sikreste var at modtage betalingen samtidig med man leverede dem.

Gardinerne er købt og betalt elektronisk hos [virksomhed8]. Det er derfor muligt at ”parre” køb og salg, sådan at man kan se, at der ikke er ude holdte nogle indtægter, men at man faktisk kan se alle salg er medtaget i indkomstopgørelsen og at man har opnået de nævnte rabatter samt videresolgt gardinerne med en mindre fortjeneste, men dog en fortjeneste.

Vi er indforstået med, at man kan forhøje indkomsten i 2016 med salget af gardinerne på 62.880 kr. (67.920 – 5.040), men man bør som konsekvens heraf nedsætte indkomsten for 2017. Indtægten skal kun beskattes en gang. Momsen af beløbet kan tilsvarende reguleres for 2016, henholdsvis 2017, jf. momslovens § 37.

Manglende salgsfakturaer m.v. – sagsfremstillingens afsnit 2

Generelt er alle virksomhedens indtægter og udgifter bogført i Economic. Når man indtaster en faktura, bogføres og indtægtsføres den automatisk.

Når man bogfører i Economic, er det sjældent nødvendigt at føre en kassekladde, men man kan som hovedregel bogføre efter bankkontoudtog.

Manglende fakturaer

Det vil forekomme op til årsafslutningen i mange virksomheder, at man opdager, at der har været salg vedr. en tidligere eller efterfølgende periode, når det er omkring en årsafslutningsdato. Det er årsagen til, at der forekommer ”hul” i nummerrækkefølgen i fakturaerne omkring årsskiftet. Det er ikke udtryk for manglende fakturaer i nummerrækkefølge og ikke udtryk for manglende fakturering og indtægtsførelse.

(...)

Parring af indtægtsbilag og udgiftsbilag

Skattestyrelsen anfører, at der er en række bilag, hvor man ikke kan ”parre” indtægtsbilag med udgiftsbilag. Vi bemærker hertil, at der er et par fakturaer fra [virksomhed3], hvor brugsuddeleren har slået forskellige varer ind under ”fersk kød”. Det er en konto, de bruger som diverse konto. Fakturaer er vedlagt sammen med en mail fra brugs uddeleren, hvor han bekræfter dette.

Nedenfor har vi sammenholdt de manglende udgiftsbilag og indtægtsbilag:

Faktura 899 vedrører nogle forskellige arrangementer, hvorfor der er henvist til den flere gange.

Faktura 899 indeholder to posteringer, som Livretten ikke kan gøres ansvarlig for vedr. en af [virksomhed1]s salgsfakturaer. Der er nedenfor anført en forklaring herpå for at forstå sammenhængen.

Bilag 991 er en udgift på øl/vand til [...] dag. Se nedenfor vedr. faktura 301.

Bilag 989 – diverse maler og haveartikler fra teltet samt briketter til grillene (anvendes til grill arrangementer)

Bilag 912 – to øl julekalendere (anvendt til julegaver)

[virksomhed1] Købsbilag

Beløb - køb

[virksomhed1] Salgsbilag

Beløb - salg

Bemærkninger

509

899

2087,68

3000

155

5600

171

899

3181,6

4000

171

22720

Dertil kommer stoleleje, slush icemaskine, fadølsanlæg m.m.

899

3750

196

33.600

Dertil kommer stoleleje, slush icemaskine, fadølsanlæg m.m.

701

600

671

899

2512,9

2499,5

3947,53

3000

201

12000

701

600

899

2512,9

2499,5

3500

202

8400

Salget på faktura 202 og 201

217

783

778

6551,76

-500

3000

217

27280

Dertil kommer stoleleje, slush icemaskine, fadølsanlæg m.m.

778

4500

219

36000

Dertil kommer leje af telt, stole og borde

701

899

4022,25

3000

230

12000

Dertil kommer stoleleje, slush icemaskine, fadølsanlæg m.m.

887

956

14129,21+ 5801,55 + 3106,5

58500

256

126029,5

Dertil kommer leje af service, køleskab, borde, stole m.v.

