Kendelse af 15-03-2022 - indlagt i TaxCons database den 08-04-2022

Journalnr. 19-0021891

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Selskabets opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 1. halvår 2014

Yderligere momstilsvar

15.500 kr.

0 kr.

15.500 kr.

Afgiftsperioden 2. halvår 2014

Yderligere momstilsvar

30.060 kr.

0 kr.

30.060 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af oplysningerne fra Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at selskabet [virksomhed1] ApS, [adresse1], [by1], CVR-nr. [...1], blev stiftet den 1. august 2009. Selskabet er stadig aktivt. Det fremgår tillige, at selskabets ejer er [person1]. Selskabet skal indberette og betale moms halvårligt.

Skattestyrelsen modtog senest den 5. september 2018 materiale til sagen. Skattestyrelsen har den 13. september 2018 fremsendt forslag til afgørelse, og den 5. december 2018 fremsendt afgørelse, hvor Skattestyrelsen har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2014 med i alt 182.240 kr., samt forhøjet selskabets momstilsvar med i alt 45.560 kr. for 1. og 2. halvår 2014. Skattestyrelsen har endvidere ansat udlodninger fra selskabet til selskabets anpartshaver på i alt på 697.000 kr. Skatteansættelserne for selskabet og anpartshaveren er ligeledes påklaget.

Skattestyrelsen har tilsidesat selskabets regnskab grundet manglende daglige fyldestgørende kasseoptællinger og kasseafstemninger og på baggrund heraf skønsmæssigt forhøjet selskabets indkomst med 124.000 kr. ekskl. moms. Skattestyrelsen har foretaget den skønsmæssige forhøjelse ud fra bankindsætningerne på selskabets bankkonto, som samlet er opgjort til 781.611 kr. for både kontant og dankort bankindsætninger. Den på bogføringskonto 1100 Indtægter Sdr. [adresse2] bogførte omsætning på 497.972 kr. og salgsmomsen på 124.493 kr. udgør i alt 622.465 kr., hvilket er 159.146 kr. mindre end bankindsætningerne på i alt 781.611 kr. Skattestyrelsen har i afgørelsen nedrundet differencen til 155.000 kr., hvoraf 31.000 kr. udgør moms. Selskabets salgsmoms er dermed forhøjet med differencen på 31.000 kr., som er fordelt i afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2014.

Herudover har skattestyrelsen forhøjet selskabets skattemæssige indkomst med 58.240 kr. og selskabets salgsmoms med 14.560 kr. under henvisning til en bankindsætning på 90.800 kr. vedrørende et depositum. På bogføringskonto 56300 Depositum var der primo 2014 en saldo på 18.000 kr. Differencen på 72.800 kr. er således fordelt på omsætning og salgsmoms for afgiftsperioden 2. halvår 2014.

På baggrund heraf forhøjes selskabets momstilsvar for 1. og 2. halvår 2014 således:

Momstilsvaret for 1.halvår 2014 angivet med

19.458 kr.

Forhøjelse af momstilsvaret for 1. halvår 2014 (31.000 / 2 = 15.500 kr.)

15.500 kr.

Ansat momstilsvar for 1. halvår 2014

34.958 kr.

Momstilsvaret for 2.halvår 2014 angivet med

8.580 kr.

Forhøjelse af momstilsvaret for 2. halvår 2014 (31.000 / 2) = 15.500 kr. + 14.560 kr. =

30.060 kr.

Ansat momstilsvar for 1. halvår 2014

38.640 kr.

Det fremgår af selskabets bogføringskonto 58200 Kasse, at selskabets kassebeholdning i perioden 26. februar – 3. december 2014 har været negativ med op til 297.300 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med 15.500 kr. i 1. halvår 2014 og 30.060 kr. i 2. halvår 2014.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”[...]

  1. Depositum – skatte- og momsmæssigt:

[...]

1. 4. Skattestyrelsens bemærkninger o g begru n de l se

Selskabet har modtaget en indtægt på 90.800 kr. den 29. september 2014, der er indsat på selskabets bankkonto.

Beløbet er ifølge modtaget materiale bogført på konto 56300, hvor der primo var en saldo på 18.000 kr. ved årets begyndelse. Se vedlagte bilag A.

Der er ikke modtaget indsigelser til dette punkt fra revisor, hvorfor vi fastholder, at der ikke er modtaget den fornødne underliggende dokumentation for indtægten samt fyldestgørende redegørelse,

hvorfor saldo pr. 31. december 2014 på i alt 72.800 kr., fastholdes at være skatte- og momspligtig efter statsskattelovens § 4 og momslovens § 4.

Selskabets indkomst forhøjes med 58.240 kr., og selskabets salgsmoms for 2. halvår 20 14 forhøjes med 14.560 kr.

