Kendelse af 28-03-2022 - indlagt i TaxCons database den 06-05-2022

Journalnr. 19-0014298

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 513.263 kr. for afgiftsperioden 1. juli 2016 til 30. september 2017. Forhøjelsen vedrører forhøjelse af udgående afgift (salgsmoms) på 398.431 kr. for yderligere afgiftspligtig omsætning og nægtet fradrag for indgående afgift (købsmoms) på 114.832 kr. vedrørende udgifter til underleverandører, udokumenteret udgift og lønudgift.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1], herefter benævnt virksomheden, blev oprettet den 21. juli 2014 af [person1], herefter benævnt virksomhedens indehaver, og ophørte igen den 30. september 2016. Virksomheden var registreret med branchekoden 811000 "Kombinerede serviceydelser" og drev virksomhed med transport som underleverandør.

Det fremgår af en fremlagt saldobalance, at virksomheden i 2016 havde en omsætning på 2.606.478,41 kr. ekskl. moms. Virksomheden havde direkte omkostninger på 2.477.364,22 kr. ekskl. moms, herunder udgifter til fremmed arbejde.

Virksomheden har angivet følgende moms for afgiftsperioden 1.-3. kvartal 2016:

Angivelse periode

Angivelse

Udgående afgift

Indgående afgift

Angivet tilsvar

20160331

Kvartalsafregning, moms

48.865,00 kr.

67.412,00 kr.

-18.547,00 kr.

20160630

Kvartalsafregning, moms

116.352,00 kr.

121.106,00 kr.

-4.754,00 kr.

20160930

Kvartalsafregning, moms

113.306,00 kr.

127.316,00 kr.

-14.010,00 kr.

2016

Kvartalsafregning, moms

278.523,00 kr.

315.834,00 kr.

-37.311,00 kr.

Virksomheden har ikke indberettet moms siden ophør af virksomheden den 30. september 2016. Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har virksomheden haft momspligtige aktiviteter efter afmeldelsen.

Skattestyrelsen har for afgiftsperioden 4. kvartal 2016- 3. kvartal 2017 forhøjet selskabets salgsmoms med 398.431 kr. for yderligere omsætning. Endvidere har Skattestyrelsen nægtet fradrag for købsmoms vedrørende udgifter til fremmed arbejde, udokumenteret udgift og lønudgift med 114.832 kr.

Forhøjelse af salgsmoms vedrørende yderligere omsætning

Skattestyrelsen har beregnet yderligere salgsmoms af en række fakturaer, der er udstedt efter virksomhedens ophør, og som ikke var blevet indberettet til SKAT. Skattestyrelsen har opgjort salgsmomsen vedrørende yderligere omsætning på baggrund af nedenstående fakturaer og modtagne beløb til 398.431 kr.

Virksomheden udstedte i 4. kvartal 2016 12 fakturaer til virksomhedens kunde [virksomhed2] ApS, herefter benævnt [virksomhed2].

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens momspligtige leverancer for 4. kvartal 2016 på baggrund af følgende fakturaer, Idet momsen af disse leverancer udgør i alt 49.400 kr.:

Dato

Fakturanr.

Kunde

Beløb

Moms

Inkl. moms

07-12-2016

373

[virksomhed2]

12.000,00 kr.

3.000,00 kr.

15.000,00 kr.

07-12-2016

374

[virksomhed2]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

17-12-2016

375

[virksomhed2]

16.000,00 kr.

4.000,00 kr.

20.000,00 kr.

17-12-2016

376

[virksomhed2]

17.600,00 kr.

4.400,00 kr.

22.000,00 kr.

25-12-2016

377

[virksomhed2]

16.000,00 kr.

4.000,00 kr.

20.000,00 kr.

25-12-2016

378

[virksomhed2]

16.000,00 kr.

4.000,00 kr.

20.000,00 kr.

25-12-2016

379

[virksomhed2]

20.000,00 kr.

5.000,00 kr.

25.000,00 kr.

25-12-2016

380

[virksomhed2]

20.000,00 kr.

5.000,00 kr.

25.000,00 kr.

25-12-2016

381

[virksomhed2]

20.000,00 kr.

5.000,00 kr.

25.000,00 kr.

03-01-2017

382

[virksomhed2]

16.000,00 kr.

4.000,00 kr.

20.000,00 kr.

03-01-2017

383

[virksomhed2]

16.000,00 kr.

4.000,00 kr.

20.000,00 kr.

03-01-2017

384

[virksomhed2]

20.000,00 kr.

5.000,00 kr.

25.000,00 kr.

I alt Q4 2016

197.600,00 kr.

49.400,00 kr.

247.000,00 kr.

I 2017 udstedte virksomheden 21 fakturaer til kunderne [virksomhed3] ApS (herefter [virksomhed3]), [virksomhed4] ApS (herefter [virksomhed4]), [virksomhed5] ApS (herefter [virksomhed5]), [virksomhed6] (herefter [virksomhed6]), [virksomhed7] ApS (herefter [virksomhed7]), [virksomhed8] ApS (herefter [virksomhed8]), [virksomhed9] IVS (herefter [virksomhed9]), [virksomhed10] IVS (herefter [virksomhed10]), [virksomhed11] ApS (herefter [virksomhed11]) og [virksomhed12] (herefter [virksomhed12]).

Skattestyrelsen har opgjort salgsmoms vedrørende yderligere omsætning til 349.031 kr. for 1.-3. kvartal 2017

Virksomheden har i 2017 udstedt følgende fakturaer:

Dato

Faktura nr.

Kunde

Beløb

Moms

Inkl. Moms

30-03-2017

385

[virksomhed3]

79.600,00 kr.

19.900,00 kr.

99.500,00 kr.

30-03-2017

386

[virksomhed3]

50.760,00 kr.

12.690,00 kr.

63.450,00 kr.

I alt Q1 2017

130.360,00 kr.

32.590,00 kr.

162.950,00 kr.

Dato

Faktura nr.

Kunde

Beløb

Moms

Inkl. Moms

02-04-2017

390

[virksomhed7]

56.000,00 kr.

14.000,00 kr.

70.000,00 kr.

02-04-2017

391

[virksomhed8]

65.584,00 kr.

16.396,00 kr.

81.980,00 kr.

27-04-2017

387

[virksomhed4]

116.000,00 kr.

29.000,00 kr.

145.000,00 kr.

27-04-2017

???

???

118.080,00 kr.

29.520,00 kr.

147.600,00 kr.

29-04-2017

388

[virksomhed5]

114.900,00 kr.

28.725,00 kr.

143.625,00 kr.

30-04-2017

392

[virksomhed3]

49.120,00 kr.

12.280,00 kr.