889

956

2251,73

2100

284

6000

899

952

960

40500

15710,07

17677,95

290

73160

Dertil kommer stoleleje, slush icemaskine, fadølsanlæg m.m.

988

7328,75

301

16000

Dertil kommer stoleleje, slush icemaskine, popcorn maskine m.m.

Ovennævnte tabel illustrerer, at virksomheden kan redegøre for sammenhængen mellem købs – og salgsfakturaer. Den illustrerer også, at der ikke er grundlag for at skønne yderligere 8 salgsfakturaer, da der til flere af salgsfakturaerne hører flere købsfakturaer, som ovenstående tabel illustrerer.

Øvrige bemærkninger – manglende salgsfakturaer

Det kan tilføjes, at man havde tekniske problemer med Economic på et tidspunkt, hvorfor der blev et spring i nummerrækkefølgen fra 438 til 10439. Herefter ubrudt nummerrækkefølge.

Vedr. salget af gardinerne i 2016. Man opdager først i 2017, at de ikke er faktureret i 2016. Man fakturerer og indtægtsfører dem i 2017, så snart man bliver opmærksom på fejlen.

Skattestyrelsens forhøjelse på 165.000 kr. bør som følge af ovennævnte derfor bortfalde. Momsen af nævnte beløb tilsvarende korrigeres, jf. momslovens § 37 m.v.

Manglende udgiftsbilag – sagsfremstillingens afsnit 3

Skattestyrelsen anfører s. 18, at man mangler følgende udgiftsbilag:

(...)

Vedr. brændstof udgifter bemærkes det, at de fleste brændstof bilag er fremsendt til Skattestyrelsen. Der er tale om brændstof tankninger på ubemandede tankstationer. Der er ikke mulighed for at købe andre varer disse steder.

Den samlede forhøjelse på 52.760 kr. anmoder vi om bortfalder. Det tilsvarende momsbeløb bør ligeledes korrigeres.

(...)

Bortkommet brev – sagsfremstillingens bilag 1

Det fremgår af sagens bilag 1, at [virksomhed1] tidligere er blevet informeret om, at nogle forhold bør der rettes op på. Sagen var en udløber af en anonym anmeldelse af [virksomhed1], som dog ikke førte til noget. To personer fra Fødevarestyrelsen og SKAT var mødt op. Sagen blev afsluttet med, at [virksomhed1] fik oplyst, at der ikke ville ske yderligere i sagen.

Det daværende SKAT’ s sag blev afsluttet med et brev, hvor man påpegede flere forskellige forhold. Mange af forholdene går igen i nærværende sag. Desværre har [virksomhed1] ikke modtaget omtalte brev.

Sagen fremstår derfor som om, at [virksomhed1] ikke ønsker at overholde gældende skatte- og regnskabslovgivning.

Da [virksomhed1] aldrig fik et afsluttende brev vedr. kontrolsagen, kontaktede man efterfølgende SKAT og fik oplyst, at medarbejderen, der havde forestået kontrolsagen, var stoppet og den anonyme henvendelse henlagt. [virksomhed1] fik udover ovennævnte, ikke som sådan en afslutning på kontrolsagen. Det er først i forbindelse med nærværende sag, at [virksomhed1] modtager kopi af det omtalte brev omkring afslutning af den daværende kontrolsag.

Ikke desto mindre bliver [virksomhed1] stillet i et dårligt lys i sagen, da det fremstår som om, at man ikke har ønsket at overholde de generelle krav til bogføring m.v.

Det kan tilføjes, at [virksomhed9] har modtaget de første breve i sagen. Det drejer sig om anonym anmeldelse af 10. juni 2013 og SKAT’ s opfølgende brev af 12. juli 2013, hvor man anmoder [virksomhed1] om yderligere oplysninger. [virksomhed9] har ikke modtaget det afsluttende brev af 22. januar 2014, hvor SKAT kommenterer på bogføring, fakturering m.v.

