Kendelse af 22-09-2021 - indlagt i TaxCons database den 10-11-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Virksomhedsindehaverens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioden 2014

Nedsættelse af købsmoms 1. kvartal

1.200 kr.

0 kr.

1.200 kr.

Nedsættelse af købsmoms 2. kvartal

1.658 kr.

0 kr.

1.658 kr.

Nedsættelse af købsmoms 4. kvartal

20.135 kr.

9.814 kr.

20.135 kr.

Afgiftsperioden 2015

Nedsættelse af købsmoms 1. kvartal

109 kr.

0 kr.

109 kr.

Nedsættelse af købsmoms 2. kvartal

805 kr.

0 kr.

805 kr.

Nedsættelse af købsmoms 3. kvartal

1.557 kr.

0 kr.

1.557 kr.

Nedsættelse af købsmoms 4. kvartal

5.530 kr.

0 kr.

5.530 kr.

Afgiftsperioden 2016

Nedsættelse af købsmoms 1. kvartal

200 kr.

0 kr.

200 kr.

Nedsættelse af købsmoms 2. kvartal

860 kr.

0 kr.

860 kr.

Faktiske oplysninger

Sagen drejer sig om, hvorvidt Skattestyrelsen har været berettiget til at nægte fradrag for købsmoms på udgifter, som Skattestyrelsen har anset for private. Endvidere drejer sagen sig om, at Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms på udgifter, hvor fakturaen ikke er udskrevet til virksomheden, eller hvor der ikke foreligger dokumentation for udgiften i form af faktura.

Virksomhedens ejer driver enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med cvr-nr. [...1]. Virksomheden blev startet den 1. april 1985 og er registreret med branchekoden 829900 anden forretningsservice i.a.n.

Virksomheden aktiviteter er afholdelse og formidling af events. Der er både momspligtig og momsfri aktivitet.

Resultater

Ifølge årsrapporterne for [virksomhed1] for indkomstårene 2014, 2015 og 2016, er virksomhedens resultat opgjort således:

2014

2015

2016

Nettoomsætning

11.713.744 kr.

10.921.682 kr.

9.360.545 kr.

Direkte omkostninger

-9.556.302 kr.

-8.559.288 kr.

-8.007.585 kr.

Andre driftsindtægter

164.783 kr.

58.296 kr.

Bruttoresultat

2.156.442 kr.

2.527.177 kr.

1.411.256 kr.

Personaleomkostninger

-476.304 kr.

-537.947 kr.

-400.349 kr.

Dækningsbidrag

1.681.138 kr.

1.989.230 kr.

1.010.907 kr.

Salgs- og distrip. omk.

-127.526 kr.

-174.129 kr.

-108.858 kr.

Ejendomsudgifter

-77.389 kr.

-34.895 kr.

-64.477 kr.

Autodrift

-475.935 kr.

-381.421 kr.

-300.917 kr.

Administrationsomk.

-268.161 kr.

-273.295 kr.

-254.960 kr.

Andre driftsudgifter

-57.303 kr.

-56.311 kr.

-44.188 kr.

Afskrivninger

-190.295 kr.

-237.621 kr.

-289.324 kr.

Resultat før renter

484.529 kr.

831.558 kr.

-51.817 kr.

Virksomheden har angivet moms kvartalsvis og har angivet følgende momstilsvar for perioden:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Moms af EU køb

Momstilsvar

1. kvartal 2014

332.933 kr.

114.437 kr.

218.496 kr.

2. kvartal 2014

337.432 kr.

208.493 kr.

128.939 kr.

3. kvartal 2014

229.481 kr.

153.681 kr.

75.800 kr.

4. kvartal 2014

725.906 kr.

265.188 kr.

460.718 kr.

1. kvartal 2015

261.147 kr.

62.603 kr.

198.544 kr.

2. kvartal 2015

230.371 kr.

135.963 kr.

94.408 kr.

3. kvartal 2015

285.859 kr.

142.835 kr.

143.024 kr.

4. kvartal 2015

620.314 kr.

330.349 kr.

289.962 kr.

1. kvartal 2016

167.324 kr.

66.570 kr.

100.754 kr.

2. kvartal 2016

402.622 kr.

147.921 kr.

254.701 kr.

3. kvartal 2016

277.083 kr.

199.122 kr.

77.961 kr.

4. kvartal 2016

809.342 kr.

563.194 kr.

246.148 kr.

Skattestyrelsen har udsendt forslag til afgørelse den 14. maj 2018 og der er udsendt afgørelse den 29. september 2018.

Virksomhedens revisor [person1] anmodede om at få den oprindelige frist for at fremkomme med bemærkninger til forslaget, der var fastsat til den 6. juni 2018, udsat til den 31. august 2018.

Skattestyrelsen indrømmede i brev af 28. maj 2018 udsættelse med at fremkomme med bemærkninger frem til den 31. august 2018 på betingelse af, at fristen for at fremsende fornyet forslag/afgørelse udsættes til den 30. september 2018.

Korrektioner til momsafregningen

Det er alene de punkter vedrørende ændringer af momstilsvaret, som er påklaget, der er redegjort for nedenfor.

2014

Repræsentanten finder overordnet, at Skattestyrelsen har udsendt forslag efter udløb af klagefristen i henhold til skatteforvaltningsloven § 31, og at der således ikke er grundlag for at foretage ændringen, idet der efter hans opfattelse ikke er handlet mindst groft uagtsomt.

Repræsentanten har følgende bemærkninger til det materielle:

Købsmoms vedrørende privat udgifter

Skattestyrelsen har nedsat købsmomsen med 10.247 kr. vedrørende udgifter, som er anset for private.

Repræsentanten har bemærkninger til følgende poster:

Udgifter til billetter til [festival2] og billet til [koncert2]

Klageren har i regnskabet for indkomståret 2014 fratrukket købsmoms på til entrebilletter til [festival2] og [koncert2]-koncert med i alt 6.444 kr.

Repræsentanten fremfører, at afholdelsen af udgifterne er sket for fortsat at udvikle virksomhedens koncepter og pleje forretningsforbindelser. Det er virksomhedens medarbejdere i form af [person2], [person3], [person4] og [person5], som har deltaget. Derudover har der i visse tilfælde været inviteret kunder og leverandører fra f.eks. storcentre og tilsvarende forretningsforbindelser.

Det er repræsentantens opfattelse, at der er fradrag for købsmoms på udgifter for deltagelse af virksomhedens medarbejdere, da det er en nødvendig driftsudgift for virksomheden.

Udgifter hvor fakturaen ikke er udskrevet til [virksomhed1]

Klageren har i regnskabet for indkomståret 2014 fratrukket udgifter til leje af lydanlæg med 5.000 kr. med tillæg af moms på 1.250 kr. Fakturaen er fra [virksomhed2] og er udskrevet til [person6], Tourmanager for [konkurrence2].

Det er repræsentantens opfattelse, at udgiften er fradragsberettiget, og at der er fradrag for købsmomsen på 1.250 kr. Repræsentanten forklarer, at [virksomhed1] var i [by1] for at opstille og arrangere en [konkurrence2]-event. De manglede udstyr til lyd og lys, hvorfor virksomhedens medarbejder kontakter [virksomhed2] i [by2] med henblik på at få leveret det nødvendige tekniske udstyr. Ved udskrivning af fakturaen bliver den udstedt til virksomhedens medarbejder i stedet for til [virksomhed1]. Det har [virksomhed2] bekræftet i mail af 30. august 2018, ligesom det fremgår af fakturaen til [virksomhed3], at [virksomhed1] har leveret udstyret.

Udgiften er utvivlsomt betalt af [virksomhed1], og virksomheden har været uden indflydelse på, at [virksomhed2] ikke udstedte fakturaen til dem, som rette indkomstmodtager.

Udgifter til hotelovernatning - [festival1][person7]

Klageren har i regnskabet for indkomståret 2014 fratrukket udgifter til hotelovernatning med 1.632 kr. med tillæg af købsmoms på 408 kr.

Det er repræsentantens opfattelse, at udgiften er fradragsberettiget, og at der er fradrag for købsmomsen på 408 kr. Repræsentanten forklarer, at udgiften vedrører hotelovernatning for den svenske kunstner [person7], som optrådte på [festival1]. Det fremgår af bilag, at [virksomhed1] skulle ”reserverar och bekostar enkelrum till samtliga i resesällskabet på närligande hotell”. Der er enighed om, at fakturaen ikke er fremvist. Repræsentanten oplyser, at det skyldes sandsynligvis, at hotellet har udleveret fakturaen til [person7]. Der er imidlertid dokumenteret, at udgiften er afholdt af [virksomhed1], ligesom det tydeligt fremgår af ovennævnte bilag, at virksomheden var kontraktligt forpligtet til at afholde udgiften.

Fradrag for udgifter i forbindelse med 50-års fødselsdag

Klageren har foretaget fradrag for udgifter i forbindelse med 50-års fødselsdag med 78.514 kr., samt fradrag for købsmoms med 19.628,50. Skattestyrelsen har alene godkendt fradrag for købsmoms med 4.737,63 kr.

Repræsentanten fremfører, at der var inviteret 75 personer til klagerens 50-års fødselsdag, og heraf var alene 18 fra privatsfæren. Resten var medarbejdere, kunder og andre forretningsforbindelser, Festen blev afholdt over temaet [event2] for at viseforretningsforbindelser, hvad virksomheden kan præstere.