61.400,00 kr.

30-04-2017

393

[virksomhed3]

45.920,00 kr.

11.480,00 kr.

57.400,00 kr.

30-04-2017

394

[virksomhed3]

34.640,00 kr.

8.660,00 kr.

43.300,00 kr.

01-05-2017

389

[virksomhed6]

28.518,80 kr.

7.129,70 kr.

35.648,50 kr.

08-05-2017

395

[virksomhed8]

95.824,00 kr.

23.956,00 kr.

119.780,00 kr.

12-05-2017

396

[virksomhed7]

3.200,00 kr.

800,00 kr.

4.000,00 kr.

12-05-2017

397

[virksomhed7]

9.600,00 kr.

2.400,00 kr.

12.000,00 kr.

12-05-2017

399

[virksomhed7]

42.119,20 kr.

10.529,80 kr.

52.649,00 kr.

14-05-2017

398

[virksomhed9]

134.677,20 kr.

33.669,30 kr.

168.346,50 kr.

14-05-2017

400

[virksomhed10]

35.200,00 kr.

8.800,00 kr.

44.000,00 kr.

15-05-2017

401

[virksomhed11]

29.700,00 kr.

7.425,00 kr.

37.125,00 kr.

16-05-2017

402

[virksomhed12]

27.000,00 kr.

6.750,00 kr.

33.750,00 kr.

20-05-2017

403

[virksomhed9]

89.784,80 kr.

22.446,20 kr.

112.231,00 kr.

20-05-2017

404

[virksomhed6]

22.475,00 kr.

5.618,75 kr.

28.093,75 kr.

30-05-2017

405

[virksomhed8]

89.976,00 kr.

22.494,00 kr.

112.470,00 kr.

I alt Q2 2017

1.208.319,00 kr.

302.079,75 kr.

1.510.398,75 kr.

31-08-2017

???

???

18.836,00 kr.

4.709,00 kr.

23.545,00 kr.

31-08-2017

???

???

38.608,00 kr.

9.652,00 kr.

48.260,00 kr.

I alt Q3 2017

57.444,00 kr.

14.361,00 kr.

71.805,00 kr.

I alt

1.396.123,00 kr.

349.030,75 kr.

1.745.153,75 kr.

Af de af virksomheden fremsendte bankkontoudtog er der tre konkrete indsætninger, der ikke er dokumenteret ved fakturaer. De tre indsætninger, der fremgår i ovenstående tabel, er indsat henholdsvis den 27. april 2017 og 31. august 2017 og er anført som "???" under kolonnen "kunder". Indsætningerne på kontoen er anført med teksterne "Bgs Faktura 332", "Faktura 365" og "[virksomhed4] ApS". Skattestyrelsen har anset indsætningerne for at være momspligtige leverancer og er derfor medtaget i beregningsgrundlaget for virksomhedens skyldige salgsmoms for 2017.

Nægtelse af fradrag for købsmoms vedrørende fremmed arbejde, udokumenteret udgift og lønudgift

Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandører, udokumenteret udgift og lønudgift. Den opgjorte moms af udgifter til underleverandører og udokumenteret udgift udgør 112.713,30 kr., mens den opgjorte moms af lønudgift udgør 2.119 kr.

Virksomhedens indehaver har fremlagt fakturaer for indkøbte ydelser hos underleverandører for perioden 18. juni 2016 - 22. juli 2017. Virksomheden har afholdt udgifter til underleverandørerne [virksomhed13] ApS, [virksomhed14] A/S, [virksomhed15] ApS og [virksomhed16] I/S.

I alt er der afholdt udgifter til underleverandører for 450.853,19 kr. ekskl. moms, hvoraf momsen udgør 112.713,30 kr.

Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms vedrørende følgende underleverandører:

[virksomhed13] ApS , CVR-nr. [...1], herefter benævnt [virksomhed13], er stiftet den 25. april 2002 med [person2] som [virksomhed13]'s reelle ejer og direktør. [virksomhed13] er registreret med branchekoden 494100 Vejgodstransport og var ifølge www.CVR.dk registreret med 1 medarbejder fordelt på 1 årsværk i kontrolperioden.

Der er fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed13]:

Dato

Fakturanr.

UL

Beløb

Moms

Inkl. moms

18-06-2016

122

[virksomhed13]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-06-2016

123

[virksomhed13]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-06-2016

124

[virksomhed13]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-06-2016

125

[virksomhed13]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

24-06-2016

126

[virksomhed13]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

24-06-2016

127

[virksomhed13]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

24-06-2016

128

[virksomhed13]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

24-06-2016

129

[virksomhed13]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

24-06-2016

130

[virksomhed13]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

15-07-2016

131

[virksomhed13]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

15-07-2016

132

[virksomhed13]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

15-07-2016

133

[virksomhed13]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

15-07-2016

134

[virksomhed13]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

15-07-2016

135

[virksomhed13]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

15-07-2016

136

[virksomhed13]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

15-07-2016

137

[virksomhed13]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

15-07-2016

138

[virksomhed13]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

15-07-2016

139

[virksomhed13]

6.400,00 kr.

1.600,00 kr.

8.000,00 kr.

I alt

142.400,00 kr.

35.600,00 kr.

178.000,00 kr.

Samtlige fakturaer er anført med teksten "Diverser kørsel, Note: Sjællandsområde, Vikar Job".

Der er faktureret en fast pris.

Det er af virksomheden oplyst, at fakturaerne er betalt kontant.

[virksomhed13] har til Skattestyrelsen oplyst, at der ikke har været samhandel med virksomheden, og at der ikke er kendskab til den.

[virksomhed14] A/S , CVR-nr. [...2], herefter benævnt [virksomhed14], er stiftet den 27. juni 2007. [virksomhed14] er registreret med branchekoden 494100 "Vejgodstransport". [person3] er den reelle ejer og direktør.

Der var i den relevante afgiftsperiode 10-19 medarbejdere fordelt på 5-9 årsværk.

Der er fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed14]:

Dato

Faktura nr.

UL

Beløb

Moms

Inkl. moms

18-07-2016

355

[virksomhed14]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-07-2016

356

[virksomhed14]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-07-2016

357

[virksomhed14]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-07-2016

358

[virksomhed14]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-07-2016

359

[virksomhed14]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-07-2016

360

[virksomhed14]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-07-2016

361

[virksomhed14]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-07-2016

362

[virksomhed14]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-07-2016

363

[virksomhed14]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-07-2016

364

[virksomhed14]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-07-2016

365

[virksomhed14]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-07-2016

366

[virksomhed14]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-07-2016

367

[virksomhed14]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-07-2016

368

[virksomhed14]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-07-2016

369

[virksomhed14]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-07-2016

370

[virksomhed14]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-07-2016

371

[virksomhed14]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

18-07-2016

372

[virksomhed14]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

I alt

144.000,00 kr.

