Kendelse af 06-07-2021 - indlagt i TaxCons database den 07-08-2021

Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af yderligere 4.487,62 kr. i chokolade- og sukkervareafgift for import her til landet af produktet ”Varenr. 1226 Free From Rocky Road made with Belgian Chocolate” i perioden fra den 1. januar 2018 til den 30. november 2018. Herudover vedrører klagen Skattestyrelsens stillingtagen til produkterne ”Free From Cranberry & Orange Tiffin” og ”Free From Peppermint Slice made with Belgian Chocolate”.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse for så vidt angår produktet ”Varenr. 1226 Free From Rocky Road made with Belgian Chocolate”.

Landsskatteretten afviser klagen for så vidt angår produkterne ”Free From Cranberry & Orange Tiffin” og ”Free From Peppermint Slice made with Belgian Chocolate”.

Faktiske oplysninger

Selskabet, der blev etableret med start den 15. august 2002, har siden den 1. januar 2016 været registreret med branchekode 479111 Detailhandel med dagligvarer via internet. Selskabets formål er angivet som: Køb og salg af fødevarer, fortrinsvis beregnet til allergikere, samt dermed beslægtet virksomhed.

Siden den 1. juli 2007 har selskabet været registreret som varemodtager for betaling af chokolade- og sukkervareafgift, og siden den 1. juni 2015 har selskabet være registreret for betaling af dækningsafgift efter chokoladeafgiftsloven.

Skattestyrelsen har på baggrund af et fysisk kontrolbesøg den 26. november 2018 og en gennemgang af selskabets regnskabsmateriale konstateret, at selskabet her til landet i perioden fra den 1. januar 2018 til den 30. november 2018 har importeret i alt 1.440 pakker a 150 g af produktet ”Free From Rocky Road made with Belgian Chocolate” (herefter Rocky Road). Herudover konstaterede Skattestyrelsen, at selskabet var i besiddelse af produkterne ”Free From Cranberry & Orange Tiffin” (herefter Cranberry) og ”Free From Peppermint Slice made with Belgian Chocolate” (herefter Peppermint), som selskabet påtænkte fremadrettet at importere her til landet med henblik på videresalg.

Alle tre produkter produceres i Storbritannien og importeres herfra af selskabet.

Rocky Road

Produktet havde ifølge Skattestyrelsen i perioden fra den 1. januar 2018 til den 30. november 2018 følgende produktspecifikationer:

Ingrediensliste: Margarine (palmeolie (RSPO certificeret), rapsolie, vand, salt, emulgator (mono- og diglycerider af fedtsyrer), naturlige vegetabilske farver (gurkemaje, annatto), naturlig aroma, chokolade 20 % (kakaomasse, sukker, kakaosmør, sojalecithin), naturlig vanilje, glutenfri melmix (ris tapioca, majs) rosiner, gylden sirup, sødede kirsebær 7 % (kirsebær, glucose-fruktosesirup, sukker, jordbærjuicekoncentrat, citroncyre, kaliumsorbat), sucker, marshmallows 5 % (glucose-fructosesirup, sukker, vand, dextrose, carrageenan, majsstivelse, hydroliseret risprotein, vanilje, polyphosphate, naturlig farve (rødbede, titandioxid), palmeolie (RSPO certificeret), sojalecithin. På emballagen fremgik følgende: “Rocky Road combines delicious Belgian Chocolate with melting clouds of vegan marshmallow an succulent cherries an sultanas”. De enkelte produkter var kvadratiske med en størrelse på 4,5 cm x 4,5 cm og en højde på 2 cm.

På selskabets leverandørs hjemmeside blev produktet den 17. december 2020 beskrevet på følgende måde:

“Our vegan Rocky Road is rather special with its delicious topping of vegan marshmallows. Belgian dark chocolate truffle base containing shortbread pieces, succulent sultanas and glace cherries.”