  1. Yderligere omsætning – skatte- og momsmæssigt:

[...]

2. 4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Der er ikke modtaget indsigelser til dette punkt i revisors klage.

Under hensyn til det anførte under punkt 2.1 samt at selskabet ikke anses at have lavet daglige fyldestgørende kasseoptællinger og kasseafstemninger, tilsidesættes det foreliggende regnskab, da det ikke anses egnet til en korrekt opgørelse af selskabets skattepligtige indkomst og selskabets momstilsvar for år 2014.

Vi fastholder derfor, under hensyn til selskabsskattelovens § 8, skattekontrollovens § 3, skattekontrollovens § 5, stk. 3 samt opkrævningslovens § 5, stk. 2, en skønsmæssig forhøjelse af selskabets indkomst med 155.000 kr. inkl. moms. Selskabets indkomst forhøjes med 124.000 kr. og selskabets udgående moms forhøjes med 31.000 kr., der fordeles med 15.500 kr. til henholdsvis 1. og 2. halvårs momsangivelse for 2014.

Der er ved udøvelse af ovenstående skønsmæssige forhøjelse taget udgangspunkt i vedlagte bilag G, hvoraf selskabets samlede omsætning kan fastsættes til alle indsætninger(kontant/dankort) på selskabets bankkonto, hvilket kan opgøres til i alt (604.500+ 177.111) 781.611 kr. Der har tidligere været selvangivet en samlet omsætning på 622.465 kr. inkl. moms. Difference udgør 159.146 kr., hvilket afrundes til 155.000 kr.

[...]

Lignings- og varslingsfrister - skat og moms:

De momsmæssige ændringer:

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, at skatteforvaltningen ikke kan afsende varsel om ændring af afgiftstilsvaret senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Dog fremgår det af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, at angivelser kan ændres efter denne frist, såfremt "den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsom har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag."

Ifølge skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 skal en ændring efter§ 32, stk. 1 varsles senest 6 måneder efter, at skattemyndigheden er kommet til kundskab om de fejlagtige forhold.

Momsangivelserne for 1. og 2. halvår 2014 ændres ud over den ordinære frist, der er anført i skatteforvaltningslovens § 31, stk. I. Dette sker med hjemmel i skatteforvaltningslovens§ 32, stk. 1, nr. 3, da det vurderes, at selskabet eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Vi modtog regnskabsmaterialerne fra din revisor den 18. april 2018, men vi har også senest i brev af I 3. august 2018 anmodet om yderligere materialer der har haft betydning for vores gennemgang og overholdelse af Officialprincippet. Vi mener derfor 6 måneders fristen er overholdt.

[...]”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen den 26. november 2021 fremkommet med følgende yderligere bemærkninger:

”[...]

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse og begrundelsen heri, der indstiller den påklagede forhøjelse af klagers salgsmoms med i alt 45.560 kr. stadfæstet.

Det følger af sagens oplysninger, at klager i 2014 har drevet momspligtig virksomhed med aktiviteter i form af bl.a. handel, reparation og service af biler.

Som der er redegjort for i vores udtalelse i den sammenholdte skattesag (jeres sagsnr. [sag1]) har vi anset differencen på 72.800 kr. på kontoen for depositum for at udgøre omsætning inkl. moms, hvorfor klagers skattepligtige indkomst er forhøjet med 58.240 kr. og salgsmoms er forhøjet med 14.560 kr. i henhold til statsskattelovens § 4 og momslovens § 4.

Vi er enig med Skatteankestyrelsen i, at klager hverken under den oprindelige sagsbehandling eller klagesagen har dokumenteret, at beløbet vedrører en udbetalt erstatning.

Ved gennemgangen af klagers regnskabsmateriale er det konstateret, at klager ikke har foretaget effektive, daglige kasseafstemninger, at der mangler bilag og en fyldestgørende varelagerliste, ligesom der er konstateret sammentællingsfejl, og det ikke er muligt at afstemme den selvangivne omsætning til bogføring og bankkonto i selskabet.

Klager har endvidere fortsat ikke fremlagt fyldestgørende dokumentation for indsætninger.

På denne baggrund har vi ikke anset regnskabet for egnet som grundlag for en korrekt opgørelse af den skattepligtige indkomst og momstilsvaret. Med henvisning til reglerne i skattekontrollovens §§ 3 og 5, stk. 3, opkrævningslovens § 5, stk. 2, og selskabsskattelovens § 8 har vi derfor foretaget en skønsmæssig ansættelse af selskabets omsætning.