Det resulterede konkret i, at virksomheden efterfølgende solgte en tilsvarende [event2] til [virksomhed3].

Repræsentanten bemærker, at Skattestyrelsen har godkendt momsfradrag for 50 % af momsen vedrørende udgifterne til den erhvervsmæssige andel af fødselsdagen.

2015

Udgifter til [festival2] m.v.

Klageren har foretaget fradrag for udgifter til musicalen [musical1], [festival2], [konkurrence1] og [event1] med i alt 32.122 kr., samt fradrag for købsmoms med 8.030,94 kr.

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmomsen.

Repræsentanten fremfører, at udgifterne er afholdt for fortsat at udvikle virksomhedens koncepter og for at pleje forretningsforbindelser. Det er virksomhedens medarbejder, herunder [person2], [person3], [person4] og [person5], som har deltaget. Derudover har der i visse tilfælde været inviteret kunder og leverandører fra f.eks. storcentre og tilsvarende forretningsforbindelser.

Udgift til [...], [festival1] 10.000 kr.

Klageren har foretaget fradrag for udgifter til ”[...]” på [festival1] med 10.000 kr., samt fradrag for købsmoms med 2.500 kr.

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmomsen.

Repræsentanten fremfører, at [person2] er til stede under hele [festival1]en, hvilket han er kontraktligt forpligtet til. Ligesom han networker i back stage-området under [festival2], så har han også udnyttet [festival1]en, hvor der kan reserveres plads med udsigt til musikscenen, ligesom der kan købes drikkevarer. Udgiften kan derfor anses for at være en repræsentationsudgift.

2016

Fradrag for udgift til beklædning

Klageren har foretaget fradrag for købsmoms på udgift til beklædningsgenstande med i alt 1.060 kr. Beløbet er fordelt med 200 kr. til et par støvler jf. bilag 21, bilag 220 til en jakke og en blazer med 660 kr. og bilag 400 til beklædning med 200 kr. med tillæg af købsmoms.

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for disse udgifter.

Repræsentanten fremfører, at [virksomhed1] afholder adskillige events over temaet ”[...]”. Ved flere af disse events er virksomhedens medarbejdere iført beklædning, som passer til temaet. Det er sådan beklædning, der er indkøbt ved disse bilag.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for kalenderåret 2014 ikke godkendt fradrag for købsmoms vedrørende udgifter til billetter til [festival2] og [koncert2], lys og lydudstyr, hotelovernatning samt købsmoms vedrørende udgifter afholdt i forbindelse med klagerens 50-års fødselsdag med henholdsvis 6.394 kr., 1250 kr., 408 kr. og 14.891 kr. for indkomståret 2014.

For indkomståret 2015 har Skattestyrelsen ikke godkendt fradrag for købsmoms vedrørende udgifter til [festival2], [musical1], [konkurrence1] og [event1] billetter samt købsmoms vedrørende udgift til ”[...]” på [festival1] fratrukket med henholdsvis 8.031 kr. og 2.500 kr.

For indkomståret 2016 har Skattestyrelsen ikke godkendt fradrag for købsmoms vedrørende beklædningsudgifter med 4.240 kr.

Det bemærkes, at det alene er de ændringer, hvor repræsentanten har gjort indsigelse, der er oplistet ovenfor.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

2014:

”(...)

Bilag 25218, 946 og 947

Udgifter til billetter til koncerter og [festival2].

Du oplyste på mødet den 16. november 2017, at de billetter du har købt til [festival2] er til dine ansatte. Du har oplyst, at du giver billetterne til nogle af dine ansatte. Du har ikke mindst 10 ansatte ud over de kunstnere, du udbetaler løn til. Vi har ikke modtaget oplysninger, om hvem billetterne er givet til.

Der er ligeledes ikke fradrag for underholdning i henhold til momslovens § 42 stk. 1, nr. 5 og naturalaflønning i henhold til momslovens § 42, stk. 1, nr. 3.

Du oplyste, at når du har en kunstner på scenen, så får du en billet, så du har mulighed for at være ved kunstneren, når denne optræder.

Det er vores vurdering, at billetterne til [festival2] og [koncert2] ikke vedrører virksomhedens forhold. Det er derfor vores vurdering, at udgifterne til koncertbilletterne er en privat udgift.

(...)

Bilag 25411

Fakturaen er ikke udstedt til virksomheden, der er således ikke fradrag for udgiften, idet udgiften således ikke vedrører virksomhedens aktivitet.

(...)

Du har fratrukket moms af følgende udgifter, som du ikke har dokumenteret med en faktura:

Dato

Bilag

Tekst

Moms

Skat

07-03-2014

251

[...dk] dyrefoder

kr. 50,09

kr. 200,36

24-07-2014

536

[festival1]

kr. 304,00

kr. 1.216,00

25-07-2014

537

[festival1]

kr. 35,00

kr. 140,00

25-07-2014

559

[virksomhed4]: [person7]

kr. 136,00

kr. 544,00

28-07-2014

559

[virksomhed4]: [person7]

kr. 136,00

kr. 544,00

28-07-2014

559

[virksomhed4]: [person7]

kr. 136,00

kr. 544,00

25-07-2014

561

[virksomhed5] - [person8]

kr. 40,04

kr. 160,16

25-07-2014

537

[festival1]

kr. 35,00

kr. 140,00

28-07-2014

543

[festival1]

kr. 50,00

kr. 200,00

28-07-2014

539

[festival1]

kr. 26,00

kr. 104,00

28-07-2014

540

[festival1]

kr. 32,00

kr. 128,00

28-07-2014

542

[festival1]

kr. 40,00

kr. 160,00

28-07-2014

541

[festival1]

kr. 90,00

kr. 360,00

28-07-2014

538

[festival1]

kr. 18,00

kr. 72,00

04-08-2014

623

[virksomhed6] A/S

kr. 22,07

kr. 88,28

06-08-2014

623

[virksomhed7]

kr. 141,57

kr. 566,28

06-08-2014

623

[festival2] - APP [...]

kr. 1.000,28

kr. 4.001,12

11-08-2014

623

[festival2] - APP [...]

kr. 270,28

kr. 1.081,12

27-08-2014

623

[virksomhed7]

kr. 41,42

kr. 165,68

03-10-2014

751

[...] skyen

kr. 112,30

kr. 449,20

03-10-2014

751

[virksomhed6] A/S

kr. 22,07

kr. 88,28

08-10-2014

751

[virksomhed7] [by3]

kr. 20,52

kr. 82,08

24-11-2014

890

[...]

kr. 1.900,40

kr. 7.601,60

Total

kr. 4.659,04

kr. 18.074,66

Virksomhedens købsmoms i 2014 nedsættes med 4.659,04 kr., afrundet til 4.659 kr. og virksomhedens overskud forhøjes med 18.074,66 kr., afrundet til 18.075 kr.

Momsen reguleres kvartalsmæssigt i henhold til opgørelsen på bilag 1.

(...)

7.4.2. Skattestyrelsens afgørelse på baggrund af de fremsendte bemærkninger

I forbindelse med afvikling af din 50 års fødselsdag, er udgifterne hertil afholdt i din virksomhed.

Det fremgår ikke af bilagene, hvem der har deltaget til festen. Vi har talt med din bogholder [person9] der oplyser, at der også har deltaget forretningsforbindelser til festen. Det fremgår ligeledes af bemærkningerne til det fremsendte forslag, at der har deltaget 18 privatpersoner ved arrangementet.

Det er derfor i henhold til punkt 7.4.1 vores vurdering, at der hverken momsmæssigt eller skattemæssigt er fradrag for udgifterne.

Vi har i det fremsendte forslag anvendt reglerne om delvis fradragsret i momslovens § 38, stk. 2 og momslovens§ 42, stk. 2.

Selvom der ikke er fradrag for momsen og skatten, som beskrevet til punkt 7.4.1. har vi i forbindelse med fremsendelse af forslaget, givet dig en forventning om at du har delvis momsfradrag for udgiften vedrørende din 50 års fødselsdag. Så selvom der ikke er fradrag for udgiften, giver vi dig det momsfradrag, som vi har givet dig en forventning om i forslaget.

Vi fastholder derfor rettelserne i det fremsendte forslag.

Vi har i det fremsendte forslag skønnet, at halvdelen af deltagerne er private gæster, hvorfor du har momsfradrag for 50 % af udgifterne i henhold til momslovens§ 38, stk. 2.

Skattemæssigt har du ikke fradrag for udgiften, idet udgiften i henhold til statsskattelovens § 6 stk. 1, litra a, anses som en privat udgift, der ikke er fradrag for.

Vi har konstateret, at der har været følgende udgifter:

Dato

Bilag

Tekst

Moms

Skat

02-09-2014

25595

[virksomhed8]: invitationer

kr. 287,50

kr. 1.150,00

10-11-2014

25690

[...] [event2]-event

kr. 2.900,00

kr. 11.600,00

07-12-2014

25729

casino: [event2]-event

kr. 2.200,00

kr. 8.800,00

15-11-2014

25709

Hotel-gavekort: [event2]-event

kr. 300,00

kr. 1.200,00

Total -----

kr. 5.687,50

kr. 22.750,00

Det er derfor vores vurdering, at der vedrørende ovenstående er moms fradrag for 50 % af udgiften og intet fradrag for skatten.

