Kendelse af 05-07-2021 - indlagt i TaxCons database den 07-08-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Virksomhedens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioden 2015

Forhøjelse af momstilsvar

164.214 kr.

0 kr.

164.214 kr.

Afgiftsperioden 2016

Forhøjelse af momstilsvar

139.150 kr.

0 kr.

139.150 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomheds Register, at virksomhedsindehaveren i årene 2015 og 2016 har været registreret med virksomhed under CVR-nummeret [...1] og navnet [virksomhed1] på adressen [adresse1], [by1].

Virksomhedsindehaveren har tidligere været registreret med virksomhed under samme CVR-nummer. Virksomheden blev i perioden 1. august 2014 til 30. november 2014 drevet under navnet [virksomhed1] v/[person1], hvorefter den blev lukket ned. Virksomheden blev opstartet igen den 14. august 2015.

Virksomheden har været momsregistreret indtil den 30. november 2014. Virksomheden blev momsregistreret igen pr. 14. august 2015 med kvartalsvis momsafregning og er fortsat aktiv.

Virksomheden blev drevet som enkeltmandsvirksomhed og havde branchekode 561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v.

Virksomhedsindehaveren har ikke selvangivet resultat af virksomhed for indkomstårene 2015 og 2016.

Der blev indberettet følgende moms:

2015

Købsmoms: 33.487 kr.

Salgsmoms: 51.646 kr.

2016

Købsmoms:126.452 kr.

Salgsmoms:194.731 kr.

Skattestyrelsen har anmodet virksomhedsindehaveren om at fremsende regnskab og bogføring for virksomheden for afgiftsperioderne 2015 og 2016. Desuden blev virksomhedsindehaveren anmodet om at fremsende dokumentation for formuebevægelser og kontoudtog for sine bankkonti.

Da virksomhedsindehaveren ikke fremsendte det ønskede materiale, indhentede Skattestyrelsen materialet direkte fra virksomhedsindehaverens bank. På baggrund af materialet, har Skattestyrelsen opgjort følgende indsætninger, herunder salgsmoms, på virksomhedsindehaverens erhvervskonto og flexkonto i [finans1]:

Kvartal

Erhvervskonto

Flexkonto

Indsætninger i alt

Moms i alt

Indsætninger ekskl. moms

226.495,30 kr.

0,00 kr.

226.495,30 kr.

45.299,06 kr.

181.196,24 kr.

232.490,92 kr.

0,00 kr.

232.490,92 kr.

46.498,18 kr.

185.992,74 kr.

234.914,83 kr.

0,00 kr.

234.914,83 kr.

46.982,97 kr.

187.931,86 kr.

210.042,50 kr.

7.922,00 kr.

217.964,50 kr.

43.592,90 kr.

174.371,60 kr.

I alt 2015

903.943,55 kr.

7.922,00 kr.

911.865,55 kr.

182.373,11 kr.

729.492,44 kr.

179.787,00 kr.

58.052,00 kr.

237.839,00 kr.

47.567,80 kr.

190.271,20 kr.

208.454,50 kr.

69.151,00 kr.

277.605,50 kr.

55.521,10 kr.

222.084,40 kr.

217.689,44 kr.

65.342,20 kr.

283.031,64 kr.

56.606,33 kr.

226.425,31 kr.

165.784,00 kr.

72.886,00 kr.

238.670,00 kr.

47.734,00 kr.

190.936,00 kr.

I alt 2016

771.714,94 kr.

265.431,20 kr.

1.037.146,14 kr.

207.429,23 kr.

829.716,91 kr.

Indsætningerne på flexkontoen er sammensat af en række mobilepay betalinger, hvoraf de fleste er på op til 300 kr.

På baggrund af ovenstående bankindsætninger har Skattestyrelsen forhøjet salgsmomsen med 130.727 kr. for afgiftsperioden 2015 og 12.698 kr. for afgiftsperioden 2016. Skattestyrelsen har endvidere fastsat købsmomsen for afgiftsperioderne 2015 og 2016 til 0 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne2015 og 2016 forhøjet virksomhedens momstilsvar med henholdsvis 164.214 kr. og 139.150 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

"(...)

