Kendelse af 08-03-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-04-2022

Journalnr. 19-0019282

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Indehaverens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioderne for 2015

Nedsættelse af salgsmoms for 1. og 2. halvår 2015

20.165 kr.

0 kr.

Hjemvisning

Nedsættelse af købsmoms for 1. og 2. halvår 2015

127.129 kr.

0 kr.

Hjemvisning

Afgiftsperioderne for 2016

Forhøjelse af salgsmoms for 1. og 2. halvår 2016

1.822 kr.

0 kr.

Hjemvisning

Nedsættelse af købsmoms for 1. og 2. halvår 2016

137.434 kr.

0 kr.

Hjemvisning

Afgiftsperioderne for 2017

Forhøjelse af salgsmoms for 1. og 2. halvår 2017

12.276 kr.

0 kr.

Hjemvisning

Nedsættelse af købsmoms for 1. og 2. halvår 2017

161.375 kr.

0 kr.

Hjemvisning

Afgiftsperioderne for 2018

Forhøjelse af salgsmoms for 1. halvår 2018

2 kr.

0 kr.

Hjemvisning

Nedsættelse af købsmoms for 1. halvår 2018

26.983 kr.

0 kr.

Hjemvisning

Faktiske oplysninger

Indehaveren drev i indkomstårene 2015 til 2018 virksomheden [virksomhed1] v/ [person1], CVR-nr. [...1], branchekode 463600 Engroshandel med sukker, chokolade og sukkervarer. Virksomheden ophørte den 31. oktober 2018. Virksomheden var i indkomstårene 2015 til 2018 momsregistreret, og var registreret til at afregne moms halvårligt fra den 1. januar 2014.

Det fremgår af oplysninger fra Skattestyrelsen, at indehaveren for indkomståret 2015 har selvangivet overskud af virksomhed med 75.294 kr. og et momstilsvar på henholdsvis 26.479 kr. og -24.960 kr. for henholdsvis 1. og 2. halvår af 2015. for indkomståret 2016 er indehaveren blevet takseret med et overskud af virksomhed på 200.000 kr. og har for 1. halvår af 2016 selvangivet momstilsvar med -58.804 kr. For så vidt angår indkomståret 2017, har indehaveren ikke indsendt selvangivelse, hverken for overskud af virksomhed eller momstilsvar, forinden Skattestyrelsen traf afgørelse den 30. november 2018.

Skattestyrelsen har den 19. april 2018 og den 23. juli 2018 anmodet om virksomhedens regnskabsmateriale. Regnskabsmaterialet blev ikke indsendt inden for den fastsatte frist, hvorfor Skattestyrelsen indkaldte bankkontoudskrifter fra [finans1] for følgende konti: [...04], [...60], [...75] og [...20]. Efter oplysning fra Skattestyrelsen blev disse modtaget den 6. og 7. september 2018.

Ved en gennemgang af kontoudskrifter for konto [...20] har Skattestyrelsen konstateret, at der er indsætninger for henholdsvis 301.323 kr. ekskl. moms, 1.758.493 kr. ekskl. moms, 1.372.699 kr. ekskl. moms og 285.083 kr. ekskl. moms i indkomstårene 2015 til 2018. Det fremgår af kontoudskrifterne, at flere af indsætningerne er benævnt med fakturanumre og/eller med virksomhedsnavne, mens andre er benævnt ”Overførsel”, ”Indbetaling” eller lignende.

Skattestyrelsen har på baggrund af kontoudskrifterne for konto [...20] for indkomstårene 2015 til 2017 opgjort overskud af virksomhed og momstilsvar for afgiftsperioderne 1. halvår 2015 til og med 1. halvår 2018 og fremsendte den 18. september 2018 forslag til afgørelse.

Den 9. november 2018 modtog Skattestyrelsen regnskab og regnskabsdata bestående af udtræk fra regnskabsprogrammet C5 fra indehaverens repræsentant, herunder bilaget konto 17100 – kasse, som viser virksomhedens kassebeholdning for indkomstårene 2016 til 2018.

Af det indsendte regnskab fremgik endvidere følgende momsopgørelser:

1. januar – 31. december 2015:

Salgsmoms

0,30 kr.

Købsmoms

0,25 kr.

Momsafregning

69.283,17 kr.

1. januar – 31. december 2016:

Salgsmoms

-0,25 kr.

Købsmoms

0,05 kr.

Momsafregning

79.185,34 kr.

1. januar – 31. december 2017:

Salgsmoms

0,34 kr.

Købsmoms

-0,38 kr.

Momsafregning

88.875,34 kr.

1. januar – 30. juni 2018:

Salgsmoms

-1.540,37 kr.

Købsmoms

16.240,08 kr.

Momsafregning

70.507,37 kr.

Skattestyrelsen har ved en gennemgang af bilaget konto 17100 – kasse konstateret, at den registrerede kassebeholdning har været negativ i store dele af indkomstårene 2016 og 2017. Derudover har Skattestyrelsen ud fra udtrækket konstateret, at der ikke er overensstemmelse mellem det indsendte regnskab og det underliggende bogføringsmateriale. Indehaveren har ikke indsendt oplysninger om kassebeholdningens størrelse primo 2015. Skattestyrelsen har derfor foretaget et udtræk fra de indsendte regnskabsoplysninger fra 1. januar 2016. Det fremgår af regnskabet, at primo saldoen på kassen i indkomståret 2016 er på 1.000 kr.

Af udtrækket fremgår det, at virksomhedens kassebeholdning er negativ i perioden 1. januar 2016 til 30. juni 2016, hvor der er en akkumuleret negativ kassebeholdning på 1.021.044 kr. den 30. juni 2016. Den 30. juni 2016 er der sket en udligning af kassebeholdningen ved tilbageførsel, hvor der er blevet tilført kassen 1.110.553 kr. Den akkumulerede saldo er herefter positiv med 89.509 kr.

Derudover har Skattestyrelsen konstateret, at kassebeholdningen er negativ i perioden 5. juli 2016 til 31. december 2016. Her er den akkumulerede saldo negativ med 1.233.878 kr. den 31. december 2016. Den 31. december 2016 er der sket en række tilbageførsler på kassebeholdningen således, at den akkumulerede saldo er positiv med 2.000 kr.