Købsmomsen nedsættes med 2.843,75 kr. og virksomhedens overskud forhøjes med 22.750 kr.

Der ud over er der på bilag 25722 en udgift til hotelovernatning og bespisning på 69.750 kr. Udgiften er fordelt således:

Beløb

Moms

Skat

Overnatning uden morgenmad

kr. 1.600

kr. 320

kr. 1.280

Restaurantydelser

kr. 65.555

kr. 13.111

kr. 52.444

Øvrige ydelser

kr. 2.550

kr. 510

kr. 2.040

Total

kr. 69.705

kr. 13.941

kr. 55.764

Det fremgår af fakturaen, at overnatningen vedrører dig og [person4], der er en af dine ansatte. Det er vores vurdering, at overnatningerne er en privat udgift, der ikke vedrører den erhvervsmæssige aktivitet. Der er derfor ikke fradrag for udgiften.

Købsmomsen nedsættes derfor med 320 kr. og virksomhedens overskud forhøjes med 1.280 kr.

Beløbet øvrige ydelser vedrører blomster og dekoration. Det er vores vurdering, at der er momsfradrag for 50 % af dette beløb i henhold til momslovens § 38, stk. Der er ikke skattemæssigt fradrag i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Købsmomsen nedsættes derfor med 255 kr. og virksomhedens overskud forhøjes med 2.040 kr.

Restaurationsydelsen vedrører velkomstdrink, 4 retters middag, vin, kaffe/te, natmad samt diverse drikkevarer.

Virksomheden har ifølge momslovens § 42, stk. 1 nr. 1. ikke momsfradrag for moms af indkøb af kost.

Selvom virksomheden ikke har momsfradrag for udgifter til kost, er der ifølge momslovens § 42, stk. 2 fradrag for 25 % af momsen vedrørende restaurationsydelser, hvis udgiften er strengt erhvervsmæssig. Udgifter til restaurationsbesøg af delvis privat karakter og giver derfor ikke ret til momsfradrag.

Der er i henhold til ligningslovens § 8, stk. 4 skattemæssigt fradrag for 25 % vedrørende repræsentation, herunder bespisning.

Det er vores vurdering, at 50 % af udgiften vedrører personale samt forretningsforbindelser. Hvorfor vi momsmæssigt anser 50 % af beløbet for at være strengt erhvervsmæssigt. Skattemæssigt er der ikke fradrag for udgiften.

Det fradragsberettede beløb udgør derfor 6.555,50 kr. i moms. Der er i henhold til ovenstående kun momsfradrag for 25 % af beløbet. Der er således momsfradrag for 1.638,88 kr.

Købsmomsen nedsættes derfor med 11.472,12 kr. (13.111 kr. - 1.638,88 kr.) og virksomhedens overskud forhøjes med 52.444 kr.

Den samlede nedsættelse af købsmomsen udgør derfor 14.890,87 kr. (2.843,75 kr.+ 320 kr.+ 255 kr.+ 11.472,12 kr.), afrundet til 14.891 kr. og den samlede forhøjelse af overskuddet udgør 78.514 kr. (22.750 kr.+ 1.280 kr.+ 2.040 kr.+ 52.444 kr.),

(...)

2015

Det er vores vurdering, at du har fratrukket følgende udgifter, der ikke vedrører din virksomhed:

Dato

Bilag

Tekst

Moms

Skat

24-02 -2015

113

[virksomhed9]: musical [musical1]

kr.. 113,35

kr. 453, 40

15-04-2015

270

[dagligvarebutik]: pølser/brød+ 1 ks øl

kr. 59,56

kr. 238, 24

25-06-2015

26042

[festival2] [by4]

kr. 805,00

kr. 3.220,00

03-07-2015

26104

[festival1]

kr. 2.500,00

kr. 10.000,00

04-08-2015

26167

[festival2]

kr. 405,00

kr. 1.620,00

14-09-2015

640

[virksomhed9] - [...]

kr. 576,35

kr. 2.305,40

14-09-2015

641

[virksomhed9] - [...]

kr. 576,35

kr. 2.305,40

02-11-2015

778

[virksomhed9]: [event1] 2016

kr. 618,35

kr. 2.473,40

15-12-2015

883

[festival2] 2016

kr. 3.512,28

kr. 14.049,1 2

18-12-2015

892

[virksomhed10] 2016

kr. 1.424,26

kr. 5.697,04

Total

kr. 10.590,50

kr. 42.362,00

Bilag 113, 26042, 26167, 640, 641, 778, 883 og 892

Køb af billetter til [festival2], musical, [konkurrence1], [event1] og koncerter.

Du oplyste på mødet den 16. november 2017, at de billetter du har købt til [festival2] er til dine an satte. Du har oplyst, at du giver billetterne til nogle af dine ansatte. Du har ikke mindst 10 ansatte ud over de kunstnere du udbetaler løn til. Vi har ikke modtaget oplysninger om, hvem billetterne er givet til.

Der er ligeledes ikke fradrag for underholdning i henhold til momslovens § 42 stk. 1, nr. 5 og naturalaflønning i henhold til momslovens § 42, stk. 1, nr. 3.

Du oplyste, at når du har en kunstner på scenen, så får du en billet, så du har mulighed for at være ved kunstneren, når denne optræder.

Det er vores vurdering, at billetterne ikke vedrører virksomhedens forhold. Det er derfor vores vurdering, at udgifterne til billetterne er en privat udgift.

(...)

Bilag 21 er et par støvler og bilag 35 er køb af et par snøresko i st. 44. Bilag 220 er køb af en jakke og en blazer. I skriver, at tøjet er indkøbt til game event. Det fremgår af bilag 400, at der et tale om køb af beklædning. Bilag 482 er køb af diverse merchandise på [festival2] festivallen. Bilag 616 er indkøb af shorts og T-shirts. Det fremgår af kvitteringen, at der er tale om køb af arbejdstøj i for bindelse med [festival1] festivallen. Bilag 860 er køb af en sweatshirt. Det fremgår af kvitterin gen, at den skal passes ind. Det er derfor vores vurdering, at der er tale om et indkøb til en gave.

Alle ovenstående køb er anvendelige til private formål. Der er ikke fradrag for dit private tøj eller tøj du køber til andre.

(...)

8.4.2. Skattestyrelsens afgørelse på baggrund af de fremsendte bemærkninger

Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1, at der alene er fradrag for udgifter, der vedrører virksom hedens momspligtige aktivitet.

Der er derfor fradragsret for arbejdstøj og uniformer, der tilhører virksomheden, og som bruges af personalet under arbejdet. Det samme gælder for arbejdstøj til ejerens eget brug, forudsat at virksomheden stiller tilsvarende arbejdstøj til rådighed for personalet, uden at kræve betaling for det.

Det samme gælder civilbeklædning såsom benklæder, skjorter, slips og pullovers, der tilhører virksomheden, og som medarbejderne altid skal have på, når de repræsenterer virksomheden, idet det betragtes som en slags uniform. Det er dog en betingelse for fradrag, at tøjet, evt. kun den del af tø jet, der er synligt, er forsynet med firmaets navn eller logo og det er forbudt de ansatte at bruge tøjet uden for arbejdstid. Medarbejderen skal være pålagt, at levere tøjet tilbage til virksomheden, når ansættelsen ophører. De nævnte betingelser søger at sikre, at tøjet udelukkende anvendes til brug for virksomheden og ikke privat. Den henvises til den juridiske vejledning D.A.11.3.

Ved gennemgang af bilagsmaterialet er det konstateret, at der ikke er logo på det indkøbte tøj. Der er således ikke momsfradrag for dine indkøb af beklædning i henhold til momslovens § 37, stk.1 med henvisning til den juridiske vejledning D.A.11.3.

Du har ligeledes ikke skattemæssigt fradrag for udgifterne til tøj, hvor virksomhedens logo ikke er påtrykt, med mindre der er tale om særligt sikkerhedsudstyr. Det fremgår ikke af fakturaerne, at der er tale om særligt sikkerhedsudstyr. Det er derfor vores vurdering, at der er tale om en privat udgift til tøj. Der er således ikke fradrag for udgifterne til tøj, i henhold til statsskattelovens § 6, sidste del, med henvisning til den juridiske vejledning punkt. C.C.2.2.1.3.

(...)

2016

Vi har konstateret, at der har været følgende udgifter til tøj:

Dato

Bilag

Tekst

Moms

Skat

20-01-2016

21

[...] - [...]

kr. 200,00

kr. 800,00

22-01-2016

35

[virksomhed11] - kostumer

kr. 120,00

kr. 480,00

15-04-2016

220

[virksomhed12]

kr. 660,00

kr. 2.640,00

09-06-2016

860

Kostume

kr. 140,00

kr. 560,00

30-06-2016

400

[...]: kostumer

kr. 200,00

kr. 800,00

24-07-2016

616

[festival1] arb.tøj

kr. 260,00

kr. 1.040,00

08-08-2016

482

[festival3]

kr. 220,00

kr. 880,00

Total

kr.1.800,00

kr. 7.200,00

Virksomhedens købsmoms i 2016 nedsættes derfor med 1.800 kr. og virksomhedens overskud for højes med 7.200 kr.