36.000,00 kr.

180.000,00 kr.

Samtlige fakturaer er anført med teksten "Diverser kørsel, aftalt pris, Note: Sjælland, Vikar Job".

Der er faktureret en fast pris.

Det er af virksomheden oplyst, at fakturaerne er betalt kontant.

[virksomhed14] har til Skattestyrelsen oplyst, at der ikke har været samhandel med virksomheden, og at der ikke er kendskab til den.

[virksomhed15] ApS , CVR-nr. [...3], herefter benævnt [virksomhed15], er stiftet den 10. februar 2014. De tegningsberettigede personer er [person4] og [person5]. [virksomhed15] er registreret med branchekoden 494100 "Vejgodstransport".

Der var i den relevante afgiftsperiode 5-9 medarbejdere fordelt på 2-4 årsværk.

Der er fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed15]:

Dato

Faktura nr.

UL

Beløb

Moms

Inkl. moms

20-06-2016

215

[virksomhed15]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

20-06-2016

216

[virksomhed15]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

22-06-2016

217

[virksomhed15]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

22-06-2016

218

[virksomhed15]

4.000,00 kr.

1.000,00 kr.

5.000,00 kr.

22-06-2016

218

[virksomhed15]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

26-06-2016

219

[virksomhed15]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

10-07-2016

220

[virksomhed15]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

10-07-2016

221

[virksomhed15]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

10-07-2016

222

[virksomhed15]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

10-07-2016

223

[virksomhed15]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

10-07-2016

224

[virksomhed15]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

10-07-2016

225

[virksomhed15]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

22-07-2016

226

[virksomhed15]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

22-07-2016

227

[virksomhed15]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

22-07-2016

228

[virksomhed15]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

22-07-2016

229

[virksomhed15]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

22-07-2016

230

[virksomhed15]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

22-07-2016

231

[virksomhed15]

8.000,00 kr.

2.000,00 kr.

10.000,00 kr.

22-07-2016

232

[virksomhed15]

1.600,00 kr.

400,00 kr.

2.000,00 kr.

I alt

141.600,00 kr.

35.400,00 kr.

177.000,00 kr.

Samtlige fakturaer er anført med teksten "Diverser kørsel, aftalt pris, Note: Jyllandsområde, Vikar Job". Der er faktureret en fast pris.

Det er af virksomheden oplyst, at fakturaerne er betalt kontant.

[virksomhed15] er ikke vendt tilbage på Skattestyrelsens henvendelser.

Skattestyrelsen har godkendt delvis fradrag for nedenstående underleverandør:

[virksomhed16] I/S , CVR-nr. [...4], herefter benævnt [virksomhed16], er stiftet den 29. september 2013 af [person6]. [virksomhed16] er registreret med branchekoden 5320000 "Andre post- og kurertjenester".

Der var i den relevante afgiftsperiode 2-4 registrerede medarbejder fordelt på 1 årsværk.

Skattestyrelsen har alene nægtet selskabet fradrag for købsmoms af fakturanr. 15 i 2. kvartal 2016.

Dato

Faktura nr.

UL

Beløb

Moms

Inkl. moms

30-06-2016

15

[virksomhed16]

18.853,19 kr.

4.713,30 kr.

23.566,49 kr.

01-07-2016

13

[virksomhed16]

10.760,00 kr.

2.690,00 kr.

13.450,00 kr.

I alt

29.613,19 kr.

7.403,30 kr.

37.016,49 kr.

Fakturanr. 15 er udstedt den 1. juli 2016, men er betalt og bogført sammen med fakturanr. 13 den 30. juni 2016.

Fakturaerne er anført med teksten "FAKTURA JULI". Der er faktureret en fast pris.

Der er ikke fremlagt timesedler til specifikation af de fremlagte fakturaer eller samarbejdskontrakter mellem virksomheden og underleverandørerne.

Udokumenteret udgift

Af virksomhedens bogføringsmateriale fremgår det, at virksomheden har bogført en udgift til en ukendt underleverandør og har angivet moms heraf.

Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms af udgiften.

Dato

Faktura nr

UL

Beløb

Moms

Inkl. Moms

?

?

?

4.000,00 kr.

1.000,00 kr.

5.000,00 kr.

I alt

4.000,00 kr.

1.000,00 kr.

5.000,00 kr.

Der er ikke fremlagt en faktura eller andre bilag for transaktionen.

Moms af lønudgift

Af virksomhedens fremsendte bogføringsmateriale fremgår det, at virksomheden den 6. juli 2016 har bogført og fratrukket købsmoms af lønudgiften, der fremgår af lønseddel vedrørende medarbejderen [person7] for lønperioden 11. april 2016 - 28. april 2016.

Lønudgiften udgør 10.597,39 kr. inkl. moms, hvoraf moms udgør 2.119 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 513.263 kr. for afgiftsperioden 1. oktober 2016 til 30. september 2017. Forhøjelsen skyldes forhøjelse af salgsmoms med 398.431 kr. vedrørende yderligere omsætning og nægtelse af købsmoms vedrørende fremmed arbejde og lønudgift med 114.832 kr.

Skattestyrelsen har anført følgende som begrundelse:

"(...)

1.4Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

.1.4.1 Moms 3. kvartal 2016

Salgsmoms

Som nævnt under punkt 1.1.3. ovenfor kan den angivne salgsmoms for 3. kvartal 2016 på 113.306 kr. afstemmes til bogføringen og salgsfakturaerne.

Der foretages derfor ikke reguleringer vedrørende den angivne salgsmoms.

Købsmoms

Moms vedrørende virksomhedens udgifter til fremmede vognmænd udgør 115.403,20 kr., jf. punkt 1.1.3. ovenfor og specifikationen i bilag 2.

For så vidt angår udgifterne til [virksomhed13] ApS, [virksomhed14] ApS og [virksomhed15] ApS har alle disse fakturaer et helt ens layout. Af alle fakturaer fremgår endvidere, at de vedrører "Diverser kørsel". Endelig fremgår det af alle fakturaer, at de skal betales kontant.

Som bilag 5 vedlægges kopi af en enkelt faktura fra hver af de tre vognmænd.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at alle de foreliggende fakturaer fra [virksomhed13] ApS, [virksomhed14] ApS og [virksomhed15] ApS er falske, og at de er udarbejdet af virksomheden selv med henblik på at opnå et momsfradrag.

Det er heller ikke på nogen måde dokumenteret, at fakturaerne er betalt.