Cranberry

Produktet havde ifølge Skattestyrelsen følgende produktspecifikationer:

Ingrediensliste: Chokolade 33 % (kakaomasse, sukker, kakaosmør, emulgator (sojalecithin) aroma, margarine (palmeolie, rapsolie, vand, salt, emulgator (mono- og diglycerider af fedtsyrer), aroma, farve (annatto, gurkemeje), glutenfri mel (ris, majs, tapioca), rosiner 9 %, sødede, tørrede tranebær 9 % (sucker, tranebær, solsikkeolie), sirup, sucker, palmeolit, orangeolie 0,2 %, tørrede tranebær, emulgator (sojalecithin). På emballagen fremgik følgende: “Cranberry and orange Tiffin is an indulgent slice of chocolatey heaven. Rich chocolate combine with aromatic orange oil, offset with juicy jewls of cranberry. Topped with Belgian chocolate and sprinkled with dried cranberry”. De enkelte produkter var kvadratiske med en størrelse på 4,5 cm x 4,5 cm og en højde på 2 cm.

På selskabets leverandørs hjemmeside blev produktet den 17. december 2020 beskrevet på følgende måde:

“Jewels of cranberry enrobed in Belgian dark chocolate truffle, and flavoured with natural orange oil. Containing pieces of shortbread and succulent sultanas, topped with a layer of Belgian dark chocolate and decorated with dried cranberry pieces.”

Peppermint

Produktet havde ifølge Skattestyrelsen følgende produktspecifikationer:

Ingrediensliste: Fudge ice (sukker, palmeolie, vand, glukosesirup, emulgator (sukkerrestere af fedtsyrer, surehedsregulerende middle E575, natrium sorbat), margarine (palmeolie, rapsolie, vand, salt, emulgator (mono- og diglycerider af fedtsyrer), aroma, farve (annatto, gurkemeje), naturlig aroma, chokolade 20 % (kakaoindhold 54 % (kakaomasse, sukker, kakaosmør, sojalecihin, naturlig vanilje), glutenfri mel (ris, majs tapioca), sukker, sirup, palmeolie, pebermynteolie 0,1 %. Sojalecithin. På emballagen fremgik følgende: “Chocolate and peppermint are always a match in heaven. Peppermint slice is a delicious combination of Belgian chocolate truffle encasing crunchy biscuit pieces, topped off with a soft fondant layer flavoured with natural peppermint oil”. De enkelte produkter var kvadratiske med en størrelse på 4,5 cm x 4,5 cm og en højde på 2 cm.

På selskabets leverandørs hjemmeside blev produktet den 17. december 2020 beskrevet på følgende måde:

“A real treat at Christmas- Belgian dark chocolate truffle base with crunchy pieces of shortbread, topped with a peppermint fondant layer flavoured with a hearty does of natural peppermint oil. A drizzle of Belgian chocolate completes this winter wonderland of a slice!”

Selskabet har fremsendt vareprøver på de tre produkter til Skattestyrelsen, som har anført følgende:

”[Rocky Road]

Varen smager af kakao/chokolade og smagen får associationer til et stykke chokoladekonfekt.

Varen består af en brun kompakt masse med skumfiduser på toppen. Massen dufter og smager af chokolade. Massen er ikke en bagt masse.

[...]

[Cranberry]

Varen smager af kakao/chokolade og smagen får associationer til et stykke chokoladekonfekt.

Varen består af 1 lag af en brun fast kompakt masse, der ligner chokolade, toppet med et 3 mm tykt lag mørkt chokolade. Massen smager af chokolade med en snert af tranebær og appelsin. Massen er ikke en bagt masse.

[...]

[Peppermint]

Varen smager af kakao/chokolade og pebermynte og duften såvel som smagen giver associationer til et stykke chokoladekonfekt.

Varen består af 2 lag. Den nederst del består af en lysebrun fast kompakt masse, der ligner chokolade. Massen smager af chokolade. Massen er ikke en bagt masse.

