Kendelse af 15-03-2021 - indlagt i TaxCons database den 10-04-2021

Fastsættelse af den afgiftspligtige værdi af et køretøj.

Motorstyrelsens afgørelse

Klagerens QUOTE Klagerens/Selskabets \* MERGEFORMAT opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Nypris

229.132 kr.

200.000 kr.

Handelspris

174.600 kr.

145.000 kr.

Afgiftspligtig værdi

87.123 kr.

Nedsættelse

76.595 kr.

Registreringsafgift

73.806 kr.

Registreringsafgift efter fradrag

84.795 kr.

73.746 kr.

Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Art:

Personbil

Mærke/model:

Caterham Super Seven 1,7

Første registrering:

07-04-1986

Motor:

1700 ccm benzinmotor 99 kW/135 hk

Udstyr:

N/A

Motorregisteret indeholder oplysninger om køretøjet, bl.a. udstyr, syn og anmeldelsen.

Køretøjet blev anmeldt til afgiftsberigtigelse den 10. juli 2018 med en kilometerstand på 32.000 km og en vedligeholdelsesstand til middel.

Køretøjet er synet og toldsynet den 4. juli 2018, og der foreligger følgende oplysninger fra toldsynet:

Køretøjets stand er middel.
Kilometerstanden er aflæst til 32.000 km.
Køretøjets udstyr.

På en.wikipedia.org ses ved søgning på ”Caterham Seven” bl.a. følgende oplysninger:

Modellen med benzinmotorvarianten 1700 BDR blev produceret i perioden 1986 – 1999.
Modellen med benzinmotorvarianten 1600 BDR blev produceret i perioden 1983 – 1992.
Modellen er en superletvægts sportsvogn, der blev produceret af [virksomhed1] i Storbritannien.
S3 er chassis-typen ”Series 3” – er den smalleste af tre nuværende chassis-typer.

Vedrørende nyprisen

Før anmeldelsen den 1. juni 2018 indsendte klagerens repræsentant en beregning af køretøjets nypris. Skatteankestyrelsen har rekvireret beregningen hos Motorstyrelsen. Beregningen er foretaget på baggrund af en pris uden moms i engelske pund. Prisen er angivet til £ 3.200, som ved anvendelse af kurs 12,875 er omregnet til 41.200 kr. Regnestykket er herefter som følger:

Pris

41.200 kr.

Importørrabat 25 %

10.300 kr.

Nettopris ab fabrik

30.900 kr.

Transportomkostninger

1.500 kr.

Kostpris i Danmark

32.400 kr.

Forhandler/importøravance

3.888 kr.

Pris ekskl. Moms

36.288 kr.

Moms 22 %

9.072

Afgiftspligtige værdi (udsalgspris inkl. moms, ekskl. reg.afgift)

45.360 kr.

Til beregningen er tilføjet:

”Først skal jeg gøre opmærksom på, at bilens chassisnummer fremgår forkert af den engelske registreringsattest, hvor den anden karakter fejlagtigt er angivet som et femtal, og skulle være et S. Dette er en ofte set fejl og hidrører fra, at dokumenterne oprindeligt er udfyldt i hånden.

Der er absolut ingen tvivl om bilens identitet og at der blot er tale om en skrive/tastefejl.

Idet jeg henviser til nyprisberegningen for Caterham Seven chassis nr. [...] afd. 27. december 2007 lægges det til grund at nyprisen i England var f 3200 i 1986 eksklusiv afgifter.

Givet dette ville en beregnet nypris, efter modellen skitseret ved møde med [person1] d. 26 marts 2007 være:”

Der foreligger ikke en anmeldt standardpris for en Caterham Super Seven.

Vedrørende nyprisen for en Caterham Super Seven Kit, kan henvises til eksportliste fra [virksomhed2] dateret den 1. juli 1985. Eksportlisten er rekvireret hos Motorstyrelsen. Beregning af nyprisen er foretaget på baggrund af en pris uden moms i engelske pund. Prisen er angivet til £ 6.600, som ved anvendelse af kurs 11,8593 (kursen årsgennemsnit for 1986) er omregnet til 78.271 kr. Regnestykket er herefter som følger:

Pris

78.271 kr.

Importørrabat 25 %

19.567 kr.

Nettopris ab fabrik

58.704 kr.

Transportomkostninger

1.500 kr.

Kostpris i Danmark

60.204 kr.

Forhandler/importøravance

7.224 kr.

Pris ekskl. Moms

67.428 kr.

Moms 22 %

14.834 kr.

Udsalgspris inkl. moms ex. Reg.afgift. - afgiftspligtige værdi.

82.262 kr.

Vedrørende handelsprisen

Som et led i klagebehandlingen er der søgt efter annoncemateriale for Caterham med benzinmotor i data fra Bilinfo.

Der handles ikke meget med denne model på det danske marked, og derfor er der foretaget en bred tidsmæssig søgning i perioden januar 2012 – september 2020 under hensyntagen til, at modellerne blev produceret i 1986 – 1999 og 1983 – 1992, jf. Wikipedia.

Der er fundet følgende oplysninger:

1. indreg.

km

1.

03/1983

0

Caterham Super Seven 1,6 2d.

super fed sportsvogn, lynhurtig og sjov at køre i. meget fin stand, nysynet 29.04.2015 og er på danske nr.plader. sælges for kunde.

Annonceret hos forhandler (postnr. [...]).

Annonceringsperiode og –pris:

26.11.2015 – 03.02.2016 til 189.800 kr.

Salgspris: 175.000 kr.

2.

1/1985

32.000

Caterham Super Seven 1,6 2d

2 ejer, ikke ryger, lev. Nysynet, chaterham 1,6,service ok, alu., læderindtræk, her er alle tiders sommerbil,kører som en drøm, den helt rigtige model med den hurtige rover motor og det gode hjul ophæng i bag, bilen skal ses og prøves, for dig der lever livet på den sjove måde, ring venligst for yderlig info (fast pris)

Annonceret ved forhandler (postnr. [...])

Annonceringsperiode- og pris:

31.03.2012 – 03.10.2013 til 199.900 kr.

04.10.2013 – 01.07.2014 til 179.900 kr.

Salgspris: Ikke oplyst

3.

05/1990

35.000

Caterham Super Seven 1,7 2d.

Modelår 1989 1,6 k dohc 155 hk, 6 trins close ratio, lsd bagtøj, easy off rat, sports tandstang, carbon skærme for, alu bremser for, alu tank 30 ltr nye dæk, grå overtræksgarage, nysynet.