I perioden 12. januar 2017 til 30. juni 2017 er kassebeholdningen negativ med en akkumuleret saldo den 30. juni 2017 på 699.562 kr. Den 30. juni 2017 sker der en udligning af kassebeholdningen ved tilbageførsel på 743.722 kr., og den akkumulerede saldo på 44.160 kr. er positiv. For perioden 12. juli 2017 til 31. december 2017 er den akkumulerede saldo negativ med 227.274 kr. den. 31. december 2017. Den 31. december 2017 sker der en udligning af kassebeholdningen ved en tilbageførsel på 307.298 kr., og den akkumulerede saldo er herefter positiv med 80.023 kr.

Skattestyrelsen har konstateret, at i perioden 29. januar 2018 til 30. juni 2018 stiger den akkumulerede negative saldo på kassebeholdningen til 171.475 kr. den 30. juni 2018.

Derudover har Skattestyrelsen konstateret, at der ikke er ført en daglig løbende bogføring, da der er mange dage mellem bogføringsdatoerne, og den dag hvor bogføringen er sket.

Af det til Skattestyrelsens indsendte regnskab, fremgår ultimo saldoen på kassebeholdningen på 1.000 kr. I henhold til udtræk af kassebeholdningen fra det indsendte regnskabsmateriale fremgår en ultimo saldo på 2.000 kr. for indkomståret 2016. Ultimo saldoen for kassen i henhold til regnskabet udgør i indkomståret 2017 4.000 kr., mens udtræk af kassebeholdningen viser en ultimo saldo på 6.000 kr. i indkomståret 2017.

Indehaveren har i forbindelse med sagsbehandlingen hos Skattestyrelsen ikke fremlagt dokumentation for yderligere driftsudgifter end dem, Skattestyrelsen skønsmæssigt har ansat.

Skattestyrelsen har ved en gennemgang af virksomhedens regnskab fundet, at regnskabet ikke udviste et retvisende billede af virksomhedens aktiviteter og økonomi og har som følge heraf tilsidesat virksomhedens regnskab.

Ved en gennemgang af indehaverens kontoudskrifter for konto [...20] for indkomstårene 2015 til 2017 har Skattestyrelsen konstateret indsætninger og hævninger på indehaverens bankkonto, som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke har kunnet afstemmes med indehaverens regnskab og med baggrund heri har Skattestyrelsen skønsmæssigt opgjort virksomhedens overskud.

Efter udarbejdelse af regnskaberne og efter udsendelse af Skattestyrelsens forslag til afgørelse har virksomheden efterangivet moms for perioderne 1. halvår 2015 til 1. halvår 2018:

Periode

Salgsmoms afgift

Købsmoms afgift

Momstilsvar

30.06.2015

33.041 kr.

5.289 kr.

26.479 kr.

31.12.2015

62.455 kr.

155.694 kr.

-94.244 kr.

I alt

95.496 kr.

160.983 kr.

-67.765 kr.

Periode

Salgsmoms afgift

Købsmoms afgift

Momstilsvar

30.06.2016

223.457 kr.

227.463 kr.

-10.378 kr.

31.12.2016

214.344 kr.

186.969 kr.

21.101 kr.

I alt

437.801 kr.

414.432 kr.

10.723 kr.

Periode

Salgsmoms afgift

Købsmoms afgift

Momstilsvar

30.06.2017

184.375 kr.

188.936 kr.

-4.824 kr.

31.12.2017

146.523 kr.

140.542 kr.

-4.866 kr.

I alt

330.898 kr.

329.478 kr.

-9.690 kr.

Periode

Salgsmoms afgift

Købsmoms afgift

Momstilsvar

30.06.2018

57.014 kr.

38.646 kr.

18.368 kr.

Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne 1. halvår 2015 til 1. halvår 2018 opgjort salgsmoms og købsmoms til følgende:

1. januar 2015 – 31. december 2015:

Periode

Indtægter inkl. moms

Heraf beregnet salgsmoms

Angivet salgsmoms

Korrektion af købsmoms

1. halvår 2015

0 kr.

0 kr.

33.041 kr.

-33041 kr.

2. halvår 2015

376.653 kr.

75.331 kr.

62.455 kr.

12.876 kr.

Total

376.653 kr.

75.331 kr.

95.496 kr.

20.165 kr.

Ifølge oplysninger fra Skattestyrelsen har der ikke været aktivitet på virksomhedens bankkonto i 1. halvår af 2015, hvorfor købsmomsen af Skattestyrelsen er 0-stillet for denne periode.

Periode

Udgifter inkl. moms

Heraf beregnet købsmoms

Angivet købsmoms

For meget angivet købsmoms

1. halvår 2015

0 kr.

0 kr.

5.289 kr.

5.289 kr.

2. halvår 2015

169.268 kr.

33.854 kr.

155.694 kr.

121.840 kr.

Total

169.268 kr.

33.854 kr.

160.983 kr.

127.129 kr.

1. januar 2016 – 31. december 2016:

Periode

Indtægter inkl. moms

Heraf beregnet salgsmoms

Angivet salgsmoms

Korrektion af salgsmoms

1. halvår 2016

1.110.554 kr.

222.111 kr.

223.457 kr.

-1.346 kr.

2. halvår 2016

1.087.562 kr.

217.512 kr.

214.344 kr.

3.168 kr.

Total

2.198.116 kr.

439.623 kr.

437.801 kr.

1.822 kr.

Periode

Udgifter inkl. moms

Heraf beregnet købsmoms

Angivet købsmoms

Korrektion af købsmoms

1. halvår 2016

699.753 kr.

139.951 kr.

227.463 kr.

-87.512 kr.

2. halvår 2016

685.236 kr.

137.047 kr.

186.969 kr.

-49.922 kr.

Total

1.384.989 kr.

276.998 kr.

414.432 kr.

137.434 kr.

1. januar 2017 – 31. december 2017:

Periode

Indtægter inkl. moms

Heraf beregnet salgsmoms

Angivet salgsmoms

Korrektion af salgsmoms

1. halvår 2017

921.872 kr.

184.374 kr.

184.375 kr.

-1 kr.

2. halvår 2017

794.001 kr.

158.800 kr.

146.523 kr.

12.277 kr.

Total

1.715.873 kr.

343.174 kr.

330.898 kr.

12.276 kr.

Periode

Udgifter inkl. moms

Heraf beregnet købsmoms

Angivet købsmoms

For meget angivet købsmoms

1. halvår 2017

469.686 kr.

93.937 kr.

188.936 kr.

-94.999 kr.

2. halvår 2017

370.830 kr.

74.166 kr.

