Kendelse af 05-12-2019 - indlagt i TaxCons database den 12-01-2020

Toldstyrelsen har opkrævet 3.346 kr. i importmoms i forbindelse med indførsel af et guldarmbånd ved klagerens indrejse den 1. januar 2019 i Danmark fra Tyrkiet.

Landsskatteretten ændrer Toldstyrelsens afgørelse således, at Toldstyrelsens opkrævning af 3.346 kr. i told og afgifter nedsættes til 2.423 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af toldrapport af den 4. januar 2019, at klageren den 1. januar 2019 er indrejst til Danmark fra Tyrkiet. I den forbindelse blev klageren standset af toldkontrollen i [Lufthavnen] ved sin passage gennem den grønne kanal (vedrørende personlig bagage, der ikke skal angives) i [Lufthavnen].

Ved kontrol af klagerens håndbagage konstaterede toldkontrollen, at klageren medbragte et guldarmbånd i en æske, og kontrollen vurderede, at værdien af dette armbånd oversteg den tilladte beløbsgrænse for told- og momsfri indførsel af rejsegods fra Tyrkiet til EU. Der blev herefter udfærdiget toldrapport, og da der ikke forelå faktura for armbåndet, opgjorde toldkontrollen værdien ud fra armbåndets værdi ganget med guldprisen pr. gram.

Guldprisen blev fastsat ud fra den senest fastsatte guldpris fra [...], som toldkontrollen hentede fra hjemmesiden [...com]. Herefter vurderede toldkontrollen, at armbåndets toldværdi udgjorde 50 gram gange 267,71 kr., hvilket udgjorde en samlet toldværdi på 13.385 kr.

Toldkontrollen vurderede, at der var toldfrihed på alle varer fra Tyrkiet til EU og opkrævede herefter kun importmoms på 25 % af toldværdien i alt 3.346 kr. Klageren fik derudover en bøde på to gange afgiftsbeløbet, i alt 6.500 kr. afrundet. I alt blev klageren opkrævet 9.846 kr.

Klager har efterfølgende fremlagt faktura fra den tyrkiske forretning, hvor armbåndet var købt til en pris af 9.693 kr. omregnet.

Toldstyrelsens afgørelse

Toldstyrelsen har opkrævet klageren 3.346 kr. i importmoms i anledning af indførsel af et guldarmbånd ved klagerens indrejse i Danmark den 1. januar 2019 fra Tyrkiet.

Toldstyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

Sagens faktiske forhold

I forbindelse med din indrejse den 1. januar 2019 over [Lufthavnen] fra

Tyrkiet blev du opkrævet et told- og afgiftsbeløb på 3.346 kr. for 1 stk. guldarmbånd,

som du medbragte ud over den tilladte told- og afgiftsfrie ration.

Toldstyrelsens begrundelse

I henhold til § 23, stk. 2, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 28 af 11. januar

2018 med senere ændringer (toldlov), har du pligt til at angive samtlige medbragte

varer i overensstemmelse med de af EU og de i henhold til § 10, stk. 3, fastsatte regler

herom.

Efter § 10, stk. 1, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 28 af 11. januar 2018

med senere ændringer (toldlov), opkræver vi told og afgifter af varer, som ikke er i

fri omsætning i EU’s toldområde og som indføres i det danske toldområde

Efter §§ 119, stk. 1, og 124, i Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 403 af 03. maj

2012 om toldbehandling, kan rejsende, der indrejser i det danske toldområde fra

tredjelande told- og afgiftsfrit medfører tobaksvarer og spiritus i det anførte omfang.

Efter §§ 120, stk. 1, og 123, i Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 403 af 03. maj

2012 om toldbehandling med senere ændringer, kan rejsende, der indrejser i det

danske toldområde fra tredjelande told- og afgiftsfrit medfører andre varer omhandlede

til en værdi, der ikke overstiger 430 euro (ca. 3.200 kr.)

Told opkræves efter § 2, jf. EU’s retsakter, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse

nr. 28 af 11. januar 2018 med senere ændringer (toldlov).

Moms opkræves efter § 12 i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni

2016 (momslov).

Personens bemærkninger

Vi har ikke modtaget indsigelse mod det opkrævede beløb.

Vores endelige afgørelse

Vi fastholder du skal betale told og afgifter, du bedes derfor inden 14 dage fra brevdato

betale 3.346 kr. hertil ved brug af vedlagte giroindbetalingskort.

Eventuelle krav (f.eks. moms og overskydende skat), som du måtte få på statskassen,

vil blive modregnet som et ekstraordinært afdrag.

...”

Toldstyrelsen har i høringssvar anført, at der er foretaget en ny beregning af afgift og bøde, ud fra den fremlagte kvittering, udgørende 2.423 kr. i importmoms og 4.500 kr. i bøde.

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at det opkrævede beløb på 3.346 kr. skal nedsættes til 0 kr.

Til støtte herfor har klageren anført følgende:

”...

Sagen er at jeg har været ude at rejse til Tyrkiet og ankom d. 01/01/19 om morgen og på da jeg skulle ud blev jeg stoppet af told i [Lufthavnen], hvor medarbejderen bedt mig om at ligge min bagage på båndet. Dernæst har medarbejderen selv lukket min taske op, hvilket er mærkeligt da man som passager selv skal gøre det, og han tog min guldarmbånd. Han spurgt ind til det ang. kvittering og hvor jeg købt den fra, hvor jeg har fortalt ham at det var en års gave fra min mand og jeg havde ikke noget kvittering. Medarbejderen fortæller mig så, at jeg ikke må medbringe denne armbånd da han vurder dens værdi overstiger 3200 kr. ifølge §§ 120, stk. 120, og 123. Han laver papirarbejdet og fortæller at jeg har ret til klage og får den endelig afgørelse med posten.