Annonceret hos forhandler (postnr. [...]).

Annonceringsperiode og –pris:

24.06.2016 – 08.11.2016 til 230.000 kr.

Salgspris: uoplyst.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen har fastsat køretøjets afgiftspligtige værdi. Den afgiftspligtige værdi er fastsat på grundlag af køretøjets nypris og handelspris. Motorstyrelsen har taget hensyn til oplysningerne om køretøjet i Motorregisteret.

Motorstyrelsen anfører følgende begrundelse i afgørelsen:

”Oprindelig nypris inkl. evt. ekstraudstyr er fundet via Prisliste.

Handelsprisniveau er for et tilsvarende køretøj fastsat ud fra:

Annoncer / skøn - før regulering til dit køretøj...............180.000 Kr.

Annoncefradrag - da det er kendt, at der ofte gives et afslag i priserne, når

der handles med køretøjer, har vi fratrukket 5 % i handelsprisniveauet.

Vi har taget udgangspunkt i priserne på køretøjer, der er sammenlignelige

med hensyn til årgang, type og motorstørrelse. De vedlagte annoncer har dannet

grundlag for værdifastsættelsen af tilsvarende køretøj. Da køretøjerne i annoncerne

ikke er direkte sammenlignelige med dit køretøj, har vi skønnet handelsprisniveauet

på et tilsvarende køretøj, og har taget hensyn til oplysningerne om kilometer, årgang og udstyr.

Reguleringer - Fastsættelse af handelspris på dit køretøj:

Fradrag for stand - klargøringsfradrag.................... -5.400 Kr.

Når en forhandler sælger et køretøj, er det typisk i klargjort stand og det er

regnet med i prisen. Vi har derfor trukket 3 % fra i handelsprisen, dog maks. 8.000 kr.

KM-regulering.

KM-standen på dit køretøj er oplyst til32.000 Km

Ingen regulering for kilometerafvigelsen på 968.000 Km

Vi har ikke reguleret for kilometerstanden på dit køretøj, da det ikke er registreret

i Motorregistret, at der er forevist dokumentation for antal kørte kilometer.

Se bekendtgørelsen om registreringsafgift § 29.

Beregnet handelspris.......... 174.600 Kr.

Evt. yderligere bemærkninger til begrundelsen

Da den beregnede afgiftpligtige værdi, udfra nypris/handelspris, overstiger den afgiftspligtige værdi som ny holder bilen nypris. Derfor sættes afgiften ud fra den afgiftpligtige værdi som ny. Se de følgende sider for dokumentation.”

Motorstyrelsen henviser til følgende annonce fra [...] (supplerende oplysninger er fremhævet):

1. indreg.

km

4.

-/1983

uoplyst

Caterham Super Seven

Det har været 13 gode år, og [...] jeg har haft mange gode oplevelser sammen, men nu skal den videre i sit liv, også fordi jeg skal videre i midt, og [...] kan blive en del af dit liv for 189.800 kr. Jeg kan fortælle om den i dagevis, men det korte af det lange: det er en original Vegatunebygget Caterham Super Seven fra 1983 med Ford Kent-motor renuveret af Vegantune til bilen umiddelbart før jeg overtog den i 2002. Den har 130 hk og går fra 0.100 km/t på under 6,0 sekunder. Jeg har selv målt begge dele flere gang. Den er knap pletfri men pæn og velholdt og selvsagt løbende serviceret- det er en gadebil, der ikke har kørt bane eller trackdays i min tid, og næppe heller før. Den er indregistreret og forsikret som klassiker og den årlige afgift er 2.000 kr. Er du interesseret i den til 189.800 kr., så tjek den ud her.

Annonceret hos privat (postnr. uoplyst).

Annonceringsdato og –pris:

15. oktober 2015 til 189.800 kr.

Følgende notat fremgår vedrørende annoncen:

”Ældre salgsannonce, men det skønnes at prisen stadig er relevant

da disse biler generelt sjældent falder i pris når først de har nået en hvis alder.”

Motorstyrelsen henviser til to engelske annoncer vedrørende modellen Caterham Super Seven. Følgende notat fremgår vedrørende annoncerne:

”Disse engelske annonce er ikke medtaget i beregningen.

De er dog vedlagt for at dokumentere niveauet i handelspris uden afgift hvor priser på omkring 100.000 i England ikke er udsædvanlige

Annoncerne spænder fra ca. kr.63.000 for en adskildt projektbil til ca. kr. 125.000 for en fin bil, begge priser uden dansk afgift.”

Motorstyrelsen henviser til fem tyske annoncer vedrørende modellen Caterham Super Seven. Følgende notat fremgår vedrørende annoncerne:

”Disse tyske annoncer er ikke medtaget i beregningen.

De er dog vedlagt for at dokumentere niveauet i handelspris uden afgift hvor priser på omkring 150.000 i Tyskland ikke er udsædvanlige.

Det anerkendes dog samtidig at der er en tendens til et lidt urealistisk højt prisniveau på specialbiler i Tyskland.”

Vedrørende nyprisen henviser Motorstyrelsen til eksportliste fra [virksomhed2] dateret den 1. juli 1985. Motorstyrelsens beregning af nyprisen er foretaget på baggrund af en pris uden moms i engelske pund. Prisen er angivet til £ 7.000, som ved anvendelse af kurs 11,8593 (kursen årsgennemsnit for 1986) er omregnet til 83.015 kr. Regnestykket er herefter som følger:

Pris

83.015 kr.

Importørrabat 25 %

20.754 kr.

Nettopris ab fabrik

62.261 kr.

Transportomkostninger

1.500 kr.

Kostpris i Danmark

63.761 kr.

Forhandler/importøravance

7.651 kr.

Pris ekskl. Moms

71.412 kr.

Moms 22 %

15.711 kr.

Udsalgspris inkl. moms ex. Reg.afgift. - afgiftspligtige værdi.

87.123 kr.

Vedrørende beregningen af den afgiftspligtige værdi for sagens køretøj, fremgår følgende notat.

”Hvis handelspris/nypris benyttes til beregningen overstiges afgiftspligtig værdig som nyt. Derfor beregnes afgiften ud fra nyprisen.”

Klagerens opfattelse

Det er klagerens opfattelse, at værdien af sagens køretøj er vurderet for højt, og klagerens repræsentant har anført følgende begrundelse (uddrag):

”[...]