Der nægtes derfor momsmæssigt fradrag for alle disse fakturaer, jf. momslovens § 37 modsætningsvist.

For så vidt angår udgiften til [virksomhed16] I/S, jf. punkt 1.1.3. ovenfor, er denne sammensat af to fakturaer på henholdsvis 23.566,49 og 13.450 kr., jf. bilag 6. Begge fakturaer er betalt den 30.6.2016, jf. bilag 7, men fakturaen på 23.566,49 kr. må være bogført i 2. kvartal 2016, idet dette bilag ligger under momsopgørelsen for 2. kvartal 2016.

Virksomheden kan derfor kun få et momsmæssigt fradrag i 3. kvartal 2016 på 2.690 kr. vedrørende fakturaen på 13.450 kr.

For så vidt angår den udokumenterede udgift til vognmand på 5.000 kr., jf. punkt 1.1.3. ovenfor, nægtes der også fradrag, idet der ikke foreligger dokumentation for den pågældende udgift, jf. § 79 stk. 1 og § 82 i bekendtgørelsen til momsloven.

Fradrag for købsmoms vedrørende udgifter til vognmænd nedsættes herefter med 115.403 kr. -2.690 kr. = 112.713 kr.

Virksomheden har endvidere beregnet købsmoms med 2.119,48 kr. af en lønudgift på 10.597,39 kr., jf. bilag 3.

Købsmomsen nedsættes med 2.119 kr., idet der ikke er moms på lønudgifter, jf. momslovens § 37 modsætningsvis.

Købsmoms for 3. kvartal 2016 nedsættes herefter med 112.713 kr. + 2.119 kr., i alt 114.832 kr.

1.4.1Moms 4. kvartal 2016

Salgsmoms

Som beskrevet under punkt 1.1.4. ovenfor har virksomheden i 4. kvartal 2016 udstedt fakturaer til [virksomhed2] ApS på i alt 197.600 kr. ekskl. moms, og med en moms på 49.400 kr.

Fakturaerne er også indbetalt af [virksomhed2] ApS til konto nr. [...82] i [finans1].

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at fakturaerne til [virksomhed2] ApS er fiktive, og alene er udstedt for at [virksomhed2] ApS uretmæssigt kunne opnå et momsmæssigt fradrag, eller for at der kunne udtages penge fra [virksomhed2] ApS under dække af, at der var tale om erhvervsmæssige udgifter.

Dette begrundes med, at

- Fakturaerne til [virksomhed2] ApS ikke på nogen måde er specificerede.
- Fakturaerne er på "runde" beløb.

[virksomhed2] ApS ikke ved overførslerne anfører, at der er tale om fakturabetalinger.

- Betalingerne fra [virksomhed2] ApS straks bliver hævet igen.

Da virksomheden imidlertid har udstedt fakturaer med moms, er virksomheden også pligtig til at angive og betale denne, jf. momslovens § 46, stk. 7.

Salgsmoms for 4. kvartal 2016 ansættes herefter til 49.400 kr. svarende til den fakturerede salgsmoms.

Købsmoms

Da Skattestyrelsen anser de udskrevne fakturaer til [virksomhed2] ApS for at være fiktive, samt da der overhovedet ikke ifølge virksomhedens bilag eller bankkontoudtog har været afholdt erhvervsmæssige udgifter, kan virksomheden ikke få fradrag for købsmoms.

1.4.3.Moms 2017

Salgsmoms

Som beskrevet under punkt 1.1.5. ovenfor, har virksomheden udstedt en række fakturaer med moms i 2017, selvom virksomheden er afmeldt fra momsregistrering pr. 30.9.2016.

Det er på alle fakturaer anført, at de vedrører udleje af vikar.

Der er endvidere tre indbetalinger på virksomhedens konto, som ud fra teksten ved indbetalingen også anses at vedrøre fakturabetalinger.

Fakturaerne og fakturaindbetalingerne er specificeret i bilag 8.

Virksomhedens kontoudtog vedrørende konto nr. [...82] er vedlagt som bilag 9.

Det er dog Skattestyrelsens opfattelse, at de udstedte fakturaer i 2017 er fiktive, og alene er udstedt for at fakturabetalerne uretmæssigt kunne opnå momsmæssige fradrag eller udtage penge under dække af, at der er tale om erhvervsmæssige udgifter.

Begrundelsen herfor er, at

· [virksomhed1] er afmeldt fra registrering i 2016.
· Der ikke på [virksomhed1]s bankkonto er hævninger i 2017, som indikerer, at der er tale om driftsudgifter eller lønudgifter. Langt hovedparten af fakturaindtægterne bliver således enten hævet kontant eller overført til andre med "runde" beløb.
· Der ikke er overensstemmelse med fakturanumrene på de udstedte fakturaer og de fakturanumre, der er angivet ved betaling af fakturaerne, jf. specifikation i bilag 8.
· Alle fakturaerne kun har teksten "vikar til udførelse af arbejde" og angivelse af en måned. Det er således ikke på nogen måde specificeret:

- Hvornår arbejdet er udført

- Hvor mange timer der er anvendt

- Hvor mange medarbejdere, der er anvendt

- Hvad timelønnen er

- Hvad arbejdet vedrører

- Hvor arbejdet er udført

· Virksomheden ikke har haft ansatte til at udføre det pågældende arbejde.
· [person1] i hele perioden har modtaget arbejdsløshedsunderstøttelse.

For så vidt angår ét af de selskaber, [virksomhed3] ApS, der har foretaget indbetalinger til [virksomhed1] skal det videre bemærkes, atSkattestyrelsen har foretaget kontrol af selskabet.

Det har dog ikke været muligt for skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed3] ApS, hvorfor kontrollen er foretaget ud fra bankkontoudtog.

Resultatet af skattestyrelsens kontrol er blandt andet, at der er opkrævet væsentlige beløb vedrørende A-skat og am-bidrag hos [virksomhed3] ApS, idet det er Skattestyrelsens opfattelse, at selskabet må have anvendt sort arbejdskraft til udførelse af det fakturerede arbejde.

Skattestyrelsen har endvidere ikke godkendt momsfradrag for selskabets udgifter til blandt andet [virksomhed1], da udgifterne ikke er dokumenterede. Det fremgår endvidere ikke af bankkontoudtogene for [virksomhed3] ApS, at der er tale om fakturabetalinger.

Faktura 350, 351 og 352 (i alt 162.100 kr.) er endvidere ikke betalt fra [virksomhed3] ApS' konto. Men der er den 5.5.2017 hævet 162.220 kr. på selskabets konto, som kan være anvendt til betaling af de pågældende fakturaer til [virksomhed1].