(...)”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har fremsat primær påstand om, at for momsansættelserne for alle fire kvartaler af 2014, har virksomhedsindehaveren ikke handlet mindst groft uagtsomt ved at have foretaget fradrag for private udgifter, ved at have taget fradrag for køb uden dokumentation eller ved at have foretaget fradrag for udgifter i forbindelse med virksomhedsindehaverens 50- års fødselsdag, hvorfor der ikke er grundlag for at genoptage momsansættelserne ekstraordinært for 2014 vedrørende disse punkter.

Subsidiært påstår repræsentanten i forhold til købsmoms for kalenderåret 2014 på billetter til [festival2] og billet til [koncert2], at der er fradrag for købsmomsen fratrukket med 6.444 kr.

Endvidere påstår repræsentanten fradrag for købsmoms på faktura fra [virksomhed2] med 1.250 kr. Fakturaen er fejlagtigt udstedt til én af virksomhedens medarbejdere.

Repræsentanten påstår også fradrag for købsmoms på udgift til hotelovernatning for [person7] jf. bilag 559 med 408 kr.

Klageren påstår fradrag for 50 % af købsmoms vedrørende afholdelse af virksomhedsejerens 50 års-fødselsdag svarende til 9.814 kr.

For momsansættelsen for 2015 påstår repræsentanten fradrag for købsmoms på udgifter til billetter til [musical1], [festival2], [konkurrence1] og [event1] fratrukket med 7.625,50 kr.

Ligeledes påstår repræsentanten fradrag for moms på udgift til ”[...]” på [festival1] fratrukket med 2.500 kr.

For momsansættelsen for 2016 påstår repræsentanten fradrag for moms på udgifter til køb af beklædningsgenstande i alt 1.060 kr.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

klager vi hermed over Skattestyrelsens afgørelse af 29. september 2018 (kopi vedlagt inkl. bilag 2 og 3 til afgørelsen).

Klagen angår indkomstårene 2014, 2015 og 2016 og vedrører 3 forhold,

1. hvorvidt indkomstændringer for indkomståret 2014 er forældet,
2. at Skattestyrelsen har anset visse driftsomkostninger for at være afholdt i privat øjemed, eller der mangler dokumentation, og dermed ikke har godkendt skattefradrag, og
3. at Skattestyrelsen har anset visse af virksomhedens biler for at være til rådighed for privat brug, hvorfor der er sket beskatning af værdi af fri bil.

Skattestyrelsen udsendte den 14. maj 2018 forslag til indkomstændringer for indkomståret 2014 samt 2015 og 2016. Det er vores opfattelse, at [person2] ikke har udvist grov uagtsomhed angående de påklagede forhold, hvorfor de påklagede indkomstændringer for 2014 er forældet.

Videre er det vores opfattelse, at de påklagede driftsomkostninger fuldt ud vedrører virksomhedens drift, hvorfor de skal godkendes som fradragsberettigede. De påklagede omkostninger er specificeret nedenfor under ”Vores opfattelse”.

Dernæst er det vores opfattelse, at de nedenfor nævnte biler skal anses for udelukkende at have været til rådighed for virksomhedens drift, hvorfor der ikke skal ske beskatning af værdi af fri bil.

Klagen omfatter selvsagt også de momsmæssige korrektioner af ovennævnte forhold.

Sagens oplysninger

Sagen begyndte ved, at Skattestyrelsen den 14. april 2017 bad om at få indsendt regnskabsmateriale vedrørende [person2]s virksomhed. Dette materiale modtog Skattestyrelsen 24. maj 2017. Herefter udsendte Skattestyrelsen den 14. maj 2018 forslag til indkomstændringer for indkomståret 2014 samt for 2015 og 2016.

[person2] startede i 1985 selvstændig erhvervsvirksomhed i personligt regi – [virksomhed1]. Oprindelig var det en produktionsvirksomhed og bookingbureau, som formidlede kontakt mellem stort set alle former for kunstnere og kunder. Siden har virksomheden løbende udvidet sine aktiviteter til nu både at være et booking- og et eventbureau samt en produktionsvirksomhed med produktion af events mm. Sådan har det været i mange år og i hvert fald for de påklagede indkomstår.

Dét at være et booking-, eventbureau og produktionsvirksomhed omfatter rigtig mange forskelligartede vareudbud. Virksomhedens bookingbureau omfatter således rigtig mange og meget forskelligartede kunstnere, som er i virksomhedens ”stald” lige fra solister, bands, foredragsholdere, stand-up komikere, konferenciers mm. Alt hvad en kunde kan ønske sig af underholdning, kan virksomheden levere. Der kan f.eks. leveres konferenciers til større personale- eller firmafester, hvor ex. vis [person10] eller [person11] er konferencier. Ligeledes arrangeres der stand-up komedies med alle de kendte danske kunstnere ex. vis [person12] og [person13]. Eller foredrag med [person14] eller [person15] ([person15]) og så selvfølgelig masser af musikalske arrangementer fra små intime steder til større festivals med danske og udenlandske kunstnere. Det kan være alt fra at booke én kunstner til [festival2] til at stå for det fulde musikprogram. For alle de omhandlede år var det f.eks. [virksomhed1], som havde ansvaret for at indgå alle aftaler med kunstnere på [festival1] (se vedlagte kontrakt for 2012 – for 2014-2016 fortsatte samarbejdet på samme vilkår). Sådanne aftaler omfatter ikke blot det at indgå de skriftlige aftaler. Det indebærer også at være tilstede og sikre, at alt forløber som aftalt. Hvis noget går galt eller noget uforudset opstår, så et det i sådanne situationer [virksomhed1], som har ansvaret, og som derfor skal løse udfordringerne. Det betyder f.eks., at under [festival1] er [person2] og 1 medarbejder til stede i en længere periode fra før festivalen begynder, til den begynder nedpakning. De har simpelthen deres egen lille camp i back stage-området, så de kan være i konstant kontakt med såvel festivalens ledelse som deres kunstnere.

Ligeledes omfatter eventbureauet alt, hvad en kunde kan ønske sig. Dét, som kunden ønsker, kan virksomheden levere. Det kan være alt fra et totalt set up med ”[konkurrence1]” i et storcenter til handelsstandsforeningens juletræsmarked på byens lokale torv eller en større eller mindre virksomheds sommerfest over et bestemt tema som f.eks. [event2] eller [event3]. Siden 2006 har virksomheden f.eks. arrangeret mindst 20 stk. ”[konkurrence1]”, hvor [person16] fra det ”rigtige” [konkurrence1] i flere tilfælde har været konferencier (se kopi af kontrakt med [virksomhed13] i 2016). Tilsvarende kan en event være en udstilling over et bestemt tema som f.eks. ”[...] – Afrika”, hvor virksomheden skal stille en eller flere medarbejdere til rådighed under udstillingen (se kopi af aftaler med [virksomhed14] om [...] og [...] i 2016).

Hvis kunden ikke selv kan levere eller opstille scene, lyd, lys, udsmykning mm, så er det alt sammen noget, som [virksomhed1] kan levere.

Virksomheden har flere forskellige køretøjer, som benyttes i virksomheden. De benyttes bl.a. til at transportere kunstnere f.eks. fra lufthavn til hotel, fra hotel til det optrædende sted og retur. De fleste kunstnere er personer, som er meget kendte i offentligheden, og de foretrækker derfor at blive transporteret individuelt og gerne anonymt bag tonede ruder. Virksomheden har for de omhandlede år haft både personbiler på hvide nummerplader samt såkaldte tour busser. Tour busserne udlejes også til musikere eller andre kunstnere, som ikke selv har et køretøj til rådighed.

[person2] har for 2014 selvangivet værdi af fri bil i 10 måneder for en Mercedes Benz og i 2 måneder for en Mercedes Roadster. Privat købte [person2] ultimo 2014 en Audi A6 med læderindtræk, hvorfor der ikke er selvangivet værdi af fri bil for 2015. Den private Audi A6 blev solgt i februar 2016, hvorfor der for 2016 er selvangivet værdi af fri bil for 11 måneder for en Mercedes E200 CDI.

For de påklagede år (2014-2016) blev virksomheden drevet fra lejede lokaler på adressen [adresse1], [by5]. [person2], boede og bor stadig på adressen [adresse2] i [by3] ca. 11 km. fra virksomheden. I dag drives virksomheden fra en ejendom (købt i 2017) på [adresse3] i [by3].

Se eventuelt mere om [virksomhed1] på virksomhedens hjemmeside [...dk]

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen bad den 14. april 2017 om at få indsendt regnskabsmateriale vedrørende [person2]s virksomhed. Dette materiale modtog Skattestyrelsen 24. maj 2017. Herefter udsendte Skattestyrelsen den 14. maj 2018 forslag til indkomstændringer for indkomståret 2014 samt 2015 og 2016. Skattestyrelsens endelige afgørelse er dateret den 29. september 2018.

Indkomståret 2014

Skattestyrelsen skriver under pkt. 12.4 i afgørelsen, at [person2] efter deres opfattelse har handlet groft uagtsomt ved at have taget skattefradrag for private udgifter, ved at have taget skattefradrag for køb uden dokumentation, ved at have fratrukket udgifter til sin 50 års fødselsdag, og ved at lade biler, der er anvendelige til privat kørsel indgå i virksomhedsskatteordningen, uden beskatning af rådigheden.

Skattestyrelsen skriver videre, at han har tilsidesat den omhu og påpasselighed, der må kræves af en registreret virksomhed.