Ovenpå den kompakte masse er et lag af pebermynte fondant.”

Herudover har selskabet indgivet vareprøver på de tre produkter til Skatteankestyrelsen. Disse vareprøver adskiller sig imidlertid generelt på enkelte mindre punkter fra de vareprøver, som Skattestyrelsen har truffet afgørelse på baggrund af. Dog adskiller vareprøven på produktet Rocky Road sig væsentligt fra det produkt, som Skattestyrelsen har modtaget, idet den vareprøve som Skatteankestyrelsen har modtaget, har en anden emballage og f.eks. ikke indeholder tørrede kirsebær, men derimod 31 % chokolade. Af vareprøvernes emballager fremgår det, at Rocky Road indeholder 38 g sukkerarter pr. 100 g, og at Peppermint og Cranberry indeholder 40 g sukkerarter pr. 100 g.

Skattestyrelsens afgørelse

Der er den 25. januar 2019 truffet afgørelse om, at selskabet skal betale yderligere 4.487,62 kr. i chokolade- og sukkervareafgift for import af produktet Rocky Road i perioden fra den 1. januar 2018 til den 30. november 2018, idet der er tale om en vare, som er omfattet af afgiftspligten i chokolade- og sukkervareafgiftslovens kapitel 1. Endvidere har Skattestyrelsen anført, at produkterne Cranberry og Peppermint ligeledes er omfattet af afgiftspligten i chokolade- og sukkervareafgiftslovens kapitel 1.

Som begrundelse er anført følgende:

“1226 Free From rocky road made with Belgian chocolate

[...]

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at varen på grundlag af ovenstående og ud fra en helhedsvurdering er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1. Også varens tekst indikerer, at der er tale om et afgiftspligtigt produkt. Varen beskrives som ”lækker Belgisk chokolade kombineret med vegansk skummasse og saftige kirsebær og rosiner”. Størrelsen af produktet gør det sammenlignelig med et stykke konfekt. Såvel massen (med duft og smag af chokolade) samt skumfiduser er afgiftspligtige efter § 1, stk. 1. At produktet ikke er bagt, er med til at underbygge Skattestyrelsens sammenligning til konfekt.

Afgiften er opgjort til:

Nettovægt

Indkøbt mængde

Afgiftssats

Skyldig afgift

150 gram

1.440

25,97

5.609,52

Bemærkninger efter modtagelse af virksomhedens kommentarer:

Skattestyrelsen er ikke enig med virksomheden om, at der er tale om en bagt masse og dermed en kage. Oplysningerne fra leverandøren er ikke, at der er tale om en bagt masse, men alene at produktet indeholder bagte kiksestykker. Det er derfor fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at der er tale om vare omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1. Der er tale om en brun kompakt masse med indhold af bagte kiksestykker – dette får ikke efter Skattestyrelsens opfattelsen varen til at få karakter af en kage.

Free From cranberry & orange tiffin

[...]

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at varen på grundlag af ovenstående og ud fra en helhedsvurdering er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1. Af produktets emballage fremgår det, at der er tale om en fyldig chokolade kombineret med orange olie og

Afgiften pr. produkt kan beregnes til:

Nettovægt

Afgiftssats

Afgift pr. styk

150 gram

25,97

3,8955

Der er endnu ikke foretaget indkøb af denne vare.

Bemærkninger efter modtagelse af virksomhedens kommentarer:

Skattestyrelsen er ikke enig med virksomheden om, at der er tale om en bagt masse og dermed en kage. Oplysningerne fra leverandøren er ikke, at der er tale om en bagt masse, men alene at produktet indeholder bagte kiksestykker. Det er derfor fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at der er tale om vare omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1. Der er tale om en brun kompakt masse med indhold af bagte kiksestykker – dette får ikke efter Skattestyrelsens opfattelsen varen til at få karakter af en kage.