140.542 kr.

-66.376 kr.

Total

840.516 kr.

168.103 kr.

329.478 kr.

-161.375 kr.

1. januar 2018 – 30. juni 2018:

Periode

Indtægter inkl. moms

Heraf beregnet salgsmoms

Angivet salgsmoms

Korrektion af salgsmoms

1. halvår 2018

285.083 kr.

57.016 kr.

57.014 kr.

2 kr.

Total

285.083 kr.

57.016 kr.

57.014 kr.

2 kr.

Periode

Udgifter inkl. moms

Heraf beregnet købsmoms

Angivet købsmoms

For meget angivet købsmoms

1. halvår 2018

58.315 kr.

11.663 kr.

38.646 kr.

-26.983 kr.

Total

58.315 kr.

11.663 kr.

38.646 kr.

-26.983 kr.

Den 30. november 2018 blev Skattestyrelsens afgørelse fremsendt til indehaveren, hvor virksomhedens momstilsvar blev forhøjet med 106.964 kr. for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2015, 139.256 kr. for 1. og 2. halvår 2016, 173.651 kr. for 1. og 2. halvår 2017 og 26.985 kr. for 1. halvår 2018.

Ifølge klagen har repræsentanten den 13. december 2018 indsendt selvangivelse for indkomståret 2017 og ifølge oplysninger fra Skattestyrelsen, er det i forbindelse med selvangivelsen for indkomståret 2017, at repræsentanten har oplyst Skattestyrelsen om, at der var 9 A4-ringbind med regnskabsmateriale for indkomstårene 2015-2018, der var klar til at blive afleveret hos Skattestyrelsen.

Skattestyrelsen har aftalt med repræsentanten, at selvangivelsen og oplysningen om bilagsmaterialet ikke skulle anses for at være en anmodning om genoptagelse, men at repræsentanten i stedet skulle klage over afgørelse til Skatteankestyrelsen. Skattestyrelsen har ikke fået fremlagt materialet.

I forbindelse med klagesagens behandling har indehaveren fremlagt følgende materiale:

Resultatopgørelse og balance for indkomstårene 2015-2017 - dateret den 5. november 2018.
Resultatopgørelse og balance for indkomståret 2018 indtil 31. oktober 2018 - dateret den 5. november 2018.
Saldoliste over kreditorer af den 31. december 2018– dateret 4. november 2018.

I forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen har indehaveren fremlagt:

Skattestyrelsens afgørelse af 30. november 2018 med repræsentantens noter.
Resultatopgørelse og balance for indkomstårene 2015-2017 - dateret den 25. februar 2019.
Resultatopgørelse og balance for indkomståret 2018 - dateret den 2. marts 2019.
Koncentrat af driftsregnskab og status for årene 2015-2018 (indtil 31. oktober 2018).
Saldoliste over kreditorer af den 31. oktober 2018 – dateret 2. marts 2019.
Konto 17100 – kasse for indkomstårene 2015-2018
Oversigt over køb i indkomståret 2016 og 2017.
Oversigt over salg i indkomståret 2016.

Derudover har indehaveren til Skatteankestyrelsen den 3. november 2021 indleveret 12 A4-ringbind med virksomhedens bilagsmateriale.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har nedsat virksomhedens salgsmoms for 1. og 2. halvår 2015 med 20.165 kr. For 1. og 2. halvår 2016 er virksomhedens salgsmoms blevet forhøjet med 1.822 kr. For 1. og 2. halvår 2017 er salgsmomsen blevet forhøjet med 12.276 kr. og for 1. halvår 2018 er salgsmomsen forhøjet med 2 kr.

Skattestyrelsen har nedsat virksomhedens købsmoms med 127.129 kr. for 1. og 2. halvår af 2015. For 1. og 2. halvår 2016 er købsmomsen nedsat med 137.434 kr. For 1. og 2. halvår 2017 er købsmomsen nedsat med 161.375 kr., og for 1. halvår af 2018 er købsmomsen nedsat med 26.983 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1.5 Skattestyrelsens endelige afgørelse

Det er vores opfattelse, at det udarbejde regnskab ikke udviser et retvisende billede af virksomhedens drift. Af det fremsendte regnskabsmateriale fremgår det, at virksomhedens kassebeholdning er negativ.

Der foreligger ikke oplysning om kassebeholdningsstørrelse primo 2015, hvorfor vi har foretaget et udtræk fra de indsendte regnskabsoplysninger fra 1. januar 2016. Af det indsendte regnskab fremgår en primo saldo på kassen i 2016 på 1.000 kr. Se bilag 11.

Af udtrækket fremgår det, at virksomhedens kassebeholdning er negativ i perioden 1. januar 2016 –30. juni 2016 hvor udtrækket viser en akkumuleret negativ kassebeholdning på 1.021.044 kr. den 30. juni 2016.

Kassebeholdningen er negativ i perioden 5. juli 2016 – 31. december 2016. Her er er den akkumulerede negative saldo den 31. december 2016 på 1.233.878 kr.

I perioden 12. januar 2017 – 30. juni 2017 er kassebeholdningen negativ, med en akkumuleret saldo den 30. juni 2017 på 699.562 kr. og for perioden 12. juli 2017 – 31. december 2017 er den akkumulerede negative saldo på 227.274 kr. den 31. december 2017.

I perioden 29. januar 2018 – 30. juni 2018 stiger den akkumulerede negative saldo på kassebeholdningen til 171.475 kr. den 30. juni 2018, ligesom kassebeholdningen også er negativ i perioden 27. august 2018 – 9. oktober 2018.

Det er således vores opfattelse, at der må være indtægter som ikke er medregnet i det indsendte regnskab, hvorfor det indsendte regnskab ikke kan godkendes.

Af bilag 11 fremgår det, ligeledes, at der ikke er ført en løbende bogføring, idet der er mange dage mellem bogføringsdatoen, og den dato hvor bogføringen er sket.

Af det indsendte regnskab fremgår ultimo saldoen på kassebeholdningen 1.000 kr. I henhold til bilag 11 som er et udtræk af kassebeholdningen ud fra det indsendte regnskabsmateriale fremgår en ultimo saldo 2016 på 2.000 kr. Ultimo saldoen på kassen i henhold til regnskabet udgør i 2017 4.000 kr. Af bilag 11 fremgår en ultimo saldo 2017 på 6.000 kr.

Der er således ikke overensstemmelse mellem det indsendte regnskab, og den underliggende bogføring.

