Kendelse af 30-09-2021 - indlagt i TaxCons database den 20-10-2021

Skattestyrelsen har opkrævet klageren yderligere 13.293 kr. i tobaksafgift for vandpibetobak.

Landsskatteretten hjemviser sagen til fornyet behandling ved Skattestyrelsen.

Faktiske oplysninger

Klageren drev på kontroltidspunktet [virksomhed1] som enkeltmandsvirksomhed. [virksomhed1] var en vandpibecafe.

Virksomheden ophørte den 31. august 2020.

Den 11. september 2018 var Skattestyrelsen, i samarbejde med [by1] Politi, på besøg i klagerens forretning for at kontrollere, om der var betalt afgift af punktafgiftspligtige varer.

I forbindelse med kontrollen optog Skattestyrelsen fotos af:

Bøtter med tobak af mærket Social Smoke

-På ét foto ses et brudt stempelmærke af ukendt oprindelse

-På resten af bøtterne er det ikke muligt at se, om der er danske stempelmærker

-Det er ikke muligt at konstatere, om bøtterne er udstyret med sundhedsadvarsler

Bøtter med tobak af mærket Al Fakher

-På ingen af bøtterne er det muligt at konstatere, om der er danske stempelmærker eller sundhedsadvarsler

Bøtter med tobak hvor mærket ikke kan konstateres

-På ingen af bøtterne er det muligt at konstatere, om der er danske stempelmærker eller sundhedsadvarsler

Kvitteringer (påsat et papirspyd)
Oplysningsseddel om uanmeldt besøg fra Skattestyrelsen

Under kontrollen blev en medarbejder i virksomheden bedt om at fremlægge dokumentation for, at der var betalt afgift af de tilstedeværende afgiftspligtige tobaksvarer.

Medarbejderen kunne ikke fremlægge den efterspurgte dokumentation.

Klageren har efterfølgende indsendt regnskabsmateriale i forbindelse med indgivelsen af klagen i den forliggende sag.

Skatteankestyrelsen har sendt regnskabsmaterialet sammen med klagerens bemærkninger til Skattestyrelsen, jf. nedenfor.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klageren skal betale 13.293 kr. i tobaksafgift.

Der er anført følgende begrundelse for opkrævningen af yderligere tobaksafgift:

”Vi har den 11. september 2018 opgjort tobaksafgiften til 13.293 kr. efter et skøn.

Afgiften er opgjort påbaggrund af en optælling af afgiftspligtige varer. Beløbet er efter reglerne i tobaksafgiftsloven og opkrævningsloven opgjort sådan:

Tobak:

Produkt

Antal

Vægt pr. stk.

Antal kg. i alt

Afgift i kr.

Al Fakher Blueberry mint

1

1,0 kg

1,0 kg

Diverse varianter af vindpibetobak, fyldte

10

1,0 kg

10,0 kg

Diverse varianter af vindpibetobak, tomme

7

1,0 kg

7,0 kg

I alt

18,0 kg

13.293

Afgift 738,50 kr. pr. kg.

Skattestyrelsen konstaterede ved besøget, at der var 11 fyldte bøtter vandpibetobak, heraf 1 bøtte fra Al Fakher. Dertil fandtes 7 tomme bøtter, disse indeholdte alle rester af vandpibetobak. Skattestyrelsen skønner at de tomme bøtter har været fyldt op med mindst 1 kg. vandpibetobak pr. bøtte.

[...]

[forslag til afgørelse af 26. september 2018:]

Du har købt afgiftspligtig tobak som det ikke kan dokumenteres der er betalt afgift af. Herudover har du ikke ført regnskab efter reglerne. Da du har købt varer, som der ikke er betalt afgift af efter denne lov, skal du betale afgiften af varerne. Tobaksafgiften er derfor opgjort efter et skøn på baggrund af en optælling.

[...]

[afgørelse af 22. oktober 2018:]

Virksomheden skal efter tobaksafgiftslovens § 18, stk. 7, opbevarer følgesedler, faktura eller kvitteringer i virksomhedens salgslokale. Virksomheden kunne ikke fremvise dokumentation for tobakken, i virksomheden ved kontrollen den 11. september 2018.