Free From Peppermint slice made with Belgian chocolate

[...]

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at varen på grundlag af ovenstående og ud fra en helhedsvurdering er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1. Med indhold af toppet med et blødt fondant lag.

Afgiften pr. produkt kan beregnes til:

Nettovægt

Afgiftssats

Afgift pr. styk

150 gram

25,97

3,8955

Der er endnu ikke foretaget indkøb af denne vare.

Bemærkninger efter modtagelse af virksomhedens kommentarer:

Skattestyrelsen er ikke enig med virksomheden om, at der er tale om en bagt masse og dermed en kage. Oplysningerne fra leverandøren er ikke, at der er tale om en bagt masse, men alene at produktet indeholder bagte kiksestykker. Det er derfor fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at der er tale om vare omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1. Der er tale om en brun kompakt masse med indhold af bagte kiksestykker – dette får ikke efter Skattestyrelsens opfattelsen varen til at få karakter af en kage.”

Selskabets opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens opkrævning af chokolade- og sukkervareafgift for import af produktet, Rocky Road, skal nedsættes fra 4.487,62 kr. til 0 kr., idet produktet ikke er omfattet af afgiftspligten i chokoladeafgiftslovens kapitel 1, men alene er dækningsafgiftspligtigt ved import her til landet, jf. chokoladeafgiftslovens kapitel 3. Herudover er der nedlagt påstand om, at der fremadrettet ved import af produkterne, Cranberry og Peppermint, ikke skal opkræves afgift af varernes fulde vægt, idet produkterne ikke er omfattet af afgiftspligten i chokoladeafgiftslovens kapitel 1, men alene er dækningsafgiftspligtige ved import her til landet, jf. chokoladeafgiftslovens kapitel 3.

Til støtte for påstandene har selskabet anført følgende:

”Vores tidligere bemærkninger har udgangspunkt i mail af 9. januar fra Lazy Day Foods Ud.

Vi har efterfølgende indhentet yderligere dokumentation fra vores leverandør Lazy Day Foods Ud. på, at de omtalte tre produkter må betegnes som en kage, hvilket mail af 5. februar samt tilhørende BRC-certifikat underbygger.

Definitionen af om et produkt er en kage eller et stykke konfekt kan dog være svær at opnå en klar opfattelse af.

Skattestyrelsens sagsbehandler har efter vores mening også selv haft en intuitiv opfattelse af, at produktet er en kage - jævnfør vedhæftet mailkorrespondance via Bluewhale. Heri skriver sagsbehandleren " det er et bagt produkt, der er inde i kagerne"

En nærmere definition af kager kan udledes at følgende karakteristika, som DTU Fødevareinstituttet har opstillet (https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-en-kage):

I dansk spisekultur karakteriseres en kage som en sammensat fødevare (består af flere ingredienser)
Fødevaren indeholder en mængde kulhydrat i form af for eksempel mel eller sukker (eller andet sødemiddel)
Fødevaren indeholder fedtstoffer og kan indeholde æg
Derudover kan fødevaren være tilsat forskellige smagsgivere i form af krydderier, frugt m.m.
Fødevaren vil ofte være relativt energitæt (mange kalorier i forhold til vægten) og vil indtages med henblik på at opnå nydelse og ofte i forbindelse med et mellemmåltid og ikke som en af de primære dele af et hovedmåltid.

Det fremgår således ikke, at en kage skal have en bagt masse for at være en kage. Vi kan i den forbindelse henvise til fødevaren "et stykke kikskage" (https://[...dk]opskrifter/kiksekage/), som hellere ikke indeholde en bagt masse men alene bagte kiksestykker. En kiksekage opfattes dog alligevel helt klart som et stykke kage.