Ud fra ovenstående er det således skattestyrelsens opfattelse, at alle de af [virksomhed1] udstedte fakturaer i 2017 er uden reelt indhold.

Da der imidlertid er faktureret moms, er virksomheden pligtig til at angive og betale denne.

Samlet kan der herefter opgøres følgende salgsmoms m.v.:

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

1. kvartal:

Fakturaer og indsat bank

130.360,00

32.590,00

162.950,00

1. kvartal i alt

130.360,00

32.590,00

162.950,00

2. kvartal:

Fakturaer og indsat bank

1.090.239,00

272.559,75

1.362.798,75

Indsat bank

118.080,00

29.520,00

147.600,00

2. kvartal i alt

1.208.319,00

302.079,75

1.510.398,75

3. kvartal:

Indsat bank

57.444,00

14.361,00

71.805,00

3. kvartal i alt

57.444,00

14.361,00

71.805,00

2017 i alt

1.396.123,00

349.030,75

1.745.153,75

Købsmoms

Da Skattestyrelsen anser de udskrevne fakturaer for at være fiktive, samt da der overhovedet ikke ifølge virksomhedens bilag eller bankkontoudtog har været afholdt erhvervsmæssige udgifter, kan virksomheden ikke få fradrag for købsmoms.

Der kan herefter foretages følgende ændringer af virksomhedens moms:

2016

Salgsmoms:

Periode Opgjort Angivet Ændring

4. kvartal 49.400 0 49.400

Købsmoms:

Periode Opgjort Angivet Ændring

3. kvartal 12.484 127.316 -114.832

2017

Salgsmoms:

Periode Opgjort Angivet Ændring

1. kvartal 32.590 0 32.590

2. kvartal 302.080 0 302.080

3. kvartal 14.361 0 14.361

2017 i alt 349.031 0 349.031

Virksomhedens momstilsvar forhøjes med:

Yderligere salgsmoms (49.400+349.031) = 398.431 kr.

+ reduktion af købsmoms 114.832 kr.

I alt 513.263 kr.

(...)"

Klagerens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at virksomhedens momstilsvar skal nedsættes med 513.263 kr.

Virksomhedens repræsentant har anført følgende bemærkninger i klagen:

"Indledende bemærkninger

Det skal indledningsvist anføres, at min klient er uenig i Skatteankestyrelsens afgørelse af 9. januar 2019.

Det skal helt overordnet bemærkes, at Klager er uenig i Skattestyrelsens afgørelse, idet Klager reelt har anvendt underleverandører til sit arbejde og godtgjort disse kontant. Det skal ydermere bemærkes, at der er tale om fakturaer på kr. 10.000 og derunder, hvorfor der intet er til hinder for, at fakturaerne er indbetalt kontant.

Det skal desuden bemærkes, at underleverandørerne [virksomhed13] ApS, [virksomhed14] ApS, [virksomhed15] ApS, [virksomhed16] I/S ville have reageret og indledt inkassosager, såfremt Klager ikke havde godtgjort disse. Hertil kommer, at disse ville stoppe arbejdet, såfremt fakturaerne ikke blev godtgjort over en længere periode.

Den omstændighed, at [virksomhed13] ApS samt [virksomhed14] ApS efterfølgende har anført, at disse ej har handlet med Klager, må anses som værende overraskende.

Dette formentlig fordi, De er blevet bekendt med sagen og derved har ønsket at nægte al kendskab til Klager.

Den omstændighed, at Skattestyrelsen finder, at der er tale om fiktive fakturaer, skal i det hele afvises. Der er tale om alvorlige beskyldninger, der i sidste ende kan medføre indledning af straffesag ved politiet.

Der kræves således en betydelig bevisbyrde, ved sådanne anklager. En bevisbyrde som Skattestyrelsen ej anses for at have løftet.

Det medgives at der foreligger en række uheldige forhold. Dette er dog i højere grad udtryk for Klagers unge alder og uvidenhed. Der er således tale om en udygtig forretningsdrivende og ikke en person der har handlet svigagtigt og direkte kriminelt.

Skattestyrelsen er i besiddelse af al materiale, herunder fakturaer m.v. Klager har således forsøgt at være samarbejdsvillig og fremsende al materiale i Dennes besiddelse.

Skattestyrelsen bør således anerkende udgifter til underleverandører, idet arbejdet er udført og fakturaerne godtgjort kontant.

Skattestyrelsen bør under alle omstændigheder anerkende, at der ikke er tale om fiktive fakturaer.

Påstand

Skattestyrelsen er forpligtet til at anerkende den af Klager angivne salgs samt købsmoms

Skattestyrelsen er forpligtet til at anerkende den af Klager angivne lønindkomst

Skattestyrelsen bør således ikke forhøje Klagers Skat, Am-bidrag samt moms for indkomstårene 2016 og 2017.

Sagsfremstilling

Skattestyrelsen baserer, helt overordnet, sin afgørelse på to forhold. Dels salgsmoms (primært Ekspress & [virksomhed2] ApS) samt købsmoms ([virksomhed13] ApS, [virksomhed14] ApS, [virksomhed15] ApS samt [virksomhed16] I/S). Forholdende vil blive behandlet i det følgende, med primær fokus på købsmoms. Dette begrundet med, at salgsmomsen aner- kendes, idet arbejdet reelt er udført. Et forhold der tillige anerkendes af Skattestyrelsen.

Købsmomsen er derimod problematiseret, hvorfor fokus vil være på købs- momsen.

1. Salgsmoms

Skattestyrelsen anerkender salgsmomsen, idet denne er i overensstemmelse med bogføring, kontoudtog m.v. Dog anser Skattestyrelsen fakturaerne til [virksomhed2] ApS, som værende fiktive. Dette begrundet med, at [virksomhed2] ApS derved opnåede momsmæssigt fradrag.

Skattestyrelsen begrunder dette med, at fakturaerne ikke er specificerede. At der er tale om rulnde beløb. At der ved overførslerne ikke henvises til faktura. At betalingerne fra [virksomhed2] ApS bliver hævet med det samme.

Dette skal i det hele afvises. Der er ikke tale on fiktive fakturaer. Den omstændighed, at fakturaen ikke er specificeret i detaljer, er udtryk for, at der blev udarbejdet arbejdssedler, med præcis angivelse af timer og arbejds- plads, herunder medarbejder. Der var således ikke grundlag for udstedelse af detaljerede fakturaer, idet dette ville medføre unødigt lange fakturaer. Skattestyrelsen bør derfor anse fakturaerne som reelle.

Hertil kommer, at det må anses som problematisk, at anse fakturaerne som værende fiktive, men samtidig anerkende salgsmoms. I så fald burde salgs- momsen ikke være anerkendt.