Klagen er principiel idet det skal fastslås om én udbudspris for en specailbil er tilstrækkeligt grundlag til at fastsætte markedsværdien, hvorfor den ønskes behandlet af Landsskatteretten og ikke af Motorankenævnet.

1) Køretøjets nypris er fastsat forkert

2) Køretøjets danske handelspris er ikke fastsat efter handelspris men efter udbudspris

3) Der er anvendt udenlandske handelspriser som grundlag for den nuværende danske værdi

Ad 1) Som dansk repræsentant og officiel importør for [virksomhed1], UK, siden 2002 har jeg naturligvis ofte, og specielt i starten, været i kontakt med fabrikken om nypriser på bilerne til brug for fastsættelse af historiske nypriser. Jeg har desuden samlet bilagsmateriale i det omfang jeg har været i stand til at finde kopier af originale engelske købsfakturaer.

Der er i sagen tale om en bil produceret til det engelske marked, ikke til eksport til eksempelvis Schweiz, som i 1980’erne havde langt strengere forureningskrav end for eksempel Danmark. Jeg er endvidere vidende om, at biler til det japanske marked var markant dyrere end både engelske og til det øvrige europæiske marked.

Alligevel og til trods for af mig fremsendt dokumentation anvendes en eksportprisliste til hvor det ikke kan bekræftes hvilket land der er målet for eksporten. Sagsbehandleren kunne ved telefonisk henvendelse d. 24/10-2018 ikke redegøre for hvorfra prislisten stammede. Jeg har været i kontakt med den for EUmarkedet ansvarlige ved [virksomhed1], som ikke kender til eksistensen af historiske eksportprislister til EU markedet. Det er før set, at daværende Told- og Skat Fyn har indhentet forkerte oplysninger fra en menig sælger, som blev lagt til grund for værdifastsættelsen af en Caterham Seven Twin Cam. Skatteregionens værdifastsættelsen blev underkendt ved LSR 06-04159 af d. 13 juni 2008. Nyprisen blev herefter fastsat på baggrund af oplysninger fra [person2], som på udtalelsestidspunktet tidspunkt var eksportdirektør og medejer af [virksomhed1].

Jeg har fremlagt priser, primært for kit da bilen oftest blev leveret sådan dengang og ved beregningen af nyprisen tillagt betaling for samling af kittet, så bilen ville fremstå i registreringsklar stand. Dette har Motorstyrelsen blot afvist. En bil som den aktuelle kan fra kit samles på under én arbejdsdag idet den er meget simpel. Priserne er afvist af Motorstyrelsen fordi der efter Motorstyrelsens opfattelse ikke er tale om registreringsklare biler, hvilket ikke er korrekt.

Det er min opfattelse, at min vurdering fra d. 1 juni 2018 er korrekt for den omhandlede bil. (Bilag 1) Der vedlægges også materiale, så der kan dannes et overblik over prisudviklingen fra 1975 til 1989 for biler rettet til det engelske marked. (Bilag 2)

Motorstyrelsens fremlagte dokument til et andet marked kan naturligvis ikke anvendes til at bestemme nyprisen for en bil oprindeligt rettet til det engelske marked. Opmærksomheden skal henledes på, at det eneste der skulle ændres på bilen for at kunne godkendes i Danmark var, at forlygteglassene skulle skiftes. Bilen er højrestyret og oprindeligt leveret som kit.

Ad 2) Ved Motorstyrelsens fastsættelse af køretøjets handelspris i Danmark er der benyttet en artikel fra [...], hvor chefredaktør [person3] skriver at han vil sætte sin egen Caterham til salg for Kr. 190.000. Den reelt opnåede pris er ikke undersøgt. Jeg ved, at [person3] fik Kr. 145.000 for den. Det er et principielt spørgsmål, om man blot uden at undersøge den reelt opnåede handelspris, kan tillade sig at benytte en udbudspris som grundlag for den danske handelspris jf. Registreringsafgiftslovens §10. Af bekendtgørelsen om denne fremgår:

”For brugte køretøjer fastsættes den afgiftspligtige værdi til køretøjets almindelige pris indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Den almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i landet i den stand, hvori køretøjet skal registreres.”

Det er min opfattelse, at det påhviler Motorstyrelsen at undersøge den reelt opnåede handelspris, og at dette i særlig grad gælder i sager om specialbiler, hvor markedet er stærkt begrænset, både udbud og efterspørgsel. Kan man ikke dette må det på ingen måde risikeres, at man opkræver en for høj afgift fordi én optimistisk sælger har sat værdien af sit køretøj urealistisk højt. Hvis grundlaget er begrænset til én bil må der nødvendigvis skeles til afskrivningen på tilsvarende køretøjer fsv. angår nypris.

Ad 3) I Motorstyrelsens værdifastsættelse er der hentet eksempler på aktuelle udbudspriser i både England og i Tyskland. De engelske priser anvendes til at dokumentere værdien uden afgift. For at vise hvor problematisk anvendelsen af udenlandske handelspriser er vedhæftes bilag 3, en, ud over at det er et sjældent køretøj, i øvrigt ikke sammenlignelig Alpina B12 med dansk registreringsafgift, som annonceres til salg i Danmark for kr. 299.900 og på mobile.de i Tyskland til EUR 39.900, hvilket omtrent er samme beløb. For BMW 750i er der ligefrem tale om større værdi i Tyskland end i Danmark med dansk afgift. Motorstyrelsens eksempler kan således også anvendes til at argumentere for, at en bils værdi er den samme som eller højere i udlandet uden dansk afgift end den er i Danmark når der er betalt afgift, hvorfor prisen på en engelsk Caterham registreret i Danmark ifølge det af Motorstyrelsen fremlagte også kunne argumenteres til at være ”omkring Kr. 100.000” eller lavere. Jeg skal dog henlede opmærksomheden på SKM.2009.104.HR, af hvilken det fremgår, at den udenlandske værdi ikke kan lægges til grund for den danske. Jeg henviser også til SKATs afgørelse af d. 21 februar 2012 (SKATs journal nr. 11-223557) afslog at benytte den engelske handelspris på en højrestyret Audi A4, hvor denne ville have tvunget afgiften ned i et bindende svar. (bilag 4) Med de seneste vurderinger, jeg har set fra Motorstyrelsen finder man det OK at anvende udenlandske priser på unikke biler, hvis disse presser afgiften op.

