Kendelse af 07-04-2022 - indlagt i TaxCons database den 01-05-2022

Journalnr. 19-0004593

Motorstyrelsen har givet klageren afslag på hans anmodning om nedvejning af sagens køretøj, jf. registreringsafgiftslovens § 29 a.

Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse, således at sagens køretøj kan nedvejes, jf. registreringsafgiftslovens § 1 a, stk. 1.

Faktiske oplysninger

Klageren har fået afslag på hans ansøgning om nedvejning af sagens køretøj.

Sagens køretøj er en SEAT, ALTEA VAN, 2,0 TFSI aut. med stelnummer [...] og registreringsnummer [reg.nr.1].

Køretøjet er indregistreret i Køretøjsregistreret første gang den 23. maj 2007 som varebil med anvendelsen godstransport privat.

Køretøjet blev ved indregistreringen i Køretøjsregistret afgiftsberigtiget som varebil med 50 pct. afgift på baggrund af en teknisk totalvægt på 2079 kg og en tilladt totalvægt på 2079 kg.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen har den 7. februar 2021 givet klageren afslag på hans anmodning om nedvejning af sagens køretøj, jf. § registreringsafgiftslovens § 29 a.

Motorstyrelsen har anført følgende begrundelse (uddrag):

”[...]

Du har anmodet Motorstyrelsen om værdifastsættelse i forbindelse med nedvejning af køretøj med stelnr. [...].

Motorstyrelsen giver afslag på anmodning om nedvejning efter Registreringsafgiftslovens § 29 a, og som følge heraf, nedsættelse af de løbende afgifter jf. Vægtafgiftslovens § 4.

Motorstyrelsen finder det ikke dokumenteret, at køretøjet er omfattet af en overgangsordning og derved oprindeligt er afgiftsberigtiget med 30 % registreringsafgift.

Det bemærkes, at du har fravalgt at modtage forslag til afgørelse, og mulighed for at komme med kommentarer hertil forinden afgørelse.

Sagsfremstilling Sagsforløb

Vi modtog d. 19.09.2018 anmeldelse til afgiftsberigtigelse for det pågældende køretøj med årsag: Nedvejning.

I forbindelse med vores gennemgang af køretøjets oplysninger kunne vi konstatere, at køretøjet er registreret første gang d. 23.05.2007.

Da køretøjet er indregistreret første gang efter 24.04.2007, sendte vi dig et brev d. 24.09.2018, hvorved vi oplyste, at du havde mulighed for at dokumentere, at der var indgået skriftlig kontrakt om køb af køretøjet inden d. 25.04.2007, og at køretøjet derved var omfattet af overgangsreglerne (Lov nr. 541 af 06.06.2007 § 4, stk. 2).

Vi oplyste dig ved mail af 20.09.2018 om, at såfremt du kunne dokumentere købsdatoen, ville det være muligt at gennemføre den ønskede nedvejning med mindre løbende afgifter til følge.

I brev af 24.09.2018 skrev vi til dig, at du kunne dokumentere ved hjælp af en slut- seddel, købsaftale eller kontrakt.

Du fremsendte d. 24.09.2018 mail med vedhæftet billede af bilens stamoplysninger. Af billedet fremgår følgende datoer; certifikatdato, udleveringsdato samt første registreringsdato.

Samme dag sendte vi dig et brev, hvori det fremgår, at den fremsendte dokumentation ikke anses for tilstrækkelig, hvorfor sagen ville blive lukket.

Vi modtog d. 28.01.2019 en henvendelse via skatteforvaltningens kontaktformular, hvor du oplyste at du havde klaget over sagen, og at du ønskede at der blev foretaget klagebehandling hurtigt, da du har køretøjet til salg.

Vi kontaktede dig herefter, da der ikke var truffet afgørelse forinden din klage til Skatteankestyrelsen. Det blev ved kontakten aftalt, at vi ville fremsende nærværende afgørelse, således klagesagen kunne påbegyndes.

