Kendelse af 26-04-2022 - indlagt i TaxCons database den 20-05-2022

Journalnr. 19-0008570

Motorstyrelsen har truffet afgørelse om opkrævning af registreringsafgift for sagens køretøj.

Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Sagens køretøj, en Volkswagen Transporter med registreringsnummer [reg.nr.1], blev bragt til standsning af politiet den 24. oktober 2018 på [adresse1] i [by1].

Politiet konstaterede, at køretøjet var indregistreret som mandskabsvogn. Køretøjet havde dog ikke et sæde bag førersæderne, og der fandtes sikkerhedsseler bag i køretøjet. I området bag forsæderne lå tøj og værktøj. Af politiets fotomateriale fremgår det, at der ikke var monteret en plade eller et gitter bagved førersædet.

Politiet rettede telefonisk henvendelse til selskabet, som ejede sagens køretøj. Selskabet blev gjort bekendt med standsningen, og politiet oplyste endvidere, at sagen ville blive videresendt til SKAT.

I telefonsamtalen forklarede selskabet, at selskabet ikke var vidende om, at der skulle være et sæde bag forsæderne.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen har i afgørelse af 25. januar 2019 truffet afgørelse om opkrævning af registreringsafgift for sagens køretøj, jf. registreringsafgiftslovens § 4.

Følgende fremgår af Motorstyrelsens afgørelse:

”[...]Motorstyrelsen har konstateret, at jeres motorkøretøj er omfattet af registreringsafgiftspligten i Danmark som andet køretøj, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 3, jf. § 4 (lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september 2017 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. med senere ændringer).

Motorstyrelsen afkræver jer 19.215 kr. i yderligere registreringsafgift. Den afgiftspligtige værdi af motorkøretøjet er fastsat af Motorstyrelsen.

Begrundelsen for afgørelsen er følgende:

Motorstyrelsen har den 5. november 2018 modtaget Politirapport fra [...] Politi. Politiet har ved en kontrol den 24. oktober 2018 på [adresse1] i [by1] i nordgående retning. kl. 10.45, konstateret, at følgende køretøjs

Mærke Volkswagen

Model Transporter

Registreringsnummer [reg.nr.1]

Stelnr. [...]

Km. Stand 157.332

indretning var i strid med betingelserne for køretøjets afgiftsfritagelse som mandskabsvogn i henhold til registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9. Køretøjet er ikke indrettet som mandskabsvogn, da personkabinen ikke er indrettet til befordring af mindst 4 personer og mindst ét sæde bag forsæderne. Da køretøjet ikke længere opfylder betingelserne for afgiftsfritagelse som mandskabsvogn skal køretøjet indregistreres og afgiftsberigtiges som personbil efter § 4 i registreringsafgiftsloven.

For yderligere begrundelse henvises til vedlagte sagsfremstilling.

Efter skatteforvaltningslovens § 31 (lovbekendtgørelse nr. 678 af 31. maj 2018 om skatteforvaltning) gælder der en frist på 3 år fra angivelsesfristens udløb, indtil Motorstyrelsen skal rejse et krav. Herefter er forholdet forældet. Forholdet i denne sag vedrører kørslen den 24. oktober 2018. Motorstyrelsen har konstateret forholdet den 5. november 2018, kravet er rejst den 18. december 2018, og der er truffet afgørelse dags dato. Fristen er derfor overholdt, og forholdet er ikke forældet.[...]”

Klagerens opfattelse

Selskabet har i klageskrivelse af 28. januar 2019 gjort følgende gældende:

”[...]Klage i forbindelse med afgift fastsættelse af motorkøretøj.

[reg.nr.1] VW Transporter mandskabsvogn.

Klage nr. 1.

Motor styrelsen vælger at taksere bilen efter at den er indrettet til persontransport og derved høj afgift på hvide nr. plader.

Da køretøjet bliver standset i en færdselskontrol i arbejdstiden med en medarbejder i bilen er der ingen tvivl om at den bliver brugt som gulplade varebil. Da dette er årsagen til at den pågældende betjent sender sagen videre til SKAT.

Havde den været indrettet som persontransport ville der ikke have været en sag.