Selvom det påstås, at de tyske priser ikke medgår i vurderingen, kan dette ikke undgås efter det blandt advokater almindeligt anvendte trick ”Det der er sagt kan ikke slettes”, hvor man i en retssal kommer med en udtalelse, som dommeren beder domsmændene om at se bort fra, hvilket ikke kan lade sig gøre. Hvad der er sagt er sagt. Der må derfor på ingen måde forefindes udenlandsk materiale eller priser, som er baserede på udenlandske bilpriser. Materialet som jf. Registreringsafgiftloven må anvendes og medtages i vurderingen af danske handelspriser må alene være materiale, som dokumenterer danske handelspriser for biler til registrering i Danmark.”

Klagerens repræsentant har fremsendt kopi importanmeldelse fra Sverige fra 1986.

Det fremgår af importanmeldesen, at der er betalt £ 8.000 i 1986 for to Kit-sæt. Den afgiftspligtige værdi beregnes af nyprisen på baggrund af en pris uden moms i engelske pund. Prisen er angivet til £ 4.000, som ved anvendelse af kurs 11,8593 (kursen årsgennemsnit for 1986) er omregnet til 47.437 kr. Regnestykket er herefter som følger:

Pris

47.437 kr.

Importørrabat 25 %

9.487 kr.

Nettopris ab fabrik

37.950 kr.

Transportomkostninger

1.500 kr.

Kostpris i Danmark

39.450 kr.

Forhandler/importøravance

4.734 kr.

Pris ekskl. Moms

44.184 kr.

Moms 22 %

9.720 kr.

Udsalgspris inkl. moms ex. Reg.afgift. - afgiftspligtige værdi.

53.904 kr.

Motorstyrelsens udtalelse

Motorstyrelsen har den 15. april 2019 fremsendt følgende udtalelse (uddrag):

”[...]

Til fastsættelse af oprindelig nypris for brugte køretøjer, findes beskrivelsen i SKATs juridiske vejledning 2018-2 afsnit I.A.1.5.3.1.2

Udgangspunktet for den oprindelige nypris er standardprisen, eller den pris der kan siges at have været markedsdannende for det pågældende køretøj på det tidspunkt, køretøjet var nyt.

Da der ikke findes en standardpris eller dansk listepris for et køretøj som det værdifastsatte, har værdifastsætter i henhold til reglerne fastsat den nypris, som efter skøn kan siges at have været markedsdannende på det tidspunkt hvor køretøjet var nyt.

Ved det konkrete skøn er lagt vægt på den dokumenterede engelske listepris, for et tilsvarende køretøj i registreringsklar stand. Der er hertil foretaget tillæg og fradrag af konkret og skønsmæssig karakter, herunder for moms, en forventet importørrabat som følge af det høje danske afgiftsniveau, for lovpligtig importøravance m.v.

Det er ikke Motorstyrelsens opfattelse, at prisen på et kit kan anvendes i forhold til at skønne en markedsdannende nypris på et køretøj i registreringsklar stand (således som en listepris vil afspejle). Det er Motorstyrelsens opfattelse, at et sådant skøn vil være langt mere usikkert end et skøn foretaget på grundlag af en listepris.

At det konkrete køretøj oprindeligt er leveret som et kit, kan efter Motorstyrelsens opfattelse ikke føre til anden vurdering, da fastsættelsen af nyprisen for et køretøj, hvorpå der ikke findes en standardpris, jf. lovgivningen skal ske ud fra den almindelige pris, og ikke ud fra det enkelte køretøjs konkrete fabrikspris.

Motorstyrelsen er bekendt med afgørelsen i sagsnr. 06-04159 hvor Landsskatteretten har taget stilling i forhold til nyprisen på en anden Caterham. Det er dog ikke Motorstyrelsens vurdering, at denne afgørelse kan få indflydelse på denne konkrete sag.

Motorstyrelsen finder på baggrund af ovenstående, ikke grundlag for tilsidesætte det foretagne skøn af nypris for det konkrete køretøj. Det er Motorstyrelsens opfattelse, at nyprisen er fastsat efter relevant og sagligt begrundet skøn, med udgangspunkt i de dokumenter, som må anses for at danne baggrund for det mest saglige skøn.

Handelsprisen: (Klagers Ad.2)

Klager har indsendt yderligere dokumentation, i form af en nedsat udbudspris, på den af Motorstyrelsen benyttede annonce. Motorstyrelsen havde benyttet en udbudspris på 189.000 kr.

Klagers indsendte materiale angiver en nedsat udbudspris, og dermed den sidst kendte udbudspris, til 174.500 kr. Klager opgiver dog kendskab til endelig salgspris på 145.000 kr. Denne er dog ikke dokumenteret.

Motorstyrelsen ændrer på baggrund af det indsendte materiale handelsprisen til 161.000 kr.

(Klagers Ad.3.)

Klagers repræsentant klager endvidere over at Motorstyrelsen har anvendt udenlandske annoncer/priser i værdifastsættelsen.

For et specialkøretøj som en Caterham er det ofte svært at finde et ret godt grundlag til at underbygge skønnet af en handelspris på det danske marked. Skønnet baseres i sådanne sager på dansk materiale på enten samme type køretøjer eller på sammenlignelige køretøjer. For at underbygge en skønnet handelspris har vi undersøgt markedet i vore nærlande, men dette materiale er ikke brugt til at foretage selve skønnet.

På baggrund af ovenstående, genoptager Motorstyrelsen sagen.

[...]”

Klagerens bemærkninger

Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse har været i høring hos klagerens repræsentant, som har sendt følgende bemærkninger (uddrag):

”[...]

Først og fremmest skal jeg gøre opmærksom på, at sagens køretøj ikke har „BDR“ motor, men en

almindelig Ford Crossflow (X-flow herefter).

Kitpris plus samling eller eksportpris til et ukendt marked på en bil?

Først skal jeg bemærke, at vi ikke kender markedet, hvortil eksportprislisten fremsendt af en relativt nytiltrådt frivillig og ulønnet arkivarer er rettet. Bilen var ikke typegodkendt, og skulle således tilpasses væsentligt til det enkelte marked. Hoved-eksportmarkederne var Schweiz og Japan, der begge er kendt for ekstremt høje priser for Caterham’er.

Samling af bil i Danmark:

Vi skal særligt huske, at der traditionelt har været samlet biler i Danmark for at holde udgifterne nede. Både [virksomhed3] (Opel), Ford, DOMI (De engelske mærker) og [virksomhed4] (Mercedes Benz) har således haft samlefabrikker herhjemme. Dokumentation er fremsendt til Motorstyrelsen, men kan naturligvis også sendes til Skatteankestyrelsen på forlangende.