Af det indsendte regnskab for 2015 fremgår det, at der ultimo er varelager på 35.015,10 som bliver reguleret i det opgjorte varekøb. Denne ultimo saldo fremgår ikke primo i regnskabstallene for vareforbruget i 2016.

Af regnskabet fremgår der et varelager ultimo i indkomstårene 2015, 2016 og 2017 på 35.015,10

Det er ifølge vores opfattelse, henset til virksomhedens art, usandsynligt at varelageret vil udgøre nøjagtig det samme i alle indkomstårene.

Vi fastholder således vores forslag til afgørelse i henhold til punkt. 1.4, da regnskabet efter vores mening ikke udviser et retvisende billede af virksomhedens aktiviteter og økonomi. Der er ligeledes ikke fremlagt oplysninger der viser, at vores skøn er urimeligt, eller hviler på et forkert grundlag.

(...)

2.5. Skattestyrelsens endelige afgørelse

Det er vores opfattelse, at det udarbejde regnskab ikke udviser et retvisende billede af virksomhedens aktiviteter og økonomi.

Af det fremsendte regnskabsmateriale er den udgående afgift, indgående afgift opgjort således:

1. januar – 31. december 2015:

Udgående afgift

0,30 kr.

Indgående afgift

0,25 kr.

Momsafregning

69.283,17 kr.

1. januar – 31. december 2016:

Udgående afgift

-0,25 kr.

Indgående afgift

0,05 kr.

Momsafregning

79.185,34 kr.

1. januar – 31. december 2017:

Udgående afgift

0,34 kr.

Indgående afgift

-0,38 kr.

Momsafregning

88.875,34 kr.

1. januar – 30. juni 2018:

Udgående afgift

-1.540,37 kr.

Indgående afgift

16.240,08 kr.

Momsafregning

70.507,37 kr.

Af de indsendte regnskabsdata fremgår det, at der for perioden 1. januar 2016 – 31. december 2016 er en udgående afgift på 438.167 kr., se bilag 12, og en indgående afgift på 428.676 kr., se bilag 13.

For perioden 1. januar 2017 – 31. december 2017 fremgår det af regnskabsdataene, at der er en indgående afgift på 306.643 kr., se bilag 14

Der er således ikke overensstemmelse mellem momstallene i det indsendte regnskab, regnskabsdatene og de indberettede efterangivelser.

Som nævnt under punkt 1.5 fremgår det af bilag 11, at virksomheden løbende har negativ kassebeholdning. Det er således vores opfattelse, at der må være indtægter som ikke er medregnet i det indsendte regnskab, hvorfor de indsendte efterangivelser vedrørende den udgående og indgående afgift ikke kan godkendes.

I henhold til virksomhedens indsendte efterangivelser, vil vi derfor ændre momstilsvaret således:

1. januar 2015 – 31. december 2015:

(...)

Af ovenstående opgørelse fremgår det, at vi har beregnet en salgsmoms på 75.311 kr., svarende til 20 % af 376.653 kr. Du har efter vores fremsendelse af forslag til ændring den 18. september 2018, efterangivet salgsmoms for 1. og 2. halvår med henholdsvis 33.041 kr. og 62.455 kr.

I henhold til ovenstående har vi tilsidesat regnskabet, og ifølge vores oplysninger har der ikke været aktivitet på virksomhedens bankkonto i 1. halvår 2015, hvorfor salgsmomsen for denne periode 0-stilles, og vi ændrer salgsmomsen i henhold til ovenstående opgørelse.

(...)

Af ovenstående opgørelse fremgår det, at vi har beregnet en købsmoms på 33.854 kr., svarende til 20 % af 169.268 kr. Du har efter vores fremsendelse af forslag til ændring den 18. september 2018, efterangivet købsmoms for 1. og 2. halvår med henholdsvis 5.289 kr. og 155.694 kr.

I henhold til ovenstående har vi tilsidesat regnskabet, og ifølge vores oplysninger har der ikke været aktivitet på virksomhedens bankkonto i 1. halvår 2015, hvorfor købsmomsen for denne periode 0-stilles.

Din salgsmoms vil således blive nedsat med 20.165 kr. og der vil ske genopkrævning af den for meget angivne købsmoms på 127.129 kr. Du skal således betale 106.964 kr., svarende til 127.129 kr. – 20.165 kr.

1. januar 2016 – 31. december 2016:

(...)

Af ovenstående opgørelse fremgår det, at vi har beregnet en salgsmoms på 439.623 kr., svarende til 20 % af 2.198.116 kr. Du har efter vores fremsendelse af forslag til ændring den 18. september 2018, efterangivet salgsmoms for 1. og 2. halvår med henholdsvis 223.457 kr. og 214.344 kr. Vi har tilsidesat det indsendte regnskab, hvorfor salgsmomsen ændres med 1.822 kr.

(...)

Af ovenstående opgørelse fremgår det, at vi har beregnet en købsmoms på 276.998 kr., svarende til 20 % af 1.384.989 kr. Du har efter vores fremsendelse af forslag til ændring den 18. september 2018, efterangivet købsmoms for 1. og 2. halvår med henholdsvis 227.463 kr. og 186.969 kr. Vi har tilsidesat det indsendte regnskab, hvorfor købsmomsen ændres med 137.434 kr.

I henhold til ovenstående opgørelser skal du betale 139.256 kr., svarende til den yderligere salgs-moms på 1.822 kr. og genopkrævning af den for meget angivne købsmoms på 137.434 kr.

1. januar 2017 – 31. december 2017:

(...)

Af ovenstående opgørelse fremgår det, at vi har beregnet en salgsmoms på 343.174 kr., svarende til 20 % af 1.715.873 kr. Du har efter vores fremsendelse af forslag til ændring den 18. september 2018, efterangivet salgsmoms for 1. og 2. halvår med henholdsvis 184.375 kr. og 146.523 kr. Vi har tilsidesat det indsendte regnskab, hvorfor salgsmomsen ændres med 12.276 kr.

(...)

Af ovenstående opgørelse fremgår det, at vi har beregnet en købsmoms på 168.103 kr., svarende til 20 % af 840.516 kr. Du har efter vores fremsendelse af forslag til ændring den 18. september 2018, efterangivet købsmoms for 1. og 2. halvår med henholdsvis 188.936 kr. og 140.542 kr. Vi har tilsidesat det indsendte regnskab, hvorfor købsmomsen nedsættes med 161.375 kr.