Derfor er det Skattestyrelsens opfattelse, at den kan foretage ændringer for indkomståret 2014, uanset fristen i skatteforvaltningslovens (SKFL) § 26, stk. 1 ikke er overholdt.

Driftsomkostninger

Det er generelt Skattestyrelsen opfattelse, at de udgifter, der ikke er godkendt skattefradrag for, har karakter af at være private udgifter. I enkelte tilfælde er der nægtet fradrag med den begrundelse, at udgiften ikke er dokumenteret.

Fri bil

Det er Skattestyrelsen opfattelse, at de biler, som indgår i virksomhedsskatteordningen, er til rådighed for privat kørsel for [person2], hvorfor han er blevet beskattet med værdi af fri bil for alle de omhandlede biler for hvert af indkomstårene 2014, 2015 og 2016. Bilerne er oplistet i bilag 2 og 3 til Skattestyrelsens afgørelse.

Skattemæssig praksis

Ekstraordinær genoptagelse

Det følger af SKFL § 26, stk. 1, at Skattestyrelsen skal udsende forslag om indkomstændring senest den 1. maj 2018, hvis ændringen vedrører indkomståret 2014. Efter SKFL § 27 gælder denne frist dog ikke, hvis der er handlet groft uagtsomt.

Driftsomkostninger

Det følger af praksis om driftsomkostningsbegrebet i statsskattelovens § 6 a, at erhvervsdrivende har skattefradrag for udgifter, der er afholdt i tilknytning til virksomhedens drift. I Juridisk vejledning afsnit C.C.2.2.1.2 er dette jf. følgende uddrag beskrevet som:

”Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.”

og

”Hvis der foreligger en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde en udgift, vil der normalt ikke være grundlag for at kritisere størrelsen eller den mere eller mindre rimelige begrundelse for at afholde udgiften.”

I Skattelovrådets Betænkning nr. 1221 fra 1991 om driftsomkostninger er det som en sammenfatning af retstilstanden beskrevet på side 91 punkt 4.2.3, at:

”Udgiften skal som nævnt have en mere eller mindre kvalificeret tilknytning til driften (den aktuelle indtjening) for at kunne anses som en driftsomkostning.

Som det fremgår af gennemgangen i afsnit 3.2. eksisterer der flere forskellige opfattelser i teorien af det nærmere indhold af dette tilknytningskrav. Den foreliggende retspraksis synes dog ikke at have lagt sig fast på en enkelt af de skitserede opfattelser.

På dette sted skal det blot fremhæves, at omkostningsfradrag og afskrivning forudsætter, at udgiften er afholdt i en eller anden form for kvalificeret tilknytning til driften, dvs. indkomstbestræbelserne, i en erhvervsmæssig virksomhed.” (Vores understregning).

Fri bil

Det følger af virksomhedsskattelovens § 1, stk. 3, at beskatning af privat andel af aktiver, som indgår i virksomhedsskatteordningen, beskattes efter reglen i ligningslovens (LL) § 16. Efter LL § 16, stk. 4 skal værdi af fri bil, der er til rådighed for privat benyttelse, beskattes efter de skematiske regler. Beskatning af fri bil for almindelige hvidplade biler forudsætter således, at bilen er til rådighed for privat kørsel.

Det følger af retspraksis (f.eks. SKM2014.504.HR), at i tilfælde hvor skatteyderens og virksomhedens adresse ikke er sammenfaldende, da påhviler det som udgangspunkt Skatteministeriet at løfte bevisbyrden for, at bilen har været til rådighed for skatteyderens private brug.

Vores opfattelse

Indkomståret 2014

Det er vores opfattelse, [person2] ikke har handlet groft uagtsomt angående de påklagede forhold for indkomståret 2014.

Jfr. nærmere nedenfor er det vores opfattelse, at der er skattefradrag for de omhandlede udgifter. Det er absolut ikke entydigt, at der er tale om private udgifter. Hvorvidt der er skattefradrag for udgifterne eller ikke, er derfor et spørgsmål om en skattefaglig vurdering. Altså en faglig uenighed mellem Skattestyrelsen og [person2].

Ligeledes skal vi gøre opmærksom på, at Skattestyrelsen hverken for 2014 eller senere år har konstateret, at [person2] har kørt privat i bilerne udover, hvad der er selvangivet som værdi af fri bil. Da der jf. nærmere nedenfor helt klart er erhvervsmæssige begrundelser for at bilerne indgår i virksomheden, samt at de udelukkende er til rådighed for virksomhedens drift, og da de altid er parkeret på virksomhedens adresse udenfor arbejdstiden, er det vores opfattelse, at Skattestyrelsen ikke har løftet bevisbyrden for, at bilerne skulle have været til rådighed for privat kørsel for [person2] udover, hvad der har været selvangivet.

Derfor er det vores opfattelse, at der ikke er handlet groft uagtsomt. Da Skattestyrelsen ikke senest den 1. maj 2018 udsendte forslag om indkomstændringer for 2014, er det vores opfattelse, at de påklagede forhold for 2014 er forældet, og at skatteansættelsen for disse forhold derfor er ugyldig.

Driftsomkostninger

Nedenfor har vi specificeret de omkostninger, som Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for, men som efter vores opfattelse er fradragsberettigede driftsomkostninger i virksomheden [virksomhed1].

Generelt er det vores opfattelse, at de nedennævnte omkostninger alle har en kvalificeret tilknytning til den specielle form for virksomhedsdrift, som [virksomhed1] har. Derfor er det vores opfattelse, at omkostningerne er fradragsberettigede som driftsomkostninger.

Man skal have forståelse for den form for virksomhed, som [virksomhed1] udøver. Når [person2] med medarbejdere og/eller forretningsforbindelser er til f.eks. [festival2], så er det ikke for at høre musik. Det er derimod for pleje virksomhedens interesser ved enten at lære at udvikle virksomheden, skabe kontakter eller pleje forretningsforbindelser. På [festival2] kommer det til udtryk ved, at billetterne er Back Stage. Det vil sige, at de giver adgang til området bag scenen, hvor der netop er rig mulighed for at pleje kontakter med forretningsforbindelser i alle afskygninger. For denne type virksomhed er back stage-området at sammenligne med en messe i f.eks. [hallen]. Det er i back stage-området, at de professionelle inden for musikverdenen knytter kontakter og indgår aftaler. Det skal bemærkes, at Back Stage-billetter alene kan erhverves af personer, som har tilknytning til festivallens kunstnere, leverandører eller andre kommercielle partnere. Back Stage-billetter kan ikke købes af ”almindelige private” personer.

Ligeledes er virksomheden med til f.eks. finalen i [konkurrence1], fordi virksomheden allerede dagen efter er medarrangør af en [konkurrence1] med nogle af deltagerne fra TV-showet.

Dernæst skal det bemærkes, at virksomheden godt nok kun har i gennemsnit 2 fastansatte, men derudover har virksomheden årligt mere end 100 løst tilknyttede medarbejdere, som i perioder arbejder for virksomheden. Både [person2] og flere af virksomhedens medarbejdere deltager aktivt ved opsætning og afvikling af de musikarrangementer, events og øvrige produktioner, som udgør virksomhedens drift. Det omfatter bl.a. også de ovennævnte events om [...]. Til disse events deltager virksomheden med personale, som nødvendigvis skal være iført beklædning tilpasset temaet i eventen. I den forbindelse er det naturligvis helt udelukket, at personalet kan deltage i beklædning påført firmanavn eller logo for [virksomhed1]. Det svarer til, at skuespillere i film og på teater skulle optræde i beklædning med logo. Det kan man naturligvis ikke.

2014

Hvis Skatteankestyrelsen ikke er enig, at indkomstændringer for 2014 er forældet, er det jf. nærmere nedenfor vores opfattelse, at de nævnte udgifter er fradragsberettigede som driftsomkostninger.

Bilag nr. 25218, kr. 4.800 kr. – bilag nr.946, 16.400 kr. – bilag 947, 4.576 kr.

Det vedrører billetter til [festival2] og billet til [koncert2] i [...]. Den erhvervsmæssige begrundelse for at afholde disse udgifter fremgår ovenfor. Se nedenfor under ”2015” om hvem, der har deltaget.

Bilag nr. 25411, kr. 5.000 kr.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgiften, da fakturaen ikke er udstedt til [virksomhed1].

Udgiften opstår på den måde, at [virksomhed1] er i [by1] for at opstille og arrangere en [konkurrence2]-event. Så står de konkret og mangler udstyr til lyd og lys, hvorfor virksomhedens medarbejder kontakter [virksomhed2] i [by2] med henblik på om de kan levere det nødvendige tekniske udstyr. [virksomhed2] udsteder uheldigvis fakturaen til virksomhedens medarbejder i stedet for til [virksomhed1]. Dette har [virksomhed2] bekræftet i e-mail (kopi vedlagt) af 30/8 2018, ligesom det fremgår af fakturaen (kopi vedlagt) til [virksomhed3], at [virksomhed1] har leveret udstyret.

Udgiften er utvivlsomt betalt af [virksomhed1], og virksomheden har været uden indflydelse på, at [virksomhed2] ikke udstedte fakturaen til dem som rette indkøbsmodtager.

Det er derfor vores opfattelse, at det er dokumenteret, at udgiften er en driftsomkostning for [virksomhed1] til trods for, at fakturaen ikke er udstedt til virksomheden. Det afgørende er, at udgiften er afholdt i interesse af [virksomhed1] og betalt af dem.