Begrundelse

Vi har ved afgørelsen lagt afgørende vægt på, at den ønskede ændring (nedvejning efter Registreringsafgiftslovens § 29 a stk. 1), alene kan anvendes for køretøjer der oprindeligt er afgiftsberigtiget efter dagældende regler om 30 % afgift for små varebiler.

Vi har ved afgørelsen lagt afgørende vægt på, at det ikke fremgår i den fremsendte dokumentation (skærmbillede), om der var indgået skriftlig kontrakt om køb inden lovændringens ikrafttræden, og køretøjet derved var omfattet af en overgangsordning i relation til registreringsafgiften.

Det skønnes af denne grund ikke dokumenteret, at køretøjet er omfattet af overgangsreglerne og kan nedvejes i medfør af Registreringsafgiftslovens § 29 a med nedsættelse af de løbende afgifter jf. Vægtafgiftslovens § 4 til følge.

Vi har lagt vægt på, at den fremsendte dokumentation alene indeholder oplysning om køretøjets første registreringsdato, leveringsdato, certifikatdato og at køretøjet er solgt. Vi finder det således ikke dokumenteret, at det pågældende køretøj skulle være købt inden den lovbestemte skæringsdato d. 25.04.2007 og derved kunne være omfattet af overgangsregler og afgiftsberigtiget med 30 % afgift.

Anvendt lovgrundlag

For køretøjer registreret i en periode efter ændringen af registreringsafgiftssatser for varebiler i 2007, blev der indført en overgangsordning, hvorved det var muligt at anvende de gamle regler for registreringsafgift og deraf de regler for vægtafgift der følger af afgiftsberigtigelsen efter gamle regler.

For disse køretøjer, der kan dokumenteres omfattet af overgangsordningen, er det således muligt at foretage nedvejning med mindre privatbenyttelsesafgift til følge.

Lov nr. 541 Ændring af registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven af 06.06.2007

§ 4 Stk. 2.

Køretøjer med en tilladt totalvægt over 2 t, der kan afgiftsberigtiges med 30 pct. efter de hidtidige bestemmelser i registreringsafgiftslovens § 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 305 af 26. marts 2007, som bliver omfattet af registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 16, hvorom der er indgået skriftlig kontrakt om køb med slutbrugeren inden den 25. april 2007, og som anmeldes til registre- ring i henhold til færdselsloven efter reglerne i § 15, stk. 1, i registreringsafgiftsloven m.v. eller anmeldes til afgiftsberigtigelse over for told- og skatteforvaltningen efter reglerne i samme lovs § 15, stk. 2, og § 19, stk. 1, kan til og med den 31. december 2007 afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende regler i registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 305 af 26. marts 2007. Dokumentation for købet skal være indgivet til told- og skatteforvaltningen senest den 15. juni 2007

Vi har taget stilling til dine bemærkninger

Du oplyste telefonisk d. 01.02.2019, at du frasagde dig retten til høring/agterskrivelse, og ønskede at modtage afgørelsen direkte, således sagen hurtigst muligt kan behandles i klageinstans.

Du oplyste ved samtalen d. 01.02.2019, at du kender til et køretøj tilsvarende dit, hvor der er sket nedvejning, selvom køretøjet er registreret første gang på en senere dato efter dit køretøj. Du bemærkede, at der skulle være indsendt tilsvarende dokumentation i den konkrete sag.

Som oplyst pr. tlf, kan en afgørelse i en anden sag ikke få indflydelse på nærværende sag, og vi har grundet vores tavshedspligt ikke mulighed for at udtale os konkret om den sag du henviser til.

Vi har i forbindelse med din sag set på, om der forelagde et grundlag for at revurdere vores afgørelse på baggrund af tidligere sager. Denne gennemgang har ikke ført til en ændring af Motorstyrelsens afgørelse.

[...]”

Klagerens opfattelse

Klageren har den 13. februar 2019 klaget over Motorstyrelsens afslag på nedvejning af sagens køretøj.