Skattestyrelsen fastholder sit forslag til afkrævning af afgift dateret den 26. september 2018 og træffer endelig afgørelse i overensstemmelse hermed. ”

Klagerens opfattelse

Det er klagerens opfattelse, at der er betalt den korrekte afgift af de kontrollerede tobaksvarer.

Klageren har anført følgende begrundelse for klagen:

”Jeg skriver hermed I forbindelse med jeres besøg hos os den 11. september 2018.

Ved dette besøg lavede i et skøn på noget vandpibe tobak, som i mente der skulle pålægges afgift på. Yderemere konstaterede i at vi ej kunne fremvise regnskab på denne, da vores regnskabsmappe var hos revisoren. Da vi altid har betalt afgift på vores vandpibe tobak, hvilket også kan dokumenteres – anmoder vi om at afgiften frafaldes og, at jeres afgørelse tages til revurdering.

Hvis der ønskes flere bilag kan disse fremsendes ved ønske.

Se venligst vedhæftet.”

Skattestyrelsens høringssvar

På anmodning fra Skatteankestyrelsen afgav Skattestyrelsen den 11. januar 2019 følgende udtalelse:

”Klager har til Skatteankestyrelsen fremsendt flere fakturaer der skal fungere som bevis for at der er afregnet afgift af de i afgørelsen omtalte afgiftspligtige varer.

Skattestyrelsen underkender ikke fakturaernes rigtighed, men efter tobaksafgiftslovens § 18, stk. 7 skal virksomheder opbevare følgesedler eller kvitteringer i det forretningslokale, hvor de sælger de varer, som følgesedlen eller kvitteringen vedrører.

En kopi af en faktura kan erstatte en følgeseddel, hvis fakturaen udleveres til virksomheden senest samtidig med leverancen. Følgesedler, kvitteringer eller fakturakopier skal opbevares i køberens forretningslokale i mindst 3 måneder fra de er udstedt.

Efter tobaksafgiftslovens § 18, stk. 8 skal virksomheder, der handler med afgiftspligtige varer, føre et regnskab, som kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varen er leveret. I regnskaberne skal der stå, hvilke varer der er blevet leveret (art, mængde og pris), hvilken dag leverancen er sket, hvem der har leveret varerne, om varerne er betalt, og på hvilken måde betalingen er foregået. Regnskabet skal føres efter reglerne i bogføringsloven.

Efter tobaksafgiftslovens § 31, stk. 9 hæfter den der er i besiddelse af varerne for betaling af afgiften, såfremt afgiften af varerne ikke er betalt.

Efter opkrævningslovens § 5, stk. 2 (lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016) kan Skattestyrelsen opgøre den afgift virksomheden skal betale efter et skøn, hvis beløbet ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.

Der er ikke fremkommet nye oplysninger der efter Skattestyrelsens opfattelse kan begrunde en ændring af Skattestyrelsens afgørelse. ”

Den 1. juli 2020 anmodede Skatteankestyrelsen som en uddybende udtalelse fra Skattestyrelsen. Skattestyrelsen indsendte den 21. august 2020 følgende udtalelse:

”[...]

Jf. skattestyrelsens afgørelse af den 22. oktober 2018, fremgår følgende:

”Vores endelige afgørelse

Virksomheden skal efter tobaksafgiftslovens § 18, stk. 7, opbevarer følgesedler, faktura eller kvitteringer i virksomhedens salgslokale.

Virksomheden kunne ikke fremvise dokumentation for tobakken, i virksomheden ved kontrollen den 11. september 2018.

Skattestyrelsen fastholder sit forslag til afkrævning af afgift dateret den 26. september 2018 og træffer endelig afgørelse i overensstemmelse hermed.”

Skattestyrelsen har ikke henset til de efterfølgende fakturaer, som er indsendt i forbindelse med klage til Skatteankestyrelsen.

Skattestyrelsens opfattelse er, at der i tobaksafgiftsloven er fastsat skærpede regler i forhold til dokumentation for betaling af tobaksafgift. Når der ikke kan forevises følgesedler, kvitteringer eller fakturaer på køb af de afgiftspligtige varer, der var på forretningsstedet på kontroltidspunktet, er dokumentationskravet i tobaksafgiftslovens § 18, stk. 7 ikke iagttaget.