Skat

Indkomstår 2015

Ikke medregnet omsætning af selvstændig virksomhed ifølge indbetalinger i bank. Se sagsfremstillingens afsnit 1 og bilag nr. 3 i vedlagte bilagsmappe.

Lønudgifter i virksomhed indberettet. Se sagsfremstillingens afsnit 1.

729.492 kr.

-10.157 kr.

719.335 kr.


Indkomstår 2016

Ikke medregnet omsætning af selvstændig virksomhed ifølge indbetalinger i bank. Se sagsfremstillingens afsnit 1 og bilag 3 i vedlagte bilagsmappe.

Lønudgifter i virksomhed indberettet. Se sagsfremstillingens afsnit 1.

829.717 kr.

-32.986 kr.

796.731 kr.

(...)

Virksomheden har oplyst følgende moms:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

1. kvartal 2015

2. kvartal 2015

3. kvartal 2015

0 kr.

0 kr.

4. kvartal 2015

51.646 kr.

33.487 kr.

I alt

51.646 kr.

33.487 kr.

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

1. kvartal 2016

0 kr.

0 kr.

2. kvartal 2016

110.365 kr.

66.877 kr.

3. kvartal 2016

38.738 kr.

26.719 kr.

4. kvartal 2016

45.628 kr.

32.856 kr.

I alt

194.731 kr.

126.452 kr.

(...)

Salgsmoms:
Du driver momspligtig virksomhed efter momslovens § 3, stk. 1, og din omsætning overstiger 50.000 kr. årligt, hvorfor du har pligt til at lade dig momsregistrere senest 8 dage inden start af virksomhed. Det står i momsloven § 47, stk. 1 og stk. 5 og § 48. Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres her i landet. Det står i momslovens § 4, stk. 1. Du har pligt til at opgøre og oplyse din moms for hver momsperiode. Det står i momslovens § 56 og 57. Det fremgår af momslovens § 55, at momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af momsen. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Du har ikke sendt os et afstemt momsregnskab eller anden opgørelse for virksomhedens salgsmoms og købsmoms, som kan danne grundlag for opgørelsen og kontrollen heraf for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2016.

Vi fastsætter derfor virksomhedens moms ud fra et skøn. Det står i opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt. Vi har med udgangspunkt i bilag 3 opgjort virksomhedens salgsmoms til: 182.373 kr. for 2015 og 207.429 kr. for 2016. Momsgrundlaget er 80 % af indsætningerne. Det står i momslovens § 27, stk. 1.
Det samlede modtagne beløb anses at indeholde moms, hvorfor salgsmomsen skal beregnes med
20 % af beløbet. Du har drevet et pizzeria, og vi forudsætter, at du har opkrævet moms af din omsætning. Du har ikke været momsregistreret med din virksomhed før den 14. august 2015, hvorfor du har pligt til at indbetale momsen til os. Det står i momslovens § 52 a, stk. 6 og stk. 7. Salget er momspligtigt efter momslovens § 4, stk. 1. Vi foreslår, at virksomhedens salgsmoms ændres således for 2015 og 2016:

1. kvartal 2015

2. kvartal 2015

3. kvartal 2015

4. kvartal 2015

Opgjort salgsmoms pr. kvartal

45.299

46.498

46.983

43.593

Angivet salgsmoms

0

51.646

Ændring salgsmoms 2015

45.299

46.498

46.983

-8.053

I alt 130.727 kr.

1. kvartal 2016

2. kvartal 2016

3. kvartal 2016

4. kvartal 2016

Opgjort salgsmoms pr. kvartal

47.568

55.521

56.606

47.734

Angivet salgsmoms

0

110.365

38.738

45.628

Ændring salgsmoms 2016

47.568

-54.844

17.868

2.106

I alt 12.698 kr.

Købsmoms:
Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af momsen fradrage købsmoms af virksomhedens udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes i virksomheden. Det står i momslovens § 37, stk. 1. Du har ikke sendt os et afstemt momsregnskab eller anden opgørelse for virksomhedens salgsmoms og købsmoms, som kan danne grundlag for opgørelsen og kontrollen heraf for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2015 og 1. januar 2016 til 31. december 2016.