Live Axle Kit anno 2016: Mere kompliceret end sagens køretøj. Motor (med elektronisk styring) / køling og forhjulsophæng – sagens køretøj har enkelte bærearme for oven, som ikke kan justeres. Derfor er opgaven med sporing på sagens køretøj reduceret til noget, der med lethed kan gøres med to afstandspinde, to snore og et målebånd.

[...billede...]

Som det fremgår af ovenstående billede, er der ikke tale om en meget kompliceret bil, der består af

mange dele. Huller til skærme er boret, og disse er fra fabrikken forsynet med gevindnitter. Det er således blot at skrue ca. 10 bolte i. Ledningsnet, bremserør, pedaler, instrumenter og tank er formonteret fra fabrikken.

Top Gear byggede en DeDion bil med Rover K motor, altså en langt mere avanceret bil end sagens køretøj, på ca. 8 timer, hvilket er dokumenteret her: https://[...] Arbejdsvilkårene er ikke som på et professionelt værksted. Der er blandt andet ingen lift eller lignende. Det er tre journalister, der aldrig har prøvet det før, som altså bygger bilen på 24 mandetimer, men tre mand arbejder langt fra lige så effektivt på bilen, som én eller to idet man ganske enkelt ikke kan være tre det meste af tiden.

De otte timer svarer til køretiden fra [virksomhed1]s daværende showroom i [UK] til et sted i nærheden af [Skotland]. Konkurrencen i udsendelsen gik ud på, om værterne kunne samle bilen hurtigere end deres testkører, ”The Stig” hvis identitet holdes skjult, kunne køre distancen fra [UK] til [Skotland]. Denne køretur tager ifølge Google Maps ca. 7 1/2 time:

[...billede...]

Når jeg påstår, at jeg, som professionel, kan bygge den simplere bil på en god lang arbejdsdag, er det således ikke usandsynligt.

Selvom Landsskatteretten ville lægge alle tre journalisters samlede arbejdstid på 24 timer til grund, kan det dog stadig ikke lægges til grund, at jeg har oplyst en for lav pris, idet:

Jeg startede som selvstændig 1. Juni 1984 og har således viden om, hvad min timepris har været gennem tiden. Min timepris som tekniker var i 1986 Kr. 100,00 per time, så når der tillægges 10 % til kit prisen er det mere end rigeligt, idet £290, svarende til ca. kr. 3.745, af den oplyste pris udgør arbejdsløn for samling, hvilket altså på daværende tidspunkt udgjorde betaling for næsten 371/2 timer.

Det må således være uomtvisteligt, at jeg kunne samle bilen for den af mig oplyste pris idet jeg utvivlsomt må anses som professionel, når det kommer til Caterham’er og har de ideelle faciliteter til det med både kran og gaffeltruck som hjælpemidler, hvorfor jeg endda kan klare mig selv, også til de opgaver, der ofte for andre kræver to mand.

Værdi:

Sagens køretøj er en nu udgået chassis-variant med kort ”cockpit”, som jeg for eksempel ikke selv ville kunne være i, idet mine ben ville ramme underkanten af instrumentbordet. Jeg er ca. 181cm, om end jeg har relativt lange ben. Bilen er derfor mindre attraktiv end [person3]s, som var med langt cockpit. På de gamle biler ses dette af ”[...]” eller ”[...]” først i chassisnummeret, ligesom det tværgående rør bag førersædet på biler med kort cockpit er rundt og et firkantrør på dem med langt cockpit.

Priseksempler – først en annonce:

[...annonce...]

Bilen, som i lighed med [person3]s bil har langt cockpit, er handlet tæt på samme tidspunkt som sagens køretøj. Bemærk, at den har motor tunet af den højt respekterede [person4], som er en legende indenfor Ford X-flow motorer. Motoren er udstyret med tørsump, rullevippetøj og ikke mindst Quaiffe ”gearkasse” (Et kit, der monteres i en eksisterende gearkasse).

En noget simpel – og efter min opfattelse mangelfuld handelsaftale

[...]

Men her en udskrift af bankoverførslen i anonymiseret version. Original kann fremvises.

[...]

[person3]s bil, som jeg overfor Motorstyrelsen har dokumenteret annoncepriser varierende fra Kr. 200.000 til 175.000, hvilket er dokumenteret overfor Motorstyrelsen – email fra dags dato som svar på forespørgsel fra i går:

[...]

På baggrund af disse handelspriser fra hhv. 2016 og 2019 kan sagens køretøj, der på grund af sin

mindre kabine appellerer til et til et begrænset publikum, således umuligt overstige Kr. 145.000.

Værdien vil snarere være lidt lavere.

Kilometertallet for 32 år gamle biler må betragtes som ukendt, idet de ofte vil have fået skiftet

speedometer. Som udgangspunkt vil motoren også være renoveret, og det er derfor af større

betydning, om denne virker sund, og om der eventuelt findes historik på motorrenoveringer, end om

bilen har kørt 30.000 eller 100.000km. Der er under alle omstændigheder tale om en bil, hvis årlige

KM tal ikke kan generaliseres til 20.000 idet jeg kun kender én eller to biler, der har kørt over

100.000km i England. Det typiske KM tal er 1.000-5.000. Vi ved dog hverken, om sagens køretøj har

”rundet” 100.000 miles (Der er kun 5 cifre i tælleren) eller om den har fået udskiftet

speedometeret. KM tallet er derfor reelt ukendt, da der ikke foreligger dokumentation.

Nypris:

Min fastsættelse af nyprisen er foretaget i overensstemmelse med aftale med SKAT ved møde i Marts 2007. Motorstyrelsen har ikke været i stand til at fremsøge mødenotatet fra mødet, men bekræfter i vedhæftede aktindsigt afholdelse og indhold af mødet, hvor principperne for fastsættelsen af nyprisen blev drøftet. Det blev også aftalt, at jeg tillagde ikke de lovbundne 9 % forhandleravance,

men derimod 12 %. SKAT har uomtvisteligt siden administeret efter denne praksis, ligesom jeg har

fulgt aftalen. Hvis der er behov for dokumentation herfor, kan denne naturligvis skaffes ved at

begære aktindsigt i værdifastættelsen af en række køretøjer, hvoraf praksis vil fremgå. Det blev

endvidere drøftet på mødet, om det gav mening, at jeg registrerede mig som selvanmelder og om jeg skulle anmelde standardpriser fremover.