Ansættelsen er baseret på de samlede indsætninger på selskabets bankkonto sammenholdt med den selvangivne omsætning, som udviser en difference, der er afrundet til 155.000 kr., og som vi har anset for skatte- og momspligtig i henhold til statsskattelovens § 4 og momslovens § 4, hvorfor klagers skattepligtige indkomst er forhøjet med 124.000 kr. og salgsmoms er forhøjet med 31.000 kr.

Selskabet har bestridt, at der er tale om en realistisk ansættelse, og herunder gjort gældende, at der synes at indgå lånebeløb i vores opgørelse. Vi er enige med Skatteankestyrelsen i, at den yderligere indkomst stammer fra momspligtig omsætning.

Vi er enig med Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse i, at det har været berettiget at genoptage klagers momstilsvar for afgiftsperioderne 1. halvår 2014 og 2. halvår 2014 efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, da klager må anses for at have handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at angive moms af ovenstående omsætningsbeløb. Som også redegjort for af Skatteankestyrelsen er varsling og afgørelse foretaget under iagttagelse af fristerne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

[...]”

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsen skal nedsætte det ændrede momstilsvar for perioden 1. januar til 31. december 2014 med 45.560 kr.

Subsidiært har repræsentanten nedlagt påstand om, at momstilsvaret skal nedsættes efter Landsskatterettens skøn, eller at sagen skal hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.

Repræsentanten har til støtte for sine påstande anført følgende i klagen:

”[...]

ad [virksomhed1] ApS skønsmæssige ansættelser

Det gøres gældende, at de skønsmæssige ansættelser lider af mangler.

Vedrørende forhøjelsen på 90.800 kr. under pkt. 1 i Skattestyrelsens afgørelse, gøres det gældende, at disse midler vedrører den udbetalte erstatning fra [virksomhed2]. Det bemærkes, at Skattestyrelsen i denne anledning selv har haft mulighed for, at undersøge hvem betaleren er, hvilket kunne bekræfte – at der ikke er tale om skattepligtig indkomst efter SL § 4.

[...]

Ad skatte og momsansættelse

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse under pkt. 2.4, s.5, at den skønsmæssige ansættelse er foretaget ved, at samle samtlige indsættelser på selskabets konto, samt kontantbetalinger og kvalificere disse som skattepligtig indkomst. Dette er afsættet for den heraf følgende momsansættelse.

Det bestrides derfor på denne baggrund, at den foretagne ansættelse tager udgangspunkt i et realistisk afsæt. Det bemærkes også her, at de omtalte lån syntes, at være medgået i ansættelsen.

[...]”

Retsmøde i Landsskatteretten

Under retsmødet anførte repræsentanten, at en skønsmæssig forhøjelse af selskabets omsætning burde understøttes på nogle holdepunkter. Alene fordi der var fejl, betød det ikke, at Skattestyrelsen kunne foretage et skøn. Repræsentanten anførte videre, at selskabets kassebeholdning var negativ som følge af at kontantomsætningen alene blev bogført hver 3. måned frem for dag til dag. I den anledning oplyste repræsentanten, at selskabet fremover bogførte dagligt. Endvidere anførte repræsentanten, at en godkendt revisor havde bogført alle indsætninger på selskabets bankkonto og kassebeholdningen, hvorfor der var intet at tilsidesætte.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med deres tidligere udtalelse.

Landsskatterettens afgørelse

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1. (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 og lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016), og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Det fremgår af momslovens § 57, stk. 1, 3 og 4, at virksomheden efter udløbet af hver afgiftsperiode, skal angive ud- og indgående afgift. Fristen for at angive momstilsvaret udløber den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb. Dette gælder både i forhold til kvartalsvis og halvårlig momsafregning.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Af bogføringslovens § 7, stk. 3 og § 9, stk. 1 fremgår følgende:

”Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger

(...)

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Af skatteforvaltningslovens §§ 31, stk. 1 og 32, stk. 1, nr. 3 og stk. 2, 1, pkt. fremgår følgende:

Ӥ 31

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.

(...)

§ 32

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

3) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

(...)

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. (...)”

Yderligere momstilsvar

Det fremgår af selskabets bogføringskonto 58200 Kasse, at selskabets kassebeholdning i perioden 26. februar – 3. december 2014 har været negativ med op til 297.300 kr. Selskabets kassebeholdning har således i overvejende grad været negativ for hele 2014, hvorfor der derfor ikke kan være foretaget effektivedaglige kasseafstemninger, jf. bogføringslovens § 7, stk. 3. Bogføringen på kassekontoen kan derfor reelt ikke anses for et udtryk for de faktiske kontante pengebevægelser i virksomheden.