De to breve fra 2013 som [virksomhed1] modtog, indeholder ikke nogen anvisninger om bogføring m.v.

I kontrolsagen for 2018 har [virksomhed9] ligeledes modtaget SKAT’ s breve i sagen.”

(...)

Bogføring og fakturering

[virksomhed1] bogfører i regnskabssystemet E-conomic. Det kan generelt oplyses om dette system, at udskrevne salgsfakturaer bogføres i en løbende nummerrækkefølge, som bogføringsloven, mindstekravsbekendtgørelsen og momsbekendtgørelsen foreskriver. Samtidig med at posteringerne bogføres, sker der automatisk afstemning af bankkontoen. Man kan udarbejde fakturaer i systemet og udskriver man fakturaer, bliver de automatisk bogført og indtægtsført. Man kan derfor sige, at systemet letter nogle arbejdsgange.

Revisor har læseadgang til systemet og kan derfor følge kundens bogføring, hvis man ønsker det.

[virksomhed1] havde en omsætning i 2016 på ca. 2,4 mio. kr. Huslejeindtægterne er på 990.000 kr. og her er afstemninger af lejeindtægter pr. måned pr. lejemål. Alle andre indtægter er der fakturaer på. Der er således ikke nogle indtægter, som ikke kan afstemmes med en faktura eller en lejeopkrævning. Der er generel sikkerhed for, at alle indtægter er medtaget og beskattet.

Har man på et senere tidspunkt i et indkomstår behov for at bogføre en faktura, er dette muligt. Man kan bogføre med en dato tidligere i året, men den automatisk indgå i indtægtsgrundlaget og den får blot det fakturanummer, som man er kommet til i nummerrækkefølgen. Der kan derfor ikke forekomme flere nummerrækkefølger i de udskrevne fakturaer.

[virksomhed1] har ikke et lager af varer, men indkøber varer ad hoc til de solgte arrangementer. Efter vores opfattelse er [virksomhed1] derfor ikke forpligtet til at føre en lagerbeholdning, da man ikke som sådan er lagerførende, men indkøber varer – arrangement for arrangement.

Til nogle arrangementer vil det forekomme, at der bliver madvarer m.v. til overs. Man har derfor ladet sig beskatte af 5.000 kr./år i værdi af eget forbrug. Der er tale om et skønsmæssigt anslået beløb, men det er svært at prisfastsætte sådanne ting.

(...)

  1. Regnskabsgrundlaget er ikke ændret i forhold til den vejledning [virksomhed1] fik vedr. regnskabet for 2014
  2. Salg af gardiner er ikke bogført
  3. Manglende salgsindtægter, da der mangler faktura nummer
  4. Revisionsspor på salgsarrangementer kan ikke følges – der er ikke bogført på en lagerkonto, der mangler salg
  5. Kontantbetalinger af købsfakturaer er bogført over ”hævet privat”
  6. Kontante indbetalinger og udbetalinger er bogført ”hævet privat”
  7. Manglende bogføring af lejeindtægter
  8. Manglende bogføring af afregninger med el-, vand og varme med lejere

Vi bemærker følgende til Skattestyrelsens punkter:

Ad A

[virksomhed1] modtog ikke det afsluttende brev på kontrolsagen og ved kontakt til daværende SKAT, modtog man ikke som sådan nogen kritik af anvendt bogførings- og regnskabspraksis, eller fik eftersendt brevet.

Revisor modtog ikke det omtalte brev.

Ad B

Vi er enig i, at det var en fejl, at der ikke skete bogføring af gardinsalg i 2016, men man medtog salget i 2017. Der blev derfor vist vilje til at rette op på tingene og indtægterne er registreret, bogført og beskattet.

Ad C

Efter vores opfattelse har [virksomhed1] registreret alle salgsindtægter. Fakturaer er bogført og faktureret i Economic. Faktureringen sker via systemets integrerede faktureringsmodul. Transaktionssporet er derfor til at følge i virksomhedens bogholderi.