I henhold til ovenstående opgørelser skal du betale 173.651 kr., svarende til den yderligere salgs-moms på 12.276 kr. og genopkrævning af den for meget angivne købsmoms på 161.375 kr.

1. januar 2018 – 30. juni 2018:

(...)

Af ovenstående opgørelse fremgår det, at vi har opgjort dine indtægter til 285.083 kr., se bilag 8. Vi har derfor beregnet en salgsmoms for perioden på 57.016 kr., svarende til 20 % af 285. 083 kr. Du har efter vores fremsendelse af forslag til ændring den 18. september 2018, efterangivet salgsmoms for 1. halvår med 57.014 kr. Vi har tilsidesat det indsendte regnskab, hvorfor salgsmomsen ændres med 2 kr.

(...)

Af ovenstående opgørelse fremgår det, at vi har opgjort dine erhvervsmæssige udgifter til 58.315 kr., se bilag 9. Vi har derfor beregnet en købsmoms på 11.663 kr., svarende til 20 % af 58.315 kr. Du har efter vores fremsendelse af forslag til ændring den 18. september 2018, efterangivet købs-moms for 1. halvår med henholdsvis 38.646 kr. Vi har tilsidesat det indsendte regnskab, hvorfor købsmomsen nedsættes med 26.983 kr.

I henhold til ovenstående opgørelser skal du betale 26.985 kr., svarende til den yderligere salgs-moms på 2 kr. og genopkrævning af den for meget angivne købsmoms på 26.983 kr.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen den 11. marts 2019 kommet med følgende udtalelse:

”(...)

2015:

Honorar på 132.166 kr. er ikke medregnet i Skattestyrelsens opgørelse af overskud af virksomhed, hvorfor dette bør tillægges.
I det fremsendte regnskab udgør varesalg samlet 261.322 kr. og ifølge bankkontoudtoget, har skattestyrelsen anset indsætninger for 376.653 kr., svarende til 301.322 kr. ex. moms for at være omsætning. Det er anført i klagen, at 50.000 inkl. moms som er medregnet til omsætningen er privat. Dette er ikke tidligere oplyst, og der er heller ikke indsendt dokumentation for dette i forbindelse med klagen.
Ifølge det indsendte regnskab udgør varekøb 349.077 kr. ex. moms. Ifølge bankkontoudtoget er der i alt hævet 300.861 ex. moms, hvoraf der også er posteringer der ikke kan henføres til varekøb. Der er ikke fremsendt redegørelse eller dokumentation for differencen, ligesom der ikke foreligger oplysninger om, at noget af det skulle være betalt kontant, eller slet ikke betalt endnu.
Der er ikke godkendt fradrag for husleje og omkostninger hertil, da virksomheden drives fra en privat ejendom. Der er ikke fremsendt dokumentation for fordelingen eller foretaget ændringer til BBR.
Der er ikke godkendt fradrag for afskrivninger, da der ikke er fremsendt dokumentation for disse.

2016:

Der er ikke fremsendt dokumentation for at virksomhedens kunder er gået konkurs, eller der har været forsøgt forgæves indkrævning af tilgodehavender. Skattestyrelsen har således ikke godkendt fradrag for dette.
Mindre difference på omsætningen skyldes, ifølge regnskabet diverse varesalg på 587 kr., og tilbageførsel af et varesalg på 1.463 kr. Der er ikke fremsendt dokumentation eller redegørelse for dette.
I det indsendte regnskab er der opgjort et varekøb på 1.615.348 kr. og skattestyrelsen har udfra bankkontoudtoget opgjort varekøbet til 1.107.991 ex. moms. Der er ikke fremsendt redegørelse eller dokumentation for differencen, ligesom der ikke foreligger oplysninger om, at noget af det skulle være betalt kontant, eller slet ikke betalt endnu.

2017:

Ifølge regnskabet udgør varekøbet 1.199.644 kr., og der er opgjort et varekøb på 672.413 ex. moms ud fra bankkontoudtoget. Der er ikke fremsendt dokumentation for differencen, ligesom det ikke er oplyst, om noget af varekøbet er betalt kontant, eller slet ikke betalt endnu.

2018:

I regnskabet er der opgjort et varekøb på 116.179 kr. ex. moms, og ifølge bankkontoudtoget har skattestyrelsen opgjort et varekøb på 46.652 kr. ex. moms. Der er ikke fremsendt dokumentation eller oplysning om, at noget af det er betalt kontant, eller ikke betalt.

Til sidst i klagen er det anført, at grunden til varelageret er anført til det samme alle årene er, at varelageret kun er optalt ultimo 2015, og i forbindelse med lukningen i 2018.

Det er således skattestyrelsens opfattelse, at forklaringen med, at der har været et mindre varekøb i 2017 skyldes, at der var et stort varekøb i 2016. For at kunne konstatere dette, er det skattestyrelsens opfattelse, at der burde have været ført en løbende optælling af varelageret.

Det anføres, at der pr. 31. september 2018 er en positiv kassebeholdning på 1.000 kr. og, at kontiene 21215-21237 er anvendt til mellemregning/udligning [virksomhed1]/ skattekontoen, skattemappen r75 (i fm. udarbejdelse af selvangivelser såvel privatposter som firmaposter), ægtefælle [person2]/IVS og [person3] (søn). Det er skattestyrelsens opfattelse, at ægtefællens IVS og sønnen er skatteyderens virksomhed uvekommende, og derfor ikke skal have betydning på virksomhedens kassebeholdning. Dette forklare heller ikke den store negative kassebeholdning. Udskrift af bevægelserne på kassebeholdningen fremgår af bilag 11.

Det er således fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at det udarbejdede regnskab ikke udviser et retvisende billede af virksomhedens økonomi, hvorfor dette er tilsidesat, og derfor er der ikke er godkendt fradrag for følgende poster som, virksomheden anfører der ikke er taget højde for:

Salgsomkostninger
Lokaleomkostninger
Adm. Omkostninger
Varebilens drift
Afskr./KN/tab på debitorer og afskrivning ukurante varer
Udgifter til finansielle udgifter

(...)”

Efterfølgende har Skattestyrelsen den 20. oktober 2021 sendt en supplerende udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling:

”(...)

Det fremgår af sagen, at Skattestyrelsen har aftalt med klagers repræsentant, at selvangivelsen for 2017 samt de i den forbindelse fremsatte oplysninger om, at klager var i besiddelse af yderligere bilagsmateriale i form af de 9 ringbind, ikke skal anses som en anmodning om genoptagelse.