Samtidig fremgår det af Tobaksafgiftslovens § 18, stk. 8, at virksomheder, der handler med afgiftspligtige varer, skal føre et regnskab, som kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varen er leveret. I regnskabet skal der stå, hvilke varer der er blevet leveret (art, mængde og pris), hvilken dag leverancen er sket, hvem der har leveret varerne, om varerne er betalt, og på hvilke måde betalingen er foregået. Regnskabet skal føres efter reglerne i bogføringsloven.

Der er ikke forevist et regnskab jf. tobaksafgiftslovens § 18, stk. 8, hverken på kontroltidspunktet eller ved indsendelse af klagen.

Skattestyrelsen kan desuden konstatere, at 7 fakturaer, nr. 4982, 4988, 4954, 5005, 5019, 5038, 5055 ligger efter kontroltidspunktet.

Skattestyrelsen bemærker desuden, at samtlige af de fakturaer som ligger før kontroltidspunktet er betalt kontant. Det bemærkes ligeledes, at størstedelen af de fakturaer, som er betalt kontant, ikke er stemplet betalt, hvorimod de fakturaer som er betalt med kort, er stemplet betalt.

På kontroltidspunktet kunne der ikke fremvises kasseafstemninger eller kasserapport.

Skattestyrelsen har derfor ikke haft mulighed for at kontrollere om der på kasserapporten bliver udtaget kontanter fra-kassen til betaling af vandpibetobakken.

Skattestyrelsen finder ikke, at det er tilstrækkeligt at tilsidesætte Skattestyrelsens afgiftstilsvar, at virksomheden efterfølgende har indsendt fakturaer vedrørende køb af vandpibetobak hos danske leverandører.

Der henvises desuden til juridisk vejledning afsnit A.B.3.5.1 og afsnit E.A.2.3.7. Af afsnit E.A.2.3.7 fremgår desuden følgende:

Ved lov nr. 1059 af 17. december 2002 (L66) blev der fra 1. januar 2003 indført øgede krav til regnskaber og fakturaer i chokoladeafgiftsloven, emballageafgiftsloven, mineralvandsafgiftsloven, spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven.

Loven er efterfølgende suppleret med tre love (Fairplay I-III), som indeholder en række konkrete initiativer rettet mod sort arbejde og afgiftssnyd.

Lovændringerne medfører, at der stilles øgede regnskabs- og dokumentationskrav til virksomheder, specielt detailhandlere og lignende, der sælger varer, som er omfattet af chokoladeafgift.

På baggrund af dette har Skattestyrelsen ikke lagt de indsendte fakturaer til grund for ansættelsen.

[...] ”

Landsskatterettens afgørelse

Når der i det følgende henvises til tobaksafgiftsloven, er dette en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 19 af 8. januar 2018 om tobaksafgifter som ændret ved lov nr. 1728 af 27. december 2018.

Det følger af tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, at der skal svares afgift af røgtobak. For groftskåret røgtobak er afgiftssatsen 738,50 kr. pr. kg.

Pakninger med afgiftspligtige varer til forbrug her i landet skal forsynes med stempelmærker. For røgtobak er fristen senest en måned efter varens modtagelse eller pakning. Ved varens overgang til forbrug forfalder tobaksafgiften, jf. tobaksafgiftslovens § 2. Varerne skal i forbindelse med stemplingen være pakket i fuldstændig lukkede pakninger, jf. tobaksafgiftslovens § 3, stk. 1.

Virksomheder, som ikke er autoriserede, må ikke modtage eller opbevare afgiftspligtige varer, der ikke er pakket i forskriftsmæssigt lukkede og behørigt stemplede pakninger, jf. tobaksafgiftslovens § 4, stk. 1. Dette gælder dog ikke, hvis der sker salg og brug af groftskåret røgtobak på salgsstedet, jf. tobaksafgiftslovens § 4, stk. 3.