Vi kan derfor fastsætte virksomhedens købsmoms ud fra et skøn. Det står i opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

Vi kan ved gennemgangen af bankkontoen ikke umiddelbart se erhvervsmæssige udgifter, som anses at være anvendt i virksomheden. Virksomheden skal vise en faktura for at få fradrag for købsmomsen. Det står i momsbekendtgørelsens § 82. Der kan ikke godkendes fradrag for købsmomsen, idet der ikke er vist dokumentation for udgifterne, samt da vi ikke kan se, at der er afholdt erhvervsmæssige udgifter på kontoudskrifterne. Vi skønner derfor ud fra de foreliggende oplysninger, at købsmomsen fastsættes til 0 kr.

Du har mulighed for fradrag, såfremt du indsender et afstemt regnskab med bilag og kontospecifikationer inden udløbet af fristen på dette forslag. Vi vurderer herefter, om der kan foretages fradrag for købsmoms.

(...) "

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedsindehaverens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens momstilsvar skal bortfalde i de pågældende afgiftsperioder i årene 2015 og 2016.

Til støtte for påstanden har repræsentanten anført følgende:

"(...)

Supplerende Anbringender

Som korrekt bemærket af indklagede, har klager været en skatteyder, som har haft lav eller ingen skattepligtig indkomst, hvilket har været baggrunden for indklagedes undersøgelse af klager i forbindelse med indklagedes "projekt", jf. Bilag 1, s. 2.

Klager har fuld forståelse overfor, at indklagede studser over klagers indkomstforhold, men når undersøgelserne heraf er i lyset af et projekt indklagede har haft bærer dette forhold præg af at have haft indvirkning på kognitive bias, hos indklagede som har ført til en bevidst søgen efter yderligere indtægtskilder hos klager.

I stedet ville rette arbejdstilgang være at søge efter baggrunden for klagers lave skattepligtige indkomst.

Da sådanne bestræbelser ikke er foretaget af indklagede, skal klager herved belyse disse forhold:

Ad Skattepligtig indkomst, jf. Statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a og personskattelovens § 3,

stk. 1

Det er en forudsætning for anvendelsen af Statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a og personskattelovens § 3, stk. 1, at der foreligger en "skattepligtig indkomst" grundet anvendelsen af terminologien i begge bestemmelser.

Klager har imidlertid ikke haft en skattepligtig indkomst, da klager ikke har drevet et pizzeria i indkomstårene 2015-2016 i modsætning til det af indklagede angivne i Bilag 1, s. 7.

Herimod har klager bortforpagtet pizzeriaet til [person2], jf. Bilag 2, og følgende passage fremgår af forpagtningskontraktens, pkt. 2.7, jf. Bilag 2, s. 4:

"Forpagter har mulighed for at benytte sig af bortforpagters dankort og online betalinger indtil forpagter selv for oprettet sit eget."

I denne sammenhæng fremgår af Bilag 3, s. 2, at klagers virksomhed med pizzeriadrift ophørte per 30. november 2014, mens [person2] s virksomhedsdrift med [virksomhed2] v/ [person2] ophørte den 30. november 2014 og herefter har virksomhedsdriften været angående [virksomhed1] v/[person2], jf. Bilag 4, s. 1-2.

Dette stemmer med forpagtningskontraktens, pkt. 3.1, jf. Bilag 2, s. 4:

"Lejemålet tager sin begyndelse den 1. December 2014."

Supplerende bemærkes det, at klager end ikke kunne drive pizzeria i de relevante indkomstår grundet blodproppen i hjertet ifølge Bilag 5.

Under disse omstændigheder er der ikke grundlag for, at antage, at klager har haft en skattepligtig indkomst i indkomstårene 2015-2016.

Klager har herimod været ude for, at [person2] uberettiget har udnyttet klausulen i forpagtningskontraktens, pkt. 2.7 til at benytte klagers dankort og online betalinger i videre omfang end klager har tilladt.