Den manglende bagte masse må vel også siges at være godt i tråd med, at mange kager også er omfattet af begrebet Raw food (https://da.wikipedia.org/wiki/Raw food)

Vi skal, som tidligere nævnt for Skattestyrelsen, fremhæve, at det faktum, at der er tale om en kage ligeledes harmonerer med, at de omtalte produkter er tænkt at blive spist sammen med en kop kaffe eller the. Der er således tale om en kompakt masse, som man ikke kan spise i en mundfuld. Konfekt spiser man derimod normalt i en mundfuld og uden at skulle drikke til.

Afslutningsvis skal vi anføre, at EU-landet UK ifølge ovennævnte mail af 5. februar opfatter produkterne fra vores leverandør som kager og ikke som konfekt. Vi er i den forbindelse godt klar over, at chokoladeafgiftsområdet ikke er EU-reguleret, men Skattestyrelsens afgørelse giver alligevel anledning til en negativ forskelsbehandling for os og dermed en dårligere konkurrencemæssig situation.”

Skattestyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling af 7. april 2021

Den 21. april 2021 har Skattestyrelsen fremsendt følgende bemærkninger:

”Skattestyrelsen fastholder at klagers 3 produkter skal anses som chokoladevarer efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1 nr. 1, da chokolade er karaktergivende for produkterne. Klagers produkter er i midlertidig også omfattet af nr. 5 som konfekt og sukkervarer grundet sukkerindholdet. Skattestyrelsen fastholder dog vores afgørelse, herunder den beløbsmæssige opgørelse i sin helhed.

Skattestyrelsen finder, at det må lægges til grund, at klager findes alene at være dækningsafgiftspligtig af de afgiftspligtige bestanddele i de 3 produkter efter lovens § 22, stk. 1-3, og ikke afgiftspligtig i deres helhed efter kapitel 1. Vi henviser til at klager har betalt dækningsafgift af ckokoladeindholdet (20 %) af produktet Rocky Road.

Som det fremgår af sagen, sælger klager en række produkter, som er allergivenlige. Efter klagers opfattelse er klagers 3 produkter Free From Rocky Road made with Belgian Chocolate” (Rocky Road), ”Free From Cranberry & Orange Tif-fin” (Cranberry) og ”Free From Peppermint Slice made with Belgian Chocolate” (Peppermint) dog at anses som kage, og dermed alene afgiftspligtig efter kapitel 3 i chokoladeafgiftsloven og ikke kapitel 1, som fastsat af Skattestyrelsen i afgørelsen.

Chokoladeafgiftslovens § 1 er i stk. 1 opdelt i forskellige varegrupper, hvor nr. 1 omfatter chokoladevarer af enhver art, og nuværende nr. 4 (tidl. nr. 5) omfatter sukkervarer af enhver art. Derudover er der yderligere en bestemmelse i nr. 9 (tidl. nr. 10 henholdsvis nr. 11) om afgiftspligt for efterligninger og erstatningsvarer, bl.a. for chokolade- og sukkervarer.

I lovbemærkninger til § 1, stk. 1, i lovforslag L 87 fra 1968, fremgår det, at overgangen fra den ene varegruppe til den anden er flydende, og af lovbemærkninger i L 109 fra 2017 fremgår det, at det beror på en konkret vurdering, om en vare er omfattet af chokolade- og sukkerafgiften.

Det fremgår af SKM2015.654.ØLR, at begrebet “chokoladevarer" hverken defineret i chokoladeafgiftsloven eller i forarbejderne til denne lov. I overensstemmelse med en naturlig sproglig forståelse af “chokoladevarer" fandt landsretten i dommen, at bestemmelsen, som har et bredt anvendelsesområde, omfatter varer, hvor chokoladen er karaktergivende for produktet, og at der i den forbindelse bl.a. må lægges vægt på den relative mængde af chokolade i varen, hvor fremtrædende chokoladesmagen er, samt om varen visuelt fremtræder som værende af chokolade.