[virksomhed1] har en bankkonto til virksomheden og [person1] har en særskilt bankkonto til sin private økonomi. Der er derfor som sådan en adskillelse mellem virksomhedens økonomi og den private økonomi.

Revisor har ved gennemgang af regnskab foretaget efterposteringer, både skatte- og momsmæssigt.

Lejeindtægterne er også sandsynliggjort ved regnskabsudarbejdelse.

Skattestyrelsen har ikke påvist nogle konkrete ude holdte indtægter. Tværtimod fremgår det af de vedlagte fakturaer, at der er udskrevet fakturaer for alle salg. Det fremgår også af vedlagte købs- og salgsfakturaer, at det er muligt at sammenholde udgifter og indtægter.

Ad D

Efter vores opfattelse er [virksomhed1] ikke pligtig til at føre en lagerkonto, da man ikke som sådan har en lagerbeholdning. Man har ladet sig beskatte af et skønnet beløb på 5.000 kr. af restvarer. Man kan diskutere størrelsen af dette beløb, men at fastsætte værdien af de pågældende varer er ikke let.

Ad E - F

Købsfakturaer som ikke er betalt via bank, er betalt kontant, der er bogført som privat indskud under hævninger. På den måde sker der en registrering af udgifterne og betalingen af disse.

Nogle kunder og lejere betaler [virksomhed1] med kontante midler. De kan kun registreres under kontoen ”privat hævet”.

Ad G

Det er vores opfattelse, at alle lejeindtægter er bogført og indtægtsregistreret. Som det fremgår ovenfor, er der uenighed om nogle få posteringer, men der er konkrete og rimelige forklaringer på, hvorfor der ikke er sket ikke indtægtsregistrering af beløbene. Efter vores opfattelse bør der ikke ske beskatning af de nævnte beløb.

Ad H

Vi er enige i, at der burde have foretaget en mere korrekt opgørelse af forbrugsregnskaberne. Der er dog efterfølgende sket det i virksomheden, at man indtægtsfører alle forbrugsbetalinger fra lejerne og fratrækker opkrævningerne fra forbrugsvirksomhederne. Dette for at undgå at lave forbrugsregnskaber med hver enkelt lejer.

(...)”

Repræsentanten har i brev af 29. maj 2019 fremsat følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse:

”Ad punkt 1 salg af gardiner

[virksomhed1] har et stort netværk af kontakter og aftalerne om salg af gardiner er kommet i stand på denne måde.

Det er korrekt, at gardinerne er solgt kontant i 2016 og ved en fejl først blev faktureret i 2017. Kunderne har dog modtaget en faktura på deres køb og indtægterne er registreret i virksomhedens regnskab. Vi anerkender, at køb og salg reelt er sket i 2016, hvorfor beskatningen også bør ske i dette indkomstår. Vi er derfor indforstået med, at man forhøjer indkomsten i 2016 med salget af gardinerne på 62.880 kr. (67.920 – 5.040), men man bør som konsekvens heraf nedsætte indkomsten for 2017. Indtægten skal kun beskattes en gang. Momsen af beløbet kan tilsvarende reguleres for 2016, henholdsvis 2017.

Det er vores opfattelse, at der er ekstern dokumentation fra leverandøren af gardinerne på gardinernes faktiske købspris. Salgsfakturaerne viser salgsprisen og indtægten er som nævnt medtaget i regnskabet. Indtægter og udgifter kan parres med hin- anden. Der er derfor ikke grundlag for at foretage et skøn. Vi bemærker også, at Ifølge forvaltningslovens § 24 skal et skøn være begrundet og henvise til de hoved- hensyn, man har lagt til grund for skønnet. Vi mener ikke, at disse hensyn er iagttaget.

Ad punkt 2 sammenholdelse af salgs- og købsfakturaer

Vi har i klagen af 14. marts 2019 redegjort detaljeret for sammenhængen mellem salgs- og købsfakturaer.