Bilag nr. 559, 3 x kr. 544 kr.

Det vedrører virksomhedens udgift til hotelovernatning for den svenske kunstner [person7], som optrådte på [festival1]. Det fremgår af vedlagte bilag ”[person7] 2014”, at [virksomhed1] skulle ”reserverar och bekostar enkelrum till samtliga i resesällskapet på närliggande hotell”. Vi er enig i, at selve fakturaen fra hotellet ikke er fremvist. Det skyldes sandsynligvis, at hotellet har udleveret fakturaen til [person7]. Det er imidlertid dokumenteret, at udgiften er afholdt af [virksomhed1], ligesom det tydeligt fremgår af ovennævnte bilag, at virksomheden var kontraktligt forpligtet til at afholde udgiften.

Det er derfor vores opfattelse, at det på tilstrækkelig vis er dokumenteret, at virksomheden har afholdt en fradragsberettiget driftsomkostning.

Ligesom med ovennævnte bilag nr. 25411, kan [virksomhed1] ikke være ansvarlig for, hvem leverandøren formelt anfører som køber af ydelsen, ligesom virksomheden ikke kan være ansvarlig for, hvem leverandøren udleverer fakturaen til. Efter vores opfattelse må det afgørende være, at det er dokumenteret, at virksomheden har afholdt de omhandlede udgifter, samt at virksomheden har været kontraktligt forpligtet til det. Derfor er der tale om fradragsberettigede driftsomkostninger, som er dokumenteret.

50 års fødselsdag

Vi er enige i, at der som udgangspunkt ikke er skattefradrag for udgifter til en privat fødselsdag.

For repræsentationsudgifter er der alene fradragsret for 25 %, men her kan der efter praksis alligevel opnås fuld fradragsret, hvis arrangementet har et sådant reklamemæssigt islæt, at udgifterne kan fratrækkes som reklameudgifter efter LL § 8, stk. 1 jf. også den juridiske vejledning afs. C.C.2.2.2.5.4.

Der var inviteret 75 til [person2]s 50 års fødselsdag, og heraf var alene 18 fra privatsfæren. Resten var medarbejdere, kunder og andre forretningsforbindelser. Festen blev afholdt over temaet [event2] for at vise forretningsforbindelserne, hvad virksomheden kan præstere.

Det resulterede konkret i, at virksomheden efterfølgende solgte en tilsvarende [event2] til [virksomhed3].

Dernæst skal det bemærkes, at Skattestyrelsen har godkendt momsfradrag for 50 % af udgifterne til fødselsdagen.

Det er vores opfattelse, at fødselsdagen skal betragtes som en anledning til at vise virksomheden frem, og at 50 % af udgiften derfor kan fratrækkes som en reklameudgift jf. også det godkendte momsfradrag. Dernæst skal det bemærkes, at arrangementet konkret medførte et skattepligtigt salg af en tilsvarende event til [virksomhed3].

2015

Bilag nr. 113, 453 kr./[musical1] – bilag nr. 26042, 3.220 kr./[festival2] – bilag nr. 640, 2.305

kr./[konkurrence1] – bilag nr. 641, 2.305 kr./[konkurrence1] – bilag nr. 778, 2.473 kr./[event1] – bilag nr. 883, 14.049 kr./[festival2] – bilag nr. 892, 5.697 kr./[virksomhed10] 2016

Som beskrevet ovenfor afholdes disse udgifter for fortsat at udvikle virksomhedens koncepter og for at pleje forretningsforbindelser. Det er virksomhedens medarbejdere i form af [person2], [person3], [person4] og [person5], som har deltaget. Derudover har der i visse tilfælde været inviteret kunder og leverandører fra f.eks. storcentre og tilsvarende forretningsforbindelser.

Det er vores opfattelse, at udgifter for deltagelse af virksomhedens medarbejdere er fuldt fradragsberettigede driftsomkostninger. Udgifter vedrørende forretningsforbindelser er fradragsberettigede som repræsentationsudgifter.

Bilag nr. 26104, 10.000 kr., [...], [festival1]

Som nævnt er [person2] tilstede under hele [festival1], hvilket han er kontraktligt forpligtet til. Ligesom han networker i back stage-området under [festival2], så har han også benyttet [festival1] til at pleje forretningsforbindelser ved at invitere dem til [...], som er et samlingspunkt på festivalen, hvor der kan reserves plads med udsigt til musikscenen, ligesom der kan købes drikkevarer. Udgiften kan derfor anses for at være en repræsentationsudgift.

2016

Bilag nr. 21/220/400, 800 kr., 2.640 kr. og 800 kr.

Som nævnt ovenfor, og som det tydeligt fremgår af virksomhedens hjemmeside, afholder [virksomhed1] adskillige events over temaet [...]. Ved flere af disse events er virksomhedens medarbejdere iført beklædning, som passer til temaet. Det er sådan beklædning, som er indkøbt ved disse bilag. Det er vores opfattelse, at disse indkøb er fradragsberettigede som indkøb af arbejdstøj relateret til skattepligtig omsætning fra events (se 2 kontrakter – vedlagte bilag 4).

Fri bil

Det er vores opfattelse, at ingen af de biler, som for de omhandlede år har indgået i virksomhedsskatteordningen, har været til rådighed for privat kørsel for [person2] udover de biler, hvoraf der er selvangivet værdi af fri bil.

[person2] har for 2014 selvangivet værdi af fri bil for 10 måneder med en Mercedes Benz og 2 måneder med en Mercedes Roadster med en samlet skattepligtig værdi på 72.010 kr.

Ultimo 2014 købte [person2] privat en Audi A6 med reg.nr. [reg.nr.1], og samtidig ophørte han med at have fri bil i virksomheden. For 2015 er der således ikke selvangivet værdi af fri bil. Den private Audi A6 blev solgt i februar 2016, hvorefter han igen har selvangivet værdi af fri bil i 11 måneder for en Mercedes E200 CDI med en selvangivet værdi på 63.461 kr.

Udenfor virksomhedens arbejdstid har bilerne altid været parkeret på virksomhedens adresse.

Skattestyrelsen har ikke i ét eneste tilfælde konstateret, at dette ikke skulle være tilfældet, eller at [person2] har kørt privat i nogen af bilerne udover det selvangivne. Skattestyrelsen har derfor ikke løftet bevisbyrden for, at bilerne har været til rådighed for privat kørsel for [person2].

Audi A6 med reg.nr. [reg.nr.2]

Denne Audi er [person2]s private bil, som han købte ultimo 2014. Bilen indgår ikke i virksomhedsskatteordningen. Skattestyrelsen har opgjort værdi af fri bil heraf til hhv. 42.328 kr. og 6.943 kr. for 2015 og 2016.

WV Beach Buggy med reg.nr. [reg.nr.3]

Skattestyrelsen har anset WV Beach Buggy med reg.nr. [reg.nr.3] (senere ændret til [reg.nr.4]) for at være til rådighed for privat kørsel og opgjort værdi af fri bil til hhv. 40.174 kr., 40.184 kr. og 40.188 kr. for 2014, 2015 og 2016.

Det er en lille åben WV i en moderigtig rød farve og med hvide sæder. Bilen benyttes udelukkende som reklame og blikfang for [virksomhed1] og for virksomhedens arrangementer.

Bilen blev købt i 1997 for 32.000 kr. Bilen har konstant påtrykt adressen på firmaet hjemmeside på begge sider af bilen, og ved konkrete arrangementer bliver den efter behov forsynet med yderligere reklamer til brug for formålet jf. vedlagte 2 fotos. På det ene foto, hvor bilen holder ved en festival – se hegn i baggrunden – er den forsynet med flere reklamer for [koncert3] samt [person17], som er en udenlandsk artist, som er i ”stald” hos [virksomhed1].

Bilens synsrapporter og km.aflæsning (92.341 km.) i november 2018 viser, at der i perioden 2011-2018 alene er kørt 2.341 km. svarende til gennemsnitligt 292 km. årligt. Det har udelukkende været erhvervsmæssig kørsel, hvor bilen er benyttet i reklameøjemed. Et eksempel på erhvervsmæssig benyttelse fremgår af vedlagte tilladelse fra [by6] Kommune, hvor kommunen i 2017 gav tilladelse til, at Beach Buggyen én bestemt dag i ét bestemt tidsrum måtte køre og parkere i gågaden i forbindelse med koncerten [koncert4].

Bilen blev som nævnt købt for 32.000 kr. i 1997 jf. vedlagte kopi af købsbilaget. Som det fremgår af de vedlagte fotos, er det en lille smart bil, som er et rigtigt godt blikfang ved virksomhedens arrangementer. Derudover har det formodningen imod sig, at man lader en bil til 32.000 kr. indgå i virksomhedsskatteordningen, hvis den samtidig benyttes til privat brug, da værdi af fri bil som minimum beregnes med 25 % af 160.000 kr. svarende til min. 40.000 kr. årligt.

Øvrige biler

Skattestyrelsen har beskattet og opgjort værdi af fri bil (se i det hele bilag 2 og 3 til den påklagede afgørelse) for en Audi Q7 med reg.nr. AK 66 134 for 12 måneder for hvert af årene 2014, 2015 og 2016 med en skattepligtig værdi på hhv. 89.460 kr., 89.550 kr. og 89.640 kr.