Jeg har nu bedt min mand fra Tyrkiet om at få kvittering af min gave, hvilket virker åndsvagt, da

man ikke spørger efter kvittering af ens gave man kan lide. Dette er vedhæftet med denne klage.

Armbåndet er købt d 25/02/18 hos [...]. Detaljerne kan i selv læse ellers kontakte

butikken.

... ”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af toldlovens § 2, stk. 1, at varer, der føres ind, transiterer eller føres ud af det danske toldområde, behandles efter EU’s retsakter, herunder Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-Toldkodeksen. Der svares told i henhold til disse retsakter.

Efter artikel 79 stk. 1, litra a i EU-Toldkodeksen, opstår der toldskyld som følge af en manglende efterlevelse af en af forpligtelserne i toldlovgivningen ved import af ikke-EU-varer i Unionens toldområde. Efter bestemmelsens stk. 3, litra a, er debitor enhver person, som det påhvilede at opfylde de pågældende forpligtelser.

Det fremgår af momslovens § 12, stk. 1, at der betales afgift af varer, der indføres her til landet fra steder uden for EU.

Personer, som rejser mellem tredjelande og det danske toldområde, skal ved indrejsen i det danske toldområde uopfordret standse op for kontrol og i øvrigt standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det. Det følger af toldlovens § 23, stk. 1.

Efter bestemmelsens stk. 2 har personer, der rejser mellem tredjelande og det danske toldområde, pligt til over for told- og skatteforvaltningen at angive samtlige medbragte varer i overensstemmelse med de af EU og i henhold til § 10, stk. 3, fastsatte regler herom.

Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsens § 126, stk. 2, at personer, der ankommer til det danske toldområde fra et tredjeland, har pligt til straks at foretage angivelse til told- og skatteforvaltningen, hvis de medfører varer, der skal told- og afgiftsberigtiges.

Efter bestemmelsens stk. 3, skal personer, der ankommer til det danske toldområde, foretage angivelse ved at passere et kontrolområde, som består af 2 kanaler, hvoraf den ene (rød kanal) er mærket ”varer at angive”, og den anden (grøn kanal) er mærket ”ingen varer at angive”, såfremt et sådant kontrolområde er etableret det pågældende ankomststed. Personer, der passerer igennem den grønne kanal, har ved denne handling angivet over for told- og skatteforvaltningen, at de ikke medfører varer, der skal told- og afgiftsberigtiges, eller medfører varer, der er undergivet særlige varebestemmelser, jf. § 6, stk. 4.

Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsen § 120, stk. 1, at rejsende ved indrejse fra tredjeland afgiftsfrit kan medbringe andre varer end de i § 119 omhandlende til en værdi, der ikke overstiger 430 euro. Såfremt varens værdi overstiger de 430 euro, skal der betales told og afgifter af hele varens værdi, jf. toldbehandlingsbekendtgørelsen § 123, stk. 1.

Varens værdi er varens detailpris på indkøbsstedet, inklusive sådanne skatter og afgifter, som i indkøbslandet er pålagt varer af den pågældende art, når de omsættes i sædvanlig detailhandel. Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsen § 123, stk. 3.

Det fremgår af toldlovens § 39 stk. 1 nr. 1, at den, der i det danske toldområde indfører eller lader indføre varer, som ikke er i fri omsætning i EU’s toldområde, hæfter for de på varerne hvilende told- og afgiftsbeløb.

Det er ubestridt, at klageren den 1. januar 2019 er indrejst fra Tyrkiet til [Lufthavnen], og at klageren medbragte et guldarmbånd. Guldarmbåndet lå i en æske, og klageren kunne ikke - på indførselstidspunktet - fremlægge kvitteringer eller anden dokumentation for købet af smykkerne.

Toldstyrelsen vurderede på indførselstidspunktet værdien af guldarmbåndet til 13.385 kr. efter de gældende guldpriser. Guldarmbåndets værdi var derfor højere end beløbsgrænsen for afgiftsfri indførsel af varer efter toldbehandlingsbekendtgørelsens § 120. Armbåndet skal herefter afgiftsberigtiges i sin helhed, jf. toldbehandlingsbekendtgørelsens § 123, stk. 1.

Klageren har, ved indførelsen af guldarmbåndet, ikke efterlevet forpligtelserne i toldlovgivningen ved import af ikke-EU-varer i Unionens toldområde jf. toldbehandlingsbekendtgørelsen § 126 stk. 2, idet klageren ved indrejsen passerede den grønne kanal jf. toldbehandlingsbekendtgørelsen § 126 stk. 3.

Landsskatteretten finder det derfor berettiget, at Toldstyrelsen har opkrævet afgifter af det pågældende guldarmbånd.

Klageren har under sagens behandling fremlagt kvittering for guldarmbåndet, og Toldstyrelsen har foretaget en ny beregning af importmoms og bøde ud fra den fremlagte kvittering.

På denne baggrund ændrer Landsskatteretten Toldstyrelsens afgørelse, så toldstyrelsens opkrævning på 3.346 kr. i told og afgifter nedsættes til 2.423 kr., idet det anses for dokumenteret, at værdien af guldarmbåndet udgør en lavere værdi end oprindeligt beregnet.