Af Den juridiske vejledning 2018-2 afsnit E.A.10.1.8 fremgår, at for cigaretter og røgtobak er der ingen afgiftsperiode, for hvilken virksomheden skal opgøre den afgiftspligtige mængde, da afgiften af cigaretter og røgtobak, som udleveres til forbrug, betales via køb af stempelmærker.

I modsætning til andre afgiftsområder sker opgørelsen af den afgiftspligtige mængde ved virksomhedens bestilling af stempelmærker og ikke på baggrund af mængden af udleverede varer.

Det fremgår af tobaksafgiftsloven, at varerne overgår til forbrug ved modtagelsen, hvilket blandt andet er, når varer forlader afgiftssuspensionsordningen, jf. § 8, stk. 1, nr. 1. Det vil sige, når varerne når frem til deres bestemmelsessted, medmindre varerne umiddelbart herefter oplægges i et afgiftsoplag her i landet.

Virksomheder, der handler med afgiftspligtige varer, skal føre et regnskab, som kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varen er leveret. Af regnskaberne skal det fremgå, hvilke varer der er blevet leveret (art, mængde og pris), hvilken dag leverancen er sket, hvem der har leveret varerne, om varerne er betalt, og på hvilken måde betalingen er foregået. Regnskabet føres i overensstemmelse med reglerne i bogføringsloven, ligesom momslovens § 55 finder tilsvarende anvendelse på afgiften efter tobaksafgiftsloven, jf. § 18, stk. 8.

Virksomhedens øvrige regnskabsmateriale skal opbevares i virksomheden, medmindre det kan gøres tilgængeligt for told- og skatteforvaltningen inden 5 hverdage. Følgesedler, kvitteringer, kvitterede fakturaer eller fakturakopier for tilstedeværende afgiftspligtige varer på et forretningssted skal opbevares på dette, jf. § 18, stk. 9.

Af lov om tobaksvarer (dagældende lovbekendtgørelse nr. 608 af 6. juli 2016) § 19, stk. 1, fremgår, at den, der markedsfører en tobaksvare her i landet, skal sikre, at hver enkeltpakning og en eventuel ydre emballage er forsynet med sundhedsadvarsler på dansk.

Det forvaltningsretlige officialprincip indebærer blandt andet, at en forvaltningsmyndighed som Skattestyrelsen skal sørge for, at der foreligger tilstrækkelige oplysninger i en sag til, at der kan træffes en materielt korrekt afgørelse. Denne forpligtelse kaldes af samme grund også undersøgelsesprincippet.

Ved kontrollen den 11. september 2018 konstaterede Skattestyrelsen, at der i klagerens salgslokaler befandt sig i alt 18 kg. vandpibetobak (groftskåret røgtobak).

Ligeledes ved kontrollen konstaterede Skattestyrelsen, at der ikke kunne fremlægges regnskaber, som kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varerne er leveret.

Det manglende regnskabsmateriale er efterfølgende indsendt til Skatteankestyrelsen sammen med klagen.

Skattestyrelsen har oplyst til Skatteankestyrelsen, at den fremsendte dokumentation ikke er blevet vurderet, inden der blev truffet afgørelse i sagen. I den forbindelse har Skattestyrelsen henvist til, at materialet skulle have ligget i selskabets salgslokaler allerede under kontrollen. Skattestyrelsen har videre oplyst, at styrelsen formentlig ville have godtaget den omtalte dokumentation, hvis den lå i selskabets salgslokaler under kontrollen.

Skattestyrelsen har herudover oplyst, at myndigheden ikke betvivler materialets rigtighed.

Landsskatteretten finder, at det ikke vil være i overensstemmelse med princippet om instansrækkefølgen, hvis Landsskatteretten som eneste instans træffer afgørelse på baggrund af den af klageren fremsendte dokumentation. Den nye dokumentation skal indgå i sagen.

Skattestyrelsen skal derfor foretage en ny behandling af sagen, hvor alle relevante oplysninger inddrages, uanset hvornår under sagen de er indkommet. I den forbindelse skal Skattestyrelsen konkret begrunde sin afgørelse og tage stilling til klagerens dokumentation.

Landsskatteretten hjemviser sagen til Skattestyrelsen til fornyet behandling.