Myndigheden burde naturligvis have været i besiddelse af et notat fra sagen idet det er væsentligt

at dokumentere, hvad der er aftalt. At myndigheden ikke har levet op til sine forvaltningsmæssige

forpligtelser må selvfølgelig ikke komme sagen til last.

Ved dannelsen af Motorstyrelen fremsættes der pludselig uopfyldelige krav til ekstra dokumentation,

da fabrikkens daværende eksportdirektør, [person2], som var ansvarlig for prisfastsættelsen

af biler til eksport, afgik ved døden i januar 2018.

Det er meget vigtigt at være opmærksom på, at der er tale om et køretøj, som ikke er EF eller EU

typegodkendt hvorfor prisen vil være individuel per marked. Dette blev først muligt i 2009 med

implementeringen af EU direktiv 46/2007, hvor der blev mulighed for at typegodkende køretøjer

fremstillet i lille serie under lempede forhold. Forud for dette var bilerne i mange tilfælde vidt

forskellige per marked. Vi ved dog, at sagens køretøj oprindeligt er fremstillet til det britiske

marked, og allerede derfor ved vi, at prisen kan baseres på den engelske værdi, selvfølgelig uden

de britiske afgifter. Det skal også bemærkes, at landene fortsat har mulighed for at stille lempede

krav til køetøjer til eget marked. Således behøver en bil, der skal registreres i England fortsat

ikke at være typegodkendt, hvilket den heller ikke gør i Danmark. Når den skal registreres som

brugt, gælder der væsentligt lempeligere forureningsregler, end der gør for en typegodkendt bil.

Biler fremstillet til det britiske marked er fortsat vidt forskellige fra EU typegodkendte. Derfor

er man nødt til at vide hvilken type køretøj man har med at gøre.

For at foretage et dobbelttjek på mine beregninger af nyprisen foretages følgende beregning: Nypris

i 1980 for fuldt bygget bil, med den væsentligt dyrere (komplette biler og kit mindst 25 %

dyrere end Xflow) Lotus Twin Cam motor jf. eksportdirektør [person2] £2560 og bekræftet af

den senere administrerende direktør [person5], hvilket er vedtaget ved LSR 06-004159.

På direkte forespørgsel bekræfter [person6], Motorstyrelsen, d. 18. august 2020, at en bil ikke

behøver at være fabrikssamlet for at være „i registreringsklar stand“:

Dette

[...]

Dette giver, for sagens køretøj i fuldt fabriksbygget form, en pris i 1980 på £2048 idet

2560/1,25 = 2048. Da sagens køretøj er fra 1986 korrigeres der for inflation ved hjælp af denne

regnemaskine:

[...]

En difference på ca. 7 % (3.200 vs 3.420,03) må siges at være OK, når inflationen har været på ca.

70 % over den 7-årige periode og der i regneeksemplet er tale om en fabriksbygget bil – til det britiske marked.

Til at yderligere at sandsynliggøre nyprisen, har jeg fundet papirer fra den tidligere svenske importør, [person7], frem:

Importanmeldelse i Sverige – 1986 – 2 byggesæt og en samlet bil - £8.000:

Der

[...]

Der er efter al sandsynlighed tale om biler med enten 1,6 eller 1,7 X-flow motor idet BDR var væsentligt dyrere, som lever op til de britiske krav, og jeg kan se af bogen ”Caterham Sevens – The Official Story of a Unique British Sportscar”, at 46 biler blev leveret med 1,6 xflow, 35 med 1,7 xflow og 37 med BDR i 1986. Derudover blev én prototype bygget med Ford CHV motor. Der er ikke, i 1986, leveret biler med motor mindre end 1,6 liter.

På basis af heraf, vil jeg tillade mig at konkludere, at denne bankoverførsel på £3000, dateret d. 1. oktober 1986, angår én bil, med enten 1,6 eller 1,7 motor:

[...]

Det er således efter min opfattelse korrekt, når jeg på basis af oplysninger fra [person2] samt gamle fakturaer oplyser en nypris på £3.200 for sagens køretøj med 1,7 motor.

[...]”

Repræsentanten henviser til følgende annonce fra [...] (supplerende oplysninger er fremhævet):

1. indreg.

km

5.

-/1983

2.000

Caterham 1700 Super Sprint

SKAL SÆLGES NU – BYD INDEN JEG GROSSERER DEN VÆK!!!

Original fabriksbygget bil. [person4] tunet Ford Grossflow. Ca. 165 hp/ 1760 cc Ax blok. Tørsump. Titan Oligepumpe. Rullevippetøj. Ny Qaife close ratio gearbox, ligeskåret med langt første gear. Kørt ca. 2000 km. Justerbar Avo undervogn.

Annonceret hos privat (postnr. uoplyst).

Annonceringsdato og –pris:

Udateret til 189.900 kr.

Salgspris pr. 08.03.2019: 145.000 kr.

Landsskatterettens afgørelse

Fastsættelsen af den afgiftspligtige værdi af et brugt køretøj foretages på baggrund af køretøjets nypris og handelspris.

Afgiften for brugte køretøjer beregnes på samme måde som afgiften for nye køretøjer.

Fradrag og tillæg i den afgiftspligtige værdi nedsættes med samme procentdele, som køretøjets værdi inklusive afgift er ændret, sammenholdt med tilsvarende køretøjer, der er afgiftsberigtiget som nye.

Dette fremgår af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7.

Køretøjets registreringsafgift beregnes på grundlag af den afgiftspligtige værdi.

Indledende afgrænsning

Indledningsvis bemærkes, at der er tale om et usædvanligt og sjældent specialkøretøj, der ikke ofte ses i Danmark som personbil. Der må derfor udvises forsigtighed ved vurderingen af køretøjets afgiftspligtige værdi.

Grundlaget for vurderingen af køretøjets nypris

Udgangspunktet for fastsættelsen af et køretøjs nypris er den pris, der blev betalt for køretøjet ved indregistreringen i Danmark, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1. Der henvises i øvrigt til Retten i [by1] dom af 3. marts 2013, SKM2013.282B, og Retten i Randers’ dom af 19. november 2019, BS 3-533/2016, hvor byretterne har afgjort, at den almindelige pris for et nyt køretøj er fakturaprisen, hvis der foreligger oplysninger om værdien af alt udstyr og der i prisen er indregnet den gældende mindsteavance, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1 og 3.