Klageren har anført følgende begrundelse (uddrag):

”[...]

Jeg har for noget tid siden ansøg om nedvejning på privatafgiften på min privatbil.

Den sag er blevet afvist af en medarbejder der mener at jeg ikke har de rigtige dokumentationer.

Den er jeg stærkt uenig i, da jeg har en lignede sag hvor at der ikke er den samme form for dokumentation men at sagen er blevet godkendt.

Min bil er [reg.nr.1]. Den er ikke blevet godkendt til nedvejning.

[reg.nr.2] er blevet godkendt, men de samme former for dokumentation jeg har sendt ind.

Den er blot bare indregistreret 2 måneder efter min tror jeg..

En anden medarbejder inde for skat, ville godt give mig ret i denne afgørelse og anbefalede at jeg sendte en klage.

[...]”

Motorstyrelsens udtalelse

Motorstyrelsen har den 14. marts 2019 sendt følgende udtalelse (uddrag):

”[...]

Borgeren mener, at han er blevet afvist af sagsbehandleren i at få sit køretøj afgift berigtiget efter nedvejningsreglerne, idet sagsbehandleren har oplyst at den rigtige dokumentation ikke er modtaget for at kunne nedveje køretøjet.

Borgeren henviser til en kammerat, som har fået foretaget tilsvarende nedvejning af en bil tilsvarende hans, som den han ønsker. Borgeren bemærker, at dokumentationen er den samme på de to sager, og at han derfor mener at have ret til samme afgørelse. Borgeren mener derfor, at hans køretøj burde kunne nedvejes efter de indsendte dokumenter.

For at være omfattet af nedvejningsreglerne, og dermed spare på privatbenyttelsesafgiften, skal køretøjet (kun en varebil) være indregistreret 1. gang senest den 24. april 2007.

Hvis køretøjet er aftalt købt senest den 24. april 2007, men først registreret første gang efterfølgende, kan køretøjet være omfattet af en overgangsordning og kan dermed nedvejes (og spare på privatbenyttelsesafgiften).

For at være omfattet af overgangsordningen, skal borgeren dokumenterer at købet er sket senest 24. april 2007, ved at indsende bindende dokumentation for købet i form af slutseddel, købsaftale eller kontrakt for at dokumentere købsdatoen eller om der er betalt 30 % registreringsafgift og ikke 50 % registreringsafgift.

Den 25. april 2007 blev registreringsafgift forhøjet fra 30 % til 50 % på alle varevogne med en totalvægt på 2.001 kg og derover. Dog kunne man registrere biler til 30 % afgift, såfremt der forelå en slutseddel underskrevet af kunden inden denne dag.

Borgerens køretøj er indregistreret 1. gang den 23. maj 2007, hvorfor Motorstyrelsen har bedt borgeren indsende fyldestgørende dokumentation.

Kunden indsender dokumentation i form af skærmprint af side 1 af ”Bilens stamoplysninger” som kunden har fået ved kontakt til [virksomhed1] og forhandleren og den dokumentation indikerer kun hvornår bilen er sat i produktion.

Det fremgår således ikke hvornår køretøjet er solgt eller hvor meget registreringsafgiften udgør.

Motorstyrelsen har derfor afvist anmodning om nedvejningen af borgerens køretøj, da Motorstyrelsen ikke har modtaget fyldestgørende dokumentationer.

Det skal bemærkes, at Motorstyrelsen har informeret borgeren om at den indsendte dokumentation ikke er fyldestgørende for at nedveje borgerens køretøj.

Desuden har Motorstyrelsen informeret kunden om styrelsen har tavshedspligt i forhold til oplysninger om kammeratens køretøj og at såfremt der i en anden sag er sket en imødekommelse, som viser sig at være sket som følge af en fejl, da vil borgeren ikke kunne forvente samme udfald.