Konklusion: Sagen afvises da bilen er indrettet til person transport eller bilen afkræves afgift som momsfri varebil på gule nr. plader.

Klage nr. 2.

Værdiansættelse af bilen.

Bilen blive købt brugt til 29.000kr. 24/5/2017

Den vil i dag i privat salg højest kunne indbringe 15 - 20.000kr.

Deres værdi er baseret på 1 bil der er sat til salg og ikke solgt med et tillæg på 30 % hvilket gør at de ender med en værdi på 34.000kr

Konklusion: Bilen sættes til en værdi på 15.000kr

Grundet dette søger jeg udsættelse vedr. betaling til der er en endelig afgørelse i sagen.[...]”

Motorstyrelsens udtalelse

Motorstyrelsen har den 25. februar 2019 sendt følgende udtalelse (uddrag):

”[...]Denne sag omhandler et køretøj, som blev standset af [...] Politi den 24. oktober 2018 i [by1].

Ved politiets kontrol i Køretøjsregisteret, blev det konstateret, at køretøjet var registreret som mandskabs/materiel køretøj.

Bag forsæderne var der ikke sæder, men der var stadig sikkerhedsseler i bag i køretøjet. Dokumenteret ved foto som politiet tog på stedet. Bag forsæderne lå der værktøj og tøj. Dokumenteret ved foto taget på stedet.

Køretøjet er afgiftsfritaget som mandskabsvogn. Efter bestemmelserne i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9 skal køretøjet være utvivlsomt konstrueret og særligt indrettet til befordring af mandskab og materiel. Personkabinen skal være indrettet til befordring af mindst 4 personer og med mindst ét sæde bag forsæderne. Køretøjet må kun anvendes til transport til og fra virksomhedens arbejdspladser af materiel, værktøj og materialer og til transport til og fra arbejdspladserne af personer, der arbejder i ejerens eller brugerens virksomhed.

Motorstyrelsen anser ud fra en samlet vurdering, at indretningen af køretøjet er ændret i en så stor grad, at køretøjet ikke længere opfylder betingelserne for at være en mandskabsvogn. Ved vurderingen er der lagt vægt på følgende:

• Køretøjet er ikke indrettet til befordring af mindst 4 personer.

• Køretøjet er ikke indrettet med mindst ét sæde bag førersæderne.

• Der er monteret sikkerhedsseler i kabinerummet bag førersædet.

Motorstyrelsen finder, at køretøjet, der er afgiftsfritaget og indregistreret som mandskabsvogn, har været anvendt i Danmark i strid med betingelserne for denne afgiftsfritagelse og indregistrering. Køretøjet er derfor omfattet af reglerne for personmotorkøretøjer, og det skulle derfor have været anmeldt til omregistrering, inden det blev taget i brug med ændret indretning. Ved omregistreringen skulle der endvidere have været betalt registreringsafgift.

Efter at forslag til afgørelse var ude hos virksomheden klagede virksomheden over at køretøjet ikke blev betragtet som en varebil.

Vedrørende begrundelsen for at køretøjet ikke kan indregistreres som varebil står følgende i Juridisk Vejledning 2018-2 afsnit I.A.1.4.3 Last- og varebiler med en tilladt totalvægt på ikke over 4 tons:

Konstruktion og indretning (uddrag): ”Der må ikke bag førersædet findes sædearrangement af nogen art eller indretninger, der er egnede til anbringelse af sæder eller lignende til personbefordring. Vareladet må heller ikke være forsynet med fordybninger og lignende, som kan benyttes ved anbringelse af bagsæde, eller håndstropper, askebægre eller andet personvognsudstyr. ”

Der blev konstateret ved køretøjets standsning den 24. oktober 2018, at køretøjet var indrettet med personvognsudstyr i form af monterede sikkerhedsseler. Køretøjet opfylder derfor ikke betingelserne for at kunne registreres som varebil og derfor fastholdes afgørelsen om, at køretøjet skal indregistreres som andet køretøj på fuld registreringsafgift.

Motorstyrelsen indstiller på baggrund af ovennævnte at vores afgørelse af den 25. januar 2019 stadfæstes.[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om sagens køretøj skal indregistreres som personbil, jf. registreringsafgiftslovens § 4.