Supplerende bemærkes det, at Skattestyrelsen finder, at salgsprisen på gardinerne har været købs- prisen før rabat og moms. Så mange penge tjener man ikke på gardiner. Hvis man kigger på gardinpriser på markedet, vil man se, at den pris Skattestyrelsen vurderer, at [virksomhed1] har solgt dem videre til, er langt over, hvad man ellers køber gardiner til. Hvis [virksomhed1] ville snyde med gardinsalget, havde man ikke valgt at bogføre og indtægtsføre det i virksomhedens regnskab i oktober 2017.

Vi anerkender, at gardinsalget burde være bogført og indtægtsført i 2016. Man bliver først opmærk- som på fejlen i 2017 og får derfor først rettet fejlen i dette år.

Skattestyrelsen anfører, at salg af gardiner ikke er beslægtet med [virksomhed1]s øvrige forretning. [virksomhed1] er mange forskellige arbejdsopgaver. Det er korrekt at ”hoved-forretningen” er festudlejning, fragt og udlejningsejendomme. Men derudover kommer småopgaver som græsklipning, små- flytninger, salg af gardiner, oprydning og bortskaffelse af affald fra forskellige firmaer mm.

[virksomhed1] havde ikke på dette tidspunkt MobilePay og kunderne har ønsket at betale kontant.

På mødet med daværende SKAT, bliver der spurgt, hvad gardinerne bliver brugt til. [virksomhed1] svarer til lejligheder og huse. Derefter spørger man om alle gardiner er til egne lejemål. Hertil svarer [virksomhed1]; nej, der er også nogle solgt videre. [virksomhed1] ændrer ikke forklaring, men uddyber blot det første svar.

(...)

Ad punkt 3 Manglende udgiftsbilag

(...)

Af denne grund hensatte man 40.500 kr. i regnskabet og som der bør godkendes fradrag for. De indkøbte varer blev solgt videre til [virksomhed10]. Salgsfakturaen på 91.450 kr. inkl. moms vedhæftes. Salgsfakturaen er udstedt i 2016 og indgår i dette års skatteopgørelse.

(...)”

Repræsentanten har endvidere efter kontormødet den 12. oktober 2021 indsendt følgende oplysninger til Skatteankestyrelsen:

”Min oplevelse af denne skattesag.

Under mødet spørges der ind til, hvad virksomheden laver. Jeg fortæller at jeg har festudlejning, boligudlejning, fragtkørsel og andre småopgaver for andre virksomheder.

Medarbejderen fra Skat har nogle forskellige bilag, hun ønsker at se. Blandt andet spørges der ind til fakturaer på gardiner. Jeg forklarer at det er gardiner, jeg har købt og solgt videre til lejere i mine ejendomme, venner og bekendte. Jeg har haft en fortjeneste på ca. kr. 500,- pr. ordre. Hun mener at der skal være en fortjeneste på min. 80 % på disse ordrer. Jeg mener ikke, hun er i sin ret til at ”pålægge” mig, hvad jeg skal tjene på mine varer og det siger jeg til hende.

Hun trækker et bilag mere frem, hvor hun mener at der er faktureret for lidt for et telt mm. Jeg forklarer hende at jeg ingen faste priser har, men prissætter efter, hvor stor ordren er. Dvs. lejer man et stort telt, med alt tilbehør (gulv, borde, stole, porcelæn, varmeovne osv.) gives der en større rabat, end hvis man kun skal bruge borde og stole til 20 personer. Vi er meget uenige i den måde at prissætte og jeg gør igen opmærksom på at det er måden, jeg ønsker at drive min forretning på.

Det næste, der trækkes frem, er et bilag på sodavand og øl. Hun ønsker at vide, hvad de er brugt til og jeg forklarer at det er drikkevarer, der er brugt i forbindelse med [...], hvor jeg havde et stort arrangement for [virksomhed11] (ca. 200 personer). Jeg laver et grillarrangement, hvor jeg leverer mad og drikkevarer ad libitum til en fast pris pr. person. Vi står ligeledes med oprydningen efter arrangementet. Hun mener, at vi efter sådan et arrangement (20 timers arbejdsdag) skal tælle alt overskydende drikkevarer og mad op og fakturere ud fra, hvad der er brugt til arrangementet. Hertil svarer jeg, om en tømmer også skal tælle alle sine søm og skruer op efter endt arbejdsdag, hvilket hun svarer ja til. Jeg fortæller at der i mit regnskab hvert år fratrækkes kr.