Motorstyrelsen fastholder, at der ikke er indsendt fyldestgørende dokumentation og køretøjet derfor ikke kan være omfattet af overgangsordningen i forbindelse med nedvejning.

Sagen er fastholdt.

[...]”

Klagerens bemærkninger

Skatteankestyrelsens sagsfremstilling har været sent i høring hos klageren, der ikke inden høringsfristens udløb har sendt bemærkninger hertil.

Motorstyrelsens bemærkninger

Skatteankestyrelsens sagsfremstilling har været sendt i høring hos Motorstyrelsen, der den 9. december 2021 har sendt følgende bemærkninger (uddrag):

”[...]

Motorstyrelsen kan tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling om at ændre Motorstyrelsens afgørelse, så den i sagen omhandlede varebil som følge af nedvejningen skal afgiftsberigtiges i henhold til bestemmelserne i registreringsafgiftslovens § 1 a, idet vi dog har følgende bemærkninger:

Den omhandlede varebil blev nedvejet til en tilladt totalvægt på 2 tons ved en synsvirksomhed den 19. september 2018. Uanset Motorstyrelsen afslag ved afgørelsen af 7. februar 2019, er der for det omhandlede køretøj betalt løbende afgifter (vægtafgift, udligningsafgift, tillæg for manglende partikelfilter og privatbenyttelsesafgift) efter de satser, som gælder for en varebil med en tilladt totalvægt på 2 tons eller derunder, og som er registreret første gang den 25. april 2007 eller senere. Varebilen er i dag fortsat registreret med en tilladt totalvægt på 2 tons og betaler løbende afgifter derefter. Varebilen er derfor blevet nedvejet.

Da klager imidlertid ikke har kunnet dokumentere, at varebilen var omfattet af den særlige overgangsordning i § 4, stk. 2, i lov nr. 541 af 6. juni 2007, om ændring af registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven, blev der efter nedvejningen den 19. september 2018 fortsat betalt privatbenyttelsesafgift efter de satser, der gælder for varebiler registreret første gang den 25. april 2007 eller senere, jf. vægtafgiftslovens § 4, stk. 1, II, A.

Da klager ikke har dokumenteret at være omfattet af den nævnte overgangsordning, må det lægges til grund, at varebilen er afgiftsberigtiget med 50 % registreringsafgift, jf. § 5, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. nr. 305 af 26. marts 2007, som ændret ved lov nr. 541 af 6. juni 2007.

Betingelserne for afgiftsberigtigelse efter registreringsafgiftslovens § 29 a er derfor ikke opfyldt. Motorstyrelsen er enig med Skatteankestyrelsens indstilling om, at varebilen skal afgiftsberigtiges efter registreringsafgiftslovens § 1 a. Motorstyrelsen skal dog hertil bemærke, at en afgiftsberigtigelse efter registreringsafgiftslovens § 1 a for en varebil, som nedvejes fra en tilladt totalvægt på mellem 2.001-2.500 kg til en tilladt totalvægt på 2.000 kg eller derunder, aldrig kan medføre et krav om betaling af yderligere registreringsafgift. Det skyldes, at den beregnede registreringsafgift og det beregnede modregningsbeløb efter § 1 a, stk. 2, altid vil være identiske, idet både værdien, afgiftssatser, skalaknæk samt tillæg og fradrag i registreringsafgiften og/eller den afgiftspligtige værdi vil være de samme før og efter nedvejningen.