Følgende fremgår af registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9:

”Fritaget for afgift er:

(...)

9) motorkøretøjer, som utvivlsomt er konstrueret og særligt indrettet til befordring af mandskab og materiel (mandskabsvogne). Personkabinen skal være indrettet til befordring af mindst 4 personer og med mindst ét sæde bag forsæderne. Kabinen skal være adskilt fra vareladet eller varerummet. Køretøjets varelad eller varerum skal have større flademål end personkabinen. Køretøjet må kun anvendes til transport til og fra virksomhedens arbejdspladser af materiel, værktøj og materialer og til transport til og fra arbejdspladserne af personer, der arbejder i ejerens eller brugerens virksomhed. Køretøjet må ikke benyttes til privat personbefordring. Køretøjet skal på tydelig måde være påmalet virksomhedens navn. Afgiftsfritagelsen er betinget af, at køretøjer af samme fabriksmærke ikke markedsføres med lignende karrosseri i personvognsudførelse (stationcars o.lign)”

Af registreringsafgiftslovens § 2, stk. 3, fremgår det, at et køretøj, som er afgiftsfritaget efter stk. 1-2, afgiftsberigtiges efter §§ 4 - 6 b, når betingelserne for afgiftsfritagelsen ikke længere er opfyldt.

Følgende fremgår af registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1:

”For nye biler og for genopbyggede biler, der skal afgiftsberigtiges efter § 7, udgør afgiften 0 kr. af de første 54.200 kr. (2010-niveau) af den afgiftspligtige værdi og 50 pct. af resten, hvis

1) bilen har en tilladt totalvægt ikke over 4 t og

2) bilen utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport”

Af § 5, stk. 12 fremgår at en bil, som er berigtiget med afgift efter stk. 1-11, afgiftsberigtiges efter § 4 (personbil), når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt.

Det fremgår bl.a. af Den Juridiske Vejledning, afsnit E.A.8.1.4.3, at der ikke bag førersædet må findes sædearrangement af nogen art eller indretninger, der er egnede til anbringelse af sæder eller lignende til personbefordring.

Det fremgår endvidere af Den Juridiske Vejledning, afsnit E.A.8.1.4.3, at en varevogn skal have en adskillelse mellem førerrum og varerum, der i fast forbindelse med karrosseriet mindst dækker førerpladsen, og skal nå fra gulv til loft. En adskillelse kan f.eks. bestå af trådgitter i stålramme, plade af metal eller træ eller plade af splintsikkert plastmateriale i metalramme.

Sagens køretøj var på kontroltidspunktet den 24. oktober 2018 afgiftsfritaget som mandskabsvogn efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9.

Landsskatteretten finder, at der er foretaget sådanne ændringer på køretøjet, der medfører, at det herefter ikke længere utvivlsomt er konstrueret og særligt indrettet til befordring af mandskab og opfylder således ikke betingelserne for afgiftsberigtigelse efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9.

Der er lagt vægt på, at politiet ved kontrollen den 24. oktober 2018 konstaterede, at sagens køretøj ikke var indrettet til befordring af mindst 4 personer, og med mindst ét sæde bag førersæderne. Dette fremgår ligeledes af politiets fotorapport fra kontrollen.

Landsskatteretten finder endvidere, at køretøjets indretning medfører, at køretøjet ikke opfylder betingelserne i registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1, og at det derfor er med rette, at Motorstyrelsen har opkrævet selskabet en registreringsafgift i henhold til registreringsafgiftslovens § 4.

Der er lagt vægt på, at politiet ved kontrollen den 24. oktober 2018 konstaterede, at køretøjet var indrettet med monterede sikkerhedsseler bag førersædet. Der er endvidere lagt vægt på, at der ikke fremgår en adskillelse mellem førerrum og varerum på billedmaterialet i politiets fotorapport.

Ved vurderingen af, om der skal betales fuld registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 4, er det således uden betydning, at sagens køretøj på kontroltidspunktet blev anvendt som varebil. Det afgørende er, hvorvidt bilen utvivlsom var konstrueret og indrettet til godstransport.

Det af selskabet anførte, har således ikke givet grundlag for at ændre på Motorstyrelsens afgørelse, som hermed stadfæstes.