Audi Q7 er en 7 personers bil med tonede ruder, som virksomheden benytter som en særlig VIPbil til kunstnere, som ikke ønsker at blive genkendt og altså ikke ønsker at blive transporteret ”offentligt”.

Desuden er der foretaget beskatning med værdi af fri bil for en Chrysler Sebring med reg.nr. [reg.nr.5] for 7 måneder i 2014 med en skattepligtig værdi på 24.713 kr.

Ligeledes er der foretaget beskatning for 2 måneder i 2014 og 11 måneder i 2015 for en Mercedes Benz 500 med reg.nr. [reg.nr.6] med skattepligtige værdier på hhv. 12.012 kr. og 67.571

kr.

Der er også gennemført beskatning for en Mercedes Benz med reg.nr. [reg.nr.7] for 12 måneder i 2014 med en skattepligtig værdi på 58.337 kr.

Endelig er der for 2016 gennemført beskatning for 12 måneder med en Mercedes Benz E med

reg.nr. [reg.nr.8] og for 6 måneder med en Mercedes Benz 500 med reg.nr. [reg.nr.9] og skattepligtige værdier på hhv. 59.494 kr. og 38.886 kr.

Som beskrevet under ”Sagens oplysninger” benyttes køretøjerne bl.a. til at transportere kunstnere, samt i øvrigt til erhvervsmæssig kørsel i forbindelse med virksomhedens arrangementer af koncerter og events mm. Det fremgår f.eks. af vedlagte bilag angående [koncert1] og [festival1] 2015, at virksomheden skulle stille med en bil inkl. chauffør samt en bus inkl. chauffør til brug for persontransport fra [lufthavn1] til [festival1] (the party). [person4] og [person18] er anført som Tour manager/Driver, og de er medarbejdere i [virksomhed1]. Virksomheden har ikke registreret hvilken bil og bus, der konkret blev benyttet, men det fremgår dog tydeligt, at virksomheden var kontraktligt forpligtet til at sørge for transporten. Dette er blot ét ud af mange eksempler. Vi skal også gøre opmærksom på, at kunstnere generelt behandles – og forventer at blive behandlet – som såkaldte stjerner. Det betyder f.eks., at det vil være utænkeligt at hente en kunstner i f.eks. en Opel Astra eller lignende. I så fald ville det i hvert fald være sidste gang virksomheden fik lov til at indgå kontrakter med denne kunde. Dette er virkeligheden. Derfor er virksomheden også nødt til at have biler, som umiddelbart kan synes luksusprægede, men det er der en god erhvervsmæssig begrundelse for. Desuden har virksomheden ansvaret for kunstnernes sikkerhed under transporten, hvilket også stiller krav til køretøjerne.

Sammenfattende om bilerne skal vi gøre opmærksom på, at bilerne – uanset at visse af dem traditionelt kan være egnet til privat brug – i denne konkrete virksomhed, som [virksomhed1] driver, udelukkende har været anskaffet til brug i virksomheden bortset fra de, som er selvangivet til privat benyttelse. Vi skal også gøre opmærksom på, at uden for arbejdstiden har bilerne altid været parkeret på virksomhedens adresse i [by5].

Da bilerne altid har været parkeret på virksomhedens adresse uden for arbejdstiden, og da

Skattestyrelsen ikke – udover det selvangivne - har konstateret nogen privat brug af disse, er det vores opfattelse, at Skattestyrelsen (jf. ovennævnte formodningsregel) ikke har løftet deres bevisbyrde for, at bilerne har været til rådighed for privat brug.

Sammenfatning

Sammenfattende er det vores opfattelse, at[person2] ikke har udvist grov uagtsomhed, hvorfor de påklagede forhold for indkomståret 2014 er forældet, at der har været en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde de påklagede udgifter, hvorfor disse skal anses for at være fradragsberettigede driftsomkostninger, atder ligeledes har været en aktuel driftsmæssig begrundelse for at have de omhandlede biler i virksomheden til udelukkende brug for virksomhedens drift, samt at Skattestyrelsen ikke har løftet bevisbyrden for at dokumentere eller sandsynliggøre, at disse har været til rådighed for privat brug for [person2].

Derfor skal der ikke ske beskatning af værdi af fri bil udover det selvangivne.

(...)

Repræsentanten har ved brev af 5. august 2021 fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

”(...)

Bortset fra forholdet om værdi af fri bil for indkomståret 2014 er vi ikke enige i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse.

Angående forholdet om værdi af fri bil for WV Beach Bugge med reg.nr. [reg.nr.3] ønsker vi at supplere vores tidligere oplysninger i sagen med:

1. Det følger at retspraksis jf. Højesteretsdom offentliggjort som SKM2014.504.HR, at når en skatteyder og selskabets adresse ikke er sammenfaldende, påhviler det som udgangspunkt Skattestyrelsen at løfte bevisbyrden for, at selskabet har stillet en bil til rådighed for skatteyderens private brug. Det skal bemærkes, at højesteretsdommen fortsat er gengivet i Skattestyrelsens juridiske vejledning i afsnit C.A.5.14.1.11.
2. Det fremgår også af Skatteankestyrelsens sagsfremstilling s. 27 nederst, at Skatteankestyrelsen er enig i, at bevisbyrden som udgangspunkt tilfalder Skattestyrelsen, medmindre de faktiske forhold taler for, at bilen har været til rådighed for privat anvendelse.
3. Klagesagen vedrører indkomstårene 2014, 2015 og 2016. I disse år drev [person2] virksomhed fra adressen [adresse1], [by5], og han havde bopæl på adressen [adresse2], [by3]. Afstanden mellem disse adresser er ca. 11 km.
4. Det skal bemærkes, at Skattestyrelsen ikke i ét eneste tilfælde har observeret, at [person2] eller nærtstående familiemedlemmer til ham har benyttet Beach Buggy’en til privat kørsel, ligesom Skattestyrelsen ikke på noget tidspunkt har observeret, at Beach Buggy’en har holdt parkeret på hans privatadresse.
5. Skattestyrelsen har således ikke påvist forhold, som taler for, at bilen har været til rådighed for privat anvendelse.
6. Efter en sammenfatning af ovenstående punkt 1-5 er det vores opfattelse, at Skattestyrelsen ikke har godtgjort, at der er grundlag for at anse, at Beach Buggy’en har været til rådighed for privat kørsel for [person2]. Derfor har Skattestyrelsen ikke løftet bevisbyrden for, at der kan ske beskatning af værdi af fri bil for denne Beach Buggy.
7. Derimod vil vi gøre opmærksom på, at [person2] har godtgjort, at der ér en erhvervsmæssig begrundelse for at Beach Buggy’en indgår i virksomheden.
8. Bilen benyttes som reklamefremstød for særligt musikarrangementer. Vi har fremvist fotos, hvor bilen med påklistrede reklamer har været benyttet som marketing for [koncert3], ligesom vi har fremsendt kopi af [by6] Kommunes tilladelse til at bilen måtte køre og parkere i gågaden i forbindelse med koncerten [koncert4]. Dette er konkrete beviser for, at bilen benyttes erhvervsmæssigt i [person2]s virksomhed, og dermed bevis for at der er et erhvervsmæssigt behov for at have bilen i virksomheden.
9. Vi har tidligere oplyst, at bilen er monteret med et professionelt speakeranlæg, som bruges, når bilen benyttes til at reklamere for et arrangement på samme måde, som når tivoli eller cirkus førhen kørte gennem byerne og via højtalere reklamerede for deres ankomst. Vedhæftet følger 3 fotos af bilen med speakeranlægget. Det er vores opfattelse, at speakeranlægget bekræfter, at bilen fuldt ud benyttes erhvervsmæssigt som reklamebil i virksomheden.
10. I Skattestyrelsens udtalelse af 16. januar 2019 bliver det tillagt betydning, at Beach Buggy’en i 2011 blev omregistreret fra at være indregistreret i virksomhedens navn til at blive indregistreret i [person2]s navn. Som tidligere oplyst skyldtes denne omregistrering ikke nogen ændring i bilens faktiske benyttelse men alene Motorstyrelsens regler om, at bilen på daværende tidspunkt på grund af alder kunne indregistreres som en veteranbil med deraf følgende lavere udgifter til vægtafgift og bilforsikring til følge.
11. [virksomhed1] er en personligt drevet virksomhed ejet af [person2]. Derfor er det efter vores opfattelse uden betydning for den skattemæssige vurdering af en bil, om bilen er indregistreret i virksomhedens navn eller i den fysiske ejers navn. I begge tilfælde er det den fysiske virksomhedsejers aktiv. Derfor kan Motorstyrelsens registrering af bilen ikke have betydning for, om den er et privat aktiv eller et erhvervsmæssigt aktiv. Det skal udelukkende vurderes ud fra bilens faktiske benyttelse.
12. Endelig vil vi igen gøre opmærksom på, at bilen over årene 2011-2018 alene har kørt 292 km. årligt i gennemsnit. Dernæst er der meget lave faste udgifter til vægtafgift og forsikring, da bilen som nævnt siden 2011 har været indregistreret som en veteranbil. Der er således ganske få udgifter på bilen. Sammenholdt med at bilen er anskaffet for 32.000 kr. og værdi af fri bil årligt skal opgøres til minimum 40.000 kr., vil de fleste formentlig være enige om, at det vil være økonomisk uansvarligt at placere en privat bil med denne værdi og lave årlige udgifter i virksomheden. Dette er selvsagt ikke nogen dokumentation for, at bilen benyttes erhvervsmæssigt, men det er efter vores opfattelse med til at godtgøre, at bilen er et erhvervsmæssigt aktiv i virksomheden. I modsætning hertil har Skattestyrelsen ikke løftet deres bevisbyrde om, at bilen har været til privat rådighed

Der ønskes ikke retsmøde i sagen.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

I henhold til momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Af momslovens § 37 fremgår der følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)”

Fradrag for købsmoms

Landsskatteretten har i afgørelse af dags dato fundet, at SKAT har været berettiget til at nægte fradrag for udgifter, idet Landsskatteretten har anset udgifterne for private, eller at der ikke er fremlagt behørig dokumentation for udgiften, og forhøjet virksomhedsindehaverens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2014, 2015 og 2016. Der henvises til Landsskatterettens j.nr. 18-0030250.