5.000, - til blandt andet dækning af de sodavand jeg drikker i virksomheden.

Hun vender tilbage til salget af gardiner. Gardinerne er købt i 2016 og er først faktureret i 2017. Jeg forklarer, at det er en fejl. Det er min kone, der ved siden af hendes fuldtidsjob i en anden virksomhed har hjulpet mig med fakturering og andet og faktureringen af gardinerne er desværre ikke blevet lavet. Med to børn, fuldtidsjob og en mand med egen virksomhed, hvor hun også skal hjælpe, slår timerne i døgnet efterhånden ikke til og det tager vi konsekvensen af og hun opsiger sit job og bliver en del at firmaet i 2017. Hun får nu mere tid på kontoret og opdager i denne forbindelse den manglende fakturering og får rettet op på det. I samme periode er vores søn under udredning for ADHD og har en meget svær periode i skolen. Denne udredning og hans udfordringer i skolen fylder rigtig meget i vores familie og kræver en hel del tid.

Jeg føler at kommunikationen mellem mig/revisoren og medarbejderen fra Skat blev lidt ”skæv”/personlig, da hun bl.a. hængte sig meget i vores uenighed i måden, jeg driver virksomheden og prissætter mine produkter på. De efterfølgende tilbagemeldinger vi får fra hende, modtager vi den uge børnene går på sommerferie og har derefter ca. 2 uger til at svare i (midt i sommerferien). Hendes endelige afgørelse får vi, den dag vi går på juleferie.”

Repræsentanten har anført følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse:

”(...)

Det fastholdes vedr. gardinsalget, at [person1] selv fastlægger sin avance. Virksomhedens overskud viser, at der er tale om en levedygtig virksomhed. På daværende tidspunkt var Mobilepay ikke så udbredt, hvorfor salget skete på kontantbasis.

Der vedhæftes kopi af udskrevne fakturaer vedr. gardinsalget. Alle fakturaerne har et fakturanummer, der kan sammenholdes direkte med indsætningerne på virksomhedens konto. Der er ikke ban- kindsætninger, som direkte kan henføres til salget af gardinerne, hvorfor alle indbetalingerne er bog- ført som private hævninger. Salgsindtægterne kan altså følges krone for krone. De er altså indtægts- ført og beskattet.

For fuldstændighedens skyld vedhæftes en balance og årsrapporten for 2017. Det fremgår af disse, at overskuddet ifølge balancen for 2017 er 731.356 kr. hvilket også er overskuddet ifølge årsrapporten for 2017.

Sammenfattende kan vi altså bekræfte, at indtægterne ved salget af gardinerne er registreret i virksomhedens bogholderi og indtægtsført, sådan at de beskattes.

Indtægterne ved gardinsalgene skulle være indtægtsført i 2016, men ovennævnte bekræfter, at virksomhedens bogføring og indtægtsregistrering udføres på et tilfredsstillende niveau.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Virksomheden driver selvstændig økonomisk virksomhed og er momsregistreret.

Det fremgår af momslovens § 4, at der betales afgift af varer og ydelser mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.

Momslovens § 23, stk. 1-3, har følgende ordlyd:

”Afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet).

Stk. 2 Udstedes faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Stk. 3 Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunkt, jf. dog særlige regler for vouchere i §§ 4 a og 4 b.”

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1, at virksomheder, som er registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Det fremgår af momslovens § 55, at momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftsberigtigelsen.