Den almindelige pris for et nyt køretøj ved salg til bruger kan derudover anmeldes for told- og skatteforvaltningen af den, som har fastsat prisen. Er der anmeldt en sådan pris for et køretøj, og foreligger der ikke en specificeret faktura, anvendes denne som køretøjets afgiftspligtige værdi. Dette fremgår af registreringsafgiftslovens § 9, stk. 1, 1. pkt. og stk. 2, 1. pkt.

En anmeldelse til told- og skatteforvaltningen af nyprisen for et køretøj kaldes en standardpris. Anmeldelsen skal indeholde oplysninger om, hvilket udstyr den anmeldte pris omfatter.

Er køretøjets pris som nyt ukendt, fastsættes prisen skønsmæssigt. Dette fremgår af registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1 og 2.

Det konstateres, at der hverken foreligger en faktura fra salget i Danmark af sagens køretøj som nyt eller en anmeldt standardpris for en Caterham Super Seven S3 1,7.

Da køretøjets nypris således er ukendt, skal nyprisen fastsættes skønsmæssigt, jf. registreringsafgiftslovens § 10, stk. 2.

Motorstyrelsen henviser til eksportliste fra [virksomhed2] dateret den 1. juli 1985.

Repræsentanten har anført, at priserne fra den af Motorstyrelsen rekvirerede eksportliste fra [virksomhed2] dateret den 1. juli 1985 ikke er anvendelige, da det ikke fremgår af eksportlisten til hvilket land, eksporten skal foretages.

Hertil bemærker Landsskatteretten, at de officielle eksportpriser udtrykker prisen på et køretøj til eksport. Prisen vil således være den, en importør som udgangspunkt kan købe køretøjet til. Der lægges derfor afgørende vægt på de officielle prislister.

Repræsentanten har fremlagt fakturaer med priser på Caterham Super Seven kit-biler.

Landsskatteretten bemærker, at der er tale om køretøjer fra 1985 og 1988, der sælges som kit-biler med eller uden motor.

Landsskatteretten bemærker, at kit-biler er billigere end fabrikssamlede biler.

Repræsentanten har oplyst, at det vil tage ca. en dag at samle en kit-bil af den aktuelle model, idet den er simpel at samle og henviser i den forbindelse til et afsnit af TV-programmet TopGear, hvor værterne samler en Caterham på ca. 8 timer, ligesom repræsentanten henviser til en artikel i et motormagasin om samling af et Caterham-kit og et billede af et kit, som viser de enkelte dele.

Landsskatteretten lægger ikke vægt på disse kilder, da der dels er tale om underholdningsmedier, dels et reklamefoto.

Samlet set vurderer Landsskatteretten, at der ikke har været afgørende forskel på nyprisen for et fabriksbygget køretøj, og et registreringsklart køretøj samlet i Danmark, når der tages højde for det antal arbejdstimer, der skal bruges til samling af et kit.

Repræsentanten henviser til en tidligere vurdering af den 1. juni 2018 af køretøjet Caterham Seven chassis nr. [...]

Landsskatteretten bemærker, at der er i hver enkelt sag, er tale om, at der er udøvet et konkret skøn på grundlag af de foreliggende oplysninger om køretøjet. Vurderingen skal foretages under hensyn til den pris, en bruger må forventes at skulle betale for et køretøj af samme mærke og model, og der må derfor lægges afgørende vægt på oplysninger om officielle listepriser. Landsskatteretten tillægger derfor ikke vurderingen vægt i skønnet over køretøjets nypris.

Repræsentanten henviser til importanmeldelse i Sverige fra 1986 på Caterham Super Seven kit-biler. Landsskatteretten bemærker at importanmeldelsen inddrages i den samlede vurdering af nyprisen.

Nyprisen

På baggrund af ovenstående vurderes det, at nyprisen var 200.000 kr.

Grundlaget for vurderingen af køretøjet som brugt

Køretøjets afgiftspligtige værdi skal fastsættes med udgangspunkt i den almindelige pris for et tilsvarende brugt køretøj ved salg til bruger her i landet efter reglerne i registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7 og § 10, stk. 1 samt bekendtgørelsens § 26.

Den afgiftspligtige værdi ansættes med udgangspunkt i prisen for et tilsvarende brugt køretøj, eller for et køretøj af så vidt muligt tilsvarende mærke og model i almindelig vedligeholdt stand, jf. bekendtgørelsens § 26, stk. 2.

Ved ansættelsen af den afgiftspligtige værdi foretages en samlet vurdering af køretøjets stand.

Udstyr, vedligeholdelsesstand, kilometerstand og forbedringer eller forringelser inddrages i vurderingen.

Dette står i bekendtgørelsens § 28, stk. 1.

Der foretages således en samlet vurdering af sagens køretøj med henblik på at fastsætte den afgiftspligtige værdi.

Den afgiftspligtige værdi findes ved at sammenholde sagens køretøj med tilsvarende brugte køretøjer på det danske marked og oplysninger om udstyr, vedligeholdelsesstand, kilometerstand og forbedringer eller forringelser indgår i vurderingen.

Det bemærkes, at køretøjer, som sælges engros, til CVR-nr. eller til afhentning, ikke anses for at være salg til bruger, men derimod salg til erhvervsdrivende. Annonceeksempler med sådanne køretøjer inddrages derfor ikke i vurderingen af den almindelige pris.

Annoncer med køretøjer, som annonceres i en usædvanlig lang periode, anses for at være atypiske eksempler og ikke beskrivende for den almindelige omsætning på det danske marked. Sådanne annonceeksempler inddrages derfor ikke i vurderingen af den almindelige pris.

Det fremgår af bekendtgørelsens § 26, stk. 2, at vurderingen foretages med udgangspunkt i prisen for et tilsvarende brugt køretøj, eller for et køretøj af så vidt muligt tilsvarende mærke og model i normalt vedligeholdt stand.

Idet Landsretten kan konstatere, at der sjældent handles med køretøjet, inddrages annoncemateriale med andre, lignende modeller.

Landsskatteretten vurderer, at et køretøj som sagens handles både mellem private, herunder salg for kunde, og hos forhandlere. Der lægges i den forbindelse vægt på, at forhandler- og privatannoncer ses i lige stort omfang.

Det lægges derfor til grund, at køretøjets almindelige pris skal udledes af begge typer annoncer, jf. bekendtgørelsens § 26, stk. 1.

Motorstyrelsen henviser til annonceeksempel 4 med en Caterham Super Seven. Annonceeksempel 4 indgår i vurderingen.