Landsskatteretten har i afgørelse af samme dato som nærværende fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte indkomsten skønsmæssigt. Retten fandt endvidere, at Skattestyrelsen var berettiget til at forhøje selskabets skattepligtige indkomst med 58.240 kr. på baggrund af 80 % af forskellen mellem det modtagne depositumbeløb og primosaldoen på bogføringskontoen 56300 Depositum. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse vedrørende sagsnr. [sag1].

Skattestyrelsen har i henhold til momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., opgjort det tilsvarende ikke indberettede momstilsvar for 2. halvår 2014 til i alt 14.560 kr. svarende til 20 % af 72.800 kr., der udgør forskellen mellem det modtagne depositum og primosaldoen på bogføringskontoen 56300 Depositum.

Da retten er enig med Skattestyrelsen i, at regnskabsgrundlaget kan tilsidesættes, og at den yderligere ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, er det berettiget, at Skattestyrelsen har anset indkomsten for at være momspligtig og har beregnet udgående afgift (salgsmoms) heraf.

Landsskatteretten har endvidere i førnævnte afgørelse fundet, at Skattestyrelsen var berettiget til skønsmæssig forhøjelse af selskabets skattepligtige indkomst med 124.000 kr., da der er foretaget betydelige bankindsætninger på selskabets bankkonto på i alt 159.146 kr., som ikke kan afstemmes med den bogførte omsætning og udgående afgift (salgsmoms). Retten fandt det ikke dokumenteret, at de bankindsætninger, som indgår i Skattestyrelsens forhøjelse af selskabets skattepligtige indkomst, stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som er indkomstopgørelsen uvedkommende. Der er i øvrigt ikke fremlagt andre oplysninger, som godtgør, at skønnet skulle være udøvet på et andet grundlag.

Skattestyrelsen har på baggrund af skattekontrollovens § 5, stk. 3 og opkrævningslovens § 5, stk. 2 opgjort selskabets momstilsvar for 2014 til i alt 31.000 kr. svarende til 20 % af de ikke bogførte bankindsætninger, der er afrundet til 155.000 kr. Momstilsvaret er fordelt med 15.500 kr. i henholdsvis 1. og 2. halvårs momsangivelse for 2014.

Da retten er enig med Skattestyrelsen i, at den yderligere ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, er det berettiget, at Skattestyrelsen har anset indkomsten for at være momspligtig og har beregnet udgående afgift (salgsmoms) heraf. Det samlede momstilsvar for 2. halvår af 2014 udgør således 15.500 kr. + 14.560 kr. = 30.060 kr.

På baggrund af ovenstående stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Hjemvisning

Repræsentanten har subsidiært gjort gældende, at sagen bør hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.

Landsskatteretten finder ikke, at den trufne afgørelse lider af formelle fejl eller mangler, hvorfor der ikke er grundlag for hjemvisning.

Formalitet

I 2014 var selskabet registreret med halvårlig momsafregning. For afgiftsperioderne i 2014 skulle selskabet, jf. momslovens § 57, stk. 1, 3 og 4, have indberettet moms senest den 1. september 2014 og den 1. marts 2015. Fristerne for at ændre afgiftstilsvaret i 2014, jf. skatteforvaltningslovens § 31, udløb således den 1. september 2017 og den 1. marts 2018.

Skattestyrelsen har ved forslag til afgørelse af 13. september 2018 og endelig afgørelse af 5. december 2018 med henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 nr. 3, sammenholdt med stk. 2, genoptaget selskabets momstilsvar for afgiftsperioderne i 2014 uden for de ordinære ansættelsesfrister i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, så spørgsmålet om genoptagelse heraf skal afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32.

Selskabets undladelse af at angive moms anses for i hvert fald groft uagtsomt. Der er herved lagt vægt på, at der er tale om beløb, der er af en vis størrelse.

Skattestyrelsen har på den baggrund været berettiget til at fastsætte afgiftstilsvaret efter udløbet af fristerne i skatteforvaltningslovens § 31. Der henvises for praksis herom til SKM2014.526.BR, som blev stadfæstet af Landsretten ved SKM2015.633.ØLR.

Retten finder, at det først er ved modtagelsen af det fremsendte materiale den 5. september 2018, at Skattestyrelsen er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at kunne vurdere, om der foreligger grundlag for ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, hvorfor 6 måneders fristen er overholdt.

Det følger af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., at en ansættelse, der er varslet efter reglerne i § 32, stk. 2, 1. pkt., skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt.

Landsskatteretten bemærker, at 3 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., er overholdt, da afgørelsen varslet den 13. september 2018 og afsendt den 5. december 2018.

Det er derfor med rette, at Skattestyrelsen har genoptaget selskabets momsansættelse for afgiftsperioderne i år 2014 ekstraordinært i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.