Kravene til momsregnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven. Det fremgår heraf bl.a., at regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab, jf. bogføringsloven.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens momstilsvar. Det fremgår af momslovens § 56, stk. 1, og § 57, stk. 1.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Da regnskabskravene i bogføringsloven og momsbekendtgørelsen ikke er opfyldt, har Skattestyrelsen været berettiget til at foretage en skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens momstilsvar efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Salg af gardiner

Skattestyrelsen har skønnet virksomhedens indkomst med ikke medregnet salg af gardiner til 163.552 kr. ekskl. moms, hvor den udgående moms udgør 40.888 kr.

Virksomhedens indehaver har fremsendt købsfakturaer, der dokumenterer et løbende køb af gardiner i indkomståret 2016. Indehaveren har hertil fremsendt salgsfakturaer alle med faktureringsdato den 11. oktober 2017.

Virksomhedens repræsentant har anført, at forhøjelsen af gardinsalg i indkomståret 2016 skal ske med udgangspunkt i de 11 fremlagte salgsfakturaer af 11. oktober 2017 på i alt 62.880 kr. ekskl. moms. Der er ikke fremlagt dokumentation på indbetaling af fakturaerne.

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnr. [...] fundet, at Skattestyrelsen var berettiget til at forhøje virksomhedens indkomst, idet indehaveren har udeholdt omsætning af salg af gardiner for indkomståret 2016.

Retten stadfæster på den baggrund Skattestyrelsens skønnede salg af gardiner på 163.552 kr. ekskl. moms, svarende til 40.888 kr. i udgående moms, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Der er lagt vægt på, at afgiftspligten er indtrådt på det tidspunkt, hvor leveringen af varerne har fundet sted i momslovens forstand. Indehaveren har ikke dokumenteret, at leveringen af varerne ikke er sket i indkomståret 2016.

Manglende salgsfakturaer

Skattestyrelsen har skønnet yderligere salg af madvarer for 165.000 kr. ekskl. moms, hvor den udgående moms udgør 41.250 kr.

Indehaveren har bogført 8 salgsfakturaer af madvarer på i alt 165.000 kr. ekskl. moms. Skattestyrelsen har således skønnet, at indehaveren mangler at bogføre yderligere 8 salgsfakturaer ud af de 16 købsbilag på madvarer, da salgsfakturaer og varekøbsbilag ikke kan sammenholdes. Repræsentanten har anført, at flere varekøb hører ind under allerede bogførte salgsfakturaer.

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnr. [...] fundet, at der ikke er grundlag at forhøje virksomhedens indkomst, heraf den udgående moms, idet det af den beregnede gennemsnitlige avanceprocent på 51 % kan udledes, at hver enkelt varekøbsbilag ikke giver sig udslag i en salgsfaktura. Det anses for sandsynligt, at 2 eller flere varekøbsfakturaer kan sammenholdes med en salgsfaktura af madvarer inkl. festartikler.

Der henvises til Landsskatterettens afgørelse i sagen med sagsnr. [...].

Retten nedsætter på den baggrund Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt til 0 kr.

Manglende udgiftsbilag

Af momsbekendtgørelsens § 82 fremgår følgende:

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra Skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.”

Momsbekendtgørelsens § 58 indeholder en række krav til fakturaens indhold, heraf fremgår:

”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.

Det er således en betingelse for, at en virksomhed kan få fradrag for den indgående afgift vedrørende en udgift, at udgiften er forbrugt af den pågældende virksomhed i forbindelse med virksomhedens momspligtige leverancer, og at virksomheden skal kunne fremlægge dokumentation for udgiften.

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for brændstofudgifter på 12.260 kr. ekskl. moms, hvor den indgående moms udgør 3.065 kr.

Landsskatteretten finder, at betingelserne for momsfradrag ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37, stk. 1, sammenholdt med momsbekendtgørelsens regnskabs – og fakturakrav. Der er henset til, at der ikke foreligger egentlige fakturaer eller andet dokumentation på de afholdte udgifter til brændstof på 12.260 kr. ekskl. moms, hvor den indgående moms udgør 3.065 kr.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.