Repræsentanten har fremsendt dokumentation for at køretøjet i annonceeksempel 4, er solgt for 145.000 kr. inklusiv afgift. Denne oplysning indgår i vurderingen.

Repræsentanten henviser til annonceeksempel 5 med en Caterham Super Seven. Annonceeksempel 5 indgår i vurderingen.

Klagerens repræsentant har anført, at der ikke kan tages udgangspunkt i annoncerede priser og henviser i den forbindelse til, at det påhviler Motorstyrelsen at undersøge den reelt opnåede handelspris, jf. regsiteringsafgiftslovens § 10, og at dette i særlig grad gælder i sager om specialbiler, hvor markedet er stærkt begrænset.

I den forbindelse bemærker Landsskatteretten, at EF-Domstolens dom i sagen C-47/88 fastslog, at afgiftsberigtigelsen af et brugt køretøj skal foretages på baggrund af en vurdering af køretøjets markedsværdi og ikke en værdi, som er højere end markedsværdien.

Landsskatteretten kan konstatere, at der efter de danske regler for værdiansættelse af brugte motorkøretøjer – ved fastsættelsen af den afgiftspligtige værdi af et brugt køretøj, der skal registreres her i landet første gang – skal tages udgangspunkt i den markedspris, som en bruger generelt må forventes at ville betale for et tilsvarende køretøj på det danske marked. I relation til vurderingen af det individuelle køretøj tages der højde for forhold som f.eks. ekstraudstyr, stand og kilometerstand. Herved kan findes en afgiftspligtig værdi, som svarer til køretøjets faktiske markedsværdi uden afgift.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at annoncerede priser for sammenlignelige køretøjer kan indgå i vurderingen af den afgiftspligtige værdi af sagens køretøj.

Landsskatteretten er opmærksom på, at annonceringsprisen normalt er lidt højere eller højere end den faktiske handelspris, og at der sædvanligvis kan findes priser, som er både højere og lavere end den almindelige pris. Ved inddragelsen af annoncemateriale skal der derfor tages højde for forskellen på annoncerede priser og salgspriser, herunder for, at forskellen på annoncerede priser og salgspriser kan være forskellig for forskellige mærker og modeller.

Da der er tale om et usædvanligt og sjældent køretøj, der ikke ofte ses i Danmark som personbil, lægger Landsskatteretten til grund, at det vil være sædvanligt med længere liggetid og større prisnedslag i forhold til den annoncerede pris, end hvad der almindeligvis ses på det danske marked for brugte køretøjer. Ved vurderingen af sagens køretøj skal der derfor tages højde for et markant nedslag i forhold til annoncerede priser.

Som et led i klagebehandlingen er der søgt efter annoncemateriale for alle typer Caterham i data fra Bilinfo. Der er fundet annonceeksemplerne 1 - 3, som indgår i den samlede vurdering.

Det bemærkes, at der ikke foreligger dokumentation for den salgspris, som eventuelt oplyses i data fra Bilinfo. Der kan være tale om en pris inklusive tilkøb og byttebil, og denne oplysning tillægges derfor ikke afgørende vægt i vurderingen.

Repræsentanten henviser til, at der ikke kan anvendes udenlandske annoncer.

Motorstyrelsen henviser til annoncer fra England og Tyskland, for at dokumentere niveauet af handelsprisen uden afgift. Motorstyrelsen har hertil bemærket, at de udenlandske annoncer ikke er medtaget i beregningen af handelsprisen på sagens køretøj.

Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1, at for brugte køretøjer fastsættes den afgiftspligtige værdi til køretøjets almindelige pris indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Den almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i landet i den stand, hvori køretøjet skal registreres.

Landsskatteretten finder, at bestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1, skal forstås sådan, at der skal ske sammenligning med lignende brugte biler, der er indregistreret her i landet, dvs. annonceret til salg på det danske marked, under henvisning til princippet i Højesterets dom refereret i U.2014.2755H, hvor Højesteret i præmisserne fastslår, at værdien af de indførte brugte biler, skal findes ved sammenligning med lignende brugte biler, der er indregistreret her i landet.

Udstyr

Der tages hensyn til de foreliggende oplysninger om køretøjets udstyr.

Køretøjerne i annonceeksemplerne anses for at have udstyrsniveau, som er sammenligneligt med sagens køretøj. I betragtning af køretøjernes alder tillægges mindre udstyrsmæssige variationer ikke afgørende betydning for handelsprisen.

Kilometerstand

Motorstyrelsen har modsat sig brug af standardregulering, jf. bekendtgørelsens § 29, stk. 2.

Køretøjets kilometerstand på 32.000 km anses for bevist på baggrund af den foreliggende oplysning fra toldsynet om køretøjets kilometerstand, og kilometerstanden indgår i øvrigt i den samlede vurdering, jf. bekendtgørelsens § 28, stk. 1.

Køretøjerne i annonceeksemplerne har lavere og højere kilometerstande end sagens køretøj. Det vurderes, at en højere kilometerstand medfører en lavere handelspris, og at en lavere kilometerstand medfører en højere handelspris. Landsskatteretten finder dog, at mindre afvigelser i kilometerstanden for et sjældent- og specialkøretøj som sagens, ikke har afgørende betydning for handelsprisen.

Handelsprisen før reguleringer

Det vurderes ud fra det foreliggende, at et køretøj af samme mærke, model, udstyrsniveau og kilometerstand som sagens køretøj i middel stand havde en handelspris på 145.000 kr. på anmeldelsestidspunktet.

Regulering for vedligeholdelsesstand

Der tages hensyn til oplysningen fra toldsynet om, at køretøjets vedligeholdelsesstand var middel.

Middel stand er udtryk for den almindelige stand for et køretøj på vejen af tilsvarende alder og kilometerstand. Der reguleres derfor ikke for vedligeholdelsesstanden, jf. bekendtgørelsens § 30.

Handelsprisen efter reguleringer

På baggrund af det foreliggende vurderes det, at handelsprisen for sagens køretøj var 145.000 kr. på anmeldelsestidspunktet.

Konklusion

Landsskatteretten ændrer den afgiftspligtige værdi til 76.595 kr.

Den afgiftspligtige værdi er fastsat på baggrund af en nypris på 200.000 kr. og en handelspris på 145.000 kr.

Landsskatteretten ændrer registreringsafgiften til 73.746 kr. Registreringsafgiften er beregnet på baggrund af den afgiftspligtige værdi.