Forpagtningskontraktens, pkt. 2.7 skal blot forstås således, at [person2] kunne benytte dankortterminalerne m.v., men ikke klagers konti m.v., hvilket [person2] uberettiget har gjort.

Det fremgår tydeligt af forpagtningskontrakten, pkt. 2.2 og 2.3, Bilag 2, s. 4, hvorefter forpagter/lejer, [person2], er ansvarlig for, at den faktiske brug er lovlig.

[person2] ses i lyset af Skattestyrelsens sagsfremstilling i Bilag 1 ikke at have overholdt disse klare retningslinjer i forpagtningskontraktens, pkt. 2.2, 2.3 og 2.7, jf. Bilag 2, s. 4.

Klager ikke har haft mulighed for at varetage sine interesser og stoppe misbruget såvel som den kontraktuelle misligholdelse grundet sit sygdomsforløb, jf. Bilag 5.

Hertil kommer, at dokumentation for sygdom notorisk har spillet en rolle i vurdering af hvorvidt en skatteyder har drevet erhvervsmæssig virksomhed i relation til Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, jf. SKM2016.40.BR, SKM2017.88.VLR, SKM 2011.812 BR og SKM 2010.777 BR, hvorved klagers sygdom i nærværende sag ligeledes må skabe en stærk formodning imod, at klager har drevet erhvervsmæssig virksomhed i de relevante indkomstår.

Det fastholdes derfor, at klager ingen skattepligtig indkomst har haft for indkomstårene 2015-2016, hvorved der intet grundlag er for beskatning af klager, jf. Statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a og personskattelovens § 3, stk. 1.

Rette skattepligtige af de konkrete beløb er herimod [virksomhed1] v/[person2], CVR-nr.:

[...2], hvorved skattemyndighederne fortsat har mulighed for at inddrive beløbet hos rette Skattepligtige

Ad Betalingen af forpagtningsafgiften

Indklagede har fundet det odiøst, at klager ikke har modtaget forpagtningsindtægter, jf. Skattestyrelsens udtalelse af den 9. januar 2019.

Baggrunden herfor skal findes i forpagtningskontraktens, pkt. 4.1, hvorefter forpagtningsafgiften betales til [B C].

(...)"

Landsskatterettens afgørelse

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1. (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 og lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016).

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Ifølge momslovens § 23, stk. 1 og 2, indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura for en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Ifølge momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen. Anmeldelse til registrering skal ifølge § 47, stk. 5, 1. pkt., ske senest 8 dage inden påbegyndelse af registreringspligtig virksomhed.

Landsskatteretten har i afgørelse af 2. juli 2021 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse vedrørende overskud af virksomhed for indkomstårene 2015 og 2016 (sagsnr. 18-0028571), som dermed danner baggrund for opgørelsen af momstilsvaret i denne sag.

Virksomheden anses for at have haft indtægter på mere end 50.000 kr. i afgiftsperioderne, hvorfor virksomheden er momspligtig, jf. momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Skattestyrelsen har ikke modtaget det ønskede regnskabsmateriale, og da kravene til regnskabsgrundlaget således ikke er opfyldt, har Skattestyrelsen været berettiget til at fastsætte momstilsvaret skønsmæssigt.

Afgiftstilsvaret er opgjort ud fra de faktiske bankindsætninger på indehaverens bankkonti.

Indehaveren har ikke godtgjort, at de af Skattestyrelsen opgjorte indtægter skulle stamme fra momsfritagne eller allerede afgiftsberigtigede indtægter.

Retten bemærker, at der for virksomheden er indberettet salgsmoms på 51.646 kr. for 2015 og 194.731 kr. 2016. Yderligere salgsmoms kan således opgøres til differencen på 130.727 kr. for afgiftsperioden 2015 og 12.698 kr. for afgiftsperioden 2016.

Der er ikke fremlagt dokumentation for afholdte driftsudgifter, og retten finder på denne baggrund, at der ikke er grundlag for at godkende fradrag for afholdt købsmoms. Retten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse vedrørende købsmoms på 0 kr. for afgiftsperioderne 2015 og 2016.

Landsskatteretten stadfæster herefter skattestyrelsen afgørelse for afgiftsperioderne 2015 og 2016.