Såfremt klager til Skatteankestyrelsen i forbindelse med klagesagens behandling indsender underliggende dokumentation i form af de 9 ringbind med regnskab og bilag, som der henvises til i klagen af 3. marts 2019, finder Skattestyrelsen, at der kan ske hjemvisning af opgørelserne af klagers købs- og salgsmoms for perioden 1. juli 2015 – 30. juni 2018, såfremt det konstateres, at der i materialet indgår regnskabsmateriale, som vedrører de påklagede forhold.

Vi henviser til, at klager har gjort opmærksom på at der forefindes yderligere regnskabsmateriale i form af 9 ringbind med regnskabsmateriale, som ud fra sagens oplysninger også er tilbudt leveret fysisk til både Skattestyrelsen og Skatteankestyrelsen under sagens behandling.

Da Skattestyrelsen ikke har modtaget yderligere materiale, end hvad der allerede er behandlet i forbindelse med afgørelsen, er det vores opfattelse, at en hjemvisning på det foreliggende grundlag ikke vil føre til et andet resultat.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Repræsentanten har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelsen af momstilsvaret for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2015 skal nedsættes med 106.964 kr., at 1. og 2. halvår 2016 nedsættes med 139.256 kr., at 1. og 2. halvår 2017 nedsættes med 173.651 kr. og 1. halvår 2018 nedsættes med 26.985 kr.

Indehaverens repræsentant har anført følgende:

”(...)

Manglende momstilsvar

*2015

dkk

106.964

*2016

dkk

139.256

*2017

dkk

173.651

*2018

dkk

26.985

446.856

Vi fastholder resultatet af den foretagne bogføring og kan derfor ikke acceptere de trufne

afgørelser/forhøjelser.

Baggrundsinformation:

2015:

Her leverede [person1] honorar-salgsydelser og forefaldende opgaver mod salgsprovision m.v. fra eget firma ([virksomhed1]) til firmaet [virksomhed2] ApS for i alt dkk 132.166,40 ekskl. moms (se C5 regnskab konto 1570). [person1] brugte varebilen til salgsarbejdet.

Desværre døde [person4] senere i 2015, og [person1] fortsatte salget fra eget firma til sine "trofaste" kunder, og opnåede et varesalg på dkk 261.322,87 ekskl. moms (C5 regnskab konto 1005).

Der skulle derfor opbygges et varelager, da kunderne var vant til og forventede omg. levering efter ordreafgivelse. Varekøbet blev på dkk 349.077,93 (konto 2995) og en bruttofortj. på dkk 44.411,34 ekskl. moms (konto 2996), svarende til en bruttofortj. på 11,29 % af omsætningen (konto 2997).

Til opbevaring af varekøb blev en længe i ejendommen indrettet til varelager, pakkeri, forsendelse og kontor, i alt svarende til 80 % af ejendommens bebyggede areal (BBR), hvorfor fremkommer både 80 % firmaandele og 100 % rene firmaudgifter i driftsregnskabet alle årene.

De kombinerede firma- (80 %) og privatudgifter (20 %) fremgår af kontiene 4210-4599 og 21260-21379, og de "rene" 100 % privatudgifter fremgår tilsvarende af passivkontiene 21400-21489.

Hertil kom adm., autoudg., afskrivninger og rt.udg., resulterende i et UNDERSKUD på dkk 103.202,42 (konto 9997) og -26,23 % af omsætningen (konto 9998).

Af disse tal må det være indlysende, at der IKKE har været mulighed for de trufne afgørelser om forhøjelse af overskud og momstilsvar.

2016 - Baggrundsinformation

Her lykkedes det [person1] at opnå salgsaftaler med flere kunder/firmaer på [forlystelsespark]. Det betød både et stigende varesalg men også supplerende omkostninger.

Desværre forventede de en udstrakt service/gratis levering og smagsprøver, og lange betalingsbet. (og flere betalte aldrig/ lukkede/gik konkurs). Det resulterede i et gennemsnitligt dækningsbidrag på langt under det gennemsnitlige maks. på 17 % på de "normale" leverancer til [forlystelsespark].

Samtidig opstod en række personlige problemer som følge af bl.a ægtefælles idrætsulykke/langvarigt sygefravær (ca. 12 mdr.), konkurs og et skolesøgende barn med alvorlige adfærdspsykiske problemer, hvilket i tiltagende grad accellererede gennem 2016, 2017 og 2018, således at [person1] tog konsekvensen og lukkede firmaet pr. 31/10 2018.

2016 kom ud med en salgsomsætning på dkk 1.757.617 (konto 1998), varekøb på dkk 1.615.347,74 (konto 2995) og et dækningsbidrag på dkk 142.269,47 (konto 2996) og en bruttoavance på 8,09 pct. Det levner jo IKKE meget plads til de øvrige omkostninger på dkk 202.798,10 (konto 5897), afskrivninger, renteudg. og resulterende i et underskud på dkk 88.781,06 (konto 9997) og -5,05 % af omsætningen.

Af disse tal må det også være indlysende, at der IKKE har været mulighed for de trufne afgørelser om forhøjelse af overskud og momstilsvar.

2017 - Baggrundsinformation

Pga. fortsatte og tiltagende problemer med skolegang med det skolesøgende barn fortsatte firmaet på "nødblus", men takket være "stort" varekøb i 2016, blev dækningsbidraget på dkk 173.053,81 (konto 2996) og bruttofortjenesten på 12,61 %, men stadig for lidt til at holde firmaet i sund tilstand til at betale de supplerende løbende omkostninger samt afskrivninger og finansielle poster, resulterende i et underskud på dkk 667.194,38 (konto 9997), med -4,90 (konto 9998) i pct. af oms.

Af disse tal må det også være indlysende, at der IKKE har været mulighed for de trufne afgørelser om forhøjelse af overskud og momstilsvar.

2018 - Baggrundsinformation

Problemerne blev endnu værre med det skolesøgende barn med utallige henvendelser fra skolen om, at barnet var stukket af, og at han skulle hentes/findes - et eller andet sted på vej fra skolen og ?? og at der havde været problemer med samværet med skole"kammeraterne", og MANGE samtaler med skolen og skolepsykologer (kan dokumenteres hvis ønskes).

Derfor blev beslutningen endeligt taget om at lukke firmaet hurtigst muligt, og som skete pr. 31/10-18.