Det følger af Østre Landsrets dom og Skattestyrelsens praksis refereret i Den Juridiske Vejledning Afsnit E.A.2.3.3, at der ved vurdering af, om et produkt er omfattet af det afgiftspligtige vareområde, lægges der vægt på, om indholdet af chokolade eller kakao er karaktergivende for produktet eller ej. Der må i den forbindelse lægges vægt på bl.a. den relative mængde chokolade eller kakao i varen, hvor fremtrædende chokolade- eller kakaosmagen er, og om varen visuelt fremtræder som værende af chokolade eller kakao.

Skattestyrelsen anser indholdet af chokolade for karaktergivende i alle tre produkter. Der er i den forbindelse henset til indholdet af chokolade, produkternes smag og duft af kakao og fremtoning. De pågældende 3 produkter er således omfattet af anvendelsesområdet for chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1. Skattestyrelsen henviser til, at produkterne ifølge afgørelsen indeholder henholdsvis 20 % og 33 % chokolade. Efter Skattestyrelsen opfattelse må produktet anses som en chokoladevarer henset til at chokoladen er karaktergivende både ud fra smag, udseende, duft og produktnavn.

Klagers produkter er i midlertidig også omfattet af § 1, stk. 1 nr. 5 som konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign. tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art. Det skyldes sukkerindholdet samt de af Skatteankestyrelsens anførte grunde.

Endelig er klagers produkter også omfattet nuværende nr. 9, dagældende nr. 11 som andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse samt den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under 1-8 (10).

Som det fremgår af Skatterådets bindene svar, jf. SKM2020.113.SR, er det Skattestyrelsens opfattelse, at grænserne for om en vare er en chokoladevare omfattet af bestemmelsens nr. 1, eller en sukkervare omfattet af bestemmelsens nr. 4 (5), er flydende, og afhænger bl.a. af en smagsvurdering.

Videre fremgår det af SKM2020.113.SR at SKM2015.654.ØLR, kommer med nogle kriterier for forståelse af, hvornår en vare bliver omfattet af afgiftspligten for chokoladevarer i nr. 1, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1. Denne varegruppe er én af flere varegrupper i bestemmelsens nr. 1-8. For så vidt angår varegruppen i nr. 1 og i nr. 4 (5) er der tale om forholdsvis ensartede bestemmelser for forskellige varegrupper, som efter Skattestyrelsens opfattelse kan bedømmes ud fra de samme kriterier. Derfor vil dommen kunne anvendes analogt i forbindelse med fastlæggelse af afgiftspligten ved bedømmelse af om, hvornår en sukkervare er afgiftspligtig efter nr. 4.

Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at klagers 3 produkter også kan være omfattet af nr. 5 (4) som konfekt og sukkervarer af enhver art, hvis det lægges til grund, at chokoladen ikke er karaktergivende for varen, bl.a. fordi den ikke smager af chokolade. Dette synes dog ikke tilfældet her, jf. Skattestyrelsens organoleptiske undersøgelse. Men hvis det findes, at sukker er karaktergivende for varen, ud fra den relative mængde tilsat sukker, den søde smag samt, hvis varen visuelt fremtræder som en traditionel sukkervare, må klagers produkter anses som en sukkervarer.

Klagers produkter er at betragte som chokoladevarer som markedsføres og anvendes på samme måde som en chokolade- eller myslibar, konfekt m.v., bare over for f.eks. forbruger, der ønsker at undgå forskellige ingredienser, f.eks. gluten, animalske produkter m.v.

Skattestyrelsen finder fortsat ikke at der ikke er tale om en kage eller en bagt masse, som påstået af klager. Dette fremgår også af oplysningerne fra klagers leverandør, at det ikke er en bagt masse, men alene at produktet indeholder bagte kiksestykker.

Skattestyrelsen fastholder derfor at klagers 3 produkter skal anses som omfattet af § 1, stk. 1 nr. 1., da chokoladen er karaktergivende for produkterne.”