Motorstyrelsen indstiller derfor, at Motorstyrelsens afgørelse ændres i overensstemmelse med Skatteankestyrelsens indstilling, så den omhandlede varebil som følge af nedvejningen bliver afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens § 1 a. Motorstyrelsen skal dog igen udtrykkeligt bemærke, at en afgørelse om afgiftsberigtigelse efter registreringsafgiftslovens § 1 a ikke vil medføre et krav om betaling af yderligere registreringsafgift, ligesom det heller ikke vil ændre på størrelsen af de løbende afgifter, som siden nedvejningen den 18. september 2018 er blevet opkrævet og fortsat skal opkræves, så længe varebilen er registreret i Danmark.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af registreringsafgiftslovens, dagældende lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september 2017, § 1 a, stk. 1, at et køretøj, der er afgiftsberigtiget efter denne lov, og som derefter op- eller nedvejes hen over en af de vægtgrænser for køretøjets tilladte totalvægt, der er lagt til grund for afgiftsberigtigelsen, eller en af de vægtgrænser for køretøjets tilladte totalvægt, der gælder på tidspunktet for registreringen af op- eller nedvejningen, skal afgiftsberigtiges på ny efter reglerne for brugte køretøjer i § 4 eller § 5.

Endvidere fremgår det af § 1 a, stk. 2, at den del af bilens værdi, der er registreringsafgift fra den tidligere afgiftsberigtigelse opgjort efter reglerne for brugte køretøjer i § 4 eller § 5 på grundlag af køretøjets afgiftspligtige værdi før nedvejningen, modregnes ved opgørelsen af den nye registreringsafgift. Overskydende registreringsafgift tilbagebetales ikke. Ved nedvejning til 3 t eller mindre af en varebil, der er afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 2, 2. pkt., kan der højst modregnes med 56.800 kr.

Registreringsafgiftslovens § 1 a, stk. 1 og 2, finder dog ikke anvendelse på køretøjer, som er omfattet af registreringsafgiftslovens §§ 29 – 29 b, jf. § 1, stk. 3.

Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 29, at et køretøj, der er registreret første gang før den 25. april 2007, og som derefter registreres første gang i Køretøjsregisteret som en varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 2 t, afgiftsberigtiges efter § 5, jf. dog § 29 b.

Sagens køretøj er registreret i Køretøjsregistret første gang den 23. maj 2007 som varebil med anvendelsen godstransport privat. Landsskatteretten finder, at køretøjet, der er indregistreret efter den 25. april 2007, ikke er omfattet registreringsafgiftslovens § 29. Det bemærkes, at klageren ikke har fremsendt tilstrækkelig dokumentation for at være omfattet af overgangsordningen, jf. lovbekendtgørelse nr. 541 af 6. juni 2007, om ændring af registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven, § 4, stk. 2.

Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 29 a, at en varebil, der er afgiftsberigtiget med 30 pct. ud over det afgiftsfrie beløb, afgiftsberigtiges med 95 pct. ud over det afgiftsfrie beløb, hvis bilen omregistreres i Køretøjsregisteret fra en tilladt totalvægt på over 2 t til en tilladt totalvægt på 2 t eller mindre. I øvrigt finder § 5 anvendelse på afgiftsberigtigelsen, jf. dog § 29 b.

Sagens køretøj er afgiftsberigtiget med 50 pct, hvorfor Landsskatteretten finder, at køretøjet ikke er omfattet af registreringsafgiftslovens § 29 a.

Landsskatteretten finder at sagens køretøj heller ikke er omfattet registreringsafgiftslovens § 29 b, idet anvendelse af denne bestemmelse forudsætter, at køretøjet har været afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens §§ 29 eller 29 a.

Sagens køretøj er registret i Køretøjsregistreret og afgiftsberigtiget med en teknisk totalvægt på 2079 kg og en tilladt totalvægt på 2079 kg.

Landsskatteretten finder, at sagens køretøj er omfattet af reglerne om nedvejning af køretøjer i registreringsafgiftslovens § 1 a, idet køretøjet tidligere er afgiftsberigtiget, og køretøjet ønskes nedvejet til en tilladt totalvægt på 2000 kg, der er lavere end den tekniske totalvægt på 2079 kg, som er lagt til grund for køretøjets afgiftsberigtigelse.

Landsskatteretten ændrer herefter Motorstyrelsens afgørelse, således at sagens køretøj kan nedvejes i henhold til bestemmelserne i registreringsafgiftslovens § 1 a, stk. 1 og 2.