Der fremsættes dog påstand om, at der er tale om reelt udført arbejde, hvorfor Skattestyrelsen med rette har anerkendt salgsmoms. Skattestyrelsen bør dog anerkende, at der ikke er tale om fiktive fakturaer.

Skattestyrelsens påstand om at samtlige salgsfakturaer er fiktive, må afvises i sin helhed. Klager udførte arbejde for sine kunder, og anvendte underleverandører til udførsel af arbejdet. Dette begrundet med, at det rent administrativt var nemmere at have underleverandører end ansatte. Derved undgås problemer med løn, feriepenge, sygdom. Det er også fordelagtigt i en branche, hvor der ikke er sikkerhed for arbejde. Der er tale om svingende intensitet, hvorfor anvendelse af underleverandører har været den eneste fornuftige løsning. Dette vil blive gennemgået nedenfor.

2. Købsmoms

Skattestyrelsen nægter udgifter til underleverandørerne [virksomhed13] ApS, [virksomhed14] ApS og [virksomhed15] ApS. Dette begrundet med, at samtlige fakturaer har ens layout og indeholder samme stave- fejl. Skattestyrelsen konstaterer på denne baggrund, at der er tale om falske fakturaer, udarbejdet med henblik på opnåelse af momsfradrag. Hertil kommer, at Skattestyrelsen ikke finder det som værende dokumenteret, at de respektive fakturaer er godtgjort.

Hertil skal anføres, at disse fakturaer blev godtgjort kontant, idet der var tale om mindre fakturaer. Det må anses som yderst overraskende, at underleverandørerne ikke anerkender samarbejdet.

Skattestyrelsen nægter endvidere fradrag for købsmoms, idet Skattestyrelsen ikke finder, at der reelt er udført ydelser for de til [virksomhed2] ApS fremsendte fakturaer. Skattestyrelsen finder således ikke at der har foreligget sådan en drift, der i sig selv kan sandsynliggøre arbejde udført af underleverandører.

Dette må i det hele afvises, idet arbejdet er udført og fakturaerne udstedt og godtgjort.

Nærmere vedr. underleverandører

Som indledning til samarbejdet med underleverandørerne udførte min klient en mindre undersøgelse, hvor den potentielle underleverandør blev adspurgt om denne kunne udføre arbejdet og om den enkelte leverandør kunne fremvise referencer fra tidligere samarbejdspartnere. Endvidere var det fast kutyme, at min klient undersøgte leverandørerne på skat.dk, hvor det blev konstateret, at underleverandørerne eksisterede og var momsregistrerede.

Den angivne undersøgelsesprocedure blev fulgt hver eneste gang, hvoraf kan antages, at min klient gjorde sit ypperste for at sikre det bedste samarbejde. En god samarbejdspartner har i sagens natur altid været min klients største interesse.

Et utilfredsstillende arbejde fra en underleverandørs side kunne resultere i, at min klient mistede afgørende kunder der var hele grundlaget for forretningen. Sådan et tilfælde ville medføre fatale konsekvenser for min klients videre drift og økonomi.

Det skal holdes in mente, at min klient er i besiddelse af en mindre virksomhed med færre kontakter. Der var tale om en hård branche med stor konkurrence. Mangelfuld levering af ydelser ville medføre, at min klient mi- stede kunder. Et forhold min klients virksomhed ikke kunne bære.

Min klient forventede meget af underleverandørerne og var ikke bange for at skifte leverandør, såfremt der ikke blev leveret. Af samme årsag anvendte min klient flere forskellige underleverandører. Nogle af underleverandørerne levede ikke op til kravene, mens andre ikke havde det fornødne mandskab til at klare specialopgaver eller større opgaver. I disse tilfælde blev anvendt forskellige underleverandører samtidigt, afhængig af opgavernes størrelse og kravene hertil.

Følgelig ændrede behovet for medarbejdere sig tillige fra periode til periode. Dette var tillige årsagen til anvendelse af underleverandører, idet min klient derved undgik "hovedpinen" med at have ansatte.

Der er således ingen tvivl om, at min klient har anvendt underleverandører til udførsel af arbejdet. Min klient havde ikke tilstrækkelige ansatte til at udføre arbejdet, hvilket Denne ej heller ønskede.

Arbejdets omfang og karakter ændrede sig i perioder, hvorfor anvendelse af underleverandører var den eneste fornuftige mulighed. Alternativet ville medføre medarbejdere, der i perioder havde travlt og i andre perioder ikke var anvendelige. Hertil kommer administration og øvrige omkostninger til sygedagpenge, forsikringer mm.

3. Nærmere om fakturering m.v.

SKAT anfører, at skatteregnskab samt modtagne bilag er gennemgået. Det er konstateret, at der ikke foreligger detaljer omkring arbejdssted, udført arbejde, hvem der har udført arbejdet, hvor mange timer og pris.

Hertil skal anføres, at arbejdet blev udført som aftalt, og af underleverandørernes medarbejdere. Der fremgik ikke detaljer af fakturaerne, idet disse var vedhæftet arbejdssedler, hvoraf detaljer omkring arbejdsplads, medarbejder, timer mm. fremgik.

Ud fra disse oplysninger blev beregnet en pris, og de enkelte faktura blev fremsendt. Der var således ikke behov for yderligere detaljer.

Arbejdet blev udført og fakturaerne godtgjort. Der er således ikke forhold i samarbejdet mellem min klient og underleverandørerne, der bør give anledning til tvivl. At underleverandørerne senere har afvist samarbejdet, må anses som værende yderst overraskende.

Det kan således konstateres at min klient gjorde sit ypperste for at under- søge samarbejdspartnerne, ligesom aftalerne ophørte ved misligholdelse. Idet min klient var en mindre virksomhed med en lille kundekreds, var det min klients vigtigste opgave, at udføre og få udført det bedste stykke arbejde.

Idet arbejdet blev udført som aftalt og min klient på intet tidspunkt modtog klager eller udtryk for utilfredshed hos underleverandørernes medarbejdere, måtte min klient konstatere, at der blev udført arbejde og udbetalt løn til de ansatte.

Min klient kan således konstatere, at denne har ageret på tilfredsstillende vis og har udført de pligter der måtte kræves. Min klient kan ej udelukke at der rent forretningsmæssigt til tider blev truffet forkerte beslutninger ift. enkelte samarbejdspartnere i travle perioder.

En virksomhed må dog til tider tage rimelige risici for at forblive stærke på markedet. Et udtryk for den såkaldte "Business Judgement Rule", hvor virksomheder til tider må træffe beslutninger, der kan have såvel positive som negative udfald.