Indkomståret 2014

Fradrag for købsmoms på festival- og koncertbilletter

Der er fratrukket købsmoms vedrørende udgifter til billetter til [festival2] 5.300 kr., [koncert2] 1.145 kr. eller i alt 6.445 kr.

Købsmomsen fordeler sig med 1.200 kr. i 1. kvartal 2014, og 5.245 kr. i 4. kvartal 2014.

Landsskatteretten lægger til grund, at virksomhedsindehaveren i de situationer, hvor denne har hyret kunstnere, der optræder, får fri adgang til arrangementerne.

Landsskatteretten finder, at de afholdte udgifter til koncertbilletter savner en tilstrækkelig direkte sammenhæng med virksomhedsindehaverens indtægtsgivende arbejde, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for købsmomsen efter reglerne i momslovens § 37.

Landsskatteretten stadfæster det påklagede punkt.

Bilag 25411 Faktura ikke udstedt til virksomheden

Der er fratrukket købsmoms i 2. kvartal 2014 vedrørende udgifter til leje af lydanlæg med 1.250 kr.

Det fremgår af fakturaen, at den er udskrevet til [person6], som ud over at have været ansat i [virksomhed1] også er selvstændig erhvervsdrivende.

Landsskatteretten finder, at der ikke er fradrag for købsmomsen, da fakturaen ikke er udskrevet til klagerens virksomhed.

Det forhold, at [virksomhed1] har betalt regningen, ændrer ikke på dette forhold.

Landsskatteretten stadfæster dette punkt.

Fradrag for købsmoms på udgifter til hotelovernatning, bilag nr. 559 – 408 kr.

Der er fratrukket købsmoms på udgifter til hotelovernatning med 408 kr. Der foreligger ikke dokumentation i form at faktura.

Købsmomsen er fratrukket i andet kvartal 2014.

Landsskatteretten konstaterer, at der ikke er indsendt dokumentation for udgift til hoteludgifter.

Landsskatteretten finder på dette grundlag, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmomsen

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse på dette punkt.

Fradrag for købsmoms på udgifter i forbindelse med 50- års fødselsdag

Der er fratrukket købsmoms af udgifter i forbindelse med afholdelse af virksomhedsindehaverens 50- års fødselsdag med 19.628,50 kr.

Købsmomsen er fratrukket i fjerde kvartal 2014.

Ifølge det oplyste deltog 75 gæster, hvoraf 15 gæster var private.

Under hensyntagen til, at der foruden forretningsforbindelser deltog et ikke ubetydeligt antal familiemedlemmer og venner i receptionen, som blev afholdt på en restaurant, og at udgiften pr. person har udgjort godt 1000 kr., finder retten at festen ikke klart og entydigt været forretningsmæssigt begrundet. Det forhold, at temaet for festen var [event2] og at festen var bygget om dette, og at der efterfølgende er solgt events bygget op om dette tema, kan ikke føre til andet resultat.

Der kan endvidere henvises til Højesteretsdom U.1980.548, hvor Højesteret ikke godkender fradrag for udgifter til afholdelse af 60- års fødselsdag, hvor der deltog 86 personer, herunder 6 naboer og 7 privat bekendte.

Skattestyrelsen har i deres afgørelse af 29. september 2018 indrømmet et skønsmæssigt fradrag for købsmoms med 4.738 kr., med den begrundelse at Skattestyrelsen i forslag afgørelse, havde indrømmet dette fradrag, og derfor havde givet klageren en forventning om, at der kan godkendes momsfradrag for en del af købsmomsen

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse på dette punkt.

Indkomståret 2015

Fradrag for købsmoms vedrørende udgifter til festival- og koncertbilletter

Der er fratrukket købsmoms i forbindelse køb af billetter til [festival2] med 4.722 kr., billetter til [musical1] med 109 kr., [konkurrence1] med 1152 kr., [event1] med 594 kr. og koncertbillettermed 1.424 kr. eller i alt 8.001 kr.

Købsmomsen fordeler sig med 109 kr. i 1. kvartal 2015, 805 kr. i 2. kvartal 2015, 1.557 kr. i 3. kvartal og 5.530 kr. i 4 kvartal.

Landsskatteretten lægger til grund, at virksomhedsindehaveren i de situationer, hvor denne har hyret kunstnere der optræder, får fri adgang til arrangementerne.

Landsskatteretten finder, at de afholdte udgifter til koncertbilletter savner en tilstrækkelig direkte sammenhæng med virksomhedsindehaverens indtægtsgivende arbejde, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for købsmomsen efter reglerne i momslovens § 37.

Landsskatteretten stadfæster det påklagede punkt.

Indkomståret 2016

Fradrag for købsmoms vedrørende udgifter beklædningsgenstande

Der er foretaget fradrag for købsmoms i forbindelse med køb af beklædningsgenstande, et par støvler hvor købsmomsen udgjorde 200 kr., et par snøresko ligeledes 200 kr. og en jakke og blazer hvor købsmomsen udgjorde 660 kr.

Købsmomsen fordeler sig med 200 kr. i 1. kvartal og 860 kr. i andet kvartal af 2016.

Købsmoms på udgifter til tøj, herunder arbejdstøj kan som udgangspunkt ikke fratrækkes efter momslovens § 37.

Købsmoms på arbejdstøj kan dog fratrækkes, hvis der ikke er tale om almindelig beklædning, og det påfører den erhvervsdrivende merudgifter, når der tages hensyn til, at det almindelige tøj spares for slid.

Virksomhedsejeren har ikke dokumenteret eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at er tale om specielbeklædning, som ikke egnede sig til at blive brugt privat, og at han samlet er blevet påført en merudgift til beklædning. Der er lagt vægt på, at der er tale om køb af beklædningsgenstande, der anskaffes og anvendes i almindelighed. Der er også lagt vægt på, at tøjet ikke er påtrykt firmalogo.

Landsskatteretten finder på baggrund heraf, at der ikke kan godkendes fradrag købsmoms på udgifterne til køb af beklædningsgenstande.

Formelt – genoptagelse indkomståret 2014:

Told- og skatteforvaltningen kan ifølge skatteforvaltningslovens § 31 ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvaret senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1. Skattestyrelsen har udsendt forslag den 14. maj 2018. Den ordinære frist for indkomståret 2014 udløb den senest den 1. marts 2018, hvorfor ændringen af momsfastsættelserne for kalenderåret 2014 er foretaget udenfor den ordinære frist.

Uanset fristerne i § 31 kan en ændring af momsfastsættelsen foretages efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis en af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 32 er opfyldt.

SKAT kan derfor genoptage ansættelsen for indkomståret 2014, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 3.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momsfastsættelse for kalenderåret 2014 med ikke godkendt fradrag for købsmoms på udgifter til billetter til [festival2] og billetter til [koncert2] i alt 6.444 kr. med den begrundelse, at udgifterne ikke anses for at være erhvervsmæssige.

Endvidere har Skattestyrelsen forhøjet virksomhedens momsfastsættelse for kalenderåret 2014 med ikke godkendt fradrag for købsmoms på udgifter lyd og lys i alt 1.000 kr., idet fakturaen ikke er udskrevet til klageren samt ikke godkendt fradrag for købsmoms på udgifter til hotelovernatning med 408 kr. hvor der mangler faktura.

Landsskatteretten finder, at virksomheden har handlet mindst groft uagtsomt, ved at foretage fradrag for købsmoms på private udgifter samt udgifter, hvor fakturaen ikke er udskrevet til virksomheden eller udgifter hvor der mangler dokumentation i form af faktura.

Ligeledes har Skattestyrelsen forhøjet virksomhedens momsfastsættelse for kalenderåret 2014 med ikke godkendt fradrag for købsmoms på udgifter i forbindelse med afholdelse af virksomhedsindehaverens 50- års fødselsdag, hvor der deltog i alt 75 gæster, heraf 18 private gæster samt ansatte og forretningskunder. Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms med i alt 14.891 kr. ud af en samlet udgift på 19.628 kr.

Landsskatteretten finder, at der er en fast praksis i forhold til fradrag for udgifter i forbindelse med private mærkedage, hvorefter der ikke er fradrag, når der deltager private gæster.

Landsskatteretten finder, at virksomheden har handlet mindst groft uagtsomt, ved at foretage fradrag for købsmoms vedrørende udgifter i forbindelse med virksomhedsindehaverens 50- års fødselsdag.

Landsskatteretten finder derfor, at der er grundlag for at ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen vedrørende disse forhold.