Resultaterne blev varesalg på dkk 255.670,27 (konto 1998), varekøb på dkk 132.162,93 (konto 2995) og et dækningsbidrag på dkk 123.507,34 (konto 2996 og en bruttoavance på 48,31 % af oms. (konto 2997), takket være overført varelager fra 2017. Desværre blev varelageret kun optalt ult. 2015 og igen i fm. lukningen pr. 31/10 2018 pga. alle nævnte problemer og dermed følgende tidsnød.

Lidt bogføringskommentarer

Fra 2. halvår 2015 begyndte de første "uregelmæssigheder" med problemer med aflevering af bogførings-/ regnskabsmateriale, først problemer i fm. opstartstravlhed, og siden med personlige problemer, jf. tidligere, samt problemer med at "dressere" kunderne til at betale til tiden & oplysninger ved indbetaling om faktura- eller kontonr. alternativt korrekte firmanavn, i stedet for bare at skrive f.eks. "tak" - eller et udenlandsk klingende navn, der var svært at "parre" med de korrekte kunder.

Det medførte mange fejlposteringer, og i fm. SKAT's rekvisition af bilagsmateriale 1/4 2018, som jeg først modtog meddelelse om i sept. 2018, traf jeg den beslutning, at hele bogføringen fra og med 2016 og til sept. 2018, skulle tilbageføres, og samtlige salgsfakturaer skulle oprettes i et excel-ark opdelt fra 1/1-30/6 og fra 1/7- 31/12 med registring af fakturadato, fakturanr., beløb og hvornår den enkelte faktura blev betalt, og om det var kontant eller bank, og desværre også, om firmaet var lukket og derfor tilgodehavendet tabt. Disse oplysninger modtog jeg successivt fra [virksomhed1] opdelt pr. halvår i sept./okt. 2018 til gennemsyn/kontrol/bogføring og efterfølgende regnskabsudfærdigelse til SKATTESTYRELSEN, [by1], og indgivelse af [person1]s selvangivelse for året 2017, og div. momskorrektioner pga. det nye materiale.

Det skal bemærkes, at varekøbsfakturaerne for de væsentligste kreditorer er bogført i C5's kreditormodul, og éngangsleverandører med betaling fra-kasse eller bank.

KRITISABEL SAMMENBLANDING AF PRIVATE- OG FIRMAPOSTER

En væsentlig årsag til Skattestyrelsens divergerende opgørelse kan skyldes forståelig vanskelighed med at adskille private poster og firmaposter fra firmabankkontoen.

F.eks. forekommer i flæng firmaindsættelser fra kontantindbetalinger til bankkontoen uden tydelig forklaring, private låns ind- og udbetalinger uden tydelig..., private ind- og udbetalinger fra ægtefælle og ægtefælles IVS uden tydelig... etc. Disse kan fejlagtigt opfattes som f.eks. VS' debitorindbetalinger, og dermed fejlagtigt opfattes som varesalg.

AKTIVITETER I FM. FIRMALUKNING pr. 31/10 2018:

  1. Optælling af kurant varelager til kostpris
  2. Fraskrivning af kassable varer
  3. Afskrivning/kreditering af uerholdelige debitortilgodehavender
  4. Opgørelse af leverandør-/kreditorgæld og indgåelse af betalingsaftaler. Bemærk her, at momsen i bogholderiet af varekøb er fratrukket på fakturaudstedelsesdagen, og at [person1] som privatperson afvikler denne gæld af egen "lomme". Her fremkommer selvfølgelig en momsdifference ift. Skattestyrelsens momsopgørelse "gennem tiden", der "kun" ta'r højde for de betalte fakturaer i ht. bankkontoudtog.
  5. Opgørelse af moms pr. 31/10 2018 for perioden 1/7 - 31/10 2018 til indberetning pr. 31/12 2018 inkl. div. momskorrektioner-/-efterindberetninger.

SUPPLERENDE BEMÆRKNINGER TIL SKATTESTYRELSEN'S AFGØRELSE AF 30. NOVEMBER 2018:

Alle beløb er i dkk og ekskl. moms og op-/nedrundet i hele kr.

2015

Skattestyrelsen

C5 Bogf.

Diff.

Bemærkninger

Varesalg inkl. honorar

bilag 1

-301.323

-261.323

-40.000

Heraf fejlagtigt post. som VS

50.000

-50.000

Ovf. privat opstart

VS fra-kasse

-50.000

50.000

Honorar

-132.166

132.166

VS I ALT inkl. honorar

-301.323

-393.489,19

-

92.166,33

Varekøb if. Bilag 2:

135.414

349.078

-213.664

Bruttofortj. DB 1

-165.909

-44.411

-

-121.497

I pct. af oms

55,06

11,29

43,77

2016

Varesalg

bilag 4

-1.758.493

-1.757.617

-876

VS kreditnota

1.463

1.463

VS I ALT

-1.757.030

-1.757.617

587

Varekøb if. bilag 5

1.107.991

1.615.348

-507.357

a´c VK til bet. -17

Bruttofortj. DB 1

-649.039

-142.269

-

-506.770

I pct. af oms.:

36,91

8,09

28,81

2017

Varesalg

bilag 6:

-1.372.699

-1.372.698

-1

Varekøb if. bilag 7

672.412

1.199.644

-527.232

Bet. VK fra 2016

Bruttofortj. DB1

-700.286

-173.054

-527.233

I pct. af oms.:

38,41

2018

VS 1/1-30/6 bilag 8:

-228.067

-228.059

-8

VS 1/7 – 31/10 18 Fra C5

-27.612

-27.612

-

Ovf. fra C5

VS i alt 1/1-31/10-18

-255.678

-255.670

-8

Varekøb if. bilag 9:

*1/1-30/6-18

46.652

116.179

-69.527

Bet. ac VK fra -17

*1/7-31/10-18 fra C5

15.984

15.984

-

Ovf. fra C5

VK i alt 1/1-31/10 2018

62.636

132.163

-69.527

Bruttofortj. DB1

-193.042

-123.507

-69.535

I pct. af oms.:

75,50

48,31

27,19

SKATTESTYRELSEN har konsekvent IKKE anerkendt firmadriftsudgifter

DKK

* Salgsomk.

2015-2018 inkl.

16.164,80

* Lokaleomk.

2015-2018 inkl.

134.007,47

* Adm.omk.

2015-2018 inkl.

179.150,92

* Varebils driftsomk.