Min klient kan under alle omstændigheder ikke gøres ansvarlig for forhold mellem underleverandøren og Dennes ansatte eller øvrige interne forhold mellem underleverandørerne og tredjeparter, herunder SKAT. Min klient har gjort sit ypperste for at sikre sin virksomhed.

Der er således ikke forhold hos min klient, der giver anledning til manglende godkendelse af udgifter til underleverandører. Følgelig bør SKAT godkende det fremsendte retvisende regnskab.

4. Retsregler

SKAT henviser til en række bestemmelser, som vil blive behandlet i det følgende.

Det skal generelt anføres, at der er enighed omkring momslovens § 37, hvorefter der alene kan indrømmes fradrag for udgifter, såfremt der er tale om en reel leverance som baggrund for fakturaen. Det er endvidere korrekt, at der kræves specifikation, herunder hvor og hvorledes ydelsen er leveret.

Det skal hertil anføres, at arbejdet reelt er udført og er leveret i tilfredsstillende grad, hvilket er baggrunden for godtgørelse af diverse fakturaer. Der henvises i det hele til beskrivelserne ovenfor vedr. samarbejdet mellem nævnte underleverandører. Her fremgår, at udstedte fakturaer alene godt- gøres, såfremt arbejdet er udført i tilfredsstillende grad. Betalingen af diverse fakturaer er således udtryk for, at der er udført et reelt stykke arbejde. Alternativet ville følgelig medføre, at min klient ikke fik godtgjort sine fakturaer af kunderne, hvilket ville medføre tab af arbejde og i sidste ende afskære muligheden for godtgørelse af fakturaerne udstedt af underleverandørerne.

Betalingen er i sig selv ikke tilstrækkelig. Det anses dog som tilstrækkeligt, at der foreligger en faktura, som er blevet godtgjort. Som resultat heraf anses betingelserne i momslovens § 37 som opfyldte, hvorfor SKAT bør godkende fradrag for udgifterne.

SKAT henviser til, at fakturaerne ikke er tilstrækkelig specificerede. Hertil skal atter anføres, at fakturaerne overholder kravene ifølge momsbekendtgørelsen. Detaljerne omkring arbejdstid, arbejdssted og personer fremgik af de vedhæftede timesedler. Kravene i momsbekendtgørelsens § 58 er således opfyldte i sin helhed. Der henvises i det hele til diskussionen oven- for. Der er således ej heller tvivl om, at der dermed også foreligger revisionsspor i form af kontooversigt, faktura og timesedler.

Følgelig kan det konstateres, at SKAT bør godkende Klagers selvangivelser, hvorfor købsmoms ikke kan nægtes.

Anbringender

Til støtte for nedlagte påstande gøres gældende,

at Klager har leveret ydelser til samtlige af sine kunder, jf. de udstedte fakturaer.

at Klager har udstedt lovmæssige fakturaer

at Klagers fakturaer er blevet godtgjort

at Skattestyrelsen derved er forpligtet til at anerkende, at ydelserne reelt er blevet leveret til kunderne, hvorfor salgsmomsen med rette er anerkendt.

at underleverandørerne reelt har udført arbejde for Klager

at arbejdet behørigt er blevet faktureret

at Klager har godtgjort samtlige fakturaer kontant

at Skattestyrelsen derved bør anerkende den angivne købsmoms

at Skattestyrelsen derfor bør fastsætte momsen i overensstemmelse med den angivne moms, hvorfor der ikke bør ske forhøjelse."

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for samlet 513.263 kr. for perioden fra den 1. juli 2016 til den 30. september 2017, idet Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms vedrørende yderligere omsætning og nægtet fradrag for købsmoms vedrørende udgifter til fremmed arbejde, udokumenteret udgift og lønudgift.

Forhøjelse af salgsmoms vedrørende yderligere omsætning

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.

Af momslovens § 23, stk. 1 og 2, fremgår det, at afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften efter denne lov. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af det modtagne beløb, jf. momslovens § 27.

Efter momslovens § 33 udgør afgiften 25 pct. af afgiftsgrundlaget.

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

Af momslovens § 46, stk. 7, fremgår:

"Betaling af afgift påhviler enhver, der på en faktura anfører afgiftsbeløb eller anden angivelse af, at fakturabeløbet indbefatter afgift."

I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Efter momslovens § 57, stk. 1, skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Der er fremlagt en række salgsfakturaer for ydelser, som virksomheden har leveret til kunder. Fakturaerne er udstedt efter virksomhedens ophør, og salgsmomsen er derfor ikke blevet indberettet.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomheden med 398.431 kr. vedrørende afgiftsperioden 1. oktober 2016 - 30. september 2017 for yderligere skønsmæssig ansat salgsmoms vedrørende fakturaerne og tre beløb overført til indehaverens bankkonto.

Landsskatteretten kan tiltræde Skattestyrelsens vurdering, hvorefter virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioden forhøjes med 398.431 kr. Retten lægger herved vægt på, at virksomheden ikke har angivet og betalt den på fakturaerne opkrævede salgsmoms i overensstemmelse med momslovens § 46, stk. 1 og 7.

For så vidt angår de tre bankoverførsler på 219.405 kr. overført til indehaverens bankkonto henholdsvis den 27. april 2017 og den 31. august 2017, har virksomheden ikke fremlagt fakturaer eller redegjort nærmere herfor. Det er rettens opfattelse, at beløbene kan henføres til virksomhedens momspligtige leverancer, hvorfor der skal betales afgift heraf, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt. Der er henset til, at der af overførslerne fremgår følgende detaljeringstekster; "Bgs Faktura 332", "Faktura 365" og "[virksomhed4] ApS", og at indehaveren har drevet erhvervsmæssig virksomhed.

I relation til fakturanr. 382, 383 og 384 bemærker retten, at ydelserne er leveret i december 2016, mens fakturaerne alle er udstedt den 3. januar 2017. For leverancer, hvor der er udstedt en faktura inden eller snarest efter leverancens afslutning, anses leveringstidspunktet som faktureringstidspunktet, jf. momslovens § 23, stk. 2. Fakturaerne skal derfor periodiseres til 1. kvartal 2017.

Retten ændrer på baggrund af ovenstående Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter 13.000 kr. henføres fra 4. kvartal 2016 til 1. kvartal 2017. Den samlede forhøjelse af salgsmoms udgør fortsat 398.431 kr.

Købsmoms

Fradrag for udgifter til underleverandører

Af momslovens § 37 fremgår følgende (uddrag):

"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

..."

Af momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015, § 82 fremgår følgende (uddrag):

"Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. "

Samme momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 indeholder i kapitel 12 en række fakturakrav. Bekendtgørelsens § 58, stk. 1, fastsætter de nærmere krav til fakturaens indhold, heraf fremgår:

"Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales. "

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168, hvoraf bl.a. fremgår følgende (uddrag):

"Artikel 167

Fradragsretten indtræder samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder.