Landsskatterettens afgørelse

Når der i det følgende henvises til chokoladeafgiftsloven, er dette henvisninger til den dagældende lov om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m. frem til de respektive tidspunkter for afgiftspligtens indtræden i perioden fra den 1. januar 2018 til den 30. november 2018, jf. lovbekendtgørelse nr. 1163 af 5. september 2016 og senere lovændringer. Afgiftssatserne følger af § 1, nr. 7 og 8 i lov nr. 1686 af 26. december 2017.

Chokoladeafgiftsloven bygger på den daværende Lov om Omsætningsafgift af Chokolade- og Sukkervarer m.m., som blev indført ved lov nr. 254 af 12. juni 1922. Af forarbejderne til loven følger det, at hensigten med indførslen af afgiften var en forøgelse af luksusbeskatningen. Det afgiftspligtige vareområde er efterfølgende blevet udvidet bl.a. ved lov nr. 22 af 11. februar 1955, men formålet er blevet opretholdt.

I henhold til chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, omfatter det afgiftspligtige vareområde bl.a. følgende:

”Af følgende varer svares afgift til statskassen:

1. Chokolade og chokoladevarer, kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og kakaopræparater af enhver art.

[...]

5. Konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign. tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art.

[...]

11. Andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse samt den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under 1-8.”

Der skal betales dækningsafgift af varer, som ikke i sig selv er afgiftspligtige i henhold til chokoladeafgiftslovens kapitel 1 og 2, men som indeholder afgiftspligtige bestanddele, jf. chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 1-3:

”Af varer under toldtariffens pos. 1806, 1901, 1904, 1905, 2008, 2105, 2106 og 2202, der ikke i sig selv er afgiftspligtige efter kapitel 1 eller 2, men som indeholder afgiftspligtige bestanddele, svares ved indførsel fra steder uden for EU eller fra visse områder, der ikke er omfattet af de pågældende EU-landes afgiftsområde, en dækningsafgift. Afgiften afregnes efter reglerne i toldlovens kapitel 4, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. For varer, der indføres af en virksomhed registreret efter § 29 i toldloven, finder reglerne i § 10 a tilsvarende anvendelse.

Stk. 3. Ved modtagelse af varer fra andre EU-lande svares afgiften i forbindelse med varemodtagelsen her i landet. Bestemmelserne i lovens § 10 a finder tilsvarende anvendelse.”

I dommen offentliggjort i SKM2015.654.ØLR har Østre Landsret i forbindelse med vurderingen af, hvorvidt en række proteinbarer var omfattet af chokoladeafgiftsloven, taget stilling til forståelsen af begrebet ”chokoladevarer” i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1. Følgende fremgår af Østre Landsrets præmisser:

”Begrebet ”chokoladevarer” er hverken defineret i chokoladeafgiftsloven eller i forarbejderne til denne lov og de tidligere love om afgift på chokoladevarer. Anvendelsen af ordene ”chokolade og chokoladevarer ... af enhver art” i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, viser imidlertid, at lovgivningsmagten har tilsigtet at give bestemmelsen et bredt anvendelsesområde, hvilket yderligere understreges ved bestemmelsen om afgiftspligt for efterligninger og erstatningsvarer i lovens § 1, stk. 1, nr. 10.

I overensstemmelse med en naturlig sproglig forståelse af ”chokoladevarer” finder landsretten, at bestemmelsen omfatter varer, hvor chokoladen er karaktergivende for produktet, og at der i den forbindelse må lægges vægt på bl.a. den relative mængde af chokolade i varen, hvor fremtrædende chokoladesmagen er, og om varen visuelt fremtræder som værende af chokolade.

Der er derimod ikke holdepunkter for en antagelse om, at varens pris, ernæringsindhold og aftagergrupper indgår i afgrænsningen af begrebet "chokoladevarer" i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1. Der er heller ikke grundlag for at anlægge en indskrænkende fortolkning af "chokoladevarer" således, at det er en betingelse for afgiftspligt, at varen ikke tillige har andre karaktergivende egenskaber.