2015-2018 inkl.

198.254,79

* Afskr./KN/tab på debitorer/afskrivning af ukurante varer

2015-2018 inkl.

217.659,29

* Udgifter til finansielle udgifter

2015-2018 inkl.

11.616,32

I ALT

759.853,59

SKATTESTYRELSEN ANFØRER, at

"Vi er ikke bekendt med i hvilket omfang der har været yderligere driftsomkostninger. Hvis der fremsendes dokumentation for driftsomkostninger til vores skøn således ændres eller bortfalde"

Bem.: Alle firmadriftsudgifter fremgår af regnskaberne 2015-2018

"At der IKKE er indsendt selvangivelse for året 2017

Bem.: Selvangivelse for 2017 er indsendt 13/12 2018 på papir, da den ikke kunne indrapporteres

"Der er en akkumuleret negativ saldo på kassebeholdningen pr. 30/6 2018

Bem.: Der er if. C5-regnskabet en positiv kassebeholdning på dkk 1.000 pr. 31/10 2018, men... passivkontiene 21215-21237 er anvendt til mellemregning/udligning [virksomhed1], Skattekontoen, skattemappen r/75 (i fm. udarbejdelse af selvangivelser såvel privatposter som firmaposter), ægtefælle [person2]/IVS og [person3] (søn)

"Det er således vores opfattelse, at der må være indtægter som IKKE er medregnet i det indsendte regnskab, hvorfor det indsendte regnskab IKKE kan godkendes.

Af bilag 11 fremgår det ligeledes, at der IKKE er ført en løbende bogføring, idet der er mange dage mellem bogføringsdatoen, og den dato, hvor bogføringen sker"

Bem.: Alle firmaindtægter og udgifter er bogført og afstemt, men - som tidligere beskrevet - valgte jeg i samråd med [person1] at tilbageføre alle bogf.poster 2016 - 2018, og i stedet tage alle salgsbilag og indtaste dem i excel inkl. dato, men samlet pr. halvår og bogføre disse tal i C5-regnskabet. ALLE varekøb er bogført i regnskabet med VK-fakturadato og betalingsdato i kreditormodulet.

Der er således fuld overensstemmelse med det indsendte regnskab og den underliggende bogføring.

"Det er ifølge vores opfattelse, henset til virksomhedens art, usandsynligt at varelageret vil udgøre nøjagtigt det samme i alle indkomstårene"

BEM.: Korrekt, det er også fejlagtigt, og som tidligere anført, blev varelageret pga. personlige årsager/problemer først opgjort til kostpris pr. lukningsdatoen 31/10 2018

AFSLUTTENDE BEMÆRKNING:

AL regnskabsmateriale/bogføring for perioden 2015-2018 er samlet i 9 A4 tykke ringbind, som vil kunne rekvireres i ønsket omfang.

(...)”.

Landsskatterettens afgørelse

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Der fremgår af momslovens § 4 (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013).

Virksomheder etableret i Danmark med en momspligtig omsætning på over 50.000 kr. årligt, skal momsregistreres. Levering af ydelser er som udgangspunkt momspligtig. Dette fremgår af momslovens § 48, stk. 1 og § 47, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens indgående(købsmoms) og udgående (salgsmoms) i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1 og 57, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55, stk. 1, føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og kontrollen af merværdiafgiftens berigtigelse. Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009, lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011 og lovbekendtgørelse nr. 1253 af 1. november 2013). Det fremgår bl.a. heraf, at regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab, jf. bogføringsloven.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Indehaveren har nedlagt påstand om, at momstilsvaret for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2015, 1. og 2. halvår 2016, 1. og 2. halvår 2017 og 1. halvår 2018 nedsættes.

Retten har i afgørelse (19-0020260) af samme dato som nærværende fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte indehaverens regnskab og fastsætte dennes indkomst skønsmæssigt for indkomstårene 2015, 2016 og 2017.

For så vidt angår indkomståret 2018, har Skattestyrelsen fundet, at det af repræsentanten indsendte regnskab for indkomståret 2018 skal tilsidesættes, idet der ikke er overensstemmelse mellem momstallene i det indsendte regnskab, regnskabsdatene og de indberettede efterangivelser. Endvidere har virksomheden i en stor del af indkomståret 2018 haft en negativ kassebeholdning, hvorfor Skattestyrelsen har fundet, at der er indtægter, som ikke var medregnet i det indsendte regnskab.

Retten finder på baggrund af ovenstående, at det tillige har været berettiget, at Skattestyrelsen har tilsidesat regnskabet for indkomståret 2018, og herefter skønsmæssigt har ansat virksomhedens købsmoms og salgsmoms for afgiftsperioden 1. halvår 2018 på baggrund af kontoudtog.

Under behandlingen af klagesagen har klageren gjort gældende, at der ikke er taget højde for alle firmaets driftsudgifter, og at alt regnskabsmateriale fremgår af 9 A4-ringbind. I forbindelse med klagesagens behandling har klageren fremlagt 12 A4-ringbind, som indeholder nyt bilagsmateriale, herunder bl.a. klagerens købsfakturaer.

Skattestyrelsen har i sin udtalelse af 20. oktober 2021 kommenteret klagerens bemærkninger om, at der foreligger yderligere bilagsmateriale i form af 9 A4-ringbind. I relation til det af klageren fremførte om de 9-A4-ringbind fremgår det af udtalelsen, at Skattestyrelsen ikke har modtaget yderligere materiale, end hvad der har været fremlagt i forbindelse med afgørelsen, og såfremt klageren indsender bilagsmaterialet, finder Skattestyrelsen, at der skal ske en hjemvisning af sagen i sin helhed.

Da hverken de omhandlede A4-ringbind eller det i øvrigt under klagesagen fremkomne regnskabsmateriale har været fremlagt for Skattestyrelsen, som ikke har taget stilling hertil, har Landsskatteretten i afgørelse af samme dato fundet, at det det indkomne bilagsmateriale under hensyn til omfanget heraf kræver egentligt sagsbehandling, hvorfor skattesagen hjemvises til fornyet behandling i Skattestyrelsen med henblik på fornyet afgørelse,

Landsskatteretten hjemviser på denne baggrund ligeledes momsansættelserne vedrørende afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2015, 1. og 2. halvår 2016, 1. og 2. halvår 2017 og 1. halvår 2018 til fornyet behandling hos Skattestyrelsen med henblik på fornyet afgørelse.