Artikel 168

I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:

a) den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person.

..."

Af momssystemdirektivets artikel 178 og 179 fremgår følgende (uddrag):

"Artikel 178

For at kunne udøve sin fradragsret skal den afgiftspligtige person opfylde følgende betingelser:

a) for det i artikel 168, litra a), omhandlede fradrag - for så vidt angår levering af varer og ydelser - være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med artikel 220-236 samt artikel 238, 239 og 240

...

Artikel 179

Fradraget foretages under ét af den afgiftspligtige person, ved at han i den moms, der skal betales for en afgiftsperiode, fradrager de momsbeløb, for hvilke fradragsretten i løbet af samme periode er opstået og udøves i henhold til artikel 178.

..."

EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179), begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Virksomheden har for 3. kvartal 2016 angivet 127.316 kr. i købsmoms. Skattestyrelsen har for perioden nægtet virksomheden fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandører for 114.832 kr.

Virksomheden har som dokumentation for samhandlen fremlagt 56 underleverandørfakturaer, herunder 18 fakturaer fra [virksomhed13], 18 fakturaer fra [virksomhed14], 19 fakturaer fra [virksomhed15] og én faktura fra [virksomhed16].

Landsskatteretten bemærker indledningsvist, at Skattestyrelsens ændringer af virksomhedens momstilsvar alene vedrører perioden fra 3. kvartal 2016 til og med 2017. For så vidt angår fakturaerne med nr. 122-130 fra [virksomhed13] og fakturaerne med nr. 215-219 fra [virksomhed15], er disse alle udstedt i 2. kvartal 2016. Ifølge momslovens § 23, stk. 2, indtræder afgiftspligten på tidspunktet for fakturaens udstedelse. De nævnte fakturaer falder derfor uden for den relevante afgiftsperiode, som Skattestyrelsen har behandlet, og kan derfor ikke behandles af Landsskatteretten, jf. skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, nr. 1. Det forhold, at fakturaerne er bogført i 3. kvartal 2016, kan ikke føre til et andet resultat. Forhøjelsen af selskabets momstilsvar reduceres med samlet 29.000 kr., svarende til momsen angivet på de respektive fakturaer.

Landsskatteretten finder, på baggrund af de øvrige fakturaer, at der ikke kan anses at være sket en levering mod vederlag fra en afgiftspligtig person.

Retten har lagt vægt på, at fakturaerne ikke angiver omfanget og arten af de leverede ydelser, idet der mangler oplysninger om beskrivelse af arbejdsopgaver, hvor og hvornår arbejdet er udført, og hvem der har udført arbejdet. Fakturaerne fra [virksomhed13], [virksomhed14] og [virksomhed15] har alle det samme layout og stavefejl, og det har derfor formodningen imod sig, at der er tale om uafhængige underleverandører. Retten bemærker i den forbindelse, at virksomheden ikke sammen med de fremlagte fakturaer har dokumenteret samhandlen med støttebilag i form af samarbejdsaftaler, timesedler eller andre ting.

Samtlige betalinger til underleverandørerne [virksomhed13], [virksomhed14] og [virksomhed15] er foretaget med kontante betalinger. Der er ikke fremlagt materiale, der viser, at betalingerne er gennemført, hvorfor transaktionerne ikke er omfattet af momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.

Henset til den beskedne angivelse af art og omfang af de leverede ydelser samt manglen af støttebilag, finder retten, at fakturaerne ikke opfylder de indholdsmæssige krav i momsbekendtgørelsens § 58, stk. 1.

Endvidere har retten henset til, at [virksomhed13] og [virksomhed14] har oplyst til Skattestyrelsen, at disse underleverandører ikke kender virksomheden og ikke har sendt fakturaer til virksomheden. [virksomhed15] er ikke vendt tilbage på Skattestyrelsens henvendelse.

Ud fra disse så usædvanlige omstændigheder er det rettens vurdering, at virksomheden ikke har løftet bevisbyrden for, at virksomheden har gennemført momspligtige leverancer, hvorfor retten ikke kan imødekomme fradrag for købsmoms efter momslovens § 37, stk. 1. Retten finder, at det hverken er dokumenteret, at der er sket levering af ydelser eller levering mod vederlag i henhold til de fremlagte fakturaer.

Der henvises i øvrigt til Retten i [by1] dom af 16. november 2015, offentliggjort som SKM2016.9.BR, og Retten i [by2] dom af 10. februar 2017, offentliggjort som SKM2017.210.BR, samt Landsskatterettens afgørelser af 27. september 2018 og 15. november 2018, offentliggjort som SKM2018.542.LSR og SKM2018.611.LSR.

Retten kan endvidere tiltræde Skattestyrelsens opfattelse om, at fakturanr. 13 fra [virksomhed16] henhører under 2. kvartal 2016, jf. momslovens § 23, stk. 2. Der er herved henset til, at fakturaen er udstedt den 30. juni 2016 og derfor ikke er omfattet af den relevante afgiftsperiode, som Skattestyrelsen har behandlet i den påklagede afgørelse. Det forhold, at fakturaen er betalt den 30. juni 2016, kan ikke føre til et andet resultat. Retten kan således ikke tage yderligere stilling hertil, jf. skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, nr. 1.

Retten ændrer herefter Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter 29.000 kr. henføres til 2. kvartal 2016. Det samlede nægtede fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandører nedsættes herefter til 85.832 kr.

Fradrag for udokumenteret udgift

Det er en betingelse for at opnå fradrag efter momslovens § 37, at der foreligger en faktura for udgiften, jf. momsbekendtgørelsens § 82.

Virksomheden har angivet købsmoms på 1.000 kr., som relaterer sig til et beløb på 5.000 kr. Der er ikke fremlagt dokumentation for, hvad udgiften vedrører.

Da der ikke er fremlagt dokumentation for leveringen, og det dermed ikke er dokumenteret, at der er sket levering mod vederlag, finder retten, at virksomheden ikke kan opnå fradrag for købsmoms på 1.000 kr.

Retten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette forhold.

Fradrag for lønudgift

Af Skattestyrelsens oplysninger og specifikation over udgifter vedrørende købsmoms fremgår, at virksomheden har indberettet købsmoms af udgift til løn den 6. juli 2016 på 2.119 kr.

Retten finder, at udgifter til løn ikke er omfattet af anvendelsesområdet i momslovens § 37. Retten kan derfor ikke imødekomme fradrag for købsmoms i relation til den af virksomheden udbetalte løn.

Retten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette forhold.