De af sagen omhandlede proteinbarer har et ydre af chokolade og en relativ andel af chokolade på mellem 16,7 og 19,5 %. Parterne har ikke fremlagt smagsprøver fra landsretten, men parterne har begge anført, at barerne smager af chokolade. Disse udsagn understøttes af, at H1 selv har givet barerne betegnelser, hvor ordet "chocolate" indgår typisk som produktets første ord, og af vidnet JPs forklaring om, at formålet med chokoladeovertrækket er at maskere den smag, som proteinbarerne ellers vil have.

Landsretten finder på den baggrund, at H1s proteinbarer Produkt 1, Produkt 2, Produkt 3, Produkt 4, Produkt 5 og Produkt 6 alle er underlagt afgiftspligt efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1.”

Landsskatteretten bemærker, at produkterne ”Free From Rocky Road made with Belgian Chocolate” (Rocky Road), ”Free From Cranberry & Orange Tiffin” (Cranberry) og ”Free From Peppermint Slice made with Belgian Chocolate” (Peppermint) grundlæggende består af chokolade, sukkerarter, fedtstof og smagsstoffer. Rocky Road indeholder herudover skumfiduser, rosiner samt tørrede kirsebær, og Cranberry indeholder herudover rosiner samt tørrede tranebær. Selskabet har for den omhandlede periode ikke importeret produkterne Cranberry og Peppermint, hvorfor Skattestyrelsens vurdering af disse produkter alene kan anses for at have vejledende karakter. Der er således for så vidt angår produkterne Cranberry og Peppermint ikke truffet en forvaltningsretlig afgørelse, der kan påkendes af Landsskatteretten, jf. skatteforvaltningslovens § 11.

Chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, omfatter chokolade, chokoladevarer, kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og kakaopræparater af enhver art. Afgørende for vurderingen af, om Rocky Road er omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1, er således, om produktet kan anses som en chokoladevare. Retten bemærker i den henseende, at chokoladeafgiftsloven er tilsigtet et bredt anvendelsesområde. I overensstemmelse med Østre Landsrets dom, jf. SKM2015.654.ØLR, finder retten i nærværende sag, at der ved vurderingen af, om det omhandlede produkt falder inden for anvendelsesområdet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, skal lægges vægt på, om chokoladen er karaktergivende for produktet. For den vurdering finder retten, at der bl.a. skal tages hensyn til den relative mængde af chokolade i varen, hvor fremtrædende chokoladesmagen er, og om varen visuelt fremtræder som værende af chokolade.

Ved vurderingen af, om Rocky Road er omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens kapitel 1, lægger retten vægt på, at produktet indeholder 20 % chokolade. Hertil kommer det, at retten finder, at produktet smager af chokolade, og at produktet visuelt fremstår som værende af chokolade. Dette understøttes i øvrigt også af produktbeskrivelsen på emballagen og på leverandørens hjemmeside. Retten finder derfor, at chokoladen i produktet er karaktergivende, hvorfor Rocky Road er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Idet selskabet ved importen af Rocky Road var registreret som varemodtager efter chokoladeafgiftsloven i perioden fra den 1. januar 2018 til den 30. november 2018, finder retten, at Skattestyrelsen med rette har opkrævet selskabet betaling af afgift af varens fulde vægt, jf. chokoladeafgiftslovens § 10 a, jf. § 1, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse af 25. januar 2019 om opkrævning af yderligere 4.487,62 kr. i chokolade- og sukkervareafgift for import her til landet af produktet ”Varenr. 1226 Free From Rocky Road made with Belgian Chocolate” i perioden fra den 1. januar 2018 til den 30. november 2018. Landsskatteretten afviser derimod klagen vedrørende produkterne ”Free From Cranberry & Orange Tiffin” og ”Free From Peppermint Slice made with Belgian Chocolate”.